420 L Sydamerika

#1 - 8 november 2008 01:00
Det har verkligen tagit sin lilla tid det här projektet men förhoppningsvist är det värt den långa väntan. :)

Det här är mitt första akvarium på över 15 år. I min ungdom hade jag ett flertal mindre akvarium men blev till slut lite trött på det hela eftersom jag fick problem med dem mest hela tiden. Men jag har alltid varit inställd på att skaffa ett större akvarium när jag hade utrymme och ekonomi för det. Och det är nu det.

Började planera och spara för det här för nästan ett år sedan och planen var att starta det under semestern i somras. Men eftersom Simontorp valde att lägga ner sin verksamhet så dök mitt beställda akvarium inte upp. Men nu har jag lyckats få tag på ett begagnat Rubin 420 liter möbelakvarium vilket blev lite billigare än att köpa ett nytt kar men det innebar också lite problem.

För det första var belysningen för dålig. 2 * 36W T8 duger inte långt om man vill ha lite intressanta växter. Jag fick använda alla mina kunskaper inom hemsnickeri (och tro mig, det är inte mycket det) för att sätta dit ett par lysrörshållare och få dit två T5-rör på 54W också.

För det andra fick jag en del fisk med mig hem och de har under två veckor bott i en IKEA-balja på 60 liter eller något. Nu har jag hittat hem till de fiskar som inte passar i min biotop och resten får fungera som uppstartsfiskar. Det blir lite många och det finns väl skäl till nitritvarning men chanserna att överleva måste vara betydligt större på 420 liter än i en liten plastbalja.

Hur som helst, min plan har alltid varit att karet skulle bebos av några Peru-scalarer (vilket grusas lite nu eftersom jag fick 5 andra scalarer med mig vid köpet av akvariumet), dvärgciklider (Apistogramma), Vinkeltetror, ett gäng Corydoras och ett gäng L-malar (inklusive vanlig Ancistrus).

Jag har även tänkt att i så stor utsträckning som möjligt använda mig av sydamerikanska växter men får kanske bryta mot det där till slut. Just nu består växterna av:

[LIST]
[*]Echinodorus bleheri
[*]Cabomba caroliniana
[*]Heteranthera zosterifolia
[*]Echinodorus tenellus (som såg lite risiga ut tyvärr, men jag fick dem lite billigare iaf)
[*]Bacopa monnieri
[*]Staurogyne sp.
[*]Alternanthera reineckii 'Pink'
[*]Alternanthera cardinalis (som möjligtvis är samma som ovanstående?)
[/LIST]
Jag har tänkt använda PMDD i normaldos och även Easy carbo för att göda växterna.

Filtreringen sker med hjälp av en Tetratec EX 1200 (helt ny, ingick bottenfilter när jag köpte akvariet men jag hade köpt det här filtret redan i somras och vill hellre köra med ett ytterfilter). Den har fyra korgar som rymmer två liter filtermedia i varje korg och jag kör med makaroner i första, biobollar i andra och grov filtermatta i de två sista.

Och så lite bilder på akvariet som det ser ut direkt efter uppstart (utan fiskar i, de åker i imorgon). Kvaliteten på bilderna är inte så bra eftersom jag har en rätt dålig kamera och även är en rätt dålig fotograf.

På de två översta bilderna ser man skillnaden när jag har T8-rören igång jämfört med när jag slagit på T5-rören också. Liten skillnad...

Fortsättning följer imorgon (eller snarare senare idag) när fiskarna ska flyttas från plastbaljan till det här lyxboendet istället.
#2 - 8 november 2008 06:10
Oh shit så snyggt! En röd växt till höger, och nån mitt i stenröset som kommer skjuta upp blad mellan stenarna hade varit snyggt också tror jag. ;)
#3 - 8 november 2008 13:45
Riktigt snyggt :-D
#4 - 8 november 2008 19:10
Så var det då dags att få ner lite fiskar i karet också. Vattnet är fortfarande lite grumligt vilket förmodligen beror lite på kvarvarande damm i sanden (råda 0.8-1.2) trots att jag var noga med att tvätta den men mest på makaronerna i filtret tror jag. Jag sköljde av dem innan jag satte igång filtret men så fort filtret drog igång kom det ut ett stort damm-moln. Jag gjorde ett litet vattenbyte imorse för att få bort det grövsta och nu ser det ok ut. Det syns en liten hinna på ytan längst bort från filterutblåset men jag antar att det kommer att lägga sig så småningom.

Hur som helst har fiskarna introducerats till sin nya miljö och efter en lite skakig första halvtimme (Kardinaltetrorna var likbleka) ser de ut att trivas. Inte svårt att förstå när de trängts i en liten balja i två veckor. Det är lite mycket fisk för en uppstart men akvariet är rätt stort och jag hivar i mycket nitrivec och hoppas på det bästa.

Såhär ser fiskbesättningen ut nu:

[LIST]
[*]5 st Scalare
[*]6 st Kardinaltetror
[*]3 st Ancistrus
[*]2 st Pitbull Pleco
[*]2 st Corydoras Melini (tror jag iaf)
[/LIST]
#5 - 8 november 2008 19:57
Mata bara sparsamt var tredje dag nu i början då, ta så lite som du bara kan tänka dig dom kan klara sig på, och halvera sen det. Annars finns risk för nitrit chock eftersom du har gigantiskt mycket fisk. Det är 1000 gånger vanligare man matar ihjäl fiskarna än att dom dör av svält.
#6 - 9 november 2008 19:10
JojjeN skrev:
Mata bara sparsamt var tredje dag nu i början då, ta så lite som du bara kan tänka dig dom kan klara sig på, och halvera sen det. Annars finns risk för nitrit chock eftersom du har gigantiskt mycket fisk. Det är 1000 gånger vanligare man matar ihjäl fiskarna än att dom dör av svält.

Ja, jo, jag har koll på det där. Jag tror hur som helst att det inte är så jätteilla. Nästan alla fiskar är små och det är ju 420 liter vi snackar om, skulle jag bara stoppat in 2-3 fiskar hade nitrifikationen förmodligen aldrig påbörjats. Det är väl de fem stora Scalarerna som är overkill för en uppstart men jag hade som sagt inget val.

Apropå Scalare och mat så har mina fått smak på mina redan rätt fula Echinodorus Tenellus. De drar upp dem och sedan är det dragkamp om dem. Det gör förvisso inte så mycket, roligt att se dem så aktiva. :)

I övrigt ser de flesta fiskarna också ut att må bra. Kardinaltetrorna som såg helt likbleka ut när de stoppades ner igår lyser verkligen nu och stimmar så gott man kan när man bara är sex stycken. Hade ju tänkt köra vinkeltetra som stimfisk senare men det ser för sorgligt ut med bara sex kardinaltetror så om de överlever uppstarten köper jag förmodligen några till. Kanske kan köra två olika stim?

Ancistrusen och de väldigt små plecona far mest runt på bakgrunden och rötterna i jakt på alger, där finns säkert en del sedan tidigare.

Däremot är jag lite orolig för mina Corydoras (som jag också tycker synd om eftersom de bara är två). De simmade omkring rätt friskt igår och jag såg dem böka omkring i sanden tidigare idag också men nu har de varit osynliga ett tag. Den ena gömmer sig i Cabomba-djungeln men den andra har jag ingen aning om var den är, kanske inne i stenröset.
#7 - 9 november 2008 19:41
Kul projekt!:)
Jag kör också Sydamerikansk, är det tänkt iaf, är tänkt att det ska i skalarer.

Ja dina corydoras håller nog sig gömda för att de är för få, det skulle nog vara bra om det fick bli några fler.

Vad heter den röda växten som du har?
Jag tror att jag har en likadan men jag fick inte namnet på den.

Lycka till med karet!:)
#8 - 9 november 2008 19:45
Lite kul att läsa din inledning, jag var i samma situation 2005 efter 15 års "rast" med akvarium.

Men du verkar ha de gamla takterna kvar och skyndar långsamt:)

Det råd jag kan ge, utifrån egen erfarenhet är att skaffa en CO2 utrstning med en 5 liters tub. Jag lovar att det är värt varenda öre om man är lite intresserad av växter!

Sen en smaksak, jag skulle sälja de avls skalarer du fick med och satsa på en vildform istället. Själva har jag sex VF Peru-Altum sedan en månad, det köpet ångrar jag inte.

Här är en film på mitt 400 liters när det var som bäst

" target="_blank">

Finns fler filmer på YouTube om du är intresserad.

Jag håller just nu på att flytta, i min "flytttråd" så kan du se bilder på mina Peru-Altum. Men det är mest Discus på bilderna...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333&page=6
#9 - 9 november 2008 20:00
Passat skrev:
Kul projekt!:)

Jag kör också Sydamerikansk, är det tänkt iaf, är tänkt att det ska i skalarer.

Ja dina corydoras håller nog sig gömda för att de är för få, det skulle nog vara bra om det fick bli några fler.

Vad heter den röda växten som du har?

Jag tror att jag har en likadan men jag fick inte namnet på den.

Lycka till med karet!:)

Till vänster är det Alternanthera Reineckii 'pink' och till höger Alternanthera Cardinalis. De är rätt lika även om Cardinalis är betydligt rödare just nu. Möjligtvis är det samma växt med olika namn från olika leverantörer, men jag tror inte det.

Fler Corydoras blir det definitvt längre framöver.
#10 - 9 november 2008 20:06
c90368 skrev:
Lite kul att läsa din inledning, jag var i samma situation 2005 efter 15 års "rast" med akvarium.

Men du verkar ha de gamla takterna kvar och skyndar långsamt:)

Det råd jag kan ge, utifrån egen erfarenhet är att skaffa en CO2 utrstning med en 5 liters tub. Jag lovar att det är värt varenda öre om man är lite intresserad av växter!

Sen en smaksak, jag skulle sälja de avls skalarer du fick med och satsa på en vildform istället. Själva har jag sex VF Peru-Altum sedan en månad, det köpet ångrar jag inte.

Här är en film på mitt 400 liters när det var som bäst

" target="_blank">

Finns fler filmer på YouTube om du är intresserad.

Jag håller just nu på att flytta, i min "flytttråd" så kan du se bilder på mina Peru-Altum. Men det är mest Discus på bilderna...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333&page=6

Jag skulle nog vilja säga att jag har skrotat de gamla takterna och hittat helt nya. :) Det är otroligt vilken skillnad det är på grejer nu och för 15 år sedan. Det är ju ändå inte datorer vi snackar om. Men jag passade på att läsa på mycket under det där halvåret jag planerade allting.

Det är möjligt att jag säljer av de här Scalarerna så småningom (om jag hittar någon som vill ha dem). De har väldigt fina F1 Peru i en butik här och jag är rätt sugen på dem.

CO2 är inte aktuellt just nu, men om det inte funkar så bra med EC så är det såklart något att tänka på. Men i så fall kanske jag skaffar en mindre burk och testar på först.
#11 - 9 november 2008 20:09
Okej tack, tyvärr så fick min ligga lite i skugga en tid i ett kar innan den planterades i mitt 240 L så den tappade lite blad och ser ut att tappat lite färg, men är på gång igen. Tänkte att jag skulle skaffa fler för att de är så snygg färg på dem.
Ska fråga i affären vilken det kan vara, är lättare när jag har ett namn att fråga efter.

Va bra att de kommer bli fler av corydoras.
Jag har tänkt att ha corydoras panda i mitt kar. Tycket att dessa är så charmiga.:)

Ska bli kul att följa ditt projekt.:)
#12 - 9 november 2008 20:13
myslas skrev:

Det är otroligt vilken skillnad det är på grejer nu och för 15 år sedan.

Håller med, snacka om att jag kämpade med växterna i mitt 720 SA under åttitalet, med tveksamt resultat.

myslas skrev:

CO2 är inte aktuellt just nu, men om det inte funkar så bra med EC så är det såklart något att tänka på. Men i så fall kanske jag skaffar en mindre burk och testar på först.

