45 liter - bra till vad?

#1 - 27 november 2005 14:52
Hejsan.

jag har ett kar igång som rymmer 45liter vatten. (hela karets volym är ungefär 50 liter).
Är det svårare att sköta ett så litet kar än ett större kar?
Kan jag ha detta som karantär? Eller bebisakvarium? Om jag tex skulle sätta ner några växter och några räkor.
Kanske passar det som lekakvarium till svärdbärare och liknande? Är det för litet lekakvarium för större fiskar?

MVH Guppy1
#2 - 27 november 2005 14:55
Jag skulle haft kampfisk, ett par killis eller endlers i ett sådant kar. :)
#3 - 27 november 2005 15:41
Det är väl inte direkt svårarer att sköta ett mindre akvarium än ett större enligt mig, har ett 40L och det är välldigt lättskött och stabilt.
Det kan ju vara att vattenvärdena är lite mer känsliga och ostabila än i ett större.

Det skulle fungera utmärkt som ett "karantä" akvarium och även yngel akvarium.

:)
#4 - 27 november 2005 15:54
Vad är Killis?
#5 - 27 november 2005 16:30
Gå in på Zoopets artarkiv. Äggläggande tandkarpar kallas det också.
#6 - 28 november 2005 09:40
[QUOTE=Guppy1]Hejsan.

jag har ett kar igång som rymmer 45liter vatten. (hela karets volym är ungefär 50 liter).
Är det svårare att sköta ett så litet kar än ett större kar?
Kan jag ha detta som karantär? Eller bebisakvarium? Om jag tex skulle sätta ner några växter och några räkor.
Kanske passar det som lekakvarium till svärdbärare och liknande? Är det för litet lekakvarium för större fiskar?

MVH Guppy1[/QUOTE]

Små akvarier är i regel mer svårskötta än större. Det är nog för litet för att vara ett lekakvarium för större fiskar (även svärdbärare). Men som karantän-eller yngelakvarium passar det fint.
#7 - 29 november 2005 17:30
som räkkar

[QUOTE=Guppy1]... Om jag tex skulle sätta ner några växter och några räkor.[/QUOTE] Det kommer funkar utmärkt som räkkar.

Hejhopp. Ralp
#8 - 29 november 2005 21:45
Kan man ha räkor och yngel ihop kanske?:confused:
Om man skulle ha det som karantän, smittas räkor av de sjuka fiskarna då? - om jag nu skulle ha räkor i akvariumet också.

[QUOTE=ralp][QUOTE=Guppy1]... Om jag tex skulle sätta ner några växter och några räkor.[/QUOTE] Det kommer funkar utmärkt som räkkar.

Hejhopp. Ralp[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 29 november 2005 21:51
Låser tråden eftersom en massa fisktips inte hör hemma i kategorin "Akvarier och Tillbehör". Här kan man diskutera vilka pumpar som behövs för att akvariet skall funka etc. - inte diverse fisktips

Annons