500 liter experimentiellt pelarakvarium

#1 - 23 augusti 2010 23:49
Börjar fundera på att köpa mig ett kar som är kubiskt i basen men ca. dubbelt så högt.

Vet att det diskuterats tidigare och att folk då skrek om såväl belysning som glastjocklek. Jag har i alla fall tänkt ha basen i ca. 60*60 och en vattenyta på ca. 100-110cm. Glaset som jag fått tag på är floatglas och är 21mm tjockt, vilket betyder att det med en 60*60cm basyta ska hålla för en vattennivå på under strax 3 meter så tjockleken på glaset ska inte vara några som helst problem. :p

Det jag däremot är osäker på är precis som tidigare hur man ska inreda ett sånt kar samt vad man ska köra för fisk och växter i det. Kom gärna med förslag.

Hur får man belysningen att räcka till? Undervattensbelysning via led kanske? Eller Är det bara att köra typ 150/250W MH rakt på? Har inget mot att det blir lite dunkelt mot botten men vill ha lite grönska i karet ändå.

Hur man gör med den övriga tekniken som till exempel pumpar i ett sånt kar. Känns som att ett kar i den storleken kan vara svårt att såväl syresätta utan att skapa en virvel i karet!

Sen är frågan om man ska ha insyn på 2, 3 eller alla 4 rutorna. Vet att "minst en ruta av akvariet skall vara insynsskyddad" men i fall jag får för mig att se in från alla rutorna anordnar jag någon form av pelare i mitten istället så att fiskarna hela tiden har något att "falla tillbaka mot". Det borde väl vara ok, eller vad tycker ni?

Ingen idé är för dum, dyr (nåja det finns väl en viss gräns men mycket går att göra hemmabyggda versioner av :) ), gammal eller ny för att testas i detta karet. Så har du någon idé som du velat prova men inte har plats/tid/ekonomi, mod eller för mycket vett för att prova, skriv in din idé!

Om du har en idé som du vet fungerar eller som skulle fungera bra i just mitt kar så fundera inte ens utan bara skriv!

Detta är ett tidigt projekt som jag hoppas kunna bolla många idéer med er kunniga här på forumet innan allt sätts igång och jag är inte rädd för att prova nya tekniska lösningar eller idéer för att lyckas! :) Så skriv nu in din helgalna idé! ;)
#2 - 24 augusti 2010 04:48
med ett djup på nästan 100cm till botten så är jag rädd att du nog får räkna med minst 250w MH.

Utöver det låter ditt lilla projekt spännande ;)

Tänk dock på att det kommer bli ordentligt tryck på fogarna längst ner.
#3 - 24 augusti 2010 05:08
Låter ascoolt. Skulle vara kul att se med pelare i mitten, en tanke som slår mig är att det kanske känns trångt med 60x60 om du ska ha en pelare?

Sedan gör det väl inget om det blir dunkelt längst ned i karet?!

Sågframför mig hur svepande smala långa rötter från en ek utgjorde mittenpelaren. ekar har en djup stam som sänder ut tunna rötter för att hämta näring. Du skulle få tag på en gammal ekrot som ryckts upp av en grävare. 5 cm grov.
#4 - 24 augusti 2010 05:25
Säker mycket fint men tror man trötnar eller inte orkar efter ett tag då det blir så besvärligt att plantera en växt i gruset .
#5 - 24 augusti 2010 06:39
äh där har du fel rickard. jag har en 70 hög kub o det är för jävligt att plantera i den. men när man väl gjort det behäver man ju sällen ner igen. det växer ju! snarare ansa..men då finns det ju saxar o griptänger på långa stänger så det är inget problem. ( bara lite krångligare än ett vanligt...men det är ju lite av charmen :P )

jag gillar iden som fan!! är oxå sugen på ett riktigt högt kar! cirkulationen skulle man kanske kunna lösa med två ytterfilter där man har ett ublås i strilrör vid ytan o ett strilrör på höjden fast myclet längre ner i karet.

håller med dre om en stam i mitten! har tänkt den tanken om min kub med fast det lär ju bli tokmycket snyggare i ett så pass högt kar!
#6 - 24 augusti 2010 07:04
Marnat skrev:
med ett djup på nästan 100cm till botten så är jag rädd att du nog får räkna med minst 250w MH.

Utöver det låter ditt lilla projekt spännande ;)

Tänk dock på att det kommer bli ordentligt tryck på fogarna längst ner.

Jo om jag limmar karet själv (har gjort sånt förr, så var snälla sparsamma på kommentarer om limmningen) Så kommer jag lägga en extra 12*12mm stav längs kanterna i botten.
#7 - 24 augusti 2010 07:09
Dre skrev:
Låter ascoolt. Skulle vara kul att se med pelare i mitten, en tanke som slår mig är att det kanske känns trångt med 60x60 om du ska ha en pelare?

Sedan gör det väl inget om det blir dunkelt längst ned i karet?!

Sågframför mig hur svepande smala långa rötter från en ek utgjorde mittenpelaren. ekar har en djup stam som sänder ut tunna rötter för att hämta näring. Du skulle få tag på en gammal ekrot som ryckts upp av en grävare. 5 cm grov.

Låter som en superbra idé, men jag vill gärna kunna dölja all teknik i karet och därför funderade jag på om man skulle sätta ett plaströr på 10-15cm i diameter i mitten (kunde inte sova :) ). Sen kanske man kan klä den ytan med något (typ korkbark?). Tänkte då att man i röret kunde implementera eventuell teknik, och det kanske går att gömma lodräta strilrör samt insug i den. Hur låter det tycker ni?
#8 - 24 augusti 2010 07:19
Keibo skrev:
Låter som en superbra idé, men jag vill gärna kunna dölja all teknik i karet och därför funderade jag på om man skulle sätta ett plaströr på 10-15cm i diameter i mitten (kunde inte sova :) ). Sen kanske man kan klä den ytan med något (typ korkbark?). Tänkte då att man i röret kunde implementera eventuell teknik, och det kanske går att gömma lodräta strilrör samt insug i den. Hur låter det tycker ni?

ett mindre h-e att sätta fast saker på plast ibland....

kanske limma ihop några glasbitar till en rektangulär kub.....och sedan silikona dit en massa roliga rötter och annat.

ta upp lite hål här och där för insug / utblås.....

.
#9 - 24 augusti 2010 07:20
äh där har du fel rickard. jag har en 70 hög kub o det är för jävligt att plantera i den. men när man väl gjort det behäver man ju sällen ner igen. det växer ju! snarare ansa..men då finns det ju saxar o griptänger på långa stänger så det är inget problem. ( bara lite krångligare än ett vanligt...men det är ju lite av charmen :P )

jag gillar iden som fan!! är oxå sugen på ett riktigt högt kar! cirkulationen skulle man kanske kunna lösa med två ytterfilter där man har ett ublås i strilrör vid ytan o ett strilrör på höjden fast myclet längre ner i karet.

håller med dre om en stam i mitten! har tänkt den tanken om min kub med fast det lär ju bli tokmycket snyggare i ett så pass högt kar!

Mycket bra med lodräta strilrör som idé! Man kanske även kan gömma ett horisontellt, cirkulärt strilrör i plaströret i mitten..!? :)

Kensa skrev:
ett mindre h-e att sätta fast saker på plast ibland....

kanske limma ihop några glasbitar till en rektangulär kub.....och sedan silikona dit en massa roliga rötter och annat.

ta upp lite hål här och där för insug / utblås.....

.

Tänkte du dig då att den rektangulära lådan skulle gå upp från botten till ytan istället för ett rör då?

Utblåsen kanske man förresten kan ordna med ett vattenfall i toppen! :)
#10 - 24 augusti 2010 07:48
Keibo skrev:
Jag har planterat växter längst i ett 60 högt kar som var 100cm djupt från kanten. Den sträckan är långt 116cm och det gick problemfritt. Är varken rädd för att bli blöt eller för att behöva remodla ett sådant kar. Är även villig att bygga egna verktyg om så behövs! :d

Mycket bra med lodräta strilrör som idé! Man kanske även kan gömma ett horisontellt, cirkulärt strilrör i plaströret i mitten..!? :)

Tänkte du dig då att den rektangulära lådan skulle gå upp från botten till ytan istället för ett rör då?

Utblåsen kanske man förresten kan ordna med ett vattenfall i toppen! :)

japp, det var så jag så det framför mig.

är man lite avancerad så kan man ju göra lådan 8/16-kantig,
med lite silikonade rötter, lite sand, kanske någon sten på, så
blir den inte fyrkating.....utan mer "orolig" i formen.....

.
#11 - 24 augusti 2010 08:40
Hur går det att fästa korkbark, eller vad det nu heter på glas och plast? Man lär ju kunna sätta fast det med strips genom hål i plasten och barken men hur går det med glas? Och hur påverkar korkbark vattnet? Hur lång tid tar det att ruttna osv? Låter för övrigt bra med glas med kensa, jag tror till och med att jag har 3st skivor á 1300*300*6mm liggandes! Givetvis kommer pelaren i mitten att behöva vara vattenfylld den med, annars kommer jag behöva ha MYCKET tjockare glas till den!

Och som sagt det är ju inte spikat med en pelare ännu, andra förslag på idéer eller tips på hur ni hade gjort är mer än välkomna!

Är det för övrigt någon här på forumet som testat att använda fluidiserande sandfilter?
#12 - 24 augusti 2010 08:50
kan du inte bara silikona dit korkbarken??
#13 - 24 augusti 2010 09:08
hannesc skrev:
kan du inte bara silikona dit korkbarken??

Vet inte, men det är ju ett ganska kurvigt material som dessutom är ganska poröst och skört. Dessutom tror jag det aldrig sjunker utan det flyter som en kork. *höhö* Kanske kan prova på en liten bit senare i veckan. Dessutom ska ju korkbiten tas ut av pelarens vikt annars lär det väl skjuta upp plaströret/glaset rätt upp i taket om man inte säkrar det djuvluskt bra i botten... Eller? Ingen som har erfarenheter från korkbark i akvarium?
#14 - 24 augusti 2010 09:17
du får la silikona dit glaspelaren o sen silikona dit korkbarken. det lar ju absolut hålla nere det. fasen silikon har en hållfasthet på runt 25kg/cm2 så det är väl bara att kludda på ordentligt med silikon. eller använda TEC7. det är fan asbra!
#15 - 24 augusti 2010 09:22
hannesc skrev:
du får la silikona dit glaspelaren o sen silikona dit korkbarken. det lar ju absolut hålla nere det. fasen silikon har en hållfasthet på runt 25kg/cm2 så det är väl bara att kludda på ordentligt med silikon. eller använda TEC7. det är fan asbra!
Jo det jag mer var orolig över var att silikonet skulle släppa från själva korkbarken då denne börjar "ruttna". Å andra sidan har jag insett att det finns hela rör av korbark, vilket borde minska risken för att den får för sig att släppa och röra sig ut från pelaren i alla fall. Var har du köpt ditt TEC7?
#16 - 24 augusti 2010 09:26
jag har fått mitt tec7 av gonzo44 här. så jag vet inte vart man köper men jag kan kolla med han,
#17 - 24 augusti 2010 09:31
Har haft kork på glasskiva men ställdi botten. Limmat med silikon men behöver säkert vara så stor limyta man kan få på korken.
#18 - 24 augusti 2010 09:56
eriahl skrev:
Har haft kork på glasskiva men ställdi botten. Limmat med silikon men behöver säkert vara så stor limyta man kan få på korken.

