500 SA Jordätare

#1 - 9 oktober 2009 15:51
Mer info kommer!
#2 - 9 oktober 2009 16:07
I morgon lördag blir det stort kaos i 540 karet då det ska göras om till Jordätar kar.

Jag har en bild i mitt huvud om hur det ska se ut när det är klart!

Ni ska få följa med på resan, både med stillbilder och film. Allt ska dokumeteras in i minsta detalj:)

Invånare ja, mina Biotodoma cupido som går i 180 karet ska flytta in tillsammans med de sex Corydoras arcuatus som går där.

Sen ska jag hämta sex hyfsat stora VF G. sp tapajos Orange Head på söndag:D

Får sedan se om mina Diskus får flytta tillbaka.

Ser verkligen fram mot denna helg[:-174]
#3 - 9 oktober 2009 16:07
ja det får man ju hoppas, att bara kasta ut nått sånt lockande och sen inte mer, ingen info, inga bilder ;) Hoppas på mycket bilder och filmer!
Edit: Äh du var ju snabb med info, min kommentar är nu ganska överflödig....
#4 - 10 oktober 2009 09:50
Intressant detta ju!
Då blir det full kallabalik i helgen då! ;) :)
#5 - 10 oktober 2009 10:09
c90368 skrev:
I morgon lördag blir det stort kaos i 540 karet då det ska göras om till Jordätar kar.

Jag har en bild i mitt huvud om hur det ska se ut när det är klart!

Ni ska få följa med på resan, både med stillbilder och film. Allt ska dokumeteras in i minsta detalj:)

Invånare ja, mina Biotodoma cupido som går i 180 karet ska flytta in tillsammans med de sex Corydoras arcuatus som går där.

Sen ska jag hämta sex hyfsat stora VF G. sp tapajos Orange Head på söndag:D

Får sedan se om mina Diskus får flytta tillbaka.

Ser verkligen fram mot denna helg[:-174]

Är du säker på att du vill kombinera cupidos med orange heads? Jag hade hade inte gjort det, och framför allt inte hyffsat stora orange heads.

/Jocke
#6 - 10 oktober 2009 13:34
Banderad skrev:
Är du säker på att du vill kombinera cupidos med orange heads? Jag hade hade inte gjort det, och framför allt inte hyffsat stora orange heads.

/Jocke

Jag har ingen erfarenhet av det utan förlitar mig på vad LN skrev i den här tråden. Det kommer dessutom bli gott om gömställen.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59119

"Ja har Biotodoma o ja gillar dom skarpt. Även Geophagus Tapajos i samma bytta o det funkar kanon. Jordätare har kanonbeteende ja om man räknar bort Brasiliensis förstås."

Har just fyllt upp vatten i karet efter omstuvning av inredningen.
#7 - 10 oktober 2009 14:43
Ja, testa går ju alltid. Min erfaranhet av cupidos är dock att de lätt viker ner sig mot andra ciklider. De kanske blir lite tuffare i grupp iof.

/Jocke
#8 - 10 oktober 2009 16:19
Här kommer lite bilder från dagens äventyr.

Vad är då gjort?

1. Flytta Diskusen till 400 karet.
2. Sätta in mer filter och sätta förfilter på ytterfilter insugen.
3. Lyfta ur alla rötter
4. Rensa bort massor av växter.
5. Såga den största roten i två delar.
6. Ner med rötterna och pressa befintligt grus bakåt och lägga rötterna som en spärr för det grövre gruset.
7. Suga ur så mycket grus som möjligt med hävert.
8. Ösa ur resterande grus.
9. Fylla på med ny fin sand.
10. På med vatten och finjustera lite.
11. Fånga Jordätare och corys från 180 karet och flytta över dem.
12. Pusta ut...

Vad är kvar?

Behöver rensa en del bland växterna, de sitter alldeles för tätt nu. Men det får vänta.
#9 - 10 oktober 2009 17:17
Snyggt!
Men den där roten som är kapad (nedersta bilden) skulle jag flytta till högra sidan så att snittytan ligger an mot sidoglaset.
#10 - 10 oktober 2009 17:44
Wilhelm skrev:
Snyggt!

Men den där roten som är kapad (nedersta bilden) skulle jag flytta till högra sidan så att snittytan ligger an mot sidoglaset.

Som du kommer att se på kommande filmer så jobbade jag i blindo när jag la ner rötterna!

Dessutom är det där den största som ska hålla mest grus borta.

Men jag lär nog ändra många gånger innnan jag blir nöjd.
#11 - 10 oktober 2009 17:46
Dagens äventyr del 1.

#12 - 10 oktober 2009 17:47
Del 2

#13 - 10 oktober 2009 17:48
Del 3

#14 - 10 oktober 2009 17:50
Så till slut färdigt del 4

#15 - 10 oktober 2009 17:59
Det ser dammigt ut ;) Förmodar att du redan har koll på att det försvinner rätt så snabbt?
Bilagor:
#16 - 10 oktober 2009 18:03
flygrc skrev:
Det ser dammigt ut ;) Förmodar att du redan har koll på att det försvinner rätt så snabbt?

I morgon är det kristallklart igen!

Är faktiskt förvånad över hur snabbt det klarnade trots allt.
#17 - 10 oktober 2009 20:41
En bild tagen efter fotbollen.
#18 - 10 oktober 2009 20:45
Jättekul! Själv vågar jag inte göra sådana stora förändringar i mina kar. :)
#19 - 10 oktober 2009 20:50
myslas skrev:
Jättekul! Själv vågar jag inte göra sådana stora förändringar i mina kar. :)

Jag har funderat och planerat detta i tre månader nu:p

Ibland måste man våga för att förnya sig och hitta ny inspiration.
#20 - 10 oktober 2009 21:05
Ja det är helt otroligt vad det klarnat redan. Ovant att se så mycket sandbotten i ett av dina kar.
#21 - 10 oktober 2009 21:10
flygrc skrev:
Ja det är helt otroligt vad det klarnat redan. Ovant att se så mycket sandbotten i ett av dina kar.

Håller med om bägge sakerna:)

Man måste ju förnya sig ibland, kan ju inte vara total jungel hela tiden!

I morgon ska ner och rensa hos fjärilarna, som har fått Diskus besök:p
#22 - 10 oktober 2009 22:07
Så avslutas denna händelserika dag med en riktig långfilm till alla filmnördar.

Manus och tanke bakom filmen, finns inte:p

Det var bara att sätta sig ner och filma, typ:D

#23 - 11 oktober 2009 06:52
Jag har alltid varit förtjust i öppna ytor innan växtligheten börjar så det är en layout helt i min smak med rötterna som ramar in växterna bakom.
Nackdelen med att ha öppen botten och mycket ljus (som en växtnörd som jag vill ha)är att det gärna blir grönt på sanden men det problemet får man ju inte med jordfräsarna:)

De var riktigt kul att titta på filmen, gillade mest 3,40 till 4,10, charmiga rackare.
#24 - 11 oktober 2009 08:36
c90368 skrev:
Så till slut färdigt del 4

Vad är det för fisk den i slutet på filmen?? Den med pricken vid stjärtfenan pch sträcket som går från munnen till slutet av ryggfenen....DEN VAR SÅ SNYGG?? påminner om gurami men det stämmer inte heller!!!
#25 - 11 oktober 2009 08:47
Enola skrev:
Vad är det för fisk den i slutet på filmen?? Den med pricken vid stjärtfenan pch sträcket som går från munnen till slutet av ryggfenen....DEN VAR SÅ SNYGG?? påminner om gurami men det stämmer inte heller!!!

Flaggcikild Mesonauta insignis
#26 - 11 oktober 2009 09:08
helt godkänt tycker jag! det blev hur bra som helst, jag gillar med lite öppna ytor och det sug skitsnyygt ut med de öppna ytor du hade fixat till :).
#27 - 11 oktober 2009 12:36
Nu har de nya invånarna flyttat in Geophagus sp. “tapajos - orange head”.

Filmat ca trettio minuter efter de släpptes i.

#28 - 12 oktober 2009 19:15
Eftersom det var lördag och fotboll och knappt några användare på Zoopet när den stora uppdateringen blev av så gör jag en liten bump[:o]
#29 - 12 oktober 2009 19:27
Skitsnyggt ;)
Gillar corysarna i videon. Vilken art är det?
#30 - 12 oktober 2009 21:03
ser bra ut! Geophagusarna ser fina ut, men har en bra bit kvar till vuxen storlek, fast det har du säkert bra koll på och ett 540 blir nog ganska lagom
#31 - 12 oktober 2009 21:14
Fina djur! Måste nog komma förbi nån dag o kika på dom ordentligt!
#32 - 13 oktober 2009 07:36
Riktigt nice!

Du har bevisat att det lätt går att mixa många olika tetror. Jordätare och flaggciklider gör ju inte det hela mindre intressant precis.

Och gillar alla sniglarna!

Bra med fart och fläkt i karet!

Skitbra och stark "vill-ha" känsla
#33 - 13 oktober 2009 07:59
Dom e snygga och trevliga men dom flyttar all sand i karet och bökar upp växter och du kommer nog att märka det framöver när dom växer lite oxå ;)
#34 - 13 oktober 2009 08:12
Härligt att kolla alla fina filmer Maths! Det ser jättefränt ut i karet och jordfräsarna är verkligen fina.
Jag blir dock änna lite sugen på Flaggciklider igen, när jag kollar dina filmer!:)
Toppenbra detta!!!
#35 - 13 oktober 2009 11:01
Matnil skrev:
ser bra ut! Geophagusarna ser fina ut, men har en bra bit kvar till vuxen storlek, fast det har du säkert bra koll på och ett 540 blir nog ganska lagom

Jo, det vet jag. Var glad att jag fick tag på så pass stora som de här.
#36 - 13 oktober 2009 11:03
Riktigt nice!

Du har bevisat att det lätt går att mixa många olika tetror.

Och gillar alla sniglarna!

Bra med fart och fläkt i karet!

Skitbra och stark "vill-ha" känsla

Både ja och nej...

Både Kardinaler och Citrontetror håller på att försvinna genom naturlig avgång. De är ganska gamla.

Så på det sättet har det blivit lite blandning. Vad jag vill ha är rödmunnarna och Dolkstick.
#37 - 13 oktober 2009 11:05

Jordätare och flaggciklider gör ju inte det hela mindre intressant precis.

Det var faktiskt tanken då jag köpte Flaggorna, de håller till i den övre delen och Jordätarna där nere.
#38 - 13 oktober 2009 11:07
drd skrev:
Dom e snygga och trevliga men dom flyttar all sand i karet och bökar upp växter och du kommer nog att märka det framöver när dom växer lite oxå ;)

Fördelen jag har är att mina växter är rotade sedan nästan ett år i decimeterdjupt grus. Var noga med att inte plocka upp växterna när jag gjorde om.

Så de lär få gräva rejält för att få upp växterna.

Men jag är medveten om problemet och tiden får utvisa hur det går.
#39 - 13 oktober 2009 11:14
wallström skrev:
Skitsnyggt ;)

Gillar corysarna i videon. Vilken art är det?

#40 - 13 oktober 2009 12:02
MaxB skrev:
Härligt att kolla alla fina filmer Maths! Det ser jättefränt ut i karet och jordfräsarna är verkligen fina.

Jag blir dock änna lite sugen på Flaggciklider igen, när jag kollar dina filmer!:)

Toppenbra detta!!!

Kul att du gillar det:D

Måste ju hitta en liten egen nisch nu när alla har Diskus;)

Har haft Flaggciklider för länge sedan och var sugen på dem igen. Det är ena pigga krabater jag har fått tag på! Inga yngel från några Endlers som blir över numera!
#41 - 13 oktober 2009 13:40
c90368 skrev:
Kul att du gillar det:D

Måste ju hitta en liten egen nisch nu när alla har Diskus;)

Har haft Flaggciklider för länge sedan och var sugen på dem igen. Det är ena pigga krabater jag har fått tag på! Inga yngel från några Endlers som blir över numera!

Vill inte störa i tråden men, ser inte detta ganska skönt ut, så säg?
#42 - 13 oktober 2009 14:49
jag vet vart jag ska på semester!! och jag vet vart jag ska dyka och jag vet hur jävla mycket jag kommer filma och jag vet att jag inte har råd!!! buäähähää!!!

men fin film!
#43 - 13 oktober 2009 14:59
MaxB skrev:

Störa:confused:

Verkligen fin film! Mer sådant:)
#44 - 16 oktober 2009 16:28
Här kommer ytterligare en helt omotiverad film, nästan!

Ändringar jag har gjort är att utöka vattenflödet med 2000/h eftersom Jordätarna är ena skitgrisar och jag tycker att de verkar trivas i större vattenflöde.

Det som möjligen är intressant med denna film är min Bågciklidhane som kommer fram 1:20 in i filmen. Han brukar inte lämna växtligheten för en sekund i vanliga fall, men sedan Jordätarna kommit in så tar han på sig sin blekaste färgteckning och simmar med dem. Jag kan bara tolka detta som att de i det vilda lever parallellt med Jordätare och vet att det kommer upp mat när de rotar i botten!

Någon som har annan kunskap eller tolkning?

