5 skalarer, 1 par

#1 - 16 december 2011 17:41
Ja då har jag äntligen fått dom att lägga ägg, otroligt roligt! Men eftersom jag aldrig varit med om det innan så undrar jag lite saker:

Har 5 för tillfället men ska bara ha kvar paret, men just nu putsar 2 stycken, är detta paret eller kan två hanar tillåta att båda putsar samtidigt?
Jag har ett till akvarie, dock inte lika högt som det andra. Men ska jag flytta över de tre andra skalarerna dit innan det blir en jäkla fight, för att sen byta in dom?
#2 - 16 december 2011 18:17
Kul med lek, har själv ett scalarepar (guldmarmor) som nu går med frisimmande yngel i en kub :) I ett annat kar har jag sju andra scalarer, varav två är ett par tror jag.

Om inte ditt andra kar är alltför litet, så bör du kanske flytta dit de andra, om du ska byta in dem, och de inte ska där särskilt länge. De som putsar är nog paret, har i och för sig hört talas om scalarer som har lekt i trio, men vanligtvis brukar paret köra bort alla andra.
#3 - 16 december 2011 18:26
Ja dessa två kör bort alla andra. Men kan ju inte garantera något :p Det andra karet är på 150L och 35 högt ungefär. Så jag tror inte dom skulle ta allt för stor skada att vara i det karet ett tag. Det ska ju inte vara några månader direkt.

På den sista bilden så är det antagligen honan till höger. Men är inte helt säker vilken som är hona och vilken som är hane :p
#4 - 16 december 2011 19:13
Hanen brukar vara större, och när de leker, får honan ett tjockt, trubbigt äggläggningsrör.

Några bilder på mitt par, några av ynglen kan nog ses om man tittar noga. Honan är på den vänstra bilden.
#5 - 16 december 2011 20:38
Jadu, en är ju mycket mindre än den andra, men den är också väldigt mycket nyare :p Men röret har ju båda, fast det ser kanske ut som att den mindre har lite bredare rör.

Ska man ha nattlampa redan i det här stadiet eller är det bara när man har yngel?
#6 - 16 december 2011 21:16
nu, så de kan se sina ägg och köra bort allt som kommer för nära :)

Så gör jag till mina apisto och det funkar :)
#7 - 16 december 2011 21:59
Okej, va bra! :) Jag har ju inga större förväntningar på denna kull, eftersom det är deras första. Man man kan ju åtminstone ge dom rätt förutsättningar. Sen får dom ju lära sig resten själva :p
#8 - 17 december 2011 03:44
Kolla så inte båda har ett tjockt och trubbigt rör, det händer att två honor "leker" och då blir det så klart inget av äggen. Honan har som sagt ett tjockt, trubbigt rör, hanen har ett tunt, spetsigt rör.

Kollade till mitt par och ynglen nyss, verkar funka bra hittills, inga större förluster än så länge, och de verkar ha magarna fulla :) De har väl varit frisimmande i ett par dagar nu.
#9 - 17 december 2011 09:00
Animaniac skrev:
Kolla så inte båda har ett tjockt och trubbigt rör, det händer att två honor "leker" och då blir det så klart inget av äggen. Honan har som sagt ett tjockt, trubbigt rör, hanen har ett tunt, spetsigt rör.

Kollade till mitt par och ynglen nyss, verkar funka bra hittills, inga större förluster än så länge, och de verkar ha magarna fulla :) De har väl varit frisimmande i ett par dagar nu.

Ja att någon är hona är ju klart iaf, eftersom det ligger ägg på bladet :p Men jag kan ju inte garantera att någon är en hane. Den större har ju en riktig panna, men vet inte om det bara är hanar som får den?

Va kul! Vad matar du dom små med? :)
#10 - 17 december 2011 10:58
Kraftig panna, särskilt på individer som inte är så stora än, brukar tyda på hane.

Ja :) Får se hur det går, de börjar sprida ut sig mer nu, men så länge det är på höjden, i ett hörn, och föräldrarna är längst ner, där de andra fiskarna smyger omkring, så är det ju ok. Matar dem med skalad artemia.
#11 - 17 december 2011 16:21
OKej, det kommer jag nog inte göra i början OM det ens skulle gå så långt. Än så länge finns det faktiskt kvar ägg. Men dom la ju allt så strategist mitt i karet, vilket gör det lite bökigt för dom andra skalarerna. Har inte fått flyttat över dom än, funderar på att ta och göra detta snart

Annons