Ja det verkar som om silikon ska kunna hålla fast det, hittat en massa trådar från typ 2002 där folk säger att de har gjort bakgrunder och dylikt av dem men ingen visar någonsin resultatet! Eller hur länge det håller! :P

Hannesc
- Ja, fråga gärna var han köpt det, kan om inte annat vara bra om man ska limma fast saker på annat än glas, typ plaströr eller liknande.

En ny idé:
Tror ni en lotusblomma/näckros av något slag skulle trivas i ett sånt kar?
#19 - 24 augusti 2010 10:14
Hur har du tänkt att lösa syresättningen? Känns som att det kommer att bli lite problem med den om du har mycket fiskar, fast det borde väl gå att lösa på samma sätt som man löser upp co2bubblor?
#20 - 24 augusti 2010 10:18
ta en av IKEAS berömda räkvaser, såga av botten, vips så har du ett rör i glas......

.
Bilagor:
#21 - 24 augusti 2010 10:56
Det finns ganska billiga plexirör att köpa av olika dimensioner.
http://www.plastmekano.se/data/images/medieupload/ror%20xt.pdf

400 spänn så har du ett genomskinligt 12cm rör i mitten men då missar duatt dölja något, men du skulle kunna dra ett tunt plexirör i mitten av det och använda det som utsug till pumpen och sedan ha utblås i toppen så det rinner över kanten på det större röret om du sågar det vågrätt så får du ett runt vattenfall. Lite bublor i röret så har du något udda.

Snyggt? ingen aning!
#22 - 24 augusti 2010 16:53
Dre skrev:

400 spänn så har du ett genomskinligt 12cm rör i mitten men då missar duatt dölja något, men du skulle kunna dra ett tunt plexirör i mitten av det och använda det som utsug till pumpen och sedan ha utblås i toppen så det rinner över kanten på det större röret om du sågar det vågrätt så får du ett runt vattenfall. Lite bublor i röret så har du något udda.

Snyggt? ingen aning!

Du är ju galen! I like it! :D

Ska fundera lite över det bara. :)
#23 - 24 augusti 2010 18:24
Dre skrev:

Snyggt? ingen aning!

Efter lite betänketid så tycker jag att idén med en pelare i mitten är ganska utarbetad och det känns som ett roligt projekt, oavsett hur många håll man ser in i kuben från.

Kan hända att röret blir bredare än 12cm dock, kanske upp emot 15-20 cm nere och smalare upptill, eller tvärt om. På så sätt ser det kanske mer ut som stammen till ett träd eller en stalaktit/stalagmit.

Kensas idé om att klä glaset med rötter och stenar lever nog kvar nedtill de med men som grundlager på röret är jag jädrigt sugen på att limma korkbark hela vägen. Vad kan man annars klä runda ytor med, som får det att se ut som en stalaktit eller stalagmit? Är villig att prova såväl glasfiber som allt annat möjligt sålänge jag tror jag kan bli nöjd med resultatet.

En annan tanke är att inte klä röret alls och som Dre säger istället satsa på lite bubblor, ett vattenfall och kanske ett integrerat fluidiserande sandfilter i röret med ett ytterfilter som ett mekaniskt komplement. Karet skulle då bli mycket intressant rent tekniskt att titta på men dess invånare skulle kanske bli rent snurriga och karet blir nog inte direkt en estetisk hit! :p

Angående syresättningen så känns det inte längre så farligt då lagom mycket ytcirkulation tillsammans med ev. vattenfall kommer garantera det beroende på vilka arter man kör i karet, vilket jag inte fått några förslag på ännu. ;)
#24 - 24 augusti 2010 20:07
Om du kan tänka dig tevatten och ha surt vatten kan du ju klä röret med torv.

Annars kan dukanske ta 1cm frigolit och skära i 8-10 cm remsor som du böjer limmar över röret. Väl på plats så kan du karva i frigoliten. spackla med grovspackel och följa principen för egen bakgrund?!
#25 - 28 augusti 2010 15:10
Torv lät kul, men jag tror det skulle göra det ännu svårare för ljuset att nå ner till botten vilket i och för sig kan bli ganska snyggt.

Har tänkt lite på hur man skulle göra om man inte körde en pelare i mitten.

Har även funderat på ytavrinning och kommit fram till att jag hur som helst kommer behöva köra med det då karet har en väldigt liten yta och jag vill ha insuget till ev. ytterfilter i botten.

Alternativ 1 är I så fall skulle man kanske kunna blanda moduler med slimline för att dölja tekniken bakom moduler i toppen. Å andra sidan kan det komma att behövas en relativt stor modul för att ytavrinningen inte ska vara vid fara vid avdunstning. (Och jag tror inte att jag vill köra med sump utan vill ha all eller nästan all teknik i karet.

Alternativ 2 är att bygga upp ett fack på bakrutan, i glas eller i plexiglas. Dessa fack behöver sen inte vara 1,25 meter djupa men även nedanför dessa skulle man kunna bygga ut för att rymma lodräta strilrör, ev. doppvärmare (tror inte jag kommer behöva en) eller insug till ytterfilter. Facken skulle nog inte heller gå hela vägen mot sidorutan utan sluta en bit innan. Ungefär som skissen jag bifogat, som även visar hur jag tänkte mig att pelaren skulle fungera.
#26 - 30 augusti 2010 06:32
Då har jag fått karet levererat hem frånd sundsvall till en totalkostnad på 3800kr. Halvbilligt tycker jag med tanke på karet, ytterfiltret som jag fick med samt ca. 50kg asian holestone samt kolsten.

Jag fick dessutom med en till luftpump :p, så nu har jag 4st. Vad sa du? Hur många jag använder? 0 förstås! :)

Postar en bild på det smutsiga karet. Notera den rostiga stålramen uppe och nere som jag bara måste göra något åt. Bänken är förra ägarens konstruktion. Jag tänkte köra karet på leicablock istället. Karet ska för övrigt stå där akvariet i bakgrunden har sin gavel, dvs mellan soffan och sängen.

Har även beställt en RockZolid Kisar Grå från Unimati som förhoppningsvis kommer under veckan. Kommer att köra filter bakom den med innerfilter och ev. ytterfilter.Med lite tur kan karet vara på plats och igång redan till helgen, men jag ska för en gångs skull försöka ha tålamod och inte stressa! :p
#27 - 30 augusti 2010 07:55
Blir minsann inte lätt att komma i och dona där, men kommer bli grymt läckert när det är färdigt kan jag tänka mig, ska bli kul att följa ! :)
#28 - 30 augusti 2010 12:30
Hallander skrev:
Blir minsann inte lätt att komma i och dona där, men kommer bli grymt läckert när det är färdigt kan jag tänka mig, ska bli kul att följa ! :)

Nej och just nu står karet upp åt rätt håll men det ligger kvar grus som den förra ägaren hade. Det känns mindre bra då jag inte har någon lyfthjälper och därför inte kan tippa karet för att få ut det. Blir att prova med sop och sopskyffel, håd och dammsugare i värsta fall för att få ut allt! :d

Efter gruset är ute är det "bara" att montera bakgrunden, lägga i frigolit och sen inreda... Lite orolig är jag för hur det ska gå men man måste våga för att vinna! :)
#29 - 30 augusti 2010 20:07
Min erfarenhet av att ha korkbark i akvarium är att den fäller galet mycket. Vattnet blir tefärgat och det verkar inte som att det någonsin tar slut heller. Hade en 60 L burk med korkbark som "bakgrund" och det var igång i ca ett halvår och det slutade aldrig fälla. Sen kändes det lite som att den började ruttna också... Kan ju ha varit något konstigt med min korkbark också.
#30 - 30 augusti 2010 23:01
Min erfarenhet av att ha korkbark i akvarium är att den fäller galet mycket. Vattnet blir tefärgat och det verkar inte som att det någonsin tar slut heller. Hade en 60 L burk med korkbark som "bakgrund" och det var igång i ca ett halvår och det slutade aldrig fälla. Sen kändes det lite som att den började ruttna också... Kan ju ha varit något konstigt med min korkbark också.

Ja jag fick höra att den kan ruttna ganska fort så det var därför det blev RockZolid-lösningen i detta karet istället.

Om detta kar blir bra kan jag garantera att jag kommer köpa ett nästan lika högt kar som är betydligt bredare och längre inom en snar framtid!

Edit:
Skapade en tråd om vilka pvc-rör jag kan ha i mitt akvarium för det fluidiserande filtrets del. Kolla gärna in tråden på:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142227
#31 - 3 september 2010 19:02
Inlägg från http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142227

NiXoN skrev:
Tanken var mest att ge lite tipps om acrylarbeten, tidigare så fanns det en beskrivning på ett fluidiserande filter och hur man kunde bygga ett öppningsbart lock för systemet men den verkar vara borta... Om du kör med pvc så blir det självklart billigare.

Sen är det ingen större skillnad om det är sött eller salt, konstruktionen är likadan.

...

Jaha, ja jag hittade inget bra på länken du gav mig och blev därför lite förvirrad bara. :) Jag ska inte köra något lock alls utan ska vinkla rören m.h.a. med 90 graders krökar till utblås som kommer 2-3 cm ovanför vattenytan direkt. Låter det klokt?

NiXoN skrev:
...Skall de bli ett större projekt så förstår jag behovet för DIY, dom större filtren är grymt prissatta .

Ett tipps för att få tag på billig pvc är att kolla med tillverkningsindustri som använder stora plastpåsar, vissa kommer nämligen på 75mm pvc-rör(ca en meter långa).

Ytterligare ett tipps är att det finns ändhuvar som är gängade, man behöver bara en motsvarande del på röret så är de klart.

Även om man räknar med att det skall bli underhållsfritt så kan det vara lite smidigt.

//NiXoN

Jo i och med att det är i förebyggande syfte eller vad man nu ska kalla det så försöker jag göra så mycket som möjligt själv. Eller allt utom bakgrund som jag beställt och armaturen som jag troligtvis ska få som lön för ett jobb jag gjorde. Det blir troligtvis den här men om jag har tur så är han generös och ger mig den här istället. Man kan alltid hoppas! :d

Låter som ett bra tips det där med plaströren men på det större karet måste det nog minst bli 100mms rör, och typ 2-3 stycken på 90cm vardera. Men jag ska komma ihåg ditt tips om jag ska köra lösningen i andra kar eller om det inte räcker med 50mm rör i detta. :) Och det där med gängade rör och ändhuvar lät ju magiskt. Var har du sett det någonstans?

Ska faktiskt fara och kolla på ett 3000-liters imorgon. I helglas! Karet är ca. 100 högt. Ska fota och mäta mer på plats om jag kommer ihåg kameran bara... Vad är ett bra begagnat pris på ett sånt tycker ni? Kommer behöva ta isär akvariet där och silikonera ihop hela akvariet här hemma så ha gärna det i åtanke.

Och givetvis kommer jag anlita någon att limma karet. Skulle aldrig våga mig på ett kar i den storleken själv! :(
#32 - 3 september 2010 20:41
http://www.aquaterrashop.de/meerwasser-neu/index.php/cPath/17_912_919_927
Min favoritbutik för tilfället då de kommer till PVC o DIY prylar samt kemikalier....
Hittar du inte exakt de måttet du vill ha så funkar de säkerligen med en reducering.

