När jag startar om ett kar så flyttar jag med "smutsiga" filter (alltså som inte blivit rengjorda den senaste tiden), tar med så mycket vatten som möjligt (brukar bli runt 30-50% gammalt, sedan 50-70% nytt). Sedan när pumpen/pumparna drar igång så blir vattnet rätt smutsigt, men det lägger sig efter ett tag. Då brukar jag känna mig rätt lugn iaf ang bakteriekulturen i vattnet. :) Dessutom samma som fiskarna är vana vid.
Sedan matar jag inte de första 3-4 dagarna, sedan mycket mycket sparsamt i en vecka. (Kanske 1/4-1/5 mot normalt.) Därefter matar jag fortfarande lite och sparsamt i ca 3 veckor. (Först ca 1/3, sedan hälften mot normalt.) Efter en månad så brukar jag mata normalt igen.
Det fungerade bra förra gången när jag flyttade mitt 100l. Nu har jag flyttat ett 325l och ett 450l men kommer att köra samma princip/metod. Så får vi se hur det går. Men det borde gå bra. :)
Det gäller ju att vara lite observant tiden efter en flytt, och kanske kolla lite värden då och då. Min tanke är att kolla nitriten efter att jag ökat matdosen, i alla steg.
(Jag fick nitrit en gång efter att jag råkat övermata, så min tanke nu är som sagt att kolla nitriten efter varje höjning av foder. Mest för att lugna mig själv. ;) )
Sedan vet jag inte om Discusar kräver annan behandling. Min metod har jag använt på malar av olika slag, tetror och nu även gott och blandat som Silverhaj, Regnbåge, Barber, Botior etc.