450 liter asien

#1 - 31 december 2007 22:00
Halloj allihopa, här kommer mitt första inlägg på det här forumet.
Jag är en gammal(nåja...) fd akvarist som hittat tillbaka - och det med råge, nu ska jag förverkliga en femton år gammal dröm om ett stort asienkar.
Förhoppningsvis ska jag lägga upp bilder allt eftersom projektet fortskrider, men för tillfället är jag utan digitalkamera (min 3-årige son har också ett stort intresse för vatten...)

Så här har jag tänkt mig...

Akvarium - 450 liter helglas. 150x50x60 cm. Svart silikon. Beställt, kommer om 1-2 veckor.

Belysning - egen belysning, främst baserade på vanliga 965 dagsljusrör eller liknande (gillar inte riktigt ljuset från "special"rör - blir en del billigare också... dessutom är inte växter första prioritet i det här karet.)
Har även tänkt kombinera mitt akvarieintresse med mitt elektronikintresse och göra någon slags styrd gryning/skymning. Det är dock inte prioriterat.

Bakgrund - hemgjord frigolit/husfix/epoxy, tänkt att imitera en sandbank, med trädrötter som bildar grottor. eventuellt någon sten.

Bottenmaterial - finare "vanlig" sand. gärna röda/bruna detaljer. Ej för "likformig". Har sett att många använder biltemas blästersand, utseendet är ungefär vad jag vill ha - dock är jag tveksam till detta, biltema är inte direkt förknippat med kvalitet. Men det är samma sak här, det blir ju en hel del billigare... Vill gärna ha lite löv/torv på botten också, för att förhöja det naturliga intrycket. Har dock ingen som helst erfarenhet av sånt, tips mottages tacksamt.

Övrig inredning - Ska försöka hitta en större rot, gärna ganska grenad, har tittat en del i dom lokala butikerna och akvarielagret sthlm utan att hitta nåt jag gillar. Sedan ska jag försöka bygga någon grotta med rot/sten. Vi får se. När det gäller sten har jag en fundering - jag har hittat ett ställe med mycket sandsten, gul/brun. Borde gå att göra väldigt snygga formationer med den. Frågan är bara om den är OK att använda, både biotopmässigt och med tanke på fiskarnas hälsa?

Växter - Det blir inte så många olika växter, och dom jag tänkt mig är väl inte direkt några exotiska saker - Microsorium/Javaormbunke runt/på rötterna. Vallisneria i bakgrunden. Någon solitär Cryptocoryne och slutligen eventuellt javamossa.

Filtrering - Inbyggd i bakgrunden. Hade tänkt mig en eller två powerheads (två så man har backup om en skulle strejka...) vanlig blå, lite grövre "filterludd" borde duga bra. Har tänkt komplettera med "makaroner" om behovet uppstår.

Fiskar - Primära invånare kommer en gammal favorit vara, nämligen praktbotior, 6-7 stycken. Sen har jag inte kommit så långt, funderar på vad som kan passa, men jag har några kandidater:
20-30 kilfläcksrasboror
15-25 purpurhuvudsbarber
10-15 regnbågsfiskar (osäker dock, inte riktigt från asien...)
Några guramis, blå kanske?
kom med förslag! gärna fisk som uppehåller sig i övre/mellersta regionerna, eftersom praktbotian lägger beslag på nedre delen.

Har jag glömt nåt - fråga.

Kom med förslag och kommentarer till mitt projekt nu, inget är uppstartat än, så det finns läge för ändringar om jag fastnar för nåt :) Är som kanske syns inte heller rädd för att göra grejer själv. Är inte rädd för att spara pengar heller ;) (budget ca 7000... )

Hoppas inte inlägget blev för långt nu, ska försöka hålla tråden uppdaterad med nyheter när jag kan :D
#2 - 31 december 2007 23:17
Skulle jag vara du skulle jag bara ta en sorts stimfisk.
Tex någon rasbora. Altså ett stort stim på ca 40-50 fiskar.
Sen är väl siamesiska algätare nästan ett måste.
Finns en massa olika guramis man kan ha tex blå gurami och dvärggurami.
Vill du ha greninga rötter är det red moor du ska titta på.