Jag började dock fundera på mängden sand, har någon vag minnesbild om att de kunde bli problem med en för hög pelare i relation till rörets diameter. Kan dock inte komma på om de var att allt blev så kompakt att sanden lyfte som en klump eller om pumparna inte ville orka.

Stora kar är mariga o prissätta i andrahand, så där är de upp till dig och ditt bankkonto;)

//NiXoN
#33 - 3 september 2010 21:29
Jag förstår inte varför det skulle vara så kritiskt med ljuset, det är inga stora skillnader vi pratar om.

Ljuset kommer studsa på insidan av akvariet ner mot botten.
#34 - 3 september 2010 21:56
flygrc skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara så kritiskt med ljuset, det är inga stora skillnader vi pratar om.

Ljuset kommer studsa på insidan av akvariet ner mot botten.

Jo men det kommer inte reflektera allt och dessutom handlar det nog mer om att ljusstyrkan avtar med avståndet och inte om att det inte reflekteras nog mycket ljus. Speciellt genom vatten. :( Men får jag en av ramperna jag länkade till i lön, speciellt den som jag hoppas att det blir, så är ljusproblemet löst i vilket fall som. :d

Dessutom finns planer på såväl PMDD och CO2 och då är ju dessutom ljuskraven lite högre än om man jämför med t.ex. ett lowtech kar.
#35 - 4 september 2010 09:26
Ähum nu kommer det en till pinne in i hjulen;)
Jag har haft 3st AM mh armaturer med åren, det kommer inte bli en fjärde. Dom har en jobbig tendens att låta, dvs dom surrar till skillnad från dom flesta andra som är helt tysta(nåt vajj med elektroniken).
Vill du ha spridning på jluset så är DE ramperna ett sämre val än SE, DE har en snävare/mindre reflektor och har en annan spridningsbild enligt min erfarenhet.
Jag kör darav Lumenarc reflektorer med SE lampor, drosslen jag använder kan dimmas med en liten knapp.
Dom är helt klart inte lika "snygga" men dom flesta bygger in sina kraftigare metallhalogener(du kommer att förstå när du drar igång den).
Sen är det lite billigare med Lumenarc och dimningsbara elektroniska drossel och dom är så mycke enklare att hänga upp då elektroniken är separerad från armaturen(väger som en klump med bly).

Bara min erfarenhet efter x antal år med mh;)

//NiXoN
#36 - 4 september 2010 09:52
Nixon, kan du länka till en bättre armatur, lite snabbt? :) kanske den här? Den har ju i alla fall drosseln separat.

Om inte det fins färdiga "SE" armaturer så länka gärna till var man kan köpa komponenterna. Hittade lumenarc reflektorn men jag vet inte om det är ett bra pris för den eller ej. Och dimmbar drossel låter faktiskt helt underbart, speciellt om den är knäpptyst då karet ska stå bredvid sängen i min lilla etta.

Länka länka länka! :)

Hur ser man om en ramp är DE eller SE? Sen är karet i och för sig så pass högs och smalt att jag gärna får en så smal ljusspridning som möjligt, kommer nog ha tillräckligt med algproblem på rutorna ändå.

Du som ändå har haft MH i många år, vilket kelvintal hade du kört på MH lampan i ett växt kar som ändå ska se lite SA ut? Dvs varken för blått eller för gult ljus... :)
#37 - 4 september 2010 10:57
Double end DE fästes med piggar som en bygghalogen, Singel end SE=e40 skruvsockel, så enkelt egentligen.
triton akvarium har reglerbara drossel, marinelux är tillverkaren, dom har även reflektorer.
Skulle du köpa fler reflektorer så kunde Fish-street.com vara nåt, dom säljer exakta kopior(pirat) rätt billigt det fins även icke reglerbara drossel.
Jah har en sån uppsättning med och den har fungerat utan problem.

Gillar dock tritons variant mer då man kan ställa in ljuset lite beroende på kraven i karet.

Vill du ha en snygg o bra armatur så är den du länkade till riktigt bra, hade en 150w variant när jag körde växtkar med Co2.
Problemet med mh är dock ljusspridningen till rummet, det kan bli riktigt jobbigt.
Som du kanske förstår så ger jag förslagen lite efter egna erfarenheter och tycke, sen är det upp till dig beroende på vad du gillar o vill.

//NiXoN
#38 - 4 september 2010 11:05
NiXoN skrev:
Double end DE fästes med piggar som en bygghalogen, Singel end SE=e40 skruvsockel, så enkelt egentligen.

triton akvarium har reglerbara drossel, marinelux är tillverkaren, dom har även reflektorer.

Skulle du köpa fler reflektorer så kunde Fish-street.com vara nåt, dom säljer exakta kopior(pirat) rätt billigt det fins även icke reglerbara drossel.

Jah har en sån uppsättning med och den har fungerat utan problem.

Gillar dock tritons variant mer då man kan ställa in ljuset lite beroende på kraven i karet.

Vill du ha en snygg o bra armatur så är den du länkade till riktigt bra, hade en 150w variant när jag körde växtkar med Co2.

Problemet med mh är dock ljusspridningen till rummet, det kan bli riktigt jobbigt.

Som du kanske förstår så ger jag förslagen lite efter egna erfarenheter och tycke, sen är det upp till dig beroende på vad du gillar o vill.

//NiXoN

Ah ok, tack nu begrep jag. Ja jag ska nog be han ta en NOVA II istället då. Så länge man själv slipper betala så är det ju lungt! ;)

Jag hade för övrigt tänkt sätta armaturen ca. 10cm från vattenytan som kommer vara ca. 10cm ner från akvariets övre kant. Och sen hade jag tänkt mig sätta en list upptill utanpå den fula stålramen som döljer allt ned till vattenytan. Men en hel del ljus lär ju studsa rätt upp i taket, det var därför jag från början funderade på oceans armatur som borde "blockera" ljuset bättre på väg upp från vattenytan. Men knappast värt den lilla fördelen om den låter mycket! :(
#39 - 4 september 2010 12:23
Gör inte så, det blir dyrt...
Lite stänk på glaset när belysningen är på så säger de bara pang o skyddsglaset är i tusen bitar.
Dessutom så kommer den att överföra extremt mycke värme om den ligger såpass nära ytan.
Jag skulle ha den minst 25cm ifrån vattnet, spridningen på ljuset i karet blir även de rätt dåligt annars, du får skuggor i hörnen som ser tråkiga ut.

//NiXoN
#40 - 4 september 2010 13:05
Oj! Bra att du sa det med skyddsglaset och vatten. Jag kommer för övrigt för värmen och syresättningens del troligtvis köra en eller två pc-fläktar ner i burken.

Nu väntar två timmar av rengöringsarbete då jag precis fått hjälp att välta ner karet på golvet! Efter det blir det någon timme av sandtvätt följt av belöningen, en titt på 3000-literskaret! :D
#41 - 4 september 2010 15:59
Städandet klart, pausen med. Nu blir det grustvätt och det blir tyvärr inte något med att kolla på 3000-literskaret idag då vissa personer inte klarar av att svara i sina mobiltelefoner! Kanske blir av imoron. Här följer i alla fall en bild på mig i min nya think-tank. ;)
#42 - 6 september 2010 16:50
Idag kom bakgrunden... Tyvärr såg den dock ut såhär när den kom så det blir en reklameringsrunda med posten, danska posten och Unimati. Men Unimati verkar sköta det riktigt proffsigt så det blir nog bra, synd bara att det det säkert tar 1-2 veckor innan jag får en ny... :(
#43 - 6 september 2010 17:07
Keibo skrev:
Städandet klart, pausen med. Nu blir det grustvätt och det blir tyvärr inte något med att kolla på 3000-literskaret idag då vissa personer inte klarar av att svara i sina mobiltelefoner! Kanske blir av imoron. Här följer i alla fall en bild på mig i min nya think-tank. ;)

snygga akvarium du har :). hur stort är det största med oscarciklider i? är det en red tail mal man ser magen på?
#44 - 6 september 2010 17:27
Tjena Keibo
Grymt kul projekt, skall följas med stort intresse detta. Gillar tanken med att dölja tekniken i ett inklätt rör i mitten. Eller är det nerlagt? Hängde inte med i svängarna:D

En tanke direkt som slog mig var att klä den i cellplast skarva ut formen som en trädstam. Även låta den vandra ut på botten i from av rötter. Spackla med kakelfix(själv använt detta till bakrunder) och sen dragit med en gaffel eller dyligt innan det härdat så du får mkt fästyta utåt. Du kan ju även limma fast små krukor och spackla över dessa med, fast då bör du ha nån typ av vent.kanal så det blir vattengenomströmning för växtens rötter.
För att vara på säkra sidan hade jag gjort ett par VB för att fixet ska släppa ifrån sig eventuella gifter/oönskade kemikalier.
Sen så klär du stammen med exempelvis javamossa som kmr fastna utmärkt i de räfflor som du fått efter gaffeln. I krukorna planterar du valfri växt ;) Stammen kommer att se naturlig ut efter 2-3 månander när det växt till sig o fastnat lite alger.

Själv hade jag nog hängt lite red-moore-rötter från vattenytan, detta hade gett karet ett sjukt djup:D
#45 - 7 september 2010 06:16
robidobban skrev:
snygga akvarium du har :). hur stort är det största med oscarciklider i? är det en red tail mal man ser magen på?

Tackar, akvariet med oscarcikliderna i är på 1500L (250*100*60). Fint kar som p.g.a. de stora fiskarna inte kan innehålla mycket växter, vilket har gjort att mina stora vattenbyten introducerat tofsalger i akvariet! Och det är tyvärr för dyrt att slåss mot tofsalger med CO2 i ett kar av den storleken.

För övrigt så är det en ca. 55cm lång red tail i det karet ja, övriga arter är Leiarius Marmoratus och Channa Marulioides. Därför har jag nu lagt ut en annons mfk:s forum på firrarna då jag ska försöka kliva ner till firrar som om än de blir stora inte river sönder lika mycket växter.

Sjebbe, jag ska jobab nu men svarar på ditt inlägg snart kompis. :)
#46 - 7 september 2010 14:12
sjebbe skrev:
Tjena Keibo

Grymt kul projekt, skall följas med stort intresse detta. Gillar tanken med att dölja tekniken i ett inklätt rör i mitten. Eller är det nerlagt? Hängde inte med i svängarna:D

En tanke direkt som slog mig var att klä den i cellplast skarva ut formen som en trädstam. Även låta den vandra ut på botten i from av rötter. Spackla med kakelfix(själv använt detta till bakrunder) och sen dragit med en gaffel eller dyligt innan det härdat så du får mkt fästyta utåt. Du kan ju även limma fast små krukor och spackla över dessa med, fast då bör du ha nån typ av vent.kanal så det blir vattengenomströmning för växtens rötter.

För att vara på säkra sidan hade jag gjort ett par VB för att fixet ska släppa ifrån sig eventuella gifter/oönskade kemikalier.

Sen så klär du stammen med exempelvis javamossa som kmr fastna utmärkt i de räfflor som du fått efter gaffeln. I krukorna planterar du valfri växt ;) Stammen kommer att se naturlig ut efter 2-3 månander när det växt till sig o fastnat lite alger.

