43 år och mitt allra första akvarium

#1 - 16 april 2010 20:38
Hejsan alla fiskälskare

Då jag nu skaffat mitt allra första akvarium på 200 liter (beg orginal jewel),tänkte jag be om lite råd och tips, det sitter en back to nature bakgrund på den och så har jag stoppat ner lite lite växter och rötter , jag startade upp det i onsdags och på måndag så tänkte jag inhandla dom första fiskarna, det som jag vill ha i akvariet nu när jag är helt grön på detta är enkla trevliga fiskar med underbara färger, på den lokala zooaffären har dom molly i fina färger, är det vettigt att köpa några enstaka av dessa och någon siemesik algätatare till att börja med , fast jag är ju inte sugen på att få massa yngel framöver, en fisk som också är fin är ju kampfisken, vad för andra fina fiskar kan man ha med den,vore väldigt tacksam för alla tips och råd
Mvh Tomas
#2 - 16 april 2010 20:51
Kul att du funnit denna trevliga hobby och bättre sent än aldrig;)
Vill du inte ha yngelinvasion bör du undvika levandefödare (molly, platy, svärdbärare, guppy) utan istället kanske inrikta dig på tetror... Jag tycker inte man måste börja med "enkla" arter utan istället läsa på så mycket man kan om arter man är intresserad av och köra direkt på dem!
#3 - 16 april 2010 20:52
Grattis till första akvariet och grattis till första posten på forumet :D
Ett stim neontetror på 40-50st är inte att underskatta
#4 - 16 april 2010 20:59
åheim skrev:
Kul att du funnit denna trevliga hobby och bättre sent än aldrig;)

Vill du inte ha yngelinvasion bör du undvika levandefödare (molly, platy, svärdbärare, guppy) utan istället kanske inrikta dig på tetror... Jag tycker inte man måste börja med "enkla" arter utan istället läsa på så mycket man kan om arter man är intresserad av och köra direkt på dem!

Håller 100% med, har aldrig förstått detta med enkla arter. Vad känneteknar en enkel art???

Om du vill ha färgstarka kolla på malawi golden de är vackra och fungerar i ett sådant akvarium.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

samt någon annan Labidochromis.
#5 - 16 april 2010 21:52
Kombinerar du dina levandefödare med någon större vacker tetra, som Rosentetran, klarar sig inte allt för många yngel.;) I ett 200-liters kan du ha ett hyfsat stort stim. Köp gärna flera Siameser, vi har 5 stycken, och enligt vår erfarenhet trivs de kanonbra ihop och stimmar gärna i grupp.
#6 - 17 april 2010 15:19
neontetror tycker jag är väldigt fina, då kan man kanske börja på måndag med 2 st siameser och bara några enstaka neontetror(5-6 st) till början eller måste det vara många på en gång, man ska väl helst inte släppa i för många i början, dom afrikanska cikliderna som dom har i affären är inte riktigt så färgglada som jag vill ha, sen menade expediten på att dom gräver mycket i gruset så det bruka bli rätt skitigt i akvariet ( då fick jag genast en skräckbild framför mig för grumligt akvarium vill jag verkligern försöka undvika)
#7 - 17 april 2010 15:57
thand1 skrev:
neontetror tycker jag är väldigt fina, då kan man kanske börja på måndag med 2 st siameser och bara några enstaka neontetror(5-6 st) till början eller måste det vara många på en gång, man ska väl helst inte släppa i för många i början, dom afrikanska cikliderna som dom har i affären är inte riktigt så färgglada som jag vill ha, sen menade expediten på att dom gräver mycket i gruset så det bruka bli rätt skitigt i akvariet ( då fick jag genast en skräckbild framför mig för grumligt akvarium vill jag verkligern försöka undvika)

Jag hade väntat med Siameserna lite till och tagit bara tetrorna till att börja med.
#8 - 17 april 2010 16:31
Trodde algätarna skulle in tidigt i akvariet, när är det läge att släppa in dom?
Tomas
#9 - 17 april 2010 17:48
thand1 skrev:
Trodde algätarna skulle in tidigt i akvariet, när är det läge att släppa in dom?

