450L akrylakvarie med Pentairfilter

#1 - 6 november 2007 15:23
Jaa, då är projektet äntligen igång!
Mitt drömakvarie står här på golvet i olika stadier av limning och planerna ruser genom skallen. Men en presentation är kanske i sin ordning?

Bakgrund:
Jag har tidigare haft två akvarier (120L och 155L) som kommit upp till och från de senaste 15 åren (jag är 23), men det är väl egentligen först nu jag försöker sätta mig in i orsak och verkan inom akvarievärlden.

Drömmen:
Ett större akvarie helt enkelt. Drömmen manifesteras i ett 130x60x60cm akvarie som kommer få en vattenvolym på ca 450L.

Planerna: Min flickväns bror arbetar på ett företag som leverar akryl, och han erbjöd sig att undersöka möjligheterna. Resultatet blev att han efter att ha fått mina ritningar dök upp i min lägenhet med material för ett akvarie i 15mm akryl (orginal Plexiglas XT). Vi har redan börjat limma det (enligt tidigare akvariebyggen på hans företag utlovas täthet genom enbart limning, ingen ful silikonkant behövs, liksom ingen ram runt om).

Filtrering: Min goda vän Kamelryttarn skissade för en tid sedan på ett eget bygge och beställde hem filter av märket Pentair Aquatics. I den här tråden diskuteras filtrena: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=75409 Bygget blev aldrig av, så jag köpte filtrena av honom.

Filtrena är av olika moduler (mekaniskt, kemiskt, UV och värmare) och ser ut så här: http://www.pentairaquatics.com/products/detail/quiet_one/Q1_images/ModSys%2BQ1sm.jpg

Inredning: Det enda jag egentligen bestämt mig för är sandbotten. Jag har redan två grusbottnade, så lite variation kunde vara trevligt. Tanken är att hämta ett par hinkar av den fina sanden från Vätterstranden här i Jönköping. Något att tänka på?

Problem att lösa:
1. Pump. Har tittat på en Eheim 1250 för 710kr på akvarieshop.se
2. Lysramp. Har tittat på en [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Heltäckande ramp till fyra lysrör 125 x 50 cm för 1600kr på akvarieshop.se
3. Inlopp/utlopp till filtermodulerna. Skissen jag har gjort ser ut så här:
http://www.requiem.se/~whistler/akvarie.jpg. Är dock fundersam över om jag kan ha utloppet sådär... Borde ju komma in massa skräp och sånt då?
4. Fiskar. Vad katten ska jag ha? :D Som det är nu har jag tre stora slöjstjärtar som jag helst vill ha i det här nya stora, då jag vill använda mina två gamla akvarier för att odla platy i. Jag har även ett gäng ancistrus och ett tiotal kuhlii som nog också gärna följer med till stora akvariet. Jag är nog mest sugen på diskus eller scalarer.
5. Lysrör. Vad rekommenderas?
6. Värmare. Modulen fungerar ju som så att man sticker ner en värmare i den. Vad behövs? Har tittat på en [/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]Jäger 200 W för 170kr på akvarieshop.se[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=2]
Kommentarer och åsikter mottages gärna! Jag tål kritik, så det är bara att köra! :)
[/SIZE][/FONT]
#3 - 6 november 2007 16:13
Whistler84 skrev:
[SIZE=2][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Som det är nu har jag tre stora slöjstjärtar som jag helst vill ha i det här nya stora, Jag har även ett gäng ancistrus och ett tiotal kuhlii som nog också gärna följer med till stora akvariet. Jag är nog mest sugen på diskus eller scalarer.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kommentarer och åsikter mottages gärna! Jag tål kritik, så det är bara att köra! :)[/FONT][/SIZE]

[COLOR=black]Låter spännande och lite ovanligt det här. [/COLOR]

[COLOR=black]Men du bör nog läsa på beskrivningarna av de fiskar du har tänkt på. Ett litet tips på vägen;) Kolla rekommenderad vattentemperatur för Slöjstjärtar och Discus:)[/COLOR]
#4 - 6 november 2007 16:22
I specifikationerna till filtret skrivs det ganska mycket om aktivt kol. Hoppas du är medveten om att vi här i svedala inte behöver filtrera genom aktivt kol. Det gör mer skada än nytta.
#5 - 7 november 2007 07:42
Pumpen skall nog trycka vattnet genom filtren, så att man kan se på tryckmätaren när filtret behöver rengöras.
#6 - 7 november 2007 07:43
Kul att du tittar in i tråden! :)

Varför skulle det skada med aktivt kol? Tycker jag titt som tätt ser filtersystem som är kolbaserade, och har även sett en del skriverier om det här på forumet.

Gällande att blanda slöjstjärt och diskus är ju helt upp åt väggarna. Vet inte vad jag tänkte med. Tanken från början var att göra mig av med slöjstjärtarna, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det egentligen. Kan vara där det spökade... :)

Scalare ska väl gå fint ihop med slöjjisarna ändå? Eller har jag missat något (igen)?
#7 - 7 november 2007 07:46
c90368 skrev:
I specifikationerna till filtret skrivs det ganska mycket om aktivt kol. Hoppas du är medveten om att vi här i svedala inte behöver filtrera genom aktivt kol. Det gör mer skada än nytta.

Jo men det är ju enkelt att byta ut kolet mot annat filtermaterial.
#8 - 7 november 2007 07:50
Akryl akvarie. Ska du ha någon ram runt?
Menar jag har inte en aning om hur pass mycket ett sådant tål rent belastnings mässigt.
Misstänker dock att 15mm tjockt borde motsvara 8-9mm glas.
Vad jag förstått så blir dock det repigt rätt så fort om man har fiskar som ska spotta sten på rutorna.
Slöjjisar o skalarer borde kanske funka dock så är det nog inget bra förhållande för dina slöjjisar då tempen för att passa skalarerna är lite högre.
#9 - 7 november 2007 07:55
Whistler84 skrev:
Kul att du tittar in i tråden! :)

Varför skulle det skada med aktivt kol? Tycker jag titt som tätt ser filtersystem som är kolbaserade, och har även sett en del skriverier om det här på forumet.

Nackdelen med kolfilter är att man måste hålla på att byta kolet så att det inte blir mättat och börjar släppa ut skiten igen.
#10 - 7 november 2007 08:29
Jepps...men men kol gör ju en viss rening iallafall...tar upp dålig lukt, rensar ur medicinering.
Men som sagt var kol är ett bök eftersom man måste byta det typ var 3:dje vecka.
Men kol gör underverk då det gäller klart akvarievatten.
#11 - 7 november 2007 09:01
firefox75 skrev:
Akryl akvarie. Ska du ha någon ram runt?

Menar jag har inte en aning om hur pass mycket ett sådant tål rent belastnings mässigt.

Misstänker dock att 15mm tjockt borde motsvara 8-9mm glas.

Vad jag förstått så blir dock det repigt rätt så fort om man har fiskar som ska spotta sten på rutorna.

Slöjjisar o skalarer borde kanske funka dock så är det nog inget bra förhållande för dina slöjjisar då tempen för att passa skalarerna är lite högre.

Vi har räknat enligt tabellen på den här sidan: http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_acrylic_aquarium.php

Enligt den tabellen ska 13mm tjockt Cell-cast akryl klara mått upp till 244cm långt akvarie med en höjd på 61cm. Då vi använder Extruded akryl bör det inte vara några problem att göra 130x60cm om vi använder 15mm. Det är dessutom bland det mest högkvalitativa råmaterial som finns på marknaden.

Tilläggas bör att vi har tagit fram en "sarg" också som ska sitta runt om akvariets övre kant på insidan och stadga hela strukturen.

Du gjorde mig lite orolig där med slöjstjärtarna och repor. Det var längesen jag hade skalarer, kommer inte ihåg om de också spottar sten. Gör de det?

Hur kan man lämpligen göra sig av med slöjstjärtarna? Vill inte döda dem, har haft dem i ett drygt år så de har vuxit till sig och är väldigt fina. Kan man få akvariebutiker att ta sådana som inbyte?

Gällande koldiskussionen så ska jag kontakta Pentair Aquatics i eftermiddag och se hur länge ett filter räcker, samt om man kan byta till någon annan sort. Om priset på kolfiltrena är lågt och enda nackdelen är att de tar slut fort så har jag inget emot att byta om de gör vattnet klarare. :)
#12 - 7 november 2007 11:38
Slöjjisarna skulle jag nog sätta ut en annons om.
Annars så kan du kanske få dina slöjjisar inbytta mot en eller två skalarer.

Repor bör man bara oroa sig för om du har grävande ciklider...
Ex. guldsöm, cintrinellum, jd, nicaraguense...finns en uppsjö gällande grävande ciklider.
Skalarer tillhör inte de grävande så de kan du lugnt köra med.

Kolfilter tar bort grumligheter och andra gifter från akvariet.
En del använder kolfilter enbart vid nystart av akvarium då det hjälper aquasan eller vad man använder för vattenberedningspreparat att ta bort gifter.

Man kan väl säga att exempelvis så för badpoler så lämnar de pumparna/tillverkarna klarvatten garanti bara för att de använder kolfilter.

Men man kan köra utan kolfilter...förrutsättningen är att man har andra bra filtreringsmaterial för att få samma kvalitet på vattnet.
#13 - 7 november 2007 12:11
Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

Hur mycket får du pröjsa för din akryl?
#14 - 7 november 2007 12:16
Om akryl plasten är lätt att böja vid häftig uppvrämning så skapa en lysramp som sluter tätt i ditt akvaries mått.
Bara att köpa arcadia (dubbla lysrörshållare) armatur och limma fast hållarna i rampen.
Sen kan man ju svartmåla akrylen eller färga den.

Då det gäller pump så kan du köa någon bra maxijet cirkulationspump för en 2-300kr.
Lysrör kan du köra med sylvania grolus och aquarelle.

Gällande värmaren så är ju jäger ett bra alternativ.
Kolla dock så längden i behållaren stämmer med doppvärmarens längd och även tjocklek.
#15 - 7 november 2007 13:58
firefox75 skrev:
Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

Hur mycket får du pröjsa för din akryl?

Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

Det där med värmaren ska jag kolla upp.

Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?
#16 - 7 november 2007 14:20
Whistler84 skrev:
Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

Det där med värmaren ska jag kolla upp.

Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?

tycker en eheim 1250 är nästan lite klen, så den är inte för overkill. hittade inte länken med rampen, men ett bra riktmärke är runt 0.25-0.35W/l om man inte ska ha ett växtakvarium.

Kul projekt det här, ska bli kul att följa =)
#17 - 7 november 2007 14:48
Hej, hambli! Kul att du hittat hit! :)

Här är länk till lysrampen: http://www.akvarieshop.se/item_show.php?code_no=99951
(varning för att länken maximerar fönstret)

Räknar man 0,3 * 450 = 135 så får man att om man slår ut det över fyra rör så blir det 33,75W per rör. Kan man blanda rör med olika effekter, eller måste man ha samma typ av rör hela vägen igenom? Om det inte går att blanda så tror jag det kan gå med fyra stycken 39W, vilket blir nästan exakt 0,35W/l. :)

Hur brukar det se ut med inlopp/utlopp när man kör pump och filter utanför akvariet? Jag har inte hittat något varken när jag surfat eller sökt på forumet. Vilka facktermer brukar man använda för externa filter?
#18 - 7 november 2007 15:10
Den rampen är gjord för 4st 30W T8 rör (rören är 90cm)
Till en akryl tank skulle jag utan tvekan välja något snyggare och också mer energiekonomiskt (den rampen du länkar till har traditionella drosslar som alstrar mycket värme = energi = högre elkostnad)
Något sådant är kanske: http://www.aquastyle.se/prod/div.htm (T5-armaturer längst ner på sidan)
#19 - 7 november 2007 15:39
Tack för korrektionen, heeke!

T5 4tube-1000 verkar rätt trevlig. Den är billigare än den första jag kollade på också. Något för kort kanske. Hur påverkas ljusläggningen i akvariet om armaturen är 30cm kortare än akvariet? Jag vill lägga rampen direkt på, alltså inte hänga upp den.
#20 - 7 november 2007 15:49
Till dom ramperna finns ju "ben" som man sätter på akvarie kanten.
#21 - 7 november 2007 15:51
Jo, det vet jag. Det stod ju. Det jag undrade över är hur ljuset lägger sig. Vill inte att det ska bli mörkt utåt kanterna för att rampen inte täcker hela akvariets bredd.
#22 - 7 november 2007 21:23
Här är lite bilder från "produktionen". :)

Första bilden visar hur de två kortsidorna limmats på bakre plattan:

Andra bilden visar ett steg i limning. Hade ingen tving som klarar 130cm, så det fick bli att sätta foten mot och trycka bäst man kunde. Klarar man 300kg i benpress så ska man väl klara hålla foten mot ett akvarie i dryga halvtimmen, eller hur? ;)

På andra bilden hade vi även lagt på frontsidan (som har stora ytan uppåt på bilden) som ett lock för att få lite stabilitet vid limningen och för att se hur det kommer se ut till slut.

