400L SA + malodling

#1 - 7 december 2010 20:38
Tänkte köra igång ett lite projekt nu när jag precis har startat om mitt 400 l Juwel kar. Det blir med inriktning mot Sydamerika. Jag har även 5st 100l kar där jag kör odling av l-malar. Odlings projektet har varit igång ett tag men jag gör en kombo av dessa projekt så blir det lite mer att skriva om :)

Invånarna just nu i 400l
20st rödmunstetror
4st Corydoras Gold Stripe CW010 (ska bli fler)
5st Geophagus sp Rio Negro
2st Gröna Bågfensciklider
2st Mosaikgurami (tillfälligt)
3st Rineloricaria sp L010A

Invånarna i odlingskaren
4st L66
5st L30
4st L204
3st L201
3st L309
2st L28
3st L199

Lite bilder
#2 - 7 december 2010 20:41
Tanken är att det ska bli mer rötter i bakkant. Växter kommer mest bli javaormbukar och liknande som ska växa bland rötterna. Jag är också inne på att skaffa några discus...vi får se!
#3 - 7 december 2010 20:48
Mer bilder
#4 - 7 december 2010 23:39
Oj vad många olika loricariider du har. Roligt att det finns folk som håller å odlar dessa vackra å fascinerande fiskar! Verkligen jättesnygga malar! Ynglen som ligger i krukan är det vanlig ancistrus eller? Får gärna lägga upp fler bilder... ;) Känner med största sannolikhet till honom redan men Ola Johannesson i Skåne är ju en guru på dessa fiskar. (Kanske kunde va ett intressant tips annars tänkte jag...)
#5 - 7 december 2010 23:47
Vilken anläggning!
Vackra malar där, vilken art är med yngel i röret?
#6 - 8 december 2010 06:55
riktigt häftigt! :) ska bli kul att följa
#7 - 8 december 2010 07:35
Fiina!! :P
#8 - 8 december 2010 08:24
Kul och snygga bilder/fiskar/akvarium!!
#9 - 8 december 2010 14:24
Ser bra ut ska bli kul att följa . Förresten kan jag meddela att l66 jag köpte av dig mår bra synd att man inte ser dom så ofta bara men det finns ju många ställen att gömma sig på i ett 540l kar mvh chricka
#10 - 8 december 2010 14:44
Vad blir det för diskus?:)
#11 - 8 december 2010 17:08
Rooster skrev:
Oj vad många olika loricariider du har. Roligt att det finns folk som håller å odlar dessa vackra å fascinerande fiskar! Verkligen jättesnygga malar! Ynglen som ligger i krukan är det vanlig ancistrus eller? Får gärna lägga upp fler bilder... ;) Känner med största sannolikhet till honom redan men Ola Johannesson i Skåne är ju en guru på dessa fiskar. (Kanske kunde va ett intressant tips annars tänkte jag...)

Jo jag känner till Ola via loricariidae.se, jag har inte träffat honom men jag skulle gärna göra det men jag har det lite långt till skåne. Malen i röret är en ancistrus L309 http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1665 så helt vanlig är den inte.
Mer bilder kommer!
#12 - 8 december 2010 17:10
chricka skrev:
Ser bra ut ska bli kul att följa . Förresten kan jag meddela att l66 jag köpte av dig mår bra synd att man inte ser dom så ofta bara men det finns ju många ställen att gömma sig på i ett 540l kar mvh chricka

Kul att dom trivs. Jag tycker dom brukar bli mer synliga i ett större kar...känner sig lite säkrare kanske så får dom bara växa på sig lite så ser du nog mer av dom. Hur stora är dom nu?
#13 - 8 december 2010 17:16
stigson skrev:
Vad blir det för diskus?:)

Jag har inte helt bestämt mig för diskus än så vi får se. Jag gillar diskus som har brun som basfärg iaf, men vi får se. Prio just nu är att få ordning på inredningen.
#14 - 8 december 2010 17:33
Lite mer bilder :)
#15 - 8 december 2010 17:41
Mazzi skrev:
Kul att dom trivs. Jag tycker dom brukar bli mer synliga i ett större kar...känner sig lite säkrare kanske så får dom bara växa på sig lite så ser du nog mer av dom. Hur stora är dom nu?

