460L Sydamerika

#1 - 26 juni 2010 22:38
25/5 beställdes akvariet och under den föregående månaden har jag planerat och grejat för att kunna starta upp så smått i början av juli. Karet kommer att bli hem för allehanda sydamerikansk fisk och diskus i sinom tid. Jag har arbetat långsamt sedan slutet på maj och dokumenterat fortlöpande och emd goldmedlemskapet i hamn så är det dags att sätta igång. Jag har precis fyllt karet till hälften - det är där jag är just nu. Kommer att lägga upp bilder så smått för hur projektet har fortskridit.

Akvarium:
MP Scubaline 150 (dock inga vita detaljer som på bilden nedan)
130X60X60cm - 460L
[ATTACH=CONFIG]34963[/ATTACH]
Inredning:
BTN-moduler, 2st U, 1st C och 1st A(tror jag)
2st RedMoor L och 1 st Mangrove XL

Växter:
Taxiphyllum SP
Echinodorus bleheri
Aponogeton Ulvaceus
Anubias barteri var nana
Ericaulon Cinerum

Gödning:
PMDD
Easy Carbo

Teknik:
Ytterfilter Eheim 2080, 1700l/h
4X54W T5-ramp
Eheim/Jäger 250W Värmare
Green Killing Machine 24w UV-filter
Juwel Innertermometer
Blå diodslinga för månskensljus

Nuvarande invånare:
1 par Pterophyllum scalare, SP Black
1 par Thorichthys meeki (Eldbuk).
4st Otocinclus vittatus (Randig otocinclus)
4st Mikrogeophagus ramirezi (Fjärilsciklid)
1 par Apistogramma cacatuoides (Kakadua ciklid)
1st Ancistrus sp. 'albino' Guldancistrus L144
Pomacea canaliculata(Äppelsnäcka - brun)
1st Piggsvinssnäcka

Säsongsarbetare:
4st Crossocheilus oblongus (Siamesisk algätare)

Vattentemperatur i kar: 25°C
PH i kar: 6,9

PH från kran: 7,5
KH från kran: 3-4
#2 - 26 juni 2010 22:44
Vad kul :)
Ska bli kul att följa dig som verkar ha liknande planer som mig!
Jag har haft akvarium i många år men aldrig riktigt satt mig in hur allt funkar.... Men som många andra så fastnade man när man kom in på denna sida ;)
#3 - 26 juni 2010 22:50
Akvariet och bänken kom på plats för en och en halv vecka sedan:
[ATTACH=CONFIG]34964[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34965[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34966[/ATTACH]

Äntligen kunde man börja jobb och det första som blev aktuellt var att förbereda modulerna:

Modulerna sågades till för att passa in:
[ATTACH=CONFIG]34967[/ATTACH]

Hål för raster togs upp i båda hörnmodulerna och monterades sedan:

[ATTACH=CONFIG]34968[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34969[/ATTACH]

Hål för utblås borrades upp och en skarvmuff för VP-rör monterades:
[ATTACH=CONFIG]34970[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34971[/ATTACH]

För att kamouflera utblåse sandpappras VP-röret ytligt för att få en ruggad yta som silikonet kan fästa på. I silikonet presses sedan grus in:

[ATTACH=CONFIG]34972[/ATTACH]
#4 - 26 juni 2010 23:14
Grymt fint kar o möbel ;) Härligt med fler bilder sen på uppstarten o så! :D
Bilagor:
#5 - 27 juni 2010 07:37
Modulerna placeras ut. Det blir "avatar-style" med svävande berg. Då det kommer bli en del växter i karet så spelar placeringen mindre roll för slutresultatet. Lagbok, skönlitteratur och limknekt användes för att pressa modulerna mot glaset under tiden som silikonet härdades.
[ATTACH=CONFIG]34979[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34980[/ATTACH]

