48 liters med fisk

#1 - 25 augusti 2009 22:25
Hej, jag är ny här.[:o]

Har läst många trådar här i " Mitt första akvarium" och märker att majoriteten av er inte gillar kar under 100l.
"Större är lika med lättskött"

Men jag har ändå beställt ett 48 liters kar med ca måtten - 40, 40, 40

Jag skulle köpa större om jag hade större lägenhet.
Jag lovar!:)

Skulle det funka med följande:

10st Neontetror (är det för många??)

ca 3st Endlers

En Mal
Eventuellt någon Körsbärsräka kanske?

En Tålig växt med stora blad, alternativt Plastväxt

Några stenar

Om det är ett dåligt alternativ eller om fiskarna inte passar ihop får ni gärna komma med förslag! :)

Tack!
#2 - 25 augusti 2009 22:39
Hej och välkommen hit:)!
Att du inte har stärre kar än vad du har i nuläget är inget att vara sorgsen över, det är om akvariebacillen biter dig ordentligt som det kan bli problem:p;)!

I det karet som du har skulle jag nog fundera lite till vilka invånare som ska bo där. Ett sådant kar funkar inget vidare för ett litet stim neontetror, som trots att de kanske inte stimmar så mycket gärna vill ha lite mer utrymme att simma på.
Det finns ett flertal förslag som du kan fundera på och jag nämner bara några här:
En invånare som inte är fel är räkor. Sedan vilken sort är lite beroende på tillgång och ekonomi, men tex Körsbärsräkor är de som kanske är lättast att få tag i samt har ett bra pris.
Till dessa kan du ha någon sorts rasbora, tex http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=galaxy+rasbora&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq= då de inte blir så stora och käkar således inte upp räklingar i någon större mängd. Annars är en snygging Iriatherina werneri http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=Iriatherina%20werneri&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi som skulle funka i en liten grupp.
Bilagor:
#3 - 25 augusti 2009 23:02
Hej och tack för svaret!

Det med räkor låter intressant, är de pigga djur?

Den sista fisken du nämde, Iriatherina werneri, är riktigt läcker!
Men hur vanlig är den i djuraffären?

Hur många räkor skulle kunna trivas i 48l kar?

Ha en bra natt!

PS: 960 liter ja, du är bevisligen inte immun mot akvariebacillen i vart fall...:D
#4 - 25 augusti 2009 23:14
Nja, det stora karet har krympt och är numera bara på 900 liter:p...

Den är ganska vanlig, och har affären den inte hemma så kan du säkerligen beställa den då grossisterna ofta har den i lager.
Du skulle kunna starta med en 15-20 räkor, de lär snart bli fler och de syns hela tiden. Inreder du med lite grenar/rötter och mossor samt lite vanliga växter så kommer de att trivas bra. Se till att karet är väl inkört först bara då de kan vara lite känsligare i ett nystartat kar än vad fiskar brukar vara. Så köp fiskarna först i lugnt tempo och sedan kan du utöka med räkor:).
#5 - 26 augusti 2009 06:58
ansjo skrev:
Hej och välkommen hit:)!

Att du inte har stärre kar än vad du har i nuläget är inget att vara sorgsen över, det är om akvariebacillen biter dig ordentligt som det kan bli problem:p;)!

Ha! Jag skulle säga NÄR, inte OM! :p;)
#6 - 26 augusti 2009 08:30
Tack för tipsen!

Jag bor i norge och här är det förbjudet att sälja grodor och salamandrar...
Räkor måste väl höra till en annan grupp av djur va?

PS: 900l!! Det är skamligt! De stackars fiskarna får väl knapt plats för ett endaste fentag...:d

Sophia: Jag ville ju se ditt 20l kar med räkor men istället fick jag lära mig mer om devon rex.:)

Hårar de något?
#7 - 26 augusti 2009 10:01
Holm skrev:
Tack för tipsen!

Jag bor i norge och här är det förbjudet att sälja grodor och salamandrar...

Räkor måste väl höra till en annan grupp av djur va?

PS: 900l!! Det är skamligt! De stackars fiskarna får väl knapt plats för ett endaste fentag...:d

Sophia: Jag ville ju se ditt 20l kar med räkor men istället fick jag lära mig mer om devon rex.:)

Hårar de något?

Oh förlåt! Vette tusan varför det blivit såna där länkar! Nä de hårar faktiskt inte så mycket. Håret som ligger i vårt hus brukar vara från mig eller hunden! *S* Och från utekatten. Lockiga hår hittar jag sällan. Det förekommer, men inte ofta.
#8 - 26 augusti 2009 12:39
Zebrafiskar, kan jag ha sånna i ett 48l kar?

Läste att de va fina och tåliga fiskar.

Iriatherina werneri låter ganska svår när man läser om dem.
Rasboran ville väl ha mer plats eller så var den agressiv, nåt sånt tror jag det var.

