400 Diskus-Kar

#1 - 30 maj 2007 16:36
Har för första gången provat på diskus inte för att odla utan för att beskåda denna vackra fisk. Dock har de varit väldigt skygga och gömmer sig ständigt när ljuset är på. Detta har pågått i 4 veckor nu. Diskusarna äter endast fryst foder från botten, samt någon enstaka flinga, då också från botten. En av diskusarna har också börjat stånga ljusrampen och sedan börja fararunt som en tok i karet.

Vad kan detta bero på och kan jag avhjälpa det smidigt på någor vis?

Ph 7: Temp 28,4: No2 0:

De 6 diskusarna går i ett 400 Juwel med amazonas bakgrund, (Aquarium Münster), samt 10 koppartetror som kamrater

Övrigt möblemang är: En tjock matta finkorning mörk sand. Svärdsplantor som följer:
12 tenellus (H: 5cm) Planterade längs botten slumpmässigt.
4 bleheri (H: 20cm & 40cm) Planterade i två grupper i båda ändarna.
1 ozelot (H: 15cm) Mitt i karet.

(Ej svärd.)1 Limnophila Heterophylia. (H 40cm) Längst bak.

Tacksam för svar.:D
//Christoffer
#2 - 30 maj 2007 17:04
Har faktist inte varit med om det med mina discusar mina var skygga i en vecka ungefär men sen var de igång lite mer men om du inte skyndar dig fram till akvariet utan går lungt och långsamt brukar de komma fram efter en liten stund om du sätter dig framför burken;)
#3 - 30 maj 2007 17:37
Mmm

Tacksam för tipset tror tyvärr inte riktigt att så är fallet här. De Visar sig knappt ens om jag sitter alldeles stilla i soffan. Sen lär väl sambon mörda mig om hon inte får se på tv:n med :D
#4 - 30 maj 2007 18:43
OK men vad matar ni dem med ?? röda mygglarver är det bästa enligt mig det äter dem som hästar och jag har för mig att det är ungefär det de äter i naturen också så då blir de väl lite mer vad ska man säga "hemmastadda" i burken och kanske vågar göra mer.
#5 - 30 maj 2007 18:44
Tartaros skrev:
Har för första gången provat på diskus inte för att odla utan för att beskåda denna vackra fisk. Dock har de varit väldigt skygga och gömmer sig ständigt när ljuset är på. Detta har pågått i 4 veckor nu. Diskusarna äter endast fryst foder från botten, samt någon enstaka flinga, då också från botten. En av diskusarna har också börjat stånga ljusrampen och sedan börja fararunt som en tok i karet.

De 6 diskusarna går i ett 400 Juwel med amazonas bakgrund, (Aquarium Münster), samt 10 koppartetror som kamrater

Övrigt möblemang är: En tjock matta finkorning mörk sand. Svärdsplantor som följer:

//Christoffer

Hur långt ner har du ljusrampen eller ? ;)
#6 - 30 maj 2007 18:55
Röda mygg är inte lämpligt foder till diskus.. tom skadligt för dem i större mängder. Vissa individer är skitskraja och far runt som stolpskott. Ibland kan det löna sig att köpa in ett äldre par som är mer framåt som visar dem att det inte är farligt att vara framför rutan. Mata diskusarna med varierande foder. Själv ger jag mina oxhjärta, artemia, granulat, räkmix m.m.
Hur länge har du haft akvariet igång?
Har du testat alla värdena? (No2, No3, GH, KH, ph och ammonium)
Prova höja tempen till 30grader och sänk ev. vatten nivån så inte diskusen slår sig fördärvad i täcklock eller mittstag.

//Camilla
#7 - 30 maj 2007 18:58
Hur långt ner har du ljusrampen eller ? ;)

Inte längre ned än standardhöjd om man uttrycker sig så.:p

Diskus Life. Vitlök plus vill jag minnas att den heter, små röda kuber
(B:0,5cm L:1cm H:0,5cm);)

Var just ned och ansade lite på växterna och efter det tyckte diskusen att allt var jätte kul i ca 30 min, simmade gladeligen runt i karet. Men nu har de återigen intagit sina platser bakom allt som tänkas kan.
#8 - 30 maj 2007 19:01
Halloj!
Jag har försökt att visualisera hur det ser ut i ditt kar... tror du att du skulle kunna fixa till en bild?
Det är lite lustigt det här med Discus - vissa är hur frammåt som helst och tycks kunna gå i spartanskt inredda kar utan blygsel eller oro - andra får spatt och bara vill gömma sig.
Ämnet har ju diskuterats några gånger här på forumet förut, men när jag sitter och funderar på ditt problem vill jag återupprepa detta med Discusens naturliga miljö, som kanske skulle kunna hjälpa i din siuation - med förutsättning att allt är bra med Discusarna och i karet för övrigt.
Discusen och Scalaren är ju högresta och extremt "smala" sett framifrån.
Om du "bygger" inredningen i höjdledd, alltså med höga växter och avlånga rötter som Discusarna liksom kan stå och gå i, och genom. Tänk "gator" med korsningar. Detta ger Discusen trygghet och självsäkerhet då den får naturliga prång och gömställen den lätt kan vandra in i och får den att bli mer aktiv och säker.
I mitt kar har jag anlagt en 15-20 cm bred "brandgata" längs med hela bakrutan och "utgångar" mellan rötterna så att det hela tiden finns utrymme för discusarna att gömma sig om dom blir oroliga. Mina Discusar är framme och aktiva hela tiden, äter tillochmed direkt ur händerna, speciellt när jag ger dom färska räkor. Men de gånger man gör något i karet, rensar skit eller något ditåt, har de alltid en fristad vid bakrutan, och där ställer de sig i lugn och ro när det händer något de inte gillar.

