400L malawihörn

#1 - 28 april 2010 17:11
Har införskaffat mig ett hörnkar på 400 liter med en sump på ca 100 liter.
Akvariet har BTN bakgrund och välvd framruta vilket gör att det ser enormt ut.
Fick med en cirkulationspump, filtmatta och ca. 200 biobollar.

Betalade 3000:- för allt detta och det känns som en ganska bra affär.

Min vision är att göra ett paradis för malawiciklider med ett stort stenrös och finkornig sand.

Har än så länge hunnit dra rör till pumpen, kokat x antal kg natursten i varierande färg och storlek och inrett karet med stenarna benbitar och sand. Har även beställt syrepump och ljusramper.

Saker jag jobbar på:
-jaga rätt på mer sten
-koppla in syrepump och belysning
-Lista ut vad jag ska ha för fiskar (har tänkt mig "rödzebra" ca 10 + aulonocara "eureka" ca 6 + Metriaclima lombardoi ca 10)
-klä in möbeln i svart tyg
-svettsa ihop en heltäckande ramp

Vore kul att få lite tankar av andra människor än dom nära.

Bilder kommer om någon dag då jag precis anmält mig som goldmember.
#2 - 28 april 2010 17:26
detta ska jag följa och se utvecklingen på:)
#3 - 28 april 2010 18:09
vad ska du med luftpumpen till?? känns onödigt. vad har den för syfte?
Bilagor:
#4 - 28 april 2010 19:03
hannesc skrev:
vad ska du med luftpumpen till?? känns onödigt. vad har den för syfte?

Bubblor i karet? =)
#5 - 28 april 2010 19:44
När kommer bilderna? ;)

3000:- låter som ett riktigt kap :) Jag jagade stora hörnakvarier innan, men allt var svindyrt, sen flyttade jag så jag kunde skaffa ett fyrkantigt kar ;) Lycka till!
#6 - 28 april 2010 20:07
alla vet ju snart vad jag står angående bubblor i kar......hmm.....
#7 - 28 april 2010 20:20
Johan0201 skrev:
Bubblor i karet? =)

Hade tänkt det men ser ut som att det inte kommer bli så snyggt i nuläget men vi får se om jag använder den eller inte sen när jag kan se den på plats

Klotte skrev:
När kommer bilderna? ;)

3000:- låter som ett riktigt kap :) Jag jagade stora hörnakvarier innan, men allt var svindyrt, sen flyttade jag så jag kunde skaffa ett fyrkantigt kar ;) Lycka till!

Bilderna kommer så snart jag blivit gold member och jag vet inte hur lång tid det tar efter man anmält sig.

Jag letade som satan innan jag hittade det här, var för sent ute på flera stycken tidigre men det känns som att det var tur nu när jag hittade det här =)
#8 - 28 april 2010 20:21
skippa den. personligen tycker jag det är skitfult.

skaffa ett powerhead istället o skapa ordentligt flås i karet. malawi vill ha bra strömt!
#9 - 28 april 2010 20:29
Får som sagt se när den kommer men det lutar åt att skippa den i nuläget.

Har ett 20mm rör som blåser på rätt bra i karet nu men det är svårt att få strömmen bra när det är ett hörn..
Är inte helt klar med hur jag ska ordna det snyggt och smidigt än.
#10 - 28 april 2010 20:43
kanske så här?

blir bra då fiskarna kommer simma längs med den stora rutan :)
#11 - 28 april 2010 20:48
hannesc skrev:
kanske så här?

blir bra då fiskarna kommer simma längs med den stora rutan :)

fungerar det verkligen så att strömmen vänder i hörnen?
om det är så så behöver jag bara ta bort en sväng så är det bra sen =)
#12 - 28 april 2010 20:53
ja det funkar i mitt fyrkantiga så det borde la funka där med.
#13 - 28 april 2010 20:56
hannesc skrev:

Jag får ta och testa det imorgon och se om det går att lösa lite smidigt.
#14 - 29 april 2010 08:45
Ska du ha ett helt "renlärigt" malawikar, eller skall du ha växter också?

