450L Mbuna

#1 - 26 oktober 2015 19:51
Hej!

Efter en tids frånvaro håller jag på att starta upp ett 450L Malawi projekt och startar därför denna projekttråd. Ungefär så här har jag tänkt mig:

Mjukvara:
[LIST]
[*]Ca 3-4 sorter Mbuna
[*]Mixad ålder
[*]Dämpad centrerad belysning
[*]Svart bakruta för djup och färg
[*]Central position i vardagsrummet, se planlösning
[*]Rockscape & ciklidsand
[*]Inspirationsakvarier:
[/LIST]
[INDENT][ATTACH=CONFIG]77866[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]77868[/ATTACH][/INDENT]
[INDENT]Och @Erikderek´s akvarium: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156657&page=6&highlight=erik
[/INDENT]

Hårdvara:
[LIST]
[*]Aluminumram & aluminumställning
[*]450L (180x50x50cm)
[*]Två filterhörn, 2x2000 L/h
[*]150cm ljusramp 2xT8
[*]Värmare 300W
[*]Svart akrylfärg på bakrutan
[*]Svart designfolie på sidorna vid filterhörnen
[/LIST]

Akvariet är beställt hos glasmästaren och dyker förhoppningsvis upp snart.

Vad tror ni om upplägget? Kom gärna med tips och förslag, det är så mycket lättare och roligare att tänka om innan man kört igång ;)
#2 - 27 oktober 2015 20:53
Sten?

Har gått länge och funderat på vilken sorts sten jag ska ha i akvariet. Det har mestadels stått mellan två alternativ: Köpa lavasten eller hitta egen natursten.

Det som lockar mig med natursten är att jag tror det är lättare att hitta olika storlekar, så man kan ha några större block omgivna av mindre. Och så är det lite snyggare. Lavastenen hos Kent i Nol (där jag tänker köpa det mesta) är i ganska samma storlek, ca 10-15cm i diameter. Men är å andra sidan lätt att få hem.

Är det någon som vet var man kan hitta bra natursten i Göteborgsområdet? Helst mörk- eller ljusgrå. Är helt nyinflyttad så känner inte till området så väl..
#3 - 27 oktober 2015 21:11
Jag kör bara med natursten nuförtiden :)

Edit: och jag gillar måtten på ditt akvarium
#4 - 27 oktober 2015 21:18
Jag kör också natursten jag har hittat. Jag åkte ner till stranden och hämtade ett lass.
#5 - 29 oktober 2015 16:42
Håller med, ska ge mig ut på en expedition i helgen och se vad jag kan hitta :)
#6 - 29 oktober 2015 16:55
👍👍
#7 - 29 oktober 2015 18:28
Shopping

Nu är det mesta prylarna som ska inhandlas fixat. Det blev en tur till Kent i Nol och en sväng till Hornbach för att komplettera. Här är inköpslistan:

[LIST]
[*]2x40w T8 150cm ljusramp
[*]2st Kinapumpar 2000 L/h
[*]Värmare
[*]Massor av filtermaterial!
[/LIST]

[LIST]
[*]50kg vit cikldsand med struktur
[*]1m svart slang för dammar (till filtren)
[*]Svart silikon
[*]Svart akrylfärg med mycket pigment
[*]Svart designfolie till sidorna för att dölja filterhörnen
[*]Rollerkaft med 2 svamprollar för glansiga ytor
[*]Maskerigstejp
[/LIST]

[ATTACH=CONFIG]77874[/ATTACH]

Pratade länge och väl med Kent om hur jag på bästa sätt ska nå dit jag vill. jag fick tipset att ställa pumparna på filtermatta för att dämpa ljudet och få ännu mer filtermaterial - genialiskt! ungefär så här kommer det att bli:
[ATTACH=CONFIG]77875[/ATTACH]

För er som missat Nol´s Ciklidhobby kan jag verkligen rekommendera ett besök!
#8 - 29 oktober 2015 21:12
Ser ju bra ut. Nu börjar det roliga :)

Det enda som jag är lite tveksam till är att båda pumparna är riktade direkt mot varandra. Då kommer du nog inte att få någon bra cirkulation på vattnet. Men i den ena av dem skulle du kunna sätta utblåset snett så den skickar vattnet runt. jag har gjort så på mina hörnfilters. Så här:

[ATTACH=CONFIG]77877[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]77876[/ATTACH]

Som du kan se så har jag också gjort ett litet hål som pumpen kan sitta i och där är sedan 2-3 cm utrymme under pumpen och filtermaterialen för att den ska kunna ha fritt att suga in vatten.

Jag har skurit ett snitt ner som sen slangbiten från utblåset sitter i. Jag skulle vilja göra på ett annat sätt idag om jag skulle göra om det och det är att ta en filékniv och stuckit igenom den där man ska ha utblåset och skära ett litet x och sedan tryckt slangen igenom. Det blir nog snyggare och mera hållbart i längden :-)
#9 - 29 oktober 2015 22:25
Ja jag håller med där, stick bara ett hål i mattan och tryck igenom slangen. Du kan sätta pumpen rakt och bara ha en liten böj längst ut på slangen...
#10 - 1 november 2015 12:20
Ungefär så jag tänkte göra, bilden är fel :) Tror att man kan få bra cirkulation runt karet om en pump pekar mot motstående filter och den andra pumpen snett framåt som du gjort Webo!

Riktigt taggad på att få hem karet snart! Hoppas på nästa vecka.
#11 - 1 november 2015 12:44
Sten

Har varit hemma hos föräldrarna och hittat sten. Några har bra form och några är jag lite osäker på, men tänker att det är bättre att ta lite för mycket så har jag lite att välja på. Blåste av dem med högtryckstvätten även om de var ganska rena.

