Sådär nu har vi flyttat och fått ordning här hemma, akvariet har varit igång nu i ca 3 veckor. Det är inte direkt så mycket fiskar i, men det är ju som sagt i uppstartsfasen ännu.
Lite fakta då.
[COLOR="Red"]Belysning[/COLOR]:
120watt 4st 30w lysrör.
Då denna uppsättning är på tok för dålig för mina krav så ska
en 80Wx2 T5 Drossel köpas in inom kort.
[COLOR="Red"]Filter[/COLOR]:
Har byggt en filter hörna med 50x25x10cm bit filtermatta och en 2500 L/h pump bakom, till den så är ett strilrör kopplat som går längs med den bakre långsidan.
I den andra änden sitter en AquaEl 1100 med grovt filtermaterial påsatt, denna är mest till för att driva vattnet till filterhörnan.
[COLOR="Red"]Fisk bestånd[/COLOR]:
7-10 Svärdsbärare vet inte exact då jag fick dessa.
10st Guppy
1.1 Apistogramma Cacatoides "Super Red" (2 honor kommer till snart)
1st Gibbiceps (Aka "Torsten")
5st Corydoras schultzei (kommer fler nästa månad)
6st Siamesiska Algätare
1st ancistrus sp. Hona (Hane innom kort)
Framtida planer: Måste köpa mer sand då det är alldeles för lite i nu, blir nog rådasand i minsta storlek. Hade tänkt att köpa på mig en större ciklid men vet inte riktigt vilken har tittat på olika Geophagus och hittat en hel del intressanta alternativ. Jag har två stora Scalarer hemma hos svärfar som jag ska hämta hem och köpa till 3-4 st till, så det är viktigt att fiskarna som kommer till passar ihop med dessa jag har.
Har även uppståt lite problem redan, ALGER. Jag hade alla mina växter i ett 93Liters akvarium under flytten till den här lägenheten och jag tror jag övergödde lite då jag använde belysningen som jag nu använder till 500 Litraren dvs 120w (30x4) och fick en då en jäkla massa trådalger då inga fiskar alls gick i detta kar. Nu när jag flyttat över växterna och tagit bort allt synligt så är det fortfarande kvar, vet inte riktigt vad jag ska göra. Siameserna äter som fasiken men det kommer tillbaka. ???
Sen en annan fråga till folket jag har börjat få alger i filterhörnan, ska jag mörklägga över eller skadar det inte med alger där i ?
Mvh Zebastian Ripnäs