1. Räkna på kostnaden med EC över tiden.

2. Du kan reglera pH värdet med CO2.

3. Nja, mindre burk vete katten, lättare att få det i fungera i typ 400 liter. Jag började med CO2 i 180 liter, ok det fungerade, men det fungerade bättre när jag uppgraderade till 400 liter.
#13 - 9 november 2008 20:20
c90368 skrev:
1. Räkna på kostnaden med EC över tiden.

2. Du kan reglera pH värdet med CO2.

3. Nja, mindre burk vete katten, lättare att få det i fungera i typ 400 liter. Jag började med CO2 i 180 liter, ok det fungerade, men det fungerade bättre när jag uppgraderade till 400 liter.

Hmm, ok, bra att veta. Tack för tipset. :)
#14 - 10 november 2008 16:13
Det pågår ett rätt intressant skådespel bland de mer guldiga scalarerna idag, ett riktigt triangeldrama. Två av dem verkar slåss om den tredjes gunst. Den tredje håller sig på lagom avstånd och iaktar de två kombatanterna. Men så fort en av de större svarta scalarerna kommer nära så är det iaktagaren som jagar bort dem. Det här har hållt på sedan jag kom hem från jobbet vid halv fyra-tiden. Ibland blir det lite uppehåll i kampen och då putsas det frenetiskt på E. Bleheri-bladen. Det verkar som om en av dem är lite starkare men den andre vägrar ge upp slaget ändå. Ska bli intressant att se hur det här slutar. :)
#15 - 10 november 2008 18:39
myslas skrev:
Det pågår ett rätt intressant skådespel bland de mer guldiga scalarerna idag, ett riktigt triangeldrama. Två av dem verkar slåss om den tredjes gunst. Den tredje håller sig på lagom avstånd och iaktar de två kombatanterna. Men så fort en av de större svarta scalarerna kommer nära så är det iaktagaren som jagar bort dem. Det här har hållt på sedan jag kom hem från jobbet vid halv fyra-tiden. Ibland blir det lite uppehåll i kampen och då putsas det frenetiskt på E. Bleheri-bladen. Det verkar som om en av dem är lite starkare men den andre vägrar ge upp slaget ändå. Ska bli intressant att se hur det här slutar. :)

Jag har bara två guldskalarer och de håller osså på, den ena sätter nosen i vädret och den andra nafsar på bröstet sedan skiftar dom...
Undras hur man ser skillnad på könen?
#16 - 10 november 2008 21:40
Jaha, det har var ju en lustiger historia. Det verkar som om honan fallit för losern i den här kampen, och han försöker ju verkligen. Problemet är att den vinnande hanen vaktar växten och har inga problem med att mota bort den andre om han kommer nära. Så det putsas något otroligt på bladen så snart är det väl inga blad kvar, men någon lek sker inte.

Samtidigt har de två svarta tagit ett hörn i andra delen av karet. Och när jag skriver hörn så menar jag verkligen det, de putsar nämligen på silikonet i ena hörnan. De verkar mer samspelta och den fisk som kommer i närheten av det hörnet blir bortjagad på en gång. Någon rom har dock inte lagts ännu.
#17 - 16 november 2008 11:08
Gjorde mitt första delvattenbyte igår och rättade till mitt första stora misstag. Hade planterat min Heteranthera zosterifolia för tätt med resultat att den såg väldigt fin ut längst ut men när man plockade upp den så var det en enda sörja i mitten av alltihopa. Bara att rensa bort ruttnande blad och plantera om med lite större mellanrum så att den får plats att växa. Så den plantan har blivit lite kortare nu. Jag behöver möjligtvis göra samma sak med Cabomban men just nu ser den OK ut så jag väntar till nästa helg och ser hur den mår då. Flyttade även mina Echinodorus tenellus (som ser lite bättre ut nu än när jag köpte dem) till högra hörnet. Det såg helt tokigt ut med dem framför stenröset.

Ett annat lite mindre problem är att det fortfarande virvlar runt en del damm i karet. Måste vara från sanden trots att jag tyckte jag var noga när jag tvättade den. Det mesta lägger sig på ytan och jag har nu börjat med att varje dag ta en liten petflaska och dra in det som ligger på ytan. Men det virvlar såklart runt en del i vattnet också och lite har lagt sig på en del växter och rötter (det syns knappt, bara när man är riktigt nära och kollar noggrannt) vilket inte är så fint. Jag antar att det löser sig med tiden dock.

Invånarna i karet verkar dock trivas. Scalarerna har slagit fast sina revir och har en varsin halva att vara på. Någon lek blev det dock inte även om de är väldigt duktiga på att putsa samma ställe om och om igen. Ett blad på min E. bleheri har blivit så hårt putsat att det blivit ett par hål på det. Kardinaltetrorna, som jag var lite skeptisk till om de skulle klara av en uppstart, ser väldigt pigga ut.

De enda som inte ser ut att trivas än så länge är mina två Corydoras. De är väldigt sällan framme utan gömmer sig hellre i stenröset eller bland växterna. Förhoppningsvist löser det sig när de lite längre fram får några kompisar att stimma med.
#18 - 16 november 2008 11:10
Vilken storlek har grusen? Ser riktigt snyggt ut.
#19 - 16 november 2008 13:34
0.8-1.2 mm rådasand är det.
#20 - 16 november 2008 14:06
Hm.. ok. Vet inte om det är tillräckligt fint för att kuhliis ska kunna gräva. :S
#21 - 19 november 2008 19:24
Idag så inträffade första dödsfallet i karet. När jag kom hem från jobbet låg en Ancistrus död på botten. Vad jag sett tidigare så hade alla Ancistrus varit pigga. Men nu har jag sett de två andra och de ser inte särskilt bra ut de heller. En av dem är väldigt inaktiv och ett tag låg han nästan på rygg. Den andre har blivit vansinnigt fet så det ser inte särskilt bra ut för någon av dem. Alla andra fiskar ser ut att må bra så jag vet inte riktigt vad det kan vara som drabbat just mina Ancistrusar.

Det har börjat dyka upp en hel del alger också. Har inga problem med att det sätter sig lite på rötter, stenar och bakgrund men är inte helt förtjust över det som sätter sig på växterna. Jag hade förvisso inte räknat med något annat nu under uppstarten och hoppas att jag kan bekämpa det problemet när allting stabiliserats.

I övrigt ser värdena bra ut. Ingen nitrit i sikte ännu. Ph-värdet ligger väl egentligen lite högt men eftersom jag inte är ute efter att odla någon av fiskarna så tänker jag inte börja expermientera med att försöka sänka det. Dessutom är vattnet rätt mjukt så det skulle förmodligen bara innebära en onödig risk.

Får hoppas att mina Ancistrusar klarar sig igenom vad det än är som hänt med dem.
#22 - 14 februari 2009 23:52
Vad har hänt?

Du har väl inte gett upp:confused:
#23 - 2 april 2009 19:24
Hej igen! Nej, jag har definitivt inte gett upp men det fanns en period då det kändes lite pinsamt att försöka uppdatera här för det såg inte särskilt bra ut. Karet närmast invaderades av långa tunna trådalger som Scalarerna försökte tugga i sig men det såg mest ut som en dragkamp de hela tiden förlorade. Så jag fick faktiskt ge dispens till ett par siamesiska algätare. De är rejält stora och kom med karet när jag fick det men har legat i en annan burk. Nu fick de chansen att komma till ett större och trevligare kar för dem. Jag passade på att ansa det värsta från växterna och plantera om allting. Gissa om det gjorde susen. Efter en vecka så var i stort sett alla trådalger borta. Det kan dyka upp lite grann allra längst upp på min Heteranthera zosterifolia (som för övrigt växer som ogräs just nu, fast trevligt ogräs) fast det är väldigt petigt att nämna det. Vet inte hur pass mycket siameserna gjorde, kan ju varit så att karet gått in sig ordentligt också. Då hade det varit igång i lite drygt tre månader tror jag.

Nu har det gått närmare två månader till och allt är frid och fröjd. Tror att en fisk dött sedan dess och jag har inte sett någon tendens till sjukdomar. Jag fick däremot lite tidigare plocka bort en av Scalarerna som fick en stor böld vid ena ögat och dessutom var helt orkeslös och bara flöt med strömmen. Inte roligt, men det var vad som var tvuinget att göras. Mina Ancistrusar strök med ganska fort också och jag brydde mig inte om att skaffa nya.

Invånare i karet just nu är:
2 stora siamesiska algätare
4 Scalare (fortfarande odlingsvarianterna, jag har börjat tycka om dem)
15 Kardinaltetror
41 Vinkeltetror
7-8 Pitbull pleco
9 Corydoras Julii
2 Corydoras Melini
6-7 Otocinclus
1+1 Apistogramma Cacatuoides (Orange)

I växtväg så har jag slängt iväg Echinodorus Tenellus som det inte blev mycket av. Det såg mest ut som att de var rostiga och de spred sig inget vidare heller. Pratade med de i akvariebutiken och de hade haft exakt samma problem även när de kört med CO2. Tillkommit har en Echinodorus Ozelot (Red) som är ganska ny och har fått en plats bakom stenröset där den just nu inte syns alls. Jag hoppas den växer till sig rejält, annars får den väl omplaceras. Echinodorus magdalenensis införskaffades för ett par dagar sedan och om den inte helt risar ihop sig kommer jag förmodligen att köpa fler att ha i förgrunden. Mycket vacker med sin lite ljusare gröna färg. Mina Staurogyne sp. blev nästan helt uppätna av Scalarerna i början men har repat sig och är riktigt vackra nu. Hade kunnat tänkja mig att skaffa mer att ha i förgrunden men de är både svåra att få tag på och dessutom dyra. Min Echinodorus bleheri har gett mig tre dotterplantor som jag mest placerat i hörnen i brist på idé vad jag ska göra med dem. Får se när de växt till sig lite.

Just nu är jag väldigt nöjd med hur saker och ting ser ut. Det är vänstersidan som ser riktigt kal ut men förhoppningsvist växer Ozeloten till sig och täpper till i bakre hörnet. Sedan är det bara lite mer växter i förgrunden som behövs.

Fiskmässigt är det nästan fullt nu. En eller två sorters Apistogramma till så är jag nöjd. Kanske en utökning av Kardinaltetrastimmet men de flesta fiskarna håller sig ju till nedre halvan där de också är så förmodligen inte.

Jaha, nu när ni tvingats läsa igenom den här uppsatsen får jag bjuda på lite bilder också. Återigen får ni ursäkta kvaliteten och att det syns någon blixt här och där.

Och så ska jag försöka uppdatera lite mer regelbundet nu när jag inte har något att skämmas för längre. :)
#24 - 2 april 2009 19:33
Just det, doppvärmaren åkte ut också. Den gjorde ingen nytta alls. Temperaturen ligger på runt 26 grader utan den. Lysrören värmer väl upp tillräckligt.
#25 - 2 april 2009 23:26
myslas skrev:
Just det, doppvärmaren åkte ut också. Den gjorde ingen nytta alls. Temperaturen ligger på runt 26 grader utan den. Lysrören värmer väl upp tillräckligt.

Den låga växten på sista bilden, vilken är det? Ser intressant ut :)

Fint kar, förövrigt! Och ja, heterantherian växer olidligt mycket. Får ansa varje vecka, då den växer upp till ytan.
#26 - 3 april 2009 07:03
Johanski skrev:
Den låga växten på sista bilden, vilken är det? Ser intressant ut :)

Det är Staurogyne sp. och den är som sagt rätt svår att hitta i butiker och dyr som tusan. Men den finns på Tropicas hemsida så absolut inte jättesvår att få tag på. Den är väldigt trevlig men växer otroligt långsamt och man får själv dela upp den då och då för den växer gärna till en stor klump istället för att dra åt sidan. Men som sagt, väldigt fin.
#27 - 3 april 2009 08:09
Ja nu när du har klarat av första "uppförsbacken" lär det nog gå fint som snus!