I flera "Discus"-sioner här på forumet har jag förstått att Discusar är väldigt individuella och, som sagt, vissa klarar av att gå i nästan nakna kar och andra vill ha en naturlig miljö för att trivas.

Hoppas att du kan "få till det" i karet och att dina Discusar kommer fram och blir mer aktiva.
Skriv in och berätta hur det går!:)
#9 - 30 maj 2007 19:14
C.Ciklid skrev:
Röda mygg är inte lämpligt foder till diskus.. tom skadligt för dem i större mängder. Vissa individer är skitskraja och far runt som stolpskott. Ibland kan det löna sig att köpa in ett äldre par som är mer framåt som visar dem att det inte är farligt att vara framför rutan. Mata diskusarna med varierande foder. Själv ger jag mina oxhjärta, artemia, granulat, räkmix m.m.

Hur länge har du haft akvariet igång?

Har du testat alla värdena? (No2, No3, GH, KH, ph och ammonium)

Prova höja tempen till 30grader och sänk ev. vatten nivån så inte diskusen slår sig fördärvad i täcklock eller mittstag.

//Camilla

Skaffade detta kar för detta ändamål. Så karet har efter många om och men befunnit sig i min ägo i 5/5 veckor cirkus.

Belysningen är nymätt och sitter 4cm över vattenytan vid des lägsta punkt. Täcklocket ligger på en höjd av 7cm över vattenytan mittastagwet är lägst med sina 2 cm över.

NO2 är 0: Ph 7: GH ?: NO3 ?: Kh 0,168 PPM: (3 droppar reagens JBL KH test)

Tempen Höjd hoppas på att se den nå 30 ikväll.

Ett par bruna diskus ca 10 cm, 4st 6cm cobolt. Det är en av de bruna som lever rövare i karet.

"Halloj!
Jag har försökt att visualisera hur det ser ut i ditt kar... tror du att du skulle kunna fixa till en bild?"

Ska försöka få igen min kamera så ska jag posta en bild.

Hur dubbel quotar man förresten?

Mycket tacksam för dina/era tips.
#10 - 1 juni 2007 15:10
Härligt att få dubbel posta ibland. :D

Här kommer bilderna på karet som efterfrågats. Ingen höjdar fotograf, med hightech utrustning men ändå.

Tacksam för de svar jag kan få.
#11 - 1 juni 2007 15:13
Snyggt kar !!
#12 - 1 juni 2007 17:31
Tartaros skrev:
Härligt att få dubbel posta ibland. :D

Här kommer bilderna på karet som efterfrågats. Ingen höjdar fotograf, med hightech utrustning men ändå.

Tacksam för de svar jag kan få.

Holy Ape-smoke! Det där var ju sketasnyggt. Men, det vi var inne på förut, att dina Discusar är skygga, kanske, kanske kan avhjälpas en smula genom att bygga lite på "höjden" så att dom liksom kan gå och stå i något som skyddar dom och ger trygghet, några höga växter och rötter... typ.
Det är kanske så att de känner att de inte har någonstans att ta vägen på ett naturligt sätt och därför trycker i hörnen istället. Bara en tanke dock...
#13 - 3 juni 2007 15:24
Tackar o ödmjukast för kommentarerna om mitt kar.

Ska prova att få lite mera naturliga gömställen åt de små liven. Blir vällan till att inreda om lite igen, samt kanske skaffa lite nya möbler. :D Har även satt ned en syrepump i hopp om lite glada reaktioner.

Tacksam för alla era tips *Lyfter på hatten*

Postar eventuella förändringar åt endera håll här så ni hålls updaterade.

:D Christoffer
#14 - 3 juni 2007 15:52
Väldigt läckert kar! Blir dö-avis när jag ser det, är jättesugen på ett Diskus-kar men ekonomin säger nej och det gör sambon också.
#15 - 3 juni 2007 16:29
Off Topic

Väldigt läckert kar! Blir dö-avis när jag ser det, är jättesugen på ett Diskus-kar men ekonomin säger nej och det gör sambon också.