Dom är väll runt 5-6cm tror jag svårt o säga . Men det går ett par riktigt stora ancistrus och en l001 i med så det blir ju lite konkurans om maten men du har nog rätt bara dom får växa på sig lite till så kommer dom nog fram mer .
#16 - 10 december 2010 14:29
Mazzi skrev:
Jo jag känner till Ola via loricariidae.se, jag har inte träffat honom men jag skulle gärna göra det men jag har det lite långt till skåne. Malen i röret är en ancistrus L309 http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1665 så helt vanlig är den inte.

Mer bilder kommer!

Ja jag misstänkte änna det. ;)
Ja han är ju väldigt framgångsrik odlare av dessa fiskar å dessutom väldigt trevlig även IRL. ;)
Aha ok ja där ser man... Lite större fläckar på den ancistrusen verkar det som... Är den svårflörtad (som resten av L-malarna verkar det som, dvs att det helst skall till synkroniserade vattenbyten med temp.-sänkning i samband med lågtryck i vädret å så) eller är den som den "vanliga" ancistrusen (L144) tämligen lättodlad under div. omständigheter?
Hur som helst kul inriktning inom odlandet återigen! Tummen upp för de nya bilderna oxå förresten.
#17 - 10 december 2010 18:20
Rooster skrev:
Ja jag misstänkte änna det. ;)

Ja han är ju väldigt framgångsrik odlare av dessa fiskar å dessutom väldigt trevlig även IRL. ;)

Aha ok ja där ser man... Lite större fläckar på den ancistrusen verkar det som... Är den svårflörtad (som resten av L-malarna verkar det som, dvs att det helst skall till synkroniserade vattenbyten med temp.-sänkning i samband med lågtryck i vädret å så) eller är den som den "vanliga" ancistrusen (L144) tämligen lättodlad under div. omständigheter?

Hur som helst kul inriktning inom odlandet återigen! Tummen upp för de nya bilderna oxå förresten.

Hos mig har dom lek 3 gånger tror jag, jag vet inte om dom är svårare än vanlig ancistrus själv har jag aldrig försökt odla dom [:O]. Det svåra som med alla L-malar är nog att få en fin grupp med en eller två hanar och ett gäng honor. Då måste man ofta köpa privat för att få tag i lekmogna djur. Det är sällan man hittar djur som går att könsbestämma i butik.

Dom jag jobbar lite extra på just nu mina L204, skulle vara riktigt kul om dom ville leka. Har två säkra hanar och en säker hona. En är jag lite osäker på men det ser ut som en hona men den är lite liten fortfarande. Mina L66 har lekt tre eller fyra gånger tror jag, L201 orna lekte som guppy ett tag sen gick en av honorna och dog så nu har det stannat av helt. Mina L30 leker ofta men romen blir utkastad nästan jämt av någon anledning :mad:.

Idag var jag ute för att fixa lite al grenar till mitt 400l men min son var med och han skulle bestämt sparkcykla, det var inte riktigt väglag för det, får fixa det på egen hand tror jag :d Jag har bestämt mig för diskus men jag vet inte vilka än :confused: Någon som vet om Herkules Zoo i Göteborg tar emot/byter in privatodlad fisk?
#18 - 12 december 2010 21:58
Oj jasså så pass. Ja det kan jag tänka är ett "issue" då dessa fiskar inte verkar så lätta att könsbestämma (i liten strorlek), sen är de ju rätt dyra å många arter verkar vara relativt svåra att få tag på jmf med många andra fiskar...
Ok det var mkt lek... Har du lyckats "ta tillvara" på ynglen då de olika arterna har lekt? Jasså jag visste inte att de kastar ut romen, aldrig hört talats om.

Ja visst är det kul när man planerar å tillochmed plockar material från naturen för att få det precis som man vill ha det. :)
Ja det blir nog kanon med diskus, de är ju som sagt väldigt fina å majestätiska. Det bästa är nog att ringa i förväg men jag har sålt fisk av div. slag till herkules å då har det dessutom aldrig vart egenodlad fisk utan typ "överbliven fiskmix" som annars kan vara tämligen svårt att bli av med (egenodlat torde vara ännu mer attraktivt). Dessutom upplever jag att man faktiskt får ett rätt bra pris på fisken (om man tänker på att det har vart blandad fisk för det mesta).