Tomas

Är nygammal akvarist och vi har alltid startat upp med någon enstaka art för att när akvariet varit igång med startfiskarna i ca.14 dagar skaffat algätare. Har funkat bra för oss men alla gör nog olika.;) Med tanke på att ditt kar är ganska stort och Siameserna även äter flingfoder kanske du kan ha dem från start trots allt. Skaffa gärna någon snabbväxande växt som Indisk Hygrophila eller Hornsärv, det hämmar algtillväxten i karet och är bra att ha i från början.
#10 - 17 april 2010 20:06
Vill bara gratulera till ditt första kar och hälsa dig välkommen till akvaristikens underbara värld=)
#11 - 18 april 2010 03:53
Tack för välkomnadet och råden, ska bli en spännande dag i morgon när jag ska in och köpa dom första små fiskarna, har blivit väldigt ambivalent vad jag ska ha, lär väl inte bestämma mig förrän man står därinne
Tomas
GKM
#12 - 18 april 2010 07:44
thand1 skrev:

Är du säker på att det är neontetror du vill ha? Eftersom du föredrar fiskar med fina fäger är nog kardinaltetran bättre, den accepterar dessutom högre temperatur i akvariet men kan vara känsligare avseende vattenkvalitén. En viktig sak är att inte gå på myten om att ju fler neon/kardinaltetror du köper ju mer simmar de i stim. Jag har sett jättestora akvarier med mängder av kardinaltetror (>50) och några få siamesiska algätare, de enda som simmade i stim var algätarna...

En rolig och dessutom snygg stimfisk är rödmunstetran. Den simmar i princip alltid i stim. Helt klart den fisk jag är mest nöjd med hittills.
#13 - 18 april 2010 07:55
Du får återkomma med bilder när du fått hem firrarna=)
#14 - 18 april 2010 08:49
Ja helt klart ska jag försöka lägga in någon bild på det så fort jag får lite invånare i det,såg en bild på kardinaltetran, väldigt fin den också, det kanske var den jag såg i zooaffären men trodde det va en neon:d
Tomas
#15 - 18 april 2010 11:39
va tvungen att sticka en liten runda i zoobutiken på lunchen idag, och kika lite, han tyckte att jag skulle stoppa ner 10 st kardinal och 2 sieameser, är det för mycket?
Tomas
#16 - 18 april 2010 12:30
Det är perfekt:)
Välkommen till akvaristiken
Ta det mycke nätt med matningen den första månaden bara.
Har du möjlighet så "plantera" in lite bakterier, det förenklar och skyndar på uppstarten avsevärt.
#17 - 18 april 2010 13:08
Det låter toppen, satsa på de!
#18 - 18 april 2010 16:54
Försöker att lägga in en bild nu på akvariumet, få se om det lyckas, fundera på att köpa till någon sten och växt i morgon
Tomas

[COLOR=#800080]http://s971.photobucket.com/albums/ae195/tomas1967/?action=view&current=008.jpg[/COLOR]
#19 - 18 april 2010 17:10
Oj så fint, mycket snyggt kar, det kommer att bli kanon:)
#20 - 18 april 2010 17:14
Jättefin bakgrund!
#21 - 18 april 2010 18:22
So far, so good=) Ser läckert ut, lite fler växter skadar nog inte. Det är ett Juwel akvarie va?
Bilagor:
#22 - 18 april 2010 18:41
Ja det är ett jewel, och i morgon så ska jag in och skaffa dom första fiskarna, och som du skrev lite mer växter samt någon sten
Tomas
#23 - 18 april 2010 18:57
Det kan bli riktigt snyggt Thomas! Släng upp ett par bilder när firrarna flyttat in;)
#24 - 18 april 2010 19:35
Såg att du vart från Kronoberg.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138859

Du får ta o hoppa in i SCA när vi kommit igång:)
#25 - 18 april 2010 19:41
Dexter skrev:
Kombinerar du dina levandefödare med någon större vacker tetra, som Rosentetran, klarar sig inte allt för många yngel.;) I ett 200-liters kan du ha ett hyfsat stort stim. Köp gärna flera Siameser, vi har 5 stycken, och enligt vår erfarenhet trivs de kanonbra ihop och stimmar gärna i grupp.