Det som väntar nu är att fylla ut de små ojämnheter i limningen som blev (tydligen blir det alltid det), med en liten spruta fylld med vääääldigt flyktigt lim som tar sig in överallt. Kvällen är med andra ord - som man säger - räddad. :D
#23 - 8 november 2007 06:12
Grymt bra bilder.

Whistler84...nu har jag också beställt akryl...så nu ska här byggas.
Första bygget blir 150*60*60...dock så glömde jag fråga vilket lim man ska använda?
Har du några förslag?
#24 - 8 november 2007 10:43
firefox75: Kul! Du är snabb i vändningarna! :)

Limmet vi använde är något min kompis tagit med från jobbet. Vi använder två olika lim, där ett är trögflytande och används när man fogar ihop kanterna. Det andra är väldigt lättflyktigt (mycket tunnare än vatten) och sprutas in med kanyl i eventuella luftbubblor efteråt.

Vad beställde du för akryl? Vilken typ och tjocklek? Gällande limmet så kan nog företaget du beställde akrylen från hjälpa dig bättre än vad jag kan. Lycka till!
#25 - 8 november 2007 10:51
Whistler84 skrev:
firefox75: Kul! Du är snabb i vändningarna! :)

Limmet vi använde är något min kompis tagit med från jobbet. Vi använder två olika lim, där ett är trögflytande och används när man fogar ihop kanterna. Det andra är väldigt lättflyktigt (mycket tunnare än vatten) och sprutas in med kanyl i eventuella luftbubblor efteråt.

Vad beställde du för akryl? Vilken typ och tjocklek? Gällande limmet så kan nog företaget du beställde akrylen från hjälpa dig bättre än vad jag kan. Lycka till!

du har väl kolla upp vad som är i limmet, så de inte är antimögel ämnen i det. då blir det inte så roligt.

men bilderna på limningen såg bra ut
#26 - 8 november 2007 17:59
när man limmar akryl så använder man acrifix. finns rätt många varianter av det. vissa kräver uv ljus för att torka o vissa andra inte
#27 - 8 november 2007 20:57
JaXxs- ska kolla runt lite på dessa limmer då.

Whistler- jag kör med 15mm precis som du.
Kommer dock att ha bondplåts ram runt som är 3mm tjockt samt två längsgående förstärkningar.
Gällande vilken typ av akryl jag använder så är det samma som dig.
Hade faktiskt med mig lite fakta som du skrivit om ditt projekt så han på pekade också att det var Extruded jag skulle använda.
#28 - 9 november 2007 10:21
lite att läsa om acrifix
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9660

inte akvarium men sumpar gjorda av akryl
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
#29 - 9 november 2007 18:29
Igår hittade jag till en mycket trevlig butik jag inte hade en aning om existerade!
Aqualife ligger på Torpa, inte långt från där jag bor, och herren som jobbade där var mycket trevlig och verkade förstå min entusiasm på ett helt annat sätt än vad jag är van vid från övriga zoologiska affärer i Jönköping.

Vi diskuterade eventuellt inbyte av mina slöjstjärtar, och det lutar åt att jag kommer göra en Sydamerikansk biotop med början på skalarer. Förslag på lämpliga fiskar i övrigt och underarter på skalarer som är fina mottages tacksamt. :)

Har även fått prisförslag på lysrampen T5 4Tube-1000 som diskuterades ovan, den kommer gå på 1575kr inklusive frakt, så det lutar åt att jag tar den.
#30 - 9 november 2007 18:35
Skalarer i ett sådant stort kar?

Jag skulle nog kört på festae eller kanske trimac o sen urau.

Eller kanske någon jordätare o sen chokladciklid och sen flaggciklid.
#31 - 9 november 2007 18:43
Whistler84 skrev:

Har även fått prisförslag på lysrampen T5 4Tube-1000 som diskuterades ovan, den kommer gå på 1575kr inklusive frakt, så det lutar åt att jag tar den.
Det är nästan snuskigt billigt för en ramp av den typen tycker jag, man kanske skulle köpt något liknande istället för att byggt själv [B)].
#32 - 9 november 2007 22:27
Whistler84 skrev:
Igår hittade jag till en mycket trevlig butik jag inte hade en aning om existerade!

Aqualife ligger på Torpa, inte långt från där jag bor, och herren som jobbade där var mycket trevlig och verkade förstå min entusiasm på ett helt annat sätt än vad jag är van vid från övriga zoologiska affärer i Jönköping.

Vi diskuterade eventuellt inbyte av mina slöjstjärtar, och det lutar åt att jag kommer göra en Sydamerikansk biotop med början på skalarer. Förslag på lämpliga fiskar i övrigt och underarter på skalarer som är fina mottages tacksamt. :)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Undersök först om andra T5 rör passar i T5 8tube-1000. Längden på 39 watts rören som följer med är 850mm, och andra T5 39 watts rör är 860mm. Hade själv problem förut när jag hade en T5 armatur, som jag hade köpt på Ebay med 2st 28watts rör med en längd på 1150mm. Dom enda som hade den typen av rör var Aquastyle, och bara ett rör att välja mellan. Man vill ju ha lite mer rör att välja på. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller?[/SIZE][/FONT]
#33 - 10 november 2007 00:05
firefox75 skrev:
Grymt bra bilder.

Whistler84...nu har jag också beställt akryl...så nu ska här byggas.

Första bygget blir 150*60*60...dock så glömde jag fråga vilket lim man ska använda?

Har du några förslag?

Kul! Hur mycket gick akrylen på till det akvariet?
#34 - 10 november 2007 07:27
Fick det billigt eftersom jag fixade deras datapark med lagerhantering.
Gav endast 800kr för allt...
#35 - 10 november 2007 13:01
firefox75 skrev:
Skalarer i ett sådant stort kar?

Jag skulle nog kört på festae eller kanske trimac o sen urau.

Eller kanske någon jordätare o sen chokladciklid och sen flaggciklid.

Har kollat runt lite på förslagen du gav och det känns inte riktigt som min grej. Festae är visserligen rätt fina, men artbeskrivningen om den här på Zoopet är ju inte direkt mild. De andra känns helt enkelt inte som fiskar för mig, gillar inte utseendet direkt.

Varför skulle mitt kar vara för stort för skalarer? De flesta rekommenderar ju akvarier högre än 45cm för att skalarernas fenor ska ha utrymme att växa obehindrat. 60cm borde väl då vara precis lagom?

Plupp skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Undersök först om andra T5 rör passar i T5 8tube-1000. Längden på 39 watts rören som följer med är 850mm, och andra T5 39 watts rör är 860mm. Hade själv problem förut när jag hade en T5 armatur, som jag hade köpt på Ebay med 2st 28watts rör med en längd på 1150mm. Dom enda som hade den typen av rör var Aquastyle, och bara ett rör att välja mellan. Man vill ju ha lite mer rör att välja på. [/SIZE][/FONT]

Jag har kollat runt efter datablad på lysrampen men inte hittat någon info, så jag har skrivit ett mail till Aquastyle för att kolla för säkerhets skull. Tack för varningen! Precis som du säger vill man ju kunna byta rör.
#36 - 10 november 2007 17:46
Här har vi nästa steg i planeringen.

http://www.pici.se/p/yzEaEFgMI/

Inredningen kommer se ut ungefär som på bilden. Vilka växter jag ska ha är inte riktigt bestämt, men jag vill ha fria simytor på främre delen av akvariet. Tanken är att två tredjedelar av botten ska vara täckt med finkornigt vitt kalkstensgrus, medan bakre tredjedelen ska vara finkornigt svart grus vari växterna är planterade.

För att gruset inte ska blandas så sätter man en tunn plexiskiva vinkelrätt på en annan plexiskiva så att det blir en avdelning som hålls på plats av gruset som ligger ovanpå.

Bakom växterna skall en ljusslinga med UV-dioder ligga som nattbelysning som belyser underifrån.

När jag funderar vidare så skulle det vara kul med fiskar som har uteslutande svart eller vit färg som majoritet, och på så sätt få ett färgtema i akvariet. De färger som då finns, t ex det gula i en svartvit skalar, kommer lysa extra mycket. :)

Eller ska man göra tvärt om, och köra två tredjedelar svart grus?

Eventuella stenar och rötter tillkommer naturligtvis.
#37 - 10 november 2007 19:51
Om du ska ha skalarer kör på altum och spetsnos skalarer.
Eller kanske leopard skalarer(skalarer med leopardmönster)

Annars om du vill lämna skalarer så kör på diskus:D
#38 - 10 november 2007 21:06
Whistler84 skrev:
Här har vi nästa steg i planeringen.

http://www.pici.se/p/yzEaEFgMI/

Tanken är att två tredjedelar av botten ska vara täckt med finkornigt vitt kalkstensgrus,

.

Kalksten = högt PH värde. Skalarer = PH 7 eller lägre. Sen jag sänkte mitt PH till 6,9 med hjälp av CO2 så möglar inte rommen för Skalarerna längre.

Altum = en av de häftigaste och snyggaste fiskar som finns.
Pterophyllum = regelbunda lekar och i bästa fall yngelvårdande föräldrar med yngel.

Det är bara att välja:)
#39 - 11 november 2007 09:06
Angående olika längder på T5 rör:
Det beror på att olika tillverkare av någon dum anledning specificerar antingen med eller utan stiften.
Därmed kan det slå på 10-16mm beroende på vart man checkar.

Håller man sig till standardstorlekarna, t ex High Output, 39 watt, så är de alltid lika långa. (Om inte så är något fel)
#40 - 11 november 2007 10:31
Den mängden kalkstensgrus jag tänkt använda var tydligen försumbar i avseendet pH-värdeshöjning enligt försäljaren i butiken. Men å andra sidan vill han ju... sälja.

Altumskalarer har jag verkligen funderat över, de verkar tokgrymma! Är de svåra att få tag på? :)

Här är ett mail jag fick idag från Aquastyle.se:

Hejsan Jonas!

http://www.aquastyle.se/4tube.PDF

Specifikationen har även en sida 2. Kanske behöver du uppgradera din Adobe PDF reader? Hos oss syns sid 2 ok.

Rören i 1000mm varianten är standard 39 watt rör. Dvs High Output - det man vanligast använder för akvarium.

De finns från alla de stora tillverkarna. ATI, Osram, Aquarelle etc etc. Så hitta "andra märken av rör" är inga problem.

De som följer med är ren bonus - de har bra ljusstyrka - men spektrat kanske inte är det bästa, speciellt för saltvatten. Då vill man nog ha ett par av dem lite blåare.

Men prova dem och se om du vill byta ett par av dem senare kanske, mot andra färgtemperaturer...

Vi sänder med dem för att det bara kostar oss ett par tior extra, så det vore dumt att låta bli.

Säg till om det är ngt mer du undrar så ska jag försöka hjälpa dig!

Med glada hälsningar / Fredrik

Maken till trevligt bemötande får man leta efter. :)
#41 - 11 november 2007 11:13
Aquastyle skrev:
Angående olika längder på T5 rör:

Det beror på att olika tillverkare av någon dum anledning specificerar antingen med eller utan stiften.

Därmed kan det slå på 10-16mm beroende på vart man checkar.

Håller man sig till standardstorlekarna, t ex High Output, 39 watt, så är de alltid lika långa. (Om inte så är något fel)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tänkte bara på 15, 28, 35watts rören som du säljer. Det är ingen standardstorlek på rören + att jag inte hittar någon annan som säljer 15, 28, 35watts T5 rör i Sverige än hos dig.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad jag vet, men rätta mig om jag har fel[/SIZE][/FONT]
#42 - 11 november 2007 21:17
Fick äntligen igång databladet för 4Tube-1000. :)

Noterade där att 4Tube-1000 är den enda i serien som har HO (High Output), medan de andra har HE (High Efficiancy). Vad är skillnaden? Vad gör det för praktisk skillnad för mig som akvarist?

Är det alltid bättre att köra T5 än T8? Som jag förstår det så innebär det smalare rör med samma lysförmåga och lägre energiförbrukning, eller har jag fel?
#43 - 13 november 2007 21:26
Den mängden kalksten du tänker ha enligt bilden kommer definitivt påverka pHt i vattnet.
#44 - 13 november 2007 21:27
Whistler84 skrev:
Fick äntligen igång databladet för 4Tube-1000. :)

Noterade där att 4Tube-1000 är den enda i serien som har HO (High Output), medan de andra har HE (High Efficiancy). Vad är skillnaden? Vad gör det för praktisk skillnad för mig som akvarist?

