42 L! 1 vecka gammalt!

#1 - 31 augusti 2007 15:30
Hej, har haft akvariet i 1 vecka nu:) I detta kar simmar nu 4 guppys+ 4 yngel och 11 neontetra. Vill ju få i nån mer fisk om någon månad men kanske blir svårt med 4 fullvuxna guppys till? Jag vill gärna få till lite mer gömställen för fiskarna, jag tycker det är läckrare när alla fiskar inte e framme hela tiden:p Så ja tänkte på mer växter kanske i andra nyanser, har sett lite rödaktiga växter. Nån typ av gräs är det att rekomenderas? Undrar hur stora malar är? får dom plats i mitt akvarium?

Önskar ja kunde lägga in lite bilder:( Men ja hoppas ni kan svara på något även om det inte är så välskrivet!
#2 - 31 augusti 2007 17:23
Köp inga fler fiskar på ett bra tag. Mata väldigt snålt och kanske var tredje dag. Det är lite väl många fiskar i ett nystartat och så litet akvarium
#3 - 31 augusti 2007 17:32
...Och jag tror att dina guppy kommer att fylla karet alldeles av sig själv;). Malar i det karet finns inte så många att välja mellan, då de lätta sorterna blir 10-12 cm, och då är karet för litet. Men det finns både räkor och sniglar som käkar alger om det är det du är ute efter.
Rödaktiga växter är svåra då de ofta kräver mer belysning än vad ett standard kar är bestyckat med. Men en rödaktig växt som för övrigt är en av mina favoriter är Cryptocoryne wendtii "Brown" http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=55 som du kan ha även med lite mindre belysning.
#4 - 31 augusti 2007 19:31
eriahl skrev:
Köp inga fler fiskar på ett bra tag. Mata väldigt snålt och kanske var tredje dag. Det är lite väl många fiskar i ett nystartat och så litet akvarium

Inte vad dom rekomenderade i affären iaf. Varför behöver dom inte så mkt mat då?
#5 - 31 augusti 2007 19:32
ansjo skrev:
...Och jag tror att dina guppy kommer att fylla karet alldeles av sig själv;). Malar i det karet finns inte så många att välja mellan, då de lätta sorterna blir 10-12 cm, och då är karet för litet. Men det finns både räkor och sniglar som käkar alger om det är det du är ute efter.

Rödaktiga växter är svåra då de ofta kräver mer belysning än vad ett standard kar är bestyckat med. Men en rödaktig växt som för övrigt är en av mina favoriter är Cryptocoryne wendtii "Brown" http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=55 som du kan ha även med lite mindre belysning.

Ok, :) trodde de fanns mindre... E de verkligen roliga djur att ha i ett akvarie? räkor låter inte så kul? eller?
#6 - 31 augusti 2007 19:35
viktor333 skrev:
Ok, :) trodde de fanns mindre... E de verkligen roliga djur att ha i ett akvarie? räkor låter inte så kul? eller?

Då kan jag med rak arm säga att du inte har haft räkor;). Man kan sitta länge och bara titta när de marscherar fram och låter sina små armar gå i skytteltrafik mellan munnen och underlaget och käka vad som kommer i dess väg. Sedan att de förökar sig som kaniner gör inte saken sämre, men då har jag inga tetror förstås;).
#7 - 31 augusti 2007 23:28
Det tar ett tag innan det blir ordning på vattnet kan man säga. Finns några andra trådar som håller på nu som kan vara bra att läsa i.
#8 - 1 september 2007 00:57
viktor333 skrev:
Inte vad dom rekomenderade i affären iaf. Varför behöver dom inte så mkt mat då?

Senare kan du börja mata lite mer. Men, eftersom du har så många fiskar i det lilla karet är det en stor risk att du drabbas av dödliga halter av nitrit! Det som händer är att dina fiskar skitar ner i karet och du har ännu inte tillräckligt med goda bakterier för att bryta ner det. Ju mer du matar desto mer skiter dom.

