400 liters tank

#1 - 9 juni 2010 18:39
Har äntligen kommit upp mig lite , det största jag haft innan är 200L.
Men har kommit över ett 400L möbelkar med ett Rena XP3 ytterfilter för en skaplig peng.
Är inte 100% bestämt än vad som kommer vara huvudattraktionen i karet än men lutar åt Guramis i alla dess former och färger.
Min Gibbis lär husera i karet med.
Hämtar inte karet förens på lördag så räkna med lite mer bilder lördag kväll.
Kommer försöka dra igång det redan på lördag,men inte säkert jag hinner.
Bilder kommer dock iaf.
Än så länge är det bara lite inredning som är fixad, Lite rötter och Jula blästersand.
Då jag inte är guldis här på zoopet och inte orkar länka varje bild som kommer framöver så hänvisar jag till min blogg där finns bilder redan på rötterna och även på karet hos den nuvarande ägaren. [SIZE=1](finns även lite bilder på mina andra kar)[/SIZE] Kommer stänga ner 2 av mina andra kar , och flytta över dom fiskarna som inkörspiloter i 400L , och även ta växterna från dom karen så det mesta finns redan hemma, förutom karet.

uppdatering av bloggen sker lite då och då, men lär väl bl rätt ofta efter lördag=)
#2 - 9 juni 2010 19:17
Karet ser fint ut :) Lycka till, kul med fler bilder sen! ;)
#3 - 9 juni 2010 19:34
Kommer dokumentera hela projektet , så kommer mycket bilder senare sen.
#4 - 12 juni 2010 08:34
Så idag var det dags att åka och hämta karet=)
Det mesta är förberett , flyttat 2 kar för att få den platsen till det nya karet vi ville ha.
Jula blästersand står och väntar, rötter ligger i blöt, stenar avtvättade och klara , växter fixat, köpt ett innerfilter (aquael fan3 )som igentligen bara ska vara i karet för att få till lite bättre ytrörelse än vad jag lär få med rena XP3 ytterfiltret som kommer med karet.(det filtret sitter och gosar i 112L karet nu)
Får lite mer jobb ikväll efter att karet kommit igång, 112L och 37L ska stängas ner och rengöras :( 112 är redan sålt, men 37L sparas som karantän kar eller liknande.

Ser fram imot en jobbig kväll=)
Bilagor:
#5 - 12 juni 2010 17:04
Spännade! Kul med uppgradering av storlek, men jag skulle alödrig kunna lägga ner två mindre*ler*
#6 - 12 juni 2010 17:17
Jättekul! Guramis är ljuvliga att titta på - jag hoppas att du tänker satsa på ett gäng mosaik. *ler* Jobba på så att vi får se bilder snart!
#7 - 12 juni 2010 20:30
Blir faktiskt både mosaik och marmor , guld och blå , så en salig blandning med färgerna.
Jobbar som en tok med karet/n nu, kanske hinner få ut några bilder ikväll, annars kommer det imorgon.
#8 - 13 juni 2010 11:16
Fick med lite fiskar med karet som jag inte har 100 koll på vad dom heter, nån som vet?
Fisk 1 , nån sorts vändmal?
Fisk 2 nån sorts ancistrus?
Fisk 3 nån sorts tetra?

Tacksam om nån bättre vetande kan hjälpa mig=)
#9 - 13 juni 2010 12:05
Så, nu finns det iaf lite mer bilder på Bloggen och galleriet , men är tidiga bilder.
Bilder på slutresultat kommer inom kort.

Ingen som har nån aning om fiskarna?
#10 - 13 juni 2010 12:49
J.Milton skrev:
Fick med lite fiskar med karet som jag inte har 100 koll på vad dom heter, nån som vet?

Fisk 1 , nån sorts vändmal?

Fisk 2 nån sorts ancistrus?

Fisk 3 nån sorts tetra?

