40 liters odlingskar leopard danio

#1 - 30 september 2009 07:34
Jag fick ett ryck och ville odla leoparddanoi, har aldrig provat att odla med denna sortens fiskar så jag tyckte att det kunnde vara spännande + att Arnold i Åleds fiskaaffär har nämt 2 gånger i rad hu lättlekta dom var och tyckte jag skulle prova.

Så jag satte upp mitt 40 liters kar och lade i ett myggnät som kasse för äggen att falla igenom, och lade en hornsävsväxt i mitten.

[ATTACH]23570[/ATTACH]Här är kassen och karet som jag satte upp i måndags och jag satte även i 2 hanar och 2 honor.

[ATTACH]23571[/ATTACH]I morse när jag kom upp såg jag att dom lekte.

[ATTACH]23572[/ATTACH]Och så här såg det ut under nätkassen det hade blivit ägg [SIZE=4][COLOR=magenta]jippii:d:D[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black]Det ska bli spännande att se om jag får dom att överleva.[/COLOR]

Har någon tips på föda dom första dagarna, läste något om att dom ska ha infusioner dom första dagarna och att man kan sätta i krossade salladsblad för att få det, är det någon annan som har något bra tips.
#2 - 30 september 2009 08:55
Grattis till lyckad lek :)
Infusorier menar du nog ;)
Kolla om du inte hittar nåt tips på att få igång en odling på google eller sök i trådar här om du hittar nåt.
Skulle tro att dom nykläckta småttingarna vill ha rätt fint foder.
Finns väl en hel del microkäk att erbjuda dom.
Sök runt lite bara så hittar du nog en del.
#3 - 30 september 2009 09:06
Grattis! :D
Hårdkockt rejält finsöndersmulad ägg-gula bör väl vara ett rätt bra foder till en början, med lite jäst i. Behöver säkert varieras med någonting mer de första dagarna.
#4 - 30 september 2009 09:10
Ja så heter det , kan var bra att veta det riktiga ordet om man ska söka på det:D
Får försöka se om jag hittar något, bara barnen vill ge mig lite tid här annars får jag leta ikväll när dom sover.

Och tack för tacket:p
#5 - 30 september 2009 09:15
Sultanen skrev:
Grattis! :D

Hårdkockt rejält finsöndersmulad ägg-gula bör väl vara ett rätt bra foder till en början, med lite jäst i. Behöver säkert varieras med någonting mer de första dagarna.

Tack:p, räcker det med ägg gulan eller behövs jästen också?
Hur många dagar tror ni det tar innan man kan använda artemia neuplier?
#6 - 30 september 2009 09:21
Man kan köpa nykläckt frusen artemia och mata med istället för att kläcka oxå men det är lite skoj att pyssla med det så vill du kläcka gör det ;)
#7 - 30 september 2009 09:34
drd skrev:
Man kan köpa nykläckt frusen artemia och mata med istället för att kläcka oxå men det är lite skoj att pyssla med det så vill du kläcka gör det ;)

Jag har frusen artemia neuplier hemma som jag köpt i åled jag använder ju det till pansarmalsynglen.
Är dom små nog att börja med eller ska det vara ännu mindre i början.
#8 - 30 september 2009 09:38
Jag köper LIQUIFRY NO1 till mina Galaxy yngel, funkar bra.
#9 - 30 september 2009 09:39
Tack för rådet, ska kolla upp det och om det finns i närheten.
#10 - 30 september 2009 17:01
Ohj ohj ohj det gick snabbt :) dvs med äggen :) Jag är imponerad på dina ideér och fiffigheter med yngelklaret :) KUL!!!
lycka till!!
P.s. frystorkad nykläckta arteemia gav jag till mina gaffelstjärtad yngel :) testa :)
#11 - 30 september 2009 18:22
Nubi skrev:
Ohj ohj ohj det gick snabbt :) dvs med äggen :) Jag är imponerad på dina ideér och fiffigheter med yngelklaret :) KUL!!!

lycka till!!

P.s. frystorkad nykläckta arteemia gav jag till mina gaffelstjärtad yngel :) testa :)

Tackar en liten uppfinnarsolis är jag:ptycker det är kul att klura ut hur man bäst gör grejor.
Pratade med Janne i åledsfiskaffär och frågade vad dom hade gett för mat och vi kom fram till att äggmetoden var enklast så den ska jag prova, sen om några dagar så är det artemian som gäller, när jag ser att dom är stora nog.
#12 - 30 september 2009 18:35
Håller tummarna att de överlever :) ska du ha kvar de vuxna i samma kar? eller flyttar du över de till ett annat kar?
#13 - 30 september 2009 18:40
Nubi skrev:
Håller tummarna att de överlever :) ska du ha kvar de vuxna i samma kar? eller flyttar du över de till ett annat kar?

Dom är tillbakaflyttade till 600 liters karet så nu är där bara äggen och växten kvar.:)
Jag hoppas också att dom ska överleva, går och tittar på äggen hela tiden.
#14 - 30 september 2009 18:44
Hur länge tar det för de att kläckas? dvs äggen
#15 - 30 september 2009 18:57
Nubi skrev:
Hur länge tar det för de att kläckas? dvs äggen

Bra fråga, första gången jag har tagit rom från romspridare:p
#16 - 30 september 2009 19:54
Är illa sugen på att göra något liknande fast med glaskulor i botten till ett par Smycketetror!
#17 - 30 september 2009 20:47
Sultanen skrev:
Är illa sugen på att göra något liknande fast med glaskulor i botten till ett par Smycketetror!

Blev du sugen av att läsa min tråd:D kul om man kan få fler att vilja odla lite:D.
Hoppas då att du skriver och berättar hur det går och hur det gått till.
Lycka till om du gör det.:)
#18 - 30 september 2009 21:06
Gått i tankarna på det innan men nu kom suget igen, får se vad det blir av det, hade varit väldigt roligt:)
#19 - 30 september 2009 21:14
Sultanen skrev:
Gått i tankarna på det innan men nu kom suget igen, får se vad det blir av det, hade varit väldigt roligt:)

Drömmer du om det inatt så blir det nog av:d starta gärna en tråd med bilder om du har möjlighet isåfall, man kan lära sig väldigt mycket om hur man kan gå till väga på det viset, jag vill gärna veta allt så om jag misslyckas denna gången kanske jag kan få tips av dig för att lyckas:p
#20 - 30 september 2009 21:16
Haha, skall göra det, blir dock ingenting innan alginvasionen i 400L karet är under kontroll, så otroligt tråkigt att det suger musten ur en bara att se på det...

Lycka till med äggen! När borde de kläckas?
#21 - 30 september 2009 21:21
Sultanen skrev:
Haha, skall göra det, blir dock ingenting innan alginvasionen i 400L karet är under kontroll, så otroligt tråkigt att det suger musten ur en bara att se på det...

Lycka till med äggen! När borde de kläckas?

Känner igen känslan sen jag hade dimma i mitt 310 literskar i ca 2 månader, ville bara lägga ner det, men nu är det så fint att jag inte kan sluta titta:d.
Har ingen aning när dom ska kläckas äggen kom i morse, läste någonstans om den sortens ägg tar mellan 24-72 timmar men vet inte exakt villken fisk det var om.
#22 - 30 september 2009 21:29
Jag gogglade om daniorna och kom såklart tillbaks till zoopet:D men där stod det också 1-4dygn så det är väll det som gäller.
#23 - 30 september 2009 21:32
Antar att det är viktigt att ha äggen i rätt temperatur för att de skall utvecklas?
#24 - 30 september 2009 21:37
Sultanen skrev:
Antar att det är viktigt att ha äggen i rätt temperatur för att de skall utvecklas?

Ja och frågan är villken,tror att det inte blir något av dom flesta äggen men hoppas på att det blir några yngel ivarjefall[:o]
Kommer nog att rusa till karet det första jag gör imorgon.
Skulle det inte lyckas denna gången så får jag prova igen:)
#25 - 30 september 2009 21:56
Helt rätt inställning, försök lura ut vilken temperatur som bör vara lämplig och prova lite olika, fått för mig att temperaturen är viktig, likaså cirkulationen på vattnet tror jag är rätt viktig.
#26 - 30 september 2009 22:41
efter mitt andra koppbarb misslyckande ska jag köra med ditt knep. myggnät. har läst om det förut men nu såg jag bild på det. att man ser äggen från första början gör en ju lite säkrare på yngel. än att gå runt och vänta.
Jag har svart myggnät, finns det några nackdelar med det?