Precis som du själv nämner så brukar det kunna bli lite problem efter ca 3 månader. Men när det väl avklarat och man byter vatten regelbundet så ska det bara fungera i fortsättningen.

Akvariet ser riktigt fint ut nu!
#28 - 6 april 2009 19:02
Måste bara säga att jag gillar mina kakaduor skarpt. Fullständigt orädda och väldigt nyfikna och glider verkligen fram graciöst genom karet. Och väldigt vackra såklart. Idag gjorde jag ett vattenbyte, det första sedan jag införskaffat dem, och de var framme vid insuget så jag fick mota bort dem hela tiden. :)

De siamesiska algätarna gör som sagt ett bra jobb med att hålla karet rent men de passar inte riktigt in och inte bara för att de är just asiater. De är fruktansvärt nervösa och kan fara iväg som skott för minsta lilla grej. Resten av fiskarna är rätt lugna av sig.
#29 - 12 april 2009 17:44
Det mesta går bra i akvariet fortfarande med ett litet undantag. En av guldscalarerna ser ut att trivas mindre och mindre. Jag tror inte han är sjuk utan att han inte trivs med att vara längst ner på rangskalan och därför blir bortmobbad en hel del. Rätt ofta håller han sig till ett och samma ställe och står still där i skydd av växter och stenar. Då och då tar han sig därifrån och försker hålla sig borta från de andra scalarerna. Han har fått lite skador längst ut på ryggfenan av de andras "mobbande" också. Får hoppas att det bara är tillfälligt och han repar mod och står upp mot de andra, storleksmässigt är de jämlika.

Passar även på att posta ett par foton av mina kakaduor. Funderar på om jag möjligtvis ska köpa en hona eller två till. Eller är det onödigt om man inte är intresserad att få yngel av dem?
#30 - 13 april 2009 19:03
Gjorde vattenbyte idag och passade på att rensa lite bland de snabbväxande växterna. Cambomban är ju en fin växt som växer snabbt men rätt jobbig när man ska ansa lite grann. Man kan inte klippa bort toppen utan får dra upp hela skiten.

Nedan ett litet kort på hur det ser ut efter rensningen och ett kort på större delen av vinkeltetrastimmet.
#31 - 13 april 2009 19:32
mycket snyggt kar:)
#32 - 13 april 2009 19:35
Riktigt snyggt!:D
#33 - 14 april 2009 19:28
Ser tyvärr dåligt ut med kakaduahanen. Tidigare ikväll såg han pigg ut men nu har han svårigheter att simma, flyter mest med strömmen och har svårt att hålla sig upprätt och tippar åt sidan. När honan dök upp fick han dock upp farten igen och visade upp sina fina fenor. Har varit lite orolig att han inte fått i sig tillräckligt med mat men jag såg honom ta lite grann (men inte särskilt mycket) när jag matade tidigare.

Hur som helst ser det rätt illa ut just nu. :(
Bilagor:
#34 - 15 april 2009 16:15
Idag verkar kakaduahanen betydligt piggare och är väldigt alert. :)

Tog ett kul foto tidigare. Mina Corydoras Julii har grävt ett litet hål under en rot där de tycker om att vistas. Idag hade 4-5 stycken trängt sig in där och då blev en Scalare väldigt nyfiken på vad de höll på med där inne. :D
#35 - 15 april 2009 17:16
Hehe. Ja, är man nyfiken så! :d
Bilagor:
#36 - 20 april 2009 17:34
Gjorde ett vattenbyte idag och jag måste bara säga att Apistogramma är grejen. Medan Scalarerna gömmer sig i ett hörn någonstans så fort man rotar i karet så är kakaduorna fruktansvärt nyfikna. Idag följde de min hemmagjorda slamhävert av pet-flaska hela tiden. Man får jaga bort dem ibland så att de inte ska riskera att sugas in men lika snabbt är de framme igen. :)

Dessutom verkar de helvirriga ibland. Har Varit lite rädd att de inte fått tag på mat så ibland lägger jag en bit räkmix precis framför dem och ändå reagerar de inte. Som om de vore blinda. Fram till dess att någon annan fisk märker biten och börjar tugga, då verkar de fatta vad det handlar om och försöker sno åt sig en bit. :D

Verkligen charmiga fiskar, får väl åka utanför Växjö någon gång för att få tag på andra arter för här finns det knappt några apistogrammor att få tag på tyvärr.
#37 - 20 april 2009 20:55
Välkommen till klubben;)

Tyvärr så verkar det som att utbudet på Ap har blivit [COLOR=black][FONT=Verdana]betydlig [/FONT][/COLOR]sämre sedan Simontorp packade ihop i höstas. Märker samma sak här i Linköping.

Verkar bara vara västkusten som har ett bra utbud, förutom vissa affärer i Stockholm.
#38 - 2 maj 2009 12:18
En liten uppdatering med både goda och dåliga nyheter. Jag tar väl de dåliga först.

Det har framträtt en väldigt klar rangordning bland scalarerna. Det stora svarta paret bestämmer, punkt slut. De andra får inte komma för nära för då smäller det. Bland de två guldmarmorvarianterna finns det en inbördes rangordning också och den svagaste av dem får väl betala priset för att de båda blir bortjagade av de svarta. Så han har fått rejält med stryk av den andre och gömmer sig så gott han kan hela tiden. Enda gången han kommer fram är vid matning. Hans fenor ser tyvärr inte särskilt vackra ut. Ryggfenan är avsevärt nedkortad och bröstfenorna är nertrasade. Imorgon ska jag göra ett vattenbyte och försöka få tag på honom och sätta i kranatän tills han förhoppningsvist kryar på sig men faktum är att jag inte tror att han kommer att klara sig.

En annan trist grej är att jag upptäckte att en Corydoras Julii, som är väldigt mycket mindre än de andra, också har fått stryk och nu saknar skäggtömmar. Vet inte om den möjligen fastnat någonstans eller om de andra mobbas för dess litenhet. Får hoppas den klarar sig.

Lite roligare nyheter är att jag var hos min favorithandlare och hörde mig för om de kunde ta in några fler Apor. Jag fick kolla på en lista och det fanns tyvärr inte mycket att välja på. Men jag beställde iaf 1+2 Viejita och 1+2 Nijsseni. De visste dock inte om de kunde beställa omaka par men skulle kolla upp det iaf. Köpte ett par växter till också och ska fixa till lite imorgon vid vattenbytet. Återkommer då med nya bilder.
#39 - 2 maj 2009 15:55
Blev tvungen att plocka bort Scalaren redan nu. De andra började mer och mer se honom som en prima måltid eftersom han var så svag. Har honom i karantän nu och hoppas han kan repa sig.

Det var inte särskilt svårt att fånga honom för när jag öppnade luckan så trodde han det var matdags och kom fram. Trodde det skulle bli knepigare än så.
#40 - 2 maj 2009 22:51
Tyvärr så är det nog bäst att se till att din Skalar får ett snabbt och smärtfritt slut.

För jag hoppas att du inser att du aldrig kan återföra den till de Skalarer du har nu.
#41 - 3 maj 2009 06:35
c90368 skrev:
Tyvärr så är det nog bäst att se till att din Skalar får ett snabbt och smärtfritt slut.

För jag hoppas att du inser att du aldrig kan återföra den till de Skalarer du har nu.

Förstår att det kommer att bli svårt, men han är trots allt fortfarande pigg och äter bra och jag har ett par andra kar på gång så jag ska låta honom gå i karantän några dagar och om han blir bättre så ska jag nog lyckas hitta ett nytt hem åt honom.
#42 - 3 maj 2009 07:47
Väldigt snyggt akvarium och med många trevliga invånare.
Har ett likadant akvarium i uppstart och sitter med samma problem att ljuset inte räcker till.
Kan du inte lägga upp en bild på hur du har fäst lysrörshållarna??
Åter igen, grymt bra jobbat!
#43 - 3 maj 2009 17:09
Väldigt snyggt akvarium och med många trevliga invånare.

Har ett likadant akvarium i uppstart och sitter med samma problem att ljuset inte räcker till.

Kan du inte lägga upp en bild på hur du har fäst lysrörshållarna??

Åter igen, grymt bra jobbat!

Det kan jag göra men min lösning är inget jag rekommenderar. :D

Jag gick på devisen att alla lösningar är bra utom de riktigt dåliga. Och eftersom jag har tummen mitt i handen så gjorde jag det så enkelt som möjligt. Jag tog helt enkelt och satte fast lysrörshållarna på ett par träbitar och sedan limmade jag fast dem på plastlocken. Sedan satte jag kabellister vid sidan för att leda sladdarna bak. Inte särskilt snyggt, men det fungerar ju och dessutom ser man inte fulkonstruktionen när man har locken stängda. :D

Däremot så har det ju några nackdelar. För det första kan jag inte plocka bort plastlocken men det är inget jag har något behov av att göra heller så det kvittar. Det är bara att vika upp dem. Men däremot blir det problem när jag väl ska byta lysrör, då får jag plocka bort hela konstruktionen igen.

Det var väl förvisso inte menat som något permanent utan en budgetvariant som gick snabbt att fixa ihop och sedan har jag helt enkelt inte gjort något åt det. :D
#44 - 3 maj 2009 17:25
EN liten uppdatering efter att jag gjort vattenbyte och flyttat lite växter. Min Echinodorus Ozelot trodde jag skulle växa betydligt mer på höjden men det gjorde den inte så jag flyttade fram den istället så att den syns bättre och bakom stenröset hamnade en Echinodorus Bleheri istället. Får väl se om den växer till sig lika mycket som den i andra hörnet av karet.

Mina Echinodorus Magdalenensis har fått flytta fram lite och tar nu upp hela framkanten på vänstersidan. Den trivs tydligen väldigt bra för det har kommit fram massor med stängslar med dotterplantor. Otroligt snygg växt dessutom men den kräver tydligen rejält med ljus och koltillskott för att klara sig.

Igår skaffade jag mig någon planta som bara kallades för Echinodorus Mix. Frågade i handeln om det är någon växt som blir hög men de hade faktiskt ingen aning så jag tänkte att jag väl fick köpa en kruka och se vad som händer med den. Tycker den var väldigt fin iaf och den får stå i förgrunden i mitten av karet.

Mina Staurogyne sp. har blivit lite misshandlade igen av min enda kvarvarande guldmarmorscalare. Han verkar tycka att de är riktigt mumsiga. Han var på dem mycket när jag precis startat karet också så det var nästan inga blad kvar men de växte sig väldigt fina till slut ändå. Får se hur mycket han lämnar kvar av dem denna gången. Delade upp dem en del också för i motsats till många andra små förgrundsväxter verkar den inte vilja dra sig åt sidorna särskilt mycket. Istället blir det som en stor boll som man får dela upp lite grann.

Det som ska göras nu är att inhandla kokosnötter att slänga ner innan jag får mina nya apor så att det finns tillräckligt med gömställen och revir för dem allihopa. Dessutom skulle jag behöva någon fin mossa på rötterna.

Här kommer lite bilder som utlovat. Ännu en gång, ursäkta den totala avsaknaden av kvalitet på dem. ;)
#45 - 3 maj 2009 17:29
Ser ju ut att fungera fint! Kan själv rekomendera en billig reflektor som jag har gjort. Köpte en rulle aluminiumtejp på ClasOhlson fungerar superbra som reflektor, väldig skillnad mot den befintliga svarta ytan. Bara att tejpa fast några remsor.
#46 - 4 maj 2009 16:06
Jag använde lysrörshållarna som följde med Glomaten för att komplettera med två T5:or. Med reflektor och korta M3-skruv med mutter så blir det helt ok. Man kan ju även använda hållarna som följer med reflektorn så blir det bara två skruvar/lysrör. Det som syns blir ju dom små skruvskallarna på ovansidan plastlocken men det är inget som direkt stör. Och lysrörsbyte är inga problem heller.
#47 - 4 maj 2009 17:17
Vilket fint kar du har!:)
#48 - 4 maj 2009 18:18
Sleaper skrev:
Jag använde lysrörshållarna som följde med Glomaten för att komplettera med två T5:or. Med reflektor och korta M3-skruv med mutter så blir det helt ok. Man kan ju även använda hållarna som följer med reflektorn så blir det bara två skruvar/lysrör. Det som syns blir ju dom små skruvskallarna på ovansidan plastlocken men det är inget som direkt stör. Och lysrörsbyte är inga problem heller.