[ATTACH=CONFIG]77937[/ATTACH]

Vad har ni för filosofi angående underlägg mellan sten och botten? En del kör en del inte.. Malawi skyfflar ju en del sand så ett underlägg riskerar väl lätt att bli synligt?
#12 - 1 november 2015 13:12
Stenen ser bra ut. Ang underlägg så är viss för underlägg och andra kör utan. Jag kör utan i mitt Juwel 450. Vet inte om vilket kar man har och vad det står på spelar roll men skulle tro det kan spela in också.

Mina sten är lagt ovan på sanden och jag tycker inte jag kan se att de är nere på glaset trots att mina har grävt en del..

Kanske någon av de som kör med underlägg kan ge råd till dig.
#13 - 1 november 2015 13:14
simka skrev:
Har varit hemma hos föräldrarna och hittat sten. Några har bra form och några är jag lite osäker på, men tänker att det är bättre att ta lite för mycket så har jag lite att välja på. Blåste av dem med högtryckstvätten även om de var ganska rena.

Vad har ni för filosofi angående underlägg mellan sten och botten? En del kör en del inte.. Malawi skyfflar ju en del sand så ett underlägg riskerar väl lätt att bli synligt?

Jag läste någonstans att det kan vara bra med sk. eggcrates. http://www.undertaksbutiken.se/ventilationsraster/77-0. Jag tror att jag kommer använda mig av det i mitt kar framöver.. Någon typ av akrylplatta lär ju fungera det med.
#14 - 1 november 2015 13:32
Ja det är ju en smart lösning också. Bara plasten klara vikten.

Kul i beskrivningen när man ska använda det som underlägg "tillåter stort ljus- och luftflöde." :)
#15 - 1 november 2015 15:00
Webo skrev:

Mina sten är lagt ovan på sanden och jag tycker inte jag kan se att de är nere på glaset trots att mina har grävt en del..

Det som kan hända är att fisken underminerar stenen och kan bli klämd under den... Ännu värre kan det gå om man har stenar
ovanpå också som rasar och risk finns att karet spricker!!
#16 - 1 november 2015 15:17
åheim skrev:
Det som kan hända är att fisken underminerar stenen och kan bli klämd under den... Ännu värre kan det gå om man har stenar ovanpå också som rasar och risk finns att karet spricker!!

Ja det kan jag tänka mig. Dock har jag de stora under och sen små ovanpå och än så länge så har jag har iaf inte märkt av det har flyttat sig något och hoppas inte heller jag märker av dem :). Jag har iofs ganska tjockt med sand i karet och det kanske också gör en del.

Men jag är ju inte så erfaren än heller så de som har hållit på längre vet ju bättre och kanske av erfarenhet.
#17 - 1 november 2015 16:02
Jag har alltid liggunderlag eller frigolit i botten och bygger upp stenen på innan jag häller i sand. När jag var nybörjare så var jag med om att mina malawi underminerade ett stenröse som jag aldrig trodde att det kunde rasa. Men det gjorde det till slut. Small ordentligt i glaset men det höll som tur var.

Det är väldigt viktigt att bygga från botten innan man häller i sand om man ska ha sten staplade på varandra. Annars så rasar det till slut.
#18 - 1 november 2015 21:12
Ja, kommer garanterat lägga alla större stenar direkt på botten. Ser dessutom lite mer naturligt ut i mina ögon , gillar när det ser ut som stenen legat där "länge" och sanden sköljts runt om :)

joeyk, ser ut som en ganska bra lösning med raster. Tål att funderas på!

Jag har alltid liggunderlag eller frigolit i botten och bygger upp stenen på innan jag häller i sand. När jag var nybörjare så var jag med om att mina malawi underminerade ett stenröse som jag aldrig trodde att det kunde rasa. Men det gjorde det till slut. Small ordentligt i glaset men det höll som tur var.

Det är väldigt viktigt att bygga från botten innan man häller i sand om man ska ha sten staplade på varandra. Annars så rasar det till slut.

Är det vanligt liggunderlag från ex Intersport som du kör med Jesper? Eller något mer specifikt? Vissa Yogamattor är lite tunnare, kanske kan funka?
#19 - 1 november 2015 21:16
Intressant läsning om rock scape: http://fish-etc.com/aquascaping-main/set-up-and-aquascape-a-cichlid-habitat

Lite dömande ton i texten men den pekar ändå på lite do´s and dont´s.
#20 - 1 november 2015 21:21
Jag är ju lite stennörd och har varje gång 1cm frigolit från bygghandel i botten. På det stora stenar, sedan på med sand och så små stenar när karet börjar vattenfyllas. I 300l med Malawi var det ju ett stadigt stenröse. Här är liten film från det karet då snäcklekarna bodde där
" target="_blank">
#21 - 1 november 2015 22:00
Webo skrev:
Ser ju bra ut. Nu börjar det roliga :)

Det enda som jag är lite tveksam till är att båda pumparna är riktade direkt mot varandra. Då kommer du nog inte att få någon bra cirkulation på vattnet. Men i den ena av dem skulle du kunna sätta utblåset snett så den skickar vattnet runt. jag har gjort så på mina hörnfilters. Så här:

[ATTACH=CONFIG]77877[/ATTACH]

Det blir superbt flöde om man har pumpar i varsitt hörn riktade mot varandra, i akvariets mitt möts vattenströmmarna, viker neråt i akvariet och tar med sig rejält med syresatt vatten neråt. Vattnet åker sedan efter botten tillbaka till pumparna åt varsitt håll.

simka skrev:

Då försäljaren av mina akvarium inte tyckte det behövdes något mellan stenar och bottenskivan i akvariet så har jag skippat någonting. Lagt stenarna direkt på glaset och sedan fyllt på med sand.