Hehe man måste övertala lite taktiskt. Min sambo får välja lite sorter hon gillar som en liten "morot"
Min ekonomi skönk i sanken efter att jag köpte karet tillbehören och diskusarna, men med tiden kommer den förhoppningsvis åter i balans. :D
#16 - 3 juni 2007 16:35
kan nog hantera sambon...lite värre med ekonomin...varit arbetslös större delen av de senaste 3 åren. Verkar som jag har ett bra jobb på gång till hösten dock så vi får väl se vad framtiden ger :)
#17 - 4 juni 2007 10:33
Tartaros skrev:

//Christoffer

Det låter konstigt att dom är skygga så långt efter att du köpte dom och att dom inte äter riktigt dom skall vräka i sig mat efter ett tag men inte så länge som 4 veckor ska det ta.Hur mycke vatten byter du?du skall byta 50% minst 2ggr i veckan.
#18 - 4 juni 2007 13:18
teletubis skrev:
Det låter konstigt att dom är skygga så långt efter att du köpte dom och att dom inte äter riktigt dom skall vräka i sig mat efter ett tag men inte så länge som 4 veckor ska det ta.Hur mycke vatten byter du?du skall byta 50% minst 2ggr i veckan.

Som jag nämnt i något inlägg: Vissa diskus är skitskrajja i evigheter, tyvärr. Det finns alternativ till att ändra på detta och förhoppningsvis få ett bättre resultat.

1. Skaffa ett äldre par som tex är handmatade (se till att det visas med) som är framåt vid rutan osv. Kan göra underverk. Vet själv.

2. De är stressade. Prova tillsätta Sera fishtamin Vitaminer.
Produktinfo:
a) som vitamintillskott till alla fodersorter under och efter sjukdom ges 6-7 droppar/50l vatten.
b) för att stärka stressade fiskar, tex under transporten, vid introducering av nya fiskar, vid nyinredning av ett akvarium samt varje vattenbyte, ge 4-6 droppar/50l vatten på kvällen direkt i akvariet och stäng av belysningen.
c) före och upp till 10 dagar efter odlingsförsök ges varannan dag 4-6 droppar/50l vatten på fodret, låt det penetrera in en stund och utfodra sedan genast.
d) för att berika frysfoder ges, efter tining, 3-4 droppar sera fishtamin på varje portion, låt det penetrera in en kort stund och utfodra sedan.....

3. Salta upp akvariet (1dl jodfritt och ej inhåll av klumpförebyggande medel/100l vatten) och tillsätt vitaminerna, höj ev. temperatur till ca 30-32grader.

Väl filtrerat vatten, dock ej strömt, är ett måste om man vill ha diskus. Vattenbyten är väll eg. A och O. Beror helt på hur ofta du matar, filtrering osv. Själv gör jag ett vattenbyte i veckan ca 40-50%, matar 2ggr om dagen med div. foder (skall snart gå upp till 3ggr om dagen, rel. nystart av akvarium). Nogran med att gamla foderrester inte ligger kvar och ruttnar. Slamsug i så fall upp dem med en hävert.

Man får känna sig fram hur sina diskusar fungerar. Man kasnke får ta till något eget knep i sitt logiska tänkande ibland. Allt "du skall göra" kanske inte fungerar med just dina diskus. Diskus är personliga.

//Camilla
#19 - 4 juni 2007 18:48
C.Ciklid skrev:
Som jag nämnt i något inlägg: Vissa diskus är skitskrajja i evigheter, tyvärr. Det finns alternativ till att ändra på detta och förhoppningsvis få ett bättre resultat.

1. Skaffa ett äldre par som tex är handmatade (se till att det visas med) som är framåt vid rutan osv. Kan göra underverk. Vet själv.

2. De är stressade. Prova tillsätta Sera fishtamin Vitaminer.

Produktinfo:

a) som vitamintillskott till alla fodersorter under och efter sjukdom ges 6-7 droppar/50l vatten.

b) för att stärka stressade fiskar, tex under transporten, vid introducering av nya fiskar, vid nyinredning av ett akvarium samt varje vattenbyte, ge 4-6 droppar/50l vatten på kvällen direkt i akvariet och stäng av belysningen.

c) före och upp till 10 dagar efter odlingsförsök ges varannan dag 4-6 droppar/50l vatten på fodret, låt det penetrera in en stund och utfodra sedan genast.

d) för att berika frysfoder ges, efter tining, 3-4 droppar sera fishtamin på varje portion, låt det penetrera in en kort stund och utfodra sedan.....

3. Salta upp akvariet (1dl jodfritt och ej inhåll av klumpförebyggande medel/100l vatten) och tillsätt vitaminerna, höj ev. temperatur till ca 30-32grader.

