5 lättaste fiskar att avla fram ungar ifrån?

#1 - 4 december 2007 00:40
nå vilka tycker ni är lättast att få leka och få ungar ifrån?
#2 - 4 december 2007 02:13
hmm i princíp alla levandefödare. Guppy, molly, svärdbärare mm samt en del labyrintfiskar som tex kampfisken. Därefter har vi en del ciklider som också är lättlekta.

finns mycket

kan däremot inte uttala mig om exakt vilka som är de lättaste
#3 - 4 december 2007 03:25
Hemichromis lifalili, röd juvel. Skaffa en hane och en hona som är "vuxna" så tillsätt vatten och vipps så har du yngel.Hemsk fisk som jag gjorde mej av med enbart för att den lekte hela tiden. fick kullar upp mot 200yngel och det var väldigt få yngel som dog.Annars är det en mycket vacker fisk och trevlig förutom att den förökar sig lite för bra.
#4 - 4 december 2007 11:20
De arter i artregistret som har SARF-valör brons är alla mycket lättodlade.

De jag personligen tycker är allra ALLRA enklast, är ancistrus, vildformsguppy/endlers, rödciklid, samt många växtlekande killis (t.ex. blå lyrstjärtkilli). De är såna att bara de har nån form av mat och vatten, och det finns bägge könen, så blir de fler. De behöver inte speciellt vatten, ynglen behöver inte speciellt foder, och man behöver inte skydda ägg/yngel från de vuxna fiskarna.
#5 - 4 december 2007 11:37
Ancistrus är enklast tycker jag ,det stora problemet jag har är att dom ynglar av sig för mycket så jag måste ta bort hanen ibland.

Thomas
#6 - 4 december 2007 12:01
Platy är den som jag har mest av här näst före Mollys, mina Ancistrus har en kull på 5 ungar ute nu sen ett par månader och har inte lekt på ett tag så det är rätt skönt men annars är de enormt lättlekta.
#7 - 4 december 2007 12:33
Skulle nog vilja lägga till Prinsessan av Burundi till listan.
#8 - 8 december 2007 17:30
Ja det finns som sagt en mängd fiskar som är otroligt lättlekta, bara de har någorlunda bra (inte helt åt skogen) vatten för arten.

Lifalili och bimaculatus är två mycket lättlekta arter, likaså den klassiska "Zebracikliden" går ej att misslyckas med... Salvini brukar också producera gott

De allra flesta Malawiciklider leker också i princip i en hink med skapligt vatten

Guppy är produktiv som attan (vildformen), Ancistrus likaså
#9 - 9 december 2007 10:30
följande fem har ynglat hos oss utan att vi har gjort något

platy
golden
blue johanni
rödzebra
dvärgmunruvare nicholsi
#10 - 9 december 2007 10:59
ameca splendens är också lättlekta tycker jag .)
#11 - 11 december 2007 06:50
Får lägga till min favvo, galaxyrasbora, bara man ser till att flytta föräldrarna.
#12 - 11 december 2007 11:17
Natalciklid eller Oreochromis mossambicus måste ju ändå komma högst på denna lista.
#13 - 20 december 2007 17:57
jag har otroliga mängder svädbärare dom e lättlekta :)
#14 - 22 december 2007 17:11
den fisk vi fått yngel på är sajicaciklid. Då gjorde vi ingenting för att trigga iaf, dom stod bara där sen vips en dag var det yngel.
#15 - 23 december 2007 16:16
Zebraciklider tycker jag är bra yngel maskiner oxå ;)

Annons