Själv hade jag nog hängt lite red-moore-rötter från vattenytan, detta hade gett karet ett sjukt djup:D

Ja du får absolut ta och hänga med as it goes along. Fotade även bakgrunden nu innan jag ska skicka tillbaka den i hopp om att få en ny. Ungefär så här ser den ut med ljuset från rätt håll och precis som du säger säger sjebbe så tror jag det blir grymt snyggt med några red-moor rötter uppe vid ytan. Dock inte för täta för jag ska ändå pumpa ned 250W rakt ner till en massa växter på botten.

Något rör blir det inte dock utan jag ska köra på bakgrunden jag beställt från unimati, förutsatt att jag får en hel dvs... Men din idé har jag redan tänkt på och kan hända att det blir något sånt i mitt 1500L akvarium framöver. ;)

Jag var för övrigt och tittade på ett 3000L som såg för j**la dåligt ut med glasrutorna bestående av 2st laminerade 10mm skivor. Visst tänker jag rätt där att laminerat glas bestående av 2*10mm inte är mycket bättre än ett floatglas på 10mm. För karet som jag kollade på var 250*120*100 (100 högt alltså) och då behöver man ju ganska grov tjocklek på glaset. Eller? :confused:
Det såg i alla fall ut så här. Världens sämsta bild då säljaren inte ville att jag skulle fota det direkt, och hade ni varit där så skulle ni förstått varför, kolla bara på det lilla ni ser av den 10-12mm silikonfogen han gjort! :(
#47 - 7 september 2010 14:40
Keibo skrev:
Tackar, akvariet med oscarcikliderna i är på 1500L (250*100*60). Fint kar som p.g.a. de stora fiskarna inte kan innehålla mycket växter, vilket har gjort att mina stora vattenbyten introducerat tofsalger i akvariet! Och det är tyvärr för dyrt att slåss mot tofsalger med CO2 i ett kar av den storleken.

För övrigt så är det en ca. 55cm lång red tail i det karet ja, övriga arter är Leiarius Marmoratus och Channa Marulioides. Därför har jag nu lagt ut en annons mfk:s forum på firrarna då jag ska försöka kliva ner till firrar som om än de blir stora inte river sönder lika mycket växter.

Sjebbe, jag ska jobab nu men svarar på ditt inlägg snart kompis. :)

det var synd att du bode så långt upp då jag ska köpa 4 stycken oscarciklider till mit ny akvarium
#48 - 7 september 2010 16:07
Ja, och då ska jag ändå skicka fisk till örebro! :P Jag får ta och flytta helt enkelt, Sjebbe har ändå sagt att jag bor på fel plats så jag får väl fråga han var rätt plats är och sen så får jag väl be nån här på forumet fixa jobb och bostad åt mig. Jag ser ingen annan utväg!
#49 - 7 september 2010 19:00
Keibo skrev:
Ja du får absolut ta och hänga med as it goes along. Fotade även bakgrunden nu innan jag ska skicka tillbaka den i hopp om att få en ny. Ungefär så här ser den ut med ljuset från rätt håll och precis som du säger säger sjebbe så tror jag det blir grymt snyggt med några red-moor rötter uppe vid ytan. Dock inte för täta för jag ska ändå pumpa ned 250W rakt ner till en massa växter på botten.

Något rör blir det inte dock utan jag ska köra på bakgrunden jag beställt från unimati, förutsatt att jag får en hel dvs... Men din idé har jag redan tänkt på och kan hända att det blir något sånt i mitt 1500L akvarium framöver. ;)

Jag var för övrigt och tittade på ett 3000L som såg för j**la dåligt ut med glasrutorna bestående av 2st laminerade 10mm skivor. Visst tänker jag rätt där att laminerat glas bestående av 2*10mm inte är mycket bättre än ett floatglas på 10mm. För karet som jag kollade på var 250*120*100 (100 högt alltså) och då behöver man ju ganska grov tjocklek på glaset. Eller? :confused:

Det såg i alla fall ut så här. Världens sämsta bild då säljaren inte ville att jag skulle fota det direkt, och hade ni varit där så skulle ni förstått varför, kolla bara på det lilla ni ser av den 10-12mm silikonfogen han gjort! :(

Keibo skrev:
Ja, och då ska jag ändå skicka fisk till örebro! :P Jag får ta och flytta helt enkelt, Sjebbe har ändå sagt att jag bor på fel plats så jag får väl fråga han var rätt plats är och sen så får jag väl be nån här på forumet fixa jobb och bostad åt mig. Jag ser ingen annan utväg!

Det kmr ju bli riktigt fint med den bakrunden ju!! Du gömmer förstås tekniken bakom då, ja.
Du får inte fylla hela ytan, det är nog svårt som det är att komma åt botten med blotta handen. Dock så kommer du väl se in bakom på bakrunden, på kortsidorna så att säga. Du nämnde att du ville ha fler insynsvinklar än rakt framifrån. Vilket är fullt förståligt med tanke på formen av ditt kar. Tänkt nått kring det lr?

Grymt synd på 3000liter där. Jag ska inte uttala mig angånde tjocklek vs höjd. Men det låter lurigt?! :S De hade limmat ihop 2 st 10mm? Hade han/hon haft det fyllt och fungerande när du va där? Jag hade velat se det innan jag köpte nått i den storleken iaf.
Sen siliconet går ju alltid att ta bort och göra om sj. men som du säger. Det såg ju inte allt för trevligt ut.

Det är bara att beställa flyttlass till Bästkusten :P Har du 600 lök så kan du köpa dig en 2a i mitt hus. Betongelement hela huset så du behöver inte bekymra dig om att det skulle ge efter med tanke på vilka planer du har :D
Vad jobbar du som? ska se vad jag kan göra ;)
#50 - 7 september 2010 19:45
Keibo skrev:

här är en sida du kan kolla vilken sjoklek det ska vara på det karet och även andra med för den delenhttp://www.theaquatools.com/building-your-aquarium. på sidan stod det 21 mm och antar jag att det är en hel ruta och inte 2 ihoplimmade
#51 - 7 september 2010 22:43
sjebbe skrev:
Det kmr ju bli riktigt fint med den bakrunden ju!! Du gömmer förstås tekniken bakom då, ja.

Du får inte fylla hela ytan, det är nog svårt som det är att komma åt botten med blotta handen. Dock så kommer du väl se in bakom på bakgrunden, på kortsidorna så att säga. Du nämnde att du ville ha fler insynsvinklar än rakt framifrån. Vilket är fullt förståligt med tanke på formen av ditt kar. Tänkt nått kring det lr?

Grymt synd på 3000liter där. Jag ska inte uttala mig angånde tjocklek vs höjd. Men det låter lurigt?! :S De hade limmat ihop 2 st 10mm? Hade han/hon haft det fyllt och fungerande när du va där? Jag hade velat se det innan jag köpte nått i den storleken iaf.

Sen siliconet går ju alltid att ta bort och göra om sj. men som du säger. Det såg ju inte allt för trevligt ut.

Det är bara att beställa flyttlass till Bästkusten :P Har du 600 lök så kan du köpa dig en 2a i mitt hus. Betongelement hela huset så du behöver inte bekymra dig om att det skulle ge efter med tanke på vilka planer du har :D

Vad jobbar du som? ska se vad jag kan göra ;)

Japp det blir nog riktigt bra. Ja jag ska gömam all teknik och alla ppumpar bakom den hade jag tänkt. Vi får se hur snygg och bra det blir men hittills är jag optimistisk. :)

Nej jag tänkte inte fylla hela ytan med rötter och då karet är mer än metern djupt så blir det att ta bort all inredning såfort jag ska scape:a om plantorna på botten. Därför blir det mycket grus på botten och växter som trivs med att vara djupt planterade som t.ex. vallesneria. Den delen av sidorutorna (som har en bredd på 67cm) som täcks av bakgrunden kommer jag att sätta solfilm på så att man inte störs av tekniken. Om detta när karet är igång stör mig så finns planer på att slita ut bakgrunden och sätta slimline eller egen bakgrund på 2 sidor och köra pelaren men först vill jag prova med en klassisk setup då pelaren i mitten skulle göra det omöjligt för mig att komma åt botten med händerna.

Angående tjockleken så kan man ju bara hoppas någon annan kunnig själ gällande just laminerat glas läser igenom tråden och informerar om vad som är hållbart och inte. De två 10mm rutorna var alltså limmade på varandra prrecis som t.ex. bilrutor består av laminerat glas, ett helt transperant lim som gör att glaset inte flyger åt alla håll om det väl skulle gå sönder helt enkelt.

Bor redan i en bostadsrätt så pengadelen ska nog inte vara några större problem, men inkomst måste man ju lik förbannat ha! :( Jobbar som teknisk support för närvarande men funderar faktiskt på att plugga snart igen och då känns göteborg ganska lockande. :) Annars skulle jag nog kunna ta vilket jobb som helst! Omväxling förnöjer som en matglad fisk brukar säga.

robidobban skrev:
här är en sida du kan kolla vilken sjoklek det ska vara på det karet och även andra med för den delenhttp://www.theaquatools.com/building-your-aquarium. på sidan stod det 21 mm och antar jag att det är en hel ruta och inte 2 ihoplimmade

Tack för länken, tyvärr tror jag att det faktiskt är så att 2st 10mm glasrutor inte tål i närheten av dubbelt så mycket som 1st 10mm glasruta gör. Däremot vet jag att akvariet har varit i drift innan det skars ned och kördes upp hit.

Akvariet var dessutom skadat på sina ställen och jag skulle aldrig limma ihop ett akvarium i den storleken med smärre defekter och eventuella spänningar i glaset. Han som gör det är i mina ögon tokig! Men jag önskar den nuvarande ägaren lycka till om han mot förmodan skulle komma att göra det. :)
#52 - 9 september 2010 16:32
Ok, Du har tänkt igenom detta karet en del märker jag redan. Kommer bli riktigt najs om de skickar en hel modul nästa gång :(
Passar den rakt i eller behöver du karva i den nått?

Hur mkt filtervolym blir det bakom? Och hur många liter/h kommer det att vara? Kolla in denna, skulle ge ett naturligt svaj på växterna iaf. Funderar sj på att köpa en till mitt kommande bräckvatten.

Dåså, när du känner dig redo att ta steget mot större fiskutbud och kanske lite plugg/jobb;) så är det bara att höra av sig.

Om du skulle beställa ett flångans nytt 3000 liters, vad skulle det kosta dig?
#53 - 9 september 2010 22:33
Ja, klart man hinner tänka en del nu då man väntar på posten. :) Jag kommer inte behöva kapa den 1,5cm längs med hela bakgrunden samt då den är 158 lång och jag bara behöver 118 cm så blir det ju en 40*58 cm bit över. Den "spillbiten" ska definitivt sparas och kastas in i ett 54-liters eller liknande! :) Sen blir det ju att kapa ur raster, utblås och så vidare så det blir ju som vanligt, borra en massa hål i bakgrunden... Finlira med hörnen och så vidare, men det ser jag bara fram emot nu! :)

Filtervolymen blir väl ca. 50 liter filtermatta plus mina fluidiserande sandfilter som förhoppningsvis kommer sköta nästan hela den biologiska filtreringen. Lutar även åt att fixa UV-filter och CO2 till akvariet vid löning, men vi får väl se hur det blir med det.Cirkulationsmässigt så kommer jag börja med 3000L/h och troligtvis lägger jag till 1-2 pumpar på vardera tusen liter senare. Alla pumparna komemr att sitta bakom bakgrunden och tanken var egentligen att allihopa skulle sitta med T-rör påkopplade för att minska utblåsens tryck men det kanske inte blir så på alla pumparna.