Väl filtrerat vatten, dock ej strömt, är ett måste om man vill ha diskus. Vattenbyten är väll eg. A och O. Beror helt på hur ofta du matar, filtrering osv. Själv gör jag ett vattenbyte i veckan ca 40-50%, matar 2ggr om dagen med div. foder (skall snart gå upp till 3ggr om dagen, rel. nystart av akvarium). Nogran med att gamla foderrester inte ligger kvar och ruttnar. Slamsug i så fall upp dem med en hävert.

Man får känna sig fram hur sina diskusar fungerar. Man kasnke får ta till något eget knep i sitt logiska tänkande ibland. Allt "du skall göra" kanske inte fungerar med just dina diskus. Diskus är personliga.

//Camilla

Tacksam för ditt/era svar.

Har idag riktat upp munstycket från pumpen ytterligare för att vattnet skall bli mindre strömt. Tempen ligger stadigt på 29,8, vilket för mig verkar vara vad jag kan uppnå då min doppvärmare är ställd till sin max grad (32 C)

Syrepump är installerat.
Vattenbytena har legat på omkring 10% dagligen. Matar 2 ggr dagen då mitt också är relativt nystartat. Har haft tankar på byten av den %storlek du nämnt. Dilemat har dock varit att mina växter inte verkar så förtjusta i idén. Erfarenheter av detta?

Testade nyss värdena i karet som ligger stadigt på de värden jag uppmäte i början av denna tråd. Måste dock skaffa Gh No test.

//Christoffer
#20 - 4 juni 2007 19:26
Tartaros skrev:
Tacksam för ditt/era svar.

Har idag riktat upp munstycket från pumpen ytterligare för att vattnet skall bli mindre strömt. Tempen ligger stadigt på 29,8, vilket för mig verkar vara vad jag kan uppnå då min doppvärmare är ställd till sin max grad (32 C)

Syrepump är installerat.

Vattenbytena har legat på omkring 10% dagligen. Matar 2 ggr dagen då mitt också är relativt nystartat. Har haft tankar på byten av den %storlek du nämnt. Dilemat har dock varit att mina växter inte verkar så förtjusta i idén. Erfarenheter av detta?

Testade nyss värdena i karet som ligger stadigt på de värden jag uppmäte i början av denna tråd. Måste dock skaffa Gh No test.

//Christoffer

Själv är mina växter kasnke inte de finaste just nu, men jag göder dem med växtgödning då och då ca 2ggr veckan, och de verkar ta sig. Antingen gör du mindre vattenbyten flera ggr i veckan så växterna kasnke inte tar allt för mycket stryk eller så chansar du och gör den större mängden. :)

//Camilla
#21 - 5 juni 2007 03:54
Hehe. Våghalsig bör man alltså vara. :D Vad för gödning använder du i ditt kar? Själv använder jag Easy Life ProFito just nu men har beställt pmdd.

Tacksam för era svar. Kommer dock avakta någon dag nu och invänta eventuella förändringar innan jag börjar ändra på mer saker i karet.

Postar om framgångar/motgångar.

//Christoffer
#22 - 5 juni 2007 08:19
Den här tråden är hyperintressant tycker jag. Dels för att den visar på hur olika man kan ta sig an ett eller flera problem i sitt kar, dels också för att här får vi bevis på att det inte finns en sanning och en rätt väg när det gäller akvariehållning, speciellt i detta fallet; Discus.
Jag lyfter på hatten för C.Ciklids kunskap i ämnet - med den djupaste respekt! Vill dock bara säga att jag baxnar inför alla de "kemiska" lösningar som tycks hjälpa mot stress och matvägran.
Vitlöksaspekten är intressant, vi diskuterade vitlökens fördelar på Zoopet Väst-träffen för ett par månader sedan.
Om det ändå inte funkar att få Discusarna lite mer "tama", för att uttrycka sig simpelt, med hjälp av de råd du fått hittills, så kanske en liten timeout och lugn och ro i karet trots allt faktiskt kan hjälpa. Alltså, lugna, jämna vattenbyten på styvt 35-40% ung. en gång i veckan (med avlägsning av överbliven mat regelbundet) - lugn och ro i karet.

En het potatis nu; Röda Mygglarver. Jag har förstått att MÄNNISKOR blir/kan bli allergiska mot detta - och då skall man ju givetvis inte syssla med det, men det skulle vara mycket intressant att få ta del av någon studie som beskriver hur fiskarnas system påverkas. Detta menar jag inte som någon kritik över att många anser att RM är skadligt, utan som vetgirighet - jag har matat mina fiskar med RM (bland annan föda givetvis!) i 35 år utan att överhuvudtaget märka några negativa konsekvenser - så det är klart att man hajar till och vill veta mer om hur fiskarna, inte människor, negativt påverkas av RM. Någon konkret info i ämnet?

