45L kar istället för guldfiskskål??

#1 - 5 januari 2004 13:41
Gick igenom ett förråd idag och hittade en 45L kar. Vad tycker ni.. borde jag istället ta 45L karet för guldfiskskålen till min kampfisk? Hittade också en tillhörande värmeslang som man fäster på botten av karet... men fungerar en sådan värmeslang lika bra som en doppvärmare?
Förstår inte riktigt mig på den här värmeslangen..det står på den att man ska ha den till akvarium, men ändå så får man inte blöta ner den...vad är det för logik med det? Någon som känner till en sådan värmeslang?

#2 - 5 januari 2004 14:06
ja det skulle va bra att ha kampen i den desto större desto bättre mår fiskarna!
Angående värmeslangen låter det som att det ska vara en värmeslinga till terrarier !
Kanske e bäst at fixa en värmestav:)
Tobbe
#3 - 5 januari 2004 15:19
Anledningen till att man har en värmeslinga är anligen att man tycker att det är fult att ha en massa teknik som syns i akvariet eller att man "tror" på teorin om att det växer bättre som växterns slipper ha det kallt om "fätterna"...
#4 - 5 januari 2004 23:37
Hmmm..måste nog ta och fundera på det hela med värmen...:) Fick reda på att värmeslangen köpts till en skorpion, men på förpackningen (originalet) där den ligger i, står det tydligt att man kan ha den till ett akvarium...Det finns även bilder på "hur man skall sätta upp det i en akvarium"...men att den inte får komma i kontakt med vattnet...*mystiskt*:))

Nåja,jag klurar nog ut det förr eller senare. Någon som vet vad en doppvärmare kostar idag? Jag är en ut av de där typerna som inte vill ha några "onödiga" sladdar/stavar eller något synligt...kanske gömma den bakom en liten växt?

Tackar för alla tips!
#5 - 6 januari 2004 00:18
En termostatvärmare kostar runt 250:- och finns i olika styrkor (W) beroende på hur pass stort akvarium man har. Det fina med de nya termostatvärmarna är att man kan justera hur varmt man vill ha det i akvariet, de slår av sig själva då värmen överstiger det inställda. Jag råder dig också till att köpa ett ordentligt filter/pump. Visserligen är innerfilter ineffektiva som biologiska filter och behövs rengöras varje vecka, men ändå lätta att sköta om man är nybörjare. Dock rekommenderar jag att du bygger ett biologiskt filter med en stor filtermatta och ett pumphuvud, som står beskrivet här på zoopet under "pumpar" i menyn till höger. Tycker du det känns bökigt så skaffa ett mindre ytterfilter och kräv att handlaren berättar hur du ska använda det och vilken funktion det har att göra med den biologiska balansen i akvarievattnet och sanden. Jättebra att du tänker göra i ordning ett riktigt akvarium åt din kampfisk ;-).
#6 - 6 januari 2004 01:02
Tack för tipsen! Det är ju väl investerade pengar...är fiskarna nöjda så är jag det också:) Älskar alla djur och vill att de har det så bra som möjligt hemma hos mig...:)

Har läst på flera internetsajter att Kampfiskar inte behöver någon pump. På ett stod det till och med att en Kampfisk kan tycka att det blir störande med en pump. Vad är fördelar/nackdelar med att ha en pump?
#7 - 6 januari 2004 01:17
100-150 kr kostar en liten doppvärmare om du letar runt lite.
du skall nog inte ha mer än 25 watt till ditt lilla akvarium, inte mer än 50 w iallafall!
#8 - 6 januari 2004 20:16
Ja, det är väl så med det mesta...man får leta ett tag om man vill få ett bättre pris på grejer. För ett par år sedan, så hade jag en liten tamiller tjej som käkade bara illerfoder från djuraffären. Samma burk mat kostade på olika ställen här i Stockholm allt mellan 80-150kr..så det lönade sig att leta efter billigare..:)

Du kanske vet någon billig affär i STHLM? ..tackar..[:-94]

Annons