Ja absolut, jag ringer dig när det närmar sig då! :P

Ett 250*100*80 skulle gå på runt 30000 här uppe så ett på 250*120*100 skulle nog gå på ca. 45-50000. Det var med montering och limmning på plats dock. Men jag vet att man kan importera väldigt stora akrylkar för en mindre summa än det. Så det är bara att börja spara inför flytten ned till er tokar! :)
#54 - 10 september 2010 15:57
Keibo skrev:
Ja, klart man hinner tänka en del nu då man väntar på posten. :) Jag kommer inte behöva kapa den 1,5cm längs med hela bakgrunden samt då den är 158 lång och jag bara behöver 118 cm så blir det ju en 40*58 cm bit över. Den "spillbiten" ska definitivt sparas och kastas in i ett 54-liters eller liknande! :) Sen blir det ju att kapa ur raster, utblås och så vidare så det blir ju som vanligt, borra en massa hål i bakgrunden... Finlira med hörnen och så vidare, men det ser jag bara fram emot nu! :)

Filtervolymen blir väl ca. 50 liter filtermatta plus mina fluidiserande sandfilter som förhoppningsvis kommer sköta nästan hela den biologiska filtreringen. Lutar även åt att fixa UV-filter och CO2 till akvariet vid löning, men vi får väl se hur det blir med det.Cirkulationsmässigt så kommer jag börja med 3000L/h och troligtvis lägger jag till 1-2 pumpar på vardera tusen liter senare. Alla pumparna komemr att sitta bakom bakgrunden och tanken var egentligen att allihopa skulle sitta med T-rör påkopplade för att minska utblåsens tryck men det kanske inte blir så på alla pumparna.

Ja absolut, jag ringer dig när det närmar sig då! :P

Ett 250*100*80 skulle gå på runt 30000 här uppe så ett på 250*120*100 skulle nog gå på ca. 45-50000. Det var med montering och limmning på plats dock. Men jag vet att man kan importera väldigt stora akrylkar för en mindre summa än det. Så det är bara att börja spara inför flytten ned till er tokar! :)

Glöm inte dokumentera med blider! Har aldrig monterat en köpt bakrund. Bara gjort min egen;)

Bra ideé att sprida ut flödet. Kommer du köra med CO2-anläggning eller EC?
Har UV-ljus i mitt ytterfilter, har ingen aning om det gör någon skillnad. Peppar, peppar ta i trä men ingen fisk har dött av sjukdom än och enda algerna är toffsalger som vägrar dö. Det är det UV-ljus motverkar?

Woooow, man får verkligen vända på slantarna i norr om man vill hålla lite större fisk eller fler av mindre...

Gör så, så går vi handlar akrylkar ihop :D
#55 - 10 september 2010 23:17
sjebbe skrev:
Glöm inte dokumentera med blider! Har aldrig monterat en köpt bakrund. Bara gjort min egen;)

Bra ideé att sprida ut flödet. Kommer du köra med CO2-anläggning eller EC?

Har UV-ljus i mitt ytterfilter, har ingen aning om det gör någon skillnad. Peppar, peppar ta i trä men ingen fisk har dött av sjukdom än och enda algerna är toffsalger som vägrar dö. Det är det UV-ljus motverkar?

Woooow, man får verkligen vända på slantarna i norr om man vill hålla lite större fisk eller fler av mindre...

Gör så, så går vi handlar akrylkar ihop :D

Jo jag ska dokumentera så mycket som jag bara kan, dvs troligen inte så mycket alls då jag kommer vara ganska stressad att få det klart...

Jo men nu har jag tappat bort 6st T-korsningar såg jag så det blir till att beställa nya tror jag... Men jag borde kunna göra allt förberedande arbete innan de kommer så det bara är att koppla om slangar på baksidan av bakgrunden när de väl kommer.

Tror det blir CO2 men kanske EC första månaden då kassaflödet är lite lågt just nu. Man ska ju ha råd att handla fisk med! ;)

UV-filter motverkar sjukdomar, nematoder, alger m.m. Problemet är att det UVC du har i ditt ytterfilter förmodligen är i det minsta laget för ett akvarium i din storlek. Men jag ska ju experimentra så det är bara att du lutar dig tillbaka och så får vi se hur det går... PMDD ska jag ju även testa som "algmedel" så vi får se hur kriget går. Fungerar det bra i det här akvariet kommer jag nog börja köra det i stora akvariet med.

Japp! Akrylkar och södra Sverige är framtiden! :)
#56 - 11 september 2010 10:40
Keibo skrev:
Jo jag ska dokumentera så mycket som jag bara kan, dvs troligen inte så mycket alls då jag kommer vara ganska stressad att få det klart...

Jo men nu har jag tappat bort 6st T-korsningar såg jag så det blir till att beställa nya tror jag... Men jag borde kunna göra allt förberedande arbete innan de kommer så det bara är att koppla om slangar på baksidan av bakgrunden när de väl kommer.

Tror det blir CO2 men kanske EC första månaden då kassaflödet är lite lågt just nu. Man ska ju ha råd att handla fisk med! ;)

UV-filter motverkar sjukdomar, nematoder, alger m.m. Problemet är att det UVC du har i ditt ytterfilter förmodligen är i det minsta laget för ett akvarium i din storlek. Men jag ska ju experimentra så det är bara att du lutar dig tillbaka och så får vi se hur det går... PMDD ska jag ju även testa som "algmedel" så vi får se hur kriget går. Fungerar det bra i det här akvariet kommer jag nog börja köra det i stora akvariet med.

Japp! Akrylkar och södra Sverige är framtiden! :)

Skynda långsamt, det är ju det som du gör nu som e en del av det roliga med denna hobby. Fantisera sig bort om hur göttigt fint det kommer bli:D

Du får gärna ge en utförlig beskrivning om din CO2 anläggning, intresserad över hur det fungerar. Har sett någon som kopplade på en brandsläckare, tror jag det var iaf. Kan man verkligen göra så?
Körde ett tag med bara EC, asså ingen gödning till. Funkade bra tills jag tog bort lite fisk ur karet. Inbillar mig att det blev mindre av den naturliga gödningen i form av restprodukter från mekaniskt avfall. Påfåglarna blir ju det en del restprodukter av.

SÅ var det med uvc, ja.:D Lampan är på 12watt tror jag. Hur mkt skulle den behöva vara på då för att göra någon skillnad? Hehe jag fungerar bäst i horisental-läge så tillbakalutad är jag oftast:D
#57 - 13 september 2010 23:10
sjebbe skrev:
Skynda långsamt, det är ju det som du gör nu som e en del av det roliga med denna hobby. Fantisera sig bort om hur göttigt fint det kommer bli:D

Du får gärna ge en utförlig beskrivning om din CO2 anläggning, intresserad över hur det fungerar. Har sett någon som kopplade på en brandsläckare, tror jag det var iaf. Kan man verkligen göra så?

Körde ett tag med bara EC, asså ingen gödning till. Funkade bra tills jag tog bort lite fisk ur karet. Inbillar mig att det blev mindre av den naturliga gödningen i form av restprodukter från mekaniskt avfall. Påfåglarna blir ju det en del restprodukter av.

SÅ var det med uvc, ja.:D Lampan är på 12watt tror jag. Hur mkt skulle den behöva vara på då för att göra någon skillnad? Hehe jag fungerar bäst i horisental-läge så tillbakalutad är jag oftast:D

Skynda långsamt lär det bli, när jag sålt föregångaren till det här akvariet hade jag fiskarna i en plastback på golvet. I backen stod en pump, som gick. Idag kom jag hem, går in genom dörren och reagerar på att det inte låter något från baljan... Pumpen har stannat... Trasig pump = Död fisk. 3 L075, 1 L014, 1 vändmal (synodontis eureptus) och 1 papegojciklid. Fisk för runt 1600-1700kr var alltså död. F*n tänkte jag och vad jag sa hör nog inte hemma på något forum! :(

Sen till de goda nyheterna! Posten hade kommit och jag kände att efter ett sånt här bakslag kunde det vara kul med lite goda nyheter, så jag gick till posten för att hämta min bakgrund. Paketet var lite skadat mitt på men såg i alla fall inte ut att vara hörnskadat. Skönt tänkte jag! Men icket! Lik förbannat har den svenska posten lyckats kantstöta paketet så att ett hörn såväl uppe som nere på ena kanten av bakgrunen är av. F*n tänkte jag och det jag nu inte sa men skrek var nog inte något som grannarna ville höra på... Men värre än såhär kan det väl inte bli? Jodå, klart det kan. Nu kommer dessutom rampen att bli försenad två veckor, minst! CO2 systemet jag skulle köpa begagnat som jag hade tingat hade han sålt till någon annan och den köpare jag hade på 3 av mina stora fiskar som ska säljas hade plötsligt ändrat sig lite. Så jo, skynda långsamt blir det definitivt! SUPER!

Känner mig dj*vligt bitter och svarar därför på ditt inlägg och PM någon annan dag sjebbe, sorry. :(

Edit: Min splitternya L-046 som jag kom över för 1000kr (plus lite webhosting tjänster) var också död, såg dem bara inte under roten där den låg belly-up. SUPER! :mad:
#58 - 14 september 2010 05:00
Usch tråkigt! Vad säger försäkringbolaget om dina fiskar? Om du har täckning så har du anagligen en självrisk på 1500 men det ger i alla fall 1-2 hundra. Det brukar räck amed anmälan över mail eller på hemsida, därefter i värsta fall skicka in kvitton och privata kvitton gäller om du köpt privat.
#59 - 14 september 2010 08:45
Ska ringa försäkringsbolaget och höra efter med dem nu....
#60 - 14 september 2010 14:45
*&%/¤#"=!?#))/(¤/^'"!!!! :(
Lider verkligen med dig Keibo!! Låter som en tung j*vla måndag...
Går det att använda bakrunden alls? Du skulle väl kapa av 20-25cm, plus sand i botten så kanske det täcker iaf?
Bryt ihop och kom igen var det nån klok som sa.
#61 - 14 september 2010 20:46
"Why do we fall sir? So we might learn to pick ourselves up..."

Ska iaf få 1800 av försäkringsbolaget, det täcker ju inte alla firrarna och det går ju aldrig att köpa dem i samma storlek heller. Men lite plåster på såren är det i alla fall.

Pratade med Unimati-ägarens fru idag. Jag skulle få behålla bakgrunden och få någon form av kompensation för allt strul så det lät bra. Har därför kapat bakgrunden idag och borrat plats för rasterna, som jag inte fick med i paketet dock... Bakgrunden blir nog helt ok minus att ett av härnen uppe kommer att se lite misshandlat ut.. Kapat leicablocken till bänken har jag också hunnit med så det blir bänkbygge när jag orkar då jag har feber och är lite nere för alla firrar. Typ depressionsfeber! :confused:
#62 - 14 september 2010 23:00
Vad skönt de löste sig med en del pengar varjefall. Blev där någon självrisk eller hur löste det sig? Foto på de döda fiskarna? Kvitto?