Lycka till med Discusarna - hur du än får bukt med dina problem!:)
#23 - 5 juni 2007 09:15
Växterna ska må bra av vattenbyten du förebygger dessutom algtillväxt så.
MEN.... salt och växter... pass upp där! Jag dödade 85% av mina växter i ett 600L och vill bestämt påstå att det var saltet.
Och det om något påverkade miljön i akvariet någon månad fram sen.
Jag ser att på en av dina bilder att man kan ana en person i änden på akvariet, är den gaveln utan bakgrund? om den är det prova... bara prova att sätta på något där.
Kommer solen in genom fönstren så det bildas skuggor när ni går i huset?
Nu i våras när solen började gå upp tidigare fick jag själv skuggor på golven som jag inte haft tidigare, och discusarna fick spatt i en vecka eller två, nu är de "vana" och inga frispel längre.
Annars som Ciklid sa, skaffa eventuellt 2 till, eller 4. ett billigare alternativ kan vara 2 scalarer, de är aldrig rädda och kommer fram vid matning.
Det kan funka som "trigger" fisk.

Jag håller med MaxB angående Röda myggisar, mina olika fiskar genom åren fullständigt älskar RM, vi människor däremot ska vara mycket noga med hygienen efter hantering av dem.
Jag har dessutom läst om folk som fått igång omöjliga fiskars lek med just RM.
#24 - 5 juni 2007 09:32
Strixxx! Läste ditt tillägg där, om RM. RM funkar ju faktiskt riktigt bra som "ätamatsättigångare", om det skulle vara lite trögt för vissa fiskar i början. Räk- och torskrom ger samma resultat har jag märkt också. Men de påstådda farorna (för fiskarna) skulle jag vilja veta mer om - av rent vetgirigt intresse.
Bra tips för övrigt med gaveln där. Jag har täckt för ena gaveln på mitt kar med ett pappersark - dels för solljus och dessutom rörelsestörningar.
Det tycks också vara som du säger att Discusarna behöver vänja sig vid rörelse i rummet där man har karet. Så fort jag kommer in i rummet slänger sig Discusarna fram till framrutan och vill ha mat - dom är helt vana vid att man går och donar framför karet.
#25 - 5 juni 2007 16:19
Strixxx skrev:
Växterna ska må bra av vattenbyten du förebygger dessutom algtillväxt så.

MEN.... salt och växter... pass upp där! Jag dödade 85% av mina växter i ett 600L och vill bestämt påstå att det var saltet.

Och det om något påverkade miljön i akvariet någon månad fram sen.

Jag ser att på en av dina bilder att man kan ana en person i änden på akvariet, är den gaveln utan bakgrund? om den är det prova... bara prova att sätta på något där.

Kommer solen in genom fönstren så det bildas skuggor när ni går i huset?

Nu i våras när solen började gå upp tidigare fick jag själv skuggor på golven som jag inte haft tidigare, och discusarna fick spatt i en vecka eller två, nu är de "vana" och inga frispel längre.

Annars som Ciklid sa, skaffa eventuellt 2 till, eller 4. ett billigare alternativ kan vara 2 scalarer, de är aldrig rädda och kommer fram vid matning.

Det kan funka som "trigger" fisk.

Jag håller med MaxB angående Röda myggisar, mina olika fiskar genom åren fullständigt älskar RM, vi människor däremot ska vara mycket noga med hygienen efter hantering av dem.

Jag har dessutom läst om folk som fått igång omöjliga fiskars lek med just RM.

Med så god förmåga jag bara kan skall jag svara på dina frågor.

Alla gavlar är utan bakgrund. Den gavel du åsyftar täcks ändast av filtret och en svärdsplanta. Ska testa att sätta något där.
Har på väggen där personen, min sköna sambo, skymtas även en spegel kan detta inverka? Samt gör inte brytningen i glaset att fisken upplever gaveln som en slags spegel?

Skuggor bildas när vi går i rummet, det stämmer. Dessvärre inget jag kan göra något åt, utan att bete mig som en nosferatu. :D

Gillar scalarer med men känns som det börjar bli en fisksoppa då... Så jag får väl gräva lite till i plånboken och skaffa 2 till. Inte för att jag klagar. Men scalarer hmm...

Tackar och böjer mig i vördnad för alla hjälpsamma svar.

//Christoffer
#26 - 5 juni 2007 17:13
Här är lite intressant om just röda mygg och diskus.
http://www.discus-klubben.se/discus.nu/d058.aspx
En anledning till varför inte jag använder röda mygg till just diskus. Har hört att både röda och svarta mygg kan fungera som triggning till lek, men att även artemia kan göra det med. Svarta mygg info:
http://www.discus-klubben.se/discus.nu/d057.aspx
Vita mygg info: http://www.discus-klubben.se/discus.nu/d059.aspx

//Camilla
#27 - 5 juni 2007 18:19
Jag tackar för alla vänliga ord. :) Glad att kunna dela med mig av min egen erfarenhet och kunskap.

