5 liter växtakvarium :)

#1 - 23 februari 2009 21:50
halloj alla!

Jag har nu under kvällens gång kollat i Jojjens tråd om hans 5 liters nanoakvarium som skulle vara till räkor men som nu är ett litet växtakvarium. När jag såg bilden på den lilla burken så blev imponerad över hur fina små akvarium kan bli och jag bestämde mig för att jag med vill ha ett litet sådant akvarium :).

Så jag tänkte att jag kunde mjukstarta ett litet projekt med detta då, genom att skriva ner mina tankar :).

1. Tänkt att redan imorron inhandla ett litet plastakvarium på typ 5 liter som då ska husera växter.
2. Som bottenmaterial hade jag tänkt mig biltemas blästersand eller vanlig engelsksjösten.
3. Är inte bra på växtnamn men tänke ha i en liten crypto, javamossa som jag hade tänkt fästa på stenar eller någon rot, får se där och sen får jag se vad tredje växten blir.
4. tänkte använda mig av en vanlig skrivbordslampa som jag änvänder till min räkskål. Ska köra utan pump och doppvärmare.
5. Tänkte ha i någon räka, om det går i ett så litet akvarium?

Det är första gången jag skriver här i projektdelen och jag ska försöka uppdatera och ta bilder.

MVH Macke_fisk
#2 - 23 februari 2009 23:04
blir kul att följa. håller själv på att starta ett växtkar. självklart kan du ha räkor i 5 liter.
#3 - 24 februari 2009 16:36
Link_Mag skrev:
blir kul att följa. håller själv på att starta ett växtkar. självklart kan du ha räkor i 5 liter.

okej, då kommer jag att ha i några räkor då:). Jo, jag har läst lite i din tråd och den kommer jag att fölka med spänning. alltid kul med lite mindre akvarium :).
#4 - 24 februari 2009 16:44
liten uppdatering...

Det blev inte som jag hade tänkt mig idag. Affären hade stängt så där blev jag lite sur, hade velat köpa ett litet akvarium idag ju [:o]. Men det får bli på lördag istället för imorron är det jobba som gäller :p. Men fram tills dess så kan jag planera lite extra hur akvariet ska se ut.

over and out.

MVH Macke_fisk
#5 - 26 februari 2009 09:13
liten uppdatering...

Fick reda på igår att jag inte skulle jobbaidag så det blir kanske akvarieköp som jag hoppas på! Tänkte slänga upp en bild på akvariet senare ikväll så att ni får se hur det ser ut :)
Bilagor:
#6 - 26 februari 2009 18:56
fick tag på mitt lilla akvarium idag och lite senare så hade jag tänkt lägga upp lite foto på akvariet ^^.
#7 - 26 februari 2009 20:27
Liknar det mitt eller? :) Hur många liter?
#8 - 26 februari 2009 20:29
det är exakt likadant som ditt :). tror det ligger mellan 3-4 liter :P. ska röja lite på rummet för att skapa plats till det och sen så ska jag lägga upp lite bilder :P
#9 - 26 februari 2009 21:13
Jag har inte hunnit lägga upp någon bild för det var mer skit att flytta än vad jag trodde :p. men jag lovar att åtminstonde någon bild ska upp ikväll :).
Bilagor:
#10 - 26 februari 2009 23:18
SÅ ja!!!!!...

Har äntligen fått i sanden i det lilla akvariet + en liten växt (tror den heter hygrophila polysperma) och en liten sten. sanden är valig typ strandsand.

bild på hela akvariet :)
http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00092.jpg

tycker att det blev rätt nice själv :).

skriv gärna en kamentar eller 2^^.
#11 - 26 februari 2009 23:21
Jo! glömde fråga en grej innan :p. kan jag har typ någon liten räka i mitt lilla plastakvarium? tänkte lite på körsbärsräkor.