Efter två dygns (Både bälte och hängslen) härdande rstes akvariet åter upp med följande slutresultat. Silikonskarvar har behandlats med grus - därav spillet.
[ATTACH=CONFIG]34981[/ATTACH]

Två insug genom 60mm raster är placerade i de båda sidomodulerna. Inblåset är placerat i den högra modulen. Den vänstra modulen kommer att fungera som ett stort förfilter med klippt filtermassa. Den högra modulen kommer att vara teknikstation och bl.a innehålla värmare och UV-enhet.
#6 - 27 juni 2010 08:31
ser riktigt bra ut :D
#7 - 27 juni 2010 11:14
hult87 skrev:
ser riktigt bra ut :D

makki skrev:
Grymt fint kar o möbel ;) Härligt med fler bilder sen på uppstarten o så! :D

Tack och tack igen!
#8 - 27 juni 2010 11:43
Det kommer bli skit-nice när några snygga diskusar simmar bland växterna.
Detta kommer följas!:D
#9 - 27 juni 2010 16:57
Såg nu att du använder samma raster som jag har...
Du vet säkert om det redan men för säkerhets skull så ;) Kardinaltetror glider lätt igenom dessa! Jag avlivade 3 malar för att jag trodde de ätit upp mina innan jag hittade dem simmande i bakre hörnet å kom inte ut :(
Min lösning blev att silikonera dit "filtersvamp" på baksidan av dem. Fast du ska kanske inte ha nå tetror till dina discus?
Har du bestämt dig för vilka discus du ska ha i baljan ännu?
#10 - 27 juni 2010 17:35
Såg nu att du använder samma raster som jag har...

Jag har inte reagerat över att maskstorleken på rastret skulle kunna innebära någon risk - när du säger det så är det väl inte helt omöjligt. Filtersvamp sitter det redan på baksidan av rastren.

Fisk som kommer att befolka kareet är(vad jag tänkt såhär långt)
Diskus - men först efter sommaren. Sorter ej bestämda.
Fjärilsciklider
Citrontetra eller kejsartetra
Någon apistogramma kanske
Ett antal L-malar.

Det enda som är skrivet i sten är fjärilarna som ska få gå in karet. Har funderat på en grupp om 6-8 individer som får para ut. Har även funderat över att bland in 2-3 st vildfångade honor. Är det en bra idé?
#11 - 27 juni 2010 17:51
Idag har det hänt grejer...

Har fyllt upp karet och gjort den sista putsen på modulerna. Slängde i ytterligare en mangrove-rot som sjönk direkt. Den andra (som legat i blöt) i en vecka flyter dock fortfarande tillsammans med redmoor-roten.

Eftersom jag inte vill ha någon fisk bakom modulerna så har jag använt myggnät för att täcka de öppna ytorna ovanpå modulerna - nätet häftas fast med häftpistol på själva modulkanten och sträcks sedan ner på baksidan av karet där det fästes på dubbelhäftande kardborreband så att man enkelt kan lossa vid underhåll.
[ATTACH=CONFIG]34987[/ATTACH]

Den vänstra filtermodulen har fått sitt förfilter. 10PPi-filtermatta klippta i småbitar och trädda på 0.60mm nylonlina. Man vill ju kunna få upp skiten utan att slå knut på sig själv om det finns behov av rengörning eller annat.
[ATTACH=CONFIG]34989[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34988[/ATTACH]

Sen var det dgas för fyllning. Jag har funderat rätt mycket kring vilken typ av lösning man skulle ha för avtappning/fyllning. Det slutade iaf med att det blev en JBL-pumo inhandlad som gör jobbet på ett förträffligt sätt. I avvaktan på en tank fick jag slabba med 10l hinkar. Slangen har måtten 12/16.