Lycka till!
#3 - 1 januari 2008 10:55
Jag har för mig att sandsten avger kalk till vattnet, vilket inte är så bra i ett Asien kar.. Men är inte helt säker...

Spännande projekt iövrigt!
#4 - 3 januari 2008 17:45
Nu har det hänt lite grejer, både roligt och tråkigt...
Hittade två stycken relativt stora praktbotior på en lokal affär förra veckan - och jag bokade dom såklart...
Men samtidigt kom jag på att det skulle ta "ett par veckor" tills mitt kar kommer, så jag var tvungen att leta reda på ett tillfälligt kar, det kan ju vara bra att ha. Hittade ett på drygt 200 liter som jag lade beslag på, och började göra i ordning.
Jag inhandlade även biltemas blästersand, det verkar vara tillräckligt många som har positiva erfarenheter av den. För säkerhets skull ringde jag biltema och frågade vad den innehöll - "100% vanlig sand, siktad och tvättad, svensk" och personen jag pratade med garanterade att den inte innehöll något annat. Så jag köpte 5 säckar...

Jag har startat upp det här tillfälliga karet med 10 stycken kilfläcksrasboror. Inredningen sparsam, några centimeter sand på botten. En Microsorium, lite hygrophila och ett par terrakottakrukor. Ett powerhead med filtermatta som ett enkelt filter. Värmare.

Nu till det obligatoriska - problem...
Rasbororna har börjat dö för mig, redan ett dygn efter inhandlandet. Jag tycker dom beter sig underligt, det är en åt gången som mår dåligt, börjar "flämta", gömmer sig i ett hörn, för att någon timme senare vara död. Då börjar nästa... är nere i fem stycken nu.
Tycker det ser ut som en nitritförgiftning - men efter ett dygn bara?
Vattnet är klart, luktar som fräscht akvarievatten.
Har såklart inte matat.
Dessutom tycker jag 10 rasboror och 200 liter vatten inte direkt är överbefolkat, ens i uppstart...
Vattnet är inte klorerat, pH 7.8, dH cirka 11.
Har inte tillsatt vattenberedningsmedel, gjorde aldrig det när jag som mest hade fyra akvarium igång förut. Brukade aldrig råka ut för fiskdöd p.g.a. uppstart... Hade i Clear flo när jag startade upp.

Jag har aldrig haft kilfläckar förut - är dom känsliga mot någonting?
#5 - 3 januari 2008 21:14
Loial skrev:
Nu har det hänt lite grejer, både roligt och tråkigt...

Hittade två stycken relativt stora praktbotior på en lokal affär förra veckan - och jag bokade dom såklart...

Men samtidigt kom jag på att det skulle ta "ett par veckor" tills mitt kar kommer, så jag var tvungen att leta reda på ett tillfälligt kar, det kan ju vara bra att ha. Hittade ett på drygt 200 liter som jag lade beslag på, och började göra i ordning.

Jag inhandlade även biltemas blästersand, det verkar vara tillräckligt många som har positiva erfarenheter av den. För säkerhets skull ringde jag biltema och frågade vad den innehöll - "100% vanlig sand, siktad och tvättad, svensk" och personen jag pratade med garanterade att den inte innehöll något annat. Så jag köpte 5 säckar...

Jag har startat upp det här tillfälliga karet med 10 stycken kilfläcksrasboror. Inredningen sparsam, några centimeter sand på botten. En Microsorium, lite hygrophila och ett par terrakottakrukor. Ett powerhead med filtermatta som ett enkelt filter. Värmare.

Nu till det obligatoriska - problem...

Rasbororna har börjat dö för mig, redan ett dygn efter inhandlandet. Jag tycker dom beter sig underligt, det är en åt gången som mår dåligt, börjar "flämta", gömmer sig i ett hörn, för att någon timme senare vara död. Då börjar nästa... är nere i fem stycken nu.

Tycker det ser ut som en nitritförgiftning - men efter ett dygn bara?

Vattnet är klart, luktar som fräscht akvarievatten.

Har såklart inte matat.

Dessutom tycker jag 10 rasboror och 200 liter vatten inte direkt är överbefolkat, ens i uppstart...

Vattnet är inte klorerat, pH 7.8, dH cirka 11.