Halvkapar tråden liten, men tänkte mest fråga om rosentetror är väldigt glada för levande föda? Har själv ett stim som (om flickvännen inte ångrar sig i sista stund) ska få smaka på guppyyngel, har jag tänkt.
#26 - 18 april 2010 19:47
Bladh skrev:
Halvkapar tråden liten, men tänkte mest fråga om rosentetror är väldigt glada för levande föda? Har själv ett stim som (om flickvännen inte ångrar sig i sista stund) ska få smaka på guppyyngel, har jag tänkt.

Jodå, de gör ett bra jobb bland våra Guppys. :) Har haft mer eller mindre kaos i Guppykaret eftersom våra Guppys själva låtit bli sina yngel. Tack vare att vi har mycket växter klarar sig en del men Rosentetror är helt klart bra yngelätare och fina att titta på dessutom. :) Vi har den vitfenade varianten.

EDIT: Såg nu att du redan har tetrorna. De vill säkert gärna ha levande föda.:)
#27 - 18 april 2010 23:59
Varför vill folk inte ha yngel? Har aldrig förstått det, själv köper jag bara lättlekta fiskar för att jag aldrig skall behöva köpa nya!
#28 - 19 april 2010 05:23
Dragula skrev:
Varför vill folk inte ha yngel? Har aldrig förstått det, själv köper jag bara lättlekta fiskar för att jag aldrig skall behöva köpa nya!

Visst vill väl folk ha yngel. Men när 10 Endlers efter EN månad istället är 100st (japp vi plockade upp alla och räknade igår, eller ja alla vi fick tag i, fortfarande ett 10tal kvar) så går det lite överstyr..
#29 - 19 april 2010 08:21
Dragula skrev:

Självklart vill man ha yngel. Dock inom en rimlig nivå. Sedan vi startade upp våra kar igen efter flera års uppehåll har vi haft lyckan att klara oss ifrån fiskdödar på grund sjukdomar, nitrit och annat trist. De fiskar vi skaffar lever och har hälsan och blir bara fler och fler och fler...Det blir väldigt mycket fisk. (Vågar inte räkna våra Guppys...) Dessutom är det ju så med till exempel Guppys att det är roligt att ha utrymme för att köpa nya när man hittar fina. Man vill gärna föra in lite nytt blod också. Kör ingen seriös avel av Guppys här, har fastnat för vissa varianter och det är spännande att se hur ynglen blir.

Det perfekta tycker jag är när man kan hitta en lagom balans med yngel som överlever och samtidigt ger levande foder till de fiskar som mår bra utav det. Vi måste ha världens snällaste fiskar. Vi startade med fyra Svärdbärare, ett utav deras yngel har vi sparat i ett separat yngelkar. Ytterligare åtta har vuxit upp frisimmande i ett kar med bland annat Scalarer...

Hur gör du? Har du många akvarium och flera som står färdiga för att startas upp? Separerar du hanar och honor?
#30 - 19 april 2010 09:44
Mycket snyggt kar! Fantastisk bakgrund. - Klart det känns lite enklare för dig att börja med tetror/levandefödare då den sortens fiskar oftast finns mest av i de flesta små icke välsorterade zoo-butiker. Cikliderna de har brukar ofta bara vara fjäril & paletter...fula sådana dessutom. Tyvärr brukar många butiker avråda en från att köpa exempelvis malawiciklider när man är nybörjare då det tydligen är mycket svårt att ha i bicarbonat, skippa rötterna samt fixa extra cirkulation ;-))))) jag hade börjat med malawiciklider lååååångt tidigare om inte affärerna tjatat om att det var såååå besvärligt. Vilket det inte är. Tåligare & mer lättskötta och vackrare firrar får man leta efter.
Lycka till iaf och var inte rädd för ciklider! De har ett fantastiskt beteende dessutom, vilket tetror enligt min mening (har haft 1000-tals genom åren) inte har.
#31 - 19 april 2010 11:14
Mycket snyggt kar! Fantastisk bakgrund. - Klart det känns lite enklare för dig att börja med tetror/levandefödare då den sortens fiskar oftast finns mest av i de flesta små icke välsorterade zoo-butiker. Cikliderna de har brukar ofta bara vara fjäril & paletter...fula sådana dessutom. Tyvärr brukar många butiker avråda en från att köpa exempelvis malawiciklider när man är nybörjare då det tydligen är mycket svårt att ha i bicarbonat, skippa rötterna samt fixa extra cirkulation ;-))))) jag hade börjat med malawiciklider lååååångt tidigare om inte affärerna tjatat om att det var såååå besvärligt. Vilket det inte är. Tåligare & mer lättskötta och vackrare firrar får man leta efter.

