450L karet läcker...

#1 - 15 april 2010 17:40
Suck upptäckte precis att vårat stora kar sipprar vatten någonstans från botten. Så nu har vi lånat ett mindre kar av affären vi köpte det stora av så fiskarna har någonstans att bo. Så nu ska vi tömma vatten och jaga fiskar... Det är ju inte alls gammalt så garantin borde täcka iaf.
Det känns överkomligt, det jobbiga blir att hitta någon som kan hjälpa oss att bära ut det stora karet till bilen. Min man kan ju inte bära pga sin nackskada. Tror jag ska bjuda in till grillparty:D
#2 - 15 april 2010 17:42
o inte kul....jag bor ju nära...när e de dags för flytt? (iof har ingen bil så svårt att ta mig ut dit, men det går la bussar. ;) )
GKM
#3 - 18 april 2010 07:22
chigak skrev:
Suck upptäckte precis att vårat stora kar sipprar vatten någonstans från botten. Så nu har vi lånat ett mindre kar av affären vi köpte det stora av så fiskarna har någonstans att bo. Så nu ska vi tömma vatten och jaga fiskar... Det är ju inte alls gammalt så garantin borde täcka iaf.

Det känns överkomligt, det jobbiga blir att hitta någon som kan hjälpa oss att bära ut det stora karet till bilen. Min man kan ju inte bära pga sin nackskada. Tror jag ska bjuda in till grillparty:D

Vad är det för märke på ditt akvarium?
#4 - 18 april 2010 16:49
Ett 450 väger ju knappast ett ton, be grannarna och bjud på en bärs:)
#5 - 18 april 2010 18:52
Är det så svårt att hitta bärhjälp?
annars borde det väl gå att hitta läckan och täta själv så ni slipper släpa på det, lyckas ni få det till affären måste det väl hem igen nån annan dag och då återstår samma problem.
Ett grillparty låter lockande annars ;)
#6 - 18 april 2010 19:14
Akvariet är nu lastat i bilen. Snälla vänner var här idag och hjälpte oss. Att vi släpar iväg det till affären är för att det är så nytt så det ska gå på garantin. Jag accepterar inte att något jag betalt dyra pengar för inte är riktigt. Sen har ingen av oss någon kunskap om att silikona akvarium så känns dumt att ge sig på det.
Underlägget det stog på var dyngsurt och bänkskivan på möbeln helt uppsvälld så den får följa med den med för det tänker jag kräva en ny.
Även om detta inte alls var vad jag hade lust med nu så är det lite positivt iaf för nu får jag ju en anledning att byta ut bottensubstratet som jag inte är nöjd med =)
GKM
#7 - 18 april 2010 19:26
chigak skrev:
Akvariet är nu lastat i bilen. Snälla vänner var här idag och hjälpte oss. Att vi släpar iväg det till affären är för att det är så nytt så det ska gå på garantin. Jag accepterar inte att något jag betalt dyra pengar för inte är riktigt. Sen har ingen av oss någon kunskap om att silikona akvarium så känns dumt att ge sig på det.

Underlägget det stog på var dyngsurt och bänkskivan på möbeln helt uppsvälld så den får följa med den med för det tänker jag kräva en ny.

Även om detta inte alls var vad jag hade lust med nu så är det lite positivt iaf för nu får jag ju en anledning att byta ut bottensubstratet som jag inte är nöjd med =)

Är det ett Juwel Vision?
#8 - 18 april 2010 19:30
Jo visst rätt ska va rätt och va möbeln förstörd så måste du ju in med den iaf, hade det bara varit karet hade jag nog själv tagit den mist jobbiga vägen, fixa kar är verkligen inte svårt eller dyrt men känner man att det är nåt man inte borde pyssla med är det nog bäst att inte göra det :)
#9 - 18 april 2010 19:30
GKM skrev:
Är det ett Juwel Vision?

Jag är osäker på vad det är för märke faktiskt.
GKM
#10 - 18 april 2010 19:37
chigak skrev:
Jag är osäker på vad det är för märke faktiskt.

Om akvariet har en välvd frontruta så är det troligen ett Juwel Vision. Jag vill gärna ha besked av dig eftersom jag nyligen köpt just ett sådant.
#11 - 18 april 2010 19:38
GKM skrev:
Om akvariet har en välvd frontruta så är det troligen ett Juwel Vision. Jag vill gärna ha besked av dig eftersom jag nyligen köpt just ett sådant.