#45 - 16 oktober 2009 16:34
MaxB skrev:

Det är så kul att se fiskarna i deras egen miljö. Härlig film :D
#46 - 16 oktober 2009 19:29
c90368 skrev:
Här kommer ytterligare en helt omotiverad film, nästan!

Finns inga omotiverade akvariefilmer, filmerna förmedlar mycket mer än bilderna gör. Man får en mycket bättre bild av hur fiskarna uppför sig.
#47 - 16 oktober 2009 21:35
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ganska intressant iakttagelse, jag sände upp samma film till ciklid.org och Zoopet samtidigt.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När filmen handlar om Jordätare så är responsen på ciklid.org både snabbare och mer uppskattande.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De filmer jag har postat om SA som handlat om Ap eller Diskus hos ciklid.org har mötts med tystnad.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så här har jag alltså hittat brytpunkten mellan dessa eminenta forum?[/SIZE][/FONT]
#48 - 17 oktober 2009 08:16
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ganska intressant iakttagelse, jag sände upp samma film till ciklid.org och Zoopet samtidigt.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När filmen handlar om Jordätare så är responsen på ciklid.org både snabbare och mer uppskattande.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]De filmer jag har postat om SA som handlat om Ap eller Diskus hos ciklid.org har mötts med tystnad.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så här har jag alltså hittat brytpunkten mellan dessa eminenta forum?[/SIZE][/FONT]

Du får köra några repriser på testet så får vi reda på om det är en signifikant iakttagelse :D
#49 - 17 oktober 2009 12:31
I går kväll såg jag tre centimeterstora Bågciklider.

De måste vara från den kull jag filmade för ett tag sedan:)

#50 - 18 oktober 2009 07:14
c90368 skrev:

Intresset gör SA varierar en del på ciklid.se. Vad det gäller diskus håller nog de flesta till på andra forum men Apistogrammor kan ibland generera ett stort intresse även på ciklid.se (min gamla Apistogrammatråd 2006 t.ex.). Jordätare har varit inne några år nu bland ciklidfolk. Kolla bara antalet artiklar i CB de senaste 2-3 åren...

/Jocke
#51 - 20 oktober 2009 17:08
c90368 skrev:

Det som möjligen är intressant med denna film är min Bågciklidhane som kommer fram 1:20 in i filmen. Han brukar inte lämna växtligheten för en sekund i vanliga fall, men sedan Jordätarna kommit in så tar han på sig sin blekaste färgteckning och simmar med dem. Jag kan bara tolka detta som att de i det vilda lever parallellt med Jordätare och vet att det kommer upp mat när de rotar i botten!

Någon som har annan kunskap eller tolkning?

Jag märkt samma sak fast med Satanoperca leucosticta som jordätare och VF Pterophyllum leopoldi. När jordätaren börjar gräva hänger alla 5 skalarerna på rad efter och plockar allt som virvlas upp. Hade funderingar på om det var vanligt skalar-beteende eller om det var just ett inlärt beteende från innan de blev fångade, men fick inget svar i min tråd. :( Är dina också VF?
#52 - 20 oktober 2009 18:44
Big_Sal skrev:
Jag märkt samma sak fast med Satanoperca leucosticta som jordätare och VF Pterophyllum leopoldi. När jordätaren börjar gräva hänger alla 5 skalarerna på rad efter och plockar allt som virvlas upp. Hade funderingar på om det var vanligt skalar-beteende eller om det var just ett inlärt beteende från innan de blev fångade, men fick inget svar i min tråd. :( Är dina också VF?

Nej, de är odlade och sålda via grossist.

Jag tror dock inte att det spelar så stor roll om de är VF eller odlade.

De vet ju hur och var de ska lägga rom även om de är odlade.

Då borde de även veta var de ska söka mat.
#53 - 28 oktober 2009 19:40
Många fiskar har jag haft genom åren, men dessa nya Jordätare är nog de mest glupska fiskar jag någonsin ägt!

Jag skulle nog kunna sitta och mata dem en hel dag och de vore lika glupska hela tiden oavsett vad jag stoppade ner i akvariet:p
#54 - 28 oktober 2009 20:28
Det låter verkligen som kontrast till dina diskusar.
Dina jordätares matlust påminner om mina regnbågar, de är också helt otroligt glupska men så är de inte stilla en sekund.
#55 - 6 november 2009 18:12
Total fisksoppa

[COLOR=black][FONT=Verdana]För ovanlighets skull så skickar jag upp en två minuters film utan några klipp![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Den visar fisksoppan som uppstår när jag matar med räkor:p[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]
[/FONT][/COLOR]
#56 - 8 november 2009 18:51
grymt bra filmer du gör!!!

har gått lite i jordätarbanor men har inte vart riktigt säker på om det är min grej. men fan nu när ja ser film på dom så är man ju som förälskad!!!

Läckert! har läst hela tråden med ett leende på läpparna:)
#57 - 8 november 2009 20:40
karrokaja skrev:
grymt bra filmer du gör!!!

har gått lite i jordätarbanor men har inte vart riktigt säker på om det är min grej. men fan nu när ja ser film på dom så är man ju som förälskad!!!

Läckert! har läst hela tråden med ett leende på läpparna:)

Tycker lätt att du ska prova jordätare, det fina med den gruppen är att det finns så många arter, från många olika släkten. Dessa skiljer ganska mycket i utseende och även beteende, vilket är kul. Mina favoriter just nu är Satanoperca-släktet, men har varit riktigt nära att skaffa de som c903... håller också. Ta även en titt på A. heckelii som drd håller. En bra bok som beskriver alla(?) arter som räknas till gruppen är South American Eartheaters av Thomas Weider. En av mina favoritböcker. Oj vad mycket det blev nu, ber om ursäkt till trådskaparen :)

Summa summarum: Mycket intressanta fiskar... :)
#58 - 8 november 2009 21:04
Big_Sal skrev:
Tycker lätt att du ska prova jordätare, det fina med den gruppen är att det finns så många arter, från många olika släkten. Dessa skiljer ganska mycket i utseende och även beteende, vilket är kul. Mina favoriter just nu är Satanoperca-släktet, men har varit riktigt nära att skaffa de som c903... håller också. Ta även en titt på A. heckelii som drd håller. En bra bok som beskriver alla(?) arter som räknas till gruppen är South American Eartheaters av Thomas Weider. En av mina favoritböcker. Oj vad mycket det blev nu, ber om ursäkt till trådskaparen :)

Summa summarum: Mycket intressanta fiskar... :)

Bara att bra att jag får lite hjälp, dessutom har du mer erfarenhet än jag har i ämnet:)

Den här tråden kan vara av intresse att läsa om man är nyfiken på varför jag skaffade de fiskar jag gjorde.

#59 - 8 november 2009 21:05
sålänge dom inte ger sej på mitt kommande stimm med blodfenor så köper jag ett gäng på sturt.

Ursäkta trådlånet...
#60 - 8 november 2009 21:55
c90368 skrev:
Bara att bra att jag får lite hjälp, dessutom har du mer erfarenhet än jag har i ämnet:)

Den här tråden kan vara av intresse att läsa om man är nyfiken på varför jag skaffade de fiskar jag gjorde.

Måste ödmjukast säga emot första påståendet. :)
Angående det andra så är det ganska skoj vilken skillnad det var på intresset mellan cilkid och zoopet för jordätare. Även kunnandet verkar vara helt annat. Bara en observation.

karrokaja skrev:
sålänge dom inte ger sej på mitt kommande stimm med blodfenor så köper jag ett gäng på sturt.

Ursäkta trådlånet...

Tror ínte det är nån fara för tetrorna. Inte med Satanoperca leucosticta i alla fall. De tar knappt guppyyngel hos mig. Lycka
#61 - 8 november 2009 22:01
gud vad skönt att höra! det där med tetrorna!

leucosticta och tapajos är dom jag tittat mest på, men jag ska titta lite mer.
Bilagor:
#62 - 10 november 2009 21:36
Jaha, nu är tråkmånsen tillbaka med ännu en film i den här tråden som ingen vill titta på;)

Dessutom blir det två filmer[:O]

Eftersom min rå film var så lång att det inte gick att få ihop den till en:p
#63 - 10 november 2009 21:37
Film ett Biotodoma cupido

#64 - 10 november 2009 21:38
Skulle precis fråga vart filmerna var nånstans......men jag laddade om sidan igen och du hade du varit och jobbat ;D
#65 - 10 november 2009 21:41
Markus1984 skrev:
Skulle precis fråga vart filmerna var nånstans......men jag laddade om sidan igen och du hade du varit och jobbat ;D

Du får inte vara FÖR snabb;)
#66 - 10 november 2009 21:42
Del två Geophagus sp. “Tapajos - orange head”

#67 - 10 november 2009 21:43
Häfftigt! Så vilka var dom 3 större sorterna? Gillade den med ett snett svart streck igenom kroppen...

Är det honorna eller hanarna som inte har pricken på sidan av tapajos:arna?
Bilagor:
#68 - 10 november 2009 21:49
wow va vackra dom är. hur funkar det med växterna i bakgrunden? måste du planetar om dom varje dag eller håller dom sej i sanden??

Dina filmer är fantastiska!
#69 - 10 november 2009 22:09
Markus1984 skrev:
Häfftigt! Så vilka var dom 3 större sorterna? Gillade den med ett snett svart streck igenom kroppen...

Är det honorna eller hanarna som inte har pricken på sidan av tapajos:arna?

Behöver sortera upp dina frågor lite

Biotodoma cupido
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=172&SOK=1

Geophagus sp. “Tapajos - orange head”
http://www.cmnielsen.dk/showpicture.asp?menuid=5&countryid=21&page=1&id=250

Mesonauta insignis
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1

Ställ om frågan nu;)
#70 - 10 november 2009 22:11
Aha najs, såg inte att det var flaggciklider..! Fin blandning!
#71 - 10 november 2009 22:15
karrokaja skrev:
wow va vackra dom är. hur funkar det med växterna i bakgrunden? måste du planetar om dom varje dag eller håller dom sej i sanden??

Dina filmer är fantastiska!

Tack så mycket för uppskattningen av filmerna:p

Växterna sitter där de ska! Men man måste känna till historien bakom detta kar. Det har, som du vet, varit ett Diskus kar. Jag tog helt sonika och skickade bak alla växter, med bottengrus mot baksidan. De växter som står där nu är rotade sedan ett år tillbaka så jag får dra mycket själv när jag ska rensa ut någon av dem.

Men jag kan inte påstå att Jordätarna skulle var någon större fara för växterna. Om man inte placerar en växt mitt ute i det fria där de käkar förstås! Har man de tätt grupperade i bakgrunden så går de helt enkelt inte in där!
#72 - 10 november 2009 22:23
Markus1984 skrev:
Aha najs, såg inte att det var flaggciklider..! Fin blandning!

Ja, jag hoppas det!

Den är ingen slump utan resultatet av ett års funderingar!

Om det inte blir bra då, ja det finns ju Guppy;)
#73 - 11 november 2009 08:52
Fina filmer som vanligt, dina sterbai måste vara enorma! Eller så är jordätarna små, men de ser inte små ut... :S

Ser mycket bra ut, kan ju påpeka en annan skillnad mellan orange-head och Satanoperca Leucosticta. Dina är mycket stirrigare/piggare när det vankas mat! Känner inte alls igen det där från mina...

Som sagt finfina fiskar och fint akvarium... :)
#74 - 11 november 2009 11:11
Big_Sal skrev:
Fina filmer som vanligt, dina sterbai måste vara enorma! Eller så är jordätarna små, men de ser inte små ut... :S

Ser mycket bra ut, kan ju påpeka en annan skillnad mellan orange-head och Satanoperca Leucosticta. Dina är mycket stirrigare/piggare när det vankas mat! Känner inte alls igen det där från mina...

Som sagt finfina fiskar och fint akvarium... :)

Det stämmer att mina Sterbai är stora, de har varit i min ägo sedan 2005.

Jag såg sex stycken vildfångade i affären för några veckor sedan. De var lika stora, i övrigt har jag nog inte sett så stora som mina.

Skulle ha köpt de där vildfångade om det inte vore för priset 300:- st och de sålde bara hela gruppen, 1600:- med andra ord.
#75 - 11 november 2009 11:15
Har några viltfångade sterbaier här och några odlade som är rena monster corydorasen, säkert 6 cm stora :)
Snygga som attans är dom när dom far fram över bottnen på mitt 720 liters i ett stim om 40 st eller nåt sånt ;)
#76 - 11 november 2009 11:20
drd skrev:
Har några viltfångade sterbaier här och några odlade som är rena monster corydorasen, säkert 6 cm stora :)

Snygga som attans är dom när dom far fram över bottnen på mitt 720 liters i ett stim om 40 st eller nåt sånt ;)

Visst är det trevligt med fiskar som är fullvuxna.

Framförallt corys och tetror, som det tyvärr är lite för stor "omsättning" på i de flesta akvarier.
#77 - 13 november 2009 20:20
Första leken hos Flaggcikliderna idag. De har lagt en klick kaviar på ovansidan till innerfiltret, längst in i vänster hörnet.
#78 - 14 november 2009 22:33
c90368 skrev:
Första leken hos Flaggcikliderna idag. De har lagt en klick kaviar på ovansidan till innerfiltret, längst in i vänster hörnet.