Tacksam om nån bättre vetande kan hjälpa mig=)

Hej trevligt med ytterligare ett projekt här på foumet.;)
Fisk 1 är en pictus-mal, Fisk 2 är en ancistrus som du säger. Är inte direkt nån expert på tetror men min spontana reaktion är väl colombiatetra men är absolut inte säker, gäller alltså Fisk 3.
#11 - 13 juni 2010 14:18
Tackar Rooster, Colombiatetra kan nu efter lite googlande vara helt rätt.
Och ser ut som du hade helt rätt angående Pictusen med.
Ancistrusen är mörk med gula prickar ,medans mina andra har vita prickar.
Är det helt samma art eller heter den nått mer?

Har nu koppat i lite mer guramis, har nu :
3st blåa
2st guld, kommer bli 3 inom kort
2st mosaik kommer bli 3 inom kort
3st marmor

Så projektet rullar vidare=)
#12 - 13 juni 2010 14:58
Lite mer bilder på bloggen nu men inte massor. Borde fixa en annan kamera känner jag spontant....
#13 - 13 juni 2010 15:05
Det ser verkligen jättehärligt ut! ^^ Rymligt och najs - men jag antar att det blir lite mer växter för guramisarna att gotta i sig i senare?

Och visst kan vi få lite bilder på firrarna också! Eller måste jag erkänna att jag är för dålig för att navigera och helt enkelt inte hittar dem som redan finns?
#14 - 13 juni 2010 15:09
Kommer mer bilder och ska som du sa bli lite mer växter, men man måste överleva månaden med=)
Ska försöka ta lite bilder på firrarna med, ska bara få dom tama först så dom står still=)
#15 - 13 juni 2010 15:14
Ack ja! Jag känner igen det där. ^^ Ska se mig om efter nya lysrör till nya rampen, men det är vackert lagt på is fram till löning det också.

Du får vara lite ninja! Smyg på dem.
#16 - 15 juni 2010 10:45
Nu finns lite bilder på några av firrarna med, men lite tveksam kvalite:(
Har även ökat antalet mosaik och guld gurami till 3 av varje. Så 12guramis i karet totalt nu.
Nu kommer det nog bli lite handbroms för mig då det börjar dra iväg ekonomiskt, så tar ett tag till innan karet blir helt färdigställt.
#17 - 15 juni 2010 15:18
JÄttefina bilder! :D:D
#18 - 15 juni 2010 21:25
Vet inte om du var ironisk Nubi,men tack =)
#19 - 17 juni 2010 21:34
Tusen tack till Nubi som delade med sig av sina växter, Var så mycket att det tog flera timmar att plocka reda på allt och plantera, och ändå vart det över till frugans bror och en kompis=)
Åkte ner lite nytt i 200L karet med, och lite fripassagerare (snäckor) som fick flytta in med mina andra i räkkaret.
Finns lite bilder av resultatet uppe på bloggen, men ska fixa lite mer senare, börjar bli lite trötter nu , Är lite sjuk mitt i alltihopa:(

Så tack igen Nubi för dom fina växterna, dom kom väl till pass kan jag lova och vart riktigt nöjd med resultatet.
#20 - 18 juni 2010 06:16
Härligt att få växttillskott sådär!! Ska nu kika i gallriet, är så slö så jag inte orkade göra det innan!
#21 - 18 juni 2010 09:57
Jag var inte Ironisk, jag har jätte svårt för ironin över msn, text. IRL är det lättare att snappa upp det.

Jag tyckte bilderna VAR Fina så klart vatten och fina färger m fiskarna super härligt!

Har du kollat upp om pmdd?

Kul att växterna kom till användning :) Kom ihåg att jag kommer att pm.a dig när jag kommit på plats och har ett 400l möbelakvarium utan växter ;)
#22 - 18 juni 2010 11:53
Ska piggna till lite först och bli av med febern tänkte jag, sen ska jag ta tag i pmdd biten.
Bara slänga iväg ett pm sen så lär vi kunna ordna det.
Kommer jag bara igång med pmdd så lär det finnas att ta av när du kommit så långt=)
#23 - 18 juni 2010 12:35
väldigt fin vattenspikblad :) Var den också från nubi och isåfall nubi är det sticklingar från min lilla? :P

super fint kar milton, massor av olika fina växter.
#24 - 18 juni 2010 13:20
Marnat skrev:
väldigt fin vattenspikblad :) Var den också från nubi och isåfall nubi är det sticklingar från min lilla? :P