Tartaros skrev:
Hehe. Våghalsig bör man alltså vara. :D Vad för gödning använder du i ditt kar? Själv använder jag Easy Life ProFito just nu men har beställt pmdd.

Tacksam för era svar. Kommer dock avakta någon dag nu och invänta eventuella förändringar innan jag börjar ändra på mer saker i karet.

Postar om framgångar/motgångar.

//Christoffer

Jag använder ett preparat (växtgödning) som är "hemmapul" från Akvariekällaren i Örebro. Hans växtgrosist använder det.

MaxB skrev:
.... Vill dock bara säga att jag baxnar inför alla de "kemiska" lösningar som tycks hjälpa mot stress och matvägran.

Vitlöksaspekten är intressant, vi diskuterade vitlökens fördelar på Zoopet Väst-träffen för ett par månader sedan.

En het potatis nu; Röda Mygglarver. Jag har förstått att MÄNNISKOR blir/kan bli allergiska mot detta - och då skall man ju givetvis inte syssla med det, men det skulle vara mycket intressant att få ta del av någon studie som beskriver hur fiskarnas system påverkas. Detta menar jag inte som någon kritik över att många anser att RM är skadligt, utan som vetgirighet - jag har matat mina fiskar med RM (bland annan föda givetvis!) i 35 år utan att överhuvudtaget märka några negativa konsekvenser - så det är klart att man hajar till och vill veta mer om hur fiskarna, inte människor, negativt påverkas av RM. Någon konkret info i ämnet?

Om du menar Sera fishtamin jag nämnde är det ett vitamintillskott och innehåller: vit. A 500 IE, vit B1, vit. B6, vit B12, vit. C, vit. D3, vit. E, vit. K3, nicotinsyra, kalciumpantotenat, folsyra, destillerat vatten.

Vitlök: I vitlök finns ett ämne som är närbesläktat med antibiotika. Bra att ha i foder då det är bakterie hämmande.

Röda myggen la jag in en tåt här innan detta inlägg. :)

Och som strixxx nämner är salt inte växternas favorit, men saltet kombinerat med höjd temp har hjälpt mig många ggr i olika lägen, så det är väll eg. bara att välja.. växterna eller diskusarna. ;)
//Camilla
#28 - 5 juni 2007 21:22
Klart att om jag får välja på att köpa nya discus eller växter så saltar jag som satan!! :D
Tartaros... scalarerna är billiga och kan alltid tas bort när de liksom fyllt sin funktion så att säga.
Sen tror jag faktist att det är lite som Max är inne på... allt är relativt nytt, om det skulle vara likadant om 1-1½ månad så skulle jag bli bekymrad.
De ska bara lära känna era vibrationer och skuggor.
Det jag inte fattade var om du har en spegel i karet eller precis utanför?
Jag menar speglar kan ju spöka i hjärnan på oss.. så varför inte discus.
De ser något men känner inga vibrationer som stämmer på det de ser, man kan ju skrämma slag på vanligt folk med speglar, prova om du kan möblera om med just spegeln.
Personligen har jag persiennerna nere på ett fönster nu hela sommaren för just skuggor... tja och att solen kommer åt karet mellan kl 10-13. Inte hela men det räcker för algerna, plus att det kan bli grymma skuggor när duvor landar på taket ovanför fönstret, har själv blivit lite skrämd av de plötsliga skuggorna.
Mer reagerat kanske, men du vet när hjärtat hoppar till men kroppen hinner inte med innan hjärnan sagt "coola ner, bara en fågel". :D

Ännu en snabb grej med salt bara... jag har inte saltat i mitt stora kar sen växterna dog, och peppar peppar... det ser alldeles förträffligt ut just nu, förutom algerna då... men det är en annan avd. :D
#29 - 6 juni 2007 02:24
Ääähummm..hhmmm... Vad är det ni gör när ni saltar? Varför saltet, och till vad?

C.Cilklid! Du skall veta att jag har den största respekt för din kunskap - Jag menar verkligen detta, och jag hoppas att du inte tar mitt inlägg här som något löjligt mot-tjafs - men jag begriper inte riktigt vad de vitaminer du rekommenderar gör för att få Discusen mera hemtam i karet eller att stimulera ett mera "vågat" beteende. Upplys mig, jag vill verkligen veta![:o]

Vitlök, när den pressas, bildar ett ämne som heter allicin (och jag har för mig att det är detta som ger den starka lukten) som inte existerar när vitlöksklyftan är rå, dvs, i opressad form. Detta ämne är oerhört rikt på antioxidanter som hämmar och motverkar div. sjukdommar både hos människor och djur.
Vitlök innehåller bl.a. aliin, allicin, kiselsyra, vitamin A, B och C. Dessutom små mängder mineraler som: natrium, selen, jod, kalium, järn, kalcium, fosfor, zink, krom, magnesium och koppar.