Och, välkommen till malawiträsket! :D
#15 - 29 april 2010 15:28
hannesc skrev:

Har ändrat pumpen nu och det verkar fungera bra som du sa, tack för tippset =)

Jens A. skrev:
Ska du ha ett helt "renlärigt" malawikar, eller skall du ha växter också?

Och, välkommen till malawiträsket! :D

Det blir ett rent malawikar med mycket sten och inget grönt så långt ögat kan nå.

Tack så mycket!
#16 - 29 april 2010 20:11
ekwall skrev:
Har ändrat pumpen nu och det verkar fungera bra som du sa, tack för tippset =)

Det blir ett rent malawikar med mycket sten och inget grönt så långt ögat kan nå.

Tack så mycket!

vassego ;)

fasen så gytt. ska bli ball o se detta.
#17 - 29 april 2010 20:22
Hoppas jag blir uppgraderad till gold snart så ni kan få se vad jag sysslar med.

Har kollat runt efter mal nu och om jag lyckas få tag på baryancistrus sp. L177 så kommer det bli en hane och 2 honor.

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=155
#18 - 29 april 2010 20:25
du kan ju lägga upp bilder på typ imgschak o länka i inlägg. medans du väntart menar jag ;)=
#19 - 29 april 2010 20:44
http://img714.imageshack.us/i/dscn1570g.jpg/

Har gjort om utblåset från pumpen lite efter den bilden.

http://img594.imageshack.us/i/dscn1571.jpg/

sumpen

http://img688.imageshack.us/i/dscn1582j.jpg/

En närbild på inredningen, ska fixa fram mer sten så det blir sten enda upp till ytan.

http://img685.imageshack.us/i/dscn1595.jpg/

uppifrån

http://img709.imageshack.us/i/dscn1555j.jpg/

Kastar med en bild på mitt 250 kar också, är lite väl blandat där i för tillfället men det ska flyttas snart.

(Har ingen aning om bilderna fungerar så ska bli spännande att se)
#20 - 29 april 2010 21:07
ser ju tok bra ut!! fast jag vet inte om jag inte hade bytt ut stenen mot typ lavasten eller kalksten. mest för att få fram förger på fiskarna lite. men annars ser det ju tokbra ut

har du scalare o papegojjor med malawi??...
#21 - 29 april 2010 21:10
hannesc skrev:
ser ju tok bra ut!! fast jag vet inte om jag inte hade bytt ut stenen mot typ lavasten eller kalksten. mest för att få fram förger på fiskarna lite. men annars ser det ju tokbra ut

har du scalare o papegojjor med malawi??...

Jag gillar den naturliga svenska stenen (plus att jag är stensättare så får allt gratis).

Jag har ju det....
fick men fisk när jag köpte akvariet som jag inte lyckats bli av med än men har hittat ett nytt hem till sklarerna iaf nu så dom får flytta imorgon.
#22 - 29 april 2010 21:12
aha. ja då ska du köra på det! gratis är gott o det kommer blir toksnyggt. hade du några ideer om vilka sorter du ska ha?
#23 - 29 april 2010 21:16
hade tänkt mig rödzebra + eureka + lombardoi
#24 - 30 april 2010 11:04
Ser riktigt nice ut detta!
Jag tror att fiskblandningen blir snyggt också, kanske nåt blått som topping så har du mycket färger i ett snyggt kar! :D

Mvh Daniel
#25 - 30 april 2010 11:26
Zenthar skrev:
Ser riktigt nice ut detta!

Jag tror att fiskblandningen blir snyggt också, kanske nåt blått som topping så har du mycket färger i ett snyggt kar! :D

Mvh Daniel

Tack så mycket=)
Lär nog vilja kompletera senare, är väldigt svårt att föreställa sig hur det kommer se ut när det är färdigt.
#26 - 30 april 2010 11:41
Ja med tanke på att det är 400 liter så ska det nog gå in några grupper också utan att det överbefolkas :)

Jag har 3 olika grupper i mitt nu och tänker vänta ett bra tag innan jag eventuellt skaffar fler skulle jag tro, tills de börjar färga ut ordentligt och så att de växer till sig lite, vill ju inte trycka in alldeles för mycket småfisk som får plats men som får det jävligt trångt när de blir vuxna.