Congrats! Verkar de vakta bra? Är rommen kvar?
#79 - 14 november 2009 22:51
Big_Sal skrev:
Congrats! Verkar de vakta bra? Är rommen kvar?

[COLOR=black][FONT=Verdana]De vaktade VÄLDIGT bra igår då det var ljust i karet.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Men det fanns bara enstaka romkorn kvar när ljuset gick på vid lunch idag. Ancistrus i karet innebär att ingen rom kan klara natten.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Har två nattlampor i karet, varav en är precis över platsen där de hade sin rom. Har ondgjort mig över nattaktiva malar i en annan tråd i kväll. Vilket kan vara tillräckligt eftersom det finns så många malkramare på forumet.[/FONT][/COLOR]
#80 - 15 november 2009 08:57
Har du funderingar på att byta malar i karet?
Borde finnas andra algätare som kan ersätta Ancistrusarna som inte snor romen.
#81 - 15 november 2009 11:16
flygrc skrev:
Har du funderingar på att byta malar i karet?

Borde finnas andra algätare som kan ersätta Ancistrusarna som inte snor romen.

Jag gjorde ett allvarligt försök att få ur malarna för ett tag sedan. En del gick in i flaskfällan, medans andra inte gick i närheten av den.

Så kunde jag få ur dem ur karet så skulle jag plocka bort dem.
#82 - 19 november 2009 17:42
Så nu har jag läst igenom hela tråden också....var ju en riktigt make-over detta! Fina filmer och bilder!
#83 - 19 november 2009 20:40
Markus1984 skrev:
Så nu har jag läst igenom hela tråden också....var ju en riktigt make-over detta! Fina filmer och bilder!

Yes, en rejäl nystart så här på höstkanten sitter inte fel:d
#84 - 20 november 2009 10:09
c90368 skrev:
Film ett Biotodoma cupido

Jäkla pigga rackare. Fina som attan också!
#85 - 20 november 2009 10:46
NIC skrev:
Jäkla pigga rackare. Fina som attan också!

De är nog den fisk som är aktivast av de jag har haft.

När jag kikar in i akvarierummet försiktigt så att de inte noterar mig, så håller de även då på och filtrera grus, hela tiden i stort sett, trots att det inta har matats på hela dagen.

Läste en gång till nu. Såg att det var Cupido filmen du refade till, bara för att undvika missförstånd, Cupido filtrerar inte grus hela tiden.
#86 - 27 november 2009 22:02
En liten film på mina halvvuxna Flaggciklider som är lite av birollsinnehavare i detta kar.

Har fyra stycken, varav ett par som har lekt en gång.

Notera hur paret håller revir där det finns växter, men de är inte välkomna på den grusiga delen av karet.

#87 - 27 november 2009 22:40
En liten kort film på den dominanta Jordätaren, som jag tycker börjar få lite färg:)

#88 - 27 november 2009 22:47
Ingen [COLOR=black][FONT=Verdana]diskriminering [/FONT][/COLOR]här inte!

Har de andra fått varsin film så ska även Cupido få sin:)

Den dominanta fisken i samlingen i närstudie.

#89 - 30 november 2009 07:26
c90368 skrev:
En liten kort film på den dominanta Jordätaren, som jag tycker börjar få lite färg:)

snygga fiskar c90368
#90 - 30 november 2009 07:32
JacobT skrev:
snygga fiskar c90368

Tackar!
#91 - 30 november 2009 08:37
Flaggcikliderna är för jädra fina! Blir riktigt sugen på ett gäng sådana!:)
#92 - 30 november 2009 12:25
MaxB skrev:
Flaggcikliderna är för jädra fina! Blir riktigt sugen på ett gäng sådana!:)

Ja, dom är riktigt kul att ha igen.

De verkar ha blivit lite av en dussinfisk som man köper billigt och därmed klassas som lite "ofin", vilket jag tycker är synd.

Har i helgen plöjt en hel del tyska SA filmer, det är slående hur ofta det förekommer Flaggciklider i filmerna. Många gånger utan att de näms vid namn av speakern.
#93 - 30 november 2009 12:35
c90368 skrev:
Ja, dom är riktigt kul att ha igen.

De verkar ha blivit lite av en dussinfisk som man köper billigt och därmed klassas som lite "ofin", vilket jag tycker är synd.

Har i helgen plöjt en hel del tyska SA filmer, det är slående hur ofta det förekommer Flaggciklider i filmerna. Många gånger utan att de näms vid namn av speakern.

Jo, man ser dom lite varstans. Jag har ju haft flaggor förr men är sugen på dom igen. Nu skall jag faktiskt smita undan en stund och kolla några av de där goa tyska filmerna!:)
#94 - 18 december 2009 17:19
Har idag rengjort mitt Eheim 2028 för första gången sen starten av akvariet, för 412 dagar sedan.

Innehållet i filtret är i första korgen en bottensats av grova keramikringar och sedan grov filtermatta i kuber.

Andra korgen enbart grov filtermatta i kuber.

Tredje korgen en något finare filtermatta i kuber.

Tillsatte lite keramik kulor i den tredje korgen nu när jag gjorde rent.
#95 - 18 december 2009 17:23
Kan även meddela att det är totalt krig mellan mina Flaggciklider i karet.

Ett par har lagt rom ca tre gånger sedan senast och de är väldigt ettriga på de andra två.

Kan mycket väl sluta med att jag bara har två Flaggor kvar om det fortsätter så här[:(!]

Har inget minne av att de var så aggressiva från min förra akvarieperiod:confused:
#96 - 31 december 2009 07:11
Kärlek på G:D

#97 - 31 december 2009 08:14
härliga bilder! Det putsas och fejas. Mina håller också på med liknande aktiviteter, men jag tror mina är för unga, de är c:a 1 år och 12 cm. Hört att de ska vara minst 15 cm innan de leker, men det beror ju lite på om det gått länge i butik, de kan ju då vara mindre än åldern föresskriver :)

Hur stora/gamla är dina?

Vilken jobbig liten snäcka de hade att fajtas med, den tog minsann ingen hänsyn :p

Går det att ha snäckor i ett låg-ph akvarium utan att skalet vittrar?
#98 - 1 januari 2010 15:00
En lite udda bild på en av mina Orange Head.

Fotograf Wilhelm
#99 - 1 januari 2010 15:25
Kaxigt liten rackare :)
#100 - 22 januari 2010 17:54
Det tar tid mellan uppdateringarna och inte många nyfikna [COLOR=black][FONT=Verdana]däremellan[/FONT][/COLOR];)

Mina Flaggciklider som lagt rom varannan vecka har nu framgång!

De la rommen som vanligt högst upp på ett innefilter, men har uppenbarligen lyckats flytta larverna till en säkrare plats.

#101 - 6 februari 2010 20:12
c90368 skrev:
Det tar tid mellan uppdateringarna och inte många nyfikna [COLOR=black][FONT=Verdana]däremellan[/FONT][/COLOR];)

Mina Flaggciklider som lagt rom varannan vecka har nu framgång!

De la rommen som vanligt högst upp på ett innefilter, men har uppenbarligen lyckats flytta larverna till en säkrare plats.

Härlig film som jag helt missat men så la du osså upp den på min födelsedag ;)
Hur har det gått , ser du några yngel nu?
#102 - 6 februari 2010 21:17
flygrc skrev:
Härlig film som jag helt missat men så la du osså upp den på min födelsedag ;)

Hur har det gått , ser du några yngel nu?

Nej, inga levande yngel. De klarade denna kull i två dagar, sedan var de borta.

Men de leker varannan vecka så vi får se hur det går. Tyvärr så lägger de alltid rommen på ett innefilter och precis brevid är insugen till ytterfiltren, i och för sig med stora filtermattor på insugen, men det verkar som att de "vallar" de små på filtermattorna. Logiskt eftersom det säkert finns massor av mat där, men det är en farlig matplats för yngel.

Får hoppas att det andra paret som har sitt revir i andra hörnet kommer till snart. Det kanse går bättre för dem, långt borta från alla filter.
#103 - 6 februari 2010 21:37
Vad stora de har blivit, flaggorna! Kan du uppskatta längden på dem? Ser även att du har skaffat vinkeltetror, eller kanske du alltid har haft dem? Gillar dem skarpt men verkar ha fått nåt i mitt kar då de till synes utan anledning droppar av en efter en. Har tyvärr fått plocka ut 5 st döda nu under loppet av en vecka... :(

Hur går det med jordätarna? Lever de och mår bra?
#104 - 7 februari 2010 08:32
Big_Sal skrev:
Vad stora de har blivit, flaggorna! Kan du uppskatta längden på dem? Ser även att du har skaffat vinkeltetror, eller kanske du alltid har haft dem? Gillar dem skarpt men verkar ha fått nåt i mitt kar då de till synes utan anledning droppar av en efter en. Har tyvärr fått plocka ut 5 st döda nu under loppet av en vecka... :(

Hur går det med jordätarna? Lever de och mår bra?

Ja du det där med storlek... Säg att de två största som är två h*n är kanske 8 cm långa, men de är ju mer kvadratiska, de växer åt alla håll, liksom. De mindre är väl då ca 6cm.

Vinkeltetrorna kom in i början på december, mina rödmunnar börjar gå ut sig, de är över två år gamla. Eller så är det Jordätarna som har glesat ut beståndet, jag vet inte vilket. Men Vinkeltetran får uppenbarligen vara ifred från Jordätarna, men jag fick tag på ganska stora fiskar.

Jag har förlorat en Jordätare, jag har numera fyra honor och en hanne. Den som dött var en hanne som låg lite efter i utvecklingen jämfört med den hanne som är kvar. Eftersom de börjat fundera på lek så blev nog den mindre hannen helt enkelt utmobbad.

Märkligt med dina vinklar, vad jag vet så brukar de vara en väldigt tålig fisk. Hur gamla är dina?
#105 - 7 februari 2010 09:10
c90368 skrev:
Nej, inga levande yngel. De klarade denna kull i två dagar, sedan var de borta.

Men de leker varannan vecka så vi får se hur det går. Tyvärr så lägger de alltid rommen på ett innefilter och precis brevid är insugen till ytterfiltren, i och för sig med stora filtermattor på insugen, men det verkar som att de "vallar" de små på filtermattorna. Logiskt eftersom det säkert finns massor av mat där, men det är en farlig matplats för yngel.

Får hoppas att det andra paret som har sitt revir i andra hörnet kommer till snart. Det kanse går bättre för dem, långt borta från alla filter.

Krävs tydligen tålamod med vissa fiskar, är det inte frustrerande att yngel försvinner?
Minska trycket i det filtret och komplettera med ett till?
#106 - 7 februari 2010 09:19
flygrc skrev:
Krävs tydligen tålamod med vissa fiskar, är det inte frustrerande att yngel försvinner?

Minska trycket i det filtret och komplettera med ett till?

Jag har redan tre filter till karet. Eheim 2028, Fluval 404 och det de lägger rommen på Resum xx som sprutar 1200/h.

Men jag känner ingen större frustration över de förlorade ynglen, har just nu varken tid eller ork att ta hand om några yngel för att dra upp. Roligt att de leker och överlever några i karet så är det väl kul.
#107 - 7 februari 2010 10:04
Halloj Maths! Såg flagg-filmen precis nu. Jag hade missat den pga att jag är här på forumet ganska sporadiskt för tillfället, gör några inlägg där man kanske kan hjälpa till en aning och har uppdaterat palett-tråden för Roosters skull - han skall ta över mina P. subocellatus.
Nåväl, härlig film - som vanligt - och jag känner igen mig i ditt förhållningssätt kring lekarna hos fiskarna; blir det något så blir det, annars är det kul bara att dom lägger en kaka då och då.
Som jag sa i ett tidigare inlägg; man blir ju toppsugen på att skaffa Flaggciklider igen när man ser dina bilder och filmer!:)
#108 - 7 februari 2010 10:09
MaxB skrev:
Halloj Maths! Såg flagg-filmen precis nu. Jag hade missat den pga att jag är här på forumet ganska sporadiskt för tillfället, gör några inlägg där man kanske kan hjälpa till en aning och har uppdaterat palett-tråden för Roosters skull - han skall ta över mina P. subocellatus.

Nåväl, härlig film - som vanligt - och jag känner igen mig i ditt förhållningssätt kring lekarna hos fiskarna; blir det något så blir det, annars är det kul bara att dom lägger en kaka då och då.