C.Ciklid - Jag har en uppgift - och det är att kolla var de röda mygglarver vi ger vår fisk kommer ifrån - är det som du säger i citatet (länk);
"Nackdel är att det oftast fångas i områden där vattnet är fullt med massa flagellater, mask och bakterier.
De finns i stora mänger i floder, träsk små sjöar. Tyvärr finns de också rikligt i olika onaturliga miljöer som avlopp, kloaker, etc."...

... så är ju vattnet riktigt högt!

Jag har dock svårt att tänka mig att svenska tillverkare har denna process från levande mygglarv till frusen akvariefiskmatprodukt och plockar RM från kloaker o.dyl. Eller är det så att man importerar från ställen där dessa förhållanden gäller? Detta måste vi ju kolla upp, eller hur?

Det är fortfarande så att jag efterlyser en faktastudie (en gång för alla) om de röda mygglarvernas skadliga inverkan på våra fiskar.

Återigen, C.Ciklid, jag hyser den största respekt för ditt kunnande, jag är inte motståndare till dina teser och idéer, jag vill veta mer och insupa fler fakta från din kunskap!!!
#30 - 6 juni 2007 09:46
Vitamin/mineral brist (för mjukt vatten) kan orsaka bla. hål i huvudetsjukan, frätskador på fenor m.m. och tillsätter man mineraler/vitaminer kan detta motverkas. Det är det samma om du använder dig av en osmosanläggning för att få mjukare vatten till tex. lek av diskus kan samma biverkningar uppstå. Saltet är som att sterilisera akvariet och med höjd temp där bakterierna inte trivs blir det som en medecinering utan an massa kemikalier. :) En erkänd stor odlare i asien anser att det tom är bra för diskusarna att äta på salttabletterna. Nackdelen med en så hög temperatur (32 grader) är att filtrets biobakterier bryts ner och eg. är helt värdelösa och att vissa växter kanske inte tycker om hettan.

Flagellaterna som kan finnas i röda mygg är åxå en uppkomst av hål i huvudet sjukan. Alltså, om du matar med dessa mygg ofta kan risken bli stor att diskusen blir angripna av dessa flagellater som sedan orsakar ett bisart utseende på dina vackra diskus. Dessa ärr kan komma att vara synliga efter de läkt om fisken överlever.

//Camilla
#31 - 6 juni 2007 09:54
Toppen!
Mycket bra och informativt svar! Då vet jag lite mer vad ni talar om.

Intressant är ju dock fortfarande att RM anses vara bra av vissa och helt förkastligt av andra. Alltså att det används som basföda i många sammanhang utan att problem uppstår - t.ex. jag själv som har använt RM under lång tid utan att överhuvudtaget upptäcka några negativa aspekter.

Men ålrajt, jag tar din information till mig - och begrundar...:)
#32 - 6 juni 2007 10:00
Jag har själv matat mina sällskapsfiskar under många år med RM, men just diskus och malawis skall vara väldigt kännsliga för RM och dessutom få detta hål i huvudet-sjukan. Vad det gäller allergi på människa.. tja, med åren har jag själv blivit mer och mer allergist mot olika ting och djur men jag kan ju inte direkt svara på att det beror på just RM användandet. Så nu lägger jag all min lediga tid på att forska om det djur jag kan ha i mitt hem, nämligen fiskar, malar och framför allt diskus. :) Kul att dela med sig!

//Camilla
#33 - 6 juni 2007 11:22
Jag kan säga angående RM att jag inte heller har märkt något negativt när jag matat mina diskusar med dem.

Jag har till och med enbart matat med RM under en period av åtta veckor.Då jag var på semester detta pga att underlätta för fiskvakten + att jag inte behövde vara orolig för övermatning.Jag bara talade om att mata med 3 rutor morgon och kväll och när jag kom hem igen var allt som vanligt med fiskarna men jag kan säga att dom uppskattade lite mer varierad mat :)
#34 - 7 juni 2007 03:46
Det jag inte fattade var om du har en spegel i karet eller precis utanför?

Jag menar speglar kan ju spöka i hjärnan på oss.. så varför inte discus.

De ser något men känner inga vibrationer som stämmer på det de ser, man kan ju skrämma slag på vanligt folk med speglar, prova om du kan möblera om med just spegeln.

Personligen har jag persiennerna nere på ett fönster nu hela sommaren för just skuggor... tja och att solen kommer åt karet mellan kl 10-13.

Har ingen spegel i karet men på väggen 2 meter ifrån.
Ingen annan fisk verkar ta notis om detta men diskus kan ju tydligen vara speciell. :D

Direkt Soljus har jag från 04:00 - 10:00 cirkus.

RM har jag hört mycket gott och ont om, anledningen att jag inte valt att prova det själv är att jag hört att diskusen efter att ha provat RM inte tar något annat i vissa fall.