Bra köp för den pengen btw!
#27 - 30 april 2010 11:53
Kommer bli kanon! Köp mycket haplisar bara:)
Bilagor:
#28 - 30 april 2010 12:56
Zenthar skrev:
Ja med tanke på att det är 400 liter så ska det nog gå in några grupper också utan att det överbefolkas :)

Jag har 3 olika grupper i mitt nu och tänker vänta ett bra tag innan jag eventuellt skaffar fler skulle jag tro, tills de börjar färga ut ordentligt och så att de växer till sig lite, vill ju inte trycka in alldeles för mycket småfisk som får plats men som får det jävligt trångt när de blir vuxna.

Bra köp för den pengen btw!

Tänkte börja med 30 ciklider så får vi se sen, risken för att dom blir fler är ganska stor:)
#29 - 4 maj 2010 13:16
Mer bilder :)
#30 - 4 maj 2010 18:33
Fick precis reda på att ramperna jag beställt har blivit transportskadade så jag får vänta ytterliggare några dagar på dom......

Har fixat fram mer sten nu och lagt i karet samt lagt i bakteriekultur.

Kan fota och lägga upp bilder lite senare under kvällen.
Bilagor:
#31 - 4 maj 2010 19:51
Mer sten och det omgjorda utloppet från pumpen.
#32 - 4 maj 2010 20:15
Det såg ju bra ut! Gillar hur det sluttar upp mot ytan :). Kommer bli najs när fisken kommer i.
#33 - 4 maj 2010 20:17
a det här kommer bli toknajs! väntar på att få se det med bra ljus ovanifrån med!
#34 - 4 maj 2010 20:26
Tackar!=)

Skulle haft belysning redan om jag inte haft sån otur med frakten...

Ska in och beställa fiskar nu i vecka så kan jag förhoppningsvis få i dom till nästa vecka.
#35 - 4 maj 2010 20:26
gytt! men synd på belysningen ja.
#36 - 4 maj 2010 20:27
ekwall skrev:
Tackar!=)

Skulle haft belysning redan om jag inte haft sån otur med frakten...

Ska in och beställa fiskar nu i vecka så kan jag förhoppningsvis få i dom till nästa vecka.

Uppdatera med bilder när du fått fiskarna :). Ett måste ;).
#37 - 4 maj 2010 20:30
haha..ekwall: "njaeee jag tänkte att jag slutar lägga upp mer i denna tråden nu när jag fått ert intresse..."
#38 - 4 maj 2010 20:33
hehe, klart det blir fler bilder.
Men allt står still till ramperna kommer, om jag inte drar ur tummen och klär in möbeln vill säga.
#39 - 4 maj 2010 21:29
snyggt
#40 - 6 maj 2010 16:48
Idag har ramperna kommit=) så imorgon blir det att shoppa rör och hämta en grupp rödzebror.
#41 - 6 maj 2010 16:59
ekwall skrev:
Idag har ramperna kommit=) så imorgon blir det att shoppa rör och hämta en grupp rödzebror.

Trevligt att höra :). lycka till!
#42 - 7 maj 2010 18:15
Nu har lysrör införskaffat. Det blev (framifrån sett) powerglow, sunglow aquaglow.

Har även hämtat 10 rödzebror och en gibbi som är väldigt blyga än så länge men jag hoppas att dom vågar sig ut på öppet vatten snart[:o]

Är så grymt nöjd, men bättre ska det blir!
#43 - 7 maj 2010 19:00
ekwall skrev:
Nu har lysrör införskaffat. Det blev (framifrån sett) powerglow, sunglow aquaglow.

Har även hämtat 10 rödzebror och en gibbi som är väldigt blyga än så länge men jag hoppas att dom vågar sig ut på öppet vatten snart[:o]

Är så grymt nöjd, men bättre ska det blir!

Trevligt att det har kommit i lite fisk och vilka gigantiska stenar du måste ha om man jämför fisken med en sten xD.
#44 - 7 maj 2010 19:15
ser bra ut:) men jag tycker att skallen och benet inte passar in så bra
#45 - 8 maj 2010 07:49
Dom största stenarna har en diameter på 30cm eller något sånt så dom är ganska stora.