Som jag sa i ett tidigare inlägg; man blir ju toppsugen på att skaffa Flaggciklider igen när man ser dina bilder och filmer!:)

[COLOR=black][FONT=Verdana]Kul att höra av dig Mats! Är liksom du inte så flitig på forumet numera, har fått lite mättnadskänsla...[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Flaggorna är verkligen kul att titta på, har två par som har varsin halva av karet och de har definitivt inte några fredsförhandlingar i mitten av karet [/FONT][/COLOR]
#109 - 7 februari 2010 10:34
c90368 skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]Kul att höra av dig Mats! Är liksom du inte så flitig på forumet numera, har fått lite mättnadskänsla...[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Flaggorna är verkligen kul att titta på, har två par som har varsin halva av karet och de har definitivt inte några fredsförhandlingar i mitten av karet [/FONT][/COLOR]

Jo, så är det på olika forum - det går i cykler; ibland är det en massa ämnen man kan delta i - och ibland väldigt få. Jag brukar läsa runt på en del forum (oftast engelskspråkiga) som liksom bara handlar om en speciell art eller grupp ciklider, och det blir ofta väldigt intressanta diskussioner som man lär sig otroligt mycket på! Jag deltar alltså inte aktivt själv utan bara läser - det är ganska skönt i de flesta fall!:)
Jag tänkte på dina flaggor - jag har inte riktigt koll på hur ditt kar är inrett men, jag har fått bäst resultat med flaggyngel när vattnet är hyfsat lugnt och det inte strålar hårda "jet-strömmar" i karet, samt när det har funnits en mängd både tunna och tjockare kvistar vid ytan och i den övre regionen i karet - men det är väl ungefär så ditt kar ser ut, va?
Ett knep för att skapa en fin lite lugnare och jämnare vattenrörelse i karet (som i ett inrett flagg-, scalare- och diskuskar) är att till utblåset från filtret sätta en längre slang som är "igenkorkad" i slutänden. Denna långa slang skär eller klipper man en lång "reva" eller "spalt" i - några milimeter bred. Alltså man öppnar ett jättelångt hål i slangen som löper jämns med den, sedan vrider man bara slangen på ett sådant sätt att vattnet strömmar ut där man vill, samt fäster den med t.ex. sugkoppar och slangklämmor runt kanterna på karet vid ytan. Vatenrörelsen blir då väldigt jämn och fin och uppför sig inte som en riktad ström från en punkt. Man kan tänka på den här slanglösningen som ett förlängt och "jämnare" strilrör. Den här typen av vattenrörelse funkar fint för t.ex. flaggor, scalare m.fl. liknande ciklidtyper.
Fan, det här känner du ju redan till Maths - det vet jag - men, jag skriver det ändå...[:o]
#110 - 7 februari 2010 11:07
Ett bra tips, det där med slangen!

Det här karet är ju i första hand ett Jordätarkar och de rumsterar om ganska flitigt, vilket innebär att det krävs en bra genomströmning.

Detta i sin tur innebär att flaggornas domän i den övre delen av karet är ganska så "blåsig", vilket inte är optimalt, men de verkar inte bry sig så mycket.
#111 - 7 februari 2010 11:09
c90368 skrev:
Ett bra tips, det där med slangen!

Det här karet är ju i första hand ett Jordätarkar och de rumsterar om ganska flitigt, vilket innebär att det krävs en bra genomströmmning.

Detta i sin tur innebär att flaggornas domän i den övre delen av karet är ganska så "blåsig", vilket inte är optimalt, men de verkar inte bry sig så mycket.

OK! Jo, jag har ju hajat att det är jordätarna som står i fokus - bra så! Flaggorna får ta seden dit de kommer!:)
#112 - 12 februari 2010 14:34
En liten vardagsfilm på mina Vinkeltetror. En bortglömd tetra som är riktigt trevlig och stimmar suveränt.

#113 - 12 februari 2010 15:08
En annan grej som är rolig med vinkeltetran, förutom då att den stimmar, är att den är väldigt lättlekt... Ser mina jaga varandra och spruta ut rom några gånger per månad. Detta är bra för mina andra fiskar som snällt följer efter och plockar åt sig romkornen...

Har du sett Vinkeln i lekfärg? Analfenan blir intensivt gul/vit och bara lyser...

Helt klart en av mina favorittetror... :)
#114 - 17 mars 2010 18:25
Mina Flaggciklider lägger rom varannan vecka, men det är sällan jag ser några yngel. Här är ett tappert försök att få med några på bild. Ni får tro mig, man ser inte mycket på filmen[:o]

Men det kan ju vara roligt att titta föräldrarna;)

#115 - 17 mars 2010 18:28
Flaggorna bidrar i alla fall med lite hormoner till karet så det blir fart även på de andra fiskarna.

Här en lite film på mina Biotodoma cupido som börjar visa lite känslor.

#116 - 17 mars 2010 18:54
Jättefin film. Är själv ute efter någon fisk att tillägga i mitt 150 liters akvarium tillsammans med mina Ctenopomer. Har inte tittat så mycket på jordätargruppen. Hade nog varit trevligt i det karet för de håller sig vel i de nedra regionerna i karet näst som hela tiden och Ctenopomerna håller sig till de övre. Jag anar att Cupidocikliden vill ha mer strömt vatten än Fläckiga Ctenopomerna och så är de nog lite för kaxiga, eller vad tror du?
#117 - 17 mars 2010 19:08
Enola skrev:
Jättefin film. Är själv ute efter någon fisk att tillägga i mitt 150 liters akvarium tillsammans med mina Ctenopomer. Har inte tittat så mycket på jordätargruppen. Hade nog varit trevligt i det karet för de håller sig vel i de nedra regionerna i karet näst som hela tiden och Ctenopomerna håller sig till de övre. Jag anar att Cupidocikliden vill ha mer strömt vatten än Fläckiga Ctenopomerna och så är de nog lite för kaxiga, eller vad tror du?

Cupido ska enligt "bruksanvisningen" vara en känslig liten tillbakadragen fisk som ska hållas med mindre lugna invånare.

Som tur är har mina inte tagit del av den beskrivningen:)

De ska nog inte behöva så strömt vatten heller, tror jag.

Så det kan nog vara värt ett försök, de är förbaskat charmiga och hittar på nya upptåg hela tiden. Om man kan kalla en fisk smart, så skulle jag nog göra det med dessa.
#118 - 17 mars 2010 19:32
Om jag bara har ett par så borde storleken på akvariet räcka också tycker jag. Som sagt, 150 liter men det är bara 90 cm långt, men inga andra ciklider att dela revir med.

Nej, jag läste mer nogrant i artbeskrivningen och de ville ha lite dovare belysning och inte så jätteströmt vatten. Flytväxterna hjälper ju till med ljuset och Ctenopomerna vill också ha lugnt vatten. Tror verkligen jag skall prova det. Invänta löning först +resa till England sedan blir det inköp tror jag :D
#119 - 17 mars 2010 19:34
Oj, kollade just priser på rackarna. De var ju inte de billigaste fiskarna....jaja....får spara lite längre :p
#120 - 17 mars 2010 19:37
Enola skrev:
Om jag bara har ett par så borde storleken på akvariet räcka också tycker jag. Som sagt, 150 liter men det är bara 90 cm långt, men inga andra ciklider att dela revir med.

Nej, jag läste mer nogrant i artbeskrivningen och de ville ha lite dovare belysning och inte så jätteströmt vatten. Flytväxterna hjälper ju till med ljuset och Ctenopomerna vill också ha lugnt vatten. Tror verkligen jag skall prova det. Invänta löning först +resa till England sedan blir det inköp tror jag :D

Jag tycker att du ska köpa fyra stycken. Det är omöjligt, vad jag vet, att skilja på könen hos unga fiskar och de är [COLOR=black][FONT=Verdana]definitivt [/FONT][/COLOR]ingen par fisk. De trivs i ett litet gäng.
#121 - 17 mars 2010 20:06
Jaha....ok. Det var ju bra att veta. Men tror du att det går bra med såpass många i den storlek på akvarium?
#122 - 17 mars 2010 20:12
Enola skrev:
Jaha....ok. Det var ju bra att veta. Men tror du att det går bra med såpass många i den storlek på akvarium?

Jag hade mina i ett 180 liters 100 cm långt till att börja med. Det gäller att anpassa inredningen så det både finns fria ytor och lite gömställen.
#123 - 17 mars 2010 20:13
Tittade även på Wavrini cikliden som är väldigt lik fast med lite mer utdragna fenor. Inte heller lika dyr....Detta tåls att fundera på. De är i alla fall trevliga fiskar att titta på. Tack för dina fina filmer.
#124 - 17 mars 2010 22:26
Som vanligt väldigt fint!

Får man fråga vad du har för sand i karet? Har för mig att du har två olika grovlekar i bakre resp främre delen. Jag undrar mest om den främre sanden då jag går i rescape-tankar i mitt 540-kar... :)
#125 - 17 mars 2010 22:57
Big_Sal skrev:
Som vanligt väldigt fint!

Får man fråga vad du har för sand i karet? Har för mig att du har två olika grovlekar i bakre resp främre delen. Jag undrar mest om den främre sanden då jag går i rescape-tankar i mitt 540-kar... :)

Tackar!

Det stämmer att jag har två sorters sand, men resultatet blev väl som förväntat. Den finare ligger under den grövre, jordätare heter inte det utan anledning.

Om du tittar på filmerna jag tog när jag gjorde om i burken så finns det en närbild på sandsäcken, den fina alltså, orkar inte kolla upp det nu.

God Natt[:-89]
#126 - 18 mars 2010 13:27
c90368 skrev:
Tackar!

Det stämmer att jag har två sorters sand, men resultatet blev väl som förväntat. Den finare ligger under den grövre, jordätare heter inte det utan anledning.

Om du tittar på filmerna jag tog när jag gjorde om i burken så finns det en närbild på sandsäcken, den fina alltså, orkar inte kolla upp det nu.

God Natt[:-89]

Ok ska bli... tackar...
Bilagor:
#127 - 18 mars 2010 20:44
I går kväll vid 22.30 var jag ner till akvarierummet för att ge dem lite kvällsmat innan det blir mörkt vid midnatt.

Såg direkt att Jordätarna hade spelet och att något var på G.

Upp och hämtade kameran och började filma och titta naturligtvis.

Allt utvecklades till en praktfull lek! Allt stämde och hon var verkligen sugen på att lägga ägg.

Men allt blev ett totalt kaos:confused: Filmade 45 minuter och har klippt ner det till ca 16 minuter, allt på filmen visas [COLOR=black][FONT=Verdana]sekventiellt [/FONT][/COLOR]allt eftersom det händer.

Långa filmer är det, men det är ett intressant förlopp som jag tror att den intresserade uppskattar att se.

Här kommer film 1, tvån blev det misslyckad överföring på vid första försöket så den kommer lite senare.

#128 - 18 mars 2010 21:11
Här kommer del 2.

#129 - 19 mars 2010 08:39
Riktigt ku att se blir fruktansvärt sugen på jordätare....Får tyvärr vänta ett tag blir både dyrt o jobbigt på starta om hela stora karet me flyt av fiskar o allt vad det innebär... :p

Mvh: Danne
#130 - 25 april 2010 14:29
Mina Flaggciklider brukar lägga rom på en pumpskalle jag har längst in i vänstra hörnet av karet.

Denna pump har bara ett litet filter av grov filtermatta för att ta bort det värsta grumset och fungerar i princip som en cirkulationspump. Brukar behöva rengöra filtermattan vannan vecka.

Jag brukar bara ta bort själva filterdelen och sätta tillbaka den igen. Att det är rom på själva pumphuvudet brukar inte innebär några problem.

Idag gjorde som vanligt och häktade av filterdelen och gjorde rent den. När jag sedan skulle koppla på den igen, vilket är lite bökigare, så fick jag ena jäkla tjuvnyp i näven!

Armen for upp illa kvickt från karet, försöket jaga bort den vaktande Flaggcikliden, men i helvete att det gick. Den stod kvar som en fura och alla försök att stoppa i näven innebar rejäla bett.

Det är ju ingen blodvite, men riktigt obehagligt!

Så de får klara sig utan den pumpen ett tag.

De har med andra ord vuxit på sig en del...
#131 - 25 april 2010 14:49
Hehe, om de var pådet humöret låter det som om de är i lektagen. Fast i och för sig mina hantlar, särskilt hannen, kan vara så då jag fixar i deras revir även utom lektid.

Har du bilder på flaggcikliderna?
#132 - 25 april 2010 14:57
Dre skrev:
Hehe, om de var pådet humöret låter det som om de är i lektagen. Fast i och för sig mina hantlar, särskilt hannen, kan vara så då jag fixar i deras revir även utom lektid.

Har du bilder på flaggcikliderna?

Lek humör ja, eftersom de har rom på pumphuvudet!

Bara några gamla filmer som finns tidigare i tråden.

Min stillbildskamera är svårarbetad, typ...
#133 - 25 april 2010 18:07
ok, så det var rom denna gång du lyfte modulen också?! Jag missade det. Får du frisimmande eller misslyckas de?
#134 - 25 april 2010 18:24
Dre skrev:
ok, så det var rom denna gång du lyfte modulen också?! Jag missade det. Får du frisimmande eller misslyckas de?

De har fått fram larver ett antal gånger. Men de har rom och yngel i en mindre orkan, så jag är rädd för att ynglen skingras för "vinden" så fort de blir frisimmande.

Om jag låter den omtalde pumpen stå still nu några veckor så kanske de kan lyckas.
#135 - 29 april 2010 08:31
Som en konsekvens av att jag inte fick igång pumpen pga Flagglek så blev det lite lugnare vattengenomströmmning i den del av karet där det är växter.