Är det alltid bättre att köra T5 än T8? Som jag förstår det så innebär det smalare rör med samma lysförmåga och lägre energiförbrukning, eller har jag fel?

T5 innebär ENBART att du får mer watt per meter, dvs 1m T5 har högre watt än 1m T8, inget annat.

Edit: Möjligtvis att det kan vara ett annat spektrum, men det har mer med tillverkaren att göra än att det är T5.
#45 - 14 november 2007 02:08
Tack för svaren, MrLogic!

Jag har fortfarande inte rett ut det där med T5 och T8. Nog har ett 39W-rör i T5-format samma effekt som ett T8-rör specat till 39W? Och vad är det det är med HO och HE inom T5?

Enligt säljaren i butiken så skulle pH-värdesförändringen vara försumbar t o m om jag använde enbart det gruset. Antar att han har fel då... Men kan man göra något för att påverka det? Vattenbyte när det stått några dagar? Lägga i något annat som neutraliserar?
#46 - 14 november 2007 07:20
Jupp, 39W T5 ger lika mycket ljus som 39W T8 (i princip), men ett T8 är längre än ett T5 vid samma effekt.
SKillnaden mellan HO och HE är följande.
HE = High efficenty, Så mycket ljus som möjligt med så liten energiförbrukning som möjligt (lägre Watt tal än för samma längd HO rör)
HO = High output, Så mycket ljus det bara går att kräma ur.

HE och HO rör har samma standardlängder men olika watt tal för samma längd.
HE har lägre watt tal vid samma längd som HO
Lummens per watt är ögre för HE än för HO
HO rören ger mest ljus, på bekostnad av energiförbrukning.

Oftast är drivdonen (HF-donen) inte anpassade för att man ska kunna byta mellan HE och HO rör med sammalängd, tyvärr.

Har man HO får man oftast hålla sig till HO och tvärt om.

Värt att tänka på är att HE rör kan vara knivigt att hitta annpassade för akvarium, tex Philips Aquarell finns bara som HO.
#47 - 14 november 2007 08:04
Diskus vill ha ett pH mellan 6 och 7, i värsta fall får du ett pH på 7,5 med kalksten. Torv i filtret ska ju kunna sänka pHt, men jag har aldrig provat själv, risken finns kanske att du får ett pH-fall under 6 istället. jag skulle nog snarare rekommendera att du inte använder kalksten som bottenmaterial till Diskus, utan att du snarare tar ett färgat vitt grus istället om du nu måste ha vit botten. Kan tillägga att kalksten blir gulbrunt väldigt snabbt i vatten, du kommer inte ha en vit botten länge med det.
#48 - 14 november 2007 08:05
Jämförelse mellan T8, T5 HE och T5 HO.
Lysrör: Osram Luminux 840,
"Samma" längd:

T8, 1200mm, 36W, 3350lm
T5 HE, 1149mm, 28W, 2600lm
T5 HO, 1149mm, 54W, 4450lm

Lysrör: Osram Luminux 840,
"Samma" Effekt:

T8, 1200mm, 36W, 3350lm
T5 HE, 1449mm, 35W, 3300lm
T5 HO, 849mm, 39W, 3100lm

http://www.osram.com/_global/pdf/Professional/General_Lighting/Fluorescent_lamps/103R001XX_farb_lumenkarte.pdf
#49 - 14 november 2007 11:41
Tack återigen MrLogic och Heeke!

Det är sådan expertis man saknar på andra forum. :)

Jag tror jag överger kalkstensgruset helt och hållet då. Mig veterligen är det enda gången jag har sett riktigt vitt grus, så jag kör nog på det helt svarta istället. Blev helt sjukt snygg kontrast från växterna mot det svarta gruset i butiken.

Har även skissat på en ställning till akvariet.

Det här skrev jag i en annan tråd, men det är väl egentligen mer lämpligt att ha det i den här:

http://www.pici.se/p/uosRwVpqx/

Tanken är alltså ett antal lekablock på golvet, med en skiva av spån eller MDF ovanpå dem. På den skivan står mitt lilla 150l och ytterligare några lekablock. På dessa block läggs ännu en skiva av spån eller MDF och på denna ställs mitt 450l.

Finns det hopp för konstruktionen över huvud taget? Ska man kanske ha en skiva under blocken på golvet också, så man får helt plan yta mot golvet och inte riskerar att skada underlaget?

Bilden jag länkar till är alltså en grov skiss. Tanken är att skivan under stora akvariet ska ha samma mått som akvariets bottenplatta. Eller kan man tjäna på att göra skivan större?

En del har gett förslag att jag ska ha lilla akvariet överst, men det tycker jag tar bort hela meningen med att ha akrylakvariet som huvudvisningsobjekt. 150L är mest tänkt att vara odlingsplats för mina platy.
#50 - 14 november 2007 13:01
Risken är väl att det blir för långt mellan blocken som ger stöd åt 450-karet. Men med en tillräckligt kraftig skiva, eller kanske ännu hellre en reglad konstruktion med skiva på, så tar du dig förbi det problemet (reglar på högkant).
Sen tror jag nog du ska se till att mura eller på något sätt foga samman blocken. DIn konstruktion får ju en hög tyngdpunkt minst sagt.
#51 - 14 november 2007 14:41
Tycker också det ser ut att kunna svikta lite väl mycket i mitten.
#52 - 14 november 2007 15:08
Plupp,
"Det är ingen standardstorlek på rören + att jag inte hittar någon annan som säljer 15, 28, 35watts T5 rör i Sverige"

Precis!
High Efficiency (HE) är inte alls lika poppis som HO och det är än så länge tunnt med rör på marknaden - men vi har bara de sista månaderna noterat en viss förändring.
Osram har t ex några olika varianter, se deras hemsida.
Främst lämpligt för söta kar än så länge dock - så ska du köra salt rekommenderar jag starkt att du satsar på HO som är i särklass vanligast (speciellt om du ska upp till 10K Kelvin eller högre på rören, då är det nästan uteslutande HO som gäller än så länge).

Utomlands kan man lättare finna fler varianter (och fler tillverkare), men Sverige är ett litet land så.... allt tar väl längre tid gissar jag.
#53 - 14 november 2007 18:13
Det lilla akvariet är ju 20cm mindre i djupled, så man får ju in en hel radda block bakom det.

Om man ser blocken runt lilla akvarietuppifrån blir det då så här: |___|

Borde ge mer stabilitet, eller är jag ute på farligt vatten?
#54 - 14 november 2007 22:01
Whistler84 skrev:
Det lilla akvariet är ju 20cm mindre i djupled, så man får ju in en hel radda block bakom det.

Om man ser blocken runt lilla akvarietuppifrån blir det då så här: |___|

Borde ge mer stabilitet, eller är jag ute på farligt vatten?

Hmm, kanske kanske inte. Jag tänker mest på att man aldrig sett en akvarieställning byggd på det sättet.
#55 - 16 november 2007 09:50
Nyhet 1: Jag snackade med en bekant som läser till ingenjör här i stan, och han använde uttryck som "inga problem" gällande bänken. Så det är bara att få hem lekablocken och sticka upp till A6 och få lite MDF eller spånskiva utskuren. Antagligen blir MDF för dyrt, men vi får se. :)

Nyhet 2: Kamelryttarn var här nyss och lämnade av filtrena. GODDAMMIT vad stora de är! :D

Bild 1: http://static.pici.se/pictures/rnVJvmmut.jpg

Bild 2: http://static.pici.se/pictures/uLHYKcPql.jpg

På bild två har jag ställt fram ett 1,5l mjölkpaket för att visa hur jäkla stora modulerna är. Det här känns lovande! Jag har även tagit ur det kemiska filtret (vänster) och det mekaniska filtret (höger). Blev glatt överraskad med det kemiska, då man kan lägga i vilket filtermaterial man än känner för.

Har hört en del snack om s k "makaroner" här på forumet, är det vad som är lämpligast?
#56 - 16 november 2007 11:07
Spännande att följa ditt projekt :)

Jag känner mig lite tveksam till spånskiva pga av att den inte tål vatten. Den suger lätt åt sig vatten och början luckras upp när den blir blöt. Sen tror jag inte att den är lika stabil som MDF (men som du sa så är ju MDF betydligt dyrare).

Det var mina tankar bara :)

Ska bli spännande att se fortsättningen :)
#57 - 16 november 2007 17:37
Nu har jag beställt material till bänken från Silvanbygg!

2st MDF-skivor i måtten 130x60cm med tjockleken 22mm att ha akvarierna på.
1st spånskiva med samma mått att ha underst för att skydda golvet och jämna ut trycket.

Sammanlagt ca 560kr. Lekablock tillkommer för ca 100kr.
#58 - 20 november 2007 16:48
Idag gick jag bort till Aqua Life och köpte lite substrat till mitt biologiska filter.

Så här är tanken:

Det kemiska filtret, som egentligen skall innehålla aktivt kol, kan även hålla andra substrat enligt tillverkaren. Jag har därför planerat att lägga i keramiska makaroner, substratbollar och även ett grövre filter för att kunna bygga upp en bra bakteriekultur. Frågan är vilken ordning man ska lägga dem i. Några förslag? Eller spelar det ingen roll?

Kassetten för det mekaniska filtret tar partiklar från 20 till 5 microner och bör väl därför sitta efter det kemiska/biologiska?

Här är en bild på det jag köpte idag:

http://www.pici.se/pictures/AZHPfsqFH.jpg
Från vänster:

Eheim substratbollar
Ceram makaroner
Blått standardfilter
Vitt nät för att hindra det allra grövsta att komma in i utloppet.

Jag beställde även svart finkornigt grus (i princip sand), expediten sade att det krävs ca 75kg, samt lysrampen T5 4Tube-1000 från Aquastyle. Bad honom även ta hem två öronålar.

Det är alltså bestämt. Till att börja med blir invånarna skalarer och öronålar. :p
#59 - 26 november 2007 04:10
Har under kvällen fortsatt mitt skissande på den moonlight-konstruktion jag tänkt mig. Ni såg en antydan till den på bilden ett par sidor bak i tråden, där jag visade hur jag tänkt mig inredningen.

Har kollat runt på många olika byggen här på forumet, där de flesta är byggda efter redan färdigt materiel, t ex IKEAs diodlampa "DIODER". Finns även byggen med lysrör till bilar och datorer. Jag har dock bestämt mig för att göra mitt bygge helt från grunden. Framför allt för att jag lär komma undan med dryga 100-150kr istället för de 500-700kr som andras moonlights gått på. Deras har dessutom uteslutande fästs i den befintliga lysrörsarmaturen ovanpå akvariet, medan min kommer bli dränkbar.

En skiss på konstruktionen jag tänkt mig:
http://static.pici.se/pictures/OfGHqqzVM.jpg

Och här är en skiss på hur det ska se ut i akvariet:
http://static.pici.se/pictures/cJTtMYAEI.jpg

Tanken är alltså en slinga blå lysdioder inuti en transparent plastslang, som är silikontätad i båda ändarna. Isolerad kabel går från slangens ena ände upp ur akvariet till en transformator för 12 eller 5V (beroende på hur jag blir tvungen att koppla lysdioderna).

Jag hade tänkt mig ca 20 lysdioder, vilket blir ungefär en LED per sjätte centimeter.

Slangen placeras längst bak och längst ned i akvariet, alltså på botten. Framför den planteras växter, så att slangen skyms i "dagsljus". När man släcker lysrören som är igång dagtid och tänder moonlighten får man ett blått undersken som lyser upp växter och fiskar underifrån. Inte alls naturtroget, men det har potential att bli riktigt snyggt! :)
#60 - 26 november 2007 10:19
snyggt projekt :D:D:D

jag hade haft slangen så lång att den hade räckt upp över kanten på båda sidorna MVH PETER
#61 - 26 november 2007 11:50
Okej...? Varför skulle du ha den så lång? :)

Min tanke är att själva slangen och kabeln ska synas så lite som möjligt - den ska vara helt osynlig på dagen och på natten ska bara ljuset från lysdioderna synas. Tänker du på läckagerisk? Jag är ganska ny på sådant här, men nog borde en silikontätning runt eventuell plug räcka?

Tänk er att man pluggar igen slangen på båda håll, och på ena låter kabeln löpa utmed sidan, och därefter tätar och limmar fast pluggen med silikonet.
#62 - 27 november 2007 02:25
läckagerisken? ja
skulle inte villa riskera att få ström i akvariet eller dålig kontakt vid diod anslutningarna.

du kan väl dölja slangen bakom pumpen på ena sidan och växten på andra sidan ?
bara ett förslag

MVH PETER
#63 - 27 november 2007 14:07
Vilken pump?
Hela filtersystemet kommer stå på utsidan, enligt tidigare skisser. :)

12V är för övrigt inte så farligt om något skulle hända. Det skulle säga zapp och så skulle transformatorns säkring gå. Varken fiskar eller människor kan ta någon skada av så låga spänningar med så svag strömstyrka.