Lite så tänkte jag också när jag skaffade reflektorerna, hade dem inte från början. Det blir nog att göra på det viset när det väl blir dags att byta rören. Tack för tipset!

TinaM skrev:
Vilket fint kar du har!:)

Tack. :)
#49 - 11 maj 2009 19:38
Har skaffat mig en billig videokamera så nu kan ni få se usla filmklipp istället för usla foton. :D

Hur som helst, gjorde ett vattenbyte idag och tog sedan en filmsnutt från karet. Vet ej hur man embeddar YT-klippen här så ni får helt enkelt klicka på en länk.

" target="_blank">

Går att kolla på i HQ dessutom! Jag bjuder på lite bakgrundsmusik i form av Phoenix kommande skiva, bra grejer som rekommenderas.

Slängde i några kokosnöthalvor dessutom. Har smetat silikon på dem och doppat dem i sand, men tänkte inte riktigt på att jag kanske skulle blött sanden innan. Nu blev det väldigt ljust men det blev rätt ok ändå. Det finns fyra stycken men bara en som är helt synlig. Resten är gömda bland växter och rötter.
#50 - 11 maj 2009 20:10
Så här gör du

Nu får du köpa ett stativ oxå, blev nästan sjösjuk;)
#51 - 11 maj 2009 20:37
c90368 skrev:
Så här gör du

Nu får du köpa ett stativ oxå, blev nästan sjösjuk;)

Aha, det finns en youtube-tag, Nu vet jag till nästa gång, tack! Ja, stativ kan vara något för framtiden men jag har sett massor med Hollywood-filmer på sistone som använder skakig handkamera så man kan säga att jag följer trenden!
#52 - 14 maj 2009 17:01
Har precis varit och hämtat ett par Apistogramma Viejita 2 (någon som vet vad tvåan står för?) som jag nu håller på att koppa in. De kunde tyvärr bara få tag på jämna par. :( Pratade lite om man kunde få tag på tex redback scalare och det verkade de tyvärr inte kunna. Även om jag tycker om de scalarer jag har just nu så vill jag hellre byta ut dem mot en "renare" sort. De kunde förvisso få tag på altum men jag tror de skulle gräva ett lite för stort hål i min plånbok. Tror jag får ta en tur till Åleds på semestern i sommar och kolla lite vad de har där. Ska till Hässleholm på siestafestivalen om ett par veckor så då kan man ta en titt in till Stoby också och kolla deras utbud.
#53 - 16 maj 2009 14:01
Tog en liten film på mina vinkeltetror när de tog det lite lugnt idag. När det börjar bli kväll brukar det vara en himla fart på dem men på eftermiddagarna verkar de tycka om att ta det lugnt. De stimmar väldigt fint i vilket fall som helst. :)

Mina Ap. viejita fick inget varmt välkomnande av kakaduorna direkt. Kakaduahanen verkade inte alls särskilt intresserad av dela med sig av karet och spände upp sig ordentligt inför nykomlingarna. När de inte reagerade så jagade han iväg dem och så ser det ofta ut även om han numera inte orkar jaga bort dem särskilt långt. Viejita-hanen verkar lite korkad för så fort han blivit bortjagad så simmar han tillbaka vilket innebär att han blir bortjagad igen osv. Det finns inter heller minsta antydan till motstånd. Får se om han hittar sin plats i karet snart.
#54 - 16 maj 2009 22:28
Härligt att få se en film på stimmande Vinkeltetror, det är så jag kommer ihåg dem från mitt 720 kar på åttitalet:)
#55 - 17 maj 2009 08:34
Blev en liten actionfilm igår också med två apor i huvudrollerna.

#56 - 17 maj 2009 16:55
Körde mitt vanliga vattenbyte idag och brukar hälla i ganska kallt vatten. Ibland triggar det mina Corydoras julii till lek vilket det gjorde ikväll. Försökte ta en liten filmsnutt men det blev sådär. De håller mest till inne bland det tätväxta men lite får man se. Det är mest hanen som är intresserad av lek, honan verkar mest gå med på det efter långt tjatande. :D De håller fortfarande på men nu är det två hanar på den stackars honan som mest ser ut att vilja leta efter mat. På bilden jag bifogar kan man se ett ensamt litet ägg (som numera blivit offer för någon hungrig fisk).

Viejita-hanen gör sitt bästa för att imponera på sin hona också men hon verkar mer svårflirtad.

#57 - 17 maj 2009 17:26
Du kör utan co2 va eller har jag missat något?
#58 - 17 maj 2009 17:47
Faltaren skrev:
Du kör utan co2 va eller har jag missat något?

Ingen CO2 men jag använder Easy Carbo.
#59 - 12 juni 2009 19:31
En liten snabb uppdatering bara. Det har inte hänt så mycket i karet tidigare men för ett par dagar sedan så dog två stycken av vinkeltetrorna. Såg inga symptom innan så har ingen aning om varför de dog. Dessutom har jag inte sett kakaduahonan på ett par dagar. Kan ju vara så att hon ligger med rom i någon av grottorna.

I övrigt går det bra och växterna växer fint. Tänker dock byta ut cabomban någon gång då den bara ser fin ut längst upp i topparna. Resten av plantorna ser nästan lite brända ut.
#60 - 27 juni 2009 14:59
En liten uppdatering igen. Kakaduahonan är spårlöst försvunnen och verkar ha dött samma dag som de två vinkeltetrorna. Något måste ha hänt just den dagen men jag kan inte komma på vad. Sedan dess har jag inga dödsfall och innan dess hade jag inga dödsfall på ett bra tag (mer än den söndermobbade Skalaren, men där fanns det en orsak) innan heller.

Var idag i Jönköping för att leta upp grejer för att starta en räkvas. Hittade inte så mycket till den men däremot fanns det gott om Apistogrammas hos Djurmagazinet. Köpte två nya kakaduahonor (behövde inte köpa par, hurra!) och hanen har inte direkt slösat bort någon tid utan gör sitt bästa för att imponera på dem. De är dock relativt små så jag vet inte om de är könsmogna än och då är risken säkert att han tröttnar och jagar dem sönder och samman.

Köpte även ett par borellii som såg väldigt fina ut, de var jag dock tvungen att köpa i par. Får se hur det blir med revirfördelning nu för det har egentligen inte funnits någon sådan mellan kakaduorna och viejitan. Kakaduahanen tycker mest att hela karet är hans så han jagar bort de andra så fort han får syn på dem. Har iofs lugnat ner sig betydligt sedan honan försvann så vi får se vad som händer nu när han har två nya lekkamrater igen.

Jag ska göra om i karet om någon vecka. Jag tycker inte om stenröset utan stenarna ska bort och det ska i med mer rötter istället, då kanske det fördelas mer naturliga revir för aporna också.
#61 - 27 juni 2009 15:47
myslas skrev:
Det är Staurogyne sp. och den är som sagt rätt svår att hitta i butiker och dyr som tusan. Men den finns på Tropicas hemsida så absolut inte jättesvår att få tag på. Den är väldigt trevlig men växer otroligt långsamt och man får själv dela upp den då och då för den växer gärna till en stor klump istället för att dra åt sidan. Men som sagt, väldigt fin.

Vill du slippa klumpen så se till att klippa ner den så den håller sig låg. Då sprider den sig över botten :)
#62 - 1 juli 2009 17:08
Köpte mig en stor mopanirot idag som jag tänkte använda och försöker nu intala mig att tefärgat vatten är väldigt vackert. :D
#63 - 6 juli 2009 16:12
Jaha, hade bara tänkt ha med mig ett par äppelsnäckor till min räkvas med mig hem från butiken idag. Men som vanligt går man omkring och tittar i karen och så kom jag till ett kar med sex stycken nyckelhålsciklider som direkt kom fram till glaset och jag kunde nästan se hur de ropade "snälla ta oss härifrån" så var bara tvungen att ha dem. De har mest hållt till inne bland växterna men börjar komma fram så sakteliga nu. Oerhört vackra fiskar.

Kort och filmer kommer nästa vecka då min semester börjar och jag ska ändra om lite i karet.
#64 - 8 juli 2009 18:49
Två av nyckelhålscikliderna har redan bildat par och lever nu rövare i karet. De spänner upp sig ordentligt och dansar kring varandra och de andra fyra gör bäst i att hålla sig undan. Har sett att de så smått börjat gräva en grop i sanden också.

Jag har inte sett min kakaduahane alls idag vilket gör mig lite orolig, han är inte den som brukar gömma sig. :(

EDIT: Där dök han upp för några sekunder ändå, sedan in i det stora röset snabbt igen. Kanske är han lite skraj för nyckelhålscikliderna.
#65 - 13 juli 2009 17:28
Ok, jag gjorde min lilla rescape idag och är nöjd med resultatet. :) Mer om alla mödor kring det finns att läsa i min blogg. Jag bifogar bilderna här i alla fall.
#66 - 13 juli 2009 17:39
Ett gäng videos har jag att bjuda på också. Sorry, fortfarande inget stativ och jag är inte direkt stadig på hand. Ni får väl ta sjösjukepiller innan ni kollar. :D

Först en liten snutt som visar en översikt över hur det ser ut.

Sedan kom några av mina apistos fram och det verkar som om min rescape gjorde kakaduahanen lite förvirrad för nu brydde han sig inte ens om viejitahanen som han tidigare jagat genom hela karet. Ska bli intressant hur det utvecklar sig.

Till sist en liten snutt på mina nya Nyckelhålsciklider. Det tog någon timme innan de vågade sig fram från den stora roten på högersidan efter mitt ingrepp i karet men sedan kom de allihopa fram och inspekterade omgivningarna. Fortfarande två som är väldigt dominanta och jag har sett lekbeteende men det läggs ingen rom. De var på ett kokosnötskal en gång men det såg ut som om de gjorde övningsrundor för de betedde sig som om lek skedde men som sagt ingen rom. De kanske inte är helt könsmogna ännu? Eller kan det vara två hanar som försöker leka med varandra? Två honor har man ju hört talas om inom vissa fiskarter men två hanar? Nåväl, här är filmen på dem hur som helst.

All skit i vattnet beror till stor del på att jag har rotat så mycket i sanden, men jag har lite problem med det annars också. Det far omkring småpartiklar några dagar efter vattenbyte. Så jag har beställt ett quickfilter som jag ska sätta på ett pumphuvud från Aquaclear som jag redan har så får man se om det gör någon nytta.
#67 - 15 juli 2009 16:48
Nu har ena nyckelhålscikliden i paret gått och blivit ordentligt elak. Det är inte bara så att han (jag antar att det är hanen) jagar bort de fyra andra. Han jagar dem genom hela karet hela tiden. De gömmer sig så gott de kan men ibland verkar det som om han faktiskt letar upp de stackarna. Tror aldrig jag sett en så ilsken nyckelhålsciklid förr. Får se om han kommer att fortsätta på samma vis för det måste ju vara jobbigt för honom också att bara jaga omkring hela dagarna. Tur att det är fyra stycken som får dela på det i alla fall. Risken är trots allt att han tar död på dem om det fortsätter.
#68 - 22 juli 2009 20:24
Har skaffat mig ny kamera och firar med lite nya bilder i denna tråden. Nu ska det direkt sägas att det här var rena testbilder (det var för dåligt väder för att gå ut och testa) och jag hade automatinställningar på och slog av blixten. Resultatet blir dålig skärpa och gott om brus. Ska försöka lära mig alla finesser och sedan blir det förhoppningsvist bättre bilder. :)

Tycker verkligen om mina Nyckelhålsciklider. Det har lugnat ner sig lite nu också även om en av dem fortfarande är rätt dominant. Det är intressant att se hur färgerna växlar hela tiden.