Fint med bilder, lixom tagna i serie;)
#27 - 1 oktober 2009 07:18
I morse såg jag att det rör sig i några av äggen, många är mögliga men där finns åtminstone liv, ska bli spännande att se när dom kommer ut:p.

Jag har kört med 27 grader.

Jag tror inte det har någon betydelse villlken färg nätet har.

Tack.:)

Ska ta lite kort sen när jag ser yngel, om dom nu kan synas på kort:Dannars får ni väll se hur karet ser ut nu istället:p
#28 - 1 oktober 2009 15:46
Har vaktat hela dagen, man ser timme efter timme hur ynglen blir större inne i äggen, hoppas dom kommer ut snart:)
[ATTACH]23585[/ATTACH]Fick sätta en strumpa för pumpen så att dom inte ska sugas in och satte ett rör på utflåset för äggen bara virvlade rundor.

[ATTACH]23586[/ATTACH]Tittat man noga så ser man svarta prickar som är 2 och 2 det är ögonen på ynglen i äggen, trodde att dom flesta äggen var obefruktade för det kom mögel eller något som såg ut som mögel men ser nu att där är yngel i många av dom med:d
#29 - 1 oktober 2009 18:01
Vad underbart! Det artar sig!!
#30 - 1 oktober 2009 18:03
Ja och jag väntar och väntar och väntar på att den första ska komma ut det är oliiiidligt:d:p
#31 - 1 oktober 2009 18:09
Förstår det, lite avundsjuk faktiskt! Jag vill också prova nått sånt!
Antar att de du plockade ut har du sett leka många gånger i karet de brukar gå i?
#32 - 1 oktober 2009 18:13
Faktiskt inte, tog två honor som såg tjocka ut och två hanar som jag köpte samma dag så det var nog bara tur:p.

Hoppas du har samma tur när du försöker(om du försöker);)
#33 - 1 oktober 2009 19:10
ha ha, bra jobbat :D
#34 - 1 oktober 2009 20:36
Tackar.
Väntar fortfarande men dom syns mer än sist jag skrev så dom är på rätt väg.
Förhoppningsvis är dom framme imorgon.
#35 - 2 oktober 2009 09:06
Idag håller dom på att komma ur äggen, än så länge ligger dom mest på botten men ser att dom tar en liten träningsrunda då och då.:d

[ATTACH]23597[/ATTACH]Här ligger några (dom svarta strecken och någon boll men jag vet inte om ni kan se dom, annars får ni väll se den skitiga botten:p
#36 - 2 oktober 2009 09:34
Grattis!!!!!:d
#37 - 2 oktober 2009 09:44
[ATTACH]23599[/ATTACH]
Här hänger ett yngel i hornsäven, ser att många försöker simma rundor, lite nervöst om dom kommer att klara[:o] sig karet är nystartat men jag häller i filtermedia varjedag.
Ska prova att mata med ägg om några timmar när dom är mer aktiva och att fler har kläckts.
#38 - 2 oktober 2009 10:20
Börja bara inte mata för tidigt, de måste ha slut på gulesäcken först. De kommer inte äta innan och du förstör bara vattnet. Om du har några snäckor så är det bra om du stoppar i dem så de kan äta upp överblivet foder.
#39 - 2 oktober 2009 10:35
Tack för tipsen:D, ska hålla koll på gulesäcken, snäckorna stoppar jag i när jag ser att alla har börjat simma så att dom inte äter upp äggen för mig.;)
#40 - 2 oktober 2009 13:57
Har dålig känsla över deras överlevnad:(är det någon som vet hur länge dom ligger på botten efter dom har kläckts ser att några rör sig ibland men dom flesta ligger orörliga på botten, har satt i en extra luftpump så att där kommer lite bubblor med.
#41 - 2 oktober 2009 14:57
Se till att göra frekventa vattenbyten, jag hade nog bytt vatten ifrån ett av de större karen varje eller varannan dag i början, vet inte om det är befogat men skulle kännas bra iaf.

Vänta och se, yngel är väl ofta väldigt lite aktiva första tiden, de behöver ju inte ut och leta mat när de har gulesäck så varför skall de då röra på sig så mycket?:)
#42 - 2 oktober 2009 16:31
Sultanen skrev:
Se till att göra frekventa vattenbyten, jag hade nog bytt vatten ifrån ett av de större karen varje eller varannan dag i början, vet inte om det är befogat men skulle kännas bra iaf.

Vänta och se, yngel är väl ofta väldigt lite aktiva första tiden, de behöver ju inte ut och leta mat när de har gulesäck så varför skall de då röra på sig så mycket?:)

Har bytt ut en fjärdedel och hällt i vatten från det karet som vattnet kom ifrån från början, behöver jag byta ut mer tro.
Såg att några rörde sig lite igen, jag håller tummarna[:o]
#43 - 2 oktober 2009 18:12
Hej kul att det verkar gå bra för dig! :)

Ville bara säga att jag själv har odlat lite olika romspridare och varje gång tror man att det är runt 10st yngel som klarat sig, tills det gått några dagar efter de kläckts och de börjar simma, då er man fisk överallt.
Så misströsta inte, ser du 5 kan du säkert multiplicera detta med 10.
Ynglen är RIKTIGT små till en början.

Som tidigare har sagt, mata sparsamt i början och byt mycket vatten, men sug med en tunn liten slang så du minimerar risken för att suga upp en massa yngel!

Lycka till
#44 - 2 oktober 2009 18:23
aronman skrev:

Ville bara säga att jag själv har odlat lite olika romspridare och varje gång tror man att det är runt 10st yngel som klarat sig, tills det gått några dagar efter de kläckts och de börjar simma, då er man fisk överallt.

Som tidigare har sagt, mata sparsamt i början och byt mycket vatten, men sug med en tunn liten slang så du minimerar risken för att suga upp en massa yngel!

Lycka till

Tack, alltid bra att få höra av en som har odlat innan och få lite råd, dom är jättemånga och har börjat röra sig lite mer sen jag bytte lite vatten, tänkte byta lite till senare.

Har inte börjat mata ännu, enda problemet är att se hur stor gulesäcken är för dom är så små, använder t.o.m förstoringsglas för att se deras gulesäck men det är liiiitee svårt ändå, funderar på att vänta tills imorgon på morgonen med första matningen och hoppas att dom är mer simmande då, både så att jag kan släppa i sniglar som kan ta hand om avfall men också så att alla äggen är kläckta och att man ska kunna rengöra botten bättre.

Just nu när jag byttar vatten tar jag upp med en burk men sen blir det slangsugning med liten slang, får ju köra samma prosidur med pansarmalarna och dom är ju alltid på botten och där slinker dom med då och då, har en liten burk som allt landar i så att jag kan kontrollera eventuella yngel som följt med.
#45 - 2 oktober 2009 18:27
aronman skrev:

Lycka till

Tack för dom goda råden, dom verkar lite mer aktiva nu efter ett litet vattenbyte.:D
Funderar på att vänta med matning tills imorgon, tyvärr så ser jag inte ens gulesäcken med förstoringsglas så jag kan inte säga om den är kvar eller inte så det är kanske en chansning
#46 - 3 oktober 2009 17:22
Vad kul att det går så bra för dig :) Hoppas det håller sig och du får yngel som snart är hungriga efter artemia :) (stavning)
#47 - 3 oktober 2009 17:53
du kommer att få massvis med yngel där i(det fick iallafall vi) men blir inte förånad om det bara är hälften kvar efter ett par dagar. Tyvärr dog dom flesta för oss men ca 50st leer fortfarande och växer så det knakar. lycka till
#48 - 3 oktober 2009 18:59
Ja just nu går det bra men jag håller huvudet kallt för jag vet att det är en del svinn på yngel det är samma med pansarmalsynglen där ligger oftast en död varje dag och dessa verkar ännu klenare, men blir det ett litet stim så är jag nöjd.:p
Bra att du skriver det så att jag blir varnad:)
[ATTACH]23617[/ATTACH]Här är några små gynnare på rutan dom verkar trivas bäst där, hade problem att ta kort för kameran fokuserade bort dom hela tiden men till slut fattade kameran vad jag var ute efter:D
#49 - 3 oktober 2009 20:44
GRATTIS, vad gulligt litet sträck du fotat;) :D
#50 - 3 oktober 2009 20:50
OMG, så coolt, grattis till lyckad odling :D
#51 - 3 oktober 2009 21:42
Och du ska bara veta hur svåra dom här strecken var att fota, dom var helt blickstilla hela tiden men ändå gick det knappt:doch visst är det söta streck:p