Förresten att bero på det så sålde jag faktiskt en liten grupp halvvuxna diskusar till just Herkules. Så jodå det skall inte vara några probs. Förresten ursäkta som frågar men varför skall du just dit, tänker är ju inte direkt den närmaste butiken för dig väl? ;)

Är väl ingen nyhet men om du inte haft diskus innan så kolla gärna upp/runt lite innan du köper är mitt tips.
#19 - 12 december 2010 22:21
Jo jag har fått upp några kullar i säljbar storlek. Anledningen att jag undrade över herkules är att mina svärföräldrar är från Mölnlycke så jag brukar passa på att åka dit när jag är nere. Tycker det är en trevlig butik. Jo jag har haft diskus förut men jag ser mig som nybörjare. Brukar dom ha fina diskus på herkules?

Lite bilder från i dag:
#20 - 12 december 2010 22:24
Bjuder på en liten film också, har aldrig testat förut :)

" target="_blank">
#21 - 12 december 2010 22:41
Ordentlig fart på vattnet verkade det vara och fisken såg ut att trivas. :)
#22 - 12 december 2010 23:24
Vad kul! Om en annan hade fått fram å dratt upp dessa fiskar så hade man ju inte vart lite stolt när man skulle sälja till butiken! ;)
Jaha på så sätt, ja det är allt en trevlig butik. Va rätt längesen jag va där nu men bli nog ett besök där snart igen.

Aha ja själv har jag bara haft diskus en gång oxå det var den gruppen jag sålde till Herkules, så jag anser mig definitivt vara en nybörjare oxå på diskusfronten. Herkules i all ära men personligen tycker jag inte att diskus är deras starka sida faktiskt men de kanske har fått in nån schyst grupp, vad vet jag.
Men om du ändå är i krokarna å är ute efter diskus brukar Trop Akvariefiskimport (kaggelled) å Zoomässan i Kungsbacka ha bättre utbud/kvalite på sina diskusar. Om du inte vart på Zoomässan tidigare är bara det värt ett besök, en mkt fin, stor välskött butik med ett grymt utbud på ffa ciklider tycker jag även om det naturligtvis varierar beroende på vad de fått in.

Trevlig litet klipp förresten! ;)
#23 - 13 december 2010 17:33
Rooster: Ok tack för tipsen, jag ska ner i mellandagarna så det kanske kan bli en runda bland butikerna!

VisualDarkness: Jag har ett fluval 3+ och ett powerhead i varje kar så det blir ca 1400l/h, inget jätteflås men det duger :)

Nu ikväll leker mina L201:or igen, riktigt kul för det var ett tag sen :)

/Mats
#24 - 13 december 2010 19:58
No probs. ;)
Bilagor:
#25 - 1 januari 2011 17:08
Det händer inte så mycket här...har inte haft tid riktigt. Fyllt på med 2st L128 och 5st scalare sp "blue honey" till stora karet. Hittade även 2st små L28:or till mina 2 jag hade sen innan, hoppas det kan bli lite smått av dessa i framtiden.
#26 - 15 januari 2011 17:26
Här händer det mest i odlingskaren! L309:orna är sålda och har blivit ersatta av 3st L134. Jag har gjort om lite hos L204:orna också. Jag var nere vid sjön och sågade till några rejäla grenar från en al som jag drog upp ur sjön i höstas och borrade ur några grottor. Blev riktigt nöjd :)

Just nu väntar jag på att min L30 hanne ska släppa ut en ny kull med smått!

/Mats
#27 - 15 januari 2011 17:38
Och 3st Lda31 har ju flyttat in också! :p

/Mats
#28 - 17 januari 2011 18:53
Fina fiskar hoppas du får lek på l204 är ju riktigt fina dom ju mvh chricka
#29 - 17 januari 2011 19:30
Lika bra som alltid! Skulle du inte sälja dina L066?