Som synes har jag stoppat ner ett gäng äppelsnäckor också. Skaffade ett par till min räkvas och tyckte de var så tuffa att jag köpte några till detta karet också. :)

Bland växterna är det min Echinodorus ozelot som trivs allra bäst. Tycker det kommer nya blad varenda dag samtidigt som de gamla håller väldigt bra.
#69 - 23 juli 2009 10:38
Vilka fina bilder Myslas!
Det är ett spännande kar du har.:)
#70 - 25 juli 2009 07:42
Har inte hänt något spännande sedan senast. Lägger in en ny helkarsbild och en bild på vinkeltetrorna. :)
#71 - 26 juli 2009 19:55
Mina malar och algätare klagade på att de aldrig fick vara med på bild så jag tog lite kort på dem också. :D
#72 - 31 juli 2009 11:01
Var en runda i Kalmar igår och passade på att besöka guldfiskens butik. Den var betydligt mindre än jag förväntat mig med tanke på hur mycket de säljer på sin hemsida. Men de har väl ett lager också. :)

Hur som helst hade de massor med jättevalisneria i sina kar och jag har letat efter det ett tag. Problemet var att de hade rätt gott om trådalger också. Men personalen var väldigt trevlig och hjälpte mig hitta några fina nya skott (tja, en av dem var väl metern lång) som var algfria och jag fick dem väldigt billigt.
#73 - 1 augusti 2009 16:29
Var på Åleds idag och fyndade lite fiskar. Mer om det går att läsa i min blogg, men jag tänkte slänga in några bilder på de nya skönheterna. :)

Nu blir det inte mer fisk i det här karet utan om jag hittar något annat får jag väl starta ett nytt. :)
#74 - 1 augusti 2009 16:48
Fina bilder!!
Vad är det för L nummer på din nugget? Mina ser likadana ut, men vet ej L nummer
#75 - 1 augusti 2009 16:51
MissB skrev:
Fina bilder!!

Vad är det för L nummer på din nugget? Mina ser likadana ut, men vet ej L nummer

L177 är min, men det finns ju L018 (L085) också och kanske någon till.
#76 - 1 augusti 2009 16:54
Fick en bättre bild på min L177, min nya L340 däremot gömde sig direkt när jag drog fram kameran. :)
#77 - 1 augusti 2009 17:10
Hmm mina har mindre prickar som inte sitter lika tätt.
Får ingen direkt användbar bild på dem
#78 - 1 augusti 2009 17:20
Kännetecknet på just L177 är de större prickarna så det är nog en L018 (eller L085, men det är om jag fattat saken rätt samma art) du har.
#79 - 1 augusti 2009 17:29
L081 liknar de mest faktiskt
#80 - 1 augusti 2009 17:32
Just det, L081 finns också. Lite förvirrande med så många som kallas Golden Nugget. :)
#81 - 1 augusti 2009 17:36
Sorry om det blev lite OT i din tråd
#82 - 1 augusti 2009 17:47
MissB skrev:
Sorry om det blev lite OT i din tråd

I min tråd är all diskussion tillåten. :D
#83 - 1 augusti 2009 21:24
Ser ut att vara ett bra köp!
#84 - 6 augusti 2009 15:03
En liten uppdatering med en bild från karet som det såg ut igår kväll.
#85 - 6 augusti 2009 15:39
Förutom termometern och den självlysande lappen på pumpen är det perfekt!
Jag avundas dig dom röda växterna, är där inga alger alls på dom??
Roten ligger på sådant sätt att jag tycker det ger mer djup åt karet, snyggt.
#86 - 6 augusti 2009 16:53
flygrc skrev:
Förutom termometern och den självlysande lappen på pumpen är det perfekt!

Jag avundas dig dom röda växterna, är där inga alger alls på dom??

Roten ligger på sådant sätt att jag tycker det ger mer djup åt karet, snyggt.

Tack!

Finns några gamla blad med lite alger på men annars är de rätt förskonade. Har märkt att om jag låter dem växa för höga så blir det tydligen lite väl mycket belysning och alger börjar sätta sig på bladen. Ju närmre toppen de kommer desto snabbare växer de också. Så jag försöker klippa dem lite grann när de börjar växa till sig, det finns några plantor till höger nu som är på gränsen.

Vattnet är också betydligt gulare nu, vilket förvisso inte syns på fotot. Men man ser det väldigt tydligt om man kollar igenom karet från sidan. Jag tycker det är rätt tjusigt så jag klagar inte. :)
#87 - 7 augusti 2009 19:00
Återigen måste jag påpeka hur fantastiskt charmiga nyckelhålscikliderna är. Idag la jag ner en bit zucchini i hörnet där min nya L177 grävt sig en liten grop där han gillar att hålla till. Jag var lite orolig att han inte fick tillräckligt med mat. Hur som helst så lyckades mina två dominanta nyckelhål hitta den där biten först och nu har de varit i den där hörnan hela dagen och ömsom ätit lite på biten och ömsom jagat bort alla andra ciklider (snäckor och malarna bryr de sig inte om) som kommer i närheten. Som om det vore yngel de vaktade. :D

De andra nyckelhålen försöker få sig en smakbit och ibland lyckas de ta en tugga, men för det mesta blir de bortschasade så fort de visar sitt tryne. Det hela är väldigt komiskt att beskåda. :D

Efter mycket om och men har nu min L177 också hittat biten (deras syn kan inte vara den skarpaste) och de två vaktande nyckelhålen ser lite missnöjda ut med att den kalasar på deras bit men gör inte mer än att putta lite lätt på den. :)
#88 - 7 augusti 2009 21:28
Du har upptäckt en av de fantastiska sakerna med att ha akvarium:d

Många tittar tyvärr bara på burken fem minuter efter matningen.
#89 - 10 augusti 2009 21:15
Dags för några filmer!

Den första visar mina nya skalarer.

Nästa klipp behöver man inte sjösjukepiller för att glo på för här står kameran still. :D Fem minuter där man kan få en insikt i hur det ser ut för det mesta i karet.

Till sist en liten närmre titt på karet. Den här är lite mer skakig än de andra.

Ett par saker jag är bekymrad över just nu. Är lite rädd att några av aporna inte får tillräckligt med mat. De ser rätt magra ut. Framförallt är det borellii-hanen jag är orolig över. Han är med på noterna när jag öppnar luckan för att mata men sedan står han mest där vid sidan och vågar inte ta för sig. Slängde ner lite nykläckt artemia idag och tänkte att de lite större fiskarna inte skulle bry sig om det och att de mindre skulle få det mesta. Det stämde rätt bra, men det var tetrorna som fick sig ett skrovmål och inte aporna.

Den andra saken är att en av skalarerna håller sig ganska mycket för sig själv i ett hörn. Den är inte mobbad av de andra och rätt som det är så simmar den med dem. Den äter bra och ser i övrigt ut att må bra. Får se vad som händer de närmsta dagarna.
#90 - 11 augusti 2009 07:02
Ser fint ut.

Verkar vara harmoni i karet, både vad det gäller växter och fiskar.

Gillar framförallt Vinkeltetrorna, får nog bli ett gäng sådana snart.
#91 - 11 augusti 2009 07:20
Det här gillade jag, trevlig filmstund:)
Dina växter ser verkligen ut att trivas.

Vad heter de låga växterna som du har i framme i karet? ser de 10 sek in i film 3
#92 - 11 augusti 2009 15:10
flygrc skrev:
Det här gillade jag, trevlig filmstund:)

Dina växter ser verkligen ut att trivas.

Vad heter de låga växterna som du har i framme i karet? ser de 10 sek in i film 3

Det är Echinodorus magdalenensis. Den är rätt krävande. Trots 180W och nästan dubbeldoser av EC och PMDD så blir den inte alls lika hög och tät som när jag köpte den. De har den i ett kar hos min lokala handlare där de kör CO2 och det är en helt annan skillnad. Nu tycker jag det är rätt ok ändå hos mig för den sprider sina löpare överallt i karet så den mår ju inte dåligt iaf.
#93 - 11 augusti 2009 15:12
c90368 skrev:
Ser fint ut.

Verkar vara harmoni i karet, både vad det gäller växter och fiskar.

Gillar framförallt Vinkeltetrorna, får nog bli ett gäng sådana snart.

Ja, de är rätt roliga faktiskt. De kan stå rätt still större delen av dagen och rätt som det är får de ett ryck och simmar i en väldans fart fram och tillbaka i snygg formation. Bra om man behöver en fisk till övre delen av karet för det är sällan de tar sig ner mot botten.
#94 - 14 augusti 2009 16:51
Det ser dåligt ut för ena skalaren. Har kollat lite noggrannare när de ätit igår och idag och igår kom den farande som vanligt när det vankades mat men den tog inget. Tänkte att det kanske var för att det var granulat (även om de andra fem slogs vilt om maten). Testade istället med röda mygglarver idag. Den tog lite grann, tuggade en hel evighet och sedan kom det ut igen. Ser nästan ut som att den inte kan svälja. :( Håller sig dessutom mer och mer för sig själv lite undangömd.

Ska kolla lite mer de närmsta dagarna men med största sannolikhet får jag ta bort den till slut.
#95 - 17 augusti 2009 17:10
Efter att nästan ha gett upp hoppet om min stackars skalar så är det mer positivt nu. Den kan fortfarande hålla sig rätt mycket för sig själv i ett hörn men idag tog den sig en rejäl bit med mysis. När de andra jagade runt ett par andra bitar slängde jag en bit framför nosen på den och jag har sällan sett någon nappa så fort. :) Får se hur det utvecklar sig närmsta tiden.
#96 - 5 september 2009 08:40
En liten uppdatering om läget. Den stackars skalaren tog jag till slut bort. Det blev allt mer uppenbart att den inte skulle klara sig särskilt bra i det långa loppet. Den stod oftast för sig själv i något hörn och såg mest apatisk ut. Vid matdags kom den fram men åt i stort sett ingenting. Den tog aldrig för sig utan stod mest och såg på medans de andra slogs om maten. Den stod dessutom still i växten medan de andra växer på rätt fort. Tyckte det var bäst att plocka bort den innan den blev riktigt svag och drog på sig massa sjukdomar som sedan skulle smittas över på de andra. Övriga fem skalarer mår alldeles utmärkt.

En siamesisk algätare och en corydoras melini har fallit bort också, skulle tro att det var helt naturligt. Fick dem med karet och algätaren var runt 12 cm lång så förmodligen ganska gammal.

Mina E. bleheri ser tyvärr inget vidare ut längre. Mina nya L-malar verkar kalasa på dem om nätterna. Min L177 syns ganska mycket om dagarna men jag har aldrig sett den gnaga på växterna så kanske är det L340 som är den största boven.
#97 - 8 september 2009 06:43
Gjorde ett vattenbyte i akvariet igår och passade på att rensa ut rejäla mängder med Heteranthera zosterifolia som växt till sig väldans mycket och skymde ljuset för alla andra växter. För en månad sedan bestod det av tio små skott på ungefär 10 cm. Nu plockade jag bort såhär mycket:

[ATTACH]22944[/ATTACH]

Märkte även att min Echinodorus ozelot hade blommat. :)

[ATTACH]22945[/ATTACH]
#98 - 8 september 2009 08:11
Vilket snyggt kar du har, den stora roten är riktigt häftig.

Växten som du gallrat bort var riktigt snygg också, har inte sett den förut. Skall se om jag kan hitta sådan :)
#99 - 8 september 2009 08:20
Halloj! Fattar inte riktigt hur jag har kunnat missa den här tråden... Men vill bara säga att jag tycker ditt kar är förbannat snyggt! De stora stockarna som ligger baktill och de där två rotgrenarna som tränger ner genom vattenytan är toppen! Härliga kristallklara HD-filmer fick man njuta av också!:)
#100 - 8 september 2009 16:53
Enola skrev:
Vilket snyggt kar du har, den stora roten är riktigt häftig.