Tack, visst är det coolt, att dom kan vara så små.:)
#52 - 3 oktober 2009 21:53
Ha ha, jo det är ett under att du fått dem på bild :) ska bli ku att se dem växa :D
#53 - 3 oktober 2009 21:57
Ha ha, jo det är ett under att du fått dem på bild :) ska bli ku att se dem växa :D

Japp tycker jag med, jag håller tummarna på att som ska överleva bara[:o]
jag kommer att sätta in kort regelbundet så länge det går vägen;)
#54 - 3 oktober 2009 22:04
Leoparddanio anses ganska svårodlade; befruktningsgraden på äggen och antalet yngel som överlever är lågt, tror inte att nån säkert vet varför. Vanlig zebrafisk är mycket enklare.
#55 - 3 oktober 2009 22:05
Så de är svåra, hmm då hoppas jag verkligen att du lyckas :)
#56 - 3 oktober 2009 22:07
Azur skrev:
Leoparddanio anses ganska svårodlade; det är svårt att få ynglen att överleva, tror inte att nån säkert vet varför. Vanlig zebrafisk är mycket enklare.

Hoppas att dom inte är för svåra[:o], det var Arnold i åleds fiskaffär som sa att dom var lätta och dom har odlat sådana själv i djuraffären för några år sen, men det är bara att hoppas på det bästa.[:o]
#57 - 3 oktober 2009 22:09
Så de är svåra, hmm då hoppas jag verkligen att du lyckas :)

Mm, jag gör så mycket jag kan och vågar för att lyckas, undrar bara när dom blir mer aktiva och inte bara hänger rundor överallt:p
#58 - 4 oktober 2009 07:12
Ídag när jag kom upp så såg jag att några har börjat stimma, hoppas att dom flesta gör det idag så att jag vågar suga av botten, har bara byttat vatten men inte fixat botten ännu.
Här är ministimmet:p
[ATTACH]23627[/ATTACH]

[ATTACH]23628[/ATTACH]
#59 - 4 oktober 2009 10:53
nu börjar det snart bli dags att få dem att äta och därmed börja hålla stenkoll på vattenkvaliteten
#60 - 4 oktober 2009 11:16
Sultanen skrev:
nu börjar det snart bli dags att få dem att äta och därmed börja hålla stenkoll på vattenkvaliteten

Jag har börjat att hälla i en droppe ägg med jämna mellanrum, jag bytar lite vatten 2 ggr per dag, ska kolla vattnet ikväll när jag kommer hem.
Ska sätta i någon strörre snigel när alla simmar runt så att det blir rensat på botten, just nu är där 2 skräpsniglar och 2 pychor.
#61 - 4 oktober 2009 16:07
Medan ynglen är så där små kan det vara bra att göra vattenbytena med en luftslang + luftsten. Det går långsamt men man kan vara säker på att inget yngel följer med ut.

Prova gärna stoppa i lite fler utrensade växtdelar från ditt sällskapsakvarium också och byt ut lite av de växterna nu och då i yngelakvariet. Då kommer det alltid finnas infusorier och alger och sånt som ynglen kan äta av, utöver ägg eller annat foder.

Fundera också på hur många yngel du verkligen vill dra upp till full storlek, vad har du plats för?

Grattis till odlingen, bland det roligaste i denna hobbyn tycker jag! :)
#62 - 4 oktober 2009 17:16
Olivin skrev:
Medan ynglen är så där små kan det vara bra att göra vattenbytena med en luftslang + luftsten. Det går långsamt men man kan vara säker på att inget yngel följer med ut.

Prova gärna stoppa i lite fler utrensade växtdelar från ditt sällskapsakvarium också och byt ut lite av de växterna nu och då i yngelakvariet. Då kommer det alltid finnas infusorier och alger och sånt som ynglen kan äta av, utöver ägg eller annat foder.

Fundera också på hur många yngel du verkligen vill dra upp till full storlek, vad har du plats för?

Grattis till odlingen, bland det roligaste i denna hobbyn tycker jag! :)

Tack för det tipset, det låter verkligen effektivt.

Just nu är det väldigt många yngel som stimmar det påminner om en knottsvärm.
Tyvärr är det ju svårt att få på bild.
[ATTACH]23631[/ATTACH]
Dom flesta simmar rundor idag så jag har äntligen kunnat suga av botten så gott som helt, såg att nitriten började gå upp så jag bytte lite vatten och tog vatten från 600 litaren, tänkte göra det samma snart igen.

Ska lägga i några nya växter, vågar dock inte ta ur några ännu för dom ligger och vilar på dom än så länge.

Antalet yngel kvittar, tänker mycket på att det brukar bli en del svinn men skulle det bli för mycket:pså kan jag faktiskt sälja också men tack för dom tankarna med.

Ja tyvärr har man blivit en liten odlare men spännande är det:D
#63 - 4 oktober 2009 18:29
Kul att se att det hittils har gått bra :d Hoppas att det fortsätter på det spåret
#64 - 4 oktober 2009 19:19
platypus skrev:
Kul att se att det hittils har gått bra :d Hoppas att det fortsätter på det spåret

Hoppas det med, var lite nervös när strömmen gick[:o] man visste ju inte hur lång tid det skulle ta innan den kom tillbaks.:)
#65 - 5 oktober 2009 07:24
Vad har ni för slags pumpar till så här små fiskar, jag har ett litet innerfilter med en nylonstrumpa på som jag dragit ut med klänypa för att dom inte ska komma vid insuget och ändå satt där nog en 30 döda yngel på strumpan.
#66 - 5 oktober 2009 16:48
Misstänker att du har ett för litet filter så suget/cm^2 blir för starkt för de små liven, skaffa en större filterklump och trä på en strumpa på den så skall du se att det ordnar sig:)
#67 - 5 oktober 2009 17:16
Tack för tipset men jag löste det på detta viset hittde en yngelkasse som jag lade pumpen i och fördelen med yngelkassen är att jag kan suga ut vatten utan att ynglen följer med jag lägger bara slangen i yngelkassen förutom när jag bottensuger så där var 2 flugor i en smäll:p
[ATTACH]23654[/ATTACH]Här är yngelkassen med pumpen i

[ATTACH]23655[/ATTACH]Här är ett litet stimm man kan se att dom har ätit eftersom att dom är gula om magen.
#68 - 5 oktober 2009 19:55
Owaow här går det undan, Vad skoj!!! :)
#69 - 5 oktober 2009 21:12
Nubi skrev:
Owaow här går det undan, Vad skoj!!! :)

Fullt ös, t.o.m min son sa imorse att han tyckte att dom hade växt, denna perioden är rolig för man ser från dag till dag hur dom växer:p
Har i funderingar att prova odla drottningrasbora efter att dessa har kommit till 310 liters odlingskaret på tillväxt.
Men jag får se, har ju för många projekt och för lite tid:p
#70 - 5 oktober 2009 21:35
Å fan va söta de är, ser ut som om det går super bra :) ska bli kul att se fortsättningen.
#71 - 5 oktober 2009 21:38
Å fan va söta de är, ser ut som om det går super bra :) ska bli kul att se fortsättningen.

Än så länge funkar det bra, ska börja med artemia nuplier om någon dag då blir det väll rosa magar istället:D
#72 - 6 oktober 2009 10:44
Det går fortfarande bra, har kollat värdet idag och nitriten är noll.
Min yngelkasse runt pumpen verkar fungera inga dödsfall där iallafall.:)
[ATTACH]23676[/ATTACH]Här är ynglen idag.

