420L Amazonas

#1 - 10 december 2009 09:18
Tänkte dokumentera lite om mitt nya akvarium här både för kommentarer och tips men även för mitt eget minne över förändringar jag gör.

Platsen där detta akvarium ska stå fick bestämma storleken så det blev ett måttbeställt på 117 X 60 X 60 cm dvs cirka 421L.

Tanken är att hålla två ciklidsorter, en botten-mitten levande och en mitten-uppe levande. Mer bottenorienterade cikliden är inköpt och är
Krobia sp "xingu" sedan har jag velat en del men tror det blir den klassiska scalaren.

Vidare har jag 3 st zebra otto, ska skaffa fler om det går bra med dessa.

Har även 2 guldfiskyngel på tillväxt, för att starta upp och äta upp andmaten då jag plockat en del växter från andra burkar med andmat och det följer alltid med hur mycket man en sköljer dessa.

Lite bilder:
#2 - 10 december 2009 09:39
Vad är största skillnaden mellan SA och Amazonas?
Vad har du gjort med bottenfyllningen, det såg ut som två sorters material. Tanken bakom?

Jag är också på väg mot något sydamerikanskt men absolut inte så exotiska fiskar som du har.
Jag lyckades inte ens hitta dem på google.
Har du tydligare namn?
#3 - 10 december 2009 09:43
Ser snyggt ut :)
#4 - 10 december 2009 09:52
Zebra otto är Otocinclus cocama

Krobian är denna, dock är mina lite mer bleka, vi får se hur de blir när de växer till sig och förhoppningsvis leker.
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1535

Allmänt om arten (jag har en annan variant)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=190&SOK=1

Substratet är av en sort tror skuggan lurar dig. Det består av bränd lera AquaClay som jag har goda erfarenheter av då växter trivs i detta.

Amazonas täcker ju en rätt stor del av sydamerika så jag skrev så egentligen bara för att skriva nåt annat än sa, menar samma.

Vilka funderingar har du när det gäller ditt framtida sydamerika kar?
#5 - 10 december 2009 09:57
MissB skrev:
Ser snyggt ut :)

Tackar! :)

Detta är grunden det finns mycket att göra...
#6 - 10 december 2009 10:02
Du kan bli först med att skicka artbeskrivning.
Jag tänkte mig
Några corydorasmalar och nyckelhålsciklid på botten.
Ett gäng kardinalttetra och ev rödmun.
Kanske ev ett gäng diskus, en massa växter å rötter.
Nyckelhålet för att det är en "nybörjarfisk" med trevliga egenskaper.
Diskusen för att jag vill ha dem en gång om jag inte blir direkt avrådd.

Till att börja med blir det en 150cm 160litersbalja, men om det går bra får diskusen hamna i 540:an som blir samma sak fast större och då får jag planera på nytt för det mindre:(
#7 - 10 december 2009 10:09
Nyckelhål har jag också funderat på till denna burk men tror jag ska försöka hålla mig till två sorter... tycker den är grymt trevlig.

Kan inte discus egentligen inte sa heller. Har bara hållt en del apistogramma sorter och tetror än så länge. Jag har tidigare satsat mest på afrikanska ciklider, speciellt tanganyika.
#8 - 10 december 2009 12:52
Snyggt men har du har väl inte tänkt att ha guldfiskarna i karet sen oxå ??
#9 - 10 december 2009 14:31
snyggt
#10 - 10 december 2009 14:44
Tackar!

drd: Jag har en liten damm på kanske 1,5 kubik som bottenfryser på vintern. I Denna slängde jag i ett par guldisar och ett par paradisfiskar i våras (gav bort paren till en vän) Dessa ynglade friskt! Vill inte ha guldfisk i mina akvarium men räddade ett par yngel som jag tänkte ska få gå runt i burkarna och äta andmat. Sambon håller på att dra upp ett tiotal paradisfiskar som ska sättas ut i vår igen.
#11 - 10 december 2009 15:13
Här är två små filmsnuttar på otton och cikliderna, de är mörkare i verkligheten ska testa filma när bara bakre ljusrören är på och se om det blir bättre..
Otocinclus cocama är sjukt snygg tycker jag!