´
Aha men det har jag inte. Frontrutan är rak på mitt.
#12 - 18 april 2010 20:38
chigak, hej, en habo-bo till!! Trist akvariet gått sönder!!
#13 - 19 april 2010 13:38
Nu har vi varit och lämnat karet. Vi får ett helt nytt kar och ny BTN slimlinebakgrund som vi hade i innan och ny toppskiva till möbeln. Så det känns helt ok när det nu ändå hänt.
Gäst
#14 - 19 april 2010 13:45
Gött att det gick väl utan för mycket strul. Ni krävde ingen ersättning för det extra jobbet? Samma hände mig med ett akvarie för ca 10 år sedan då fixade de jag köpte av med frakten o hela kittet jag behövde bara sitta o titta på sedan fick jag ytligare 2 år garanti på det nya.

Surt att det hender man har ju lite annat för sig med om dagarna.
#15 - 19 april 2010 13:45
Klarade sig alla fiskar?
#16 - 19 april 2010 13:50
Dev skrev:
Gött att det gick väl utan för mycket strul. Ni krävde ingen ersättning för det extra jobbet? Samma hände mig med ett akvarie för ca 10 år sedan då fixade de jag köpte av med frakten o hela kittet jag behövde bara sitta o titta på sedan fick jag ytligare 2 år garanti på det nya.

Surt att det hender man har ju lite annat för sig med om dagarna.

Nej det gjorde vi faktiskt inte, vi var glada att de inte bråkade om karet.
Gäst
#17 - 19 april 2010 13:52
Det är ju det viktiga.
#18 - 19 april 2010 13:52
Naargrimh skrev:
Klarade sig alla fiskar?

Jadå jag upptäckte det i tid så jag hann flytta alla fiskarna till tillfälligt hem. De har det lite trångt nu men de klarar sig som tur är.
#19 - 19 april 2010 13:53
Gott det i alla fall
Bilagor:
Gäst
#20 - 19 april 2010 13:54
Min första tanke va golvet vattenskador.
#21 - 19 april 2010 13:59
Dev skrev:
Min första tanke va golvet vattenskador.

Jadu det är ju bara några månader sedan vi fick byta golv på halva undervåningen för vårat förra akvarie sprack så snacka om att vi fick panik nu när vi såg att det började droppa...[:O]
Men denna gången var det inga fara alls för golvet, så bra!
Gäst
#22 - 19 april 2010 14:01
Jäkla tur det:)
#23 - 9 maj 2010 14:54
Suck fortfarande inget nytt akvarie. i förra veckan var jag inne och frågade efter det. Jodå det hade kommit dagen innan, toppen tänkte jag då. men sen visar det sig att det bara är möbeln som kommit trots att det enligt följsedel till butiken skulle varit med karet med. Fick iaf en helt ny möbel med mig hem. Var inne idag igen för att fråga efter det då jag visste att de fått leverans från Imazo i torsdags. Nej nu visade det sig att Imazo inte hade haft något kar hemma så nu har de beställt hem det. Så förhoppningsvis får vi det i slutet på nästa vecka... Börjar bli lite trött på det här nu och blev lite sur så krävde att få det hemlevererat när det väl kommer. Det var inga problem så det var ju iaf något. så nu är det bara att vänta en vecka till på att förhoppningsvis få hem nya karet. Mina stackars skalarer börjar se lite ledsna ut i sitt lilla kar de går i så länge...
#24 - 17 maj 2010 17:54
SUCK... Idag kom det nya karet hem. Men det är ett mindre än det vi hade. jag hävdade när jag pratade med de i affären att det var 450L det vi hade men de sa att det var 420L och det sa även Imazo att det är 420L som finns. jag var tveksam men tänkte att jag har väl fel då. MEN nu när det står på plats så är det 4cm lägre och det är inte ok. Jag ser det så tydligt för det har blivit ett litet märke i tapeten från fästet till filtrets slang. Jag tyckte när jag hjälpte till att bära in det att det var lättare än förra gången. Det var ju inte så konstigt, det är ju tunnare glas i detta. Så nu är jag på krigsstigen! Imorgon ska jag ta ett snack med de för det här tänker jag inte acceptera. Jag börjar bli väldigt trött på detta strulande nu...

Annons