Ja den var från Nubi så då kommer de kanske från dig från början=)
Ja har blivit en rätt stor blandning på växter, trodde det skulle bli lite för mycket olika sorter från början, men börjar bli riktigt nöjd med resultatet faktisk.
Nu har Guramisarna börjat inta växterna som sitter fast i rötterna som flyter, men den ena är bebodd av ett kampfiskpar så där kommer dom inte in=)
#25 - 18 juni 2010 13:27
En fråga, vart brukar ni köpa era ingridienser till pmdd? KNO3 , KH2PO4 , NutriSI
Handelsnamn på dessa 3?

Går det köpa färdigblandat, eller blandar man ihop dom direkt i karet?

Är nybörjare på pmdd så tips mottages varmt.
Bilagor:
#26 - 18 juni 2010 14:02
J.Milton skrev:
En fråga, vart brukar ni köpa era ingridienser till pmdd? KNO3 , KH2PO4 , NutriSI

Handelsnamn på dessa 3?

Går det köpa färdigblandat, eller blandar man ihop dom direkt i karet?

Är nybörjare på pmdd så tips mottages varmt.

jag köper bulk hos haack och sen mortlar jag rubbet och blandar i en burk, innan de åker ner i karet landar jag det med lite akarievatten i en annan burk så de löses ordentligt, sen ner i karet.
#27 - 18 juni 2010 14:07
Marnat skrev:
jag köper bulk hos haack och sen mortlar jag rubbet och blandar i en burk, innan de åker ner i karet landar jag det med lite akarievatten i en annan burk så de löses ordentligt, sen ner i karet.

Medans jag köpte ett tripelpack och som jag blandat i flaskor. Så det finns flera sätt att köra det på. ;)
#28 - 18 juni 2010 14:12
Fina bilder förresten!
Lite mer växter vid ytan vorre dock inte fel för guramisarna, flytväxter kanske?
Du råkar inte ha bilderna någonstans där man kar förstora upp dem en smula?
#29 - 18 juni 2010 18:44
Jo till höger på bloggen har du en länk "Akvarie Galleri" Där kan du få upp i fullscreen med bildspel om du vill.
Nästan alla bilder från själva bloggen ligger där med.
#30 - 18 juni 2010 18:45
Medans jag köpte ett tripelpack och som jag blandat i flaskor. Så det finns flera sätt att köra det på. ;)

Som du köpte vart? Över nätet?

Låter som en smidig lösning, bara man får tag på det
#31 - 18 juni 2010 18:56
J.Milton skrev:
Som du köpte vart? Över nätet?

Låter som en smidig lösning, bara man får tag på det

Haack som de flesta andra. ;)
Bilagor:
#32 - 18 juni 2010 20:51
Hehe alla skriver Haack , och man blir ju inte smartare direkt=)
Men nu har jag googlat mig dit och ska kolla över vad jag ska ha.
Är det denna du kör med VisualDarkness?

[COLOR=#FF0000]Trippel pack med NutriSi [/COLOR]110:- plus frakt 30:-! totalt 140:- för en tre pack(tre enkel pack) som räcker till 15000 liter!
3x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
3x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
3x NutriSI ca 8g 1 påse Blandas ut i 500ml batterivatten med citronsyra och (Flaska 3)
3x C6H8O7 (Citronsyra) ca 4 ml 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
3x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
(Har man inte tillgång till batteri vatten, koka upp vanligt vatten i 20min under lock, låt svalna!)
Kno3 skall blandas i en egen flaska.
Kh2po4 Skall blandas i en egen flaska.
Citronsyra + Nutrisi + K2so4 i en flaska.
Ni kan inte blanda allt i en flaska ni riskerar utfällningar i flaskan då vilket kan göra att
näringarna och gödningarna inte tas upp av växter

---------------------------
Funderar på om det är denna som vore det bästa för mig?
#33 - 18 juni 2010 21:11
Precis rätt! Jag har NutriSi men ska nog testa Mikro+ istället efter rekommendationer då jag ändå inte torrdoserar.
#34 - 18 juni 2010 21:17
Fina bilder förresten!