#12 - 10 december 2009 16:21
Snyggt! Försök få tag i några scalare manacapuru redback, dom är grymt snygga.
#13 - 10 december 2009 16:24
Dom är riktigt snygga. Jag ska fundera ett tag till och låta burken komma igång ordentligt först.
#14 - 10 december 2009 17:31
Dom däringa zebraottona e skitsnygga och trevliga men dom är känsliga oxå ;)
Håll koll på vattenvärdena och ha inte för stora fiskar med dom för dom blir ganska lätt tillbakatryckta och gömmer sig är min erfarenhet av dom.
#15 - 10 december 2009 21:06
Jo då får vi hoppas jag kan hålla vattnet bra. Om det skiter sig brukar det vara kört för känsligare arter innan man fått nån ordning på detta.
Lite chansning då akvariet är relativt nystartat men det ska tydligen vara bra med god tillgång på föda till dessa. Det finns då de knaprar friskt på mina begynnande brunalger.

Ser ut som krobisarna redan börjar förbereda lek :)
Ska skicka i lite boklöv för det finns vissa uppgifter på att de kan lägga där för att göra äggen mobila vid fara, alltså dra iväg med romkaka och hela balletten. Vet dock inte om det stämmer...
#16 - 12 december 2009 16:41
Liten uppdatering!

Har inte hänt så mycket men jag har bundit upp en windellöv (javaormbunkevariant) på en rot som är tänkt att gömma tekniken ytterliggare.

Det har kommit ganska mycket kiselalger nu men Cocaman verkar gilla det.

Funderar på att trycka in lite mer rötter på vänstra sidan, kanske nån till som går fram mot frontrutan men högre upp.

Vad tror ni om det? Blir det för mycket?

Kastar in några färska bilder och en filmsnutt...

#17 - 12 december 2009 17:31
Här är lite mer info om Krobia från Alf Stalbergs hemsida, som rekomenderas...

http://www.lem.net/alf/krobia.htm
#18 - 12 december 2009 19:36
Broddan skrev:
Här är lite mer info om Krobia från Alf Stalbergs hemsida, som rekomenderas...

http://www.lem.net/alf/krobia.htm

Tack för en bra länk! Intressant, min första reaktion var just att det var en aequidens när jag såg dina bilder och blev lite nyfiken vilken, men så såg jag Krobia. Hmm hade jag missat den? Den ser riktigt fin ut måste jag säga.
#19 - 12 december 2009 19:41
Jag tror det skull evara snyggt med en rot såsom du beskriver. Windellövet som du bundit mot roten till höger, växer den fast på roten? Är den lätt att hålla?
#20 - 13 december 2009 13:26
Windellöv är en odlingsvariant av javaormbunke - lätthållen. De växer gärna fast på stenar och rötter.
#21 - 13 december 2009 19:14
bra bilder
#22 - 13 december 2009 21:59
Fina ottos!
#23 - 14 december 2009 21:00
Ja visst är dom snygga!

Kompletterade med en till krobia hona då jag är lite osäker på könet på en. Hoppas på att få ut två par.
#24 - 18 december 2009 10:41
Uppdatering!

Nu är det synd att tjejen åkt bort med min kamera.

Mina Krobia som jag höll nån månad i ett mindre akvarium innan de hamna i detta lekte en gång i det. Då lekte de på ett svärdsplantablad. Äggen blev uppätna senare.

Den här infon är från Alf Stalsbergs Hemsida som jag har länkat till innan:

[SIZE=+1]It a nice fish and it's not difficult to keep, a temperature around 25 or a little more, eat everything you give to him, also easy to breed, and lay eggs on a flat stone. It might also spawn on dead leaves like the Bujurquina do, but I've so far not tried that.[/SIZE]

[SIZE=2]Jag har kört i ett gäng boklöv just för att se om de kanske lägger därpå.