MVH Macke_fisk
#12 - 27 februari 2009 06:18
Det frågade du och fick svar på där uppe. ;)

Exakt likadant som mitt. Är det inte mer än 3-4 liter? Han sålde det till mig och sa att det var 5. :S

Aja, inte så mycket skillnad.
Bilagor:
#13 - 27 februari 2009 06:40
JojjeN skrev:
Det frågade du och fick svar på där uppe. ;)

Exakt likadant som mitt. Är det inte mer än 3-4 liter? Han sålde det till mig och sa att det var 5. :S

Aja, inte så mycket skillnad.

ah ja, det såg jag inte att jag hade ställt den frågan. Jag tror att det inte är mer 3-4 liter. Men då ska jag skaffa mig några körsbärsräkor:).
#14 - 27 februari 2009 10:48
Du kanske skulle ha lite mindre sand? I alla fall där det inte är någon växt, som det är nu tar sanden upp väldigt mycket av volymen...
#15 - 27 februari 2009 11:06
hmm jo, när du säger det, får se till att plocka ut lite sand nu i helgen.
#16 - 27 februari 2009 11:11
Du skall inte försöka att ha någon lite mindre växt i karet? Växten som sitter i nu känns trängd när den inte får sträcka ut sig utan blir tvungen att vila utmed vattenytan. Släng i lite HC vet ja;)
#17 - 27 februari 2009 11:14
Sultanen skrev:
Du skall inte försöka att ha någon lite mindre växt i karet? Växten som sitter i nu känns trängd när den inte får sträcka ut sig utan blir tvungen att vila utmed vattenytan. Släng i lite HC vet ja;)

okej, mindre sand + någon mindre växt :P. då får jag ta och något skott från någon annan växt^^.

vad menar du med HC?
#18 - 27 februari 2009 11:20
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1
Den är dock väldigt ljuskrävande men otroligt fin!
#19 - 27 februari 2009 11:27
aha den, ja det hade kunnat vara något! :d är den svår att få tag i? tror jag har haft den en gång innan. skulle varit coolt med den en liten matta av den i mitt lilla akvarium :).
#20 - 27 februari 2009 12:21
Du får läsa lite och fråga lite folk som är kunniga på Nano för att se om det kan fungera och hur pass mycket ljus du behöver ha, har fått den att växa i ett 60L kar med 2*15W ljus utan varken PMDD eller Co2 så det går att få den att växa i de omständigheterna men det är inte optimalt och det går inte speciellt fort:p

De är inte så svåra att få tag i, men du behöver troligen be din akvarieaffär att beställa hem dem åt dig.
Bilagor:
#21 - 27 februari 2009 12:40
hur funkar belysningen i ett sådant kar?

finns det inbyggt i locket? för annars blir det kanske svårt att ge bra ljus om man har lock på det.
#22 - 27 februari 2009 12:44
?

Är det ett akvarium ? tycker mer det ser mer ut som en tupperware burk. Vad gör du om du lyckas med projektet? Hade väl varit snyggare med ett mindre glasakvarie typ Dennerles glas nano akvarie (fast det minsta är på 10 L). Hade jag experimenterat hade jag gjort det i en vanlig lite spann istället, är ju billigare. Eller varför inte limmat själv.

Fast nu låter jag lite elak kanske..
#23 - 27 februari 2009 12:59
jag tycker inte heller plast akvarium är nåt vidare snyggt. jag använder enbart plastboxar tills fiskar som inte kan vara i karet av diverse anledningar.

det finns ju många snygga små kar att köpa. både dyra och billiga.
#24 - 27 februari 2009 14:02
Men en sån burk kostade 59 pix (Iallafall i vår djuraffär), så det var ju inte särskilt farligt för ett så litet kar.

Jag använder en vanlig skrivbords lampa. (Halogen)
#25 - 27 februari 2009 14:06
Sultanen skrev:
Du får läsa lite och fråga lite folk som är kunniga på Nano för att se om det kan fungera och hur pass mycket ljus du behöver ha, har fått den att växa i ett 60L kar med 2*15W ljus utan varken PMDD eller Co2 så det går att få den att växa i de omständigheterna men det är inte optimalt och det går inte speciellt fort:p

De är inte så svåra att få tag i, men du behöver troligen be din akvarieaffär att beställa hem dem åt dig.

okej, ska fråga hos han jag handlar av om han kan ta och beställa hem den till mig. jag tänkte ta en vanlig skrivbordslampa som belysning. det borde räcka tycker jag, får se först vad det blir för någon.
#26 - 27 februari 2009 14:07
Flaxss skrev:
hur funkar belysningen i ett sådant kar?

finns det inbyggt i locket? för annars blir det kanske svårt att ge bra ljus om man har lock på det.

det finns ingen belysning inbyggd i locket. jag tar en vanlig skrivbordslampa.
#27 - 27 februari 2009 14:09
Xul skrev:
?