Är det posten eller unimati som gjort fel med paketet? Dåligt förpackat eller dåligt hanterat av posten? Sjysst av dem att kompensera dig. Tyder på seriöst och bra serviceinriktat företag :)
#63 - 15 september 2010 08:35
tulle89 skrev:
Vad skönt de löste sig med en del pengar varjefall. Blev där någon självrisk eller hur löste det sig? Foto på de döda fiskarna? Kvitto?

Är det posten eller unimati som gjort fel med paketet? Dåligt förpackat eller dåligt hanterat av posten? Sjysst av dem att kompensera dig. Tyder på seriöst och bra serviceinriktat företag :)

Jag har ju köpt fiskarna av privatpersoner och orkade inte jiddra med att hitta deras nummer, ringa dem, be om kvitton, få hit kvitton, beskriva filtrering, ålder på fiskarna, storlek osv utan de gick bara på riktpriset på vad jag köpt dem för och vad de kostar nya. Eftersom jag då inte ville ha full ersättning pga att jag inte orkade leta reda på alla personer som haft dem (som jag inte ens har kvar alla nummer till) så fick det bli en lägre ersättning, självrisken låg på 1500 tagits bort.

Posten som sabbat paketet, som vanligt. Jag orkade bara inte med en fraktvända till så jag sa att jag skulle använda den trasiga och laga den så gott jag kunde då den i alla fall inte var lika skadad som den förra. Ja "små handlare", som familjeföretag osv brukar vara mycket bättre på servicedelen än stora tycker jag.
#64 - 15 september 2010 17:22
Derpessionsfeber får jag varje morgon när jag ska till jobbet numera, farligt tråkigt på jobbet just nu :(
1800 är iaf något. Hör att du är lite på bättringsvägen, börja se ljuset i tunneln iaf :D

Raster? förklara mer än gärna för den okunnige :P
#65 - 15 september 2010 17:37
En bild säger mer än tusen ord ;)

Ett galler som slikonas fast i bakgrunden så att vattnet kan cirkulera genom denna.
#66 - 15 september 2010 17:58
tulle89 skrev:
En bild säger mer än tusen ord ;)

Ett galler som slikonas fast i bakgrunden så att vattnet kan cirkulera genom denna.

Aha, det kunde jag nästan räknat ut tycker man;)
#67 - 15 september 2010 18:10
sjebbe skrev:
Aha, det kunde jag nästan räknat ut tycker man;)

Finns inga dumma frågor! :D
#68 - 15 september 2010 22:19
sjebbe skrev:
Derpessionsfeber får jag varje morgon när jag ska till jobbet numera, farligt tråkigt på jobbet just nu :(

1800 är iaf något. Hör att du är lite på bättringsvägen, börja se ljuset i tunneln iaf :D

Raster? förklara mer än gärna för den okunnige :P

Hehe, just nu har jag utbildning på jobbet då jag håller på att byta avdelning men nu vart jag sjuk ju och lär missa 3 av 15 utbildningsdagar. Surt att behöva plugga in det på fritiden men det går nog snabbt! Annars är man lite seg då man ska åka till jobbet om dagarna här med.

Ljuset i tunneln: Bakgrunden är på plats. Gjorde det fula och "dumma" draget att limma dit den utan att raserna är på plats så just nu ser det bara dumt ut. :)

Ole på Unimati är för övrigt en toppenkille! Fick såväl kompensation som löfte om att han skulle lägga rasterna i ett brev och skicka dem idag. Ibland blir man riktigt imponerad av hur service-minded vissa är! Kan bara rekommendera unimati, var dock försiktiga att beställa ömtåliga saker med dansk & svensk post involverad! :D

Det finns som tulle89 skriver inga dumma frågor, bara folk dumma nog att inte fråga!
#69 - 16 september 2010 15:08
Keibo skrev:

Det finns som tulle89 skriver inga dumma frågor, bara folk dumma nog att inte fråga!

Haha, då e jag väldigt smart ibland :D

Blir det svårt att få ditt dina raster nu när redan limmat bakrunden?
#70 - 16 september 2010 18:33
sjebbe skrev:
Haha, då e jag väldigt smart ibland :D

Blir det svårt att få ditt dina raster nu när redan limmat bakrunden?

Du och jag är ju rena rama Einsteins! :P

Nja, det ska nog gå bra. Fyller bara inte karet förrän de är på plats.

Kom även över ett par raster från en gammal akvarist i stan som vi karvade ut ur hans trasiga slimline, så nu har jag monterat två raster. Väntar bara på de andra två från Unimati nu. Sen blir det åka av! Lysrampen har dock inte kommit ännu så jag vet inte hur det blir med mina växter som för närvarande står i köket i en vas och en plastback!
#71 - 16 september 2010 21:09
Jag tror du borde läsa tråden hur man startar upp ett akvarie. Du gör ju allt i fel ordning. För att inte allt ska gå åt skogen så ska iaf vatten i före fisken!! :p

Siliconar du fast rasterna eller är det bara att trycka i dem? Menar så att dem spänns fast på nått smart viss?! :confused:
#72 - 17 september 2010 05:53
sjebbe skrev:
Jag tror du borde läsa tråden hur man startar upp ett akvarie. Du gör ju allt i fel ordning. För att inte allt ska gå åt skogen så ska iaf vatten i före fisken!! :p

Siliconar du fast rasterna eller är det bara att trycka i dem? Menar så att dem spänns fast på nått smart viss?! :confused:

Tack för tipset, men det hade jag listat ut. Det jag brukar glömma är fisken! :P

Filar ett hål som är såpass litet att de sitter hårt ändå men jag brukar ändå silikonera dit dem för att vara säker på att de inte kan lossna, för lossnar de får man fisk bakom bakgrunden och det vill jag absolut inte ha! :)
#73 - 18 september 2010 10:48
Uppdatering: Karet står nu på sin slutgiltiga plats. Tog lite bilder under resans gång.

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/49052337492427421694.jpg

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/75878271644729614367.jpg

Bild för storleksjämförelse, ursäkta den fula fisken! :p
http://www.digitalhive.org/digiimg/images/43640071128221376361.jpg
#74 - 18 september 2010 12:43
Keibo skrev:
Uppdatering: Karet står nu på sin slutgiltiga plats. Tog lite bilder under resans gång.

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/49052337492427421694.jpg

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/75878271644729614367.jpg

Bild för storleksjämförelse, ursäkta den fula fisken! :p

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/43640071128221376361.jpg

Det kommer bli magiskt keibo, men jag undrar bara, hur har du tänkt med ljus? Det lär behövas minst en 250W MH för att penetrera så djupt i vattenpelaren?
#75 - 18 september 2010 13:02
Ljus från sidan eller inte så mycket växter?
#76 - 18 september 2010 13:07
Fan vad häftigt det kommer bli - VILL HA!
#77 - 18 september 2010 17:00
Marnat skrev:
Det kommer bli magiskt keibo, men jag undrar bara, hur har du tänkt med ljus? Det lär behövas minst en 250W MH för att penetrera så djupt i vattenpelaren?

Tänkte först ha en Aqua Medic MH, men killen som ska beställa den och betala den åt mig verkar inte gå att nå så lätt... :(
Ett annat alternativ som känns mer aktuellt var 1-2st http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c (I Choose så väljer ni modellen GE 25B). Det finns även bilder på dem en bra bit ned på bildsidan. 1-2 gånger 140W LED måhända klarar av att få mina växter att överleva men frågan är hur blått det blir. Därför jag är lite osäker på LED-rampen i och med att akvariet var tänkt som lite av det "brungula" skenet som man får av varmare ljus.

Du var väl själv inne på att bygga LED-ramp Marnat? Hur gick det med de planerna? Jag har tappat bort tråden så du får gärna länka den! :)

Dre skrev:
Ljus från sidan eller inte så mycket växter?

Ljus från sidan blir det inte, har haft nog krig mot alger som det är! Växterna blir det en drös vallesneria och lite annat. Kanske anubias mot botten då ljuset nog kommer vara ganska dämpat där. Sen funderade jag på någon lotus-variant men de är verkligen inte lätta att få tag på här uppe!

vordf skrev:
Fan vad häftigt det kommer bli - VILL HA!

Tackar, vi får se om jag kan få det lika häftigt som du tror att det kommer bli! Bara att hitta lite 15mm glas, lite stål och börja limma och svetsa! :)
#78 - 18 september 2010 20:51
Kmr bli riktigt häftigt!!!
Fatta inte hur stort karet var förens någon hade koppat i innan vatten. Hur var det med planeringen Keibo?!?! ;)
Ger LED ifrån sig värme?
Har massa MH, fast byggvarianter på jobbet. Går det att bygga om dessa till akvariebruk? Dessa blir sjukt varma, kan man göra något åt detta förutom att höja lyset ifrån karet?
#79 - 18 september 2010 21:06
Marnat skrev:

Tror du verkligen det är så?

om det tar 10-15 m för det röda ljuset att absorberas så är det en dämpning på 3-5% mer än i ett vanligt kar
och för det blåa ljuset är det en 0,5% mer dämpat än i ett vanligt kar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hav#Ljus
#80 - 18 september 2010 21:47
sjebbe skrev:
*&%/¤#"=!?#))/(¤/^'"!!!! :(

Lider verkligen med dig Keibo!! Låter som en tung j*vla måndag...

Går det att använda bakrunden alls? Du skulle väl kapa av 20-25cm, plus sand i botten så kanske det täcker iaf?

Bryt ihop och kom igen var det nån klok som sa.

Per Elofssons fantastiska uttalande :)
#81 - 19 september 2010 07:39
sjebbe skrev:
Kmr bli riktigt häftigt!!!

Fatta inte hur stort karet var förens någon hade koppat i innan vatten. Hur var det med planeringen Keibo?!?! ;)

Ger LED ifrån sig värme?

Har massa MH, fast byggvarianter på jobbet. Går det att bygga om dessa till akvariebruk? Dessa blir sjukt varma, kan man göra något åt detta förutom att höja lyset ifrån karet?

Oftast så är bygghalogen just det vanliga halogenlampor som mer eller mindre sprutar ut värme mer än de gör ljus. Armaturerna brukar dock oftast gå att använda för dessa utan problem, 400-500W Halogen armaturer har samma lamphållare som 70-150W MH dock måste man köra med en ballast för att driva MH så en sådan får man då införskaffa, samt MH lampor som ger ifrån sig rätt ljusspektra, dessa hittas till exempel på www.iquaticsonline.co.uk

flygrc skrev:
Tror du verkligen det är så?

om det tar 10-15 m för det röda ljuset att absorberas så är det en dämpning på 3-5% mer än i ett vanligt kar

och för det blåa ljuset är det en 0,5% mer dämpat än i ett vanligt kar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hav#Ljus

Givetvis beror det ju på vilka växter man vill köra, men jag är väldigt tveksam till att han kan köra tex HC med bara lysrör, betänk också att lampor inte tränger ner i vattenkolumnen lika bra som solen om jag förstått det rätt. Enligt länken ovan så penetrar ju tex 70W MH ungefär 45cm 150w runt55-60cm osv.