Ett par har hittills bildats och idag har deras färger markant mörknat - lekdräkt.

De jagar allt och alla bort från ungefär halva akvariumet. Nu till saken jag ser att honan har munnen mer öppen än vanligt och nåt orange/gult är därinne. Med reservation för att jag börjat se syner så gick det kanske 10 min när jag gjorde annat och när jag kom tillbaka var det borta. Försökt hitta ev romkaka men antingen åt hon upp dem eller sitter de på ett oåtkomligt ställe att se.

I vilket fall ska det bli riktigt intressant att studera deras lekbeteende fram över :d

Synd att kamera helvetet är bortrest, grr

Jag bifogar en dålig bild på första leken i det mindre akvariumet, den som blev uppäten.

Tack för denna gång

[/SIZE]
#25 - 18 december 2009 15:28
Vad roligt att dom leker, även om det inte blir yngel så är i alla fall fiskarna finare och man vet att dom trivs. :)
Du har ett riktigt snyggt bottenmatrial, har du något namn på det?
#26 - 18 december 2009 17:17
Javisst. Substratet består av bränd lera och heter Aquaclay. Har bara sett det på södermalms akvariebutik men kanske finns på fler ställen.
#27 - 30 december 2009 11:12
Yngelsvärm!

Uppdatering!

Jag har fått ut två par och båda har visat tydliga lekförberedelser. För några dagar sen såg jag det ena paret dra runt på ett boklöv full med kaviar!:)

Nästa dag var dessa tyvärr uppätna och honan tappat sin färg och tryckte uppe i hörnet i akvariumet. Samtidigt börjar det andra paret kräva mer och mer plats och igår kom de ut med en yngelsvärm och håller till vid min Lotus växt.
Idag har yngelsvärmen minskat men finns ett gäng kvar.

Då mitt kar är relativt nystartat får de inget extra foder men smular sönder lite räxmix bland ynglena.

Igår när dessa uppenbarligen blivit frisimmande så verkar det andra paret blivit sugna igen, fått tillbaka kroppsfärg samt åter etablerar sig i burken.

Jaja här kommer lite bilder och nån filmsnutt!! Kul är det!:D
#28 - 30 december 2009 11:14

#29 - 30 december 2009 11:37
Riktigt fint blir det, hoppas ynglen klarar sig? :)
#30 - 12 januari 2010 12:56
Ynglen är borta men de leker säkerligen igen. Då karet är knappt 2 månader så har jag ej matat extra till ynglen då jag inte vill belasta för mycket så här i början.

Däremot har jag bestämt mig för scalare variant samt beställt dessa. Har velat en hel del och inte kunnat bestämma mig. Mest har jag funderat på nån vildform. Har dock i en bok sett bilder på scalarer som jag ej sett i verkligheten och säkert är en odlingsform. Nu dök dessa upp som ett möjligt alternativ och har som sagt beställt dessa.
Hittar dock ingen bild men om jag förstått rätt har den en icke dominant gen som gör dem halvsvarta. Ungefär sista tredjedelen av kroppen är svart samt halva rygg/bukfenorna.

Hittade lite mer när jag sökte på engelska tex:

http://freshaquarium.about.com/od/angelfish/ig/Angelfish-Gallery/Half-Black-Angelfish.htm

http://www.myfishtank.net/freshwater-fish/angelfish/half-black-angelfish/

Tycker de är riktigt läckra.

Uppdaterar när de är hemma om allt går som det ska.
#31 - 13 januari 2010 15:06
Uppdatering

Halloj!

Idag blev det lite fiskinköp. Det blev 10 st corydoras atropersonatus som både har banditmasken och prickar på sin ljusa kropp - duktig snygga tycker jag.
Blev även 8st stänktetra Copella Arnoldi som är en gammal klassiker som jag gillar.