Och det är stora rejäla stenrösen jag har.
#22 - 1 november 2015 22:49
Webo skrev:

Det enda som jag är lite tveksam till är att båda pumparna är riktade direkt mot varandra. Då kommer du nog inte att få någon bra cirkulation på vattnet.

Jag tycker det kan vara väldigt lyckat att ha pumparna riktade mot varann, det ger en bra rörelse i karet och du slipper att det går runt runt som en tvättmaskin:)!
#23 - 1 november 2015 23:39
åheim skrev:
Jag tycker det kan vara väldigt lyckat att ha pumparna riktade mot varann, det ger en bra rörelse i karet och du slipper att det går runt runt som en tvättmaskin:)!

Ok. Bra att man lär sig något nytt :).

En liten undran med de 2 pekat mot varandra, vad tycker fisken om att där blir en "vatten vägg" i mitten av karet? Är det inte mera naturligt för dem att vattnet går runt i karet?

Det är ingen risk att man får en ström som flyttar sanden just där vattnet går ner mot botten, eller de 2000l/t i ett 450 l kar kommer inte att ge så mycket fart på vattnet?

Kan ju annars vara intressant att testa detta för min del också då jag har ett internt filter och externt filter i varje av mina 450 kar :).
#24 - 2 november 2015 20:24
HWH skrev:
Jag är ju lite stennörd och har varje gång 1cm frigolit från bygghandel i botten. På det stora stenar, sedan på med sand och så små stenar när karet börjar vattenfyllas. I 300l med Malawi var det ju ett stadigt stenröse. Här är liten film från det karet då snäcklekarna bodde där
" target="_blank">

Vilket fint kar HWH! Hade du frigolit över hela karets botten eller bara under de större stenarna? Jag funderar på att bara köra "formklippt" underlägg till de största stenarna och lägga de mindre rakt på botten och sen på med sand.

simpson skrev:
Det blir superbt flöde om man har pumpar i varsitt hörn riktade mot varandra, i akvariets mitt möts vattenströmmarna, viker neråt i akvariet och tar med sig rejält med syresatt vatten neråt. Vattnet åker sedan efter botten tillbaka till pumparna åt varsitt håll.

Då försäljaren av mina akvarium inte tyckte det behövdes något mellan stenar och bottenskivan i akvariet så har jag skippat någonting. Lagt stenarna direkt på glaset och sedan fyllt på med sand.

Och det är stora rejäla stenrösen jag har.

åheim skrev:

Hmm, spännande! Har inte tänkt på det på det sättet. Men när jag tänker efter pratade Kent i Nol om att jag skulle sätta dem mot varandra och nära ytan för syresättningens skull. Jag får helt enkelt prova mig fram lite, går ju ganska lätt att flytta utblåsen.

Webo skrev:
Ok. Bra att man lär sig något nytt :).

En liten undran med de 2 pekat mot varandra, vad tycker fisken om att där blir en "vatten vägg" i mitten av karet? Är det inte mera naturligt för dem att vattnet går runt i karet?

Det är ingen risk att man får en ström som flyttar sanden just där vattnet går ner mot botten, eller de 2000l/t i ett 450 l kar kommer inte att ge så mycket fart på vattnet?

Kan ju annars vara intressant att testa detta för min del också då jag har ett internt filter och externt filter i varje av mina 450 kar :).

När jag kommit så långt i projektet ska jag posta lite resultat :)
#25 - 5 november 2015 06:16
Roligt med ett nytt projekt att följa :)

För många år sen råkade jag ut för att botten sprack i ett kar. Hade lagt stenarna direkt på glaset, och sen fyllt på sanden. Karet var fullt med diverse Malavi, och det grävdes friskt, och jag gissar att det gjorde att någon av stenarna flyttade på sig och klämde sand/grus mot glaset, och det orsakade sprickan.

Därefter har jag alltid haft antingen frigolit eller liggunderlag i botten. Rekommenderar att du täcker hela botten, och inte bara lägger under vissa stenar, det underlättar om du behöver möblera om.
#26 - 5 november 2015 20:53
JiWe skrev:
Roligt med ett nytt projekt att följa :)

För många år sen råkade jag ut för att botten sprack i ett kar. Hade lagt stenarna direkt på glaset, och sen fyllt på sanden. Karet var fullt med diverse Malavi, och det grävdes friskt, och jag gissar att det gjorde att någon av stenarna flyttade på sig och klämde sand/grus mot glaset, och det orsakade sprickan.

Därefter har jag alltid haft antingen frigolit eller liggunderlag i botten. Rekommenderar att du täcker hela botten, och inte bara lägger under vissa stenar, det underlättar om du behöver möblera om.

Tack för ditt svar JiWe! Det du skriver om får mig ju verkligen att tänka till. Är mest sugen på frigolit i så fall med tanke på färgen (vit), tänker att det inte syns lika tydligt om Malawisen grävt hela vägen ner till botten, jämfört med ett grönt eller grått liggunderlag.

Men har dock läst runt lite och det råder delade meningar om hur beständigt frigolit är? Har du märkt något att det flisar sönder efter ett tag?
#27 - 5 november 2015 20:59
Skyffla sten

Har nu påbörjat torrsimmet med att försöka hitta en bra rock-scape. Det är onekligen svårt!
Tejpade upp akvariets mått och drog bort filterhörnen för att få en bättre känsla för proportionerna.

Stenen kommer ju räcka i alla fall...

[ATTACH=CONFIG]77979[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]77980[/ATTACH]
#28 - 5 november 2015 21:22
Snyggt! Men mer sten, använd allt :)
#29 - 5 november 2015 21:41
simka skrev:
Tack för ditt svar JiWe! Det du skriver om får mig ju verkligen att tänka till. Är mest sugen på frigolit i så fall med tanke på färgen (vit), tänker att det inte syns lika tydligt om Malawisen grävt hela vägen ner till botten, jämfört med ett grönt eller grått liggunderlag.