Lite mer växter vid ytan vorre dock inte fel för guramisarna, flytväxter kanske?

Mjo, fick lite från Nubi, men ska fixa mer framöver. Är dock mer eller mindre omöjligt att få tag i flytväxter i min stad med närhet:(
Det är speciellt Frogbite jag är ute efter, men verkar som sagt vara kört häromkring, men det löser sig nog tillslut.
#35 - 18 juni 2010 22:41
Så nu är pmdd , Trippel pack med NutriSi beställt iaf, så det blir lite fart på växterna=)
Försökte ju intala mig själv att ta det lite lugnt med inköpen, då det börjar bli lite dyrt just nu, men kunde inte hålla mig =)
Blir väl vatten och bröd snart haha
#36 - 18 juni 2010 22:55
Vilken tur att PMDD räcker så länge då så du kan lyxa till brödet med saft ibland. ;)
#37 - 19 juni 2010 09:02
Eller vatten och en sugtablett då räcker smaken längre=)
#38 - 19 juni 2010 14:32
Marnat skrev:

Yes mkt riktigt, vare inte de som du en gång fått av mig när jag kom förbi i vintras med växter och räkor :) *skratt*
#39 - 19 juni 2010 14:35
Haha, Milton, passa så du inte blir drabbad av akvariesjukan, en mkt mkt allvarlig sjukdom ;)

Ge alla frogbits och spikväxter ett par veckor så ska du se att du snart har frogbits över hela karets vattenyta och du lär få slänga mkt!
#40 - 19 juni 2010 19:45
Nubi skrev:
Haha, Milton, passa så du inte blir drabbad av akvariesjukan, en mkt mkt allvarlig sjukdom ;)

Är försent för riktigt länge sen så det behöver jag inte oroa mig för=)

Har spenderat hela kvällen med att tömma 200L karet och ur med grus och växter, och i med blästersand istället.
Har precis fått i växter och fiskarna igen. Är fortfarande inte helt frisk så man känner sig rätt slut nu....
#41 - 19 juni 2010 19:57
gjorde samma sak i mitt 200L för ett tag sen, det tog sin tid men det var det värt :) blev väldigt nöjd med sand i karet :D
#42 - 19 juni 2010 20:27
J.Milton skrev:
Är försent för riktigt länge sen så det behöver jag inte oroa mig för=)

Har spenderat hela kvällen med att tömma 200L karet och ur med grus och växter, och i med blästersand istället.

Har precis fått i växter och fiskarna igen. Är fortfarande inte helt frisk så man känner sig rätt slut nu....

Ta en paus, låt kroppen få vila :P Det är inte kul att ha en infektion i kroppen i flera veckors tid ( Iknow)
Blästersand är 10 ggr bättre än sjösten. :) men smaken är som baken ;)
#43 - 19 juni 2010 22:07
Får vila imorgon, nu är allt klart för att ta kväll,
Jag fixade ju blästersand i 400L och fick över lite, och vart så nöjd med resultatet i det karet så valet ar inte så svårt.
#44 - 21 juni 2010 13:24
Bilder Milton!:D
#45 - 21 juni 2010 14:29
Exakt, upp ur sjukbädden och fotografera! ;)
#46 - 24 juni 2010 16:45
Har lite mycket annat att styra med just nu, massor som ska fixas till midsommar.
Men till helgen kommer det ramla in lite mer bilder.

Vill passa på att tacka VisualDarkness för dom fina flytväxterna .
Har nu Andmat, Frogbite, simräken , och Redroot floater i karet. När dom börjar växa till sig och föröka sig kommer jag nog inte få ner nått ljus i karet=)

Är dock lite sur över att jag fortfarande inte fått mitt gödningsmedel, borde fan vara har för länge sen :(

Så tack för att ni förbarmat er över mig Nubi och VisualDarkness =)
#47 - 24 juni 2010 17:10
Det var så lite!
Jag tror nästan att de jag tog till dig har kommit tillbaka då det är lika fullt igen. :p

Hoppas alla flytväxter tar sig rejält för dig också. Du vet att jag kommer kidnappa redroot floater!