[ATTACH=CONFIG]34990[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34991[/ATTACH]

Karet vattenfyllt - Hur tusan fotar man på bästa sätt för att undvika reflexer i glaset?
[ATTACH=CONFIG]34992[/ATTACH]

Sedan fick sig tekniken en omgång - En "elstation" monterades invändigt i karet med timrar som ska styra ljuset. Är mycket nöjd med den här modellen av skarvdosa.
[ATTACH=CONFIG]34993[/ATTACH]

Plockade i filtermasssa i mitt Eheim 2080 som tydligen ska vara ett värsting filter - den saken återstår väl att utvärdera men att det var värstingdyrt kan man iaf slå fast:p. Valet av filtermassa blev bekvämt - Eheims egna till just denna modell för 800kr... Passade även på att sätta värmaren i karet.
[ATTACH=CONFIG]34994[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34995[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]34996[/ATTACH]
#12 - 27 juni 2010 17:54
Roligt att du lägger upp bilder ofta :) Det ser bra ut och det där med filtermattorna genom en nylonlina var ju smart.
#13 - 27 juni 2010 18:01
makki skrev:
Roligt att du lägger upp bilder ofta :) Det ser bra ut och det där med filtermattorna genom en nylonlina var ju smart.

Hade ju en viss fördel av att ha dokumenterat från i i trort sett två veckor före dagens datum. :)
#14 - 27 juni 2010 18:37
vordf skrev:
Hade ju en viss fördel av att ha dokumenterat från i i trort sett två veckor före dagens datum. :)

Aa :) Såg fler bilder nu också. Såg bra ut den där "elstationen". Får man fråga var du köpt den där grendosan?
#15 - 27 juni 2010 18:41
makki skrev:
Aa :) Såg fler bilder nu också. Såg bra ut den där "elstationen". Får man fråga var du köpt den där grendosan?

Den är köpt på Jula - som gjord för ändamålet.
http://www.jula.se/grenuttag-127604
#16 - 27 juni 2010 18:45
Ah, härligt :) Hur fäste du den? Jag har själv lagt upp spikar under och ovanför grenuttaget och sen dragit ett buntband framför (spik till spik). Men såg inte ut som att du gjort de.

Edit: Såg på julas sida att det stod att den kan väggmonteras så antar att det följer med något.
#17 - 27 juni 2010 18:47
Det finns fästen under dosan - bara att skruva in 2 skruv i rätt höjd med rätt avstånd emellan i den vägg som dosan ska sitta på. Sen trär man dosan på skruvarna - drar i sidled så det låser sig.
#18 - 27 juni 2010 18:48
Okej, låter ju riktigt bra. Får fara förbi o köpa en nån gång. ^^
#19 - 27 juni 2010 19:51
vordf skrev:

Karet vattenfyllt - Hur tusan fotar man på bästa sätt för att undvika reflexer i glaset?

[ATTACH=CONFIG]34992[/ATTACH]

Det blir reflektioner i glaset när det är ljusare utanför akvariumet eller direkt ljus mot glaset har jag märkt.

Grymt snygg möbelkar! Var har du hittat det?

Mvh
#20 - 27 juni 2010 20:09
joelvuo skrev:
Det blir reflektioner i glaset när det är ljusare utanför akvariumet eller direkt ljus mot glaset har jag märkt.

Grymt snygg möbelkar! Var har du hittat det?

Mvh

Vad skönt det hade varit att kunna svara något häftigt på den frågan. Tyvärr är det inte sexigare än Hornbach. Det är ett Eheim kar fra Deutschland.
#21 - 27 juni 2010 20:25
vordf skrev:
Vad skönt det hade varit att kunna svara något häftigt på den frågan. Tyvärr är det inte sexigare än Hornbach. Det är ett Eheim kar fra Deutschland.

Hornbach är exotiskt för mig då det inte finns här. ;)
Sjukt snyggt kar är det!
#22 - 27 juni 2010 20:37
vordf skrev:

Knappt hört talat om Hornbach, så sexigt är det minst sagt ; )

Hornbach är exotiskt för mig då det inte finns här. ;)

Sjukt snyggt kar är det!