Bild i påsen:
#32 - 14 januari 2010 18:08
Bilder på nya corydoras

Med en dåres envishet fortsätter jag att uppdatera denna tråd med bilder:D

Måste säga att jag är riktigt nöjd med mina nya corydoras. Bjuder på några bilder på de nya...
#33 - 14 januari 2010 18:46
fina bilder
Bilagor:
#34 - 14 januari 2010 18:47
Förstår att du är nöjd! Riktigt snygga corys!:D

Stänktetra...., det kanske man skulle ha? Har du lust att göra lite reklam för dem?:) Aldrig haft sådana.
#35 - 14 januari 2010 19:08
Jag har funderat på ny kamera men kämpar på med gamla och köper fisk för pengarna istället :)

Jag kommer inte ihåg vad filmen från amazonas finns/heter men ska forska i det. I den finns en jättefin scen med stänktetra. De beter sig inte som "vanliga" tetror utan är mer lugna och trivs bättre utan snabba/stirriga fiskar runt sig. Jag tycker hanarna blir riktig fina när de äter bra och ska till och leka (sett detta i andra kar men faktiskt första gången jag håller dem själv)

Mest intressant är annars när de väl leker då raggar hanen upp en hona på nåt lugnt ställe. De virvlar runt lite sen hoppar de upp tillsammans en bra bit ovan vatten och fastnar på ett blad - lägger några ägg - hoppar ner - gör om detta ex antal gånger vet inte men säkert mer än 100 ägg. Sedan jagar hanen bort honan och han ställer sig under bladet i vattnet och håller äggen fuktiga genom att stänka ner dem med stjärtfenan några dagar, Ynglen kläcks och ramlar ner i vattnet. Lustigt/intressant sätt att skydda sig mot yngeltjuvar tycker jag. I akvarium görs detta på täckglas/ramp.:)
#36 - 14 januari 2010 19:34
Snyggt kar! och jätte fina bilder :)
Vilken tur du har oxå med yngel, eller ska man säga könsmogna fiskar :D KUL!

Vilken intressant tetra! :) Och mkt intressant sätt att förvara ägg på. Kanske därav namnet, Stänktetra. Hoppas du har täckglas på karet :) Så det inte blir torktetra ;)
#37 - 14 januari 2010 19:40
Broddan skrev:
Med en dåres envishet fortsätter jag att uppdatera denna tråd med bilder:D

Måste säga att jag är riktigt nöjd med mina nya corydoras. Bjuder på några bilder på de nya...

Riktigt fina Corydoras :) du skall vara riktigt nöjd över valet.
#38 - 14 januari 2010 19:46
Just nu inga yngel men tror cikliderna har fuffens för sig bakom en rot. De kommer nog snart ut med en svärm:D
Visst känslan med dessa ciklider är att de leker rätt lätt men verkar inte vara tokaggressiva i ciklidmått i alla fall...

Jag hade främre täckglasen av för att få ner mer ljus på en ljuskrävande växt men dessa åkte på igen när tetrorna kom.

De är verkligen designade för att hoppa, långsmala och stor stjärtfena. När de släpptes i trodde cikliderna det var mat då bara studsa de fram mot täckglaset plus att en tetras stärtfena rök men nu verkar det lugnt:p
#39 - 14 januari 2010 19:47
PiaJo skrev:
Riktigt fina Corydoras :) du skall vara riktigt nöjd över valet.

Tack!
De gör sig bra mot botten då de är riktigt ljusa/vita i kroppen (än mer än på bilderna)
Sambon döpte dem snabbt till isbitarna:)
#40 - 14 januari 2010 21:19
"Rivers of the sun, amazon" Heter filmen som ligger i 6 delar på tuben. Om ni inte har sett denna så rekommenderar jag den varmt. Handlar inte enbart om fisken där men mycket intressant finns. Den har funnits ett tag men som sagt värd att se flera gånger.

Stänk tetran kommer i slutet av del 2 och fortsätter i del 3 - spana in det!