Lycka till iaf och var inte rädd för ciklider! De har ett fantastiskt beteende dessutom, vilket tetror enligt min mening (har haft 1000-tals genom åren) inte har.
Nu tycker jag du generaliserar för mycket, varför skulle små butiker hålla sämre kvalité på sina fiskar, tror nog att det ofta kan vara tvärt om eftersom det är lättare att hinna med att sköta dem ordentligt om de inte har för mycket akvarier! Malawiciklider ställer högre krav på skötsel och förståelse om vikten av en effektiv biologisk filtrering, sen måste man också ta hänsyn till deras aggressivitet, går inte bara att stoppa ner olika arter hur som helst! Men sen är det givetvis skillnad på nybörjare, finns de som verkligen sätter sig in i hobbyn och läser på och sen de som bara vill ha nåt färgglatt att se på men inte alls vill lägga ner arbete och ta reda på information om sina arter och skötsel (det är nog det vanligaste)!:)
#32 - 19 april 2010 17:09
LN skrev:
Såg att du vart från Kronoberg.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138859

Du får ta o hoppa in i SCA när vi kommit igång:)

Ja det låter intressant:)
Mvh Tomas
#33 - 19 april 2010 18:25
Jaha nu akvariet fått sig sina första invånare, det blev 11 st kardinaltetror, 2 st guldalgätare,3 st siamensis och 3 st fläckig pansarmal
Hoppas detta bli bra, personalen föreslog detta till att börja med
Tomas
#34 - 19 april 2010 19:01
Bilder? :D
#35 - 20 april 2010 09:49
thand1 skrev:
Jaha nu akvariet fått sig sina första invånare, det blev 11 st kardinaltetror, 2 st guldalgätare,3 st siamensis och 3 st fläckig pansarmal

Hoppas detta bli bra, personalen föreslog detta till att börja med

Tomas

Jag kan nästan gissa att du varit i en affär som har "Morrhår" i sitt namn på grund av fiskarna du köpt. ;)

Det låter bra men hade vi vetat hur agressiva guldalgätare kan bli som äldre hade vi inte skaffat någon. Vi köpte också en enligt Zooaffärens tips. Vår är nu runt 12-13 centimeter, kanske större, och jättesnäll mot alla fiskar utom Svärdbärarna, utav någon underlig anledning, som han jagar runt i karet som en vettvilling ibland när han får sina ryck. Tack vare att de är många, det är inte samma stackare han jagar hela tiden, så funkar det. Mot andra fiskar är han from som ett lamm! :) Även Svärdbäraryngel.:p Det är en mycket vacker fisk i vårt tycke, en utav våra favoriter, men de kan som sagt förpesta tillvaron för de andra fiskarna i karet som äldre. Men sedan är det ju alltid olika med olika individer och man behöver inte alltid förvänta sig det värsta. Förhoppningsvis fungerar det bra.:) I värsta fall får man se om man kan hitta ett nytt hem till dem när de blir äldre där de har lite större och tuffare kompisar att tampas med.

[ATTACH]29859[/ATTACH]
#36 - 20 april 2010 11:57
åheim skrev:
Nu tycker jag du generaliserar för mycket, varför skulle små butiker hålla sämre kvalité på sina fiskar, tror nog att det ofta kan vara tvärt om eftersom det är lättare att hinna med att sköta dem ordentligt om de inte har för mycket akvarier! Malawiciklider ställer högre krav på skötsel och förståelse om vikten av en effektiv biologisk filtrering, sen måste man också ta hänsyn till deras aggressivitet, går inte bara att stoppa ner olika arter hur som helst! Men sen är det givetvis skillnad på nybörjare, finns de som verkligen sätter sig in i hobbyn och läser på och sen de som bara vill ha nåt färgglatt att se på men inte alls vill lägga ner arbete och ta reda på information om sina arter och skötsel (det är nog det vanligaste)!:)

Håller med om att småbutiker oftast har bättre koll än vad stora har. Så är det iaf här i Halmstad. Kommer nog aldrig köpa fisk ifrån ställen som Grizzly eller Djurmagasinet. Dock har ju Åleds Akvarium ganska mycket. Men dom har också personal så det räcker med att sköta allt. Men mer småbutiker åt folket säger jag! :)
#37 - 20 april 2010 18:03
Guldagätare kan väll bli ganska stora och aggresiva?
#38 - 20 april 2010 20:10
Johan0201 skrev:
Guldagätare kan väll bli ganska stora och aggresiva?