Förändingarna i karet är inget jag hittills märkt av, varken i värden eller beteende. Introducerade 8st davidsandsi, C084, i karet i tisdags. De verkar trivas bra och visar sig mycket. Koppartetrorna har inte gjort annat än att visa sig sen de introducerades, så jag antar att öka antalet på diskusen får vara mitt nästa drag.
#35 - 8 juni 2007 11:22
Nu fattar jag vad du menar med spegeln, nej fisken ser inte gaveln som en spegel!
Om du tar ut lite vatten och kollar över ytan mot gaveln så ser du att det inte blir någon spegel effekt där, likadant om du nu stoppar ner huvudet i ett vatten fyllt akvarium utan några bakgrunder.
Inte en spegel effekt alls, bara utifrån mot en annan glas vägg, det handlar om brytning av ljus, men är nog så förvillande för oss, men inte för fisk.
Det soljus du har mellan de timmarna är ganska ofarlig, men när då någon går förbi... kabom... en präktig skrämsel skugga lovar jag dig.
Du får nog exprimentera ett tag med skuggorna och jag hoppas det löser sig för dig med tiden.
De kanske bara ska bli lite hemmastadda och modigare.
#36 - 8 juni 2007 12:04
Tänktekomma med ett mattips jag fått från en artikel i practikal fishkeeping.
Där stod att diskus gillar röd mat som dom kan studsa från botten. Om matning är ett problem kan det ju vara något att testa
#37 - 8 juni 2007 12:52
Tänktekomma med ett mattips jag fått från en artikel i practikal fishkeeping.

Där stod att diskus gillar röd mat som dom kan studsa från botten. Om matning är ett problem kan det ju vara något att testa

Tänker du på olika granulat? Granulatkornen lägger sig på bottnen och Discusarna tycker det är skönt och gott att gå och "beta" dessa. Discusarna använder sig av sin starka "sug"-kraft när de öppnar käkarna och kornen ser ut som om de "studsade" in i munnarna på dom. Kan det vara detta du menar, som studsar?
#38 - 10 juni 2007 17:44
Stort tack för alla tipsen. mitt senaste försök verkar faktiskt fungera bäst hittills. Köpt 2 st pidgeon blood red ca 8cm och livet i akvariumet har ökat betydligt. Skulle vara kul med fler i karet men då överstiger jag L/per fisk ganska rejält, så jag antar man får vänta och se.

matningen är inte direkt något problem, de betar från marken, men äter från ytan gör de inte.
#39 - 10 juni 2007 18:02
En fundering - vet du vad fiskarna matades med innan du köpte dem? Diskusar är vanefiskar och mycket känsliga för förändringar i dieten. Vill man introducera ett nytt foder får man oftast göra det succesivt genom att blanda i lite nytt foder tillsammans med det gamla fodret. När diskusarna flyttar till en ny miljö kan det bli mycket för dem att ta till sig nytt foder också. Kanske kan vara värt att testa tillsammans med alla andra goda tips du redan fått här på forumet.

Vänliga hälsninar
Torvald, Trollhättan
Har i diskusväg 2 (MR) Marlborough Red med ett 50-tal 6-dagars frisimmande yngel (glad nybliven diskuspappa) och 3 RT (RödTurkose) för tillfället.
#40 - 10 juni 2007 18:11
Torpa skrev:
En fundering - vet du vad fiskarna matades med innan du köpte dem? Diskusar är vanefiskar och mycket känsliga för förändringar i dieten. Vill man introducera ett nytt foder får man oftast göra det succesivt genom att blanda i lite nytt foder tillsammans med det gamla fodret. När diskusarna flyttar till en ny miljö kan det bli mycket för dem att ta till sig nytt foder också. Kanske kan vara värt att testa tillsammans med alla andra goda tips du redan fått här på forumet.

Vänliga hälsninar

Torvald, Trollhättan

Har i diskusväg 2 (MR) Marlborough Red med ett 50-tal 6-dagars frisimmande yngel (glad nybliven diskuspappa) och 3 RT (RödTurkose) för tillfället.

De matades med samma foder som jag har hemma: Sera discus color blue (granulat), Tropical Astacolor (flingor) samt Discus life vitlök plus (frys). Nafsar emellanåt på algtabletterna med, men det är bara diskusen som syndar. :D
#41 - 10 juni 2007 18:25
Bara dina små älsklingar käkar så skall det säkert gå fint. Då blir det troligen bättre med skyggheten också när de vant sig vid det nya karet. Håll ett öga på att alla diskusarna får i sig mat bara annars drabbas lätt de svagaste av mag- och tarmparasitproblem och slutar äta helt (och får behandlas i ett sjukakvarium). För din del verkar dock allt vara på väg att lösa sig och som bonus har du fått två nya diskusar:).
#42 - 11 juni 2007 15:40
Ja verkligen hoppas verkligen att det löst sig nu. Måste säga att allt börjar se ljusare ut. tackar än en gång för alla tipsen.

Annons