Kan man köra diverse cirkulationspumpar och värmare med 220V helt dränkta i vattnet så vågar jag nog köra lite lysdioder. Gäller bara att testa tätningen till att börja med.

En sak jag kom på nu... Vad händer om slangen vill flyta? Hmm, får buntbanda fast den i något tungt kanske. Hmm..
#64 - 2 december 2007 21:01
Hmmm...whistler84---kanske en newjet 2300l/h..tänkte med tanke på höjden och den kraftiga cirkulation du ska ha i filtren.
Eheim Compact 2000 kan ju också vara någe eller dess storebror 3000.
Fördelen är att båda eheim pumparna kan du reglera kraften på ett enkelt sätt.
Kan väl säga att min compact 1000 är min sumppump för filterakvariet på 100liter under mitt ena 720l.
Funkar hur bra som helst.
#65 - 2 december 2007 21:04
Funderade lite över de där pentair filtrerna...hur dyra var de?
menar clasohlsson har ju liknande fast för pol och de går ju att seriekoppla på samma sätt.
Funderar på att inhandla 6st sådana polfilter moduler från clasohlsson och använda t-krans koppling för att använda 3st var att fungera som filter till 3st 180liters burkar med botten avlopp.
#66 - 4 december 2007 11:08
Pumpfrågan var retorisk; en uppmaning till nygård att läsa igenom tråden noggrannare. Jag har redan köpt en pump. Det blev en Eheim 1260, för den nätta slanten 1000kr jämnt på akvarieshop.se. :)

Jag gav 3500kr för filtermodulerna begagnade (fast oanvända). De låg runt 1200kr stycket från början alltså, detta inklusive frakt. Om jag inte minns fel från Kamelryttarns tråd så landade de på 2900kr + moms.

Nyligen förberedde jag det kemiska/biologiska filtret genom att lägga i en tredjedel substratbollar, en tredjedel keramikmakaroner och resten av utrymmet blå filtermatta.
#67 - 6 december 2007 17:01
Idag fick jag hem pumpen, värmaren och vattentesterna! :D

Pumpen var mer eller mindre skitstor, helt underbart!
Kommer dock bli tvungen att göra någon form av plattform att ha filtermodulerna och pumpen på, då pumpens utlopp är i helt annan höjd än filtermodulernas in- och utlopp.

Här är pumpen jämte en 33cl cola-burk:
http://static.pici.se/pictures/lgNDhBmXp.jpg
#68 - 12 december 2007 19:28
Igår kväll limmade jag dit ett av stagen i mittsektionen.

Bild på bygget så här långt: http://static.pici.se/pictures/AVzaPINPu.jpg
(akvariet ligger på rygg på bilden, staget som syns ska vara uppåt sedan när fronten limmats)

Över mittstaget kommer ytterligare ett längsgående stag sitta, men först måste jag limma dit sidostagen som ska sitta mot kortsidorna. Dessa är för tillfället hos min kamrat Rickard som ska fräsa ut slanghål i dem. Tanken är två hål i varje sidostag, så jag kan flytta mitt ytterfilter som jag vill. Inte kul om jag någon dag flyttar och vill ha filtret på andra sidan akvariet, eller kanske under det.

När alla stagen är limmade skall fronten på. Mina förhoppningar är att bygget ska vara klart innan nyår.

Jag har även beställt lysdioder, motstånd och transformator till min underglow-moonlight. Kommer förhoppningsvis under veckan och då ska jag börja löda direkt! :)
#69 - 13 december 2007 11:43
Skissade ihop en liten lösning för hur jag ska få filtermodulerna i samma höjd som pumpens utlopp.

Tanken är att filtrena står på en plattform med tjockleken 10cm och en smalare platå på 8cm som pumpen står på. Funderingarna nu är på vilket material jag ska göra dem i. Trä är väl enklast.

Skissen: http://static.pici.se/pictures/fXhqGBlOc.jpg
#70 - 13 december 2007 15:55
Jag fick en idé! En uppenbarelse! En snilleblixt!

Har suttit mer eller mindre hela dagen och lusläst Zoopets forum och artiklar och googlat runt efter allehanda läsvärt. Jag hittade en artikel av en kille som hittat köksmatta som han limmat på insidan av akvariet för att få ett snyggt mönster som bakgrund. Jag tyckte väl det såg lite halvtråkigt ut, mitt tycke är att bakgrunder ska vara mörka (överbevisa mig gärna!) så jag surfade vidare bland DIY-artiklar på alla möjliga ställen.

Hittade en artikel på hur man kan göra grottor att ha på botten som lätt smälter in i omgivningen genom att ta en halv kokosnöt som man gör ett hål i, sedan täcker man den med lim och rullar den i det bottenmaterial man har. Min tanke är då: Varför inte göra likadant med bakgrunden?

Om jag hittar köksmatta som är lämplig, smetar på lämpligt lim och därefter strör den fina sand jag ska ha som bottenmaterial på så borde jag få en riktigt läcker bakgrund. Det kan också bli helt fel. :D

Kommentarer? Åsikter?
#71 - 15 december 2007 06:54
Inatt har jag låtit lödkolven gå varm!

Min underglow/moonlight-slinga är i princip klar. Jag misslyckades med transformatorn, då jag på grund av dålig info på sidan jag beställde ifrån antog att den var 230VAC till 12VDC, när det i själva verket var 12VAC. Inge bra. Var riktigt nära att jag kopplade slingan på den också. Antingen köper jag en likriktarbrygga och löder dit, eller så fixar jag fram en färdig 12VDC-trafo som folk alltid har liggandes någonstans. Är väl säkrare med det senare. Tänkte mest att det kunde vara kul att bygga en egen strömförsörjning för det. Gick bara på 34kr extra så. Det är ingen panik rent tidsmässigt där ändå.

Jag har fotat hela processen, så jag lägger upp en bildserie när allt är klart sedan (blir när akvariet är uppe och jag fått i vatten etc).

Slingan är monterad i slangen, slangen är tätad och konstruktionen testad med lyckat resultat med 9V-batteri. Kommer borga för succé när jag kopplat till 12V! :D
#72 - 17 december 2007 23:23
Fick idag hem ett av lecablocken som skall användas och har nu mätt upp och skissat fram konstruktionen för bänken.

Skisserna är skalenliga.

Så här ser det ut framifrån. http://static.pici.se/pictures/jQfxVEzwN.jpg
Blocken som ser ut som om de ligger på det lilla akvariet står alltså upp bakom akvariet, se skiss "Mellan" för detaljer.

Understa lagret (uppifrån): http://static.pici.se/pictures/sDpixMoUE.jpg

Mellanlagret (uppifrån): http://static.pici.se/pictures/hIzpDKwdk.jpg

Flera kompisar med erfarenhet av konstruktionsarbete har tittat på de här tre skisserna och konstaterar återigen att bygget bör ha god hållbarhet.

Upptäckte dock ett fel i skissen "Framifrån". Den understa skivan är 1cm spånskiva, inte 2,2cm MDF som det står.
#73 - 18 december 2007 06:44
Funderade lite på pentair filtrerna.
Jag köpte polfilterpå clasohlsson med slang adaptrar.
De gick till 249kr/st och man kan använda olika media.
Fördelen jag ser är att filterbehållarna är helt genomskinliga så man ser om man måste rengöra eller inte.
Dock så hänger mina istället så att filterbehållaren pekar neråt.
Jag kör med sera biofibers i första, grovfiltermatta i andra och biobollar i tredje samt i fjärde finkorning filtermatta.
Pumpen jag använder är AquaBe Up 2000.
#74 - 18 december 2007 14:22
Jag letade på Clas Ohlsons hemsida efter dessa filter, men det fanns inga bilder på dem.

Det vore trevligt om du kunde ta några foton så man kan se.

Om det är liknande konstruktion som mina Pentair, så kan det ju vara något att se över för mina andra akvarier. :)
#75 - 18 december 2007 18:57
Ska fixa bilder senare.
#76 - 18 december 2007 21:52
Den här kanske, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13220991
Jag tror de hade en billigare också men jag hittar den inte nu..
#77 - 19 december 2007 06:33
Koi-fantast: Ser ju faktiskt rätt gediget ut. Vore pinsamt om jag gett fyra gånger så mycket för något man kunde få för tusenlappen. Iofs har jag moduler för värmare och UV-C, men ändå... :)

Har limmat vidare på karet under kvällen och morgonen. De sista två sidostagen är monterade, tyvärr blev det inga slanghål i dem så som var tänkt. Min kamrat har för mycket att göra på jobbet, så det fanns inte tid och utrymme att använda maskinerna på, vilket är fullt förståeligt och ursäktbart.

Så här ser akvariet ut just nu: http://static.pici.se/pictures/gkHPyCkXK.jpg

Ska gå och träna nu. Får se hur limningen ser ut när jag kommer tillbaka, så kanske jag sätter dit det sista staget, så kanske jag kan limma på fronten ikväll! :D
#78 - 19 december 2007 20:16
Akvariet är färdigt! :D

Fronten limmades på för två timmar sedan och hela konstruktionen känns väldigt stabil. Tyvärr blev det rätt mycket luftbubblor i limningen. Det såg bra ut till en början, men när det hade torkat en timme såg att limmet dragit ihop sig. Det går dock inte rubba frontplattan, den sitter som sten. Jag har även försökt spruta in det lättflyktiga limmet (mycket mycket tunnare än vatten) och det har inte en chans att ta sig igenom fogen. Ställde t o m akvariet så det tippade och hällde limmet rakt ner. Det bara lade sig som en pöl, inte en tillstymmelse till att gå igenom fogen. Får helt enkelt hoppas att luftbubblorna inte försvagar konstruktionen så att vattentrycket får något att brista.

Lite bilder från konstruktionens slutsteg sitter kanske på plats? ;)

Frontplattan förbereds, maskeringstejp appliceras för att kunna ta bort skyddsfilmen endast där limmet skall fästa (så inte limmet kommer på yta som man ska titta på fiskarna genom): http://pici.se/pictures/LuugVWkzE.jpg

Detaljbild på frontplattan: Skyddsfilmen skuren efter maskeringstejpens mall med skalpell, därefter var det enkelt att dra bort den: http://pici.se/pictures/QjjHwRciX.jpg

Frontplattan ditlimmad. Lade vad jag kunde hitta på för att tynga ner, men till slut lade jag mig själv på rygg på och tog fram en bra bok. :) http://pici.se/pictures/FdjLAYrFO.jpg

Klart! http://pici.se/pictures/NTyhZmfQY.jpg

Skyddsfilmen tas bort när akvariet är monterat på bänken, så jag inte riskerar repor vid förflyttning eller annat.

Fick tyvärr ett tråkigt besked från Aqualife; min sand är försenad och kommer strax efter nyår. Jag kommer därför försöka starta akvariet utan sand till helgen och lägga i den när den kommer. Några tips om hur man ska göra?

Tror jag skippar bakgrunden av köksmatta och ditlimmad sand också. Det får bli en svart plansch bakom istället. För det går väl inte ha en sådan i akvariet?
#79 - 19 december 2007 21:45
ja det du har gjort är ju ett sådant projekt man drömmer om att göra..grattis säger jag bara :)

bara för att stilla min nyfikenhet!
hur är det med repfaktorn? är det lätt repat?
#80 - 19 december 2007 21:51
Biltema har en filterhållare 26-511 och kolfilter 26-512 för 69:- (extrapris) :-)
#81 - 19 december 2007 22:00
Biltema har en filterhållare 26-511 och kolfilter 26-512 för 69:- (extrapris) :-)
Bilagor:
#82 - 19 december 2007 22:04
ja det du har gjort är ju ett sådant projekt man drömmer om att göra..grattis säger jag bara :)

bara för att stilla min nyfikenhet!

hur är det med repfaktorn? är det lätt repat?

Det verkar som det. Många diskussionstrådar på nätet som handlar om akrylakvarier tar upp att de är lättrepade. Jag har dock inte märkt något eftersom jag inte tagit bort skyddsfilmen än. När akvariet väl är uppställt har jag inga planer på att repa det. :)
#83 - 23 december 2007 21:16
Idag har det hänt saker!

Jag har tömt mitt 155-liters och tagit bort bordet det stod på.