// Freddan!
#30 - 17 januari 2011 20:53
Kul med uppdateringar och fina bilder som vanligt Mazzi! ;)
Riktigt fina fiskar du har!
#31 - 17 januari 2011 21:18
Fina fiskar hoppas du får lek på l204 är ju riktigt fina dom ju mvh chricka
Jag hoppas riktigt mycket på dessa, skulle vara så kul :D

Freddan! Lika bra som alltid! Skulle du inte sälja dina L066?
Annons ligger där den hör hemma :p

Rooster Kul med uppdateringar och fina bilder som vanligt Mazzi! [;)]

Riktigt fina fiskar du har!

Tackar!
#32 - 18 januari 2011 21:13
Underbar tråd =D fantastiska malar!! *följer i det tysta*
#33 - 18 januari 2011 22:01
Pink_Tess skrev:
Underbar tråd =D fantastiska malar!! *följer i det tysta*

Tack! jag har fastnat fullständigt för dessa intressanta fiskar. Har du några själv?

/Mats
#34 - 18 januari 2011 22:10
Har en grupp unga L015 och några albino ancistrus ungdomar... men blir L200 samt något mer spännande, troligen L102 när jag startar upp mina större kar. Men inte läge just nu då vi ska flytta. Längtar helt klart när jag ser det här =)
#35 - 19 januari 2011 22:06
Pink_Tess skrev:
Har en grupp unga L015 och några albino ancistrus ungdomar... men blir L200 samt något mer spännande, troligen L102 när jag startar upp mina större kar. Men inte läge just nu då vi ska flytta. Längtar helt klart när jag ser det här =)

L200 står på min önskelista med. Jobbigt med detta ha begär man får av alla fina malar som finns :)
#36 - 20 januari 2011 23:52
Ja visst är det :) en akvariekällare, det skulle allt va något.
#37 - 8 mars 2011 15:40
Jag får inte till inredningen som jag vill i stora karet...blir tokig :mad: I helgen flyttade i alla fall 5st L200 "hi fin" och 5st L128 in. Riktigt nöjd :d Mina jordätare börjar få lite mer färg, det ska bli kul när dom färgar ut ordentligt. 2st av scalarerna ser fina ut och har växt ganska mycket och 2st har nog stannat i växten tyvärr.

Mina Lda031 är sålda och ersatta av 2st L46...hoppas så klart på yngel av dessa!

Annars lugnt, L66 hanen har släppt ut en kull för några veckor sen och ligger och trycker på en ny kull nu. Mina L201 har också kommit igång efter en tids uppehåll och min L30 hane har en hona på besök just nu:d Kul att det rullar på igen.

Lite bilder:
#38 - 8 mars 2011 15:44
Fler bilder...
#39 - 13 november 2011 20:30
Det var ett tag sen jag skrev något här men tänkte mig en liten uppdatering. Min odling är såld för inte så länge sedan och ersatt med ett 720l. Min dotter behövde eget rum så odlandet får pausa lite. Sparade L46, L134 & L204 från odlingskaren, dessa fick mellanlanda i mitt 400l sällskapskar. Idag (efter några veckor) flyttade jag alla fiskar från 400l till 720l och medan jag höll på fick jag se ett genomskinligt äggskal komma svävande i vattnet. Kollade mina 204:or och såg att en hona var riktigt tunn. Upp med roten igen där hanen alltid trycker och på med ficklampan...en rejäl hög med gula klumpar. Jag flyttade tillbaka hanen med rot och allt till 400l karet igen och nu är det bara hålla tummarna att inte detta blev för mkt för honom. Nu är dom själva förutom massa andra yngel sen tidigare. Det sved att jag var tvungen att lägga ner min odling och nu blev jag inte mindre sugen att odla malar igen.

Lite bilder på nya karet, L204 yngel och mina Scalare Blue Honey.

/Mats
#40 - 26 november 2011 18:57
Lite nya bilder....både Jordätarna & Scalarerna börjar färga ut fint. L204 ynglen börjar likna sina föräldrar :)

400l baljan är tömd och idag har jag limmat ett filterhörn med btn slimline. Ska bli Malawi i detta kar :) Bilder kommer! Förslag på invånare?

/Mats

Annons