Del 1
[youtube]GNj75_4jLaY&feature[/youtube]

Del 2
[youtube]MkHtAKGQxxM&feature[/youtube]

Del 3
[youtube]S1EMeZWxBMg&feature[/youtube]

Del 4
[youtube]pNrh3h7142E&feature[/youtube]

Del 5
[youtube]58MwsKm7WQ0&feature[/youtube]

Del 6
[youtube]0KROWMIFPL8&feature[/youtube]
#41 - 14 januari 2010 21:46
skithäftiga filmer! häftigt att se hur det funkar IRL för fiskarna. haha!
#42 - 15 januari 2010 10:32
Bumpar detta inlägg så dessa filmer syns på aktuell sida för de som ännu inte sett dessa...

Broddan skrev:
"Rivers of the sun, amazon" Heter filmen som ligger i 6 delar på tuben. Om ni inte har sett denna så rekommenderar jag den varmt. Handlar inte enbart om fisken där men mycket intressant finns. Den har funnits ett tag men som sagt värd att se flera gånger.

Stänk tetran kommer i slutet av del 2 och fortsätter i del 3 - spana in det!

Del 1

[youtube]GNj75_4jLaY&feature[/youtube]

Del 2

[youtube]MkHtAKGQxxM&feature[/youtube]

Del 3

[youtube]S1EMeZWxBMg&feature[/youtube]

Del 4

[youtube]pNrh3h7142E&feature[/youtube]

Del 5

[youtube]58MwsKm7WQ0&feature[/youtube]

Del 6

[youtube]0KROWMIFPL8&feature[/youtube]
#43 - 15 januari 2010 11:00
Wow! Vad mycket härliga bilder och filmer från ditt kar! Yngelbilderna är ju skitläckra!
Skall även kolla in Amazonasfilmerna!:)
#44 - 15 januari 2010 13:11
Snygga, både cikliderna och corydoras!
Hur mycket kostade corydoras?
#45 - 15 januari 2010 13:30
Tackar!:)

Jag fick lite frispel på att lägga in bild/film, allt är ju i ett så spännande läge nu när jag börjar fylla på med liv. Hur ska det bli? Blir det som jag tänkt?:)

Jag har ju fått ut två par på fem ciklider, lite röta hade jag allt. Har ett mobboffer som ska få flytta till en vän nästa vecka. Och då kommer också de beställda scalarerna.

Malarna kostade 75 kr/st har dock lite rabatt så jag betalade lite mindre.
#46 - 17 januari 2010 12:50
Den vännen är jag.
#47 - 17 januari 2010 12:52
Stämmer bra:)
#48 - 21 januari 2010 19:16
Uppdatering!

Halloj!

Idag blev jag glad då mina fiskar hade kommit! Dock fick jag lite smolk i bägaren när det visade sig att det inte kom 6 scalarer utan bara 4 st.

Detta gör att min ursprungliga plan på att få ut två par antagligen inte kommer gå. Blir lite irriterad att jag inte blev tillfrågad om jag fortfarande ville ha de fast det var de 4 sista. Känns inte troligt att jag kommer få tag i likadana i samma storlek. Jaja nu simmar de här i alla fall:)

Nästan så jag funderar på att släppa i ett par stycken vanliga scalarer men samtidigt känns det fel om de parar med "fel" sort. Är det nån som har nån idé om detta?

Nu får jag hålla tummarna att i alla fall ett par bildas. De är små och det ska bli skoj att se de växa till sig.

Slänger väl in ett par snabbt skjutna kort direkt efter i släpp.
#49 - 22 januari 2010 09:02
Jag tror (som jag sa igår) fortfarande att det vore en bra ide att släppa i 2-3 stycken av någon "annan" sort.
Men det är ju bara min åsikt och du gör ju som du vill. :):p
#50 - 22 januari 2010 22:02
Nu blir jag lite fundersam då jag tidigare idag fick veta att scalarena fanns på fisklistan igen. Hoppas jag kan komplettera då.:)