[ATTACH]23677[/ATTACH]Här är den som får hålla lite rent på botten, men den skiter något så alldeles så då gör den säkert sitt jobb med, det är ju faktiskt lättare att suga upp avföringen än äggrester.
#73 - 6 oktober 2009 21:52
Så illa härlig tråd att följa, varför odlar inte fler här? Hobbyodling är ju det underbaraste som finns! Måste börja med något snart, har bestämt mig för det, får se vad det blir bara, och när:D
Bilagor:
#74 - 7 oktober 2009 09:42
Sultanen skrev:
Så illa härlig tråd att följa, varför odlar inte fler här? Hobbyodling är ju det underbaraste som finns! Måste börja med något snart, har bestämt mig för det, får se vad det blir bara, och när:D

Kul att du gillar tråden:Dnär du startar en odling så starta gärna en tråd, är jätteintresserad av andras metoder, kanske jag får några tips till framtida odling:p
#75 - 7 oktober 2009 09:52
Självklart=)
Fortsätt med dina dagliga uppdateringar! trevligt att följa!
#76 - 7 oktober 2009 10:38
Här är dagen kort, försöker med artemia men det verkar inte alls popis ännu ser att dom simmar fram och rör den men sen vänder dom om, får väll prova lite då och då, dom kan ju inte leva på bara ägg;)
Annars verkar det som om här inte är några dödsfall och allt verkar gå bra änsålänge:p
[ATTACH]23705[/ATTACH]

[ATTACH]23706[/ATTACH]
#77 - 8 oktober 2009 18:56
Vad kul och treevligt för dig :) Själv sitter jag med tålamod :) och räknar ner dagarna.
#78 - 8 oktober 2009 20:28
Nubi skrev:
Vad kul och treevligt för dig :) Själv sitter jag med tålamod :) och räknar ner dagarna.

Ja stackars dig som får vänta så länge på resultat, men det är det väl värt i slutänden, vill ha rapport direkt dom har kläckts, det var väll gaffelstjärtarna.
Mina verkar fortfarande må bra, villket jag själv inte gjort idag så jag har faktiskt bara gjort ett vattenbyte, men mat har dom fått i många små mängder.
#79 - 9 oktober 2009 12:31
:) Jupp gaffelstjärtarna :) De leker nu på valiserian i 310l De håller på som kaniner de där fiskarna.
måste ner till stan och köpa en syresten, pumpen är alldeless för stor för ynglerna. De lär säker åka in i pumpen så fort de kläckts.
Bilagor:
#80 - 9 oktober 2009 14:21
Japp ,det är stor risk för det, det tar väll några veckor innan jag kan sätta i leopardena i 310 litaren för tillväxt:p
#81 - 9 oktober 2009 14:29
Detta är definitivt den roligaste tråden på Zoopet just nu, har varit kul att följa, de ser ut att må bra, har du fått dem att äta något annat än ägg än? :)
#82 - 9 oktober 2009 17:24
Det var underbart att höra att du gillar tråden:d det triggar en att fortsätta.
Nope dom tittar fortfarande på artemian som om dét är gift, provar varjedag när jag ändå ger pansarmalsynglen artemia, provade presis med finkrossad flingfoder och dom var nyfikna men tror inte att någon tog.

[ATTACH]23740[/ATTACH]Mina putsare får visst putsa varandra med.

[ATTACH]23741[/ATTACH]

[ATTACH]23742[/ATTACH]

[ATTACH]23743[/ATTACH]
#83 - 9 oktober 2009 17:53
åååh vad kul!! Håller med att din tråd är för tillfälllet det roligaste på zoopet :)
#84 - 9 oktober 2009 17:55
Tack det var kul att höra:d:p
#85 - 9 oktober 2009 17:59
fick du skeppet?
#86 - 9 oktober 2009 18:12
Nubi skrev:
fick du skeppet?

Japp full med växter, nu får du väll odla nya igen:d
#87 - 9 oktober 2009 18:27
:) nema problemas om någon månad får du ett nytt lass ;)
#88 - 9 oktober 2009 18:41
Nubi skrev:
:) nema problemas om någon månad får du ett nytt lass ;)

Fråga mig om en månad så att jag inte har så fullt att jag inte kan se ner i karen bara;)
#89 - 10 oktober 2009 20:18
Fortfarande sega på att äta annat än ägg, men nyfikna är dom man kan inte slamsuga utan att dom är med och tittar:d
[ATTACH]23781[/ATTACH]
#90 - 10 oktober 2009 21:23
Jag odlade leopard danios i en liten liten burk för ett tag sen. Ca 30 yngel överlevde. Blev ~0.5-0.7 cm stora. Då tänkte jag att det var på tiden att slänga ned dem i mitt stora kar där föräldrarna bodde...

Ingen bra ide. Två timmar efter att jag släppte i dom var alla borta.

Edit: Körde med ägg i 4-5 dagar(hade fryst in mat för flera veckor),sen gick jag över till något mini foder. Med 50% protein. Det funkade kanon.
#91 - 10 oktober 2009 21:43
grani skrev:
Jag odlade leopard danios i en liten liten burk för ett tag sen. Ca 30 yngel överlevde. Blev ~0.5-0.7 cm stora. Då tänkte jag att det var på tiden att slänga ned dem i mitt stora kar där föräldrarna bodde...

Ingen bra ide. Två timmar efter att jag släppte i dom var alla borta.

Edit: Körde med ägg i 4-5 dagar(hade fryst in mat för flera veckor),sen gick jag över till något mini foder. Med 50% protein. Det funkade kanon.

Tråkigt att du blev av med dom[:o], i det karet mina ska flytta till sen är det bara olika slags malar så där tror jag att pumpen är värsta faran men har tänkt att vänta ett bra tag så att dom är stora nog för vanligt foder och att dom inte går igenom nätet på pumpen.
Vet du vad minifodret hette som du gav?
#92 - 10 oktober 2009 22:04
Var och kikade nu, det hette TetraMinBaby :-)
#93 - 11 oktober 2009 00:47
Jag lovade ju att dra igång ett odlingsprojekt, ny tycks det inte bättre än att jag har fått ett gäng Galaxy Rasbora yngel på halsen, är fortfarande väldigt osäker på hur tusan jag kan ha hittat dem i karet där de var då det inte funnits en enda galaxy i det karet på 4 månader men ynglen är 3-5mm långa och därmed nykläckta:p :confused:

Bild på ett av de små innan det åker i ett litet 7L kar:)
[ATTACH]23792[/ATTACH]
#94 - 11 oktober 2009 07:08
Tack för att du kollade upp maten:)

Grattis till ynglen:) det var ju roligt att höra, du behöver visst bara tänka att du ska starta en odling så sköter det visst sig själv:D:p
#95 - 12 oktober 2009 08:56
solis skrev:
Fråga mig om en månad så att jag inte har så fullt att jag inte kan se ner i karen bara;)

skratt ;) I'll
#96 - 13 oktober 2009 18:14
Bra Nubi.

Här är ett nytt kort på dom små, tror fortfarande att dom inte äter artemian, varvar med artemia och ägg, får se om deras magar ändrar färg snart, ser ibland att dom tar artemia men spottar ut det igen.
Ska prova dafnier ikväll.
Annars verkar allt gå bra, har inte sett några dödsfall och dom är lika efterhängsna varje gång jag suger botten så iblan följer en eller annan med som jag får fiska upp ur burken men det verkar inte vara några problem ändå:p
Häller i filtermedia varannan till var tredje dag.
[ATTACH]23857[/ATTACH]
#97 - 13 oktober 2009 19:50
Ska bli kul när de börjar likna fisk istället för något annat ;) *fniss*
#98 - 13 oktober 2009 20:39
Ja just nu är det bara något pluttigt som fiser rundor:p
#99 - 13 oktober 2009 21:31
Härligt att de fortfarande klarar sig fint:D
#100 - 13 oktober 2009 21:35
japp, men ikväll såg jag några som hänger nära botten men simmar emellanåt, undrar om dom blir för tunga av maten, får kanske dra ner på något mat tillfälle för dom har fått ofta och många är lite runda om magen:p
#101 - 13 oktober 2009 21:38
120microgram kärlek de där små ynglen med magen full med mat;) Matar mina små galaxyyngel (om det nu är det) med krossat ciklidgranulat, fungerar ypperligt, krossar det med två teskedar och det håller sig flytande på ytan bra länge så de får tid att äta. Sen är de härligt feta med en liten rund röd knöl på magen:D
#102 - 13 oktober 2009 21:51
Ska prova lite krossad mat imorgon och se om det kan smaka:pfeta är dom nog så det räcker men det syns ju också att dom fått mat i sig dom lyser ju om magen ivarjefall.:D
#103 - 14 oktober 2009 12:11
vad gulligt!! :D kan du inte ta en jätte närbild på en av sper....ynglerna ;)
#104 - 14 oktober 2009 13:06
Nubi skrev:
vad gulligt!! :D kan du inte ta en jätte närbild på en av sper....ynglerna ;)

Ska försöka men det är inte det lättaste.:p
#105 - 14 oktober 2009 13:10
D förstår jag =)
#106 - 14 oktober 2009 14:32
Försök till närbilder, ser att om jag ska ta kort så måste jag nog putsa rutorna.:p
[ATTACH]23881[/ATTACH]

[ATTACH]23882[/ATTACH]

[ATTACH]23883[/ATTACH]
#107 - 14 oktober 2009 18:47
Visst är det trist när man tar närbilder och så är rutan smutsigt och förstör hela bilden!

sperm sperm sperm sperm ;)
#108 - 14 oktober 2009 20:50
Rutan putsad nytt försök imorgon.:p
#109 - 15 oktober 2009 09:43
http://s622.photobucket.com/albums/tt309/solis_035/?action=view&current=P1080881.flv
Försök till en liten film, får nog putsa bakrutan med:d
#110 - 15 oktober 2009 09:46
Titta vilket liv det är på dem!
#111 - 15 oktober 2009 09:51
Sultanen skrev:
Titta vilket liv det är på dem!

