50 cm djup för lite på akvarium?

#1 - 29 november 2005 23:40
Är det för lite med 50cm djup eller får man plats med massa stenar och växter?
Kanske det är bara mig som tycker att 50cm känns litet men i verkligheten kanske det blir bra?!

Mvh
#2 - 29 november 2005 23:51
absolut inte för lite!!! hur många liter är karet på?
#3 - 29 november 2005 23:52
[QUOTE=sunkan aspidoras]absolut inte för lite!!! hur många liter är karet på?[/QUOTE]

Det är på 450L. . . .

Har måttat och 50cm känns lite litet. Vet inte rikigt varför. ..

Mvh
#4 - 29 november 2005 23:55
har du över 50cm så får du svårt att komma ner i karet och fixa och dessutom svårt att få ljuset att nå ner.... om du hade tänkt att ha växter!:)
#5 - 29 november 2005 23:59
[QUOTE=sunkan aspidoras]har du över 50cm så får du svårt att komma ner i karet och fixa och dessutom svårt att få ljuset att nå ner.... om du hade tänkt att ha växter!:)[/QUOTE]

Komma ned i karet är jag inte oroad över :) .
Hade inte tänkt att ha så mycket med växter..
Tänkte med en bakgrund (frigolit) om det blir över tillräckligt med yta för stora stenar m.m ...

Mvh
#6 - 30 november 2005 00:11
Jag tror det är bra att det inte är högre för det betyder väl att det är mera djup på karet. Jag kan uppleva att det ofta trångt just på djupet när man ska i med sten o sånt alltså mellan bakgrund och frontglaset och ska du ha frigolit bgr så tar den en del plats...
#7 - 30 november 2005 07:11
Jag tror att Sharkbait menar djup! d.v.s akvariets bredd! Inte höjd!
#8 - 30 november 2005 08:19
Eftersom han skriver djup så tror jag också han menar djup ;) Hade han menat höjden hade han nog skrivit så.
50cm är väl fullt dugligt i ett "normalt kar", men ska du göra en bakgrund och så så försvinner ju en hel del. Ska du beställa ett custom eller göra ett själv så är det ju inte fel att ta djup 50cm+utrymme för bakgrund. Kanske 70-80 totalt? Beror väl på hur det ser ut där du ska ställa karet också...
Jag är helnöjd med min bakgrund som jag gjort. Enda saken som jag inte gillar är just det att det försvinner en hel del plats. Nu i efterhand så kan jag konstatera att vissa "stenar" blev lite väl stora... Men gör du bakgrunden tunn och inga stora stenar som sticker ut så kan 50 vara helt ok.
Ett annat tips kan ju vara att bara köra en modul i ett hörn för att dölja pump och doppis. Sen kan du köra rötter och växter i karet annars.
I mitt nästa kar ska jag nog försöka göra en 'stubbe' i ett hörn bara och sen sätta svart film på bakgrutan och ha en del lite större växter och rötter där.
#9 - 30 november 2005 08:46
[QUOTE=y0da]Eftersom han skriver djup så tror jag också han menar djup ;) Hade han menat höjden hade han nog skrivit så.
Djup eller höjd. Spelar roll. Inget av måtten är ju för litet hur som helst.

Annons