Nya bänken, stadie 1: Golvplattan i spån lagd, liggande lecablock lagda, mellanskiva i MDF lagd, samt bakre stående lecablock monterade. http://static.pici.se/pictures/dXChNxpfX.jpg

Nya bänken, stadie 2: Sidoblocken inmätta och monterade.
http://static.pici.se/pictures/OSOtYWplZ.jpg

Nya bänken, stadie 3: Gamla 155-liters inpassat.
http://static.pici.se/pictures/pZtciKjnF.jpg

Nya bänken, stadie 4: Översta MDF-skivan ditlagd, nya akrylakvariet 450 liter uppställt.
http://static.pici.se/pictures/ASJDzFIPZ.jpg

Dum som jag var så glömde jag bort bakgrunderna, men nu vet jag att akvarierna passar in, och det bör vara en smal sak om man är två att dra ut akvarierna och sätta dit bakgrundsplanchserna. Att sätta upp hela bänken och sen få dit 450:n ensam var lite småknepigt, men det gick. :)

Bakgrunderna och lysrörsarmaturen till 450:n är på väg, men postgången över julhelgen är ju som den är. :(
#84 - 27 december 2007 12:34
Fick mail från Fredrik på Aquastyle; lysrörsarmaturen kommer imorgon med Schenker-bud.

Hur det går med paketet från PWSS med bakgrunderna har jag ingen aning om. De har julstängt fram till 1:a januari. :(
#85 - 28 december 2007 12:33
Idag kom lysrörsarmaturen!

Så här ser det ut:
http://static.pici.se/pictures/YqCesYJsl.jpg

Funderar på om jag ska ta bort stödbenen så rören kommer närmare vattenytan och jag slipper förlora ljus ut åt sidorna. Är dock lite orolig över värmeutvecklingen, kan jag lägga armaturen rakt på täckskivan? Skivan är i akryl, typ 2mm. Borde iofs inte vara några problem, eftersom det medföljande stänkskyddet(som jag inte monterat) till armaturen är mycket tunnare och också av akryl. Men det är ju inte kul att få en värmeskadad täckskiva.

Sen är det ju den eviga funderingen på hur jag ska placera armaturen. I mitten? Längst fram? Längst bak? :confused:

Paketet från PWSS lyser dock med sin frånvaro, och jag börjar bli osäker på om de har skickat paketet över huvud taget. Deras hemsida meddelar att de har stängt till måndag.
Skulle köpt bakgrundsplanscherna i butik istället... :(
#86 - 29 december 2007 23:15
Plupp skrev:

säkert att det är samma modell??? finns två modeller 39 och 35w kolla:http://www.aquastyle.se/prod/div.htm
#87 - 2 januari 2008 20:06
35W eller 39W T5 är inte så svåra att skilja åt.
T5 35W är HE rör och är 1449mm långa medans T5 39W är HO rör och är 859mm långa.
Det fixar man med ett höga stängt att avgöra vilken av de två varianterna det är.
#88 - 3 januari 2008 15:45
Pratade med PWSS igår och sakerna skickades med skrymmande brev strax innan jul. Har dock fortfarande kommit. Det tråkiga är att om jag nu får vänta till mitten av nästa vecka innan jag kan sätta i fiskar, om ens det.. Är ju inte säkert att PWSS-paketet kommer imorgon heller.
#89 - 4 januari 2008 13:35
Idag anlände bakgrunderna och med hjälp av en kompis applicerade jag dem. Blev jättesnyggt och man förstår nu varför det där limmet vågar komma med sådana högtravande påståenden på förpackningen. :)

Vi började fylla akvariet lite smått och drog upp vatten de första tio centimetrarna. Tyvärr såg vi då en blöt fläck sprida sig under bottenskivan, så det var bara och tömma igen. Jag hade aldrig kunnat drömma om att limningen inte skulle vara tät nog, men hade ändå lagt en silikonfog för att vara på säkra sidan. Att den heller inte skulle vara tät fanns liksom inte ens på kartan.

Så nu är jag lite fundersam på hur jag ska gå vidare. Akvariet står tippat så att det kvarvarande vattnet ligger mot front/botten-fogen, och den verkar vara helt tät. Väntar på att det ska torka på bak/botten-fogen, så jag kan ta bort den och lägga en ny, tjockare, silikonsträng. Hoppas det är allt som behövs.

Har inte varit orolig för att akvariet ska hålla ur ren hållbarhetssynpunkt heller, men nu när det läckte igenom blev jag orolig. Vi får se vart det här slutar. :(
#90 - 5 januari 2008 12:12
Det va tråkigt. hoppas de blir tätt sen då... håller borde det göra iaf.
#91 - 11 januari 2008 01:21
Har silikonat om fogen som läckte och har låtit det torka sedan i måndags.

Fyllde upp några centimeter och tänker låta det stå över natten, de första tre timmarna har det klarat sig i alla fall, som om det inte läckt något imorgon bitti (läs "på eftermiddagen när jag vaknar") så fortsätter jag fylla lite. Är fortfarande orolig för att vattentrycket ska göra sitt.
#92 - 11 januari 2008 15:42
Jag fattar inte varför du använder silikon. Det fungerar ju inge bra på akryl. Snacka med polarn som du fick grejorna av.. :D
#93 - 12 januari 2008 10:34
Koi-fantast: Ja, och han sade "akryl-silikon", dvs silikon gjort för att fästa på akryl. Bostik Akvariesilikon har sådan omnämning, så det borde funka. Vad skulle man ha annars? :)

Akvariet har varit fyllt 60% senaste dygnet och det ser mycket bra ut. Tänker fylla upp en bit till och se under dagen. Är det tätt imorgon lägger jag i gruset. Har låtit pentair-filtret gå i ett annat kar i flera dygn och har förhoppningsvis byggt upp en bakterieflora, så igår förmiddag flyttade jag det till stora karet och har förhoppningsvis kommit en bit in i cyklingen.

På tisdag blir det fisk! :)
#94 - 12 januari 2008 20:09
Jag skulle använt sikaflex-295 uv (tror det var det numret..). Jag har inte hört talas om det där silikonet så jag kanske får läsa på lite.. :P
#95 - 13 januari 2008 04:05
Nästan helt fullt, antar att vattenytan höjs en aning när gruset kommer i, så jag fyllde inte hela vägen. Än håller det tätt och temperaturen har fixat till sig (26 grader).
#96 - 13 januari 2008 12:56
Jag skulle använt sikaflex-295 uv (tror det var det numret..). Jag har inte hört talas om det där silikonet så jag kanske får läsa på lite.. :P

Bostik Silicone Glas hette den visst. Här är databladet: http://www.bostik.se/nepsites/se/products.nsf/0/B7F28F502CE707EBC1256B7A002E906B

:)
#97 - 13 januari 2008 14:04
Gjorde precis JBLs dropptester på karet. Värden blev följande:

pH: 7,0-7,5
KH: 3 grader dKH
NO2: 0,05

Får väl sätta mig och läsa på lite hur jag tolkar värdena och om det är något jag skall göra något åt. Kan tänka mig att KH-värdet ändras när jag lägger i råda-sanden också.
#98 - 13 januari 2008 18:43
Lite bilder från senaste tio dagarna:

1) Läcktestar filtermodulerna och cyklar upp lite bakterier från lilla karet:
http://static.pici.se/pictures/hxeTQTMdX.jpg

2) Min kompis Ola skär till bakgrundsplanchen så den passar perfekt:
http://static.pici.se/pictures/nZyalFdoJ.jpg

3) Ola fyller vatten i de första nervösa minuterna:
http://static.pici.se/pictures/RTsYFAtNO.jpg

4) Den "lilla" läckan upptäcks och paniken utbryter:
http://static.pici.se/pictures/vySFAmKOf.jpg

5) En vecka senare är akvariet tätat och jag testar att fylla igen:
http://static.pici.se/pictures/alFqxdNxp.jpg

6) Lite drygt 60% fyllt och filtret är inkopplat. Cykling påbörjas.
http://static.pici.se/pictures/UHhlQUAbM.jpg

7) 60kg svart rådasand ilagd! Sanden är så finkornig att en hinna med sand lade sig på ytan och vägrar sjunka för ytspänningen.
http://static.pici.se/pictures/VdqUbakrC.jpg

8) Detaljbild på sanden på ytan:
http://static.pici.se/pictures/VaKbzydIV.jpg
#99 - 13 januari 2008 20:25
Härligt! Hoppas filtret fungerar bra! :D

Kul tråd att följa!
#100 - 14 januari 2008 14:39
Stoppade i några små växtskott från svärdsplantor och en javaormbunke igår. Lade även i två gamla rötter som legat på land länge.

Översiktsbild: http://static.pici.se/pictures/WJyXIKKnV.jpg
Närbild: http://static.pici.se/pictures/PmZDYTZeV.jpg

I karet har jag låtit två kampfiskar gå för att få lite liv i det. Även hällt i JBLs bakteriekultur. Insuget på filtret är fortfarande ett problem, jag har satt en plastcylinder från en slamsug på inslugsslangen och ett tunt nät över, men kamphonan lyckas ändå sugas fast och ligga på sida mot nätet när hon inte passar sig. Funderar på om jag ska trycka i lite blå grov filtermatta i cylindern istället.

Vattnet är fortfarande lite grumligt av gruset. Vet inte hur jag ska få bukt med det. Borde ju ha lagt sig eller sugits upp av filtret på ett dygn tycker man. Kan ju till och med vara så att utblåset från filtret håller partiklarna uppe och rör om allt, men hur ska man få vattnet klart då?

Imorgon kommer nog skalarerna om vattenvärdena är schyssta, sen blir det blå gurami i slutet av veckan.

Förslag på lämpliga växter och tips på inredningen mottages tacksamt! :)
#101 - 15 januari 2008 00:57
Nattens tips är att hålla koll på när ni fyller på era akvarier.

Jag skulle byta 50% i 450L-karet för att försöka få bukt på grumligheten från nya sanden och gick och satte mig vid datorn när jag skulle fylla igen. Går ut och kollar då och då och det fyller sakta men säkert från kranen i köket via slang. Tar av mig lurarna av en slump en stund senare och hör hur det plaskar. Japp, akvariet var fullt. Med råge!

Har spenderat senaste timmen med att torka vatten. Jäkla tur att det var plastmatta á köksstandard, men bänkskivorna akvarierna står på är rätt blöta. Det har även kommit in rätt bra med vatten under stora karet, så jag antar att bottenskivan inte har kontakt helt och hållet med MDF-skivan den står på. Var lite orolig för datorerna som står bredvid också, men de har bara fått lite vatten under sig. Plaskandet över elförgrenarna är desto mer häpnandsväckande, hittade till och med en 220V-kabel med öppna kontakter för anslutning till min kameraladdare som klarat sig. Dags att fixa iordning lite i kabelhärvorna och vattensäkra lite för framtiden.
#102 - 15 januari 2008 02:07
aj aj det där lät inge roligt,hoppas att det ordnar sig.Väntar med spänning på fortsättningen.
#103 - 15 januari 2008 11:50
:D För mig åkte vattenslangen ur när jag skulle göra mitt första vattenbyte och det rann ut några liter på golvet innan jag fattade att något var fel. Så, det var bara till att torka upp och sedan ta fram en värmefläkt som man brukar ha i bilen och lät den snurra tills jag var nöjd med upptorkningen. Det kanske kan vara något för dig...
#104 - 15 januari 2008 11:58
Frottéhanddukar is the shit! :D
#105 - 15 januari 2008 13:33
Här är en liten bild på nattbelysningen.

http://static.pici.se/pictures/rqcNOKPVF.jpg

Må hända att det inte ser ut som riktigt månljus, men det är väl egentligen inte meningen heller. Blev snyggt i vilket fall.

Kommer försöka skriva en guide på hur jag tillverkade den, men det kan ta lite tid. :)
#106 - 15 januari 2008 18:28
tjusigt,funderar också på nåt liknande.En guide kan vara till hjälp eftersom jag inte är så påhittig och händig.:)
#107 - 15 januari 2008 19:36
Har läst alla trådar och akvariet blir nog skitsnyggt om ett tag! För lite växter för närvarande men de du har planterat växer ju. Hur mycket mer växter har du tänkt dig? Tänker mest för fiskarnas skull. Vilka bottenfiskar skulle du ha, kuhli eller liknande? De vill ju ha många gömställen.

Låter lite mycket att köpa både skalarer och gurami så snabbt efter nystart... Spelar ju ingen roll att vattenvärdena är bra nu, det är ju 2-3 veckor efter att man släppt i mycket fisk som det blir kritiskt. Trots bakteriekultur tillsatt så skulle jag nog bara våga ha högst fyra skalarer den första månaden. Men det är ju jag det :)
#108 - 16 januari 2008 10:59
Kul att ni läser!
Guramina får vänta, mest för att jag fick tag på lämpliga skalarer igår. :)

Fyra små och två stora, de är verkligen hur vackra som helst! En av de stora är tyvärr lite mobbad, vet inte riktigt om det går göra något. Det är främst den andra stora som är på honom/henne, men det kanske ger sig med tiden.