Ja,inte konstigt att det är svårt att fota dom:p
#112 - 15 oktober 2009 10:09
Äsh, bra kamera och tillräckligt många foton så går det alltid;)
#113 - 15 oktober 2009 10:15
Japp om jag ändå hade en bra kamera[:o]men många kort blir det varje gång;)
#114 - 15 oktober 2009 14:35
vad roligt med en filmsnutt !!
Ivkäll blir det makeover i yngelkaret och sen imorgon kväll slänger jag över de första proppellerna( gaffelstjärtad) i odlingskaret :D
#115 - 15 oktober 2009 14:57
Roligt, du får berätta hur det går:d
#116 - 16 oktober 2009 19:17
Idag blir det inget kort men ska berätta lite hur det går.

Än sålänge verkar allt funka bra, ser att dom har ett blått skimmer som en rand på ovandelen av kroppen vet inte om det är lyset eller om dom är såna från början men fint är det.

Har sett att några av dom små är lite krokiga men dom flesta är fina.

Matar nu med lite ägg och flingfoder kom på att artemian sjönk till botten och dom är inte där så mycket så dom får någon gång om dagen ifall dom hinner ta innan det sjunkit ner, annars tar städpatrullen snäcksniglar hand om det ändå:d
#117 - 16 oktober 2009 19:21
Vad är det för snäckor du har i det karet?
#118 - 16 oktober 2009 19:22
Två pyschor, några skräpsnäckor och sen satte jag i en äppelsnäcka när ynglen börjat simma.
#119 - 16 oktober 2009 19:23
:)
#120 - 18 oktober 2009 07:55
Lite nya kort, längtar till om några veckor när jag kan flytta alla till det stora odlingskaret så att man slipper bottenrensning varje dag.:p
Men dom måste vara stora nog för att dom förhoppningsvis inte fastnar i pumpen.[:o]
Försöker vänja dom vid flingfoder, men dom får fortfarande lite ägg och artemia.
[ATTACH]24016[/ATTACH]

[ATTACH]24017[/ATTACH]

[ATTACH]24018[/ATTACH]
#121 - 18 oktober 2009 19:50
Ja, städning av bottenfilter är jobbigt, man märker inte sånt i ett vanligt kar.
#122 - 18 oktober 2009 20:13
Har vanligt innerfilter i detta karet, men dom skiter så mycket(villket är tur för då vet jag att dom äter iallafall:p)att jag får suga upp det varje kväll, nu är det som tur var bara glasbotten så det är enkelt att städa men det tar sin tid varje kväll ändå.[:o]
#123 - 18 oktober 2009 21:37
Ser ut att vara rätt många yngel som simmar i karet nu :)
Bara att gratulera ju !
#124 - 18 oktober 2009 22:37
Räknat dem? ;) ;)
#125 - 19 oktober 2009 10:46
solis skrev:
Har vanligt innerfilter i detta karet, men dom skiter så mycket(villket är tur för då vet jag att dom äter iallafall:p)att jag får suga upp det varje kväll, nu är det som tur var bara glasbotten så det är enkelt att städa men det tar sin tid varje kväll ändå.[:o]

bara 5 st fiskar i odlingskaret ställer till med mycket skit ;) Får oxå städa varje dag. :) vilket kar ska de senare få gå i när de blivit lite större?
#126 - 19 oktober 2009 11:55
Tack drd.

Runt 70-80st fick jag det till.

Till 310 liters odlingskaret.
#127 - 20 oktober 2009 19:11
Här kommer en ny liten film(skulle kanske städat först men gjorde det efter istället) Fördelen är att det blir grönalger på växterna för då får räkorna lite extra att äta när man slänger växterna i räkkaret+ lite annat mums mums som fastnat däri.:p
http://s622.photobucket.com/albums/tt309/solis_035/?action=view&current=P1090552.flv
#128 - 20 oktober 2009 19:42
Härlig film:) Du vet väl att om du lägger upp den på youtube kan du direktlänka med [YOUTUBE] taggar?:)
#129 - 20 oktober 2009 20:30
AAHH!! så söta!, fy vad de vuxit :D det gick ju hur bra som helst det här! :)
#130 - 20 oktober 2009 20:47
Sultanen, jag har faktiskt ingen aning om hur man gör annars hade jag kanske gjort det istället[:o]
Kanske någon kan få mig att förstå hur man gör det, hade varit kul att lära sig, har föressten ingen aning om vad tagga betyder heller har bara läst ordet lite här och var;).

Ja visst gick det över förväntan med odlingen, undrar bara varför dom har en blå rand och blått öga men det ändrar väll sig tids nog.:p

Tyvärr så vill inte min kamera filma närbilder utan den filmar klarare längrebort, man ser hur suddiga dom närmaste blir.
Likadant när jag tar kort, typiskt:D
#131 - 20 oktober 2009 21:05
TIttade presis in i räkkaret och fick denna synen, den hornsäven som jag tog från daniokaret och lade i här är översållad med räkor så där var nog mycke mums mums;) får slänga tillbaks den i daniokaret imorgon så att där blir mer mat till räkorna:D
[ATTACH]24065[/ATTACH]

[ATTACH]24066[/ATTACH]
#132 - 20 oktober 2009 21:23
Grattis till alla yngel! Rolig tråd också, bra med uppdateringar och bilder. Perfekt att läsa när man sitter uttråkad på jobbet :(

bra jobbat!

MVH Johan.
#133 - 20 oktober 2009 22:22
Riktigt fint! Saknar mina räkor! Måste bli fler här hemma!

Ang. youtube direktlänkning så gör du såhär:

Först lägger du in din film på youtube sen tar du länken till filmen, ex.
" target="_blank">

I länken ovan är det 7mHe6FMs46o som är den viktiga biten.
För att klistra in filmen ovan använder du taggen [YOUTUBE] på följande vis:
[YOUTUBE]7mHe6FMs46o[/.YOUTUBE] (men ta bort punkten ur [/.YOUTUBE])

Hoppas det klargjorde saken:)
#134 - 21 oktober 2009 06:48
Johanski skrev:
Grattis till alla yngel! Rolig tråd också, bra med uppdateringar och bilder. Perfekt att läsa när man sitter uttråkad på jobbet :(

bra jobbat!

MVH Johan.

Tack så mycket, kul att du uppskattar tråden:Doch uppdateringarna gör jag lika mycket för er som för mig det är perfekt att titta tillbaks när man behöver veta något man gjort eller hur det såg ut och roligt att se hur dom växer med;):p
#135 - 21 oktober 2009 06:53
Sultanen skrev:
Riktigt fint! Saknar mina räkor! Måste bli fler här hemma!

Ang. youtube direktlänkning så gör du såhär:

Först lägger du in din film på youtube sen tar du länken till filmen, ex.

" target="_blank">

I länken ovan är det 7mHe6FMs46o som är den viktiga biten.

För att klistra in filmen ovan använder du taggen [YOUTUBE] på följande vis:

[YOUTUBE]7mHe6FMs46o[/.YOUTUBE] (men ta bort punkten ur [/.YOUTUBE])

Hoppas det klargjorde saken:)

Ja räkor är både roliga och nyttiga, perfekta att ha vid växtrensning som synes.

