5 liters som yngelakvarium?

#1 - 17 november 2004 15:31
Har ett 5 liters akvarium. Kan de användas som ett yngelakvarium till guppy yngel?
OM de går vad behövs då i de?
#2 - 17 november 2004 16:06
Är det en skål? Du kan skaffa ett bottenfilter med luftpump! finns i alla storlekar. Jag ska köra igång med en 25 liters skål till yngel, platy, mollys förslag på mera nån?

mvh
alex
#3 - 17 november 2004 19:03
Nej, de är en sådan har kantik plast-sak. Yngel ska bara bo där till de blir såpass stora att de andra fiskrna ej kan äta upp dem. Så de klarar ej att lrva utan pump?

ska du ha en skål til yngell, platy och molly? Isåfall kommer ju inga yngel överleva :S
#4 - 17 november 2004 19:22
o varför skulle inte yngel överleva i en skål om slöjstjärtar gör det... om jag inte minns fel så har du en sådan i en skål???
Sedan så visst går det men är lite i minsta laget...o juh fler du stoppar i juh mindre växer de..
#5 - 17 november 2004 19:28
Ja men om man har yngel av något slag tillsammans med vuxna platy och och molly käkar de ju upp ynglen. De va ju de jag mena. DÅ överlevar ju ej ynglen. Men med bara yngel funkar de ju :) Fast "robbrygg" kanske menade molly och platy yngel, eller ?
#6 - 17 november 2004 19:31
beror juh helt på hur mycket gömställen de har, ynglen alltså... finns det mycket växter, javamossa till exempel.. så finns det alltid några som överlever.
#7 - 17 november 2004 19:32
Ingen av ynglen i min syrras akvarium har överleft. När de simmar från mamma till botten blir de uppätna. Men har man en massa växter så över lever nog något av dem.
#8 - 17 november 2004 20:43
Jag hade tänkt mig endast små yngel inget annat i skålen. Efter det flyttas dem till ett tillväxtakvarium, sedan säljes de! (förhoppningsvis) =)

En skål på 25 liter räcker mer än väl till en 30- 40 yngel åt gången! så fort dem får en viss strl så kommer dem till nytt större kar ju.
#9 - 17 november 2004 20:57
Det borde gå bra för en mindre mängd yngel förutsatt regelbundna stora vattenbyten av vatten som stått uppemot ett dygn. Jag kör för närvarande 3 st burkar på 2-3 liter med 20 killi-yngel (utan genomluftning eller filtrering) och 50%-iga vattenbyten nästan varje dag och det går bra.
Men kommer att överflytta dem till 8 liter så fort som möjligt.
Jag har även cirka 70 yngel på gång i 8 liter men där byter jag 50% nattståndet vatten 1-2 ggr dagligen.

Kolla in ynglen bara - går nästan alla upp mot ytan är det dax för ett vattenbyte. Omedelbart.
#10 - 17 november 2004 21:09
Shit, det låter som ett heltidsjobb =)... Iaf har jag ett bottenfilter i 25 l skålen och dä är det inga problem med så många yngel. Vatten byte en gång i veckan precis som med alla andra kar!

by the way! Hur många ggr kan man hålla på o flytta yngel (fiskar) mellan olika kar osv? Kan man det hur många ggr som helstr eller ska det vara ett visst antal dagar imellan!?
#11 - 17 november 2004 21:44
Nu har jag skrotat det med skål. Hitta nåt bättre en vanlig plastlåda man hittar i zooaffärerna ett sådan på 30 liter kostar 200 spänn samt med doppvärmare, filter 200 spänn till. Alltså 400 för ett komplett bra yngelkar! (jag har lysen) =)

låter det bra eller bättre?
#12 - 17 november 2004 22:33
ok är jag full eller har det försvunnit ett inlägg härifrån? nyss var denna diskussion 2 sidor och sista inlägger var om en plastbox inköpt på ikea
#13 - 17 november 2004 22:49
Hehe, nej tiera! Det finns 2 trådar som går samtidigt om ungefär exakt samma sak!
#14 - 17 november 2004 23:05
ah ok tack, blev lite förvirrad
#15 - 18 november 2004 06:41
Så jag kan ha ett 5 liters men bara vatten, och ynglen överlever då? Behövs inga växter för syre och så?
#16 - 18 november 2004 07:11
Du kan ha nån flytväxt så det blir en lite trevligare miljö och känns tryggare för dem.
#17 - 18 november 2004 07:25
hur viktigt är det med tempen för yngel?
#18 - 18 november 2004 10:07
Faktum är att för vissa ungfödare överlever klart fler av ynglen i en skål eller ett cylindriskt akvarium än i ett fyrkantigt (om de är bland vuxna fiskar).

Många yngel har nämligen en tendens att försöka "gömma sig" i hörnen vilket inte är någon speciellt fruktbar taktik i ett akvarium.

Har man en skål så slipper man ju detta problem då det saknas hörn. Vet att man t.ex. använder denna metod för att odla Gambusia som annars är en rätt glupsk yngelätare och som ofta reagerar negativt på användande av yngelkassar.

/Bjorn
#19 - 18 november 2004 13:38
Okej, men om jag har ett akvarium med lite grus i ett hörn och en växt i de. Och sen kanske en kruka eller så. Överlever ynglen?
#20 - 18 november 2004 18:15
Vad är det för växt du har? Fördelen med flytväxter (t ex Ceratopteris thalictroides alias sumatraormbunke) är att ynglen kan gömma sig i rötterna som hänger ner i vattnet.

Annars är det bra med täta växter med flikiga blad.

Annons