Men har dock läst runt lite och det råder delade meningar om hur beständigt frigolit är? Har du märkt något att det flisar sönder efter ett tag?

I mitt Tanganyika-kar så har jag frigolit, vit med små svarta fläckar. Blev rekommenderad denna, köpte den på en byggmarknad och den är 10 mm tjock. På två ställen i karet så har dom grävt ända ner till den, men det är ingen av fiskarna som har bitit bort några bitar. När jag hade Malawi för många år sedan så hade jag inte heller några problem med att dom bet sönder den. Men jag kanske bara hade tur. Om man är osäker, så kanske man ska limma dit ett liggunderlag istället, är nog mera "bitsäkert" gissar jag, men jag har aldrig använt det.

En sak till: håller med Jesper, mer sten :D

Ytterliggare en sak: kollade igenom gamla bilder, och jag har visst haft liggunderlag i ett kar. Dålig bild, ser ut som om det var grönt eller kanske grått. Har inget minne av att de någonsin syntes när dom hade grävt, men detta är många år sen, och minnet är ju som det är... [:o]
#30 - 8 november 2015 18:32
JiWe skrev:
I mitt Tanganyika-kar så har jag frigolit, vit med små svarta fläckar. Blev rekommenderad denna, köpte den på en byggmarknad och den är 10 mm tjock. På två ställen i karet så har dom grävt ända ner till den, men det är ingen av fiskarna som har bitit bort några bitar. När jag hade Malawi för många år sedan så hade jag inte heller några problem med att dom bet sönder den. Men jag kanske bara hade tur. Om man är osäker, så kanske man ska limma dit ett liggunderlag istället, är nog mera "bitsäkert" gissar jag, men jag har aldrig använt det.

Det låter ju riktigt lovande :) Hur brukar ni göra, låter ni frigoliten/liggunderlaget gå hela vägen ut till glaset eller sparar ni några cm (som bilden)?

[ATTACH=CONFIG]78009[/ATTACH]

JiWe skrev:

En sak till: håller med Jesper, mer sten :D

Provade att göra det: more is more :d Bilder kommer så småningom.
#31 - 12 november 2015 18:19
Funderar på följande scape, vad tror/tycker ni om den?

[ATTACH=CONFIG]78030[/ATTACH]

(Väldigt svårt att få en bra bild)
#32 - 12 november 2015 19:02
Jag tycker den ser bra ut. Det är svårt att avgöra riktigt när det gäller gömställen. Men stenen ligger kanske för tätt eller också bör du lägga mindre stenar ovan på de som är ägst så där blir lite hål och sprickor så fisken har ställen att gömma sig. ☺

Edit. Det beror ju iofs på vilka fisk du ska ha och hur många.
#33 - 13 november 2015 13:30
Tack! Jag håller med, svårt att fånga på bilderna. Men det finns gott om skrymslen & grottor om man tittar mer ovanifrån. Men ska prova att dea isär stenarna lite :)

Jag har tänkt att ha 3-4 sorter med Malawi, lite mindre sorter typ saulosi, maingano & acei.
#34 - 13 november 2015 17:36
Nu börjar det roliga

Varit och hämtat burken, blir till att pyssla i helgen!

[ATTACH=CONFIG]78037[/ATTACH]
#35 - 14 november 2015 14:08
Nu är filterhörnen fixade, rollade med svart akvariesilikon. Blev ganska bra men lite ljus slinker igenom. Nu får det härda precis som resten av akvariet - det osar ättika!

[ATTACH=CONFIG]78051[/ATTACH]
#36 - 14 november 2015 14:23
Kul att det nu är uppe. Ser bra ut med filterhörnarna.
#37 - 15 november 2015 17:53
Black on black

Rollat bakrutan. Blev jättebra! Rollade varannan strykning horisontell och varannan vertikal.

Åtgick 2 - 2,5 av dessa 75ml tuber akrylfärg:
[ATTACH=CONFIG]78058[/ATTACH]

Första strykningen:
[ATTACH=CONFIG]78059[/ATTACH]

Andra strykningen:
[ATTACH=CONFIG]78060[/ATTACH]

Det var svårt att få färg hela vägen intill aluminiumramen. Tog en disksvamp och duttade in färg där. Drog bort maskeringen så fort som möjligt men det fläkte sig lite ändå, så fick bättra på. Innan svampmålning:
[ATTACH=CONFIG]78062[/ATTACH]

Tredje & sista strykningen:
[ATTACH=CONFIG]78061[/ATTACH]

För ännu bättre resultat kunde jag kanske lagt ett lager till, men beslöt att 3st fick räcka. Akrylfärgen är ganska ömtålig märkte jag. Den tål nog inte så mycket skav osv så sparar färgen som blev över ifall jag måste bättra på i framtiden.
#38 - 15 november 2015 19:33
När det gäller stenen så lärde jag mig att med mindre stenar i botten och större ju högre upp överlever fler yngel, ger fler gömställen för de minsta så de som är lite större inte tar dessa osv. Dessutom fastnar det mat till de små.

Något jag inte själv vågat är att lasta sten på glasbotten som inte har helt stöd men det är ju fega jag.[:o]
#39 - 16 november 2015 21:07
flygrc skrev:
När det gäller stenen så lärde jag mig att med mindre stenar i botten och större ju högre upp överlever fler yngel, ger fler gömställen för de minsta så de som är lite större inte tar dessa osv. Dessutom fastnar det mat till de små.

Något jag inte själv vågat är att lasta sten på glasbotten som inte har helt stöd men det är ju fega jag.[:o]

Tycker det är väldigt svårt att lyckas stapla större stenar på mindre utan att det vill skifta/glappa.. Ska försöka blanda så det blir många små skrymslen och många större.