Haack verkar vara extremt snabb för de flesta, om nu inget är meddelat. Var det inte någon strejk? Kan ha påverkat, om än långsökt. Hör av dig till honom.
#48 - 24 juni 2010 19:39
Hehe ja vi får hoppas att red rooten växer tillsig.

Ja har bara hört bra saker om Haack så man blir ju lite besviken och förvånad.
Borde ju kunna få sakerna inom en vecka? Eller är det bara jag som är otålig? =)
#49 - 24 juni 2010 20:38
J.Milton skrev:
Hehe ja vi får hoppas att red rooten växer tillsig.

Ja har bara hört bra saker om Haack så man blir ju lite besviken och förvånad.

Borde ju kunna få sakerna inom en vecka? Eller är det bara jag som är otålig? =)

låg inte han på sjukan?? tror det står på hans hemsida att han skulle vara på sjukan.
#50 - 24 juni 2010 21:45
Ser inget om det på sidan nu, och han har ju skickat ett bekräftelse mail på min beställning.
Har jag inte hört nått , mån-tis så får jag börja forska lite mer, Nu är det midsommar och öl som gäller=)

Glad midsommar på er alla
#51 - 29 juni 2010 21:32
Vad händeR?!?!? :D
#52 - 30 juni 2010 11:11
Börjar arta sig i karet nu, men väntar fortfarande på mina grejer från haack :(
Men varit i kontakt med honom och han sa torsdag, annars skulle jag höra av mig så skulle han skicka nytt paket.
Ska försöka ta lite nya bilder , men har varit mycket här på jobbet nu, så hinner knappt med mig själv känns det som=)

Mina rötter har börjat att sjunka nu, och eftersom jag ville ha dom flytande måste jag fixa en lösning på det , har just nu gummiband i pinnar liggande över karet=) Syns iof inte med locket på plats, men jag VET hur det ser ut så tänkte fixa nån snyggare permanent lösning framöver, får bli till helgen.
#53 - 30 juni 2010 21:27
Skumt att du inte fått grejerna. Fick han korrekt address? Låter som polisen eller någon annan tagit det i drogmisstanke (den som vill får sniffa salpeter och citroncyra;)) eller så har posten schabblat.
#54 - 30 juni 2010 21:30
Kattstrypare är bra för att binda fast rötter på det sättet du beskrev. istället för gummisnoddar som lätt går sönder.
#55 - 2 juli 2010 09:47
Så nu har iaf grejerna från Haack kommit. Ska till och blanda ikväll.
Ja Nubi jag hade tänkt nått sånt, men hade bara jättestora hemma, så måste bara fixa några mindre sen kör jag igång med det.
Men blir krafttag imorgon (fest med jobbet idag) =)
#56 - 2 juli 2010 10:13
En fråga till som jag kom på, hur ofta brukar ni ha i pmdd i era kar?
En gång i veckan eller?
#57 - 2 juli 2010 15:43
japp en dos i veckan :)
#58 - 2 juli 2010 17:03
Jag får ofta köra två då mina växter oftast blir vita i topparna ungefär mitt under en gödningsvecka.
#59 - 2 juli 2010 23:08
Hur har det gått med flytväxterna? :)
#60 - 4 juli 2010 09:50
Frogbiten i 400karet växer och frodas, men händer tyvärr inte mycket med redroot, den verkar trivas och ser ut som den ska, men verkar inte växa sig större direkt. Den verkar vara rätt långsam till att växa. Men hör av mig när det blivit lite mer.

Därimot i 200 karet verkar konstigt nog inte frogbiten vilja frodas ordentligt, men vi får se nu när jag har fått i pmdd i det karet med.
Kör visserligen rätt lite ljustimmar i det karet pga värmeutvecklingen, har svårt att hålla nere tempen i det karet. Tror jag ska kolla på nån fläkthistoria i det karet. Får fundera lite.
#61 - 4 juli 2010 10:36
Wow! Redrooten var ju OTROLIGT läcker. XD Var i allsin dar har du fått tag på den?