Dock lite problem i burken. Eller jag har haft ett litet parti på en rot som jag tyckt sett ut som cyano[:(!] Har dock försökt intala mig själv att det är nån alg men nu finns inga tvivel längre och det har börjat fästa i grus och bre ut sig. Jag har haft en ordentlig kamp förut mot cyano i ett annat kar. Den vann jag till slut med hjälp av General Tonic.
Så jag tänkte att det var lika bra att ta tag i det på en gång. Slamsög upp det mesta av det och gjorde delvattenbyte. Hade en halv burk GT kvar sedan förra gången. Detta blir i detta kar dock bara en halv dosering men jag testar. Får köra en gång till i värsta fall.
Nu är det discogrönt men hoppas det ger med sig...
#51 - 23 januari 2010 11:55
Problem i akvariet är fan aldrig roligt asså. :(

Vi får ju värkligen hoppas det ger sig.[:o]
#52 - 23 januari 2010 12:40
Supersnygg balja, härliga fiskar och ... vad mer finns att säga? :p Skriver upp mig som prenumerant :D Synd med Cyano, har själv fått Cyano i karet men plockar upp varje gång jag slamsuger och det håller sig på en acceptabel nivå. Fick som tur aldrig någon riktig explosion. Men som sagt, härligt kar :)
#53 - 23 januari 2010 13:14
Om du ha möjlighet så pröva att lufta ur karet med luftpump... ja håller på att experimentera med att döda cyano på det viset och det verkar funka :)
#54 - 23 januari 2010 14:11
#55 - 23 januari 2010 14:48
Hej alla!

Tack för råd och länkar!:)

Det här med easy carbo försökte jag rätt mycket med förra gången utan att det riktigt lyckades.

I det här akvariumet har jag kört med easy carbo hela tiden, dock inte direkt i de för ca 2 veckors sen begynnande cyanofläckarna. Men kör trots allt 1 1/2 dos EC varje dag redan.

Förra gången jag hade cyano hittade jag infon om General Tonic på
bollmora akvarieklubbs hemsida:

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/tips.htm

Att slamsuga upp varje vattenbyte och hålla efter det vill jag inte då det var det jag gjorde länge förra gången - det gav sig inte.

Bong:
Att lufta ur karet lät intressant. På vilket sätt tror det hjälper? Driva ur all koldioxid och hålla det väl syresatt verkar alltså hjälpa eller är det nåt annat som gör det?
Uppdatera gärna hur det går med detta!

Som sagt har jag ju redan pytsat i halvdos GT och hoppas mycket på detta. Visserligen måste jag kanske köra en omgång till pga den låga dosen.

Vet nån om GT slår ut alla filterbakterier totalt?

Om det gör det så blir det lite balansgång med min nuvarande fisklast efter behandling. Dock med den stora fördelen att jag har ganska mycket välmående växter redan från start.

Ni får hålla en tumme eller två för att detta snart löser sig.
#56 - 23 januari 2010 19:10
Jag har faktiskt ingen aning om det med luften men det hela började med att jag fick riktiga problem med cyano i karet hemma, sen tog jag ner en bit javamossa (med cyano på) till odlingslokalen (där drivs karen med luft) och efter någon vecka så hade cyanon dött helt :)

Har sänkt vatten nivån hemma med 5cm så strålen från filtret sprutar ner i vattnet för att lufta och cyanon har börjat att dö där oxå :d

Men som helt säker på om det är syret som gör det vet jag ej... men det kostar ju inget att testa :)
#57 - 23 januari 2010 21:00
hahahaha varför en bild med en massa BÖCKER i tanken????? :D:D:
för att ge en helhetsbild?.... räcker med nog med att du nämner måtten....

Tövbe tövbe.... :D:D:D:D
#58 - 23 januari 2010 21:57
sandish skrev:
hahahaha varför en bild med en massa BÖCKER i tanken????? :D:D:

för att ge en helhetsbild?.... räcker med nog med att du nämner måtten....

Tövbe tövbe.... :D:D:D:D

Ville passa på att ge dig lite boktips så du kan vidga dina vyerna...:D

Samt visa hur jag fäst "liggunderlag" i botten som skydd mot eventuella framtida stenras i akvariumet.

Bong:
Okey "trial and errror" metoden, mycket bra. Om det fortsätter att strula kommer jag garanterat testa detta. Tack för tipset!

Annons