Tack för att du skrev hur man gör, ska prova det vid tillfälle, ska bli spännande att prova jag gillar att lära mig nya saker:D
#136 - 21 oktober 2009 15:03
Man måste skapa ett konto där först eller, läste en stund på reglerna på youtoube och blev bara mer och mer förrvirrad, HAr ni försökt läsa dom?
#137 - 21 oktober 2009 19:56
Man måste skapa ett konto, och jag har dragit på det för att reglerna är så himla vimsiga, och man blir totalt förvirrad.
Snabbare att göra så som du gör. Varför ska man vara som alla andra när man kan vara sig själv ;) Right :D
#138 - 21 oktober 2009 20:56
Nubi skrev:
Man måste skapa ett konto, och jag har dragit på det för att reglerna är så himla vimsiga, och man blir totalt förvirrad.

Snabbare att göra så som du gör. Varför ska man vara som alla andra när man kan vara sig själv ;) Right :D

Håller med på båda punkterna, tur att det inte bara var jag som kännde mig vimsig, efter en liten stund så kunnde man inte ens förstå det som var enkelt att läsa,(kännde mig nästan hjärntvättad)så jag slutade att läsa och gick :p

Tyckte det kunnde vara kul att lära sig något nytt men blev som ett garnnystan i huvudet istället.:d
#139 - 21 oktober 2009 21:37
Bara att godkänna och se glad ut, använder du facebook så skall du veta att de tar rättigheterna till alla bilder du publicerar där så youtube kan inte vara så mycket värre va?;)
#140 - 22 oktober 2009 07:45
Villken tur att jag inte använder facebook då, har gått med där för att se min mans släktkort och det enda jag gjort på 1-1½ månad där är att skriva 4 kommentarer och lagt in 3 kort, och det var i början, går inte ens in där längre.
Det jag försökte kolla på youtobe var om man var tvungen att betala något eller om där var någon annan hake.
Men jag blev som sagt inte klok på det, har du märkt någon nacktdel där,
lite rädd att få in skit i datorn med för vi har problem med att webbsidan kan inte visas och därför har jag svårt att svara på zoopet ibland för datorn vill inte skicka meddelande, och ibland kan jag inte ens komma in på zoopet så därför är jag lite försiktig med vad jag installerar[:o]
Detta är andra försöket att få in denna texten bara, man blir tokig[:(!]
#141 - 22 oktober 2009 12:41
Det går att klicka bort detta godkännande om att de får rättigheterna till bilderna men den är i regel iklickad om man inte själv aktivt väljer bort det.. Men men.

Irriterande att datorn kronglar. Ett användarkonto på youtube är gratis och jag skulle inte oroa mig nämnvärt för att du skulle få någon skit på datorn, möjligen Google's toolbar eller någonting liknande men skulle inte tro det heller faktiskt, bara att köra på skulle jag vilja säga, youtube ägs av google, ett av världens största företag, det är med andra ord en seriös sida:)
Bilagor:
#142 - 22 oktober 2009 13:38
Ska prova senare.
#143 - 22 oktober 2009 13:40
berätta hur det gick :D sen
#144 - 22 oktober 2009 15:24
" target="_blank">

" target="_blank">

Fattar inte riktigt hur jag ska göra, har laddat in men hur gör jag med taggar och var skriver man in och så vidare:confused:
Så här blev filmerna iallafall men skulle gärna ha fönstret som man kan se här ibland.
#145 - 22 oktober 2009 15:32

Klicka på svara med citat på det här inlägget så ser du hur jag gjort.
#146 - 22 oktober 2009 15:41
myslas skrev:

Klicka på svara med citat på det här inlägget så ser du hur jag gjort.

#147 - 22 oktober 2009 15:43
Hmmm
#148 - 22 oktober 2009 15:46
solis skrev:

kanske
#149 - 22 oktober 2009 15:47
Fel bokstav hade jag, tack för hjälpen, ler.
#150 - 22 oktober 2009 15:48
#151 - 22 oktober 2009 15:48
Du behöver inte ha med quote-taggarna dock. :)

Edit: jaha, du ändrade på det såg jag nu.
#152 - 23 oktober 2009 13:35
[attach]24121[/attach]Katt i karet

[attach]24122[/attach]Lino(min son)i karet

[attach]24123[/attach]lino

[attach]24124[/attach]
#153 - 23 oktober 2009 18:16
Kul katt och gullig grabb du har, han måste vara nyfiken i den åldern antar att han kommer bli en Akvarie tok :) Föresten vad ska du göra med fisken, sälja eller spara dem?

Har aldrig sett ett fullvuxet stim med Daino skulle vara kul och se, det var väl 70-80 stycken du fick?
#154 - 23 oktober 2009 18:50
Jippy! kul att du har lagt upp film :) duktig du är som har sån himla tålamod! *LeR*
#155 - 23 oktober 2009 19:05
Visst är dom gulliga, har det karet på ett skrivbord så att dom kan vara bakom, synd bara att jag inte hade skrapat bakrutan så hade det blivit ännu bättre.Än så länge så är det storebror som är mest fisktok på både fiske och akvarium, antingen kommer Lino tröttna på att man håller på för mycket eller så blir han lika tokig som mig och månsJa runt 70-80st var dom men man får alltid räkna med att det dör ett gäng så jag får ta ställning då hur jag gör, det hade varit fint med ett så stort stimm i mitt 600 literskar annars. Dom som köpte räkor här för någon vecka sen var sugna på att köpa några så vem vet men det får dröja till större storlek.Ja tålamod är behövligt
#156 - 23 oktober 2009 19:12
Jag känner att jag inte har det, tålamod. Men jag måste ju lära mig det oxå *skratt*
#157 - 23 oktober 2009 19:16
Nubi skrev:
Jag känner att jag inte har det, tålamod. Men jag måste ju lära mig det oxå *skratt*

Det kommer(eller så gör det aldrig det)övning ger färdighet:D
#158 - 23 oktober 2009 19:19
på jobbet har jag nog mest tålamod av alla :) Men hemma, no no no
#159 - 23 oktober 2009 19:22
Nubi skrev:
på jobbet har jag nog mest tålamod av alla :) Men hemma, no no no

Det beror nog på vad det gäller om man har tålamod eller inte:p
#160 - 23 oktober 2009 19:37
Titta titta, direktlänkade youtubeklipp :D
#161 - 23 oktober 2009 19:39
Sultanen skrev:
Titta titta, direktlänkade youtubeklipp :D

Visst börjar hon bli duktig! :)
#162 - 23 oktober 2009 20:49
solis skrev:
Visst är dom gulliga, har det karet på ett skrivbord så att dom kan vara bakom, synd bara att jag inte hade skrapat bakrutan så hade det blivit ännu bättre.Än så länge så är det storebror som är mest fisktok på både fiske och akvarium, antingen kommer Lino tröttna på att man håller på för mycket eller så blir han lika tokig som mig och månsJa runt 70-80st var dom men man får alltid räkna med att det dör ett gäng så jag får ta ställning då hur jag gör, det hade varit fint med ett så stort stimm i mitt 600 literskar annars. Dom som köpte räkor här för någon vecka sen var sugna på att köpa några så vem vet men det får dröja till större storlek.Ja tålamod är behövligt

Jo men va kul, alltid roligare om hela familjen tycker om det, och om Lino tröttnar på det så hittar han nog något som är minst lika kul, men vem kan tröttna på akvarium :), Minns själv när man var liten och såg de första akvarie fiskarna, jag blev som tokig, fast jag fick inget akvarium för än jag var 15 år.

70 Danio är mycket bra, får se hur många som överlever, jag tycker verkligen att du ska spara dem, det är så mycket roligare att ha egen odlad fisk, fast det vet du nog ganska så säkert redan :)

Lycka till och hoppas att så många firrar som möjligt överlever.
#163 - 23 oktober 2009 20:58
Funderar också på att spara dom, jag har ju fler kar att ha daniostim i:D

Måns önskan nu är att ha ett kar med bara svarta och röda fiskar i får se hur det blir, men är på god väg i mitt gamla akvarium där är mest röda och svarta, men även några med andra färger än så länge.