Jag tycker dessutom att det börjar vara dags för en helhetsbild på karet också. Så att vi kan göra en före - efter jämförelse när du kört Pmdd några veckor. ; )
Bilagor:
#62 - 4 juli 2010 21:04
Hittad redrooten på tradera, sök på en snubbe som hette bio_logic , tror han hade mer.
Ska försöka fixa upp bilder imorgon, har bilder i kameran, men den är i frugans väska=)

Men ska tilläggas att redrooten på bilden har väldigt långa rötter och är väldigt välväxt, min har samma färg men bara kanske 2-3cm rötter. men den växer väl till sig förhoppningsvis
#63 - 4 juli 2010 21:15
Ahh, jag tror bestämt att jag fick tag på den via redbee - blev som tokig när jag såg den på bilden och började söka febrilt. *skratt* Frågan är om den klarar sig i mitt ganska strömmande akvarium. Helst ville den visst ha lugna vatten.
Nåja. Friskt vågat, som man säger!

Det är klart att den kommer växa till sig så småningom, man måste bara upptäcka var den där 'knappen' sitter. Den kommer hur som helst att bli ett riktigt härligt inslag när den tar sig på riktigt.
#64 - 6 juli 2010 18:43
Lite "före" bilder uppe på bloggen. Dock inte av världens bästa kvalite men dom får duga för tillfället.
#65 - 6 juli 2010 18:47
Ditt kar och mitt 180l liknar varandra i utförande, så vi har båda bra smak verkar det som!
Frobiten ser ganska glada ut iaf och de nya kommer bli bra mycket finare. :D
#66 - 6 juli 2010 19:38
Mycket trevligt! *ler brett* Guramisarna kommer verkligen att komma till sin rätt när de kryssar fram i det gröna om någon månad.
Bilagor:
#67 - 7 juli 2010 19:01
Ditt kar och mitt 180l liknar varandra i utförande, så vi har båda bra smak verkar det som!

Frobiten ser ganska glada ut iaf och de nya kommer bli bra mycket finare. :D

Ska inte ta på mig allt, är faktiskt min fru som inrett alla kar förutom räkkaret, jag har ju iof flyttat runt lite och valt vilka grejer som skulle i, men hon som gjort själva designen. Men är riktigt nöjd med hur det ser ut , helst om det växer till sig lite.
Bara riktigt synd att det inte går att få bilder på karet att se ut som karet igentligen gör på riktigt:(
Känner knappt igen mitt eget kar på bilderna. Kan lova att det är bra mycket finare irl . Även färgerna är helt annorlunda, mycket grönare och finare än vad bilderna visar. Så är det väl iof för dom flesta, konstaterar bara att det är synd.
Kanske återger verkligheten bättre om man filmar? Har ingen själv men ska låna en videokamera och testa.
#68 - 7 juli 2010 19:07
Pickles skrev:
Mycket trevligt! *ler brett* Guramisarna kommer verkligen att komma till sin rätt när de kryssar fram i det gröna om någon månad.

Ja dom har redan börjat trycka uppe bland flytväxterna, fast den högra flytroten får dom inte vara vid, för där regerar kampfiskarna =)
Dom släpper inget i närheten förutom mina små ansictrusar.=)
#69 - 7 juli 2010 19:52
J.Milton skrev:
Ja dom har redan börjat trycka uppe bland flytväxterna, fast den högra flytroten får dom inte vara vid, för där regerar kampfiskarna =)

Dom släpper inget i närheten förutom mina små ansictrusar.=)