Detta medförde att det andra paret Flaggciklider hittade ett bra blad att lägga en romkaka på. De har nog hållit sig ganska länge för det var rejält med rom de producerade.

Problemet är bara att de har lagt rommen ca 40 cm snett nedanför det paret som har larver nu.

Grannsämjan mellan dessa par är inte den bästa, kan jag nog påstå utan att överdriva.

Hoppas rommen är kvar när jag kommer hem i kväll, då får det nog bli en liten filmsnutt.
#136 - 29 april 2010 13:18
Det vore intressant att se
#137 - 29 april 2010 16:14
Här kommer filmen.

En del rom har försvunnit sen igår.

#138 - 13 juni 2010 15:34
I dag var det dags att filma så jag kommer ihåg hur det såg ut före sommaren, ingen annan anledning.

#139 - 13 juni 2010 16:19
Stiligt som alltid!
#140 - 24 augusti 2010 18:02
Det var länge sedan jag uppdaterade den här tråden.

Fullt naturligt eftersom de bara äter och skiter, så det finns inte direkt några nyheter att rapportera.

Så det här inlägget får väl ses som en "bump"[:o]
#141 - 26 september 2010 14:59
Har under de senaste månaderna funderat på att göra om i karet så det skulle bli mer bottenyta.

Jordätarna växer och det har börjat kännas trångt för dem, så idag tog jag tag i detta och gjorde en ganska rejäl layout ändring.

Vet inte om jag är så nöjd, blev lite för mycket stapla rötter i bakkanten. Långt ifrån hur mina tankar om hur en akvarieinredning ska se ut.

Men vad gör man[:o] Köper ett större kar kanske:confused:

#142 - 26 september 2010 15:52
c90368 skrev:
Har under de senaste månaderna funderat på att göra om i karet så det skulle bli mer bottenyta.

Jordätarna växer och det har börjat kännas trångt för dem, så idag tog jag tag i detta och gjorde en ganska rejäl layout ändring.

Vet inte om jag är så nöjd, blev lite för mycket stapla rötter i bakkanten. Långt ifrån hur mina tankar om hur en akvarieinredning ska se ut.

Men vad gör man[:o] Köper ett större kar kanske:confused:

Jag tycker faktiskt att du fått till det riktigt bra med rötterna, trots uppstaplingen som du säger :)

Det du kan prova är ju att trycka ihop rötterna en smula mot en av de bakre hörnorna, det skapar ju en mängd grottor och håligheter på den sidan och öppnar samtidigt upp för öppen sandyta på andra sidan, Tror nog att det kan bli riktigt bra.

Mvh
Marcus
#143 - 26 september 2010 15:59
Marnat skrev:
Jag tycker faktiskt att du fått till det riktigt bra med rötterna, trots uppstaplingen som du säger :)

Det du kan prova är ju att trycka ihop rötterna en smula mot en av de bakre hörnorna, det skapar ju en mängd grottor och håligheter på den sidan och öppnar samtidigt upp för öppen sandyta på andra sidan, Tror nog att det kan bli riktigt bra.

Mvh

Marcus

Tackar:) Alltid roligt att höra vad andra tycker, man blir liksom hemmablind.

Tankarna med att trycka upp rötter i ett hörn, då tänker du säkert på det vänstra, har ett problem.

Mina två par Flaggciklider är inte de bästa kompisar och det ena paret har sitt revir i det vänstra bakre hörnet, vilket innebär att det hörnet är paxat och de vill helst ha lite rötter runt sitt revir som markerar gränsen.
#144 - 26 september 2010 16:02
c90368 skrev:
Tackar:) Alltid roligt att höra vad andra tycker, man blir liksom hemmablind.

Tankarna med att trycka upp rötter i ett hörn, då tänker du säkert på det vänstra, har ett problem.

Mina två par Flaggciklider är inte de bästa kompisar och det ena paret har sitt revir i det vänstra bakre hörnet, vilket innebär att det hörnet är paxat och de vill helst ha lite rötter runt sitt revir som markerar gränsen.

Men kör en eller två rötter i det hörnet samt lite fler växter längs bakkant bara och så kör du mestadelen av rötterna i höger hörnet.

Kan nog bli bra tror jag.
#145 - 26 september 2010 17:31
Marnat skrev:
Men kör en eller två rötter i det hörnet samt lite fler växter längs bakkant bara och så kör du mestadelen av rötterna i höger hörnet.

Kan nog bli bra tror jag.

Hmm, ska ta in och fundera seriöst!

Jag är ju inte typen som rotar runt varje vecka utan låter tankarna snurra ett tag innan jag stökar runt:)
#146 - 26 september 2010 17:39
c90368 skrev:
Hmm, ska ta in och fundera seriöst!

Jag är ju inte typen som rotar runt varje vecka utan låter tankarna snurra ett tag innan jag stökar runt:)

Det är helt rätt, allt ska ta sin tid :)

Själv har jag funderat på att plocka bort mina papegojblad då jag tycker att de börjar se riktigt slitna ut, samma papegojblad jag haft sen uppstart av karet men de har inte riktigt växt som jag velat och ser lite slitna ut, kan dock inte komma på vad jag ska ersätta dem med, behöver lite rött även på den sidan av karet dock.
#147 - 29 oktober 2010 22:38
En film på något jag har funderat på att fånga länge.

Mina två par Flaggciklider har delat upp karet i mitten och stångas till och från i mitten. Det gäller att vara snabb för att få med det på film, för det finns ingen inbjudan till när det ska hända.

Verkar dock som att det högra paret skulle ha behov av relationsexpert, verkar vara lite inbördes problem där:confused:

#148 - 30 oktober 2010 20:34
Hmm, Flaggciklider är väl en av de tristaste fiskar man kan skicka upp en film på, eller:confused:

Det är ju en fisk man man hade i förra århundradet, kan ju inte vara något häftigt[:-13]

Men jag tycker att det är en bortglömd fisk, att den inte är så populär kan bero på att de som säljer fisken inte har så mycket vinst på den och därmed inte tar hem den så ofta.

Tittar man på filmer från SA så är det den fisk som förekommer oftast, oavsett om huvudtemat är Discus, Jordätare eller Apistogramma.
#149 - 30 oktober 2010 21:02
det här var häftigt C90!!
Ja! haha! det högra paret!
Lite som att
"hörrö agneta! ja fixar det här, hämta en öl till mej"
"Nej bengt vi är gifta och vi gör saker tillsammans, grannarna här kan inte ta våran del"
"Men du är bara ivägen kvinna!"

håller dom sej på sina sidor eller kan dom, emellan uppgörelserna, simma runt i andra halvan?

Det är lite dåligt drag! tror att alla som tittar blir helt förundrade och vet således inte vad dom ska skriva...
#150 - 30 oktober 2010 21:21
karrokaja skrev:
det här var häftigt C90!!

Ja! haha! det högra paret!

Lite som att

"hörrö agneta! ja fixar det här, hämta en öl till mej"

"Nej bengt vi är gifta och vi gör saker tillsammans, grannarna här kan inte ta våran del"

"Men du är bara ivägen kvinna!"

håller dom sej på sina sidor eller kan dom, emellan uppgörelserna, simma runt i andra halvan?

Det är lite dåligt drag! tror att alla som tittar blir helt förundrade och vet således inte vad dom ska skriva...

Ja du fångade upp vad som händer i karet, agneta är lite mobbad av en kar som inte har fattat det här med att vara ett par. Men när agneta blir attackerad av grannarna så kommer HAN och försvarar, svartsjuka antar jag:confused:

Ja, som karlar är mest, alltid missnöjda med vad de har, men ingen får ta det de har[:-13]

Akvariet ja:) Nej det får inte ske några översimningar till fel halva, undantaget är när det serveras mat, då har alla bara en sak i huvudet, mat!

Dåligt drag... Där kan du ha rätt, för mig och dig är det ett J*vla drag, men den som inte förstår vad som händer och inte kan läsa av fiskarna så är det väl ett jasså[:-89]
Bilagor:
#151 - 30 oktober 2010 21:34
Men har dom bara kommunikations problem agneta och bengt eller har dom problem med lek och fixa boende och trädgårdsvård osv?
Eller är det bara när grannarna kommer för som det lixom blir system error och dom går på varandra?

Det är så häftigt att kolla på hur fiskarna kommunicerar!!
Fenor spänns, fenor släps/slakas (vad skriver man?) vinklar hit och dit upp och ner... små ryck och "skutt"
Har ju ett gäng med unga jordätare och dom försöker bete sej som vuxna och prövar nya saker varje dag..ganska häftigt.
Nu i början är dom väldigt anpassningsbara med sitt beteende och kan gärna surfa med tetror och senare svänga över och kolla vad corrysarna gör.
Och inte tala om alla små utmaningar sinnesemellan, inget hårdnackat eller så, men man ser hur biffar upp sej:D
Och så kommer lilla bågfensdamen och kör bort dom, råbarkad litten skogsmurra det där;)

Och du... jag köpte 4 regnbågciklider.
Det visar sej nu att det är 3 hanar och en hona... jag ville ha 1 hane och 3 honor.
Och man kan verkligen snacka bråk när dessa herrar möts:D
#152 - 30 oktober 2010 21:48
karrokaja skrev:
Men har dom bara kommunikations problem agneta och bengt eller har dom problem med lek och fixa boende och trädgårdsvård osv?

Eller är det bara när grannarna kommer för som det lixom blir system error och dom går på varandra?

Det är så häftigt att kolla på hur fiskarna kommunicerar!!

Fenor spänns, fenor släps/slakas (vad skriver man?) vinklar hit och dit upp och ner... små ryck och "skutt"

Har ju ett gäng med unga jordätare och dom försöker bete sej som vuxna och prövar nya saker varje dag..ganska häftigt.

Nu i början är dom väldigt anpassningsbara med sitt beteende och kan gärna surfa med tetror och senare svänga över och kolla vad corrysarna gör.

Och inte tala om alla små utmaningar sinnesemellan, inget hårdnackat eller så, men man ser hur biffar upp sej:D

Och så kommer lilla bågfensdamen och kör bort dom, råbarkad litten skogsmurra det där;)

Och du... jag köpte 4 regnbågciklider.

Det visar sej nu att det är 3 hanar och en hona... jag ville ha 1 hane och 3 honor.

Och man kan verkligen snacka bråk när dessa herrar möts:D

Ja, lite kortfattat, Agneta och Bengt har gjort DET och fungerade perfekt som ett par. Att det sedan inte blev någon avkomma vet jag inte om jag kan skylla på dem eller övriga invånare.
#153 - 30 oktober 2010 21:59
c90368 skrev:
Ja, lite kortfattat, Agneta och Bengt har gjort DET och fungerade perfekt som ett par. Att det sedan inte blev någon avkomma vet jag inte om jag kan skylla på dem eller övriga invånare.

Ok... grann hysterin som spökar då.

Funkar det andra paret bättre? (ska vi döpa dom till stina och sture:p?)
#154 - 30 oktober 2010 22:12
karrokaja skrev:
Ok... grann hysterin som spökar då.

Funkar det andra paret bättre? (ska vi döpa dom till stina och sture:p?)

Stina och Sture kör efter klockan, var fjortonde dag är dags att föröka sig!

Om det är kärlek eller rutin (katoliker) vet jag inte:confused:
#155 - 30 oktober 2010 22:15
c90368 skrev:
Stina och Sture kör efter klockan, var fjortonde dag är dags att föröka sig!

Om det är kärlek eller rutin (katoliker) vet jag inte:confused:

Haha!!! Du är så klockren C90!!!
Dagens flabb:D:D
#156 - 31 oktober 2010 08:25
Trevlig film Maths,

Intressant, jag vill hävda att de känner exakt samma saker som vi, dvs de är kära. Det är inget unikt för människan.
#157 - 31 oktober 2010 12:19
c90368 skrev:
Hmm, Flaggciklider är väl en av de tristaste fiskar man kan skicka upp en film på, eller:confused:

Det är ju en fisk man man hade i förra århundradet, kan ju inte vara något häftigt[:-13]

Men jag tycker att det är en bortglömd fisk, att den inte är så populär kan bero på att de som säljer fisken inte har så mycket vinst på den och därmed inte tar hem den så ofta.

Tittar man på filmer från SA så är det den fisk som förekommer oftast, oavsett om huvudtemat är Discus, Jordätare eller Apistogramma.

Coola fiskar. Blev väldigt sugen på ett par när jag såg din video men det verkar vara krångligt ifall man inte köper "färdiga par". Annars är dom väldigt snygga och har intressant betéende.
#158 - 13 januari 2011 17:23
Ett gäng bilder från Jordätarkaret, men det är ju inte bara Jordätare här ute lite annat smått och gott:)

Börjar med lite tetror.
#159 - 13 januari 2011 17:25
Fler tetror
#160 - 13 januari 2011 17:27
Mina gamla pansarmalar som snart fyller fem och ett halvt år:)
#161 - 13 januari 2011 17:29
Flaggcikliderna
#162 - 13 januari 2011 17:33
Å så kommer vi till Jordätarna, börjar med den lite ovanligare Biotodoma cupido
#163 - 13 januari 2011 17:37
De "vanliga" Jordätarna Geophagus*sp. “Tapajos - orange head”
#164 - 13 januari 2011 17:39
Avslutar med lite miljöbilder
#165 - 13 januari 2011 17:44
Är det bara jag eller blir man glad av dessa fiskar? :)
#166 - 13 januari 2011 19:32
Flaggcikliderna är ju verkligen vackra. Har ett 450 liters kar. Tror du dessa skulle passa där? Andra invånare är scalarer, rosentetror, sorgmantlar, och neoner. Skulle det funka med flaggciklider i detta sällskap?
Bilagor:
#167 - 13 januari 2011 19:37
slade skrev:
Flaggcikliderna är ju verkligen vackra. Har ett 450 liters kar. Tror du dessa skulle passa där? Andra invånare är scalarer, rosentetror, sorgmantlar, och neoner. Skulle det funka med flaggciklider i detta sällskap?