Keibo skrev:
Tänkte först ha en Aqua Medic MH, men killen som ska beställa den och betala den åt mig verkar inte gå att nå så lätt... :(

Ett annat alternativ som känns mer aktuellt var 1-2st http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c (I Choose så väljer ni modellen GE 25B). Det finns även bilder på dem en bra bit ned på bildsidan. 1-2 gånger 140W LED måhända klarar av att få mina växter att överleva men frågan är hur blått det blir. Därför jag är lite osäker på LED-rampen i och med att akvariet var tänkt som lite av det "brungula" skenet som man får av varmare ljus.

Du var väl själv inne på att bygga LED-ramp Marnat? Hur gick det med de planerna? Jag har tappat bort tråden så du får gärna länka den! :)

Jo jag var inne på att bygga en egen led ramp och det är jag fortfarande, det enda som hindrar mig är ekonomin som alltid :)

du hittar min länk under allmänt, orkar kopiera länken nu hehe
#82 - 19 september 2010 09:03
Marnat skrev:

Givetvis beror det ju på vilka växter man vill köra, men jag är väldigt tveksam till att han kan köra tex HC med bara lysrör, betänk också att lampor inte tränger ner i vattenkolumnen lika bra som solen om jag förstått det rätt. Enligt länken ovan så penetrar ju tex 70W MH ungefär 45cm 150w runt55-60cm osv.

Var stod det med tex 70w MH endast når ner 45 cm? Hittade inte det.

Du har en poäng i att solen har mer tryck som mest ca 1300 W/m2
Då skulle samma resonemang ge att dämpningen för solen är som att säga att det blåa ljuset dämpas med 13 W/m2 och meter djup
och det röda ljuset dämpas med 87-130 W/m2 och meter djup
#83 - 19 september 2010 09:51
flygrc skrev:
Var stod det med tex 70w MH endast når ner 45 cm? Hittade inte det.

Du har en poäng i att solen har mer tryck som mest ca 1300 W/m2

Då skulle samma resonemang ge att dämpningen för solen är som att säga att det blåa ljuset dämpas med 13 W/m2 och meter djup

och det röda ljuset dämpas med 87-130 W/m2 och meter djup

The ideal depth of tank that you should use 70w halides with is a maximum of 18inches. If your tank is any deeper than this you should consider increasing to 150w for deeper penetration. 70w Halides are ideal for use on a nano reef aquarium.

Taget från http://www.iquaticsonline.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=99&category_id=39&option=com_virtuemart&Itemid=53&redirected=1&Itemid=53

mvh
Marcus
#84 - 20 september 2010 21:09
Det står inte att 70w MH endast når ner till 45cm utan att det rekommenderas för att få ett bättre sken för vad jag förmodar är växter eller koraller. 140W LED tror jag blir väldigt bra i och med att det har mindre spridning än MH och därigenom en bättre infallsvinkel. Men vi får se vad det slutar med för ramp.

Man kan bygga om bygglampor till bra MH-lampor enligt det marnat skriver, dock verkar det för varmt för min smak. Skapa en tråd här (eller gå lite "off-topic" i min tråd, det går bra :)) eller kanske på plantswap.se så tror jag du får svar på dina funderingar om hur man bygger om en sjebbe.
#85 - 21 september 2010 05:27
Keibo skrev:
Det står inte att 70w MH endast når ner till 45cm utan att det rekommenderas för att få ett bättre sken för vad jag förmodar är växter eller koraller. 140W LED tror jag blir väldigt bra i och med att det har mindre spridning än MH och därigenom en bättre infallsvinkel. Men vi får se vad det slutar med för ramp.

Man kan bygga om bygglampor till bra MH-lampor enligt det marnat skriver, dock verkar det för varmt för min smak. Skapa en tråd här (eller gå lite "off-topic" i min tråd, det går bra :)) eller kanske på plantswap.se så tror jag du får svar på dina funderingar om hur man bygger om en sjebbe.

förlåt att det dras lite OT keibo, men just värme osv kan du ju tex förbättra genom att sätta ballasten under karet och inte direkt vid reflektorn, vidare gör en 120mm fläkt eller två en hel del för att transportera bort värmen.
#86 - 21 september 2010 05:59
Marnat skrev:
förlåt att det dras lite OT keibo, men just värme osv kan du ju tex förbättra genom att sätta ballasten under karet och inte direkt vid reflektorn, vidare gör en 120mm fläkt eller två en hel del för att transportera bort värmen.

Ja, det kan man i och för sig. Men jag har knappt plats för alla strömkablar! Fläktar lär det ska bli i alla fall, för att det ska bli lite kallare i vattnet, lukta mindre om karet och förenkla syresättningen. :)
#87 - 21 september 2010 15:23
Vi har massa halvtrasiga bygglampor med MH som ligger på vårat lager. Ska se om jag kan få tag 3-4 st och bygga om. Inget som jag behöver nu på direkten, mer som ett kul projekt att pyssla med när man kommer hem efter jobbet.

Hur går det Keibo? Bilder!!! :D
#88 - 21 september 2010 15:34
Marnat skrev:
Oftast så är bygghalogen just det vanliga halogenlampor som mer eller mindre sprutar ut värme mer än de gör ljus. Armaturerna brukar dock oftast gå att använda för dessa utan problem, 400-500W Halogen armaturer har samma lamphållare som 70-150W MH dock måste man köra med en ballast för att driva MH så en sådan får man då införskaffa, samt MH lampor som ger ifrån sig rätt ljusspektra, dessa hittas till exempel på www.iquaticsonline.co.uk

Vad är en ballast? En enkel förklaring för en okunnig ;)
#89 - 21 september 2010 16:51
tulle89 skrev:
Vad är en ballast? En enkel förklaring för en okunnig ;)

Enkelt: Ett driftdon, i det här fallet för MH, metallhalogen. En makapär som begränsar strömtillförseln i en ledning. :)

sjebbe skrev:
Vi har massa halvtrasiga bygglampor med MH som ligger på vårat lager. Ska se om jag kan få tag 3-4 st och bygga om. Inget som jag behöver nu på direkten, mer som ett kul projekt att pyssla med när man kommer hem efter jobbet.

Hur går det Keibo? Bilder!!! :D

Sjebbe, ta några stycken åt mig med. ;)

Det går för övrigt ganska segt. Har fått rasterna men inte T-rören och slangen jag behöver för att sätta karet i drift så nu väntar jag bara på PWSS.

Off-topic lite mer så har jag och två vänner funderat på att starta en lokal. Vi tänkte nog börja lite smått med att köpa in 87 akvarium men det blir säkert några till... :d
#90 - 21 september 2010 16:58
Keibo skrev:
Enkelt: Ett driftdon, i det här fallet för MH, metallhalogen. En makapär som begränsar strömtillförseln i en ledning. :)

Sjebbe, ta några stycken åt mig med. ;)

Det går för övrigt ganska segt. Har fått rasterna men inte T-rören och slangen jag behöver för att sätta karet i drift så nu väntar jag bara på PWSS.

Off-topic lite mer så har jag och två vänner funderat på att starta en lokal. Vi tänkte nog börja lite smått med att köpa in 87 akvarium men det blir säkert några till... :d

så smått med 87 kar? hahah

Sjebbe får gärna hugga en eller två MH till mig med :D
#91 - 21 september 2010 17:13
Keibo skrev:

Jaha det var inte svårare än så :P Typ drosseln till lysrör, men annat utförande till mh. Hur kan det komma sig att det inte finns med till bygg mh men till akvarie mh? Är det för att omvandla byggmh´s 500w till 150w?

Keibo skrev:

Ojoj! Det var ju verkligen smått.. ;) Storlek på karen ungefär? Eller lite gott och blandat?
#92 - 21 september 2010 19:53
tulle89 skrev:
Jaha det var inte svårare än så :P Typ drosseln till lysrör, men annat utförande till mh. Hur kan det komma sig att det inte finns med till bygg mh men till akvarie mh? Är det för att omvandla byggmh´s 500w till 150w?

Ojoj! Det var ju verkligen smått.. ;) Storlek på karen ungefär? Eller lite gott och blandat?

Ja, ungefär samma funktion som till dem till lysrör. Gällande bygglampor kontra kan jag faktiskt inte svara med kunskap men logiken säger att de inte lyser på samma sätt, dvs att bygghalogen inte fungerar som metallhalogen i tändningen. (Eller så finns det någon liten inbyggd drossel i bygghalogenarmaturer... Men MHs är tydligen större och det är även lampor och reflektor, därför konverterar man bygglampor på ca. 4-500w till MH på 70w.

Ja vi kände att varför bara köpa några när man kan köpa många. :) Mellan 30 & 780 liter blir det mest troligt. Vi får se hur många kar vi får in i lokalen som mest! :)

Nej, sno till mig sjebbe och sälj dem dyrt till Marnat! Annars gör han ingen LED-ramp och då har jag ingen som agerar försökskanin före mig! :p
#93 - 22 september 2010 21:48
Update: Idag kom T-rör och slang så ikväll och imorgon blir det att fästa fast hela kalaset och på fredag ska hela kalaset fyllas var tanken! Bilder borde komma upp till helgen med andra ord.
#94 - 22 september 2010 22:59
Väntar med spänning :)

Ska bli kul o se hur snyggt detta kommer bli!

Vad har du lagt i pengar änsålänge? Om du vågar räkna på det såklart ;)
#95 - 23 september 2010 07:28
tulle89 skrev:
Väntar med spänning :)

Ska bli kul o se hur snyggt detta kommer bli!

Vad har du lagt i pengar änsålänge? Om du vågar räkna på det såklart ;)

Om man bortser från kompensation för bakgrunden (som jag inte hade räknat med juh) så ligger kostnaden på:
Karet: 3800 (300kr av dessa var leverans från Sundsvall till Umeå, tokigt schysst av säljaren!)
Bakgrunden: 3800, frakten blev dyr.
PVC & lite plexi: 300kr
Pump - New Jet 2300: 750kr
Aquael UV-C + Cirkulationspump Eheim Compact 300: 500kr
T-rör. slangar, clips m.m. blev totalt 700kr men det som går till detta projekt: 500kr
Totalt: 9650kr eller 8410 med kompensationen från Unimati inräknad. Usch vad hemskt det var att räkna! :(

Och som ni märker är inte fiskarna som dog som var tänkta till detta karet inräknade, då är totalen snarare kring 10000 med såväl ersättning som kompensation inräknad... Billig hobby vi har!
#96 - 23 september 2010 09:16
Keibo skrev:
Om man bortser från kompensation för bakgrunden (som jag inte hade räknat med juh) så ligger kostnaden på:

Karet: 3800 (300kr av dessa var leverans från Sundsvall till Umeå, tokigt schysst av säljaren!)

Bakgrunden: 3800, frakten blev dyr.

PVC & lite plexi: 300kr

Pump - New Jet 2300: 750kr

Aquael UV-C + Cirkulationspump Eheim Compact 300: 500kr

T-rör. slangar, clips m.m. blev totalt 700kr men det som går till detta projekt: 500kr

Totalt: 9650kr eller 8410 med kompensationen från Unimati inräknad. Usch vad hemskt det var att räkna! :(

Och som ni märker är inte fiskarna som dog som var tänkta till detta karet inräknade, då är totalen snarare kring 10000 med såväl ersättning som kompensation inräknad... Billig hobby vi har!

Usch nä. Kostar det så smakar de, inte så man brukar säga ;)
Du får trösta dig med att det kommer bli asbra varjefall.