Sophia: min hund hatar katter...
Men när jag köper katt blir det en rex!
#9 - 26 augusti 2009 12:42
[QUOTE=Holm;1318254]Zebrafiskar, kan jag ha sånna i ett 48l kar?

Läste att de va fina och tåliga fiskar.QUOTE]

Njaa... Dom är ganska aktiva och stimmiga... jag tröttnade på mina och sålde dem
#10 - 26 augusti 2009 12:43
Holm skrev:
Zebrafiskar, kan jag ha sånna i ett 48l kar?

Läste att de va fina och tåliga fiskar.!

Njaa.. dom är ganska aktiva, och stimmiga. Jag tröttnade på mina och sålde dem.
#11 - 26 augusti 2009 21:10
Ok, jag ska ha räkor men vilka fiskar då?

Ni får gärna komma med förslag:)
#12 - 30 augusti 2009 11:39
Galaxy kanske?
#13 - 3 september 2009 17:42
Hej igen!

Det blev inget 48l kar [:(]

Det var slut hos leverantøren..

Køpte ett på Finn.no istællet. (Norska Blocket)

Det er bara på 25l tyværr men ska endå mest ha kørsbærsreker i det.

Har haft det igång några dagar nu och idag fick 5st Endlers flytta in.:)

Akvariet innehåller førutom grus:

En rot
En planta
Mossa

Doppværmare
Filter
Belysning

Nu till frågan..:d

Kan jag køra utan syre-pump om jag ska ha endlers och kørsbærsreker?

Tack!
#14 - 3 september 2009 18:33
Ja, en luftpump tillför just inget vad gäller syresättning! Placera helst filtret så att du får lite ytrörelse så ger det en effektiv syresättning:)
#15 - 3 september 2009 19:05
Låter underbart!

Det er redan før många sladdar runt akvariet..

Så jag ska alltså placera filtret næra ytan?

Tack!
#16 - 3 september 2009 20:33
Tänk på att du räksäkrar filtret med en nylonstrumpa eller liknande, så inte räkorna får åka karusell och bli räkmix.
Filtrets utblås placerar du med fördel nära ytan:).
#17 - 4 september 2009 17:29
Ska gøra det ansjo!:)
Ingen rekmix her inte!

Jag har filtret næra ytan nu och har læmnat tillbaka pumpen och syre-stenen som jag køpte igår.
Hoppas att akvariet håller sig syresatt endå, er ju bara 25l..

Nu bor det 7st Endlers och en liten mal i karet.:)
Er veldigt førtjust i mina Endlers måste jag sæga!
Roliga fiskar.:d

Malen gømmer sig under mossan...

Ska køpa kørsbærsreker till helgen.
Ser fram emot det!
#18 - 4 september 2009 18:56
Kärlek vid första ögonkastet när jag såg körsbärsräkorna, vill ha sådana me :d
#19 - 4 september 2009 19:06
Køp då!:d
#20 - 4 september 2009 19:07
Personligen tycker jag körsbärsräkor är det tråkigaste man kan ha i ett akvarie, de är så små så man får ha förstoringsglas, känsliga och företar sig inget... Amanoräkan däremot är inte så färgglad med den är mycket större och mer social i grupper samt väldigt tåliga och klarar att gå med större fisk och helt enkelt en roligare räka på alla vis;)
#21 - 4 september 2009 19:30
Kan ju va nått å kolla på, gillade att dom va så grymt starka i färgen.
#22 - 4 september 2009 21:12
Grattis till ditt första akvarium! :)

Men jag undrar: Vad har du för mal i akvairet? Vet ingen mal som på längre sikt klarar att bo i ett 25-liters. Det finns massor av olika malar, en del är stimfiskar, en del är köttätande, andra äter alger men behöver extra föda. De flesta blir ganska stora...
#23 - 4 september 2009 22:21
Jag vet inte vad det är för mal..:confused:

Jag sa till de i zoo-affären att jag har ett 25l kar och de sa att det kommer gå bra.
Men de vill väl sälja...

Prövar att lägga upp en bild på Oliver (malen..)

Kanske ni vet vad det är för en sort.:)

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2vjann9&s=3
#24 - 4 september 2009 22:24
toccata skrev:
Grattis till ditt första akvarium! :)

Tack förresten! :)
#25 - 4 september 2009 23:52
Holm skrev:

Jag sa till de i zoo-affären att jag har ett 25l kar och de sa att det kommer gå bra.

Men de vill väl sälja...