Ärligt talat vet jag inte hur det fungerar att blanda flaggciklid och Skalar, jag har aldrig provat och har nog inte för avsikt at göra det. Eftersom jag tror (men vet inte) att det kan bli problem. De lever och och uppför sig ganska lika och jag tror att man gör bäst i att välja antingen eller.

Dessutom kan nog neonerna bli mat om de inte är välvuxna.
#168 - 13 januari 2011 21:30
c90368 skrev:
Ärligt talat vet jag inte hur det fungerar att blanda flaggciklid och Skalar, jag har aldrig provat och har nog inte för avsikt at göra det. Eftersom jag tror (men vet inte) att det kan bli problem. De lever och och uppför sig ganska lika och jag tror att man gör bäst i att välja antingen eller.

Dessutom kan nog neonerna bli mat om de inte är välvuxna.

Ok, tackar för svaret. Då vet jag lite mer.

Får bli ett alternativ längre fram då. Hade lite hopp om att det skulle gå med neoner då jag såg att du hade vinkeltetror, fast de är ju lite större. Är de dessutom snarlika scalarerna i beteende är det nog bästa att inte blanda dessa heller.
#169 - 15 januari 2011 21:14
Bilder och film.

#170 - 15 januari 2011 21:27
Supersnyggt kar och snygga fiskar! Jag själv är också svag för jordätare, tycker dom är riktigt snygga och har ett intressant beteende! Jag har själv Geophagus sp "Rio Negro". Dom är små men det ska bli spännande när dom växt till sig och färgar ut.

/Mats
#171 - 15 januari 2011 21:30
Bugar och bockar:)
#172 - 15 januari 2011 22:00
Stiligt värre!

Har du fått lyckad lek på dina jordisar ännu. Dvs med frisimmande yngel?
#173 - 15 januari 2011 22:09
Dre skrev:
Stiligt värre!

Har du fått lyckad lek på dina jordisar ännu. Dvs med frisimmande yngel?

Tackar:)

Nej, jag har inte ens sett rom, även om jag är övertygad om att de har lekt.

Det känns som att karet är 500 liter för litet:(

Den dominanta hanen är numera en riktig stygging, han stressar de andra alldeles för mycket. Men det verkar som att de inte ger sig på varandra fysiskt.
#174 - 15 januari 2011 22:39
500 liter ska vara inga problem, men jag tycker att de verkar lättstressade vid lek. Jag har en del fajter, men ingen direktkontakt. Jag funderar på att sälja bort 5 av 9. Jag har ju 4 lekpar och det blir lite flaxigt med allt detta. Själv har jag inte sett yngel men rom är det gott om.

Hur många har du nu? I ett 500 kanske 1 par eller 2 par är max.
#175 - 15 januari 2011 22:55
Jag har fem, vara två hannar, tror jag. Den "andra" hanen håller sig i bakgrunden och varken färg eller fenor utvecklas.

Även jag har haft funderingar på att sälja av några stycken, skulle vara roligt om mina Cupido fick lite mer utrymme. Fast med dem har jag inte en aning om honor eller hanar. Har tre stycken numera, tappade en i höstas utan någon anledning som jag känner till. Den var liksom bara borta, vet inte riktig när det hände, såg aldrig resterna av den.
#176 - 17 januari 2011 20:49
En sak som är ganska fantastisk i ett kar med Jordätare är att jag kan stoppa ner näven i bottengruset, ända ner till bottenrutan och röra runt ordentligt, utan att det kommer upp det minsta grums som smutsar ner vattnet.

Här en liten film som förklarar varför det är så:)

#177 - 17 januari 2011 21:02
Jag skulle dansa naken på torget om mina fiskar också lärde sig detta!:p
#178 - 17 januari 2011 21:41
Såg senaste filmen :) Jäklar vad najs du har det i karet :) Svårt att bedöma storlek på dina Orage head.. är de vuxna eller ungdomar kanske?

/Tommy
#179 - 18 januari 2011 06:00
Hellsson skrev:
Såg senaste filmen :) Jäklar vad najs du har det i karet :) Svårt att bedöma storlek på dina Orage head.. är de vuxna eller ungdomar kanske?

/Tommy

Du är ju van med lite "grövre" grejer;) så för dig är det naturligtvis småfisk.

Så här såg de ut när de flyttade in hos mig i oktober 2009. Men om jag har förstått rätt så tar det lång tid för dessa fiskar att bli "fullvuxna" vad som nu är definitionen på det?

#180 - 19 februari 2011 16:40
Lite bilder på hur det ser ut idag.
#181 - 20 februari 2011 18:23
jäkla fint du får till det. gillar speciellt att du har lyckats kombinera bottenyta med lummig djungel...
#182 - 20 februari 2011 18:28
Big_Sal skrev:
jäkla fint du får till det. gillar speciellt att du har lyckats kombinera bottenyta med lummig djungel...

Tackar!

Den absolut bästa vattenreningen baseras på en djungel, så den tänker jag behålla.

Faktum är att när jag tjuvkikar in på natten så står i stort sett alla Jordätare inne i djungeln, så de verkar uppskatta den.
#183 - 14 april 2011 11:54
Några bilder på dagens stolta föräldrar.
#184 - 14 april 2011 11:55
Några till
#185 - 14 april 2011 12:00
Magnifikt! Flaggor är några av mina absoluta favoriter! Förbannat vackert att se!
Fan, Maths, idag är du på hugget - sketaskönt!:)
#186 - 14 april 2011 12:26
Börjar finnas hopp om livet igen efter över fjorton dagar med en envis influensa.

Har tagit semester idag och i morgon, bara för att göra ingenting, förutom det jag känner för.

Laddar batterierna med andra ord.
#187 - 14 april 2011 12:38
Snygga! :)
#188 - 14 april 2011 12:49
c90368 skrev:
Börjar finnas hopp om livet igen efter över fjorton dagar med en envis influensa.

Har tagit semester idag och i morgon, bara för att göra ingenting, förutom det jag känner för.

Laddar batterierna med andra ord.

Helt rätt!
Jag har hållt på med min otroligt envisa förkylning i en vecka idag - fan, jag har inte haft en så seg förkylning sedan jag gick i plugget!
Vad kan då passa bättre som batteriladdare än att ta lite sköna bilder på fiskar och kar, och lägga upp här, va?
Härligt att se flaggorna!:)
#189 - 14 april 2011 12:57

Vad kan då passa bättre som batteriladdare än att ta lite sköna bilder på fiskar och kar, och lägga upp här, va?

Härligt att se flaggorna!:)

Och lite film också, naturligtvis.

#190 - 14 april 2011 13:26
Härligt!:)
#191 - 14 april 2011 15:24
Kunde inte låta bli att ta en film på Dolkstickshanen, han är ganska ståtlig, för att vara en tetra i alla fall.

#192 - 15 april 2011 10:41
gullefjun skrev:
Ojoj, vilket snyggt kar :).

Tittade på filmen på din fina dolkstickstetra, går den i mellanskiktet?

Jag har kollat på tetror i flera månader, som ska gå i mitt discuskar, men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha :confused:

Jag vill att dom ska gå i mellanskiktet i karet, och vara i alla fall lite bra på att stimma. Du som har erfarenhet av tetror Maths, kan du ge något förslag vad som passar bra ihop med discus?

//Inger

Dolkstickstetran är ganska bottenorienterad och är ingen bra stimmare. Hanarna skapar små revir dit de försöker locka honor.

Jag skulle nog satsa på Citrontetran eller Rosentetra, bägge håller sig i mitten och stimmar hyfsat.

Rödmunstetran kan ju vara ett allternativ, men den kan vara lite stirrig i ett Diskuskar.

Min favorit är Vinkeltetran, men den är mer ytorienterad.

En variant är ett stim med Citrontetror och kanske åtta Dolkstick varav endast två hannar. Dessa kompletterar varandra på ett fint sätt.
#193 - 12 juni 2011 00:11
Här kommer förmodligen/förhoppningsvis den sista filmen på dessa fiskar. Vilket även innebär att denna tråd kommer att avslutas.

Har lagt ut dem till försäljning.

Karet kommer att fyllas med rötter och mindre fiskar som jag tycker passar bättre i ett så här pass "litet" kar.

#194 - 12 juni 2011 15:02
Äntligen har jag hittat en film editor som kan redigera .MP4 filmer! Den heter VideoPad Video Editor och kostar ca 70 dollar.

Jag satt i går natt och brottades med fulnedladdningar av diverse olika program, men det var inget som fungerade. Tills sist blev jag så trött på skiten så jag laddade upp filmerna oklippta med en massa störande ljud i bakgrunden, det kunde jag fixa genom att lägga på musik hos YT, men kvalitén på filmen var inte riktigt vad jag ville ha.

Men i fortsättningen kan jag klippa hur mycket jag vill, dessutom helt lagligt:d
#195 - 5 augusti 2011 13:24
Var nere hos den lokala fiskaffären under sommaren och hörde mig för om de var intresserade av lite byteshandel. De skulle få mina jordätare i utbyte mot att jag skulle beställa annan fisk för X antal riksdaler.

Det blev ett mycket tydligt NEJ, enligt dem så är SA ciklider stendött! Försäljningen har dalat hela året.

Vet inte om det kan ha att göra med att det är ny föreståndare för fiskavdelningen som mest kränger Guppy och liknande. Krävs kanske att man har lite ciklider hemma och pratar för varan för att det ska sälja något...
#196 - 5 augusti 2011 22:08
Smaken är ju som baken delad!

Det här måste vara ett av tråkigaste akvarium jag har sett på YT
"" target="_blank">

K
an liknas med någon form av odling av Torsk:confused:
#197 - 6 augusti 2011 06:42
tråkigt men med hög "wow-faktor" tror jag. det är ju ganska så maffigt även om det är lite drygt att kolla på fiskar som knappast ens simmar omkring..
#198 - 6 augusti 2011 07:37
c90368 skrev:
Smaken är ju som baken delad!

Det här måste vara ett av tråkigaste akvarium jag har sett på YT
"" target="_blank">

K
an liknas med någon form av odling av Torsk:confused:

Snygga fiskar färgmässigt. Men det var ju inte direkt kristallklart vatten. För dålig filterkapacitet? Eller bara grovt material kanske.
Snyggt och maffigt akvarium säger jag som är total rookie på detta.
#199 - 13 augusti 2011 14:00
Satt i akvarierummet och lyssnade på radion, knäppte lite bilder under tiden.
#200 - 13 augusti 2011 14:03
Biotodoma cupido
#201 - 13 augusti 2011 14:05
Vinkeltetra Thayeria boehlkei
#202 - 13 augusti 2011 14:07
Flaggciklid Mesonauta insignis

#203 - 13 augusti 2011 14:08
Orange head-jordätare Geophagus sp. “Tapajos - orange head”

#204 - 31 augusti 2011 19:57
Den här frågan kom in i en annan tråd, men jag vill helst svara på den här.

[COLOR=#222222][COLOR=#222222]
kullgren skrev:
Finns det någon ciklid du inte har eller har haft C90 Maths? Satt precis och kollade lite olika trådar om jordätare, och där dök det upp en film på ett av dina kar med orange head tapajos:)

Vad tycker du om dom?
[/COLOR]

Ja, frågan är vad jag tycker om mina Jordätare, som hela denna tråd handlar om[/COLOR]:confused:

Det är inte helt lätt att svar på den frågan för mig, för jag är väldigt kluven.

Mitt svar måste tas i beaktande av att jag är en liten nörd på Sydamerikanska Dvärgciklider.
Att Diskus, Skalar och Flaggciklider passar in där är lite självklart, de är inte bottenorienterade och ger lite fart åt ett Dvärgciklidakvarium;)

Men jag blev sugen på Jordätare eftersom de är lite speciella och inte så tuffa mot andra arter eller inom flocken. När jag skriver detta så förstår de flesta varför jag inte är intresserad av CA.

Men efter att ha haft ett halvt liv med Därgciklider så är Jordätarna en besvikelse, tyvärr!

Deras beteende repeteras hela tiden, jag kan sitta framför karet och förutse vad som ska hända. Vilket aldrig händer med Dvärgciklider.

Jordätare är jag intresserade av när jag har ett kar +1000 liter, helst ett på flera tusen liter där jag kan ha en sanddel till Jordätarna och en växtdel till Dvärgarna. Men det är drömmar, men drömmar är till för förverkligas:)
#205 - 3 september 2011 13:30
Letade efter en sak bland mina gamla filmer och ramlade över denna, som är ganska exakt två år gammal.