Bra att de har varsitt revir iaf! Roligt att de gillar dina nya flytväxter. :)
#70 - 27 juli 2010 22:35
Efter runt 20 dar med pmdd Flytväxterna växer och förökar sig som sjutton, men mina fina redroot blir bara fler, inte större :(
varje "planta" är typ 3-5 blad med rötter på ca 1-3cm , mer än så verkar inte hända.
Lite synd om det inte blir lite fart på dom, kanske är för mycket ytrörelse i karet, även att jag lagt dom i det lugnaste hörnet.
#71 - 27 juli 2010 23:15
Flytväxterna jag skickade? Kul att de frodas! :D
#72 - 28 juli 2010 06:31
Jo även det du skickade. Har även köpt på mig lite musselblomma och en till sort jag nu glömt namnet på.
Den det ut som ett par lökar som sitter ihop, typ bollar med blad på.
Så lök växten, simbräken, musselblomma, redroot, frogbite och lite andmat finns det i karet nu.
Men konstigt nog så har andmaten blivit mindre, undra om inte guramisarna gillar att äta den? snart inget kvar.
#73 - 28 juli 2010 10:01
Guramisarna uppskattar säkert andmaten - de går alltid hårt åt broccolin när jag försöker mata snäckorna i mitt kar, och jag vet att de tuggar på flytormbunken också.
Briljant! Ett billigt foder. ^^

Angående redrooten har jag samma problem. De får ganska gott om nya blad, men under vattnet händer det inte särskilt mycket. Åtminstone inte i det stora karet.
I det lugna räkkaret är de på väg att ta sig riktigt fint. De är dessutom mööörkt röda där - skumt i det enda karet som bara har glödlampa som belysning. *ler* Men jag antar att de uppskattar det stilla vattnet.

Ditt kar är verkligen sypermysigt, f.ö!
#74 - 28 juli 2010 10:40
Har inlett ett test nyss, har som du lagt över lite redroot i en räk burk där det är lite lugnare för att se om det blir skillnad.
Allt annat växer som faen i det karet, och det är det karet med sämst belysning och där kör jag ingen gödning heller=)
Så ska dom komma igång så lär dom göra det i det karet.
#75 - 28 juli 2010 11:07
Min andmatkonkurrerades ut av frogbit och hornsärven vit ytan, jag har inte sett ett blad av andmaten på ett lååångt tag nu! :D
Däremot täcker den snabbt ytan i mitt 60l där jag inte har några riktiga flytväxter, sammanträffande?

Hoppas red rooten tar sig! Det tog ett tag innan frogbiten började växa sig jättestora i mitt kar, kanske är det samma sak med red root?
#76 - 6 augusti 2010 07:11
Waow! här händer det grejer + Fina bilder på bloggen :)

Kan det vara så att andmaten konkurerar ut dina red root genom att sno all ljus från ytan?

Karet ser riktigt fin ut! :)
#77 - 6 augusti 2010 07:51
Är inte så mycket andmat kvar, redrooten har brett ut sig som en matta övar karet, men tyvärr väldigt korta rötter så ser inte så snyggt ut.
Köpte lite musselblomma för ett tag sen, och den växer som fan, rötterna är nästan nere vid botten på den största av dom=)
#78 - 6 augusti 2010 13:30
J.Milton skrev:
Är inte så mycket andmat kvar, redrooten har brett ut sig som en matta övar karet, men tyvärr väldigt korta rötter så ser inte så snyggt ut.

Köpte lite musselblomma för ett tag sen, och den växer som fan, rötterna är nästan nere vid botten på den största av dom=)

Vad nice! Visst är det snyggt när man tittar på rötterna underifrån och upp mot vattenytan :)
#79 - 6 augusti 2010 18:47
Ja det är nog den snyggaste och bäst växande växten i alla mina kar. helt underbart snyggt rotsystem.
Och det ser ännu läckrare ut med månljuset i karet på kvällen=)
#80 - 6 augusti 2010 21:01
j.milton skrev:
ja det är nog den snyggaste och bäst växande växten i alla mina kar. Helt underbart snyggt rotsystem.

Och det ser ännu läckrare ut med månljuset i karet på kvällen=)

bild bild biiild :d:d
#81 - 7 augusti 2010 09:08
Bilder på karet med månljus blir skit :( ser bara ut som en blå kladd på korten.
Men ska försöka ta ett kort på växterna om jag lyckas=)
Bilagor:
#82 - 7 augusti 2010 15:31
:) aldrig enkelt att ta kort med blått sken, av ngn konstig anledning.

Annons