5 olika malawisar

#1 - 17 januari 2009 20:39
jag har tänkt köpa in dessa fiskar!

Tropheops redcheek "Likoma"
Cynotilapia afra "Edvardi"
Metriaclima zebra "Redtop-Nakatenga"
Metriaclima zebra "Maisoni"
Pseudotropheus zebra "Hara"

är det någon som har dessa ? och passar dessa ihop eller kommer det att bli bråk ?

bilder uppskattas :-)
#2 - 17 januari 2009 21:33
Hur stort är akvariet?

Bilder:
Tropheops sp. "red cheek"
Cynotilapia afra "edvardi-type"
Metriaclima pyrsonotos (Metriaclima zebra "Redtop-Nakatenga")
Metriaclima zebra "Maisoni"
Cynotilapia sp. "gallireya" (Pseudotropheus zebra "Hara")
#3 - 17 januari 2009 22:25
Tack för svaret

375 liter har mkt grottor har endast 2 st golden i nu
#4 - 18 januari 2009 09:06
Jag tycker att det oftast blir bättre med färre arter och fler av varje istället. I ditt kan kan 3-4 arter vara lagom. Mitt tips är att komplettera med fler L. caeruleus och skaffa M. zebra "maisoni" och C. afra "edvardi-type" till dem.
#5 - 18 januari 2009 13:01
tack för svaret.

tror jag lyssnar på dig :-)

men varflr just dessa M. zebra "maisoni" och C. afra "edvardi-type"

är dom "snällare" än dom andra ?
#6 - 18 januari 2009 14:26
Nu vet jag inte hur red cheeken är, men jag har tropheops sp. red top och dom är riktigt ilskna av sig, speciellt den största hannen.
#7 - 18 januari 2009 15:53
purusam skrev:
men varflr just dessa M. zebra "maisoni" och C. afra "edvardi-type"

är dom "snällare" än dom andra ?

Tropheops sp. "red cheek" kan vara tuffa och blir lätt dominerande i akvariet. Metriaclima pyrsonotos är svår att få att få tag på eftersom den lever i nationalparken där det är fångstförbud. "Edvardi"-afran tycker jag är snyggare än "gallireya"-varianten.
#8 - 18 januari 2009 21:48
tack för svaren

jag har nu lagt order på fisk

blev några Metriaclima pyrsonotos

några C. afra Eduardi

och slutligen några zebra Maisoni

går dom inte ihop så har jag ett extra stort kar jag kan ha dom "bråkiga" i ifalld et blir för våldsamt.
#9 - 19 januari 2009 00:52
Var beställde du de fiskarna?
#10 - 28 januari 2009 17:05
Spelar ingen roll var jag beställde dem.

Men iallf så var alla fiskar jag beställda döda när jag hämtade ut dem

saken var den att bussgods skickade lådan helt fel så den blev 9 timmar försenade vilket förmodligen orsakade deras död.

är inte glad på bussgods just nu. är det nån fler som blivit drabbade på detta sätt. isåfall har ni fått tillbaka pengarna från bussgods?
#11 - 28 januari 2009 18:18
Aj tråkigt att höra, om leveransen var försäkrad och det var bekräftat vilken tidpunkt du skulle få dem borde det ju gå vägen. Men det skadar ju aldrig att försöka i vilket fall som helst.
#12 - 29 januari 2009 15:40
paketet var skickat med bussgods "försäkringen "Garanti sändning. Men det gör inte mig någon nytta eftersom det är avsändaren som får tillbaka den dubbla fraktkostnaden. (om paketet är försenat elelr felskickat)

det återstår att se om jag får tillbaka nånting jag har fyllt i en skadeanmälan och öppnade paketet på bussgods så dom fick se att alla var död.

vore intressant o veta om det är någon som varit med om samma sak och fått tillbaka pengarna.
#13 - 31 januari 2009 08:32
det är rent förjävligt!! jag vågar alldrig beställa levande djur på det viset. men vet alldrig vad det är för tokar som får ärendet att köra dem, sen så har jag bara 2,5 mil till, akvarium malawi i örebro,
#14 - 31 januari 2009 08:43
det är ju kallt ute också, men förstår att du vart arg, hoppas det löser sig med pengar och sådant iaf,
#15 - 31 januari 2009 13:43
Bussgods garanti och värme-tillvalet är inte att lita på, framförallt inte värmen. Därför varken skickar jag efter eller skickar fisk under vinterhalvåret. :/
#16 - 2 februari 2009 20:08
ja precis, allt för djurens bästa, en sann djurvän, =)
#17 - 15 februari 2009 13:51
hej. jag har ett 116l kar som jag har 3golden och 3paletter men skulle villa ha någon melanocromis i karet men vet inte om dom pasar i hopp i mit kar.

Annons