Lino väljer bara tetra sorter av någon anledning:)

Har tanke på att flytta ynglen till mitt 310 liters odlingskar om en vecka bara jag frisknat till från förkylningen, får också se hur stora dom som fortfarande är minst är bara[:o]
#164 - 23 oktober 2009 21:01
Ja får man bara bra hjälp så kan man lära sig ett och annat här i livet.
#165 - 25 oktober 2009 19:38
Så nu börjar det här projektet gå mot sin ände, om några dagar ska jag flytta hela skaran till mitt stora odlingskar[:o]men det ska bli skönt att slippa städa botten varje dag:).
Det som jag har sett i karet är att dom som är störst har börjat få lite guldfärg som deras föräldrar villket är kul att se.
Dom mindre är blåögda och har en blå rand, en del är väldigt små och det är därför jag inte har flyttat dom ännu, får se hur jag gör senare i nästa vecka om jag flyttar dom stora till karet och kanske låter dom mindre vara kvar, är ju väldigt ivrig med flytt:p

Här kommer några kassa kort, håll till godo:Ddimman beror på att jag hällt i filter medium.
[ATTACH]24185[/ATTACH]

[ATTACH]24186[/ATTACH]

[ATTACH]24187[/ATTACH]

[ATTACH]24188[/ATTACH]

[ATTACH]24189[/ATTACH]
#166 - 25 oktober 2009 20:52
De ser jätte stora ut!
#167 - 25 oktober 2009 21:38
Men vad härligt att projektet snart är till ända, det är liksom lite av poängen med ett projekt, att det skall ha en början och ett slut inom en rimlig tidsram:)
#168 - 25 oktober 2009 21:48
Japp ska bli skönt att få lägga ner karet[:-15], det har varit lite mycket odling på sistone och jag behöver en paus[:-89]så att men orkar med något nytt, men det är inte över ändå för man har ju resten av uppväxten kvar att se bara att det är ett nytt kar och mindre pill[:-94][:-100]
#169 - 27 oktober 2009 18:23
Antagligen sista filmningen i detta karet[:o]
lyph4qBPPjE"]

pdnHbjJhMmc"]
#170 - 27 oktober 2009 18:41
Vet ej vad som hänt med den översta den funkade först men hakade och nu funkar den inte alls, inte på youtube heller.
#171 - 28 oktober 2009 14:16
Ja då var det här projektet till ände[:o]men uppväxten får jag ju se i 310 litaren:p
Jag försökte räkna ynglen vid flytt och kom av mig efter 65 st så runt en 80 st är flyttade iallafall.
Idag så stimmade dom bra i 310 litaren och såg ut att stortrivas:p
[ATTACH]24285[/ATTACH]Här är överflytten, ska lägga dom i det lilla karet.

[ATTACH]24286[/ATTACH]Detta karet är där som ska bo nu när dom växer upp.

[ATTACH]24287[/ATTACH]I invänjnings karet innan isläpp

[ATTACH]24288[/ATTACH]några dåliga bilder, det är ju inte lättare att få kort på dom i det stora karet;)

[ATTACH]24289[/ATTACH]

[ATTACH]24290[/ATTACH]
#172 - 28 oktober 2009 14:19
Vad härligt! :D
Grattis till en lyckad odling!
#173 - 28 oktober 2009 14:22
Tack tack, får hoppas att dom flesta klarar sig till vuxen ålder med;)
Bilagor:
#174 - 28 oktober 2009 18:07
Där e ingen stor firre som käkar upp dom i 310 liters karet antar jag ;)
#175 - 28 oktober 2009 19:04
Där är pansarmalar, ancistrusar, sewellia och räkor och dom simmar nog inte direkt ut i mitten för att jaga hoppas jag[:o] har även släppt ut mina pansarmals yngel nu och dom klarar sig bra där även fast dom är på botten med pansarmalarna.
#176 - 1 november 2009 16:46
Vad kul att din odling är avslutad :) vad blir det här next?
#177 - 1 november 2009 18:34
Nubi skrev:
Vad kul att din odling är avslutad :) vad blir det här next?

Inget på ett tag, behöver vila från odling ett tag men när det kommer pansarmalsägg så kan jag aldrig låta bli dom så pansarmalsyngel blir det säkert:p
#178 - 1 november 2009 22:58
när du får från aldolfion hojta till! :D
#179 - 4 november 2009 16:04
Än så länge ser det bra ut efter flytten dom växter så att det knakar, har inte lyckats ta något bra kort ännu men sätter in ett så fort jag lyckas, dom största av ynglen har börjat få prickar presis som deras föräldrar.:)

Klart att jag skriver om jag lyckas få aldolfoier men mina verkar inte vilja leka:(
#180 - 15 november 2009 18:37
Har försökt att ta lite kort på mina danior som är i odlingskaret och detta är resultatet:)
[ATTACH]24714[/ATTACH]

[ATTACH]24715[/ATTACH]

[ATTACH]24716[/ATTACH]

[ATTACH]24717[/ATTACH]
#181 - 16 november 2009 11:40
Jag släppte i mina leopard danios yngel i mitt växtakvarie för tidigt. Dom var kanske 0.5-0.7 cm långa.
Inga problem tänkte jag. Men dagen efter var det inte ett spår av dem. Kampfiskarna hade fått sig en rejäl måltid dock.
#182 - 16 november 2009 11:47
grani skrev:
Jag släppte i mina leopard danios yngel i mitt växtakvarie för tidigt. Dom var kanske 0.5-0.7 cm långa.

Inga problem tänkte jag. Men dagen efter var det inte ett spår av dem. Kampfiskarna hade fått sig en rejäl måltid dock.

Tråkigt att höra, här ska inte vara problem för här är bara olika malar och yngel, det är ju ett odlingskar dom är i så det är anpassat till yngel, hade kampfisk där innan och den åkte ut från det karet när jag såg att den tog ancistrusyngeln så nu är det säkert, dom kommer inte över till 600 litaren innan dom är typ 2 cm eller något, så än så länge får dom gå i 310 litaren:)
#183 - 16 november 2009 20:27
Solis dina Danio ser ut som gaffelstjärtarna när de är yngel. :) Kul att de har klarat sig bra! :D
#184 - 16 november 2009 21:06
Nubi skrev:
Solis dina Danio ser ut som gaffelstjärtarna när de är yngel. :) Kul att de har klarat sig bra! :D

mm, ska blir spännande när man flyttar dom till stora karet och kan räkna dom:p
Dom flesta börjar få leopardfärgen nu villket är så gulligt med miniatyr leoparder.
#185 - 12 december 2009 18:25
Den där lilla krabaten jag hittade i mitt kar är rätt lik dina småttingar.. Det är väl bara att vänta å se vad det liknar när den blir större... :D
#186 - 12 december 2009 19:15
Den där lilla krabaten jag hittade i mitt kar är rätt lik dina småttingar.. Det är väl bara att vänta å se vad det liknar när den blir större... :D

Hoppas kan du dom är ju riktigt fina och det är kul när det kommer spontant med:D
#187 - 13 december 2009 22:20
Några färska bilder?
#188 - 13 december 2009 22:37
Tyvärr så har dessa virrpellar alltid varit svåra att fota men jag försökte och dessa blev bland de bästa[:o]taget för en stund sen, lyckas jag någon gång ta bra kort så ska jag uppdatera här med kort.
[ATTACH]25721[/ATTACH]

[ATTACH]25722[/ATTACH]

[ATTACH]25723[/ATTACH]
#189 - 14 december 2009 12:39
Är de bilderna på dina yngel?? De har blivit stora :D
#190 - 14 december 2009 12:49
Nubi skrev:
Är de bilderna på dina yngel?? De har blivit stora :D

Dom växer bra snart är dom redo för det stora karet:d
#191 - 20 december 2009 18:27
har du kunnat räkna hur många de är?
#192 - 20 december 2009 21:13
Big_Sal skrev:
har du kunnat räkna hur många de är?

Nope, jag flyttade 16 st som provfiskar till det stora karet, tror det försvunnigt några där(där är ännu svårare att räkna) men försökte presis räkna i karet som dom andra är i och får växa till sig och dom är över 30 stycken där iallafall, kommer att räkna dom när dom får flytta till stora karet men det får dröja ett litet tag till;)
#193 - 21 december 2009 11:10
Hur "slitna" blir Daniorna efter en lek?? Några av mina börjar se pensionsfärdiga ut!! :O

Den lille krabaten som sprattlar runt i mitt akvarium är det inga tvivel om var den kommer från nu... Det är en Leopard-danio!! :D
#194 - 21 december 2009 15:42
Hur "slitna" blir Daniorna efter en lek?? Några av mina börjar se pensionsfärdiga ut!! :O

Den lille krabaten som sprattlar runt i mitt akvarium är det inga tvivel om var den kommer från nu... Det är en Leopard-danio!! :D

Jag märkte ingen större skillnad men å andra sidan så släppte jag ihop dom med stimmet direkt efter lek så jag vet inte villka som är föräldrarna:)

Grattis till ditt yngel:D
Bilagor:
#195 - 21 december 2009 17:45
Hmmm.. en Danio ser riktigt vissen ut, "krokig" å smal.. gammal liksom..
Finns det någon sjukdom som börjar så? Ska man göra nått?? Jag har aldrig haft sjuka fiskar förr.
#196 - 21 december 2009 22:39
Hmmm.. en Danio ser riktigt vissen ut, "krokig" å smal.. gammal liksom..