Då blir det en hög koncentration av nitrit som kan leda till att alla fiskar dör. Eftersom ditt akvarium är så litet så kan det gå väldigt fort.

Att dom inte sa något om det i affären förvånar mig inte alls! Dom vill ju sälja! Om dessutom alla fiskar dör så kommer du ju tillbaka och köper fler.

Jag tycker att du först och främst nu ska köpa dig ett dropptest för nitrit och testa vattnet varge dag. Iaf nu i början. Får du mkt nitrit så sluta mata fiskarna helt och gör ett delvattenbyte. Det är även bra att tillsätta bakteriekultur.
#9 - 2 september 2007 14:54
ansjo skrev:
Då kan jag med rak arm säga att du inte har haft räkor;). Man kan sitta länge och bara titta när de marscherar fram och låter sina små armar gå i skytteltrafik mellan munnen och underlaget och käka vad som kommer i dess väg. Sedan att de förökar sig som kaniner gör inte saken sämre, men då har jag inga tetror förstås;).

aha ok, förökning på räkor låter inte sådär intressant men vi får väl se:)
#10 - 2 september 2007 14:56
Loelle skrev:
Senare kan du börja mata lite mer. Men, eftersom du har så många fiskar i det lilla karet är det en stor risk att du drabbas av dödliga halter av nitrit! Det som händer är att dina fiskar skitar ner i karet och du har ännu inte tillräckligt med goda bakterier för att bryta ner det. Ju mer du matar desto mer skiter dom.

Då blir det en hög koncentration av nitrit som kan leda till att alla fiskar dör. Eftersom ditt akvarium är så litet så kan det gå väldigt fort.

Att dom inte sa något om det i affären förvånar mig inte alls! Dom vill ju sälja! Om dessutom alla fiskar dör så kommer du ju tillbaka och köper fler.

Jag tycker att du först och främst nu ska köpa dig ett dropptest för nitrit och testa vattnet varge dag. Iaf nu i början. Får du mkt nitrit så sluta mata fiskarna helt och gör ett delvattenbyte. Det är även bra att tillsätta bakteriekultur.

ok, låter bra:)
#11 - 3 september 2007 06:44
Angående räkor, har några räkor de ser ganska oansenliga ut genomskinliga, men när de simmar och äter är de väldigt underhållande. Har sett små röda räkor i affären som ser väldigt spännande ut, men alltså även de som ser lite "tråkiga ut" är en hit.
#12 - 3 september 2007 06:55
Kan varmt rekomendera räkor. Vet inte hur de fungerar att ha som algätare, men personligen har jag knappt alger i mitt kar...

själv har jag enbart räkor och det är jättekul att titta på dom :) Jag har röda räkor som heter körsbärsräkor; de är små, snygga och förökar sig lätt!
#13 - 3 september 2007 11:02
Om du är rädd för nitrit vilket du kanske borde vara (du är inte överbefolkad men du har ändå rätt mycket fisk) så föreslår jag att du inte skaffar nitrittest och bakterie kultur i den ordningen...

Om du är orolig är det bättre att du har regelbundna vattenbyten redan från början ... det kanske tar lite längre att skaffa balans i akvariet om du byter ofta men du skonar fiskarna från höga nitrithalter vilket jag anser är prio 1...

Byt 30 % 2 ggr i veckan (tills du anser att du har balans kanske 10 veckor) och gå ner till en gång i veckan eller månaden.

Bakteriekultur kan oxå hjälpa men det borde inte vara en ko på isen.... kan bli svårt att motivera både byten 2 ggr i veckan och bakterier
#14 - 3 september 2007 18:31
Xul skrev:
Om du är rädd för nitrit vilket du kanske borde vara (du är inte överbefolkad men du har ändå rätt mycket fisk) så föreslår jag att du inte skaffar nitrittest och bakterie kultur i den ordningen...

Om du är orolig är det bättre att du har regelbundna vattenbyten redan från början ... det kanske tar lite längre att skaffa balans i akvariet om du byter ofta men du skonar fiskarna från höga nitrithalter vilket jag anser är prio 1...