Har inte tillsatt vattenberedningsmedel, gjorde aldrig det när jag som mest hade fyra akvarium igång förut. Brukade aldrig råka ut för fiskdöd p.g.a. uppstart... Hade i Clear flo när jag startade upp.

Jag har aldrig haft kilfläckar förut - är dom känsliga mot någonting?

Dem rasbororna ska vara ganska tåliga enligt vad jag hört.
Sen tycker jag 10 fiskar verkar lite mycket att börja med, men jag är ingen expert.

Hoppas någon annan kan ge ett bättre svar.
Lycka till i fortsättningen.
#6 - 3 januari 2008 21:22
Lär inte vara nitrit så fort. Och 10 rasboror är ju lugn start i ett 200 liters. Har biltemabläster i 5 kar, har aldrig haft några problem.

Så jag tycker inte detta verkar vara något typiskt uppstartsproblem. Koppat in dom lungt och fint? Skiljer sig några vattenvärden mycket mellan affären och dig? Vattenverket har inte hittat på något skumt?
#7 - 3 januari 2008 22:02
Nej, jag tycker inte heller det verkar vara nåt startproblem...
Koppade in enligt konstens alla regler, till och med lite försiktigare än jag brukar.
Jag har startat med större population och mindre kar förut, helt utan problem. Det brukar gå bra bara man matar ytterst försiktigt första tiden och byter vatten regelbundet...
Har fyllt en flaska vatten jag tänkte få analyserat i butiken.
Nu är dom hur som helst bara två stycken kvar, som ser pigga och krya ut (men det gjorde alla andra också till någon timme innan liemannen kom på besök...)
Jag börjar fundera på att det kanske var fiskar av mindre god kvalitet, jag kom på att jag upplevde samma sak med ett gäng tigerbarber för 8-10 år sen. Dom inhandlades i samma butik.
Kan det varit nåt skit på terrakotta-krukorna? :confused: köpte dom på plantagen, sköljde bara av dom innan jag lade ner dom...
Nåja, vi får se. Har tagit ut allt utom växterna och sanden nu, och bytt hälften av vattnet. Har dessutom för första gången tillsatt aquasafe, är det nåt skit i vattnet kanske det hjälper...
Jag meddelar om det händer nåt drastiskt, annars fortsätter jag med projektet som planerat :)
#8 - 7 januari 2008 22:24
Nu verkar allt OK. Rasbororna som är kvar lever fortfarande, och dom verkar må bra. Sen ett par dagar simmar även ett par praktbotior här, som ser ut som att det är perfekt vatten... Det ska bli några till, men det får dröja några veckor till, så att allt får stabilisera sig nu.

Har haft lite tråkigt i väntan på akvariet så jag kunnat mäta innermåtten. Så jag karvade ut en modell av bakgrunden ikväll, mest för att få lite proportioner ok, och se om min ide funkar.

http://optisun.se/images/bg1.jpg
http://optisun.se/images/bg2.jpg

Tanken är att det ska planteras växter ovanpå den stora "roten", som, om jag inte hittar nån lämplig, också ska tillverkas i frigolit. Tänkte dock försöka fylla lite håligheter med sand så en inte får så stor flytkraft.
En naturlig grotta skapas under roten, tänkt som huvudhemvist för praktbotiorna.
Till vänster har jag tänkt mig lite reed moor eller annan lämplig grenig rot uppifrån "strandkanten" och ner i vattnet.
Eventuellt en stengrotta också till vänster.
Tips? roliga förslag?
#9 - 8 januari 2008 10:43
Mycket snyggt! Men försök få tag på en riktig rot. Min erfarenhet är att det är mycket svårt att ge frigolitrötter et naturligt utseende...
#10 - 23 januari 2008 16:59
Liten uppdatering på läget!

... Jag har blivit med fler praktbotior nu, har sökt lite eftersom på dom lokala butikerna, och häromdagen så fyndade jag.
Jag skulle egentligen bara handla lite smårötter till mitt tillfälliga akvarium, och i ett undangömt akvarium nere vid golvet ser jag - en burk med FEM underbara praktisar i längden 10-15 cm. Jag fick enligt min sambo det värsta fall av habegär i ögonen på länge... Se länkarna för några bilder på guldklimparna.

