5 Liter, temeperatur?

#1 - 14 maj 2005 11:48
Hej, jag har fixat ihop ett litet kar på endast 5 liter som jag tänkte ha mina guppyyngel i....
Har en liten syrepump som jag ska använda, men jag har ingen sån här doppvärmare...
Behöver jag det på ett så litet kar, eller klarar dom sig utan det?

Tack för hjälpen!
#2 - 15 maj 2005 12:40
Tycker att du borde skaffa en större burk till att ha yngel i. Dem kommer inte att växa något bra i en burk på 5L och sen så blir det även svårt att uppnå en bra balans i en så liten burk. Försök att fixa en burk på iaf 50L att ha ynglena i.

/Glenn
#3 - 15 maj 2005 17:06
kan inte förstå varför det inte?? skulle gå "" elr inte bra"" å ha yngel i en sådan burk dom första veckorna

mvh/stefan
#4 - 15 maj 2005 18:00
lätt att byta vatten i.. har du inte mer än typ.. tio yngel eller nått så... själv har jag mina i ett femtioliters ensamma.. men jag har nästan alltid ett hundratal småttingar..

balans är väll inte så svårt i en yngeltank.. jag byter häften var vattnet varje dag.. och matar fem ggr dag... sedan ligger tempen på 27 grader för att de växer fortare i det.
#5 - 16 maj 2005 02:31
Det behöver ju inte vara ett akvarium där man har sina yngel. Går bra med en plastbalja också :) Är billigt och bra.
#6 - 16 maj 2005 14:05
Jag har 7-8 st i ett kar på 5 liter... det är tänkt att jag ska flytta över dom i det stora bara fiskarna blir så pass stora att dom inte blir middag!
#7 - 16 maj 2005 14:33
jag hade ett 40l som stod ett tag med bara en spot under dagtid, spoten värmde vattnet så det höll sig ganska lagom temp. givetvis sjönk den då lite under natten men verkade inte påverka firrarna det minsta. Kolla hur varmt karet håller sig.. beroende på vad du har för lyse till det så kan du nog få till lagom temperatur utan värmare.

anna

Annons