50 bilder Från Tropicarium

#1 - 6 februari 2005 17:51
Hej,
I dag var jag och besökte Tropicarium i Kolmården. Givetvis hade jag med min trogne följeslagare, Kameran.

Tyvärr så var det rätt mörkt så jag valde att stega upp till iso 800 - 1600. Tyckte att det var bättre med brus än oskärpa. Några av bilderna är tagna med iso 400.

http://thorre.se/gallery/tropicarium05

Länken ovan går till bilderna.

Jag vill att du skriver ett par rader och talar om vad du tycker om bilderna. All kritik är välkommen. :cool:
#2 - 6 februari 2005 18:20
[QUOTE=thorre]Hej,
I dag var jag och besökte Tropicarium i Kolmården. Givetvis hade jag med min trogne följeslagare, Kameran.

Tyvärr så var det rätt mörkt så jag valde att stega upp till iso 800 - 1600. Tyckte att det var bättre med brus än oskärpa. Några av bilderna är tagna med iso 400.

http://thorre.se/gallery/tropicarium05

Länken ovan går till bilderna.

Jag vill att du skriver ett par rader och talar om vad du tycker om bilderna. All kritik är välkommen. :cool:[/QUOTE]

jag svarade ju i den andra tråden..=)

men som sagt, riktigt snygga bilder!
#3 - 6 februari 2005 18:22
Kan inget annat än hålla med, riktigt snygga bilder :)
#4 - 6 februari 2005 18:32
Mycket trevligt och toppen bra bilder! Det tackar man för. Kul att se.
#5 - 6 februari 2005 19:25
Snygga bilder! Tack för att du ville dela med dig av ditt besök på Tropicarium!
#6 - 6 februari 2005 19:51
Tjusigt! Skoj att se lite bilder därifrån. Länge sen man var där... Stora fina Red Tails
#7 - 7 februari 2005 13:45
Ytterligare en bra anledning att åka och besöka Kolmården där jag aldrig vart ju !! *S*
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 februari 2005 14:18
Fina foton kul att kolla och man får passa pån att titta in om man har vägarna förbi.
Ett litet gnäll dock (på Tropikariet inte på fotona) - varför kan de inte hålla sig till biotopakvarier att i ett "malawikar" (antar att det var avsett som det) förutom malawi hitta viktoria, tanganyika och västafrika - så himla onödigt - det finns ju 800 olika malawi räcker inte det. Även flera av de andra verkar ju vara mixbiotoper.
Nu är det väl inte bara Tropikariet som syndar med detta - det fanns ju t.ex. även mixakvarier på Tropikcentret som vi (Zoopetare) besökte nyligen.
#9 - 7 februari 2005 19:13
det är så att en annan amatötfotograf bliva så himla avundsjuk så dett inte är klokt .fina "photo":p
#10 - 7 februari 2005 19:32
är det javamossa som täcker botten på bla bilden 37? det var riktigt snyggt!
#11 - 7 februari 2005 19:46
Snygga foton! Härlig fisksoppa i flera kar! :D
#12 - 7 februari 2005 20:46
Thorre: Trevliga bilder, men jag får inte riktigt ihop infon i Exif'en.

Camera model : Canon EOS 300D DIGITAL
Focal length : 45.0mm (35mm equivalent: 167mm)

300D har väl 1.6 i brännviddsförlängning, hur går det ihop med siffrorna ovan? 45.0 är väl gissningsvis rätt i detta fall men det borde ju bli 72 omräknat, eller?

/Niklas
#13 - 8 februari 2005 06:31
[QUOTE=NE]Thorre: Trevliga bilder, men jag får inte riktigt ihop infon i Exif'en.

300D har väl 1.6 i brännviddsförlängning, hur går det ihop med siffrorna ovan? 45.0 är väl gissningsvis rätt i detta fall men det borde ju bli 72 omräknat, eller?

/Niklas[/QUOTE]

Gluggen som sitter på kameran är ett Tamron 28-75 f2.8 så 72 kan nog stämma. men just vid det tillfället så var det nog 45 mm brännvidd som motsvarar 167 mm? vetefaan om det stämmer. Vilket kort syftar du på?
#14 - 8 februari 2005 08:37
Väldigt fina bilder!
Men varför har de skrot och cykeldäck i karen? (sista bilderna)
#15 - 8 februari 2005 08:56
[QUOTE=heljis]Väldigt fina bilder!
Men varför har de skrot och cykeldäck i karen? (sista bilderna)[/QUOTE]

Biotopriktigt, typ =D
#16 - 8 februari 2005 11:34
[QUOTE=heljis]Väldigt fina bilder!

Svenskt Insjöbiotop precis som föregående talare skrev.

Det fanns även en telefon i det karet http://thorre.se/gallery/tropicarium05/tropicarium05_070

Fiskarna som gick i karet var: Sutare, Gädda, Ål och Aborre
#17 - 8 februari 2005 12:55
[QUOTE=thorre][QUOTE=NE]Thorre: Trevliga bilder, men jag får inte riktigt ihop infon i Exif'en.

/Niklas[/QUOTE]

Gluggen som sitter på kameran är ett Tamron 28-75 f2.8 så 72 kan nog stämma. men just vid det tillfället så var det nog 45 mm brännvidd som motsvarar 167 mm? vetefaan om det stämmer. Vilket kort syftar du på?[/QUOTE]

Det var bara allmänt, att omräkningen som Gallery gör verkar vara fel.

I detta fallet har nog kameran rapporterat att du haft brännvidden 45mm, men på grund av sensorn är mindre än normal film får man en "brännviddsförlängning" som ska vara 1.6 i 300D's fall, det borde alltså stå (35mm equivalent: 72mm) inte 167.

Trevligt att se lite bilder tagna med det obektivet, har nyligen själv beställt ett.
#18 - 10 februari 2005 07:39
[QUOTE=thorre][QUOTE=heljis]Väldigt fina bilder!

Svenskt Insjöbiotop precis som föregående talare skrev.

Det fanns även en telefon i det karet http://thorre.se/gallery/tropicarium05/tropicarium05_070

Fiskarna som gick i karet var: Sutare, Gädda, Ål och Aborre[/QUOTE]

Aha, trodde väl nästan det. Mina föräldrar, som har sjötomt, har fiskat upp lite allt möjligt från botten. Cykeldelar, golfbollar, allmänt skrot :mad:

Annons