De är mycket livliga i halvljus, men slår jag på hela lysrampen blir de lite skygga.

Bilder kommer! :)
#109 - 16 januari 2008 15:07
Vore verkligen kul att få se hur du gjorde nattbelysningen, skitsnyggt! ;)
#110 - 17 januari 2008 16:36
labbo71 skrev:
tjusigt,funderar också på nåt liknande.En guide kan vara till hjälp eftersom jag inte är så påhittig och händig.:)

Abergoner skrev:
Vore verkligen kul att få se hur du gjorde nattbelysningen, skitsnyggt! ;)

Guiden finns nu uppe!

Här är länken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113737
#111 - 18 januari 2008 10:10
De två stora skalarerna, numera döpta till Azrael och Uriel (efter ärkeänglarna - "angelfish" ni vet) verkar ha blivit ett par och vaktar högra sidan av akvariet ganska ordentligt. De bråkar dock lika mycket sinsemellan som de vaktar reviret.

Det roliga är att de igår kväll började putsa svärdsplantan! De återvänder till det största bladet på plantan och tittar till det då och då, så kanske blir det smått framöver? :D
#112 - 19 januari 2008 16:04
Idag köpte jag nya växter! Blev ett gäng jättevallisneria och en högväxt anubias.

Skalarerna verkar vara glada över tillskottet. De är inte riktigt lika aggressiva längre, även om Azrael och Uriel hackar på varandra. Det är ju främst Uriel som åker på stryk, har fått ett litet sår på ögat som är lite synd. Antar att det är Uriel som är honan, då hon putsar mest på växterna.

Lyckades få en bild på när de fejade anubiasen lite!
http://static.pici.se/pictures/gwzoEAXSH.jpg

(kvalitetsmässigt undermåligt foto, men kul att lyckas fånga aktiviteten)

Mina öronålar har kommit till butiken också, var nere och hälsade på dem lite när jag köpte växterna. Tänkte att jag lägger i dem i början av nästa vecka, så får skalarerna lite tid att finna sig tillrätta och vattenvärdena att ordna till sig.

Värdena är för övrigt väldigt stabila. Ligger runt 7.5 i pH, 0.05 i nitrit och 4 i dKH varje dag.
#113 - 20 januari 2008 14:24
Här har ni en liten översikt på hur det ser ut med nya växterna:

http://static.pici.se/pictures/rDRUAkmNz.jpg

#114 - 20 januari 2008 15:41
Hur tycker du att ditt pentairfilter fungerar?
#115 - 20 januari 2008 16:44
vad är det för belysning du kör med? ser ut att vara i minsta laget.
Förutom det så ser det riktigt fint ut =)

/hampus
#116 - 20 januari 2008 17:54
kardon skrev:
Hur tycker du att ditt pentairfilter fungerar?

Än så länge verkar det fungera bra. Trycket har dock stigit något och när jag skulle försöka ta ur mekaniska filtrets kasset så bara forsade det vatten. Måste täppa igen in- och utloppet eller klämma åt slangarna om jag ska lyckas göra det, så där får jag fundera lite innan jag går vidare.

Fiskarna mår dock bra och vattenvärdena är schyssta, så filtret verkar göra sitt jobb.

hambli skrev:
vad är det för belysning du kör med? ser ut att vara i minsta laget.

Förutom det så ser det riktigt fint ut =)

/hampus

Nu är bilden något underexponerad, så belysningens brist i sidorna lyser verkligen igenom (no pun intended). I verkligheten är det dock inte lika farligt, och jag tror fiskarna uppskattar att det finns lite dunkel i sidorna som de kan ta sig till om de behöver lugn och ro.

Lysrörsarmaturen är den som diskuteras tidigare i tråden, Aquastyles T5 4Tube-1000.
#117 - 21 januari 2008 01:49
Satte upp en webcam som filmar rakt från sidan i 450 litersakvariet! :)

Adressen för live-stream är http://85.226.216.61:8080/, bara att klicka på länken och kolla i din vanliga browser (Internet Explorer, Mozilla Firefox etc).

Belysningen kommer variera, så bäst är att kolla mellan 12:00-00:00, då jag brukar ha armaturen tänd.

Skriv gärna ditt nickname här på forumet i fältet på streamingsidan och lämna ett meddelande i chatten! :)
#118 - 21 januari 2008 23:54
Eftersom det var min flickväns födelsedag bestämde jag mig för att göra lite räkmix till fiskarna (nej, jag kopplar inte heller det där). :)

Två plåtar i kylen: http://static.pici.se/pictures/QnyJcCBlg.jpg

Första gången jag gjorde det, så vi får se hur det går. Kan ju gå precis hur som helst.

Eftersom det är tisdag så bjuder jag på en översiktsbild över vad jag har kommit att kalla "Server- och akvarieparken": http://static.pici.se/pictures/EDiUrHUwE.jpg
#119 - 22 januari 2008 00:28
Jag ser att frottéhanduken hänger på tork:D
#120 - 22 januari 2008 16:32
Två nya hyresgäster i akvariet. :)

Här är ena! http://static.pici.se/pictures/Ixsdeeqsq.jpg

:D
#121 - 23 januari 2008 11:05
Kräsna små as. De enda som åt räkmixen var mina malawisar och platy. Skalarerna och ålarna brydde sig inte ens. :(
#122 - 23 januari 2008 16:21
Har satt upp ytterligare en kamera!
Tanken var att köpa en med högre upplösning som skulle ersätta min tio år gamla som ni tidigare tittat genom, men brännvidden var helt annorlunda så den gick inte ha på samma ställe. Satte den i köksfönstret istället så får ni en vinkel till att njuta av! :)

Välj kamera i listmenyn ovanför bilden när ni kommer in på sidan. Adressen är som vanligt: http://85.226.216.61:8080/
#123 - 25 januari 2008 13:58
Även om de inte är så aktiva med lekförberedelser längre så verkar mina skalarer trivas som fisken i vattnet (ehm?) nu. De har färgat ut riktigt ordentligt och det orange-guldiga området på ryggen är starkare än någonsin! :)

Är lite orolig för den minsta dock, som alltid håller sig i ett hörn och inte verkar äta. Har försökt släppa i mat på ena sidan av akvariet så fiskarna simmar dit och då lagt i till minstingen som varit kvar i hörnet. Den har dock inte fattat utan följt stimmet och därmed blivit bortkörd från maten av de större. Den har okej färger men börjar se lite utmärglad ut. :(
#124 - 27 januari 2008 03:10
Det har börjat ätas bättre i karet. Ikväll åt till och med de stora skalarerna av räkmixen, även när den fallit till botten. :)

Öronålarna var framme och nafsade lite på klumpen också, så där verkar allt bra också.

Vad jag läst så verkar räkmixen skräpa ner rätt mycket och bör därför bara användas för matning högst varannan dag. Ska jag inte mata alls dagarna emellan eller ska jag använda torrfoder? Något annat helt och hållet?

Min gröna pansarmal (brochiis splendens) är dock inte längre silver med grönt skimmer, utan mörkt grå. Vet inte om han anpassat sina färger efter bottensubstratets färg eller om det är den nya armaturen som belyser honom på annat sätt.

Funderar på om jag ska beställa nya lysrör. Nu används de som satt i armaturen vid leverans. Efter vad jag läst mig till här på forumet lutar det åt ett Marine Glo och tre Power Glo. Eller är det tvärt om man ska köra?
#125 - 28 januari 2008 02:05
Skickade i ett gäng silvermolly idag (4 honor, 2 hanar) och de verkar trivas.

pH-värdet har så sakteligen gått upp lite (nu är det på knappt 8), men i övrigt är allt stabilt.

Sitter och klurar på en lysrörsbeställning från PWSS. Har ändrat mig och tar 2st Aquarelle, samt ett Power-Glo och ett Marine-Glo. Funderade på om jag skulle ha reflektorer också, men min lysrörsarmatur har redan reflekterande yta på insidan, så jag kan inte tänka mig att det skulle bli bättre med ditsatta reflektorer på rören.

Försöker också hitta något man kan putsa både in och utsida av frontglaset med. Akryl har ju visat sig vara sjukt lätt att repa så när jag häromdagen torkade bort lite vatten med en frottéhandduk fick jag tre långa repor på fronten. De är inte grova, men de syns likväl och stör ordentligt. Bäst vore om det fanns någon form av algskrapemagnet för just akrylakvarier.
#126 - 30 januari 2008 00:41
Har haft karet nedsläckt snart ett dygn, har märkt att de två stora skalarerna är märkbart lugnare då, så jag tänkte att mörkret kunde ge den svagare av de två lite tid att återhämta sig och läka sina sår. Hon har bl a en ganska läskig hinna över ena ögat efter att hanen bitit henne.

Nu när jag gick förbi och tände en lampa i rummet såg jag hur skalarerna så sakteliga simmade omkring för sig själva och framför allt de stora skalarerna såg mycket välmående ut! Fenorna har aldrig varit så höga och de var otroligt ståtliga!

Har tidigare märkt att de är mer aggressiva när jag har hela lysrampen tänd gentemot när jag bara har två av de fyra rören tända. Trodde dock inte det skulle bli sådan skillnad av att låta dem gå i mörker ett tag.

Kan det vara så att de inte gillar belysningen de får?
#127 - 3 februari 2008 04:27
Som ni kanske sett i den här tråden så har jag lite problem med öronålarna: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114362 :(

Tyvärr dog en av skalarerna för mig inatt. Det var den minsta av de sex. Den första veckan verkade den må bra, men de senaste veckorna har den blivit mobbad av alla de andra så fort den kommit fram och velat stimma. Till slut rörde den sig inte bort från hörnet med filtret ens när jag matade, så då började jag mata den avsides. Den vägrade dock käka, så jag tror tyvärr att den svalt ihjäl. :(
#128 - 4 februari 2008 12:47
Flyttade över ålarna till mitt 120L platy-kar. De har varit där ett halvt dygn och ser ut att må bättre. Rör på sig mer och har slutat flämta.
#129 - 4 februari 2008 13:07
Whistler84 skrev:

Försöker också hitta något man kan putsa både in och utsida av frontglaset med. Akryl har ju visat sig vara sjukt lätt att repa så när jag häromdagen torkade bort lite vatten med en frottéhandduk fick jag tre långa repor på fronten. De är inte grova, men de syns likväl och stör ordentligt. Bäst vore om det fanns någon form av algskrapemagnet för just akrylakvarier.

Kanske du kunde använda sämskskinn, sådana där torkvantar för fönster eller "superdukar" med microfibrer?
#130 - 4 februari 2008 14:10
Hmm, bra idé, Jens. Ska kolla på det. :)
#131 - 4 februari 2008 14:51
Vad är det som ligger och guppar vid ytan?

Fortfarande ingen Whistler som störtar in i bild.. :D

Joking!!!!!!!![B)]
#132 - 4 februari 2008 17:02
Whistler84 skrev:

pH-värdet har så sakteligen gått upp lite (nu är det på knappt 8), men i övrigt är allt stabilt.

Sitter och klurar på en lysrörsbeställning från PWSS. Har ändrat mig och tar 2st Aquarelle, samt ett Power-Glo och ett Marine-Glo. Funderade på om jag skulle ha reflektorer också, men min lysrörsarmatur har redan reflekterande yta på insidan, så jag kan inte tänka mig att det skulle bli bättre med ditsatta reflektorer på rören.

'

Det finns i UK och Usa. Kolla https://www.micro-surface.com/default.cfm?page_id=200 Mvh Matti
#133 - 5 februari 2008 15:47
Idag fick jag hem mitt paket med lysrör från PWSS.se!

Jag beställde två st 39W Aquarelle (85cm) samt ett Power-Glo och ett Marine-Glo för samma armatur.

Blev rätt besviken när jag upptäckte att Power-Glo och Marine-Glo-rören var T8 istället. Verkar som om de gjort fel på lagret, för i min faktura står det T5 85cm 39W, på röret står det T8 89cm 30W. :(

Jag satte i Aquarelle-rören i alla fall och lät två av de gamla noname-rören sitta kvar. Tycker Aquarelle var väldigt mer lila än vad jag förväntat mig. Det blev en viss förbättring på det blåa i vattnet, men har jag bara Aquarelle-rören tända är det bara lila-lila-lila...

Leveransen:
http://static.pici.se/pictures/oqPZCyMHJ.jpg

Före (fyra noname-rör som följde med armaturen):
http://static.pici.se/pictures/kdqFVPhZQ.jpg

Efter (2x Aquarelle, 2x noname):
http://static.pici.se/pictures/PytVpCtbw.jpg

Båda jämförelsebilderna är tagna med slutare 1/25 och bländare f/3.5. Sätt upp bilderna bredvid varandra så ser ni verkligen skillnaden.