Jag får nog försöka hålla dom på diet , så dom håller sig små och snälla:D

Dom verka trivas bra tillsammans allihopa

Tomas
#39 - 21 april 2010 18:11
Svält inte de bara ;)
#40 - 21 april 2010 18:55
Dexter skrev:
Hur gör du? Har du många akvarium och flera som står färdiga för att startas upp? Separerar du hanar och honor?

Har väl ungefär 3 akvarium till mitt förfogande vad gäller yngel, samt plastbackar... Ett av akvariumen har kampfisk och dvärgklogroda och de är väldigt glada när de får eventuella "skräpyngel".

De separeras beroende på vad det gäller, om jag får en kull som ser ut som jag tänkt mig gör det ju egentligen inget om de parar sig med varandra. Guppyinavel brukar inte vara skadligt förrän efter 4-5 generationer!
Bilagor:
#41 - 22 april 2010 07:32
[/QUOTE Dragula]Har väl ungefär 3 akvarium till mitt förfogande vad gäller yngel, samt plastbackar... Ett av akvariumen har kampfisk och dvärgklogroda och de är väldigt glada när de får eventuella "skräpyngel".

De separeras beroende på vad det gäller, om jag får en kull som ser ut som jag tänkt mig gör det ju egentligen inget om de parar sig med varandra. Guppyinavel brukar inte vara skadligt förrän efter 4-5 generationer![/QUOTE

Då behåller tydligen inte du heller alla yngel...:confused:;):) Skillnaden är att du väljer ut vilka som är "skräpyngel". Här får "naturen ha sin gång" istället, stora och starka yngel överlever, mindre och svagare blir uppätna.

4-5 generationer kommer man upp i väldigt snabbt eftersom många unga Guppys får egna yngel när de är runt 3-4 månader om de är stora och välnärda. Så om man inte odlar på "seriös nivå", efter speciella linjer, känns det sunt att föra in nytt blod med jämna mellanrum.
#42 - 24 april 2010 08:10
Jaha, så har man tyvärr fått plocka upp sin första döda fisk och det va en kardinaltetra övriga verka vara livliga och friska, speciellt guldalgätarna , men jag förmodar att sådant här händer speciellt i början ??
Tomas
#43 - 24 april 2010 08:21
thand1 skrev:
Jaha, så har man tyvärr fått plocka upp sin första döda fisk och det va en kardinaltetra övriga verka vara livliga och friska, speciellt guldalgätarna , men jag förmodar att sådant här händer speciellt i början ??

Tomas
'

Och när jag räknar dom så ser jag att det saknas ytterligare en, fast jag hittar ingen på botten, kan det va så att han blivit uppäten???
Tomas
#44 - 24 april 2010 08:53
För mig har oxå försvunnit fiskar så. När jag bytte vatten så flöt en upp, nån gång har jag aldrig hittat fisken, det kan vara så att de blir ätna.
#45 - 24 april 2010 08:58
Jag är lite sent ute i tråden, men den fisk som jag tycker simmar i stim allra bäst, och som dessutom är livlig och vacker och inte blir så stor, är Kilfläcksrasboran! Väldigt fin stimfisk!

Sen ytterligare en liten kommentar gällande ditt akvarium: Köp mycket växter, men välj hellre 2-4 arter och köp många av varje och plantera i grupp, än att sprida ut dem för mycket. Jag tycker det är jättefint när 80% av bottenytan är täckt av växter.

Dessutom blir det knappt några alger om man har så mycket växter. Däremot kan man behöva göda växterna för att de ska må bra, så att de klarar att konkurrera ut algerna.

Så jag tycker du ska köpa jättemycket mer växter :) Men du bör nästan med en gång börja göda dem en gång i veckan med PMDD (näring som man köper som pulver och blandar ut själv i flaskor med vatten, sedan doserar man lite från varje flaska en gång i veckan när man gör vattenbyte.)

Lycka till med ditt akvarium, det ser jättefint ut.

Annons