Är en av de nojjiga så skodde hela botten med frigolit idag :) Telefonkameran gillade inte de starka kontrasterna mellan bakgrund och botten, men ungefär såhär blev det:
[ATTACH=CONFIG]78071[/ATTACH]
#40 - 16 november 2015 21:18
Ser bra ut; fast lite väl lite sten tycker jag ☺☺
#41 - 16 november 2015 21:27
Webo skrev:
Ser bra ut; fast lite väl lite sten tycker jag ☺☺

Kanske ska starta en ny stil? (Allt ska ju vara så minimalistiskt idag) Vad sägs om djuphavstema? Fixa botten & gavlarna svarta också - och fimpa lyset? ;)
#42 - 18 november 2015 11:48
Fisk?

[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]I väntan på att silikonet härdar så har jag funderat på antalet fiskar som får plats. Karet är ju 180x50x50 och kommer ha en hel del sten.[/FONT][/COLOR][COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]När det gäller arter tänker jag mig 4 grupper:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]1. Ps. Saulosi (7st som jag redan har)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]2. M. Cyanerohabdos 'Maingano' (7st som jag redan har)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]3. L. Trewawase 'Näbbciklid' - Nya[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]4. Ps. Acei - Nya[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#454545][FONT=UICTFontTextStyleBody]Vad tror ni om blandningen? Och hur många kan jag köpa av Näbbciklid & Acei?[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/COLOR]
#43 - 18 november 2015 12:21
simka skrev:

Snyggt och proffsigt!:)
#44 - 18 november 2015 17:19
simka skrev:
Tycker det är väldigt svårt att lyckas stapla större stenar på mindre utan att det vill skifta/glappa.. Ska försöka blanda så det blir många små skrymslen och många större.

Är en av de nojjiga så skodde hela botten med frigolit idag :) Telefonkameran gillade inte de starka kontrasterna mellan bakgrund och botten, men ungefär såhär blev det:

Ett tips som kanske kan vara nyttigt. Grenkontakterna och övriga kontakter runt akvarium utan skåp kan man vända upp och ner. På det sättet så kan där inte hända något om man råkar spilla vatten eller det skulle börja att läcka.
#45 - 19 november 2015 06:07
åheim skrev:
Snyggt och proffsigt!:)

Tack! :)

Webo skrev:
Ett tips som kanske kan vara nyttigt. Grenkontakterna och övriga kontakter runt akvarium utan skåp kan man vända upp och ner. På det sättet så kan där inte hända något om man råkar spilla vatten eller det skulle börja att läcka.

Riktigt bra tips! Ska se om jag kan få till det, sladdarna är dock väldigt korta (eller så är det jag som beställt för hög bänk;)) Har planer på att klä in stommen vid ett senare tillfälle - då borde det gå att lösa
#46 - 21 november 2015 21:39
Provfyllning och tvättning, skrämmande och spännande:
[ATTACH=CONFIG]78125[/ATTACH]

Pumparna döljs i filterfacken tillsammans med doppvärmare & termometer. Den svarta designfilmen på utsidans kortsida blev superbra.
[ATTACH=CONFIG]78126[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78127[/ATTACH]

Sten, steg för steg:
[ATTACH=CONFIG]78128[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78129[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78130[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78131[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78132[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78133[/ATTACH]

Sköljde sanden, det fanns mycket att mjölka ur. Stenen är högtryckstvättad men en del stenmjöl fanns ändå kvar. Det gick åt ca 35-40kg sand:
[ATTACH=CONFIG]78134[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78135[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]78136[/ATTACH]

Slutresultatet:
[ATTACH=CONFIG]78137[/ATTACH]
#47 - 21 november 2015 22:17
Nu börjar det likna något. Jag tycker det ser bra ut som en första scape. Sen kommer du ju att ändra lite här och där efterhand som du "bor" in det. 👍👍
#48 - 21 november 2015 22:19
Jäklar vad läckert det blir, dina stenar är ju ursnygga! Blir riktigt avundsjuk. Potentialen i ditt kar börjar ju klättra igenom taket!
#49 - 22 november 2015 09:34
Webo skrev:
Nu börjar det likna något. Jag tycker det ser bra ut som en första scape. Sen kommer du ju att ändra lite här och där efterhand som du "bor" in det. 

Tack! Du har så rätt, har redan börjat titta på förbättringar. Känner mig nöjd med valet att köra frigolit under hela botten, så nu kan jag flytta runt bäst jag vill utan att behöva vara så rädd. Ska försöka få mer "höjdkänsla" på de planare stenarna - sanden höjd åt upp ganska mycket av dem kan jag tycka. Sen så kommer nog antalet skrymslen & vrår behöva öka.

joeyk skrev:
Jäklar vad läckert det blir, dina stenar är ju ursnygga! Blir riktigt avundsjuk. Potentialen i ditt kar börjar ju klättra igenom taket!

Underbart, tack för de fina orden :)
#50 - 22 november 2015 22:58
Alla kontakter kan man gömma genom att fästa skarvdosorna under akvariet med dubbelhäftande tejp;) Jag såg pumparna som såg ut att vara aquarium system 1000... Har en sån men den lät nå föbenat, hur är dina?

Kollade lite närmare på ditt kar och tyckte att det skulle vara schysst att bygga upp sten runt hela filterhörnorna, eller hur? Då får du ju dem helt osynliga...
#51 - 24 november 2015 21:09
Bra idé! Håller dock på att skissa på hur jag ska klä in ställningen, och då blir de gömda ändå. Några tips på hur man kan få det snyggt? (Tänker typ MDF som bottenplan, lösa dörrar som sitter med skåpsmagneter etc)

Var inne på det länge och såg en tråd igår med filtervägg, blir ganska snyggt. Men tänker att det blir bäst filtrering om jag inte blokerar (mindre partiklar) filterhörnen för mycket.