Är det ett akvarium ? tycker mer det ser mer ut som en tupperware burk. Vad gör du om du lyckas med projektet? Hade väl varit snyggare med ett mindre glasakvarie typ Dennerles glas nano akvarie (fast det minsta är på 10 L). Hade jag experimenterat hade jag gjort det i en vanlig lite spann istället, är ju billigare. Eller varför inte limmat själv.

Fast nu låter jag lite elak kanske..

ja du, om jag lyckas med mitt projekt så blir jag glad och fortsätter med det. Sjäv tycker jag det är snyggt.
#28 - 27 februari 2009 14:10
Mitt problem just nu är att få bort beläggningen på ytan. Hittar ingen lösning på problemet.
#29 - 27 februari 2009 15:53
JojjeN skrev:
Men en sån burk kostade 59 pix (Iallafall i vår djuraffär), så det var ju inte särskilt farligt för ett så litet kar.

Jag använder en vanlig skrivbords lampa. (Halogen)

och på IKEA får du för 59kr en ''burk'' på 45L.

en burk på 5L kostar 9kr.
#30 - 27 februari 2009 21:03
Jaså du...

Men om man har över 10 mil till närmsta ikea så blir det troligtvis ändå billigare här. ^^
#31 - 27 februari 2009 21:07
JojjeN skrev:
Jaså du...

Men om man har över 10 mil till närmsta ikea så blir det troligtvis ändå billigare här. ^^

har man över 10mil till den djuraffären som säljer plast kar på 3-5L för 59kr så blir det billigare att åka till IKEA.
#32 - 27 februari 2009 23:30
Lägg ner nu, förstör inte tråden, karet må se ut som en tupperwareburk om du nu tycker det men det är hans sak att avgöra huruvida han trivs med det eller ej, ingen annans:)

Du kan ju alltid försöka dig på att använda någon form av lysrörslampa för kompaktlysrör annars, så kan du få tag i Daylight kompaktlysrör på omkring 6500k :)
#33 - 28 februari 2009 05:40
Flaxss skrev:
har man över 10mil till den djuraffären som säljer plast kar på 3-5L för 59kr så blir det billigare att åka till IKEA.

Ja, naturligtvis.

Men jag fattar inte vad du har emot var vi lägger våra pengar, 20 mil (Tur och retur) till IKEA (Bilresa = 240 kr och +-3 timmars bilfärd, 5 liters = 9 kr, summa = 249 kr och 3 timmar i bilen)

eller om jag köper i djuraffären (Bilresa 12 kr, ca 10 minuter) 5 liters = 59 kr (Summa = 71 kr)

Och ändå tycker du att det är bättre med ikea (Som inte ens har inriktning på djur saker, än mindre just akvarie saker), jag vill veta lite hur du tänker där? För jag kommer ju inte på någon anledning.

Så jag fattar inte varför du tycker vi ska åka till ikea och använda 249 kr och en massa timmar i bilen, hellre än att offra 10 minuter och köpa i djuraffären för 71 kr?
#34 - 28 februari 2009 11:46
JojjeN skrev:
Ja, naturligtvis.

Men jag fattar inte vad du har emot var vi lägger våra pengar, 20 mil (Tur och retur) till IKEA (Bilresa = 240 kr och +-3 timmars bilfärd, 5 liters = 9 kr, summa = 249 kr och 3 timmar i bilen)

eller om jag köper i djuraffären (Bilresa 12 kr, ca 10 minuter) 5 liters = 59 kr (Summa = 71 kr)

Och ändå tycker du att det är bättre med ikea (Som inte ens har inriktning på djur saker, än mindre just akvarie saker), jag vill veta lite hur du tänker där? För jag kommer ju inte på någon anledning.