Nu återstår bara krånglet med att skicka tillbaka T8-rören och få vänta på de nya... *suck*
#134 - 5 februari 2008 18:16
Klart mycket snyggare med de nya, tycker jag. En mera "klar" bild, på något sätt.
#135 - 6 februari 2008 23:50
Har varit i kontakt med PWSS och de har lovat att skicka hem de nya rören utan kostnad, samt returfraktsedel och porto så jag kan skicka tillbaka de fellevererade rören. :)

Jag har funderat ett tag över en av mina skalarer. Han/hon skiljer sig lite från de andra. Är det bara individualism eller är det rent av någon annan form av skalar (spetsnos/peru kanske)?

Dagens modeller fick bli Lucifer och Rafael.

Först ut Lucifer, rak nos och full teckning:
http://static.pici.se/pictures/zGoPUYJRW.jpg
(Silvermollyn på bilden önskar vara anonym och hävdar sig bestämt inte ha något med artikeln att göra)

Men så har vi Rafael. Spetsig nos och andra strecket saknas nästan helt (ibland färgar det ut till en spökrand, men sällan mer än så):
http://static.pici.se/pictures/cpDLqhcSn.jpg

Alla andra skalarer i karet kommer från butik, varav Rafael från samma butikskar som två av de andra, Lucifer inkluderad. Som synes börjar jag dock tvivla på att alla kommer från samma lek.

Vad tror ni? :)
#136 - 7 februari 2008 08:53
Jo, PWSS är en bra butik. Visst kan det trassla till sig ibland, men de tar fullt ansvar om något blir fel. :)
#137 - 7 februari 2008 16:40
Nya lysrören har kommit!
Blev naturligtvis fel med fraktsedeln för returen av de fellevererade rören, jag fick retur för post när paktet var så stort att det måste gå som just paket. Men det löser väl sig... Det viktigaste är att jag har rören.

Här är bild på hur det ser ut med alla fyra nya rören:
http://static.pici.se/pictures/ZyAWgpGnL.jpg

Som de tidigare bilderna är fotot taget med slutare 1/25 och bländare f/3.5.

Placeringen i armaturen är följande:
Längst bak: Hagen Power-Glo
Mitten bak: Philips Aquarelle
Mitten fram: Philips Aquarelle
Längst fram: Hagen Marine-Glo

Jag är rätt nöjd med hur det blev, hade kanske hoppats på lite mer blått, vet inte om det går att åstadkomma genom att flytta om rören, eller om jag ska köra på två Marine-Glo nästa gång jag byter rör (blir väl om något år).

Tanken är i alla fall att Power-Glo-röret ska vara för växterna, Aquarelle-rören för lite all-round och Marine-Glo för min egna visuella njutning av fiskarna. :)
#138 - 11 februari 2008 13:02
Planterade om växterna häromdagen. Tyckte det var för utspritt och hittade ingen harmoni i inredningen, så jag planterade om växterna gruppvis, samt lade ihop rötterna i ett hörn och satte lite javaormbunke och javamossa på dem.

Så här ser det ut:
http://static.pici.se/pictures/XazOxmciw.jpg
#139 - 18 februari 2008 18:13
Fler nya växter! Den ena kommer jag inte ihåg vad den hette, men den andra blev en Anibius Nana. :)

Ze pix: http://static.pici.se/pictures/qhBLQZFyz.jpg
#140 - 18 februari 2008 18:15
Fler nya växter! Den ena kommer jag inte ihåg vad den hette, men den andra blev en Anibius Nana. :)

#141 - 18 februari 2008 18:38
Fler nya växter! Den ena kommer jag inte ihåg vad den hette, men den andra blev en Anubias Nana. :)

#142 - 20 februari 2008 18:16
Ääääännu fler växter! :D
Köpte en liten marktäckare som ska få växa till sig lite. Den var tydligen väldigt lättskött (finns att se på webcamen).

För några dagar sedan förlorade jag en silvermolly, den blev bara slöare och slöare tills den till sist bara låg på botten och tittade på omvärlden. Nu har ytterligare en fått samma symptom, och Anders på Aqualife trodde det kunde vara saltbrist, då jag aldrig tillsatt någon sådan.

Jag köpte därför salttabletter i smidig form (ungefärlig storlek som korken på en PET-flaska) och doserade i fem sådana idag, tänkte lägga i fem imorgon också så det inte blir för stor ändring på en gång. Rekommenderad dos var en tablett per 25-50 liter vatten. Tio tabletter blir därför för 250-500 liter, vilket nog blir bra till mitt 450L kar.
#143 - 20 februari 2008 22:26
En fråga bara om placeringen av rören... Du ska inte ta och sätta power-glo längst fram och marine-glo längst bak, för att få klarare ljus på framsidan av fiskarna och det lite mer blå bakifrån? Så körde jag ett bra tag och tyckte det såg fint ut. Tyckte det blev lite för mycket skugga med dem i den ordning du kör. Men det är ju en smaksak.
#144 - 20 februari 2008 22:48
Ja, det kan mycket väl stämma. Just skuggorna är väl ett av problemen. Men i sådana fall är det väl bättre att byta plats på ett av Aquarelle-rören och Marine-Glo-röret? Power-Glo är ju främst för växterna och bör väl därför vara längst bak?

#145 - 2 mars 2008 12:18
Ålarna är tillbaka i stora karet och verkar må bra!

Jag har flyttat över maaaassa javaormbunkar och lagt i en stor hög vid dödskallen, som är flyttad längst till vänster i karet. Framför allt ålarna trivs i "javadjungeln", men även en av de stora skalarerna visar sin tacksamhet i att kunna gömma sig lite emellanåt när kärleksfighterna inom paret blir för mycket.
#146 - 6 mars 2008 21:35
Jag har beställt discus!

6st Red Turqouise, storlek 6,5cm, pris ca 1500kr.

Har inga planer på varken odling eller att få dem till frisbeestorlek, men fasen vad jag är uppspelt över det här! :D
#147 - 6 mars 2008 22:26
Whistler84 skrev:
Jag har beställt discus!

Har inga planer på varken odling eller att få dem till frisbeestorlek, men fasen vad jag är uppspelt över det här! :D

[COLOR=black]Jag har också beställt Discus, sex stycken precis som du har gjort. [/COLOR]

[COLOR=black]Men jag skulle aldrig ha kommit på tanken att skicka i sex Discus i ett inrett kar som varit igång endast två månader![/COLOR]

[COLOR=black]Jag är väl lite av den gamla skolan som fortfarande tror att ett akvarium behöver åtminstone 6 månader för att komma igång "på riktigt".[/COLOR]

[COLOR=black]Själv startade jag mitt 400-liters i augusti med inkört filter och gammalt bottengrus.[/COLOR]

[COLOR=black]Men förhoppningsvis går det bra för dig:)[/COLOR]
#148 - 6 mars 2008 22:27
Whistler84 skrev:
Jag har beställt discus!

Sen en sak till, snälla plocka bort döskallen, innan du släpper i Discus:)
#149 - 7 mars 2008 01:25
No way! Eskil är där för att stanna! :D
Han är dock snyggt "övervuxen" av javamossa numera.

Så här ser det ut numera: http://static.pici.se/pictures/TewNPXVOP.jpg

Ålarna älskar Eskil och när de simmar ut genom ögonhålorna på honom får man rejäla Indiana Jones-vibbar. :p

Det gör mycket att skallen är lifesize. Hade man lagt i en miniatyr eller nåt så hade det bara sett löjligt ut. Ett par gäster här hemma har faktiskt frågat om det är ett riktigt kranie.. :D

Angående att släppa i discus så pass snart efter uppstart så är jag inte så orolig. Dels för att discusarna har viss leveranstid, men även för att jag har fört statistik över vattenvärdena två-tre gånger per vecka sedan uppstart, samt dokumenterat alla vattenbyten och hur de påverkat värdena. Det är ytterst, ytterst små variationer. pH och KH har i princip varit konstanta sedan uppstart, nitrit har jag haft ett par små spikar på 0,025 samt en på 0,050.

Jag tog även med testvatten till min lokala butik och lät säljaren testa vattnet. Han var imponerad över att jag lyckats hålla de värdena (pH 7.5, KH 4dKH, NO3 0-0,025) så stabila som nybörjarakvarist. Jag hävdar mest att jag haft tur i att välja rätt filterutrustning. :)

Sen självklart tar jag emot tips och råd för hur jag ska gå tillväga med allt! Man är aldrig fullärd, dagen man tror det ska man sluta med det man håller på med. :)
#150 - 7 mars 2008 19:47
Ska du ha diskus se för fan till att scalarerna inte får någon chans att leka... Då kommer diskusarna stå och vara livrädda i ett hörn av karet.
#151 - 7 mars 2008 22:16
rick skrev:
Ska du ha diskus se för fan till att scalarerna inte får någon chans att leka... Då kommer diskusarna stå och vara livrädda i ett hörn av karet.

Jag sålde mina Skalarer först, sedan Discus!
#152 - 7 mars 2008 22:22
whistler, vad gick hela Akvariet alltså Akrylen och limmet på för dig?
e det ett bra alternativ till Glas?
#153 - 8 mars 2008 02:21
Jag gav ca 2000kr för akryl + lim.

Eftersom jag inte hade helt plan yta att jobba på så blev det lite snett för mig, och då fick jag ta fram filen och sandpappret och jämna ut så jag fick jämna ytor. Resultatet blev att fogarna inte är så snygga. :(

Kostnadmässigt är akryl bättre, liksom viktmässigt. Jag hystade runt mitt 450L i lägenheten ensam och satte upp bänk och akvarie utan hjälp från andra.

Största nackdelen är reptåligheten, eller snarare bristen därav. Krävs verkligen inte mycket för att fula repor ska uppstå. Mitt största misstag var algskrapa. NO GOOD!
#154 - 8 mars 2008 09:23
e du säkrer på att diskus klarar aliminiumsilikat? vill bara säga att karet e skitsnyggt! så akryl e billigare en glas? men e de inte tungt då?
#155 - 8 mars 2008 12:04
Tackar! Karet är ju fortfarande inte lätt. Man får ju ha lite tjockare gods när man använder akryl än med glas. För mitt bygge använde jag 15mm för att få ordentligt med yta att fästa limmet på. Det är dock fortfarande lättare än ett glasakvarium i den storlek skulle varit.

Har hittat ett par inlägg här på forumet där folk har haft discus i kar med svart Råda/Aluminiumsilikat utan problem. :)
#156 - 16 mars 2008 20:20
Filmdags!

Jag fick en ny digital kompaktkamera häromdagen, den passar rätt bra att filma lite med. :)

Här har vi matning i akrylkaret:

#157 - 16 mars 2008 20:24
Whistler84 skrev:
Filmdags!

Jag fick en ny digital kompaktkamera häromdagen, den passar rätt bra att filma lite med. :)

" target="_blank">

Filmen finns inte!
#158 - 16 mars 2008 20:27
no it dont
#159 - 16 mars 2008 20:41
Verkade ta några minuter innan den kom upp. Nu finns den. :)
#160 - 16 mars 2008 20:46
Whistler84 skrev:
Filmdags!

" target="_blank">

Har du Vita Black Molly Å Strumpstickor i akvariet;)
#161 - 17 mars 2008 00:07
Silvermolly, ja.

Strumpstickor? :confused:
#162 - 20 mars 2008 17:26
I have teh discus! *dansar* :D

Inkoppning 2dl var tionde minut i en timme.

Direkt vid isläpp var det lite gömning bakom växterna, men efter fem minuter (5!) var alla framme vid rutan och simmade i stim. Kommer skalarerna för nära så kör discusarna iväg dem.

De har redan färgat ut mycket snyggt och simmar majestätiskt runt med höga fenor. :)

Bilder:

Två av de sex småttingarna: http://static.pici.se/pictures/nvNxVrGsb.jpg

Den stora: http://static.pici.se/pictures/qYesbLMSa.jpg

Den stora var inte planerad, men gick ensam i butiken sedan länge, så jag fick honom billigt då säljaren tyckte att han skulle må bättre ihop med ett stim. :)
#163 - 20 mars 2008 18:46
Vart köpte du? Aqualife? Djurmagazinet? Eller kanske någon annanstans? Trevliga fiskar i alla fall och trevligt akvarium :D
#164 - 20 mars 2008 19:08
Japp, på Aqualife! :)

Handlar uteslutande där, bäst bemötande, kunnande och utbud i stan.
#165 - 20 mars 2008 19:14
fina diskus! måste göra om mitt kar innan jag skaffar fler :p
#166 - 20 mars 2008 21:46
Whistler84 skrev:
Japp, på Aqualife! :)

Handlar uteslutande där, bäst bemötande, kunnande och utbud i stan.