Har tyvärr slängt kartongerna till pumparna men har en gammal bild, se nedan. De är på 2000L st. Väsnas faktiskt förvånansvärt lite för att vara billiga kinapumpar. De står på filtermatta och utblåsslangen isoleras med filtermatta där den ligger mot hlaset. Så nästan helt "tysta", svagt surr. Men utan isoleringen låter de mycket!!
#52 - 29 november 2015 17:57
Fisk

I förra veckan var jag iväg och handlade de första grupperna. Lotten föll på 3+4 st Ps. Acei ' Mari Gold' och 3+4st L. Trewavasae 'Rödfenad näbbciklid'.

Acei gruppen verkar vara väldigt fredlig och dessutom håller de sig gärna tillsammans i grupp. Att de stimmar kanske är att överdriva, men väldigt fint att de håller sig ihop.

Av Trewavasae är ca hälften OB. Tycker de är så vackra!

Här är lite mobilbilder. Ljusfärgen varierar väldigt mycket mellan bilderna men ljuset är inte så kallt som det ser ut på vissa av bilderna.
[ATTACH=CONFIG]78196[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78197[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78198[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78199[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78200[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78201[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78202[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78203[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78204[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78205[/ATTACH]
#53 - 29 november 2015 18:11
Snyggt! :)
#54 - 30 november 2015 19:35
Udda

Är det ett normalt beteende att Malawi lägger sig på botten? Några, men framförallt en, av mina Acei ligger nästan alltid som på bilden. Har aldrig sett det beteendet förr. Någon som känner igen sig?

I övrigt är den pigg och livlig om man "stör den". Dock så skrubbar sig Acei en del. Dropptest visar ca 7,5-8 i pH.
#55 - 30 november 2015 19:59
Ser r9iktigt bra ut!
#56 - 30 november 2015 20:34
Snyggt! :)

Einarsson skrev:
Ser r9iktigt bra ut!

Tack hörni! Det värmer :)
#57 - 30 november 2015 20:57
Är dessa vattenvärden verkligen rimliga?

simka skrev:
Är det ett normalt beteende att Malawi lägger sig på botten? Några, men framförallt en, av mina Acei ligger nästan alltid som på bilden. Har aldrig sett det beteendet förr. Någon som känner igen sig?

I övrigt är den pigg och livlig om man "stör den". Dock så skrubbar sig Acei en del. Dropptest visar ca 7,5 i pH.

Gjorde vattentester (JBL & SERA dropptester) igår innan det första vettenbytet. Fick ganska mycket utslag och blev lite förvånad. Har matat mycket sparsamt & använt bakteriekultur.

Sju dagar efter uppstart med 14st fiskar:

[LIST]
[*][COLOR=#daa520]KH = 4[/COLOR]
[*][COLOR=#008000]pH = 8[/COLOR]
[*][COLOR=#ff0000]NH4 = 0,5 -> 1,0[/COLOR]
[*][COLOR=#ff0000]NH3 = 0,03 -> 0,05[/COLOR]
[*][COLOR=#daa520]N02 = 0,1 -> 0,2[/COLOR]
[*][COLOR=#008000]N03 = 1[/COLOR]
[/LIST]
[COLOR=#008000]
[/COLOR]24h efter 50% VB:

[LIST]
[*][COLOR=#ff0000]KH = 3[/COLOR]
[*][COLOR=#FF0000]NH4 = 0,5[/COLOR]
[*][COLOR=#FF0000]NH3 = 0,03[/COLOR]
[*][COLOR=#DAA520]N02 = 0,1[/COLOR]
[/LIST]
[COLOR=#008000]
[/COLOR]Rent kranvatten:

[LIST]
[*][COLOR=#006400]NH4 = 0[/COLOR]
[*][COLOR=#006400]NH3 = 0[/COLOR]
[*][COLOR=#DAA520]N02 = 0,05[/COLOR]
[*][COLOR=#daa520]N03 = <1[/COLOR]
[/LIST]
[COLOR=#daa520]
[/COLOR]Vad säger ni om dessa värden? Är det rimligt att få dessa värden efter bara 7 dagar och dessutom ha en del utslag efter 50% VB? Utslag på N02 & N03 i kravatten?!
[COLOR=#daa520]
[/COLOR]Vattenkemi är verkligen inte mitt område. Klurar på om det är anledningen till skrubbningen bla..[COLOR=#daa520]
[/COLOR]

[COLOR=#daa520]
[/COLOR]
#58 - 30 november 2015 20:59
simka skrev:
I förra veckan var jag iväg och handlade de första grupperna. Lotten föll på 3+4 st Ps. Acei ' Mari Gold' och 3+4st L. Trewavasae 'Rödfenad näbbciklid'.

Acei gruppen verkar vara väldigt fredlig och dessutom håller de sig gärna tillsammans i grupp. Att de stimmar kanske är att överdriva, men väldigt fint att de håller sig ihop.

Av Trewavasae är ca hälften OB. Tycker de är så vackra!

Snyggt och jag har också Mari Gold och de är riktigt snygga och mina simmar också mycket ihop så det ser ut som om de stimmar, speciellt de mindre.
#59 - 30 november 2015 21:00
simka skrev:

I övrigt är den pigg och livlig om man "stör den". Dock så skrubbar sig Acei en del. Dropptest visar ca 7,5 i pH.

Har inte sett detta hos några av mina.
#60 - 30 november 2015 21:04
simka skrev:
Gjorde vattentester igår innan det första vettenbytet. Fick ganska mycket utslag och blev lite förvånad. Har matat mycket sparsamt & använt bakteriekultur.