Så jag fattar inte varför du tycker vi ska åka till ikea och använda 249 kr och en massa timmar i bilen, hellre än att offra 10 minuter och köpa i djuraffären för 71 kr?

jag bryr mig inte vad ni lägger era pengar på.

jag skrev ''det finns ju många snygga små kar att köpa. både dyra och billiga.''

så kom du in och skrev ''ja men mitt kostar ju 59kr'' eller nåt. och så har jag enbart svarat dig :). och nu har ju alla inte så långt till IKEA som du har. jag skrev ju ''allmänt'' medan du skriver om ditt. så din uträkning är ju inte intressant då den är uträknad för din del, och jag som inte ens har diskuterat ditt kar utan det var ju du som gjorde det.

så jag bara skrev igen till ''alla'' som ett tips att det finns billigare alt om det ändå inte kostar extra i bensin än att åka till djuräffaren och köpa dyra små plastkar.

och jag har inte heller skrivet att jag tycker man ska åka till IKEA. nej jag skrev det som ett ALT. har man JYSK närmre så är dom nog också billiga på plastboxar.

har ''man''(inte du) samma resa till Djuräffaren och till IKEa. blir det ju billigare på IKEA. jag har än inte skrivit att jag tycker man ska åka ditt. det får man ju själv bestämma. alla vill ju heller ej ha plastboxar från IKEA. förövrigt så har IKEA börjat med djuravdelning dock bara till hund och katt.

vi kan väl lägga ner detta, så kan vi återgå till tråden:)
#35 - 28 februari 2009 12:07
JojjeN skrev:
Mitt problem just nu är att få bort beläggningen på ytan. Hittar ingen lösning på problemet.

Ska väl gå att ta bort med vanligt tidningspapper, om det proteinhinna du menar.
#36 - 28 februari 2009 12:10
Sultanen skrev:
Lägg ner nu, förstör inte tråden, karet må se ut som en tupperwareburk om du nu tycker det men det är hans sak att avgöra huruvida han trivs med det eller ej, ingen annans:)

Du kan ju alltid försöka dig på att använda någon form av lysrörslampa för kompaktlysrör annars, så kan du få tag i Daylight kompaktlysrör på omkring 6500k :)

okej, det kan jag förstås kolla på. tänkte på inte på det :p. får kolla på ikeas hemsida om de har någon bra lysrörlampa.
#37 - 28 februari 2009 16:57
hittade på ikeas hemsida en lysrörsamatur med ett t5 rör på 13 W. det borde räcka kanske??^^
#38 - 28 februari 2009 19:15
Det är nog till och med för mycket, men det räcker ju helt klart :p
Kompaktlysrör finns på 7W och ser inte ut som vanliga lysrör, googla på kompaktlysrör så får du se vilken typ av lampa det är jag menar:)
#39 - 28 februari 2009 19:24
För kompaktlysrör:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Letat runt lite efter kompaktlysrör på kring 6500k i färgtemp men inte hittat någonting bättre än på 4000k hittils(finns både 5W och 7W):
http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=355
#40 - 28 februari 2009 19:37
Va trevligt me miniakvarier ^^ har ett jag med men lite dyrare kanske :P
Har dock ändrat lite på sista tiden men tanken var väl bara att visa akvariet i sig.

[url=http://img25.imageshack.us/my.php?image=dsc02124.jpg][img=http://img25.imageshack.us/img25/2395/dsc02124.th.jpg]
[/URL]
#41 - 28 februari 2009 19:49
Hittade en lampa som skulle passa, den är på 7W och har kallvitt sken, skulle tippa på att det ligger på kring 6000k vilket skulle passa bra, ett växtkar behöver bra belysning så varför inte köra på bra belysning direkt:)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/osram-kompaktlysroer-p-2728?osCsid=dfc44e395823248fb02943bf1bea05ef
#42 - 1 mars 2009 06:54
macke_fisk skrev:
Ska väl gå att ta bort med vanligt tidningspapper, om det proteinhinna du menar.