Växten som du gallrat bort var riktigt snygg också, har inte sett den förut. Skall se om jag kan hitta sådan :)

Tack för det. :) Ja, den är väldans snygg och får den bara rejält med ljus så växer den nästan som ogräs. Det var snyggt med allt det som fanns i karet men några av de andra växterna fick rejäl ljusbrist så jag fick rensa bort det mesta.

MaxB skrev:
Halloj! Fattar inte riktigt hur jag har kunnat missa den här tråden... Men vill bara säga att jag tycker ditt kar är förbannat snyggt! De stora stockarna som ligger baktill och de där två rotgrenarna som tränger ner genom vattenytan är toppen! Härliga kristallklara HD-filmer fick man njuta av också!:)

Tack tack, jag är själv väldans nöjd. :) Får väl fixa lite mer bilder och filmer, har bara varit lite mycket att göra med annat de senaste veckorna.
#101 - 9 september 2009 08:19
Du kanske redan har berättat det i tråden, men vad har du för lyse i ditt akvarium? Jag hoppas att mitt räcker men jag tror det, har ju precis planterat så jag får se när växterna börjar sätta sig om de trivs eller ej. Tycker redan att min röda växt börjar sträcka på sig rejält. Jag kör 2 T8 ramper med totalt 4 stycken Philips Aquarelle lysrör. Riktigt skarpt och snyggt ljus.
#102 - 9 september 2009 16:36
Enola skrev:
Du kanske redan har berättat det i tråden, men vad har du för lyse i ditt akvarium? Jag hoppas att mitt räcker men jag tror det, har ju precis planterat så jag får se när växterna börjar sätta sig om de trivs eller ej. Tycker redan att min röda växt börjar sträcka på sig rejält. Jag kör 2 T8 ramper med totalt 4 stycken Philips Aquarelle lysrör. Riktigt skarpt och snyggt ljus.

Jag har en ramp med två stycken 36W T8 Aquarelle som jag sedan kompletterat genom att fixa dit två stycken 54W T5 Aquarelle, så totalt 180W.
#103 - 9 september 2009 17:05
OK, nu när jag läste igenom tråden från början såg jag att du hade skrivit tydligt vad du hade för lyse :p får vel se hur mitt utvecklar sig och om jag behöver byta upp mig. :)
#104 - 9 september 2009 22:52
Tror att någon i mitt närområde skall få för sig att sälja ett 400l kar billigt snarast för ditt kar har fått mig sugen på att köra på något större kar och avveckla något/några av de mindre :D (OBS Ingen köpes annons! :P)
#105 - 10 oktober 2009 17:04
Hoppsan, det var ett bra tag sedan jag uppdaterade nu. Har varit mycket vid sidan om akvariehobbyn ett tag.

De flesta fiskarna mår bra och detsamma gäller för växterna, med några undantag. Det har inte funkat så bra med dvärgcikliderna tillsammans med glupska skalarer och nyckelhålsciklider. Många av dem tog aldrig för sig och hade svårt att få någon mat alls vilket innebar att de smalnade något fruktansvärt och tynade bort till slut. De som klarat sig bra av dem är min två Apistogramma viejita, de kommer alltid fram vid matdags och är inte rädda för att sno matbitar från de större fiskarna. Kakaduahonorna var de som försvann först och nu tror jag hanen är borta också. Dessutom är borelii-hanen borta men honan klarar sig än så länge. I framtiden kommer jag att skaffa lite mindre kar där någon apistogramma får ha huvudrollen istället.

Bland växterna har jag gallrat friskt bland mina olika svärdplantor nyligen. Orsaken är att någon av malarna äter upp dem och bladen såg himla fula ut till slut. Får se lite vad som händer nu när jag tagit bort alla dåliga blad men risken är väl att jag får klara mig utan svärdplantor i detta karet i framtiden. Däremot växer jättevallisnerian en hel del och det kommer snabbt upp nya plantor så de får kanske ta över svärdplantorna till slut.

Inga foton just nu för det ser så himla naket ut på högersidan efter gallringen av massa blad. Det får växa till sig lite igen innan jag slänger ut nya bilder. :)
#106 - 17 oktober 2009 12:17
Efter att ha varit rätt aggressiva mot allt och alla (även betydligt större fiskar) några dagar så verkar det som om mina Ap. viejita har lekt nu. Hade inte sett till honan på någon dag innan jag igår såg henne gå till attack mot en Nyckelhålsciklid som stod utanför grottan. Sedan simmade hon in igen och jag har inte sett till henne sedan dess. Intressant och kul. :)
#107 - 6 november 2009 20:41
Jag tog en bild lite snabbt för att visa några kompisar och kan ju lägga ut den här med.

[ATTACH]24503[/ATTACH]

Ska se om jag kan hitta något annat att ha till höger förutom svärdplantor eftersom de bara blir uppätna.

En snabb bild på en av mina fina skalarer.

[ATTACH]24504[/ATTACH]
#108 - 6 november 2009 20:59
grymma bilder där!! ser riktigt harmoniskt ut! hoppas på lek från dina Ap;)
#109 - 8 november 2009 14:46
Ditt akvarium ser riktigt fint ut!! Dina skalarer är verkligen urtjusiga!!
#110 - 8 november 2009 16:12
Tackar för det. :)

Det blev inte mycket med aporna. Jag tror honan kan ha lagt rom men hanen var för korkad för att befrukta den. Hon försökte locka med honom in men han verkade inte fatta. Så efter tre dagar gav hon upp och kom ut från grottan.

Mitt största bekymmer just nu är filtreringen. Jag satte in en aquaball och det funkar ganska bra men jag tror jag kommer att få rengöra det rätt ofta. Så en mer permanent lösning måste bli att skaffa ett större ytterfilter, typ ett Fluval FX5. Men det har jag inte råd med just nu så det får vänta till i vår.
#111 - 23 januari 2010 14:46
Länge sedan jag uppdaterade nu men det har inte hänt så jättemycket. Tänkte jag skulle göra om lite nästa vecka för nu är det som en vildvuxen djungel i karet där vallisneria spridit sig överallt. Dessutom har äppelsnäckorna förökat sig och det finns säkert ett 50-tal småkrabater som klarat sig än så länge. Kanske ännu fler när man rör runt i djungeln.

Två av skalarerna har nu parat ut sig också och gör sig för tillfället redo för lek. Äggläggningsröret är ute på honan och hon putsar febrilt på några blad av jättevallisneria. Har sett hur hon kört några testrundor utan att lägga några ägg också. Hanen ser till att jaga bort alla övriga skalarer och nyckelhålsciklider som kommer i närheten av deras hörn. Däremot så får vinkeltetrorna stå och stimma inte särskilt långt därifrån utan att de bryr sig.
#112 - 23 januari 2010 14:49
Och det tog minsann inte mer än någon minut efter jag postat det inlägget innan ägg började läggas. :)
#113 - 23 januari 2010 14:56
Kul!

Ser ju helmysigt ut ditt kar. Snygga scalarer också. Nu längtar jag lite extra tills mina pyttesmå scalarer har vuxit till sig.
#114 - 23 januari 2010 16:13
Jag bifogar lite halvtaskiga bilder från leken. Svårt att få någon skärpa på bilderna eftersom det som sagt är rena djungeln och de valt att lägga sina ägg där det är som tjockast med jättevallisneria så där är rätt dåligt med ljus.

[ATTACH]26910[/ATTACH]

[ATTACH]26911[/ATTACH]

[ATTACH]26912[/ATTACH]
#115 - 23 januari 2010 16:30
Snyggt kar! Blir som alltid väldigt avundsjuk :p Och roligt med lek på Scalarerna också :D
#116 - 24 januari 2010 11:56
Jag tackar för alla positiva kommentarer kring mitt kar. Det ska väl sägas att det finns en anledning till att jag inte tagit några helkarsbilder på ett bra tag. Det är nämligen rena djungeln just nu vilket förvisso har sin charm men jag ska ta tag i det om någon vecka och rensa lite växter. Jobbade så väldigt mycket i november och december att jag inte hade tid och ork att fixa så mycket i karet utan det blev bara att byta vatten en gång i veckan.

Även om det inte kommer att bli något av skalarernas lek till slut så tänkte jag ändå ge dem lite fördelar för att se hur duktiga de är. Kan ju bli aktuellt att flytta dem till lekkar senare. Jag satte en bordslampa utanför som lös mot äggen inatt så att de skulle kunna försvara om malarna skulle försöka ta äggen (de var inte särskilt glada på mig när jag satte upp lampan och attackerade mot glaset rätt häftigt för att få bort mig). Idag är äggen kvar och de vaktar verkligen med full frenesi. Honan är framförallt riktigt ilsk medan hanen ibland får för sig att han kan ta en runda någon annanstans. Men när han kommer tillbaka efter en stund får han sig en rejäl åthutning av honan och vågar väl inte annat än att vakta sedan. :D

Det är väldigt fascinerande att se det hela. :)
#117 - 24 januari 2010 18:38
Riktigt snyggt.
#118 - 25 januari 2010 18:46
Jag tar väl en liten snabbuppdatering igen för även om det skrivs om lekande skalarer hela tiden så tycker jag det hela är väldigt fascinerande att beskåda.

Det är två dagar sedan romen lades och det är kanske hälften kvar på bladet. Vet inte om det är så att det är obefruktade ägg som föräldrarna tagit bort eller om det är ägg som kläckts där de helt enkelt ätit upp de små. För om jag fattat saken rätt så bör de kläckas efter två dagar. Att någon annan tagit sig en munsbit tror jag inte ett dugg på för de är fantastiskt duktiga på att skydda romen. Framförallt är jag imponerad av honan håller stadig koll på äggen även vid matning (då hanen rusar iväg till maten på en gång men återvänder blixtsnabbt så fort maten är slut). Jag har passat på att locka alla fiskar till andra änden av karet och matat där. När de glufsar som mest släpper jag ner lite grann till honan i närheten av reviret så passar hon på att äta blixtsnabbt innan hon återvänder.

Kan tänka mig att de här är ganska duktiga föräldrar så jag får nog fundera på att skaffa en lektank till dem i framtiden.
#119 - 31 januari 2010 18:09
Pust.

Har jobbat i flera timmar idag med att rensa i djungeln i akvariet och göra om lite grann. Jag skrev om det hela i min blogg. Jag lägger in några foton jag tog nyss men de är inte så bra för det är fortfarande rätt grumligt efter att jag rotat runt. Dessutom glömde jag förstås skrapa bort algerna på framrutan.

[ATTACH]27132[/ATTACH]

[ATTACH]27133[/ATTACH]

[ATTACH]27134[/ATTACH]
#120 - 31 januari 2010 18:14
Tycker faktiskt det blev rätt fint när det blev rensat även fast jag föredrar när det var fullt med växter i det.

Hur lyckas du få dina vinkeltetror (antar att det är dom) att stimma? Är det tack vare scalarerna? :p
#121 - 31 januari 2010 18:25
Andrém skrev:
Tycker faktiskt det blev rätt fint när det blev rensat även fast jag föredrar när det var fullt med växter i det.

Hur lyckas du få dina vinkeltetror (antar att det är dom) att stimma? Är det tack vare scalarerna? :p

Det var en sådan fet djungel innan (jag fyllde en IKEA-låda på 45 liter med bara jättevallisneria) att jag ville ha det lite mer sparsmakat med växter nu. Ge lite yta för fiskarna att simma på också. :)

Vinkeltetrorna har alltid stimmat jättefint. Skalarerna bryr sig inte om de så det är inte därför.
#122 - 31 januari 2010 18:29
myslas skrev:
Det var en sådan fet djungel innan (jag fyllde en IKEA-låda på 45 liter med bara jättevallisneria) att jag ville ha det lite mer sparsmakat med växter nu. Ge lite yta för fiskarna att simma på också. :)

Vinkeltetrorna har alltid stimmat jättefint. Skalarerna bryr sig inte om de så det är inte därför.

