Mitt akvarium är på 150x50x55 ifall det hjälper något :)
Oj jäklar, det var rätt mycket fisk. Är det någon garanti att 6 skalare bildar 3 par? eller kan det gå vilket håll som helst. Kakaduorna, har dom något emot fjärillarna? Eftersom det är "bara" 3 stycken? fast det kanske räcker för att dom kanske är så aktiva av sig. Fjärilarna kommer jag nog vänta med tills sist, då jag är rädd över att dom blir sjuka och ev. sprider en sjukdom i akvariet. Är det samma "par" visa med nyckelhåls cikliderna? dvs 2 hanar och 2 honor som sedan bildar par eller stannar dom i en grupp och leker med vem dom vill?
Kommer inte tetrorna kunna bli uppätna senare pga att dom andra fiskarna blir ju rätt stora?
Tack igen MaxB :)
Jag skall bena lite här; Nja, det är ju aldrig någon garanti att Scalarer bildar par överhuvudtaget. För det första är det käckt att skaffa en liten grupp för det är mer eller mindre omöjligt att se skillnad på könen. Sedan gillar dom ju, liksom discusar, att i ungdomstadiet gå i en grupp - inte stim - det är en helt annan sak. Får de vara några stycken kan de lättare hitta en lämplig partner att para ut sig med. Scalarer är ganska kraftigt revirhävdande mot sina artfränder och ofta får det liksom bara plats ett eller två par - om vi tänker oss cirka 400-liter.
Kakaduorna har inte mer eller mindre emot fjärilar än några andra liknande ciklider. Grejen är bara att det att när ciklider leker så jagar dom undan allt som upplevs som ett hot mot reviret. Kakaduor är haremslekare, så en hane kan leka av flera honor samtidigt. Fjärilar är inte haremslekare på det sättet utan bildar par, som är starkt sammanhållet vid lek - men hanen och honan kan mer eller mindre bli bittra fiender när de inte är i lekfas.
Det kan alltså räcka med en kakaduahane och två, tre honor i ditt kar.
Just för att undvika strider mellan hona och hane när det gäller fjärilar - så kan banden dem emmellan stärkas om det finns ett annat fjärilspar i närheten.
Nu kommer vi till inredning och revir;
Om man inreder lite mer "naturligt" och inte bara för det egna ögat - och skapar massor av små växtplatser, prång och hålor mellan rötter o.s.v., alltså en lummig djungelkänsla där de små cikliderna kan pila och kila mellan blad och rötter - så bildas inte så jättestora revir och därmed inte heller så enormt mycket jagande. Kakaduor och fjärilar kan om de får mycket gömställen att vara på hålla ganska snäva revir och därmed hålla sig ganska still på en plats - därför skulle det nog gå fint med t.ex. två fjärilspar och en grupp kakaduor i ditt kar om du inreder på det sättet.
Nyckelhålscikliderna är lite annorlunda, de bildar par och leker öppet, gärna på någon flat, slät sten eller på någon rot nära botten. Det här är ganska sävliga, lugna och snälla ciklider som inte gör så värst mycket väsen av sig. De står gärna i grupper när de inte är i lekfas - men bildas ett par håller dessa ihop och motar vänligt men bestämt bort övriga nyckehål och annan fisk.
Jag har inte haft lek på de jag har, även om de ofta "flashar" för varandra och till synes bildar smårevir där de putsar div. rötter.
Men, jag har haft nyckelhål förr i tiden - då ver det två par som i varsitt hörn av karet lekte med jämna mellanrum.
Det finns alltid en risk att speciellt Scalarer mumsar på tetror - men de tetror jag har haft med mina Scalarer har klarat sig fint - många tetror blir ju rätt saftiga med tiden och jag tror att de Scalarer som skall äta vuxna tetror får vara rätt biffiga - man brukar även säga att det går bra att blanda dessa fiskar om de får växa upp i karet samtidigt.