Då var Flaggcikliderna nyinköpta, de har växt en del sedan dess:)

#206 - 4 september 2011 16:21
Sommaren 2007 fick jag med en Fluval 404 pump när jag köpte ett begagnat akvarium. Pumpen var då ett år gammal.

Denna pump har nu snurrat i princip dygnet runt i fem år. I början av Juli rengjorde jag den och det normala är att den snurrar minst 6 månader mellan varje rengöring.

Sen några veckor har den börjat att låta illa, trots att den i princip är ren.

Så jag beställde ett kitt med alla rörliga delar från Guldfisken i veckan. Pumphjul, Axel, Impellerskydd och tätningsring till locket är nu utbytta och någon timma efter bytet är pumpen knäppt tyst!

Så nu hoppas jag på fem nya problemfria år:)
#207 - 4 september 2011 17:30
c90368 skrev:
Sommaren 2007 fick jag med en Fluval 404 pump när jag köpte ett begagnat akvarium. Pumpen var då ett år gammal.

Denna pump har nu snurrat i princip dygnet runt i fem år. I början av Juli rengjorde jag den och det normala är att den snurrar minst 6 månader mellan varje rengöring.

Sen några veckor har den börjat att låta illa, trots att den i princip är ren.

Så jag beställde ett kitt med alla rörliga delar från Guldfisken i veckan. Pumphjul, Axel, Impellerskydd och tätningsring till locket är nu utbytta och någon timma efter bytet är pumpen knäppt tyst!

Så nu hoppas jag på fem nya problemfria år:)

Wow, det är kvalité. Kommer
#208 - 4 september 2011 17:40
c90368 skrev:
Letade efter en sak bland mina gamla filmer och ramlade över denna, som är ganska exakt två år gammal.

Då var Flaggcikliderna nyinköpta, de har växt en del sedan dess:)

Är det Corydoras arcuatus du har. Såg nog en Sterbai också om jag inte har helt fel. Har själv funderat på att skaffa ett gäng Davidsandsi men dessa var ju också riktigt läckra.
#209 - 4 september 2011 17:50
slade skrev:
Är det Corydoras arcuatus du har. Såg nog en Sterbai också om jag inte har helt fel. Har själv funderat på att skaffa ett gäng Davidsandsi men dessa var ju också riktigt läckra.

Det stämmer bra, men de är lite blyga och håller sig för det mesta inne bland växterna. Men det är helt klart en av mina favoriter.

En film på dem, strax efter att de kom till mig.

#210 - 4 september 2011 18:44
c90368 skrev:
Det stämmer bra, men de är lite blyga och håller sig för det mesta inne bland växterna. Men det är helt klart en av mina favoriter.

En film på dem, strax efter att de kom till mig.

Trevligt.

Ursäkta att jag kapar din jordätartråd med Corydorasfrågor. Kunde bar inte låta bli :d. Gillar skarpt kontrasten mellan den svarta bågen på ryggen och resten av kroppen som nästan smälter in med sanden. Uppfattar du dem som mer skygga än den "genomsnittliga" corysen?
#211 - 4 september 2011 18:52
slade skrev:
Trevligt.

Ursäkta att jag kapar din jordätartråd med Corydorasfrågor. Kunde bar inte låta bli :d. Gillar skarpt kontrasten mellan den svarta bågen på ryggen och resten av kroppen som nästan smälter in med sanden. Uppfattar du dem som mer skygga än den "genomsnittliga" corysen?

De bor ju hos Jordätarna så det här är lika mycket deras tråd:)

Jag har ingen uppfattning om de är blygare än andra, det är nog sällskapet som gör dem blyga hos mig. Dessutom finkammar Jordätarna botten efter allt i matväg på de öppna ytorna, så de hittar nog mest mat inne bland grönskan.
#212 - 4 september 2011 20:21
c90368 skrev:
De bor ju hos Jordätarna så det här är lika mycket deras tråd:)

Jag har ingen uppfattning om de är blygare än andra, det är nog sällskapet som gör dem blyga hos mig. Dessutom finkammar Jordätarna botten efter allt i matväg på de öppna ytorna, så de hittar nog mest mat inne bland grönskan.

Ja, så kan det ju vara. Ja, ja de står numera på listan över prospekt.
#213 - 17 september 2011 19:26
Är Jordätare inget för folk på Zoopet?
#214 - 17 september 2011 19:48
c90368 skrev:
Är Jordätare inget för folk på Zoopet?

Verkar inte så... Dom är stora, klumpiga, dessutom gräver dom as-mycket (vilket inte stämmer) vänder upp och ned på ALL inredning. Sen käkar dom säkert massa småfisk också, eftersom att dom är så stora.

Men detta stämmer ju inte!
Dom är stora, vackra, sävliga och sanden vänd. nyplanterade växter kan väl åka upp, mura in dom i lite rötter och sten till växternas rötter har stabiliserats sej i botten.

C90! Kära C90... jag är skitdålig på att svara i dina trådar!
Jag tittar nyfiket så fort det kommer nåt nytt, men jag är inte speciellt pratglad ... varför vet jag inte:p

Jag vet inte vad jag gillar mest, dvärgar eller jordätare.
Jag gillar ett akvarium som jag är nöjd med, sen bryr jag mej inte så mkt om invånarna, bara dom gör mej nöjd:)

Jag är glad för jag är nöjd :D:D
#215 - 17 september 2011 20:32
karrokaja skrev:

Dom är stora, vackra, sävliga och sanden vänd. nyplanterade växter kan väl åka upp, mura in dom i lite rötter och sten till växternas rötter har stabiliserats sej i botten.

Du fångade in det bästa om Jordätare i det du skrev ovan!

Det du skrev därutöver få vi ta någon annan gång;)
#216 - 17 september 2011 20:47
Bara man trivs med sina fiskar - och dom i sin tur trivs, så är det toppen, vackert och underbart!:)
#217 - 17 september 2011 20:59
Bara man trivs med sina fiskar - och dom i sin tur trivs, så är det toppen, vackert och underbart!:)

spiken på huvudet! (eller hur man säger:p)

Och i C90´s kar ser man ju klart och tydligt att fiskarna lever kungligt! så vackert och välskött som där är.
#218 - 17 september 2011 21:01
karrokaja skrev:
spiken på huvudet! (eller hur man säger:p)

Och i C90´s kar ser man ju klart och tydligt att fiskarna lever kungligt! så vackert och välskött som där är.

Japp, det är flådigt värre i Maths burkar - alltid en fröjd at kolla på!:)
#219 - 17 september 2011 21:10
Jag tackar er för er sponsring!

Men det är inte er gamla sura rävar jag vill locka hit, det är de som vill lämna Guldfiskar och Svärdbärare och söka något nytt som jag söker!

Men det verkar som min lykta har en mycket svag glöd...
#220 - 17 september 2011 21:12
c90368 skrev:
jag tackar er för er sponsring!

Men det är inte er gamla sura rävar jag vill locka hit, det är de som vill lämna guldfiskar och svärdbärare och söka något nytt som jag söker!

Men det verkar som min lykta har en mycket svag glöd...

ok...
#221 - 17 september 2011 21:12
Skickar upp senaste filmen så de vet vad jag pratar om!

#222 - 17 september 2011 23:00
verkligen skoj att se den filmen, de verkar ha personlighet :) är det lek på gång eller vad är det de håller på med i filmen? blev nyfiken:) snyggt kar, gillar verkligen skogen av vallisneria :)
#223 - 18 september 2011 09:11
hult87 skrev:
verkligen skoj att se den filmen, de verkar ha personlighet :) är det lek på gång eller vad är det de håller på med i filmen? blev nyfiken:) snyggt kar, gillar verkligen skogen av vallisneria :)

Den dominanta hanen försöker locka till sig en hona, på filmen verkar han lyckas eftersom även honan börjar bjuda upp.
#224 - 18 september 2011 09:15
Rikitgt häftigt att se! =) Mig har du iaf lockat in i jordätarträsket. Det ska lätt bli en grupp sådana i nya karet! =)
#225 - 18 september 2011 10:32
c90368 skrev:
Den dominanta hanen försöker locka till sig en hona, på filmen verkar han lyckas eftersom även honan börjar bjuda upp.

okej, vad roligt :) kommer bli jordätare här med när man skaffat ett tillräckligt stort kar så de får en miljö som passar och som de kan sträcka ut sig :)
#226 - 18 september 2011 11:32
Jordätare är fina fiskar och det är intressant att se dem sila sanden och hålla den ren och fin.
#227 - 18 september 2011 11:37
macke_fisk skrev:
Jordätare är fina fiskar och det är intressant att se dem sila sanden och hålla den ren och fin.

De har en förmåga att flytta fram sanden mot frontrutan när de äter. När jag sedan tar en skrapa och skyfflar tillbaka sanden så virvlar det inte upp det minsta grums! Sanden är kliniskt ren:)
#228 - 18 september 2011 11:46
hade ju mina geophagus sao paulo i 900-liters, där var sanden lite för grov så jag har inte riktigt fått se hur dom gör.
Men nu har jag ett 560 på lodning och detta ska bara ha en massa FIN sand till jordätarna.
en massa feta rötter så krokar sej lite hursom, tänkte dela av botten med rötter, ena sidan ska det vara växter och andra sidan ska vara helt öppen.
citrontetror, skalarerna och sen jordätarna. kommer bli myspys!
#229 - 18 september 2011 11:49
Funkar det med typ rådasand för jordätare?
#230 - 18 september 2011 13:23
PiaJo skrev:
Funkar det med typ rådasand för jordätare?

Jag har Rådasand, men den finns i olika kornstorlekar så det går inte att säga att just Rådasand fungerar.

Eftersom man bör ha bra filtrering och därmed hyfsad cirkulation på vattnet så kan det bli problem om man använder för fin sand som följer med vattnet. Det är inte ovanligt att de hämtar en mun sand på botten och sedan simmar upp i karet och släpper sanden.
#231 - 18 september 2011 14:00
Ok, jag har ganska finkornig så det borde funka och sen har jag ett Fluval fx5 till ett kar på 720L och det är bra flås i det, har fått sätta på rejäla hemmagjorda strilrör.
#232 - 18 september 2011 14:10
Jag har ett Eheim 2028, ett Fluval 404 samt en cirkulationspump med en liten filtervaddsmuff på som levererar upp mot 2000 liter per timma. Detta i ett 540 kar.

Jag har mer och mer blivit övertygad om att god cirkulation är A & O för att få ett akvarium att fungera i längden.

Det är samma sak i mitt 400 kar, där har jag ett Eheim 2026 plus tre andra pumpar i karet.

Därmed inte sagt att det ska vara strömt i karet, det gäller snarare att få en god total cirkulation utan att det syns så mycket.
#233 - 18 september 2011 14:12
Ok, väl värt att tänka på :)
#234 - 10 februari 2012 15:12
Bra filmer ska spridas!

Som vanligt är det Flaggciklider med, de är med på nästan alla SA filmer:)

#235 - 10 februari 2012 15:16
Det var la härigt att kolla på, snacka om go kaosinredning!:p
#236 - 10 februari 2012 15:50
Hehe, ser ut som vilket överbefolkat fisksoppeakvarium som helst ;)
#237 - 10 februari 2012 17:32
Shit va grymt!
#238 - 12 juli 2012 21:09
c90368 skrev:

Hmm, dåligt med uppdateringar här[:o]

En kombination av lite lågvatten i intresset och mycket annat att göra.

Kan bara konstatera att karet ser nästan exakt lika dant ut som på den gamla filmen från förra året, lite mer Vallisniera till och från, beroende på om det är nyrensat eller inte.

Den dominanta Geophagus hannen på filmen har dock bränt ut sig och lämna in i början på sommaren. Vilket innebar att nästa hane på tur har tagit hans plats och färgat ut.

Har även "blivit av" med ett gäng Vinkeltetror, misstänker att Flaggorna har fått smak på dem:confused:
#239 - 12 juli 2012 21:15
Hur har det gått för dina orange head, blivit några yngel? Jag fick aldrig några frisimmare från mina.
#240 - 12 juli 2012 21:24
Den filmen blev nådastöten för mina Malawiciklider, deras hem är enbart ett 310 men Pindare finns ju.

Tack!

För övrigt så är akvariet fantastiskt, inredningen är grym och fisken magisk.

Underbart!
#241 - 12 juli 2012 21:25
Hur har det gått för dina orange head, blivit några yngel? Jag fick aldrig några frisimmare från mina.

Nej, det är alldeles för lite yta för att det ska fungera. Skulle helst se att jag hade dubbelt så mycket yta till de fiskar jag har i 500 karet.

Det är bättre med dvärgciklider, de kräver mindre revir och yta, typ!
#242 - 12 juli 2012 21:30
Den filmen blev nådastöten för mina Malawiciklider, deras hem är enbart ett 310 men Pindare finns ju.

Tack!

För övrigt så är akvariet fantastiskt, inredningen är grym och fisken magisk.

Underbart!

Tackar och kul att du gillar det!