Ifall du har massa vallisnerias över så får du gärna skicka dom hit ;)

Aah, undrade bara eftersom mina kejsare är låååångt ifrån ett fint stim :D
#123 - 31 januari 2010 18:34
Andrém skrev:
Ifall du har massa vallisnerias över så får du gärna skicka dom hit ;)

Nu har jag redan kastat dem men det lär bli en hel massa mer så småningom. Hade väl ett par hundra plantor i alla fall.
#124 - 1 februari 2010 16:57
Tänkte jag kunde slänga upp en bild då det inte är fullt lika grumligt längre. :)

[ATTACH]27156[/ATTACH]
#125 - 1 februari 2010 17:57
snyggt!:)
#126 - 1 februari 2010 17:57
snyggt:)
#127 - 4 februari 2010 10:23
myslas skrev:
Tänkte jag kunde slänga upp en bild då det inte är fullt lika grumligt längre. :)

[ATTACH]27156[/ATTACH]

Riktigt snyggt!
#128 - 4 februari 2010 10:49
Tack allihopa. :)

Är väldigt nöjd och vinkeltetrorna verkar väldigt glada över den extra simytan för nu sträcker de ut ordentligt då och då. Ska försöka ändra lite inställningar på kameran och ta ett bättre kort också.

En av skalarerna har alltid varit lite mindre än de andra men verkar inte ha haft något ont av det. Det är snarare tvärtom för medan de andra bråkar ibland så lämnas just den här individen alltid ifred. Den har dock alltid ätit med stor aptit och varit väldigt pigg men jag har alltid funderat på om det är något fel med den eftersom den inte växer som de andra.

Nu har jag sett lite ludd längst in vid ena bröstfenan på den som ser ut lite som svamp men kanske kan det vara någon sorts infektion också. Har startat upp ett karantärkar där jag tänkt flytta över den och se vad som händer. Har dock inget att medicinera med hemma och kan inte komma iväg för att köpa något förrän efter helgen så det blir att pytsa i lite salt till att börja med.
#129 - 4 februari 2010 10:59
Mycket snyggt kar!
#130 - 8 februari 2010 19:54
Vattenbyte idag och jag ändrade om lite grann igen nu när jag kunde se vad jag gjorde. Köpte ett par nya växter tidigare idag också så de åkte också i. Skalaren jag skrev om i ett tidigare inlägg är nu i ett karantänkar. På min lokala favoritbutik tyckte de jag kunde vänta med medicinering och enbart höja värmen och hälla salt i karantänkaret. Se där, en butik som faktiskt avråder en att köpa deras produkter. Om det inte blivit bättre om några dagar tyckte de att jag kunde ta med mig fisken till dem så de får se den och kanske se vad det är för fel på den.

Tog lite kort också. Fortfarande inte särskilt bra eftersom jag är för trött för att leka med manuella inställningar för tillfället men man ser ju vad det föreställer i alla fall. :) Postar lite bonuskort på min räkvas och några Boraras micros som går i den tillsammans med CR-räkor. Ingen javamossa kvar där längre eftersom den helt plötsligt bestämde sig för att dö, vet inte alls vad som hände. Kan det möjligtvis blivit lite för kallt då temperaturen under vintern legat på runt 21 grader? Vallisnerian stortrivs hur som helst.

[ATTACH]27407[/ATTACH]

[ATTACH]27408[/ATTACH]

[ATTACH]27409[/ATTACH]

[ATTACH]27410[/ATTACH]

[ATTACH]27411[/ATTACH]

[ATTACH]27412[/ATTACH]

[ATTACH]27413[/ATTACH]

[ATTACH]27414[/ATTACH]

[ATTACH]27415[/ATTACH]

[ATTACH]27416[/ATTACH]

[ATTACH]27417[/ATTACH]
#131 - 8 februari 2010 20:23
Oj! Jag tror inte att jag har varit inne på den här tråden tidigare, men jäklar vilka fina scalarer. För att inte nämna karet i helhet förstås. *ler* Växterna ser väldigt fräsha och grönskande ut.
Gillar rötterna som klättrar upp emot ytan sådär.
Bilagor:
#132 - 8 februari 2010 22:30
Pickles skrev:
Oj! Jag tror inte att jag har varit inne på den här tråden tidigare, men jäklar vilka fina scalarer. För att inte nämna karet i helhet förstås. *ler* Växterna ser väldigt fräsha och grönskande ut.

Gillar rötterna som klättrar upp emot ytan sådär.

Tack!

Nu är jag knappast objektiv gällande det hela men jag tycker också jag har ovanligt fina skalarer. Det var meningen att jag skulle ha spetsnosar men när jag var nere på Åleds för ett halvår sedan såg jag de här exemplaren (betydligt mindre då) i ett kar och var bara tvungen att ha dem. De är odlade på föräldrar fångade i Colombia.

Paret har gjort sig redo för lek igen och stackars den som kommer i närheten när de gör sig redo. Det går vilt till och man kan nästan tro att de försöker ta kål på varandra när de gör sin pardans. Till och med den stora dominanta Nyckelhålsciklidhanen förstår att man bör hålla sig undan. Nu avbröts de av att ljuset släcktes men jag skulle bli förvånad om det inte sitter en romkaka på något blad när jag kommer hem från jobbet imorgon kväll.
#133 - 9 februari 2010 17:33
Kom precis hem från jobbet och inte helt oväntat hade paret lagt en rejäl romkaka (mycket mer än första gången) på ett jättevallisneriablad. Ska se vad som händer utan extra nattbelysning denna gången.
#134 - 9 februari 2010 17:49
myslas, såg precis att du har några pitbullplecos, hur tycker du de är rent algmässigt? i deras ätande dvs :) jag har ett problem att mina ottosar vägrar äta alger på mina rötter :) Allt annat är spotless men börjar få en "fin grön vajjande matta på två av rötterna vid det här laget."
#135 - 9 februari 2010 18:02
Marnat skrev:
myslas, såg precis att du har några pitbullplecos, hur tycker du de är rent algmässigt? i deras ätande dvs :) jag har ett problem att mina ottosar vägrar äta alger på mina rötter :) Allt annat är spotless men börjar få en "fin grön vajjande matta på två av rötterna vid det här laget."

Det beror förstås på lite vad det är för sorts alger men de har alltid skött sig bra hos mig. Dessutom är de rätt roliga att se och mer dagaktiva än andra L-malar. Hade en del trådalger vid uppstarten och de rörde de inte. Därför fick ett par siamesiska algätare hoppa in och förstöra biotopen i början och de var väldans effektiva på sådana alger.

Bör väl nämna att jag bortsett från första 3-4 månaderna efter uppstarten inte haft särskilt mycket alger. Jag får skrapa bort ett tunt lager på framrutan någon gång i månaden men i övrigt ser man inte mycket av det. Om det sedan beror på att jag har väldigt effektiva algätare eller om det är något annat kan jag inte svara på. :)

Ska väl också nämna att jag också har ett gäng ottosar som inte gör mycket annat än far omkring och letar alger (även på rötterna), tycker det är härliga fiskar.
#136 - 9 februari 2010 18:44
myslas skrev:
Det beror förstås på lite vad det är för sorts alger men de har alltid skött sig bra hos mig. Dessutom är de rätt roliga att se och mer dagaktiva än andra L-malar. Hade en del trådalger vid uppstarten och de rörde de inte. Därför fick ett par siamesiska algätare hoppa in och förstöra biotopen i början och de var väldans effektiva på sådana alger.

Bör väl nämna att jag bortsett från första 3-4 månaderna efter uppstarten inte haft särskilt mycket alger. Jag får skrapa bort ett tunt lager på framrutan någon gång i månaden men i övrigt ser man inte mycket av det. Om det sedan beror på att jag har väldigt effektiva algätare eller om det är något annat kan jag inte svara på. :)

Ska väl också nämna att jag också har ett gäng ottosar som inte gör mycket annat än far omkring och letar alger (även på rötterna), tycker det är härliga fiskar.

Jag har lyckligtvis skonats från trådalger, istället har jag något jag inte riktigt är säker på vad för typ av alg det är, det ser ut som en grön matta av 2-5mm långa små strån som bildar en tjock matta så att säga, ottosarna verkar inte röra denna nämnvärt, dock har jag som sagt inte fått några andra alger.

Mitt akvarium är bara lite mer än 5 veckor gammalt dock så jag hade inte räknat med något annat i detta skedet då jag kör PMDD och har gjort så senb start.

Funderar på att köpa 2-3 siameser och låta dem röja runt en vecka eller två, såvidda jag inte köper de jag planerat direkt istället :)
Bilagor:
#137 - 9 februari 2010 19:03
Riktigt snyggt kar du har fått.:)

//Roger
#138 - 12 februari 2010 18:54
Inte helt oväntat så försvann det mesta av skalarernas ägg redan första natten och de få som blev kvar försvann andra natten.

Men nu är det istället de dominerande nyckelhålscikliderna som leker! Första gången för dem även om de betett sig som om de skulle leka varenda dag i flera månader. Lär väl bli samma sak där att någon av malarna får sig ett skrovmål en natt men kul att se dem leka ändå. :)
#139 - 13 februari 2010 13:17
Romen ligger faktiskt kvar idag så då har de väl skyddat den väl även under natten. Honan har plockat bort en del ägg som antingen var obefruktade eller mögliga men i övrigt verkar paret sköta sig bra. Honan står och fläktar över äggen medan hanen patrullerar området och jagar bort de som kommer nära. Kul att se. :)

Kan tyvärr inte ta några kort då de lagt romen på en rot längst bak där det är dåligt med ljus och gott om andra rötter och växter som skymmer.
#140 - 13 februari 2010 15:56
Riktigt fint kar du har...
Hur är dina scalarer mot tetrorna? Har hört att scalarerna gärna äter upp dessa?
#141 - 13 februari 2010 16:22
Nu är mina skalarer inte fullvuxna direkt. Jag köpte dem som ungdjur i augusti. Men jag skulle tro att vinkeltetrorna är för stora för dem i vilket fall som helst så det skulle kanske vara några av de mindre kardinaltetrorna de skulle kunna ta. Än så länge har de inte visat något som helst intresse för att försöka fånga dem. Får se vad som händer när de blir ännu större.

Mindre tetror som neoner är jag rätt säker hade slutat som mat.

EDIT: Kan väl tillägga att skalarerna är ungefär 8 cm långa (TL) och 12-13 cm höga.
#142 - 13 februari 2010 16:31
ok... Är Kardinaltetrorna lite större än neonerna?
Skulle vilja ha ett stim med neon/kardinaltetror i mitt kar
men jag trode inte att det skulle gå med scalarerna.
Dom är också ungfiskar...Kräftor gick iaf inte =o)
#143 - 13 februari 2010 16:41
Kardinaltetrorna blir lite större. Nu har jag några kardinaltetror som jag fick när jag köpte karet som är gamla och rätt stora. Jag köpte tio till och såg till att ta de största som fanns i butiken. Är skalarerna stora och kardinaltetrorna små är risken stor att de också ryker. Men är skalarerna fortfarande små bör det funka så länge man inte köper väldigt små exemplar.
#144 - 14 februari 2010 15:22
Jag kör väl på med mina dagliga observationer av karet hur ointressant det än må vara för alla utom mig själv. :D

Nyckelhålsciklidernas ägg var borta i morse så någon mal (eller möjligen äppelsnäcka?) är säkert mätt och belåten. Har funnits gott om käk i karet de senaste dagarna!

Verkar som om min ommöblering gjort flera fiskar leksugna för nu är jag ganska säker på att mina Ap. viejita har lekt också. Jag har ett kokosnötskal under den stora roten till höger och hanen jagar bort framförallt nyckelhålsciklider som kommer i närheten samtidigt som honan inte syns till. Lite större chans för dem att lyckas att få lite yngel i alla fall eftersom ingen annan fisk kan ta sig in i kokosnöten.

