Hej,
Jag ställde ett par frågor i en tråd med olyklig rubrik, så jag gör ett nytt försök...
Jag har 5 frågor jag gärna skulle vilja ha svar på, då jag har en tuggande Interruptus:
1. Jag har hört att det brukar ta ca 3 vekor innan hon spottar ut ynglen... Äter hon verkligen ingenting under den tiden? (Jag förstår i o f s att det är svårt att äta, när man redan har munnen full:D). Men hur klarar hon 3 veckor utan mat?
2. Ska jag fiska upp henne direkt, då jag ser att hon spottat ut ynglen första gången? Eller ska hon då istället ha mat i "spottkaret" och att hon plockar upp ynglen igen och "vallar" dom vidare i munnen ett tag till? (Hur länge efter första utspottninen ska man annars vänta, med att flytta tillbaka henne till sitt vanliga kar?)
3. De där 3 veckorna undrar jag också om det är första utspottningen som avses, eller om det är då hon är klar med tillsynen och ska lyftas därifrån?! (När brukar de iså fall spotta första gången?)
4. Är det lämpligt att jag vid vattenbyte byter nästan allt vattnet till spottkaret, från det stora akvariet och sedan fyller nytt vatten i stora karet som vanligt? Jag hoppas vinna att jag på så sätt får en bra bakterieflora på ett bättre sätt, i spottkaret som ju är nystartat. (Jag byter vatten varje vecka i det stora karet.) Eller är det bättre att jag byter endast en tredjedel av vattnet i spottkaret också och fyller på med nytt/friskt vatten? Nitriveck?
5. Om svaret på fråga 1 är att hon inte ätit på 3 veckor... Hur ska man göra med matningen av henne då, så hon inte blir sjuk. (Misstänker att man ska vänja henne långsamt, så hon inte får en "matchock". Normalt matar jag fiskarna med flingor, pellets, eller räkmix. Oftast flingor, men jag varvar med jämna mellanrum.
Tacksam för hjälp! :)
Mvh
//Matts