Oj, skrev fel, menade beläggningen på RUTAN. Den är omöjlig och få bort med händerna, och karet är för klent för algskrapor.
#43 - 1 mars 2009 06:56
Lowa skrev:

Har dock ändrat lite på sista tiden men tanken var väl bara att visa akvariet i sig.

[img=http://img25.imageshack.us/img25/2395/dsc02124.th.jpg]

Det är ungefär ett sådant jag ska uppgradera till. :)

När jag köpte plastburken så var det bara meningen att jag skulle kunna köpa de snyggaste räkorna innan de tog slut, och sen skulle de vara i burken tills det större kommer.

Och så kommer det antagligen att bli. Har lite inredningsplaner till 10 liters. :)
#44 - 1 mars 2009 08:33
de snyggaste räkorna ;P lite girig där va,haha. man kanske skulle börja ha räkor där i :O
#45 - 1 mars 2009 12:41
Hehe ;)
#46 - 1 mars 2009 12:58
Lowa skrev:

fasen vad snyggt akvarium!!!!!! det var fan grymt snyggt :).
#47 - 1 mars 2009 12:59
JojjeN skrev:
Oj, skrev fel, menade beläggningen på RUTAN. Den är omöjlig och få bort med händerna, och karet är för klent för algskrapor.

jaha, okej. lungt^^
#48 - 1 mars 2009 13:01
Sultanen skrev:
För kompaktlysrör:

Letat runt lite efter kompaktlysrör på kring 6500k i färgtemp men inte hittat någonting bättre än på 4000k hittils(finns både 5W och 7W):

http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=355

Lampan i första länken tittade jag på igår och trodde inte att det den skulle räcka :p, men då gör det ändå. den hade hade kunnat vara snygg till till detta akvarium. jag hade tänkt skaffa ett till och jag undrar om den hade räckt till båda akvariumena? om den gör det så hade det varit skitbra :)
#49 - 1 mars 2009 13:02
Lowa skrev:
de snyggaste räkorna ;P lite girig där va,haha. man kanske skulle börja ha räkor där i :O

räkor hade varit skitsnyggt i ditt akvarium :)
#50 - 1 mars 2009 13:16
Lowa skrev:

vad är det för märke på det karet?

eller vad heter det?
#51 - 1 mars 2009 14:17
Deco Art
AquaVase

står det på lådan.
500 kr dock men för mig var det värt det. Har den ju stående på skrivbordet bredvid dataskärmen så den är en perfekt skrivbordslampa :D

Enligt lådan ska den finnas i blå,röd,gul,grön,lila och vit(genomskinlig antar ja).
#52 - 1 mars 2009 16:38
Säker på att det inte är cocoon?

Men så överdrivet snyggt var det väl inte, men alla har vi egna åsikter. ;) Eller alltså själv karet var ju snyggt, men itne inredningen. Gillar inte grön sand. :P
#53 - 1 mars 2009 17:05
jag valde grön sand/grus just för att lampan å bottnen är grön och att ja gillar grönt ^^' det passar in i mitt rum ;P
#54 - 1 mars 2009 17:10
ok :)
#55 - 1 mars 2009 17:29
JojjeN skrev:
Säker på att det inte är cocoon?

Men så överdrivet snyggt var det väl inte, men alla har vi egna åsikter. ;) Eller alltså själv karet var ju snyggt, men itne inredningen. Gillar inte grön sand. :P

det är inte cocoon, har sett bägge karen i en butik. men glömde bort namnet på den ena med den färgade botten som visas på bild.

tycker bägge märkena är snygga.
#56 - 1 mars 2009 17:30
Lowa skrev:
Deco Art

AquaVase

står det på lådan.