Det där är väl en otinclus? Så länge det är den lilla modellen så borde det funka med ett 25l kar.
#26 - 5 september 2009 06:51
Holm skrev:

Men de vill väl sälja...

det är en otociniclus, de mår bra av att vara fler men nu har du redan mycket fisk i akvariet så jag vet inte vad jag ska säga:p. Men en sak med dessa är tycker jag att få dem att äta typ algtabletter för malar. de jag har haft har svultit till döds för att de inte har velat äta :/.
#27 - 5 september 2009 07:51
Jag älskar crystal red! De ser ut som små polkagrisar som travar runt och simmar runt i akvariet. Inga som helst problem att se dem inte!
#28 - 5 september 2009 08:08
Otocinclus kan som sagt vara kinkiga med maten så köp sjunkande algtabletter, mata gärna ett tag efter att lyset har släckts (du har väl timer? jag har mitt ljus på 10 timmar), så att de andra fiskarna inte börjar böka runt med tabletten.

Men du kan ju prova att mata med en liten bit av en algtablett under dagen för att se om han äter.

Generellt ska du vara MYCKET försiktig med maten nu i början! Alla nyttiga bakterier som sitter i filtret tar lång tid på sig att bildas. Innan det finns tillräckligt många nyttiga bakterier så är det viktigt att inte smutsa ner för mycket med matrester.

Och en sak till: Gör inte rent filtret de första månaderna, utan låt allting bara vara :) Men du kan börja byta 20% (en femtedel) av vattnet en gång i veckan redan nu i början, bara du låter filtret vara i fred.

Lycka till!
#29 - 5 september 2009 20:28
Tack för alla tips!:)

Jag ska köpa en kompis till Oliver så att han blir mindre blyg.

Då kommer det att vara 7st Endlers och 2st otociniclus malar i 25l vatten.

Kan jag kasta i ca 5st körsbärsräkor också?

Tack!
#30 - 7 september 2009 11:23
Vänta med räkorna minst en månad, så att filterbakterierna har hunnit byggas upp. Det skadar inte att pytsa i lite Nitrivec (gul flaska med rött lock), som är nyttobakterier på flaska. Man kan pytsa i lite så att det sugs in i filtret.

Jag skulle byta 20-30% av vattnet en gång i veckan redan från början, utan att röra filtret.

Lycka till!
#31 - 7 september 2009 20:08
Nu har jag köpt ett 54l kar också. :)

Det va så billigt att jag inte kunde låta bli..:d

Har fyllt det och kastat i några växter (5st).

Tänkte ha mina framtida räkor där i tillsammans med några mindre fiskar.
Kanske någon rasbora?

Min sambo bara skrattar åt mig...
Jag gick in i djuraffären medan hon var på h&m för att köpa ett plast-terrarie på 10l.

Så blev det ju inte..

EDIT: Tack Toccata för värdefulla tips! Jag tar tacksamt emot fler :)
#32 - 9 september 2009 16:28
Ja, en sak är att du så snart som möjligt ska ha några FÅ invånare i det nya akvariet (och filtret ska vara igång redan från början!). Det är först när det är några fiskar i det, som filterbakterierna börjar biladas, för de behöver mat och avföring och liknande för att föröka sig.

Så ett tomt akvarium kommer inte att stå och bli "moget". Därför kan du släppa i några få endlers där, eller kanske räkor... Men räkor är ganska känsliga för förändringar i vattenkvalitet, så jag skulle köpa räkor först efter någon månad.

Kilfläcksrasbora är jättefina! Jag köpte just ett litet stim. De är livliga, fredliga och simmar fint i stim.
#33 - 14 september 2009 09:32
Nu har mina endlers börjat att yngla av sig.:)

De små ynglena gömmer sig i mossan hela tiden, känner sig säkert säkra där.

De bor tillsammans med sina föräldrar och en otocinclus mal i mitt 25l kar.

Jag matar föräldrarna med Tetra Min "Mini Granules" och malen med Tetra PlecoMin "grönfoder" tabletter.

Äter ynglen rester av maten och växter?
Eller vad äter yngel?

En annan sak...

Om några av ynglen skulle dö, flyter de upp till ytan då eller ligger de kvar i mossan och ruttnar?
Blir vatten-kvaliteten sämre av det?

Tack!!

PS: Ja, jag har yngelsäkrat filtret med en nylonstrumpa.:d
#34 - 14 september 2009 10:07
åheim skrev:
Personligen tycker jag körsbärsräkor är det tråkigaste man kan ha i ett akvarie, de är så små så man får ha förstoringsglas, känsliga och företar sig inget... Amanoräkan däremot är inte så färgglad med den är mycket större och mer social i grupper samt väldigt tåliga och klarar att gå med större fisk och helt enkelt en roligare räka på alla vis;)

Föredrar en knallröd körsbärs framför en genomskinlig amano som man får sitta och spana efter. fast så gillar jag att hålla något mer än 2-3 år också då Amanon utan att ha blivit ordentligt trixad och fixad med inte har förökat sig medans körsbärs svärmar. :)

Annons