+1
#23 - 28 juni 2010 06:43
Ska bli intressant att följa.
#24 - 28 juni 2010 18:13
Usch vad sega onlineshopparna med guldfisken i spetsen är... vart är mina slangklämmor?:mad:

Fick idag ett erbjudande om arbete på annan ort fr.o.m. september som var för bra för att tacka nej till. Kommer att veckopendla men det får nog ändå bli en utbildningsinsats för sambon om vattenbyte m.m.

En foderautomat är nog också nödvändig.

Någon som har erfarenhet av Eheims?

Har också hört att grässling rondomatics ska vara något av foderautomaternas rolls royce - någon med erfarenheter av denna?

Får väl bjuda på en bild av det nu upplysta karet också - fortfarande lite grumligt.
[ATTACH=CONFIG]35008[/ATTACH]
#25 - 6 juli 2010 20:10
Idag kom en del av växterna från England
[ATTACH=CONFIG]35205[/ATTACH]

Växterna planterades öch därefter tillsattes PMDD och Easycarbo.
[ATTACH=CONFIG]35206[/ATTACH]

Idag kom också mitt UV-filter. Den prisvärda och lovordade Green killing machine 24w - kommer troligen att installeras under morgondagen.
[ATTACH=CONFIG]35207[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]35208[/ATTACH]
#26 - 7 juli 2010 17:34
Då var "teknikhörnan" färdig. Modulen rymmmer nu värmare pumpinsug och utblås.
UV-enhet och termometer. Denna sida syns inte då en dörr täcker den sidan av akvariet normalt sett.

Någon som har någon uppfattning om huruvida termometern kan påverkas av att sitta bakom samma modul som värmaren. Jag resonerade som så att vattnet borde passera såpass fort att det inte spelar någon roll. Någon med annan åsikt?

Till helgen ska vi se om första fisken kan få landa i akvariet.

[ATTACH=CONFIG]35238[/ATTACH]
#27 - 7 juli 2010 18:30
Utblås bakom bakgrunden?

Tycker jag verkar väldigt märkligt!

Min uppfattning är att sätta till dubbelt så mycket cirkulation som generellt rekommenderas för att få en bra miljö.

Då menar jag inte filter utan ren cirkulation som ser till att vattnet rör sig så fiskarna håller sig i "form" och att det inte blir några döda fickor i karet.

Se till att du har strömt vatten både vid botten och vid ytan, kom ihåg att det vatten som sprutar ut vid nystart halveras efter ett par månader och det är det normala.
#28 - 7 juli 2010 18:48
c90368 skrev:
Utblås bakom bakgrunden?

Tycker jag verkar väldigt märkligt!

Min uppfattning är att sätta till dubbelt så mycket cirkulation som generellt rekommenderas för att få en bra miljö.

Då menar jag inte filter utan ren cirkulation som ser till att vattnet rör sig så fiskarna håller sig i "form" och att det inte blir några döda fickor i karet.

Se till att du har strömt vatten både vid botten och vid ytan, kom ihåg att det vatten som sprutar ut vid nystart halveras efter ett par månader och det är det normala.

Om du kikar i början av tråden ser du att utblåset går igenom modulen :)
#29 - 7 juli 2010 18:53
Vart hittar man Green killing machine billigast då? Har ju plats jag med i min "hörna" :)
#30 - 7 juli 2010 19:02
Om du kikar i början av tråden ser du att utblåset går igenom modulen :)

Sorry[:o]

Tänkte väl att det var för dumt för att vara sant.
#31 - 7 juli 2010 19:22
Vart hittar man Green killing machine billigast då? Har ju plats jag med i min "hörna" :)

Jag gav 899kr på Flodströms, har sett den för 799kr i någon annan affär där den var slut på lager. Finns för halva det priset på Ebay. Min lokala affär skulle ha 999kr.
#32 - 7 juli 2010 19:24
c90368 skrev:
Utblås bakom bakgrunden?