500 kr dock men för mig var det värt det. Har den ju stående på skrivbordet bredvid dataskärmen så den är en perfekt skrivbordslampa :D

Enligt lådan ska den finnas i blå,röd,gul,grön,lila och vit(genomskinlig antar ja).

tack för namnet!

har sett dom innan men glömt namnet. och har sett färgena också. den ska finnas i självlysande med har jag för mig. jag gillade den blåa och gröna eller den lila.
Bilagor:
#57 - 1 mars 2009 17:30
vilket kar påstås vara cocoon?
#58 - 1 mars 2009 17:33
Lowa skrev:
vilket kar påstås vara cocoon?

ditt tror jag?!

men jag har sett bägge i butik. och har ett cocoon hemma. och cocoon har ju inte den färgade botten plus finns ju cocoon i olika storlekar. Deco Art
AquaVase är väl bara i en storlek har jag för mig.
#59 - 1 mars 2009 17:37
Tyckte dom såg lika ut, och la inte märke till den färgade bottnen.
#60 - 1 mars 2009 18:05
ok, för det stod inte cocoon nånstans ;P
#61 - 1 mars 2009 20:07

denna lampa som sultanen länkade till mig, blir den för varm mot plasten?

om den blir det hur många cm ifrån ska den vara då för att inte värma för mycket?
Bilagor:
#62 - 2 mars 2009 09:54
macke_fisk skrev:

denna lampa som sultanen länkade till mig, blir den för varm mot plasten?

om den blir det hur många cm ifrån ska den vara då för att inte värma för mycket?

Nej, det blir väl nästan en ickefråga, bara några centimeter ifrån och jag är övertygad att temperaturen går ner ordentligt, lycka till förresten.
#63 - 2 mars 2009 10:42
Kompaktlysrör blir inte speciellt varma, men annars kan du ju likaväl ta av locket till karet? Du förlorar lite mera vatten som dunstar men du håller garanterat ner temperaturen men framförallt får du in allt ljus i karet, det är ju ett växtkar så vattenbyten kommer du göra så ofta att lite avdunstat under veckan inte kommer göra någon större skillnad.
#64 - 2 mars 2009 10:45
Sultanen skrev:
Kompaktlysrör blir inte speciellt varma, men annars kan du ju likaväl ta av locket till karet? Du förlorar lite mera vatten som dunstar men du håller garanterat ner temperaturen men framförallt får du in allt ljus i karet, det är ju ett växtkar så vattenbyten kommer du göra så ofta att lite avdunstat under veckan inte kommer göra någon större skillnad.

okej skitbra. då kommer jag att köpa lampan nu i veckan. Jag undrar om den hade kunnat räcka till ett akvarium till? ett litet då med i plast.
#65 - 2 mars 2009 11:08
Jo, det hade den säkert om du ställer karen sida vid sida och lampan mittöver, men då får du troligen ett lite mörkare hörn om du har mycket växter i karet.
#66 - 2 mars 2009 11:20
Sultanen skrev:
Jo, det hade den säkert om du ställer karen sida vid sida och lampan mittöver, men då får du troligen ett lite mörkare hörn om du har mycket växter i karet.

okej, jag hade tänkt ställa dem bredvid varandra. men tack så mycket för hjälpen sultanen, du har varit till stor hjälp och det är jag tacksam för :).

då blir det till att köpa denna lampa på fredag och då blir det en uppdatering då :).
#67 - 2 mars 2009 11:36
Härligt, det ser vi fram emot:)
Tänk bara på att undvika att köra med en warmwhite lampa (brukar ligga på omkring 2700K) utan beställ den jag länkade till eller om du går in till någon lokal belysningsaffär och kolla om de kan ta hem en med högre kelvintal, här i Borås har vi Elkedjan som jag brukar vända mig till när jag har udda belysningsförfrågningar:p
#68 - 2 mars 2009 12:18
Sultanen skrev:
Härligt, det ser vi fram emot:)

Tänk bara på att undvika att köra med en warmwhite lampa (brukar ligga på omkring 2700K) utan beställ den jag länkade till eller om du går in till någon lokal belysningsaffär och kolla om de kan ta hem en med högre kelvintal, här i Borås har vi Elkedjan som jag brukar vända mig till när jag har udda belysningsförfrågningar:p

haha okej :p. såg nu att den lampan som jag tänkt mig inte fanns på den ikea som ligger närma mig, vilket är då helsingborg. men jag kom på att där finns en lampaffär vid ikea området som jag hade tänkt kolla upp redan idag! får se om de har några bra kompaktlysrörslampor :p. och det ska vara högy kelvintal, typ runt 6000k.
Bilagor:
#69 - 2 mars 2009 12:50
Helt rätt, troligen ligger det inte ute utan du får fråga och tjata lite så de tar fram sina kataloger och beställer hem:)
#70 - 2 mars 2009 14:43
liten uppdatering...

