5 frågor från en förstagångare ang yngel

#1 - 22 augusti 2007 20:06
Hej,

Jag ställde ett par frågor i en tråd med olyklig rubrik, så jag gör ett nytt försök...

Jag har 5 frågor jag gärna skulle vilja ha svar på, då jag har en tuggande Interruptus:

1. Jag har hört att det brukar ta ca 3 vekor innan hon spottar ut ynglen... Äter hon verkligen ingenting under den tiden? (Jag förstår i o f s att det är svårt att äta, när man redan har munnen full:D). Men hur klarar hon 3 veckor utan mat?

2. Ska jag fiska upp henne direkt, då jag ser att hon spottat ut ynglen första gången? Eller ska hon då istället ha mat i "spottkaret" och att hon plockar upp ynglen igen och "vallar" dom vidare i munnen ett tag till? (Hur länge efter första utspottninen ska man annars vänta, med att flytta tillbaka henne till sitt vanliga kar?)

3. De där 3 veckorna undrar jag också om det är första utspottningen som avses, eller om det är då hon är klar med tillsynen och ska lyftas därifrån?! (När brukar de iså fall spotta första gången?)

4. Är det lämpligt att jag vid vattenbyte byter nästan allt vattnet till spottkaret, från det stora akvariet och sedan fyller nytt vatten i stora karet som vanligt? Jag hoppas vinna att jag på så sätt får en bra bakterieflora på ett bättre sätt, i spottkaret som ju är nystartat. (Jag byter vatten varje vecka i det stora karet.) Eller är det bättre att jag byter endast en tredjedel av vattnet i spottkaret också och fyller på med nytt/friskt vatten? Nitriveck?

5. Om svaret på fråga 1 är att hon inte ätit på 3 veckor... Hur ska man göra med matningen av henne då, så hon inte blir sjuk. (Misstänker att man ska vänja henne långsamt, så hon inte får en "matchock". Normalt matar jag fiskarna med flingor, pellets, eller räkmix. Oftast flingor, men jag varvar med jämna mellanrum.

Tacksam för hjälp! :)

Mvh
//Matts
#2 - 22 augusti 2007 20:16
1, tror inte dom käkar alls. Och ja, dom överlever. Men det är alltid bra om man låter honan äta upp sig lite i ett spott/yngelkar.
2, flytta honan efter 2 veckor kanske, till spottkaret. Sen kan du låta henne gå där ett par dagar tills hon käkat en del.
4, fyll på med vatten från stora karet, borde bli bra.
5, får någon annan svara på;p
#3 - 22 augusti 2007 21:14
Tack för svaret Fredd!

Jag har alltså bara 2 kar... Dels det stora, där jag har alla fiskarna. Sedan har jag ett kombinerat spott/yngelkar på ca 65 liter.
Just nu har jag honan i det lilla karet. Jag tänker flytta över henne till det stora igen sedan, då hon är klar och låta ynglen vara kvar ett tag i det lilla karet.
Jag vet inte om jag ska mata honan i det lilla karet ett tag, innan jag stoppar tillbaka henne i det stora igen. Har hört att de andra fiskarna kan vara tuffa på henne, om hon är svag efter "bantningen". Är det kanske risk att hon äter upp ynglen, då hon börjar äta igen om jag har henne kvar i lilla karet?

Tar tacksamt emot flera svar på mina frågor [:o]

Mvh
//Matts (igen)
#4 - 22 augusti 2007 21:43
sina egna yngel käkar dom inte, så du kan ha kvar henne en vecka eller något och så får du se till att hon käkar på bra.
#5 - 23 augusti 2007 07:32
Kanonbra Fredd, Tack för svaret/n!!:)

Då låter jag henne gå kvar och käka upp sig i yngelkaret, tills hon är redo att stoppas tillbaka. :D

... Fast jag undrar fortfarande när hon spottar ut ynglen första gången? (då jag misstänker att matningen av henne kan börja igen). Är det efter de 3 veckorna man pratar om, eller har hon spottat ut dom redan efter typ 2 veckor, eller så och tagit upp dom i munnen igen mellan matvarven? [:o]

Matts
#6 - 23 augusti 2007 10:06
"Honan ruvar ca. 3 veckor", borde väl betyda att hon släpper ut ynglen ur munnen efter runt 3 veckor. Dvs varje gång hon ruvar.
Om det var det du tänkte på?
#7 - 23 augusti 2007 12:07
Ja, kanske...?

-Då tror jag att honan ruvar 3 veckor, för att sedan spotta ut ynglen. Efter det kan man börja mata henne lite försiktigt, så hon inte äter för mycket om hon är ovan. Mellan matningarna plockar hon troligen upp ynglen igen (utan att äta upp dom, hoppas jag).
Då ytterliggare någon vecka gått, så kan jag stoppa tillbaka honan i det "vanliga" akvariet igen och ynglen lämnas kvar i yngelkaret. (Det är kanske då som det kan vara lämpligt att stoppa i Artemiakläckaren i yngelakvariet också...)

Tack för din support Fredd, då kör jag på detta! :)

Om någon annan har ytterliggare erfarenheter, mottages dessa tacksamt!:D

Mvh
//Matts
#8 - 23 augusti 2007 15:09
Låter som du är ganska rätt ute, tänkte bara påpeka att det inte alls är säkert att hon plockar upp ynglen igen...våra har aldrig gjort det.

Annars verkar du har förstått saker och ting riktigt. Hon ruvar 3-4 veckor och spottar sedan ut ynglen (oftast alla inom något dygn). När hon spottat kan du låta henne vara kvar några dar kanske uppåt en vecka för att äta upp sig. En frisk mamma äter inte sin egen avkomma så det borde vara riskfritt. Efter det kan du flytta tillbaks henne, tänk på att om vattenvärdena skiljer sig åt mellan karen kan det vara läge att koppa in henne som om hon var ny. I samband med att du släpper henne fri i det stora karet igen kan det vara bra att ge de andra mat så de får något annat än henne att tänka på.
Att göra så har fungerat kanon för oss och vi har för närvarande 120 yngel, från våra 2 dagar gamla Auratus till Rödzebror och Socolofi som nästan är stora nog att säljas.
#9 - 23 augusti 2007 22:06
Jättebra tipps både Fredd, Danne och Anzo!

Tack så mycket för dessa!! :)

Mvh
//Matts

Annons