Fast det blir bra cirkulation - rena stormen bakom bakgrunden ;)
#33 - 9 juli 2010 21:28
Vackert :)
#34 - 11 juli 2010 10:33
Igår kom de 10 fiskar som ska få gå in akvariet. 8st fjärilsciklider(som får para ut) och ett kakaduapar.

Under inkoppning:
[ATTACH=CONFIG]35306[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]35307[/ATTACH]

Små fjärilar som inte färgat ut ordentligt än:
[ATTACH=CONFIG]35308[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]35309[/ATTACH]

Kärleksfullt kakaduapar som verkar trivas:
[ATTACH=CONFIG]35310[/ATTACH]

Profilbild av en ståtlig hane:
[ATTACH=CONFIG]35311[/ATTACH]
#35 - 11 juli 2010 11:59
fina :) jag var själv och skaffade ett par kakaduor igår :D dom är såååå snygga :D
#36 - 12 juli 2010 05:08
Ojoj, det blir en kamp mot värmen. Har lagt kylblock i karet för att kyla luckorna öppnade och fläkt påsatt. 27 i rummet 29.5 i karet. Det kan man inte tror när det var 15 inne i januari...
#37 - 12 juli 2010 15:50
ja värmen är riktigt jobbig nu :/
#38 - 12 juli 2010 19:14
Jag är ingen vän av stora svängningar men fläkten hade mer effekt än jag räknat med så idag var tempen nere på 26.6 grader. Fiskarna verkar dock trivas - kakaduorna har grävt en grotta under en sten och jag misstänker att de har lekt idag. Honan vaktar och jagar. Hanne glider mest omrking och verkar nöjd. Två av fjärilarna förefaller ha bildat ett par.

Stolt blivande pappa?
[ATTACH=CONFIG]35374[/ATTACH]

Beskyddande blivande mamma?
[ATTACH=CONFIG]35375[/ATTACH]

Karets mest utfärgade och största fjäril. Simmar ständigt runt och spänner sig - har naturligtvis lagt beslag på den mest färggranna honan.
[ATTACH=CONFIG]35376[/ATTACH]
#39 - 15 juli 2010 18:00
hej det e ju exakt det karet jag såg i malmö på hornbach,,,,dock så stod det bara byrå med 3lådor mörkbrun o vit i färgen.kan man ändra som man vill? din verkade ha 4lådor? Jag har med ett eheim 2080 går det in på ena sida utan problem?
#40 - 15 juli 2010 18:39
starman_ skrev:
hej det e ju exakt det karet jag såg i malmö på hornbach,,,,dock så stod det bara byrå med 3lådor mörkbrun o vit i färgen.kan man ändra som man vill? din verkade ha 4lådor? Jag har med ett eheim 2080 går det in på ena sida utan problem?

Jag kan säga som så att jag trodde att det skulle vara delvis vitt men klagade inte. Det var ju inte bara att åka och byta om man säger så...

Det är 3 lådor - den övre är ingen låda utan mer som en utdragbar bänkskiva där man kan slabba med vattenprover och annat.

Jag har ett eheim 2080 pro III och det går in med en decimters marginal. Det är förberett för ytterfilter i det vänstra skåpet. Går väl att ha det i högra också men då mister man hyllan som finns där(går att plocka bort).
#41 - 15 juli 2010 20:26
ja det låter bra då ju,,,,9995kr ska de ha här nere i malmö,,,,e det 4 T5 lysrör i det? var det tungt att bära?
#42 - 15 juli 2010 20:27
ja det låter riktigt najs,,,,de ska ha 9995kr här i malmö...e det 4st T5 rör i det? var det tungt att bära?
#43 - 15 juli 2010 20:56
starman_ skrev:
ja det låter riktigt najs,,,,de ska ha 9995kr här i malmö...e det 4st T5 rör i det? var det tungt att bära?