Men bara karet och bakgrunden landar ju på omkring 7000 så där mesta av pengarna gått. Och är ju ett lite annorlunda kar och en grymt snygg bakgrund så :)
#97 - 23 september 2010 20:10
Ja ska man göra något så gör man det ordentligt! :)

Fyller för övrigt karet nu... Första gången är alltid lika spännande! :)
#98 - 28 september 2010 23:54
Karet höll tätt! Och nu är det sand och växter i karet också men eftersom vi ska öppna odlingslokal så får mitt kar fram till mitten på nästa vecka förbli oinrett annat än med växter. Just nu går det två påfågelciklider - Bahia Red och en Nicaragua-ciklid i karet. Mot slutet av veckan kommer det även gå metae, guldsöm och JD i det. Men det är som sagt bara temporärt och ingen av de invånarna ska gå i karet nä det väl är "klart" och vi fått upp alla akvarium i lokalen.

Annat i akvarieväg så har mina zebraciklider lekt och lyckats försvara ägg och yngel mot 4 pansarmalar och 13 L-malar så om någon dag bör dessa yngel vara frisimmande!

Min andra rocka gått och dött efter att ha slutat äta. Kollade alla vattenparametrar och jag kunde inte hitta något konstigt med dem, inga av tankkamraterna beter sig heller udda. Inget death-curl men stendöd var han ikväll... Kanske bar han på samma tarmparasit som sitt "syskon" som dog bara dagar efter ankomst...
#99 - 29 september 2010 00:59
Nice! Upp med bilderna nu då!
#100 - 29 september 2010 01:52
Svårt att fota med akvariet släckt, men jag knäpper ett par bilder imorgon. Om jag nu lyckas hitta min kamera i all röra!
#101 - 29 september 2010 07:31
Ja knäpp ett par bilder:) kvalitén kan kvitta. Bara vi får se något haha :D bilder på lokalen går såklart också bra. ;)
#102 - 29 september 2010 12:11
tulle89 skrev:
Ja knäpp ett par bilder:) kvalitén kan kvitta. Bara vi får se något haha :D bilder på lokalen går såklart också bra. ;)

Letar kameran febrilt för tillfället. Lokalen blir det dock inga bilder på då vi inte har något i den ännu. Men om ca. 2 veckor så borde det vara läge för lite bilder från den med.
#103 - 29 september 2010 13:34
Keibo skrev:
Letar kameran febrilt för tillfället. Lokalen blir det dock inga bilder på då vi inte har något i den ännu. Men om ca. 2 veckor så borde det vara läge för lite bilder från den med.

Haha vad bra! Kolla under sängen, allt har en tendens att hamla där :P
#104 - 29 september 2010 21:26
tulle89 skrev:
Haha vad bra! Kolla under sängen, allt har en tendens att hamla där :P

Den hade fastnat bakom skrivbordet, hängde fastklämd mellan en kabel och väggen! :O Och slut med batteri hade den med tyvärr! Men bilder imorgon då den är på laddning just nu.
#105 - 30 september 2010 11:46
Om än sent så kommer här två stycken bilder på karet, första två bilderna blir väldigt mörka och om än ljusarmaturen ännu inte är på plats så lyckas bilderna inte riktigt göra karet någon rättvisa. Botten ser snarare ut som den sista bilden, medan bakgrunden inte är riktigt fullt så ljus... Måste fixa lysramp pronto!

Bild 1

Bild 2

Bild 3
#106 - 30 september 2010 11:59
för helvette ( ursäkta) va ballt detta är! måste göra ett sånt! älskar ju höga kar! tänk scalarare i ett sånt!

kiebo. nu har du fått in min på galna ideer o projekt igen! dumma dig :D
#107 - 30 september 2010 12:06
Fantastisk coolt! Viljen höjd där är :D

Blir där mer växter sen eller du ska hålla det relativt öppet?
#109 - 30 september 2010 12:28
*villha-begäret väckt ur sin tillfälliga slummer* :D Riktigt häftigt!
#110 - 30 september 2010 19:06
Tack allihopa och rätt åt dig hannesc! :D Såg din bild på hur du tänkte göra din scape tidigare idag och kände samma sak! Men nu har jag ju annat att sprätta mina få kosingar på så det får bli senare!

Scalarer hade varit kul men jag är nog mer inne på apistogrammor för tillfället, men man kanske kan ha bägge samtidigt?

100st neontetror ska i alla fall få ersätta de nuvarande invånarna tillsammans med lite L-malar. Alla neontetrorna får nog inte stanna men tills allt är klart i lokalen får de bo i det hör karet i alla fall.

Karet är inte ens inrett ännu och alla tycker det är fint, hoppas jag lyckas fortsätta leverera. Ska försöka sätta fast rötter om någon vecka, tills dess får projektet bli lite vilande tyvärr...
#111 - 30 september 2010 19:17
scalarer o apisto kan du ha ihop. apor håller ju till rätt myclet på botten o det är ju lite tråkit när du har ett så högt kar.

jag förespråkar nån fisk som har lite höjd o lever i mellaskiktet! om du köra på scalarer tycker jag ite du ska köpa vanliga utan satsa på en lite mer avancerad variant. typ redback eller som mina honeyblue. tycker de får mycket bättra höjd på såna fenor o är "stoltare" på nått sätt.

dyrare men myclet finare i min mening.

vad hade tänkt med rötterna?
#112 - 30 september 2010 19:18
hannesc skrev:

Tackar! :D
Mailat, hoppas bara han kan tänka sig skicka!
#113 - 30 september 2010 19:23
hannesc skrev:
scalarer o apisto kan du ha ihop. apor håller ju till rätt myclet på botten o det är ju lite tråkit när du har ett så högt kar.

jag förespråkar nån fisk som har lite höjd o lever i mellaskiktet! om du köra på scalarer tycker jag ite du ska köpa vanliga utan satsa på en lite mer avancerad variant. typ redback eller som mina honeyblue. tycker de får mycket bättra höjd på såna fenor o är "stoltare" på nått sätt.

dyrare men myclet finare i min mening.

vad hade tänkt med rötterna?

Apor kan nog vara kul just pga att de är på botten. Vore kul att se hur de beter sig i ett högt kar då arter som corydoras (som för det mesta brukar ligga och trycka på botten) allt som oftast ligger på bakgrundens "hyllor" och simmar mer mellan hyllorna än nere på botten, riktigt konstigt jämfört med det beteende jag är van att se hos dem.

Scalarer är väl mest i mitten och äter från ytan. Hmm brukar scalarer någonsin hoppa förresten? För tanken har slagit mig att ha karet öppet. Redback och honey blue ey? Posta lite bilder, ska ju ner till akvarielagret på lördag så vi får se vad som händer! ;)
#114 - 30 september 2010 19:27
Även utan inredning så gör höjden och bakgrunden allt! Skitcoolt. Däremot tycker jag också att du bör ha nån fisk som simmar lite mer upp och ner. Ser lite trångt ut för cikliderna när alla håller till på bottnen. Men du skrev ju att det bara var tillfälligt. Vilket djup lever sådana ciklider på egentligen? Dom ser ju ut att vilja dyka ännu djupare :P

Kul att följa ditt projekt.
#115 - 30 september 2010 19:31
tror att aporna kommer h¨lal sig nere på botten tyvärr.

jag har aldrig vart med om att mina hoppar. jag har ju öppet kar. ( kom på att jag inte har täckglas till nått av mina kar nu)

bilder på mina scalare o lite filmer:

#116 - 30 september 2010 19:50
Tack getingen, och ju förutom aporna så kommer jag även att försöka hålla någon art som lever mer i akvariet "mellandel".

Och för att besvara tulle89s tidigare fråga om inredning och växter så jo, det kommer bli fler växter. Men inte mycket mer växtarter än kanske 1-2 till. Vill gärna försöka få tag på en lotus men vi får se hur det går här uppe!

Tetrorna du har är snygga hannesc, vilka är det? Har Scalarerna lekt för dig förresten? Och är det Multispinosa du har med scalarerna med? För jag har 3st sånna som antingen får bo i detta kar istället för apor eller så får de flytta till lokalen.

Invånare och inredning är svårt i detta kar kan jag säga.

Och för att två poster senare besvara din fråga om rötter hannesc så har jag ett par redmoor rötter som jag tänkte binda fast vid ytan, men vi får se för det krävs ganska små rötter med riktigt långa grenar för att det ska bli ett bra intryck i det här akvariet! Funderar även på att lägga en stor rot på botten som går snett uppåt mot bakgrunden som en pelare som nästan ensam inredning. Antingen det eller ett riktigt stort stenröse på botten som får täcka nästan hela bottenytan.
#117 - 30 september 2010 19:59
det är koppartetror. nej ingen lek än. men det kommer nog snart :D
japp det är multisar.

sen har jag 4 bolivanska fjärilar där i med.
#118 - 30 september 2010 20:04
hannesc skrev:
det är koppartetror. nej ingen lek än. men det kommer nog snart :D

japp det är multisar.

sen har jag 4 bolivanska fjärilar där i med.

Gräver dina multisar mycket när de leker och stör de någonsin växterna?
Bilagor:
#119 - 30 september 2010 20:55
a de gräver lite grann o de grävde upp mina vallisar dar jag verkligen ville ha vallisar. så tillslut pajja jag deras lekområde o la till en rot där. nu har de slutat grava upp växterna där o fått mina gröna"vägg" :)

såg precis att de lekt igen på ett blad långt bak i karet :D utan att gräva upp växter.. bara grävt under en rot o det gör inget :D
#120 - 30 september 2010 22:23
Okok, ja jag har ju inte lika "lätt" som dig att plantera om växter så jag tänkte undvika arter som kan sabotera för mig i detta karet. :) Så det blir att undvika multisarna då alltså.
#121 - 1 oktober 2010 07:48
hur högt är karet ?
#122 - 1 oktober 2010 08:05
tips igen: köp denna! den är rätt lång föär att vara en såndar + att man kan byta mellan gripklo o jävligt bra sax. skitbra o ha i ett högt kar. jag köpte direkt o är skitnöjd med den!

EDIT: Länk kan ju va bra:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/119221984
#123 - 3 oktober 2010 02:10
Tackar för tipset, hade tänkte köpa en längre tång men jag vill ha en sax med så det får bli den.

Karet är för övrigt 123cm högt, allt som allt.
#124 - 3 oktober 2010 02:14
aa den är kanonbra när man ska ansa lång ner. för att inte säga skitbra tillomed. lätt värt pengarna
#125 - 3 oktober 2010 09:38
Hur går det Keibo? Bakis idag? ;) med tanke på vilken tid du posta dit senaste inlägg haha
Lite bilder tycker jag det är dax för!!
#126 - 3 oktober 2010 09:55
sjebbe skrev:
Hur går det Keibo? Bakis idag? ;) med tanke på vilken tid du posta dit senaste inlägg haha

Lite bilder tycker jag det är dax för!!

Nej jag är inte bakis, men trött och har riktigt ont i sätesmuskulaturen och i ryggen. :p

Postar lite bilder senare så kan ni nog lista ut varför, måste fortsätta "work it" nu... :D
#127 - 11 oktober 2010 20:37
Posta nu då!! Nu måste skitan ha läkt och ryggen rätat upp sig. ;)

Annons