48-liters karantän akvarium!

#1 - 25 april 2007 12:43
hej!

jag har i dag ett 135-liters med 1 st Silvermolly, 5st sebrafiskar, 2 st marmorguramis, samt en ancistrusmal

nu undrar jag:

i morgon hade jag tänkt köpa ett par silvermolly till, så min hanne får sällskap

När jag kommer hem med dem, kan jag då ha dem i 48-liters akvariumet så länge fast jag inte har någon doppvärmare än, samt inget filter, men har en syrepump??

Just nu satte jag i gång mitt 48-liters, för att låta det gå ett dygn eller så innan jag sätter i mina nya Mollys där i morgon

skulle det fungera tror ni, det gäller ju bara för en dag eller två?

(ps, skall köpa doppvärmare o filter i morgon till mitt 48-liters

Kristoffer
#2 - 25 april 2007 12:48
måste vara "lagom" varmt i vattnet..! annars inget lyckat resultat.. även för bara en dag..
#3 - 25 april 2007 12:57
Det är ingen bra ide för dig att skaffa fler fiskar när du startade upp karet förra veckan. Lugna ner dig lite så mår fiskarna bättre.
#4 - 25 april 2007 13:12
hej

nej jag förstår det

skall köpa doppvärmare i morgon
samt filter, tips på bra billigt filter till ett 48-liters?

jag skall flytta över mina 2 marmorgurami, min silvermolly, samt mina zebror till mitt 48 liters igen, för jag skall skaffa mig 4 st golden, samt 4 st rödsebror i morgon, de skall få flytta in i mitt 135-liters

nu blir det Malawi, skall bli kul att prova något nytt!!!

Kristoffer
#5 - 25 april 2007 13:32
Hur længe har du haft dom du har nu? 48 l ær aldeles før lite till marmorgurami och det ær 135 l också till de flesta Malawifiskarna.
#6 - 25 april 2007 13:43
jo jo
men så skall jag i alla fall göra

Kristoffer
#7 - 25 april 2007 13:50
hej!!

och 135 liter är inte för litet för malawis, inte för golden i alla fall

pratade precis med djuaffären, hon tyckte att det var helt ok att ha 4st golden och 4 st rödsebra i mitt 135 liters

om man läser här på zoopet så står det att de kräver si och så mycket(100 resp 240 liter)

men vad jag har förstått stämmer detta dåligt med sanningen
i alla fall om man skall lita på Akvarieleasing samt en djuraffär jag pratat med i dag om detta

Kristoffer
#8 - 25 april 2007 13:56
Varför frågar du saker om du ändå inte bryr dig om svaren?
De svar du får på alla dina frågor är det folk som lägger ner tid till att svara på, men bryr du dig ändå inte så kommer du framöver inte att få så många svar.
Folk svarar heller inte att karet är för litet för att vara dumma utan det ser till fiskens bästa.
Att inte det stämmer alltid på Zoopets artregister kan jag hålla med om, men är det heltokigt är det bara att skicka ett PM så blir det fixat, men för det mesta är det fakta du får och står det att fisken bör ha minst si och så många liter bör man nog följa det.
#9 - 25 april 2007 13:58
Djuraffærerna vill ju sælja... Du kanske kan ha 1.2 golden i ditt lilla akvarium, men inte mer menar jag. Man brukar sæga min. 200 l till Malawi...
Vad hænder med dit guramis då? Skal dom gå i ditt 48 l altid?
#10 - 25 april 2007 14:10
zoopets artregister stämmer bättre än vad försäljarna i djurbutikerna säger iaf!

Lita inte på folk som vill ha dina pengar! Var rädd om djuren!
#11 - 25 april 2007 14:17
ok

är det så menar du?
ja du.....

jag vet inte jag, men tack för kommentaren!!

Kristoffer
#12 - 25 april 2007 14:53
först ska du ha nyköpta mollys i ett 48liters tills dem ska i stora karet sen några inlägg senare ska du istället flytta ALLA fiskar till lilla karet och starta ett malawikar.... ja vad ska man säga:rolleyes: [:-13]
#13 - 25 april 2007 18:24
om man kollar var du varit runt och skrivit lite i olika trådar så börjar man ju undra om du har alla indiner kvar i kanoten?

ena tråden så verkar du precis ha startat karet, här så ska du "testa nått nytt" efter bara någon vecka, i andra trådar snackar du om att dina guramis inte lekt än men du har beställt växter idag på firren.com osv, blir inte riktigt klok på vad du sysslar med?

sen först handlar denna tråden om fiskar du ska köpa sen ska du inte ha kvar dem längre utan plåga ihjäl dem i ett LITET 48 liters, skiter fullständigt i vad folk svarar dig på frågor du själv ställt?

135L för malawi, visst men inga som blir stora eller speceilt många av dem.
sen sätta ett helt gäng fiskar du inte vill ha i ett 48 L kar verkar ju dumt rent ut sagt, lämna tillbaks dem till butiken och ge fan i att köpa mer molly om du inte ska ha kvar dem, så kanske fiskarna kommer till ett bättre hem än ett nystartat 48 liters som du komemr få en ny nitritspik i....

Edit: Zoobutikerna tjänar sina pengar på nybörjare, därför de vill sälja massor till dig, du verkar ju inte bry dig om råden heller så egentligen är du ju en "toppenkund".
#14 - 25 april 2007 18:58
den djuraffären du har pratat med måste vara helt från vettet....4 golden och 4 zebror i ett 135 liter!.......du kan kanske ha 1 golden hane och 2-3 honor i ett 135 liter....aldrig att röd zebra kommer trvias i det karet........om man kollar på rödzebras artregister så kräver de 250 liter!....och när de väl tagit revis i ditt 135 liter så kommer nog vissa av fiskarna att bli piskade eller få skit mkt stryk

Annons