Bänken är inga problem - den är ju stor så man kan inte bära den själv dock. Akvariet väger runt 90kg så två även här. Jag bor på nedre botten med endast en halvtrappa att passera. Jag skulle inte vilja bära det till 5:e våningen om jag säger så. Vad du än gör så ta inte Hornbach hemkörning.

4X54w T5
#44 - 16 juli 2010 14:17
hehe mitt ska upp till v3. Varför inte ta hornbach hemkörning?
#45 - 16 juli 2010 15:09
Därför att det är rätt dyrt - 750pix för 3km fick jag ge. De leverar bara under dagtid och det gick inte ens att bestämma ett klockslag - "det kommer när det kommer". Det enda arbets som utförs är att lastpallen som härligheten står på sätts i en lastbil. Sedan lastas det av så nära din dörr som det går. Det är vad som ingår. Jag lyckades tjata på chauffören att han skulle hjälpa mig att bär in det och det gjorde han för 200pix - tog tio minuter.

Hade karet åkt i golvet medan vi bar så gäller inga försäkringar. Jag har handlat grejer på Hornbach tidigare som varit stora och om man kommer med släpkärra så hjälper lagerpersonalen till med att lasta på det. Så frågan är vad man betalr för när det kommer till hemkölrningen...
#46 - 23 juli 2010 19:50
Då har första fjärilsciklidparet lekt:D

Taskigt upplöst bild på rom och föräldrar.
[ATTACH=CONFIG]35708[/ATTACH]

Lite fläktande och försvar mot en annan närgången fjärilshanne:

"" target="_blank">
Bilagor:
#47 - 29 juli 2010 17:09
Frisimmande yngel som utforskar akvariet tillsammans med mamma och pappa

[ATTACH=CONFIG]35814[/ATTACH]

En film på svärmen som består av runt 50 yngel:p

Någon som bor i göteborgstrakten och är intresserad av fjärilsciklidhannar? Har några för många och blir gärna av med dem. Kontakta mig isf.

#48 - 29 juli 2010 18:39
Så roligt att det går så bra för dina små! Verkar inte som om det är alldeles enkelt att få fram ens frisimmande larver med fjärilar, men du har helt uppenbart gjort någonting rätt. ^^
#49 - 29 juli 2010 19:37
Ja allting har gått förvånansvärt smidigt sedan uppstart. Nitrittoppen kom redan efter 10 dagar och maxade på 0,4.
Efter 14 dagar var alla halter perfekta och UVC-filtret fick kämpa för att mota en explosiv algtillväxt. Idag så finns ingen algtillväxt att tala om och städpatrullel nöter ner det befintliga mer och mer för varje dag.

Detta ciklidpars yngelvård är imponerande såhär långt - hoppas hoppas att de inte lkägger ner för tidigt nu. Finns ett antal intresenter som gärna skulle göra mer än att munputsa.
#50 - 29 juli 2010 20:03
Akvariehobbyn känns så smidigt när allt glider på plats sådär. *ler*
Har ett tjusigt fjärilspar härhemma som putsar och letar bohag över hela karet, men jag har lite hopp för eventuell avkomma. Alldeles för glupska och tuffa fiskar i det här karet.

Vi håller tummarna för föräldrarna!
#51 - 29 juli 2010 20:14
vordf skrev:

Frisimmande yngel som utforskar akvariet tillsammans med mamma och pappa

Du har lyckats med det som är många akvaristers dröm:confused:

Det är bara att gratulera:D
#52 - 29 juli 2010 20:55
Sketahäftigt! :D
#53 - 30 juli 2010 06:59
[:(!]Katastrof...

På kvällen släcks mina lysrör ett i taget för att övergå i blått månskensljus.

