50 liter för litet?

#1 - 4 mars 2004 14:51
Jag har ett 50 liters akvarium med en grotta och två växter i.. Mina två guppy honor och en black Molly hona ska få yngel.. Har jag ett för litet akvarium för att det ska räcka? ska jag köpa mindre växter så att dom får emr uta? (Jag har en stor växt som växer väldigt mycket)

Är tacksam för alla svar jag får! [:-2]
#2 - 4 mars 2004 14:55
Jag hade en Black Molly hona som blev gravid. Hon fick 40 yngel och som jag vet klarade sig alla. Mollys brukar äta upp sina yngel med konstigt nog försvarade hon sina yngel... =)
#3 - 4 mars 2004 14:57
Ja okej.. Kul för dig.. Men tyvärr så besvarade du itne min fråga.. hur stort akvarium har du då?
#4 - 4 mars 2004 15:03
Hej.
Jag har ett 40 liters kar och jag har ca 10 guppy och 5 black molly/dalmatiner molly och en mal..
dom får yngel lite då o då ...
och det går bra för mej så då borde det gå bra för dig!
många av mina yngel har klarat sig.

//FinaFisken
#5 - 4 mars 2004 15:07
Tack!!!! Annars kan man väll byta fiskar mot något annat i en djuraffär? eller?
#6 - 4 mars 2004 15:07
Jag har ett 100l men har gett bort alla Black Mollys förutom 10st. När hon fick yngel hade jag ett 56l och det blev för litet så då köpte jag ett 100l.
Jag tror inte att du har ett för litet akvarium men jag är rätt ny på denna front så jag vågade inte riktigt svara men jag tänkte att om du kanske får en stor kull yngel kan det bli för litet....

Jag hörde någon gång att man kunde ränka 1 fisk på ca 10-15cm per 3l. Men så får man tänka på att om man har växter och sånt försvinner en del yta. Jag hade i 56l 1 mal, 2 Black mollys och tror det var 5 neontetror...
#7 - 4 mars 2004 15:51
man måste gå efter 2 saker:
Dels ska du kolla hur mycket vatten dom behöver i zoopets arkiv,
sen för att se hur många du får plats med räknar man 1 cm fisk/ 1 liter vatten.
Om du har 50 liter får du alltså plats med 50 cm fisk.
Om man ska räkna med sjärtfena eller inte har ja glömt.

/lycka till!
#8 - 5 mars 2004 07:45
TAck för alla svar! Jag ska gensat kolla i arkiven!
#9 - 5 mars 2004 08:00
De räcker bra men fyll på med täta växter så ynglen kan gömma sig.
#10 - 5 mars 2004 08:28
*edit* man läser det man vill när man e bakis å trött */edit*
#11 - 5 mars 2004 09:04
Du ska inte gå efter cmfisk pe liter fö då kan du ha som orm säger!
Utan titta hur stora dom blir hur mycke smutsar do ner o hu mycke utrymme kräver dom!
Undrar vem som började me 1cmfisk pe liter??
#12 - 5 mars 2004 09:26
Orm, om du läser vad han skrev så skall du först titta i zoopets arkiv, sen kan du räkna...då kommer du inte kunna få ner din mesiga jaguarciklid i 50 liter?
man klarar sig utan såna dumma kommentarer som du skrev här...
#13 - 5 mars 2004 09:34
1cm fisk per liter-regeln är förkastlig, det var det jag lite skämtsamt ville få fram. Alla fiskar måste behandlas unikt. Dock håller jag med att ViZiR's sätt är en bra tumstock. Jag reagerade lite på reflex när jag såg 1cm fisk per liter vatten.

Om man nu ska hålla sig från dumma svar och kommentarer varför måste du smutskasta mina husdjur då för :-(
#14 - 5 mars 2004 09:40
Jag har redan en yngelkasse så jag behöver itne mer växter... Men jag hittar inte zoopets arkiv! kan någon beskriva för mig vart det lifgger?

Annons