500 l. med DIY bakgrund.

#1 - 20 april 2009 19:53
Ok, fick hem tanken efter ha trånat några veckor. Udda mått, men jag är en udda person (B:150, D:50, H:65= 487 l.).
Efter att ha kollat priser på nätet bestämde jag mig för att tillverka en egen "BTN" bakgrund.
Nu verkar jag inte kunna posta bilder så jag länkar väl till den sida där bilderna hamnar...framöver.
#2 - 19 maj 2009 15:26
Bilderna på projektet.

Så, äntligen har jag fått tummen ur och lagt upp en del bilder.
http://picasaweb.google.se/jocke.thorngren/DIYBakgrund#

Kommentera gärna.

kHaoS skrev:
Ok, fick hem tanken efter ha trånat några veckor. Udda mått, men jag är en udda person (B:150, D:50, H:65= 487 l.).

Efter att ha kollat priser på nätet bestämde jag mig för att tillverka en egen "BTN" bakgrund.

Nu verkar jag inte kunna posta bilder så jag länkar väl till den sida där bilderna hamnar...framöver.
#3 - 19 maj 2009 18:24
Kanon jobb med bakgrunden! Tyckte den blev riktigt tufft.
Får lite västkust dykningsvibbar och med den känslan tycker jag helt klart att det saknas filterräkor/boxningsräka eller liknande (krabba) som hade älskat att knalla runt på bakgrunden och utnjutjad den fina höjden du fått i karet!

Får man lov att fråga vad kalaset gick på mellan tummen o pekfingret? För BTN är fina men kostar skortan och denna va helt i klass med köpe grejerna.
#4 - 19 maj 2009 19:30
Tackar, blev väldigt nöjd själv.
BTN var ju det jag ville ha, men som du säger; dyrt dyrt.

Frigoliten fick jag gratis av smeden3.
Spackel kostade knappt 200 styck och lacken likaså tror jag...så i mitt fall runt 600 (plus öl såklart).

Tyvärr slarvade jag lite då jag lade i bottenmaterialet vilket resulterade i att flertalet fiskar smet in bakom bakgrunden :mad:. Med det tunna utrymmet mellan bakre vägg och bakgrund gick det inte att fånga in dem så det slutade med att jag rev loss allt. Har inte orkat sätta tillbaka det än, gör om gör rätt du vet[:o].

Kanske gör en ny istället, lite sugen på att få dit lite rötter oxå.
Uppdatering följer om så är fallet :d

cirs skrev:
Kanon jobb med bakgrunden! Tyckte den blev riktigt tufft.

Får lite västkust dykningsvibbar och med den känslan tycker jag helt klart att det saknas filterräkor/boxningsräka eller liknande (krabba) som hade älskat att knalla runt på bakgrunden och utnjutjad den fina höjden du fått i karet!

Får man lov att fråga vad kalaset gick på mellan tummen o pekfingret? För BTN är fina men kostar skortan och denna va helt i klass med köpe grejerna.
#5 - 19 maj 2009 20:20
Blev ju stiligt!
Den höga prylen är en vallisineria. :)
#6 - 22 maj 2009 15:35
NIC skrev:
Blev ju stiligt!

Den höga prylen är en vallisineria. :)

Så var det ja...har en mindre variant, och en skruvad variant oxå :)
#7 - 22 maj 2009 15:48
Ett rejält arbete du har gjort, det ska du ha all heder för:D

Dessutom var det en väldig fin presentation av projektet i ditt fotoalbum, med många texter både på vad du gjort och vilka invånare du har. Snyggt jobbat!

Att jag sedan tycker att du har för lite växter och att jag inte skulle ha samma invånare är ju min smak, vilket på intet sätt innebär att du har fel!

Återigen, proffsigt genomfört och presenterat[:-106]

Föresten, 65 högt, når du ner till botten utan cyklop?
Mina armar har problem att nå ned till bakkanten av ett 60 cm högt kar.
#8 - 26 maj 2009 08:47
Tackar och bockar! :)
Håller med fullständigt vad gäller växterna, jobbar på att få en mer "igenvuxen" miljö. Funderar även på att kasta ner en rot av "sämre" kvalitét för att få lite färgat vatten. :confused:

Ja, 65cm högt är "vågor i håret" var gång man måste ner och göra något övergripande, har därför tillverkat ett verktyg som tillåter mig att rota runt med det mesta utan att ens doppa fingrarna.
Jag har också ganska tjockt med bottenmaterial, så den faktiska höjden i akvariet hamnar nog kring 50 cm.

Ang. invånarna; Nä, jag har inte tänkt till ordentligt (blev lite ivrig).[:o] Framöver (en flytt inom en överskådlig framtid) får karet ytterligare en ny inredning, och kanske bestämmer jag mig får att "go cichlid" då...sedan är jag ju inte envåldshärskare i mitt akvarium, sambon har fått följa med till diverse butiker (ibland) och då brukar det bli ett gäng fiskar hon tycker är "gulliga". :d

c90368 skrev:
Ett rejält arbete du har gjort, det ska du ha all heder för:D

Dessutom var det en väldig fin presentation av projektet i ditt fotoalbum, med många texter både på vad du gjort och vilka invånare du har. Snyggt jobbat!

Att jag sedan tycker att du har för lite växter och att jag inte skulle ha samma invånare är ju min smak, vilket på intet sätt innebär att du har fel!

Återigen, proffsigt genomfört och presenterat[:-106]

Föresten, 65 högt, når du ner till botten utan cyklop?

Mina armar har problem att nå ned till bakkanten av ett 60 cm högt kar.
Bilagor:
#9 - 26 maj 2009 09:36
kHaoS skrev:
sambon har fått följa med till diverse butiker (ibland) och då brukar det bli ett gäng fiskar hon tycker är "gulliga". :d

Försök att få henne att sitta ner framför Zoopets fisklista och bestäm vad som ska köpas innan ni åker till affären!

Kom dessutom överens om att ALDRIG köpa en fisk ni inte kollat upp innan.

De flesta affärer kan boka fiskar tills ni hinner hem för att kolla upp dem. Alternativt att det finns en dator i affären, där ni kan kolla in fiskarna.

Sen måste man ju inte ha ciklider, finns många andra roliga och intressanta fiskar! Men att ha ett "tema" med fiskar som trivs tillsammans skadar inte.

Men som jag har sagt till många innan, ha inte för bråttom! Njut av de fiskar ni har nu!
#10 - 26 maj 2009 10:24
Kul projekt och riktigt bra utfört! :)

Annons