Byt 30 % 2 ggr i veckan (tills du anser att du har balans kanske 10 veckor) och gå ner till en gång i veckan eller månaden.

Bakteriekultur kan oxå hjälpa men det borde inte vara en ko på isen.... kan bli svårt att motivera både byten 2 ggr i veckan och bakterier

ok:) det lät väldigt bra, jag körde med "sera nitrivit" tror jag de hette, de första tio dagarna för att de skulle vara bra för bakterierna. Du kanske vet vad det är? Men nu e de så att växterna börjar bli lite bruna och det har kommit lite grön-brunt på stenar å snäckor:confused:
#15 - 3 september 2007 18:58
Undrar också om det finns nått ställe där man kan kolla olika fiskarter om man skulle planera fiskköp. Där man kanske kan kolla vad den behöver å så?
#16 - 3 september 2007 19:29
viktor333 skrev:
Undrar också om det finns nått ställe där man kan kolla olika fiskarter om man skulle planera fiskköp. Där man kanske kan kolla vad den behöver å så?

Det finns jättebra artbeskrivningar här på Zoopet: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php Dom 500 vanligaste arterna kan alla kolla på fast för att kunna se alla måste man vara gold-medlem.
#17 - 4 september 2007 07:49
viktor333 skrev:
ok:) det lät väldigt bra, jag körde med "sera nitrivit" tror jag de hette, de första tio dagarna för att de skulle vara bra för bakterierna. Du kanske vet vad det är? Men nu e de så att växterna börjar bli lite bruna och det har kommit lite grön-brunt på stenar å snäckor:confused:

Lite alger är ingenting att oroa sig för... de är oxå växter och tar hand om vattnet för dig i början.... :)

Se dock över belysningstid och mängd, växtgödning och växter...

Det är ju bra om dina växter kan konkurrera lite med algerna.. Vattenpest är bra i nystartat akvarie...

Men som sagt detta är inte prio 1 för tillfället.....
#18 - 4 september 2007 08:11
Ett väldigt bra tips jag (& säkert många andra här på zp) har att ge dig är att alltid kolla i artbeskrivningarna här på forumet INNAN du går till affären. Då kommer du att höra att dom i butiken inte bryr sig om hur fiskar ska ha det utan bara vill sälja. Så e det nästan alltid.

Där ser du oxå hur många liter varje fisk ska ha för att må bra & trivas. Du kan ju kolla där på dom fiskar du redan har oxå.

Nitrivec antar jag att du menar att du haft i. Tyvärr så tror jag inte det e till så mkt nytta i storleken på karet+mängden fiskar du har i nystartat kar. Du behöver köpa ett dropptest för att kolla nitriten.

Algerna du har fått på växter & stenar e som xul skrev absolut inte prio 1 men så smånigom när du fått ordning på karet så finns det tex posthornssnäckor att köpa. Dom tar algerna & dom finns i flera färger, röda, rosa, blå, bruna, gula. Om du går in under avd skaldjur så finns det både räkor & snäckor i mängder att titta på & läsa om. Där ser du oxå vilken nytta dom gör & att dom e väldigt kul att ha i ett kar.

Lycka till med allt! & välkommen till zoopet!

Mvh Eva
#19 - 4 september 2007 17:58
Xul skrev:
Lite alger är ingenting att oroa sig för... de är oxå växter och tar hand om vattnet för dig i början.... :)

Se dock över belysningstid och mängd, växtgödning och växter...

Det är ju bra om dina växter kan konkurrera lite med algerna.. Vattenpest är bra i nystartat akvarie...

Men som sagt detta är inte prio 1 för tillfället.....

OK, hur länge skall man ha lampan på då? om man åker bort ska man ha timer då?, lr räcker det att ha släckt?
#20 - 4 september 2007 20:13
10 till 12 timmar har jag hört. Alltid lättast bäst med timer då man vet att akvariet tänds och släcks samma tid varje dag :) Ingen risk för att man råkar glömma tända/släcka och liknande med :)

Annons