Kort efter att karet bara belyses av månskensljus är det precis som om övriga fiskar "snackat ihop sig" och anfaller i en gemensam aktion. En stor fjärilshanne och min apistogrammahanne kastar sig med dödsförakt fram mot svärmen trots våldsamma motangrepp från föräldraparet. Allt är över på en halvminut. När ljuset kommer igång så återstår det att se hur många, eller snarare om någon, överlevt natten.

Känns som akvariet har blivit utsatt för en terrorattack ungefär.
#54 - 31 juli 2010 08:31
Ungefär hälften överlevde så nu är lysrörsrampen på dygnet runt fast med minskat styrka för att hjälpa föräldrarna. Sen får vi se vad det blir för lösning.
#55 - 3 augusti 2010 18:48
Igår var 20st fortfarande i livet - idag när jag kom hem från jobbet fanns inte ett yngel kvar. Verkar märkligt att alla skulle försvinna på en gång?
Bilagor:
#56 - 3 augusti 2010 19:40
vordf skrev:
Då har första fjärilsciklidparet lekt:D

Taskigt upplöst bild på rom och föräldrar.

[ATTACH=CONFIG]35708[/ATTACH]

Lite fläktande och försvar mot en annan närgången fjärilshanne:

"" target="_blank">

Hej jag har kollat på filmen och märkte att det var något under mossa? nått slags stålnät? Varför har du det?
#57 - 4 augusti 2010 15:05
vordf skrev:
Igår var 20st fortfarande i livet - idag när jag kom hem från jobbet fanns inte ett yngel kvar. Verkar märkligt att alla skulle försvinna på en gång?

Nja, snarare märkligt att det fanns några övelevare över huvud taget. Så fort ynglen börjar söka mat och sprids lite så brukar det vara klippt, om de inte har en ordentlig djungel där de större fiskarna helt inte kommer in i.
#58 - 4 augusti 2010 16:49
simondaman skrev:
Hej jag har kollat på filmen och märkte att det var något under mossa? nått slags stålnät? Varför har du det?

Jag har inte bestämt vart den biten mossa ska sitta än - stålnätet skall inte vara kvar permanent.

Nu är fjräilarna igång igen. :d

c90368: Du har säkert rätt, jag överväde att flytta dem till ett 45l som jag har igång men det blev inte av, tyvärr.

Föräldrarna måste ha lagt ner bevakningen - så fort ett yngel kom längre än 5cm från mamma/pappa så simmade ngn av föräldrarna fram - tog ynglet i munnen och spottade ut det i svärmen igen.
#59 - 4 augusti 2010 19:53
Då så - back in business! ;)
Fast städpatrullen verkar ha gått ut i strejk - viss algtillväxt just nu på rutan.

Förberedelser och putsning av samma fläck på roten som de lade rom på för bara tio dagar sedan:

och här läggs rommen live:

#60 - 26 augusti 2010 19:39
Nu har växterna fått riktigt fotfäste och det börjar så smått se lite småtrevligt ut.

Det har också kommit lite nya invånare. 2st snäckor, en äppel och en piggsvin.
1par skalarer och ett par eldbukar. Initialt hade jag tänkt att ah en ren sydamerikansk biotop men har efter hand ändrat mig och kommer att prova att mixa med en del centralamerikanska fisk.

En översiktsbild på akvariet:
[ATTACH=CONFIG]36653[/ATTACH]

Nya fiskar:
[ATTACH=CONFIG]36654[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]36655[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]36656[/ATTACH]
#61 - 26 augusti 2010 22:15
Vuxna utfärgade eldbukar är riktigt läckra, du kanske går över till helt CA rätt vad det är.
#62 - 13 september 2010 16:04
ursäkta att jag är lite sent innen i tråden. Men jag kör samma raster som du har och 10 av mina kardinaler har spårlöst försvunnit. dock bara dom minsta... så jag misstänker att dom tar sig in bakom bakgrunden.. =/

sorry tillbaka till ämnet!

mvh patrick

Annons