Nej så står det inte alls i lagen
Skrev "även om det som sagt var kan tummas på"...
Citerar dig ur denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=55515
Du har glömt mycket i lagtexten.
I L81 sid 16 så står det
"Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten med små volymer. Ett akvarium skall inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång per fyra liter vatten."
Så kontentan av detta är att om du har 2 kampfiskar (som ju kan sägas vara "anpassade" till små vattenvolymer så räcker det med en vattenbehållare på 8 liter vatten.
Kan man då enligt lagen hålla dem i en guldfiskskål på 15 liter - svar ja under förutsättning att det finns skyddande inredning i skålen, att man regelbundet byter vatten, att man syresätter vattnet.
Bara för att nu lagen inte förbjuder detta så innebär inte det att jag på något sätt rekommenderar att man håller kampfiskar i små guldfiskskålar (eller små akvarier) utan tvärtom så tycker jag att man alltid bör ha ett rejält akvarium (minst 100 liter) eftersom det alltid är lättare att sköta, inreda och få balans i ett rejält akvarium.
Kanske har lagtexten ändrats sedan dess? Ditt inlägg där sammanfattar rätt så väl vad jag ville ha sagt, syftade på att 40L nämns i lagtexten även om det anges som en rekommendation och är därmed värt att betänkas.