[LIST]

[/LIST]

[COLOR=#008000]

[LIST]

[*][COLOR=#ff0000]NH4 = 0,5[/COLOR]

[*][COLOR=#ff0000]NH3 = 0,03[/COLOR]

[*][COLOR=#daa520]N02 = 0,1[/COLOR]

[/LIST]

[COLOR=#008000]

[/COLOR]Rent kranvatten:

[LIST]

[*][COLOR=#daa520]N02 = 0,05[/COLOR]

[/LIST]

[COLOR=#daa520]

[/COLOR]Vad säger ni om dessa värden? Är det rimligt att få dessa värden efter bara 7 dagar och dessutom ha en del utslag efter 50% VB? Utslag på N02 & N03 i kravatten?!

[COLOR=#daa520]

[/COLOR]Vattenkemi är verkligen inte mitt område. Klurar på om det är anledningen till skrubbningen bla.

Använder du test stickor eller droppar? (jag är inte alls bra på detta men jag har läst att stickor kan vara lite opålitliga, men det kan de som kan mera om detta svara på när de ser vilken sort du använder).
#61 - 30 november 2015 21:06
simka skrev:

Ja när de vill somna så gör mina det.
#62 - 30 november 2015 21:08
Webo skrev:
Använder du test stickor eller droppar? (jag är inte alls bra på detta men jag har läst att stickor kan vara lite opålitliga, men det kan de som kan mera om detta svara på när de ser vilken sort du använder).

Oj, hade missat att skriva droppteter. Ändrat nu!:) Tror du hört helt rätt, stickorna vilseleder bara. Testade stickor och dropptester vid samma tillfälle för ett par år sedan och fick helt olika resultat..
#63 - 30 november 2015 21:09
Ja när de vill somna så gör mina det.

Händer det även med ljuset tänt? Hos mig så verkar det inte spela någon roll om det är ljust eller mörkt.
#64 - 1 december 2015 17:44
simka skrev:
Gjorde vattentester (JBL & SERA dropptester) igår innan det första vettenbytet. Fick ganska mycket utslag och blev lite förvånad. Har matat mycket sparsamt & använt bakteriekultur.

[LIST]

[/LIST]

[COLOR=#008000]

[LIST]

[*][COLOR=#FF0000]NH4 = 0,5[/COLOR]

[*][COLOR=#FF0000]NH3 = 0,03[/COLOR]

[*][COLOR=#DAA520]N02 = 0,1[/COLOR]

[/LIST]

[COLOR=#008000]

[/COLOR]Rent kranvatten:

[LIST]

[*][COLOR=#DAA520]N02 = 0,05[/COLOR]

[/LIST]

[COLOR=#daa520]

[COLOR=#daa520]

[/COLOR]Vattenkemi är verkligen inte mitt område. Klurar på om det är anledningen till skrubbningen bla..[COLOR=#daa520]

[/COLOR]

Någon som har input? :)
#65 - 2 december 2015 08:25
Din vattenkvalitet är inte bra men det är heller inget konstigt. Du har fått en ammoniumspik som är normalt då man startar upp med många fiskar. Det kommer en nitritspik efter det där någon gång nästa vecka kanske. Vad du kan göra är att öka till två vattenbyten i veckan tills du ser att nitriten slutar att öka och börjar vända neråt. Malawiciklider har inga problem med täta vattenbyten. Tyvärr trivs kiselalger väldigt bra med de förutsättningarna också men de försvinner senare.

Det brukar vara svårt att läsa av NO2/NO3-testerna på lägsta nivån så jag tror inte att det är något fel på ditt kranvatten såvida inte din vattenleverantör säger det. I så fall är kloramin som de oftast desinficerar med ett större bekymmer. Krydda akvarievattnet vid varje vattenbyte med askorbinsyra som finns i kryddhyllan på mataffären så är det problemet ur världen. En knivsudd räcker.

Jag har också sett en del malawiciklider vila på botten. Andra föredrar att "sväva" ovanför botten. Jag har aldrig hört att det skulle vara några bekymmer så länge de är pigg i övrigt.
#66 - 2 december 2015 17:32
Det var det jag reagerade på, hade för mig att det var mer normalt med ammoniumspik efter två veckor - inte en vecka. Men kanske är så att 14st är i överkant att starta med, eller åtminstone kräver tätare VB. Gjorde nya tester idag och värdena var oförändrade mot förra mätningen så gjorde 40-50% VB. Ska följa lite mer noggrant nu och vattentesta varje/varannan dag tills det svängt in sig lite.

Bra att veta! Trodde kanske det var fel på dropptesterna. De har legat i garaget under hösten i ganska kallt klimat.

Tack för grymt svar :)
#67 - 3 december 2015 09:13
Det kan vara svårt att gradvis öka antalet fiskar då det gäller afrikanska ciklider eftersom de är så lynniga. Då orsakar man lätt den typen av stress istället. Så det är rätt vanligt att man rivstartar genom att tillsätta åtminstone en full grupp åt gången. Det är inga problem bara man är beredd att parera kväve-spikarna med extra vattenbyten.
#68 - 7 december 2015 19:30
Nu när akvariet håller på att svänga in sig (fortfarande höga nivåer av ammonium med 2st 50% VB/vecka) sitter jag och funderar på när de första algerna dyker upp. Kiselalgerna är säkert snart på ingång.

Min förhoppning är att kunna ha en fin grön matta på stenarna som fiskarna kan beta av. Drömmen är ju att bara få önskade alger och de andra kan få lysa med sin frånvaro.