Jag gillar skallen och benet men det ser lite väl utplacerat ut så ska nog flytta dom sen, sen så är det så att jag inte vill kasta dom då dom är riktiga och dom är bara i vägen som prydnad.
#46 - 13 maj 2010 18:05
Har nu klätt in möbeln i svart tyg, är dock inte helt färdig med det än men det kommer.

Igår var jag och hämtade mina 10 lombaroi (3 hanar, 7 honor) som jag beställt och jag måste säga att det är en gudomligt vacker fisk även innan dom färgat ut.

Nu när rödzebrorna fått sällskap så har dom vågat sig fram från sina gömmor och vågar sig nu ut på öppet vatten. Kul att se att man har någon fisk:p

Har även ändrat mig lite ang. fiskarna som ska få simma i karet och kommit fram till att det ska bli en grupp maingano för att få in lite mörkare färger vilket jag tror kan bryta fint mot den ljusa bakgrunden och dom andra fiskarna med starkare färger.
Bilagor:
#47 - 11 juni 2010 22:40
Mycket snyggt! Vore kul med en upptadering :)
#48 - 12 juni 2010 07:39
Snyggt snyggt
#49 - 24 juni 2010 20:24
Nu har det flyttat in 9 stycken maingano och 2 stycken golden nugget (L018).
Jag har lyckats slarva bort min kamera men så snart jag hittat den igen så kommer det upp nya bilder.

Måste säga det att den nya inflytten är pricken över it.

golden nugget måste vara en av dom snyggaste malarna som man kan få tag på:)
#50 - 6 juli 2010 16:08
Nu har jag hittat kameran och fått tummen ur.
#51 - 6 juli 2010 19:35
Ooohh! Mycket snygga fiskar, på min ära!
Vilken härlig färg på nuggeten också. XD
#52 - 7 juli 2010 17:30
Riktigt snyggt kar! Jag skulle vilja se några bilder på hela blajan nu när fiskarna är framme lite mer.. Bra jobbat!
#53 - 18 juli 2010 08:52
Lyckades få en bättre bild på en av malarna.

Ser ut som det är hur mycket alger som helst i karet på bilden men det är något skumt med ljuset bara, har klarat mig undan alger än så länge:)

Igår satte överriningen till sumpen igen sig och det pumpades ut vatten på golvet, tur att jag var precis bredvid.... Vågar knappt släppa karet med blicken nu. Litar inte på mitt system helt längre...
#54 - 21 augusti 2010 12:21
Kastar in lite fler bilder på fiskarna.
Har en rödzebra som tuggar nu så dom verkar trivas:)
#55 - 21 augusti 2010 12:49
Lite läskigt det med att det satte stop i överriningen :/. Dit akvarium är snyggt med de stora stenarna och fiskrna mycket fina :).
#56 - 22 augusti 2010 09:33
Tackar:)
Det var ett filter som geggade igen sig på ngt vänster så får vara lite nogranare med städningen:P
#57 - 22 augusti 2010 19:44
ekwall skrev:
Tackar:)

Det var ett filter som geggade igen sig på ngt vänster så får vara lite nogranare med städningen:P

Aj då, det var ju inte så bra:p. Hoppas att ditt golv inte tog stryk.
#58 - 22 augusti 2010 21:00
Den där svart och gulprickiga malen såg väldigt fin ut !
Jag kan dock inte alla dem hära namnen på alla fiskarna, så hade varit kul att få veta vad den heter ?
Planerar ett hörn akvarie till, till mitt andra rum. :)
Btw inspirerande akvarie !

ekwall skrev:
Lyckades få en bättre bild på en av malarna.

Ser ut som det är hur mycket alger som helst i karet på bilden men det är något skumt med ljuset bara, har klarat mig undan alger än så länge:)

Igår satte överriningen till sumpen igen sig och det pumpades ut vatten på golvet, tur att jag var precis bredvid.... Vågar knappt släppa karet med blicken nu. Litar inte på mitt system helt längre...

Annons