Håller med dig fullständigt. Det bemötande man fick när man ändå är som jag, okunnande, var över förväntan. Dock är Micke på Djurmagazinet riktigt bra med.
#167 - 3 april 2008 11:48
Tog just en titt på ditt akvarium... Duktigt gjort att bygga det själv! Mycket vackert!
Har själv ett av akryl, dock fått och inte gjort själv...
Angående inredningen i akvariet, så hade jag personligen nog satsat på mer sten (ingen fara om de välter i akryl...) och mer rötter.
Ta gärna en titt på mitt akvarium, så ser du hur jag menar. Blir mer levande så.
Annars väldigt bra gjort!
#168 - 22 maj 2008 14:22
Ja, då var det dags att uppdatera!
Har inte skrivit en rad på nästan exakt två månader, men på den tiden har det hänt en del! :D

Ålarna är skitstora, äter räkmix ur handen på mig och en av dem bet häromdagen av en platy på mitten. Främre halvan av den fortsatte simma en stund, vet inte om den fattade vad som hände riktigt.

Webcamen ligger nere, streamingprogrammet på servern har hängt sig, vet inte hur jag ska lösa det utan omstart. Vill inte förlora uptime... :D

Min rotjäkel som jag köpte på Aqualife höll lite väl god kvalitet, för den har fortfarande inte sjunkit, trots att jag haft den helt dränkt i åtta veckor.

När jag vid dagens vattenbyte flyttade på roten så vände sig en växt om och jag såg följande syn:
#169 - 22 maj 2008 15:41
En trevlig syn alltså, hehe.

Själv väntar jag på mina Brevisar från Aqualife :)
#170 - 22 maj 2008 18:10
Vid närmare inspektion var det kanske inte så roligt. Ser ut som något vitt ludd klänger mot rommen, antagligen har de möglat eller nåt. Antalet romkorn var väl heller inte särskilt imponerande, men det är verkligen kul att de har börjat leka! :D
#171 - 30 maj 2008 11:31
Igår gjordes det ett nytt försök till lek!
Det är en av de stora skalarerna som bildat par med en av de små, så det hela ser lite lustigt ut. :)

Här är filmen!
" target="_blank">
#172 - 8 juni 2008 21:32
Rommen åts upp precis när man börjat se små svansar sticka ut. :(
Var rätt många korn som vitnade också, så de verkar inte så bra på att befrukta.

Så här ser akvariet ut numera, jag har fått dit en fin rot som täcker filterinsuget och utblåset i vänstra hörnet, samt så har de flesta växterna blivit rejält mycket större (jämför med bilder tidigare i tråden). Jag göder med PMDD (40ml vardera från de tre flaskorna, två gånger per vecka) och byter 40% vatten varje torsdag. Jättevallisneriorna till vänster går det dock inte med alls, de vägrar få blad längre än 5-8cm.
#173 - 19 juni 2008 20:41
Idag fick jag lite aluminiumbleck med bra mått, så jag silikonade dit en ram på framsidan av akrylkaret. Känns lite ovant, men jäklar vad snyggt det blev!

(jämför med bilden i förra inlägget)
#174 - 19 juni 2008 23:25
När jag hade läst dom två första sidorna i den här tråden,såg ditt projekt mer eller mindre ut som en kemikalie/sprit fabrik.
Idag kan jag bara gratulera till ett bra projekt och supersnyggt akvarium.
Keep up the good work...
#175 - 21 juni 2008 23:21
Tackar, Gurra! Det här projektet har varit viktigt för mig, då det är mitt första seriösa försök som akvarist. Jag har lärt mig mycket på kuppen och hoppas kunna fortsätta utvecklas inom hobbyn. :)

Idag hade skalarerna sin tredje lek och mängden rom är ungefär som förra gången. De vaktar inte lika frenetiskt som sist, vet inte om det är att de blivit mer avslappnade eller att de bara inte bryr sig? Vi får se om de käkar upp det den här gången också, jag tänker låta halva lysrampen vara tänd på natten så de ser vad de vaktar.
#176 - 24 juni 2008 09:30
Nehepp... Rommen är uppäten och de fyra fem korn som finns kvar har möglat. :(
#177 - 24 juni 2008 11:23
Jäklar i mig va snyggt det blev med led-ljuset!! Detta är ett riktigt fint akvarium! Bra jobbat :)
#178 - 14 juli 2008 23:28
Tack Stoffe.B!

Snyggare ska det bli!
Har gjort en beställning på EasyCarbo för att testa på det. PMDD har rönt stora framgångar, så ihop med EC kan det nog bara bli precis hur bra som helst! :)

Blir ju kanske av med algerna på frontrutan också, jäkla gröna prickar som knappt går skrapa bort.
#179 - 15 juli 2008 09:30
Riktigt fint kar Whistler! ;)

Jag har startat ett 350L med en hel del växter i, inte en antydning till alger ännu, dag 9. Använder profito och Easycarbo, så hoppas det funkar för dig med.

Ser fram emot utvecklingen ^^

MVH Johan
#180 - 17 juli 2008 20:45
Tack, Johan!
Jag har inte fått hem EC än, PWSS är inte direkt snabba. Hoppas på att det kommer imorgon (fredag).

Här är en liten bild på en av snyggingarna i karet, han har växt rätt rejält det senaste och är långt större än de andra:
#181 - 17 juli 2008 20:49
Riktigt snygg!
Inte fått igång live-camen än? ;o
#182 - 17 juli 2008 21:02
Tackar!
Camen är fortfarande nere, tog bort länken från min signatur idag. Det är så många program som är igång på min server, och det verkar som att enda lösningen på webcam-problemet är att starta om datorn. Blir så jobbigt att starta upp alla program och tjänster igen. :(
#183 - 18 juli 2008 13:34
Idag fick jag hem EasyCarbon!
Jag doserade 9ml och tog en referensbild, så får vi se hur det ser ut om en vecka när jag tar en ny. PMDD-doseringen kommer vara som förut, 3x40ml varje söndagkväll och varje torsdag. Vattenbyte 50% varje torsdag.
#184 - 25 juli 2008 16:12
En veckas dosering av EasyCarbo och PMDD, ingen skillnad än vad jag kan se. Algerna växer på också.
#185 - 25 juli 2008 16:33
Man ska dosera EasyCarbo varje dag. 1 ml per 50 liter.
#186 - 25 juli 2008 16:44
Var står det att jag inte gjort som det stod på förpackningen? Jag har gett 9ml per dag.
#187 - 25 juli 2008 21:09
Whistler84 skrev:
Jag doserade 9ml och tog en referensbild, så får vi se hur det ser ut om en vecka när jag tar en ny.

Jag missuppfatta kanske :( Trodde du skulle ge en ny dos om en vecka, men du menade såklart ny bild. :)
#188 - 11 augusti 2008 20:44
tack

Hej gillar det här med långa trådar och komma in i ett sent skede så man ser mistagen, tabbarna flera år :) försent och lär sig lita av dom...:D tack

men när vattnet rinner så ser det lite spännande ut med alla el/data grejer som kommer att flyta runt nedanför (glömde att du redan provat):confused:. men en lite upp datering skulle inte skada mvh r:D
#189 - 12 augusti 2008 05:56
copella: Det där förstod jag precis ingenting av. Vad är din fråga?

Största diskusen dog inatt, det var rätt trist. Han har gått och sett hängig ut ett tag, aldrig riktigt kommit in i gruppen, så det var väl inte helt oväntat. Fortfarande tråkigt dock...
#190 - 14 augusti 2008 13:52
ingen direkt fråga!

Tack för en kul tråd men har de blivit mycket repor förutom av alg skrapan

MVH Richard
#191 - 14 augusti 2008 13:55
Råkade använda en duk när jag putsade frontglaset som hade något litet sandkorn i sig och fick då ett par tunna (men långa) repor på grund av det. Repor på insidan sätter ju algerna sig lätt i så de syns tydligare, men repor på utsidan syns bara när man kollar efter dem.
#192 - 14 augusti 2008 20:45
Trevligt akvarie

Kul att läsa din tråd, häftigt hemmabygge!! Snyggt löst med det mindre under. Letar just nytt akvarium då jag lyckats få min sambo att förstå det fina med akvarium, men det blir bara från 180 till 300-375. Lycka till.
#193 - 14 augusti 2008 20:58
Kul att läsa din tråd, häftigt hemmabygge!! Snyggt löst med det mindre under. Letar just nytt akvarium då jag lyckats få min sambo att förstå det fina med akvarium, men det blir bara från 180 till 300-375. Lycka till.

Så då köper du naturligtvis ett 400-liters, det är ju bara ett räkne fel från 375:)

Om du dessutom satsar på ett möbelakvarium, där all teknik kan gömmas i skåpen, naturligtvis får sambon bestämma träslag, så har du skaffat massor av plus poäng:D

Titta på Juwels 400-liters alternativt Wromak som är en Polsk kopia som är lite billigare, men saknar Juwels innerfilter.

Har själv ett 180-liters Juwel och ett 400-liters Wromak, bra akvarium bägge två. Men det är en j..la skillnad på ett 180-liters och ett 400-liters!
#194 - 17 augusti 2008 21:16
Whistler84 skrev:

12V är för övrigt inte så farligt om något skulle hända. Det skulle säga zapp och så skulle transformatorns säkring gå. Varken fiskar eller människor kan ta någon skada av så låga spänningar med så svag strömstyrka.

har sett resultatet och det ser bra ut ska göra ngt liknande själv, en sak slog mig dock ang ovan nämda...verkar va många som vill samma sak så att säga att 12 v inte är farligt kan nog vara det farligaste...förutom akvarier och fisk har jag även intresse inom bilstereo där jag tävlar och mina steg lämnar över 300amp i start och det är med 12v....man dör av 0.3....sen är det en evig blandning med volt och amp osv osv osv men gör du fel så tokdör man av 12v me. ditt bygge ser kanon ut funkar bra och är säker men det finns många villiga hemma fixare där ute som tycker att dom kan mer än dom gör och det är då tillochmed 12v blir farligt.
förövrigt kul tråd ser kanon ut, inte mkt för scalarer men öronålar är såååååå fina.
#195 - 17 augusti 2008 21:23
Dör av 0.3A på 12V? Du menar på fullt allvar att en fullvuxen människas hjärta skulle stanna av en effekt av 3,6W? Snälla...
#196 - 16 september 2008 04:48
Webcamen är uppe sedan en vecka igen!

http://217.211.116.132:8080/
#197 - 14 januari 2009 23:21
riktigt härligt projekt! Drömmer om ett liknande jag med!
#198 - 22 januari 2009 19:05
Nya fiskar, nya bilder!

Jag lämnade in mina skalarer till butiken, då jag hittade en annons på 6st discus. Fick dem billigt och är supernöjd!

#199 - 22 januari 2009 20:32
HELBILD vill vi ha
#200 - 22 januari 2009 21:32
Vad är det där då? Inte är det någon detaljbild på stjärfenan... :confused:
#201 - 22 januari 2009 22:05
Whistler84 skrev:
Nya fiskar, nya bilder!

Jag lämnade in mina skalarer till butiken, då jag hittade en annons på 6st discus. Fick dem billigt och är supernöjd!

Nedre bilden: Lite fisk och stora ögon, ser inte så där jätte bra ut?

Men det kanske är bilden som inte är rättvisande.
#202 - 27 januari 2009 10:11
Jag är inte någon expert på att tyda discus hälsostatus, men de äter, har bra färger och simmar omkring glatt i de fria simytorna, så jag är rätt nöjd. :)

Det är en rätt imponerande syn med ett stim på tio discus som simmar ihop!

Säljaren sade att de var lite magra, då han inte haft tid att sköta dem ordentligt. Kanske är det därför ögonen ser stora ut?
#203 - 27 januari 2009 16:19
helbild på karet såklart
#204 - 9 mars 2009 17:43
Flyttade till ny lägenhet i helgen.
På söndagen bär vi upp akrylkaret och den nya bänken och sätter upp det.

Lägger i all sand, börjar fylla karet och kollar efter läckor var tioende minut eller så. När det är fyllt till 90% hör jag hur det plaskar och kollar bakom, då har bakre silikonfogen släppt och det sipprar ut.

Bara att tömma och torka. :mad:

Hoppar att det inte rann något innanför golvlisten, men man vet ju aldrig. Lade en lysrörsramp och hade den tänd hela natten mot listen, hoppas det torkade eventuellt spill. Golvet verkar inte vara skadat, det är laminat så det suger inte åt sig direkt.

Förlorade massa malawiciklider under natten, hade bara pumpar så det räckte till hinkarna med diskusarna och ålarna.

Nu står akvariet och den splitter nya bänken på vinden, tjejen är hur ledsen som helst och jag är jävligt trött på akvariehobbyn.
#205 - 27 februari 2010 21:19
Stå på dig Jonas, efter regn kommer solsken!

Annons