[ATTACH=CONFIG]78293[/ATTACH]

Är det någon som har bra tips på att främja denna alg (namn?) nu så här i början innan det andra tagit sig? Så kanske den kan få ett litet försprång? Andra tips för att få rätt alger?
#69 - 9 december 2015 17:38
Biobollar

Har några liter filterutrymme till övers bakom båda filtermattorna (för pumpar, doppvärmare mm). Funderar på att hälla i biobollar där bakom - för att få ut ännu mer av filtren.

Någon som provat? Är biobollar mest lämpat eller finns det annat som är bättre för ändamålet?
#70 - 10 december 2015 08:43
Grönalgerna kommer. Det brukar snarare handla om att begränsa framfarten. Exakt vilka grönalger det är som växer på stenarna vet jag inte. Förmodligen finns det en uppsjö olika varianter. Det brukar som sagt börja med kiselalger, sen tar grönalgerna över några veckor senare. Då ser det oftast ut som på bilden med lätt ljusgröna stenar. Dammalger på insidan av glaset kommer ungefär samtidigt. De har en livscykel på ca 3 veckor. Skrapa enbart framrutan och lämna resten tills de har blommat klart. Om du kan. Det brukar vara som att inte klia på myggbett. Lämnar man stenarna ifred så kommer de att få en mörkgrön ton då algerna växer sig tätare och bildar en sammetsliknande beläggning. Fiskarna betar konstant på algerna så stenarna blir grå/grön-melerade. Precis som stenen längst bak till vänster på din bild.

Normal skötsel ska räcka för att dämpa algtillväxten till en hanterbar nivå. Dammalger och prickalger är ingen större fara men man vill ju helst inte stå med algskrapan mer än max en gång i veckan. Svävalger och cyanobakterier är inte bra och bör åtgärdas så snart det går. Om inte annat för att akvariet kommer att se förjävligt ut.

Biobollar fungerar bäst i droppfilter och andra installationer som är luftade. Du får mer filteryta om du kör med någon typ av keramiska kulor. Eheims variant heter substrat pro, Seras heter biopur osv... Det går att använda krossad lavasten eller fin filtermatta också.
#71 - 10 december 2015 20:08
Har sedan ett par dagar sett tecken på de första kiselalgerna, så nu är de på ingång. Är ju som du skriver att det måste bli värre innan det kan bli bättre :-) Ska följa dina råd. Får se hur jag ska fortsätta med ljustiden. Har 2x40w som är på ca 5h/dag.

Okej, tack! Då kör jag på något sådant istället. Tips på hur man kan samla ihop dem? Har hört nylonstrumpa?
#72 - 17 december 2015 19:59
För första gången sedan jag började mäta ser jag tendenser till att ammoniumet NH4 är på väg ned :) Däremot så rör det på sig på nitrat &amp; nitrit N03/N02. Ser ut så här idag 5 dagar sedan senaste VB:
[LIST]
[*][COLOR=#008000]NH4 = 0[/COLOR]
[*][COLOR=#008000]NH3 = 0[/COLOR]
[*][COLOR=#FF0000]N02 = 0,6[/COLOR]
[*][COLOR=#FF0000]N03 = 5 -&gt; 7[/COLOR]
[/LIST] [FONT=inherit]Det är väl som sig bör så här i början, men fortsätter att tillsätta bakteriekultur dagligen. Någon som vet ungefär hur länge det tar innan Nitriten & Nitraten vandrar nedåt?[/FONT]
#73 - 30 december 2015 22:31
Inkoppning av batch 2 med fisk:
2st Näbbciklid (ersättning av de 2 som dött)
7st M.Cyanerohabdos - Maingano
6st Ps.Saulosi
3st S.Njassae VF - Malawimal (ca 7, 10 & 15cm)
[ATTACH=CONFIG]n2346976[/ATTACH]
#74 - 1 januari 2016 12:54
Har pysslat och byggt ett skåp till aluminiumramen i Jul. tanken är att allt ska gå att ta bort utan spår från aluramen, så har ej skruvat eller liknande i ställningen. Bilderna får förklara sig själva :)
[ATTACH=CONFIG]n2346965[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346964[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346966[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346967[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346968[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346969[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346970[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346971[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346972[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346973[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2346974[/ATTACH]
#75 - 1 januari 2016 13:08
Holy sheit. Det där är förbannat snyggt gjort. :D
#76 - 1 januari 2016 14:08
Mycket bra jobbat Simon, så tjusigt.
#77 - 2 januari 2016 13:19
[QUOTE=Einarsson;n2346978]Holy sheit. Det där är förbannat snyggt gjort. :D[/QUOTE]

[QUOTE=tonpet;n2346981]Mycket bra jobbat Simon, så tjusigt.[/QUOTE]

Tack ska ni ha, det värmer :)
#78 - 2 januari 2016 18:36
Har problem med aggresioner i karet.. Sedan i lördags har tre jagats ihjäl och jag ser andra som blir mobbade. Så tog och stoppade i mer eller mindre resten av stenen jag hade kvar. Syns ganska tydligt vilka stenar som är nya ;)

[ATTACH=CONFIG]n2347126[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]n2347127[/ATTACH]

Får se om det hjälper, annars får det bli att suga upp sand och trycka i ännu mer sten.
#79 - 4 januari 2016 06:51
Wow vilken spännande tråd och läckert kar att följa för mig som nybörjare! :) Ska genast fundera på hur jag kan justera min stenläggning lite så jag inte får olyckor.
#80 - 17 januari 2016 21:20
Mer sten gjorde susen, det finns fortfarande aggressioner men ser inte att någon jagas för mycket, wihoo!
[ATTACH=CONFIG]n2348837[/ATTACH]

Fick ett infall också att ha lite kvälls & morgonbelysning för att få ut lite mer av karet. Just nu bara preliminärt utlagda men tycker resultatet blev kanon :)
[ATTACH=CONFIG]n2348838[/ATTACH]

Annons