Nu blev det endast tre av dom, eftersom pengarna inte räckte till. Och eftersom jag redan har hittat fyra stycken på 7-10 cm som simmar nöjt där hemma så vågade jag inte heller belasta akvariet mer för tillfället, även om jag inte har spår av varken ammoniak eller nitrit i karet, och det har varit uppe snart en månad nu. Ska kolla ammoniaken på fredag och ta hem dom andra två (om dom finns kvar...)

Jag får be om ursäkt att bilderna har lite dålig kvalitet, och akvariet är inte världens snyggaste, det är som sagt endast tillfälligt...
http://optisun.se/images/DSC00069.JPG
http://optisun.se/images/DSC00071.JPG
http://optisun.se/images/DSC00075.JPG
http://optisun.se/images/DSC00076.JPG
http://optisun.se/images/DSC00077.JPG
http://optisun.se/images/DSC00078.JPG
http://optisun.se/images/DSC00079.JPG
http://optisun.se/images/DSC00080.JPG
http://optisun.se/images/DSC00081.JPG

Mysteriet med dom döende kilfläcksrasbororna är olöst, dom som överlevde har fått sällskap av några till provfiskar, och ingen av dom har dött. Alla ser hur pigga ut som helst.
Enligt vissa skall tydligen kilfläckarna vara känsliga för nytt vatten, och det kan ha varit detta som tog kål på dom små liven...

Och sen en nyhet angående karet - detta blir inte ett 450-liters akvarium... Jag åkte och hämtade burken, lastade in i bilen "hmm... det ser lite stort ut för att vara 50 cm djupt, jag som hade mätt att det skulle få plats utan problem i bilen..." - mycket riktigt, när jag packar upp det så ser jag att det är ett 540 liters - alltså 60 djupt.
Gick tillbaka till affären där jag köpt det... och går därifrån igen, jag får behålla det här karet :p 90 liter extra tackar vi för... Som tur var har jag inte börjat med bänken än.

Måste försöka börja med bakgrund+bänk nån dag, men tiden tar ju slut hela tiden - den är nog i negativ symbios med pengarna eller nåt, man har antingen det ena eller det andra [:o] ...
#11 - 13 februari 2008 00:11
Nu kanske en uppdatering är på sin plats.

Har satt igång arbetet med bakgrunden nu, klistrade ihop ett gäng 10 cm frigolitskivor för en vecka sen, som jag började karva i så smått häromdan, här är resultatet av det - än så länge utan nåt slags ytskikt. Formade grovt med kniv, sedan smälte jag ner till önskad form med hjälp av varmluftspistol - mycket händigt, rekommenderas!

[ATTACH]10382[/ATTACH]
Hur ska jag få ner den här?

[ATTACH]10383[/ATTACH]
Närbild på ett par grottliknande formationer jag skapat med tanke på hur mycket praktbotiorna tycker om grottor.

[ATTACH]10384[/ATTACH]
Jag fick ner den! (fuskade lite - delade på bakgrunden med en brytbladskniv, limmas ihop sedan med silikon)

[ATTACH]10385[/ATTACH]
Annat perspektiv. Här syns även hålformationerna på baksidan, där jag tänkt ha filter, värmare och cirkulationspumpar. Inspirerat av BTN såklart...

[ATTACH]10386[/ATTACH]
Blivande innevånare, ligger och fegar sig lite i en temporär grotta. Cirka 12 centimeter.

Har fått ihop en grupp på 9 individer nu, storlek mellan 5 och 15 centimeter. Känns väldigt harmonisk och bra, med sina egna personligheter som dom här fiskarna alltid har.

Ska eventuellt komplettera med en grupp modestor också (5-8 st), men jag är tveksam till om utrymmet finns, vad tror ni?
#12 - 13 februari 2008 09:42
Det där kommer att bli riktigt snyggt!
#13 - 13 februari 2008 12:07
wow! kommer bli skithäftigt. skippa purpurhuvena och kör på massa killfläcksrasboror. jag gillar denna fisk grymt mycke (va facktist den första fisk jag köpte). tror inte de där med en frigolitrot skulle funka så bra. för du kommer inte kunna silikonera fast den ordentligt.

Annons