Min tanke med att uppdatera mina gamla trådar i kväll var just att kanske locka in några nya akvarister i gamla "sura" trådar som är allt för långa och som saknar den glöd som min namne Mats lyckas åstakomma, med all heder:D
#243 - 12 juli 2012 21:46
Om jag nu ska uppdatera så måste väl filmen ligga på sista sidan.

Arggh, jag brassar på med hela brasket:D

Blev inte allt, något ska väl finnas kvar för den som orkar gå in på YT och leta själv;)

[youtube]nlQ7eUTvfhg&list[/youtube]

[youtube]qjs_WWQjwig&list[/youtube]

[youtube]YyW7b0mA4xQ&list[/youtube]

[youtube]W_d_M9ul7k4&list[/youtube]

[youtube]4lCmXx4iZhg&list[/youtube]

[youtube]8gcPatKh7OY&list[/youtube]

[youtube]ijg5CAK5kSQ&list[/youtube]

[youtube]3PyIyZTNnl4&list[/youtube]

[youtube]G15PMcPfHk0&list[/youtube]

[youtube]pR7b9HSH9lo&list[/youtube]

[youtube]rKMrKeuF45s&list[/youtube]

[youtube]sWqpV1JKKHY&list[/youtube]
#244 - 12 juli 2012 21:50
c90368 skrev:
Tackar och kul att du gillar det!

Min tanke med att uppdatera mina gamla trådar i kväll var just att kanske locka in några nya akvarister i gamla "sura" trådar som är allt för långa och som saknar den glöd som min namne Mats lyckas åstakomma, med all heder:D

Haha, det här forumet gör så att man fungerar som en disksvamp. Allt sugs upp på en gång.

Mats tråd är lockande för man vet aldrig när det kommer något nytt och vad det nya är. Ditt akvarium föll mig otroligt väl i smaken, det fanns liksom möjligheter att se fisken hela tiden men inredningen finns det och ser både stilren och naturlig ut. Det är ju så lätt att skapa sig bilder i huvudet men allt faller när inte inredningsdetaljerna ser ut i affären som de gör i huvudet. Däri ligger mitt problem samtidigt som Mats B hugger ner ett träd i trädgården och ur detta kommer det ren magi. Denna känsla för inredning är inte lätt att få, här ser allt mest konstigt ut.

Jag gillar det du gjort här och det ger mig idéer om hur mitt akvarium kan se ut när stenröset hamnar i rabatten. Mycket kul och ytterst trevligt :)
#245 - 12 juli 2012 22:31
Haha, det här forumet gör så att man fungerar som en disksvamp. Allt sugs upp på en gång.

Mats tråd är lockande för man vet aldrig när det kommer något nytt och vad det nya är. Ditt akvarium föll mig otroligt väl i smaken, det fanns liksom möjligheter att se fisken hela tiden men inredningen finns det och ser både stilren och naturlig ut. Det är ju så lätt att skapa sig bilder i huvudet men allt faller när inte inredningsdetaljerna ser ut i affären som de gör i huvudet. Däri ligger mitt problem samtidigt som Mats B hugger ner ett träd i trädgården och ur detta kommer det ren magi. Denna känsla för inredning är inte lätt att få, här ser allt mest konstigt ut.

Jag gillar det du gjort här och det ger mig idéer om hur mitt akvarium kan se ut när stenröset hamnar i rabatten. Mycket kul och ytterst trevligt :)

Mats och jag har diskuterat inredning i flera år, i historiska trådar, mitt 500 kar är nog lite av ett resultat av det. Att jag sedan sätter en layout och låter den förbli så i flera år är mitt problem, Mats går vidare varje månad med något nytt och för det mesta helt lysande.

Här är första layouten i 500 karet som sedan skulle bli Jordätarkaret

[youtube]EaaLhz6KLAE&list[/youtube]

Den layouten blev lite väl kaotisk så jag ändrade till denna, där man kan se grunderna till layouten i dagens Jordätarkar.

[youtube]39h1Yoz2yKM&list[/youtube]
#246 - 13 juli 2012 00:06
[QUOTE=c90368;1600255]Mats och jag har diskuterat inredning i flera år, i historiska trådar, mitt 500 kar är nog lite av ett resultat av det. Att jag sedan sätter en layout och låter den förbli så i flera år är mitt problem, Mats går vidare varje månad med något nytt och för det mesta helt lysande.

Helt lysande - och, som sagt, vi har ju haft enormt givande diskussioner förr om åren ang. inredning i, som du säger; helt (åter igen) lysande trådar! Den tiden tycks nu saligen vara över och förbi - men det blir andra, nya, unga människor - med friska sinnen och spännande visioner, som är bättre skickade än oss gubbjävlar, att snacka inredning och olika möjligheter att skapa fina miljöer för de fiskar man har.

Jo det är/var ju så att jag gärna spred ut intresseområdena i flera kar - och det kunde säkert upplevas för, för många, att jag bytte inriktning, ändrade mig och fladdrade hit och dit. Riktigt så var det ju inte - det blev bara fler och fler kar...

De flesta av mina kar, under de 40 år jag har hållt på, har varit mer eller mindre statiska under flera års tid. Zoopets forum fick någon sorts glöd att tändas - man inte bara "träffade" likasinnade, utan man fick även möjlighet att "visa upp" sina kar för folk som uppenbarligen tyckte det var kul att kolla på vad man höll på med... I och med detta visade man, publikt, upp vad som egentligen pågick i någon sorts lång och stillsam "evig" förändring i burkarna...

Jag har inte svarat i de andra trådarna du uppdaterat nu i kväll Maths - jag tänkte att jag skulle samla någon sorts "kommentar" i en tråd - och det blev denna, som jag naturligt nog kände mig relaterad till, då du nämnde mitt namn...
Jag tycker du kan titta in här lite oftare - alltid gôtt med din input, Maths!
:)

Edit; Till Mathias - din idé om jordätare skall bli riktigt kul att följa senare, och tänk på att de "nersågade" träd du kommer att använda i karet inte nödvändigtvis behöver ligga platt på sanden utan kan sträcka sig en bit ovanför, perfekt för jordätare!
Här en bild från Universeum i GBG.
:)
#247 - 13 juli 2012 15:59
En dagsaktuell uppdatering, inget att göra vågen över, allt är som vanligt.

#248 - 9 september 2012 18:10
I dag har jag varit med om en ny upplevelse, med detta att ha akvarium.

Gjorde ett standardvattenbyte, ner med hävertslangen och skrapade framrutan, inga konstigheter.

Fyllde på vatten med slangen, precis när jag skulle lägga på täckglasen (som är plexiglas) så fick jag se att min månskenslampa förmodligen hade lagt av helt. Är en sådan med ca sex dioder som lyser blått. Antalet dioder som fungerar har minskat med tiden och nu hade tydligen den sista lagt av.

Så jag ska ta bort lampan, när jag närmar vattenytan så känner jag att det är STRÖM (ja EL alltså) i karet! Fingrarna bara darrar och det går pirrningar i hela kroppen. Kollar ner i karet, men fiskarna verkar helt oberörda.

Känner efter igen, jo det är el i vattnet.

Börjar dra ut sladdar, men eftersom kontakterna sitter bakom och över karet så lutar jag mig frammåt, vilket inebär att det börja pirra i kroppen när jag kommer åt aluramen, inte mycket men märkbart.

Det var nattlampan som var orsaken, kan det ha att göra med att sista dioden lagt av?

När jag började vattenbytet fanns det ingen el i karet, så jag hade väl en väldans tur att det hände just under mitt vattenbyte, vad som hänt med karet annars vet jag inte?

Någon som är mer insatt i hur el, vatten och akvarium fungerar kanske kan förklara?
#249 - 9 september 2012 19:12
c90368 skrev:

Någon som är mer insatt i hur el, vatten och akvarium fungerar kanske kan förklara?

El och vatten fungerar alldeles utmärkt.:)
Har du något fel på en elpryl i akvariet, t.ex fasledaren till doppvärmaren så kommer vattnet att få samma potential som fasen, 230V
Men så länge vattnet inte har kontakt med något med annan potential, jord eller nollan, så händer .. nada!
Du har dock en annan potential än det ledande vattnet så därför kommer ström att gå igenom dig när du tar i vattnet eller ramen, hur mycket det känns beror bland annat på hur stor läckströmmen är, spänningen och hur pass god kontakt du har med jord.

Hade det varit en blottad fasledare i vattnet och du satte ner handen och samtidigt rörde något jordat, t.ex diskbänken, ett vattenelement eller höljet till någon skyddsjordad pryl så hade du fått en rejält mycket större kyss.

Anslut allt i akvariet till en jordfelsbrytare så slipper du att trasiga pryttlar resulterar i farliga situationer.
Och jordfelsbrytaren skyddar även ojordade uttag! De detekterar när strömmen går fel väg till jord oavsett vad denna jord är, jordfel helt enkelt. :)
#250 - 10 september 2012 13:45
Maths, du är inte snäll.... Vet du hur mycket tid du slukar för mig nu när jag måste glo igenom alla dessa filmer?
#251 - 10 september 2012 19:14
tommy_g skrev:
Maths, du är inte snäll.... Vet du hur mycket tid du slukar för mig nu när jag måste glo igenom alla dessa filmer?

Det var roligt att höra:)

Men det är ju frivilligt, som tur är;)
#252 - 12 september 2012 18:40
[COLOR=#333333]Men det är ju frivilligt, som tur är[/COLOR][;)]

Akvaristiken är ingen hobby.... Den är ett gift.
#253 - 24 november 2012 14:45
Oj vad långt ner den här tråden hamnat, länge sedan jag uppdaterade. Har blivit uppmanad att filma lite och uppdatera:p

Men karet puttrar på, dock har den dominerande Jordätarhannen lämnat karet. Han var nog för stressad med för många fiskar i ett för litet kar. Man brukar säga att Jordätare av den här typen är ganska fredliga av sig, men sett över flera år så är det ganska elaka mot varandra, i alla fall i ett 540 kar.

No två tog sin plats direkt och lyckades i sin tur rensa bort en hanne till, så nu börjar det bli lite harmoni i karet[:o]

#254 - 24 november 2012 15:04
500 SA Jordätare

Fantastiskt fina ex :)

Gött att du bumpar upp tråden igen :)
#255 - 24 november 2012 15:53
Japp, gôtt med lite uppdatering!:)
#256 - 25 januari 2013 21:52
Det här blir lite av ett avslut av denna tråd. Man läser om många nystartade kar på forumet, men det är sällan man får följa med till slutet.

Jag har nu en Jordätare kvar i livet, jag köpte sex st oktober 2009 varav en hane gick bort redan i mars 2010.

I januari 2012 gick ytterliggare en hanne bort, då hade de verkligen vuxit ut och börjat konkurrera, det var den största och dominant hanen som lämnade in, han hade nog inte tid att äta?

Sen har det gått fort, de har lämnat in under året, så nu är det bara en kvar. Men de två Biotodoma cupido som varit med hela resan, som jag köpte som ganska stora september 2009, är fortfarande helt ok. Men de har varit underlägsna de större fiskarna och bidat sin tid, så de har inte "bränt ut sig".

En Flaggcikid hane inköpt september 2009 har också lämnat karet och de som är kvar har inte riktigt "lågan" kvar, det var ett ständigt bråk och kiv förut, men nu är de pensionärer:)

Sen har jag en riktig raritet i karet, bara så ni inte tror att jag missköter mina fiskar;) En Corydoras sterbai som fyllde sju år i augusti 2012, kompisen gick bort i december, så nu är den ensam.
#257 - 25 januari 2013 23:22
Roligt att höra att det finns fler som låter sina fiskar åldras och dö naturligt. [:-106] Annars verkar den eviga trenden vara att sälja sina fiskar efter ett par månader när det har kommit nya spännande arter i den lokala butiken...
#258 - 31 maj 2013 22:31
Länge sedan ja.

På grund av lite sjukdom så blev några vatten byten inte av i vintras. Sen tog den lilla experiment djävulen tag i mig.
Vi utfodrar våra fiskar flera gånger i veckan, i värsta fall en gång om dagen och undrar sedan varför de dör så unga.

Jag har två kar som är extremt inkörda, med en massa "energi" i botten som ska till växterna men som mest förorenar vattnet, eftersom jag tillför mat hela tiden.

Så min tanke var/är att dessa fiskar som lever i en miljö där det är torka halva året med ett minimum av mat och taskigt vatten kanske kan må bra av att få ett litet "stillestånd" i sin lyx miljö.

Så jag har inte rört karen sedan början av februari, har matat en daglig normaldos ungefär var tionde dag och inte en fisk har dött och vattnet luktar som dricksvatten! Men det är dj..la massa Vallesneria i karen, vilket innebär att de suger upp all den näring som är ett överskott i botten. Nu börjar Vallen bli ett rent fysiskt problem samt att det har dunstat av ganska mycket vatten. Har haft funderingar på att filma "eländet" men det kan misstolkas av de som inte förstår varför jag gör så här.

OBS: Detta är ett experiment med extremt inkörda akvarium och jag har många års erfarenhet för att läsa av vad som händer i akvariumen, testa inte själv om du inte är absolut säker på vad du gör!

Annons