jag fick tag på en bra lampa idag i den affären som jag besökte och den som jag fick tag i var precis den jag ville ha! kommer upp lite bilder senare ikväll om hur det ser ut :).
#71 - 2 mars 2009 14:52
Både armatur och rör?:)
#72 - 2 mars 2009 15:13
Sultanen skrev:
Både armatur och rör?:)

det blev en sådan

[COLOR=#22229c]http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00101.jpg[/COLOR]
#73 - 2 mars 2009 21:02
http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00104.jpg

så här blev det efter lite tänkande och ommöblering i rummet:). blev fett nöjd med det :D. nu ska jag bara låta vattnet mogna lite och sen så kommer det att åka i lite räkor i båda karen.
#74 - 3 mars 2009 05:41
SNyggt.:)
#75 - 8 mars 2009 13:27
JojjeN skrev:
SNyggt.:)

tackar tackar :). har varit lite off nu ett par dagar så jag har inte hunnit med att uppdatera :P. Jag har iaf beställt 10 körsbärsräkor som ska komma på antingen onsdag eller torsdag :D. och då kommer mina 2 små plastakvarium få lite inv´ånare :), där går redan amonoräkor i akvarierna, fast bara en i varje:P.

Tänkte uppdatera med bilder nu i veckan så att ni får hur det ser ut :).

over and out!
#76 - 8 mars 2009 17:19
Jag har ett djävulskt problem med att få upp skiten från bottnen nu, kommer vara en sån befrielse när jag slipper mitt kar!

Vi får hoppas att du klarar det bättre. :)
#77 - 14 mars 2009 16:41
skäms lite över mig att jag inte har uppdaterat men det nu så kommer en liten uppdatering :p.

Jag har nu fått tag på mina räkor :). 6 st körbärsräkor och 3 st RC, ska skaffa en till RC :). Läste precis i jojjens nya tråd om hans nya räkakvarium att han hade tömt sitt lilla plastakvarium och det var bara på 2 liter istället för på 5 som han och jag trodde. och i mitt lilla plastakvarium som är som hans så har jag 6 st körsbärsräkor och det är fasen alledes för mycket för så lite liter.

så jag har tänkt att tömma det lilla akvariet och så får jag se var jag ska ha dem någonstans.

over and out.
#78 - 14 mars 2009 17:31
Jag är ledsen om det har orsakat dig problem nu att jag skrev från början att det var 5 liter, jag borde kontrollerat och inte litat på zoo handlaren.
#79 - 14 mars 2009 17:39
JojjeN skrev:
Jag är ledsen om det har orsakat dig problem nu att jag skrev från början att det var 5 liter, jag borde kontrollerat och inte litat på zoo handlaren.

det är lungt jojjen, det blir bara att jag får köpa ett till akvarie mohaha XD
#80 - 18 mars 2009 20:31
http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00107.jpg

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00108.jpg

ajaj, dålig jag har varit med mitt projekt men det är mitt eget fel. Har varit lat med att uppdatera och så har jag gått och funderat på om jag ska avveckla dessa småkar och skaffa mig ett riktigt nanokar på typ 15 liter och ha mina räkor där :/. får se vad som händer.

i alla fall, i den första bilden så har jag körsbärsräkor och en amonoräka.
i andra bilden så har jag red crystal räkor och en amonoräka.

Jag är annars nöjd med inredningen i de små karen :p.
#81 - 19 mars 2009 18:06
vad tycker ni jag ska göra med mina små akvarium? ska jag låta de vara eller kanske ta ner dem och skaffa ett nanoakvarium på typ 15 liter.
#82 - 29 mars 2009 09:26
nu har jag lagt ner mina 2 små akvarium och skaffat mig en rejäl skål på typ 20 liter så nu har jag 2 st skålar med mina räkor istället. Så jag lägger ner detta projekt nu.

Annons