Jag köpte en L177 och en L340 tillsammans med skalarerna i augusti när jag var hos Åleds. L177 har jag visat några bilder på så den då och då kommer fram innan lyset släcks. L340 däremot är aldrig framme mer än på natten vilket är lite trist då den har en väldigt fin täckning. Tog en bild på bakändan där den låg i sin favoritrot när jag bytte vatten nyss men det är omöjligt att få någon bra skärpa. Men eftersom jag inte har något bättre så slänger jag in den här i alla fall. Suddig som tusan men man ser konturerna av mönstret. :D

Skickar med en lite bättre bonusbild på en Ottocinclus också.

[ATTACH]27734[/ATTACH]

[ATTACH]27735[/ATTACH]
#145 - 14 februari 2010 20:57
myslas skrev:
Jag kör väl på med mina dagliga observationer av karet hur ointressant det än må vara för alla utom mig själv. :D

Jag läser hela tiden, men är dålig med att kommentera tyvärr[:o]

Ska försöka bättra mig:p
#146 - 14 februari 2010 21:44
c90368 skrev:
Jag läser hela tiden, men är dålig med att kommentera tyvärr[:o]

Ska försöka bättra mig:p

Det var ingen pik om att jag saknar kommentarer. Finns inte så mycket att kommentera egentligen. :D
#147 - 27 februari 2010 19:11
Både skalarer och nyckelhålsciklider leker med jämna mellanrum nu utan att det blir något av det. Skalarerna har lekt igen idag men av någon anledning verkade hanen inte nöjd utan började bråka rejält med honan. Hon tog emot en hel del stryk innan hon till slut gav igen med samma medel och hanen (som faktiskt är mindre än honan) fick till slut ge sig iväg och när han försöker smyga tillbaks blir han bortjagad igen. Och medan de håller på att bråka passar tetrorna på att tugga i sig ägg efter ägg.

Trots att honan kom segrande ur striden så har hon flest skador. Man ser tydliga bitmärken på sidorna och ett par fenor som är lite trasiga. Det såg rätt läskigt ut ett tag när de bråkade men båda verkar bara ha ytliga skador och de kommer att läkas snabbt.
#148 - 27 februari 2010 19:33
myslas skrev:
Vattenbyte idag och jag ändrade om lite grann igen nu när jag kunde se vad jag gjorde. Köpte ett par nya växter tidigare idag också så de åkte också i. Skalaren jag skrev om i ett tidigare inlägg är nu i ett karantänkar. På min lokala favoritbutik tyckte de jag kunde vänta med medicinering och enbart höja värmen och hälla salt i karantänkaret. Se där, en butik som faktiskt avråder en att köpa deras produkter. Om det inte blivit bättre om några dagar tyckte de att jag kunde ta med mig fisken till dem så de får se den och kanske se vad det är för fel på den.

Tog lite kort också. Fortfarande inte särskilt bra eftersom jag är för trött för att leka med manuella inställningar för tillfället men man ser ju vad det föreställer i alla fall. :) Postar lite bonuskort på min räkvas och några Boraras micros som går i den tillsammans med CR-räkor. Ingen javamossa kvar där längre eftersom den helt plötsligt bestämde sig för att dö, vet inte alls vad som hände. Kan det möjligtvis blivit lite för kallt då temperaturen under vintern legat på runt 21 grader? Vallisnerian stortrivs hur som helst.

[ATTACH]27407[/ATTACH]

[ATTACH]27408[/ATTACH]

[ATTACH]27409[/ATTACH]

[ATTACH]27410[/ATTACH]

[ATTACH]27411[/ATTACH]

[ATTACH]27412[/ATTACH]

[ATTACH]27413[/ATTACH]

[ATTACH]27414[/ATTACH]

[ATTACH]27415[/ATTACH]

[ATTACH]27416[/ATTACH]

[ATTACH]27417[/ATTACH]

Vilka otroligt fina skalarer du har. Hela akvariet är väldigt snyggt med de stora rötterna på vänster sida :D
#149 - 27 februari 2010 21:24
Enola skrev:
Vilka otroligt fina skalarer du har. Hela akvariet är väldigt snyggt med de stora rötterna på vänster sida :D

Tack. :) Fyra av dem är jättefina men sedan är det en som är mindre och ser lite kantig ut. Den verkar inte må illa och är inte mobbad av de andra så jag ser ingen anledning att ta bort den. Det är lite som den fula ankungen. :)

Det är en hel hög med massa rötter som jag slängt ihop där till vänster. Nyckelhålscikliderna verkar tycka om att simma runt i de där labyrinterna.

Mamma skalar kom efter ett tag fram till att det nog inte skulle vara så kul att bli ensamstående mamma och åt upp alla äggen istället. Får se hur de två lappar ihop förhållandet igen. :)
#150 - 27 februari 2010 21:37
lol......Hehe, jag flyttade över mina två mindre skalarer till mitt 150 liters akvarium. Får se om de går ihop med mina Fläckiga Ctenopomer. De vill ju ha ganska olika förhållanden i akvariet, vi får se.
#151 - 28 februari 2010 21:07
[ATTACH]28174[/ATTACH]
En liten bild på mitt etablerade par som verkar ha slutit fred nu. Hannen längst fram och honan i bakgrunden.
#152 - 28 februari 2010 21:12
[ATTACH]28175[/ATTACH]
Utbölingen i SA-biotopen :)
Bilagor:
#153 - 1 mars 2010 10:23
Vilka härliga bilder! :)
#154 - 1 mars 2010 17:29
Tog lite bilder efter vattenbyte idag.

[ATTACH]28206[/ATTACH]
Ny helkarsbild efter förfrågan från vänner. Lotusen där bak börjar växa till sig och det är många nya blad på gång.

[ATTACH]28205[/ATTACH]
"I demand more food!"
#155 - 1 mars 2010 17:38
Detta ser riktigt bra ut[:-106]
Riktigt nice bild på fisken:)
#156 - 1 mars 2010 18:03
Härliga, härliga bilder! Jag älskar skuggan av stimmet mot ljuset, det är verkligen stämningsfullt. Tippetopp!
#157 - 2 mars 2010 18:10
Min "fula ankunge" till skalar dog tyvärr nyss. :(

Har ingen aning om vad som egentligen hände. Jag matade med räkmix och som vanligt var den snabb och tuff på maten. Fullständigt orädd för sina större artfränder och de tuffa nyckelhålscikliderna. När matningen var över fick den helt plötsligt världens ryck och simmade rätt mot rutan och hoppade rätt upp och nästan ur karet. Sedan flöt den mest med strömmen. Jag tog tag i den och försökte se om det var något jag kunde göra, om någon väldigt stor matbit fastnat eller så. Men det fanns inget jag kunde göra. Det blev några dödsryck till och sedan stannade gälarna. :(

Fattar inte alls vad som egentligen hände men jag har varit lite skraj för att den burit på någon sorts parasit eftersom den var mycket mindre än de andra och jag höll den i karantän ett tag. Men den har alltid varit väldigt pigg av sig så jag tänkte att den nog bara var liten av sig men efter det här vet i tusan. Men att bara dö på studs sådär känns inte heller som någon parasit, då borde den tyna bort över en längre tid.

Oavsett vad det var så är det trist.
#158 - 4 mars 2010 10:14
myslas skrev:

[ATTACH]28206[/ATTACH]

Ny helkarsbild efter förfrågan från vänner. Lotusen där bak börjar växa till sig och det är många nya blad på gång.

Tjusigt!
#159 - 4 mars 2010 10:15
myslas skrev:

[ATTACH]28206[/ATTACH]

[ATTACH]28205[/ATTACH]

"I demand more food!"

Jäklar i helsike, mycket vackert kar ;)
#160 - 4 mars 2010 10:19
Superfint akvarium!
#161 - 29 november 2010 15:47
Öhm, hej igen. Har varit borta från Zoopet ett halvår av lite olika skäl men är nu tillbaka och tänkte ge en liten uppdatering kring mina kar (bilder kommer någon annan dag).

Jag gjorde om i mitt stora kar för ett par veckor sedan och drog ut en hel massa växter så nu ser det nästan kalt ut. Får hoppas det växer på sig igen så tror jag det blir fint om några månader.

Fiskar har jag inte köpt en enda sedan jag uppdaterade här senast. I våras hade jag lite problem och många av kardinaltetrorna dog. Jag lyckades aldrig luska ut vad problemet var, jag medicinerade mot det mesta men inget funkade. Jag vet att några av dem var rätt gamla (jag fick dem när jag köpte akvariet) men jag köpte ett gäng för något år sedan också och de strök med de också. Nu är det två stycken kvar och jag tänkte inte köpa fler.

Jag var rädd för att mina nyckelhålsciklider var sjuka också. De kliade sig väldigt mycket och var ofta mörka i färgen. Men de åt som vanligt och ingen har dött. De kliar sig fortfarande lite ofta för att jag ska vara helt nöjd men de är pigga i övrigt. Jag har ett par som leker regelbundet (de la en kaka igår) men romen brukar försvinna efter en dag eller två.

Skalarerna är riktigt kaxiga mot varandra numera. Det smäller bra ordentligt ibland när de bråkar. Det är ett etablerat par som dominerar och de leker också regelbundet. Men de andra två får också in tjuvnyp ibland.

Räkvaserna har jag helt lagt ner. Det funkade bra i några månader men till slut blev det bara strul av det. Mina räkor verkade inte trivas heller för de slutade föröka sig och växterna började tyna bort. Så jag köpte ett litet kar på 24 liter på Hornbach och har flyttat över allting där. Ska lägga in bilder därifrån senare också.

Det var väl allt för nu. Ska försöka uppdatera lite oftare än en gång om halvåret i fortsättningen. :)
#162 - 29 november 2010 20:16
Välkommen tillbaka!

Har varit väldigt tunt med uppdateringar i seriösa trådar på senaste tiden, din återkomst hjälper till med att förbättra den tråkiga statistiken:)
#163 - 29 november 2010 20:28
myslas skrev:
[ATTACH]28174[/ATTACH]

En liten bild på mitt etablerade par som verkar ha slutit fred nu. Hannen längst fram och honan i bakgrunden.

Mycket fina fina skalarer vanliga Pterophyllum scalare?
#164 - 29 november 2010 21:42
Mr J.E skrev:
Mycket fina fina skalarer vanliga Pterophyllum scalare?

Ja, de ska vara avlade på ett vildfångat par från Colombia
#165 - 29 november 2010 21:50
Alright, lite bilder ska jag bjuda på.

Vi börjar väl med en helbild på 420 liter. Rätt kalt just nu efter att jag rensat it massa växter och möblerat om för ett par veckor sedan. Har planterat lite nålgräs och får se om det tar sig med tiden.

[ATTACH]39715[/ATTACH]

Min L340 var framme idag under dagtid för typ femte gången på 1,5 år!

[ATTACH]39720[/ATTACH]

Här hänger den med lite äppelsnäckor.

[ATTACH]39721[/ATTACH]

Ett par kort på en av skalarerna.

[ATTACH]39723[/ATTACH]

[ATTACH]39724[/ATTACH]

Corydoras julii.

[ATTACH]39719[/ATTACH]

Bonusbilder från mitt nystartade räkkar på 24 liter.

[ATTACH]39714[/ATTACH]

Att ta bilder på Boraras micros är lättare sagt än gjort, de är väldigt skygga av sig.

[ATTACH]39717[/ATTACH]

En Snow White-räka

[ATTACH]39725[/ATTACH]

Crystal red

[ATTACH]39718[/ATTACH]

Och en blå posthornssnäcka.

[ATTACH]39722[/ATTACH]

Det var allt för denna gången. :)
#166 - 30 november 2010 00:04
Fina bilder/fiskar/malar akvarium

Annons