Halloj allihopa, här kommer mitt första inlägg på det här forumet.
Jag är en gammal(nåja...) fd akvarist som hittat tillbaka - och det med råge, nu ska jag förverkliga en femton år gammal dröm om ett stort asienkar.
Förhoppningsvis ska jag lägga upp bilder allt eftersom projektet fortskrider, men för tillfället är jag utan digitalkamera (min 3-årige son har också ett stort intresse för vatten...)
Så här har jag tänkt mig...
Akvarium - 450 liter helglas. 150x50x60 cm. Svart silikon. Beställt, kommer om 1-2 veckor.
Belysning - egen belysning, främst baserade på vanliga 965 dagsljusrör eller liknande (gillar inte riktigt ljuset från "special"rör - blir en del billigare också... dessutom är inte växter första prioritet i det här karet.)
Har även tänkt kombinera mitt akvarieintresse med mitt elektronikintresse och göra någon slags styrd gryning/skymning. Det är dock inte prioriterat.
Bakgrund - hemgjord frigolit/husfix/epoxy, tänkt att imitera en sandbank, med trädrötter som bildar grottor. eventuellt någon sten.
Bottenmaterial - finare "vanlig" sand. gärna röda/bruna detaljer. Ej för "likformig". Har sett att många använder biltemas blästersand, utseendet är ungefär vad jag vill ha - dock är jag tveksam till detta, biltema är inte direkt förknippat med kvalitet. Men det är samma sak här, det blir ju en hel del billigare... Vill gärna ha lite löv/torv på botten också, för att förhöja det naturliga intrycket. Har dock ingen som helst erfarenhet av sånt, tips mottages tacksamt.
Övrig inredning - Ska försöka hitta en större rot, gärna ganska grenad, har tittat en del i dom lokala butikerna och akvarielagret sthlm utan att hitta nåt jag gillar. Sedan ska jag försöka bygga någon grotta med rot/sten. Vi får se. När det gäller sten har jag en fundering - jag har hittat ett ställe med mycket sandsten, gul/brun. Borde gå att göra väldigt snygga formationer med den. Frågan är bara om den är OK att använda, både biotopmässigt och med tanke på fiskarnas hälsa?
Växter - Det blir inte så många olika växter, och dom jag tänkt mig är väl inte direkt några exotiska saker - Microsorium/Javaormbunke runt/på rötterna. Vallisneria i bakgrunden. Någon solitär Cryptocoryne och slutligen eventuellt javamossa.
Filtrering - Inbyggd i bakgrunden. Hade tänkt mig en eller två powerheads (två så man har backup om en skulle strejka...) vanlig blå, lite grövre "filterludd" borde duga bra. Har tänkt komplettera med "makaroner" om behovet uppstår.
Fiskar - Primära invånare kommer en gammal favorit vara, nämligen praktbotior, 6-7 stycken. Sen har jag inte kommit så långt, funderar på vad som kan passa, men jag har några kandidater:
20-30 kilfläcksrasboror
15-25 purpurhuvudsbarber
10-15 regnbågsfiskar (osäker dock, inte riktigt från asien...)
Några guramis, blå kanske?
kom med förslag! gärna fisk som uppehåller sig i övre/mellersta regionerna, eftersom praktbotian lägger beslag på nedre delen.
Har jag glömt nåt - fråga.
Kom med förslag och kommentarer till mitt projekt nu, inget är uppstartat än, så det finns läge för ändringar om jag fastnar för nåt :) Är som kanske syns inte heller rädd för att göra grejer själv. Är inte rädd för att spara pengar heller ;) (budget ca 7000... )
Hoppas inte inlägget blev för långt nu, ska försöka hålla tråden uppdaterad med nyheter när jag kan :D