500 liters projekt

#1 - 25 mars 2008 15:51
Tänkte lägga upp liter bilder under tiden ja startar upp mitt 500 liters kar som ja köpte begagnat i Måndags.

Det satt från början i en svart Juwel bakgrund(tror ja) som jag drog ur och skar bort silikonen som att kvar på rutan.

Därefter putsade ja alla rutar en aning och målade bakrutan i en korallblå lackfärg 3 ggr.

Bilder kommer allt eftersom det börjar bli klart
#2 - 25 mars 2008 16:17
Vad ska du ha för fiskar och inredning?
#3 - 25 mars 2008 17:39
Kjaer skrev:
Vad ska du ha för fiskar och inredning?

Fiskarna komme som det se ut nu att bli

En art Aulonocara
En art (gärna ovanlig) Copadichromis eller trewawasae
En grupp Lethrinops ligger högt på önskelistan med kanske Red capen får se
Mer än så har ja inte planerat men kan nog tillkomma nå mer art efter hand.

Inredningen blir en avkapad M modul och me har ja inte planerat
#4 - 25 mars 2008 19:03
nej inte malawi!
#5 - 25 mars 2008 21:15
haha:) De enda som kan få mig att ändra mig är tanganyika men ja tror malawi slår det med ialla fall Haplochrominer..men ni får gärna försöka övetala mig
#6 - 25 mars 2008 21:35
Här kommer fler bilder...

Ställningen är inklädd i svart tyg.
modulerna limmade.
Och allt på plats, nu är det bara att vänta på silikonet och sen fylla det.

Ja kommer fylla den högra modulen med biobollar, filtermatta och två pumphuvuden som pumpar 1100l/h respektive 650l/h

Och vänstra modulen med ett ytterfilter Eheim 1000l/h, filtermatta och ett pumphuvud som pumpar 650l/h

Frågan är kommer pumpstyrkan att räcka?

En översiktsbild på akvarierummet med
#7 - 25 mars 2008 21:41
Snyggt! Jag tycker du ska välja tanganyika! tänk bara tanken på ett rejält antal snäcklekar och några prinsessor!.
#8 - 25 mars 2008 22:12
du ska inte knö i några fler moduler nu då när det inte är vattenfyllt ännu?:)
#9 - 25 mars 2008 23:21
Ja ni kan bidra med att sätta in pengar på 5897-45....nä men allvarligt har man inte råd med så mycket som gymnasie elev:)
Får vänta på studiebidraget för att kunna köpa fisk:)

Har även fått tycke för kar med en öppen glasruta i mitten som liknar lite utav en dalgång.

Hade ja valt tanganyika skulle ja vilja ha fisk som gör riktiga krater bon men antar att det inte blir så mycket fisk då förutom dem då
#10 - 26 mars 2008 00:47
palleh skrev:
Ja ni kan bidra med att sätta in pengar på 5897-45....nä men allvarligt har man inte råd med så mycket som gymnasie elev:)

Får vänta på studiebidraget för att kunna köpa fisk:)

Har även fått tycke för kar med en öppen glasruta i mitten som liknar lite utav en dalgång.

Hade ja valt tanganyika skulle ja vilja ha fisk som gör riktiga krater bon men antar att det inte blir så mycket fisk då förutom dem då

tycker de ser skitbra ut !:D

verkar vara samma modell av kar som mitt 500 kar...
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&top_cat=50 där e några av fiskarna på bild som jag har i mitt malawi kar :)
#11 - 26 mars 2008 01:43
Är det filtlindad frigolit hela konstruktionen står på? :S om så är fallet, blir det inte skrangligt då?
#12 - 26 mars 2008 09:07
jag tycker diskus!
#13 - 26 mars 2008 09:47
your_azz skrev:
Är det filtlindad frigolit hela konstruktionen står på? :S om så är fallet, blir det inte skrangligt då?

Hej, nej det är absolut inte bara frigolit:)
Det är både en stålställning och mexitegel...Väldigt krångligt men de funkar utmärkt:)
#14 - 26 mars 2008 09:51
palleh skrev:
Hej, nej det är absolut inte bara frigolit:)

Det är både en stålställning och mexitegel...Väldigt krångligt men de funkar utmärkt:)

Jag hade bara mexitegel till mitt 500 L. Byggt precis som ditt men runt om som en hel ram. Inga problem.. ;)

Snygg vägg bakom karen också.. :D Jag blir lite avundsjuk på att du har plats!! Jag tror att jag slänger ut mina tonårsbarn... :D
#15 - 26 mars 2008 10:13
Katharina skrev:
Jag hade bara mexitegel till mitt 500 L. Byggt precis som ditt men runt om som en hel ram. Inga problem.. ;)

Snygg vägg bakom karen också.. :D Jag blir lite avundsjuk på att du har plats!! Jag tror att jag slänger ut mina tonårsbarn... :D

Hehe jag e just tonårsbarnet hemma..iförsig bor jag i källaren och har endel plats för mig själv:)

Är sugen på att gå ner å fylla karet nu men får nog vänta ett tag till på silikonen
#16 - 26 mars 2008 10:17
palleh skrev:
Hehe jag e just tonårsbarnet hemma..iförsig bor jag i källaren och har endel plats för mig själv:)

Är sugen på att gå ner å fylla karet nu men får nog vänta ett tag till på silikonen

Ja, du skrev ju att du går i gymnasiet...

Har du sett 300 L karet på andra tråden... Vilken snygg sand.. Åhh.. vad jag blir sugen på fler kar.. :D
#17 - 26 mars 2008 14:00
hehe aa det ser verkligen ut å vara ett stort å rymligt rum, är inte alls avis:P
#18 - 26 mars 2008 15:52
Ser kanon ut! Önskar att jag också hade plats :(
Drygt att man ska bo i en etta.
#19 - 27 mars 2008 10:21
Här kommer en bild från när ja fyllde det igår..Fick böka lite med pumparna innan ja fick dem att blåsa som jag ville.

Fyllde i med sand med

Jag har nu i båda modulerna ca 1,5cm vattenskillnad emot resten av akvariet.. är det normalt eller brukar det bli så?
JeBoro
#20 - 27 mars 2008 14:34
Det är nog ingen fara, jag har 5 cm skillnad i mina två filtermoduler. Jag tycker det är bättre när nivån är under för då är det också ett ordentligt sug i insuget, på så sätt följer det med mer skit in i filtret.
Kan också bara va inbillning :)

Annons