Finns det någon sjukdom som börjar så? Ska man göra nått?? Jag har aldrig haft sjuka fiskar förr.

Har haft några såna åkommor med tiden och det slutar alltid med att dom dör(inte danio dock men andra), vet faktiskt inte om det finns något att göra för att få dom att överleva eller vad det är för något[:o]
#197 - 22 december 2009 07:30
solis skrev:
Har haft några såna åkommor med tiden och det slutar alltid med att dom dör(inte danio dock men andra), vet faktiskt inte om det finns något att göra för att få dom att överleva eller vad det är för något[:o]

Den vek hädan.. rullade in fenorna och tog ner skylten igår. Så nu får de sätta fart å plutta fram några nya så att jag inte går back på fisk affären.[:o]

Skämt åsidå, Jag är så glad att jag har klarat uppstart av ett helt nytt (Mitt första) akvarium med att 2 fiskar har dött av ålder(?) och att de har gjort en ny! :D
#198 - 22 december 2009 08:07
Den vek hädan.. rullade in fenorna och tog ner skylten igår. Så nu får de sätta fart å plutta fram några nya så att jag inte går back på fisk affären.[:o]

Skämt åsidå, Jag är så glad att jag har klarat uppstart av ett helt nytt (Mitt första) akvarium med att 2 fiskar har dött av ålder(?) och att de har gjort en ny! :D

Tråkigt med fisken [:o]
Kan ju hoppas att dom leker lite mer så att där kommer fler bäbisar som du säger.

Ja det är kul när man känner att man lyckats, nu har du ju gjort den svåra biten med karet, att få balans. Tycker det är jättekul att du fick ett danio yngel med, det är alltid spännande tills man vet vad det är, när jag fick mitt sewellia yngel och hittade den så hade jag ingen aning om vad det var men fick till slut hjälp här att identifiera den, det var många olika åsikterom villken sort det var.:D
#199 - 25 december 2009 21:54
Flyttade några leopard danioyngel.:)
[ATTACH]25958[/ATTACH]

[ATTACH]25959[/ATTACH]
#200 - 4 januari 2010 18:02
Nu har jag kanske löst mysteriet med mina "krokiga" å slitna Leoparder.. Det verkar som jag har matat förlite(!) Har ökat på lite senaste dagarna å de ser friskare ut!! Hoppas att det är så enkelt....
#201 - 4 januari 2010 19:39
Nu har jag kanske löst mysteriet med mina "krokiga" å slitna Leoparder.. Det verkar som jag har matat förlite(!) Har ökat på lite senaste dagarna å de ser friskare ut!! Hoppas att det är så enkelt....

Hoppas det men:d
Jag går i tankarna att starta upp ännu en odling på leoparder, har satt pumpen i stora karet så att det blir inkört men får se hur jag gör:p
pumpen är i ifall att jag får rycket;)
#202 - 4 januari 2010 22:14
solis skrev:
Hoppas det men:d

Jag går i tankarna att starta upp ännu en odling på leoparder, har satt pumpen i stora karet så att det blir inkört men får se hur jag gör:p

pumpen är i ifall att jag får rycket;)

Får du fler än en åt gången?? ;)
#203 - 4 januari 2010 22:42
Får du fler än en åt gången?? ;)

Japp du skulle prova det någon gång;)men jag gör ju möjligheten större genom att använda ett eget kar till odlingen;) tror det hade varit omöjligt för en sån liten att överleva i mitt 600 literskar men man ska aldrig säga aldrig:p
#204 - 16 januari 2010 12:48
Ja så var jag igång igen:p, har satt upp karet och släppt i lite fiskar så nu är det bara att vänta;)
[ATTACH]26738[/ATTACH]
#205 - 16 januari 2010 18:13
Det gick ju som en dans förra gången... så, LYCKA TILL IGEN! :D
#206 - 16 januari 2010 22:16

Visst gjorde det det men man kan inte alltid lyckas:pdet beror lite på fiskarna med om dom är villiga;) Tack för tilllyckan:D
#207 - 16 januari 2010 22:18

Hur har det gått med din lilla plutt då:)
#208 - 17 januari 2010 00:13
Solis du är otrolig!! :D Är verkligen avis att du lyckas med allt du bestämmer dig för att testa :)
Berätta vad är hemligheten! :D
#209 - 17 januari 2010 01:12
solis skrev:
Hur har det gått med din lilla plutt då:)

Den lever å frodas med de andra i gänget, den har blivit så stor å fin!:)
#210 - 17 januari 2010 09:04
Nubi skrev:
Solis du är otrolig!! :D Är verkligen avis att du lyckas med allt du bestämmer dig för att testa :)

Berätta vad är hemligheten! :D

Dom har inte lekt ännu hoppas på att dom gör det snart, lyckas med allt jag bestämmer mig för stämmer inte jag vill ju få fler sewellior och få vissa pansarmalar att leka och dom vill ju inte:( men hoppas på att dom ska leka någon gång:)
Bilagor:
#211 - 17 januari 2010 09:06
Den lever å frodas med de andra i gänget, den har blivit så stor å fin!:)

Kul att den överlever:)
#212 - 19 januari 2010 18:36
Gjorde byte mellan fiskar idag jag satte i 2 nya hanar och en ny hona så dom är 3 av varje nu och tog väck 2 av dom andra honorna(tyvärr så hade en hane hoppat ut ur karet i natt så då har jag en hane mindre:()och nu har dom börjat leka, (märkte när jag började suga botten att där låg ägg och dom ser man inte när rampen är på utan bara när rampen ligger bakom karet och lyser in )så det var bara att hälla i vattnet i karet igen:D.
Så nu är där en massa ägg och dom leker ännu, har för mig jag läst att dom leker på förmiddagen för att äggen behöver ljus ett visst antal timmar så jag vet inte när jag vågar släcka där.
Undrar om där varit ägg innan som jag städat ur eftersom att man inte ser dom med rampen men nu är där ägg iallafall, skulle filma när äggen regnade ner men batterier tog såklart slut får se hur länge dom håller på kanske kan jag filma något:)
#213 - 19 januari 2010 19:17
Lyllos!! :D
Se till att ta bilder :D
#214 - 31 januari 2010 21:47
Har varit dålig med att skriva men här kommer lite uppdateringar, i första kullen så blev dom så få yngel typ 15 st så jag satte i dom vuxna igen så att jag fick lite fler ägg :p och denna gången blev det jättemånga till min förtjusning:D.
Har tänkt att ha en del av mina olika yngel i detta karet för uppväxt, fördelen är att det är olika slags fiskar och kommer att uppfylla olika städmoment, ynglen som kommer i är 1 ancistrus, ett 20 tal fläckiga pansarmalar, några kampfiskar och några räkor och snäckor och så klart leopardaniorna så det blir ett litet bland yngelkar:)
[ATTACH]27135[/ATTACH]Ägg från den sista kullen

[ATTACH]27136[/ATTACH]Dom små svarta prickarna är ynglen som ligger i äggen.

[ATTACH]27137[/ATTACH]Förra veckans yngel

[ATTACH]27138[/ATTACH]Dom små svarta strecken till höger är nykläckta yngel från idag.

[ATTACH]27139[/ATTACH]Några av invånarna som väntar på att få komma ner i karet.
#215 - 1 februari 2010 19:03
Satte mig och räknade ynglen som satt på rutorna idag och kom upp i runt 200 st, ska bli spännande att se hur många av dessa som blir stora:)
#216 - 1 februari 2010 20:23
200 säger du! Owaow! Coolt :)
#217 - 2 mars 2010 20:25
Så nu har jag satt igång mitt kar igen, det började ju läcka och jag har fått det lagat nu.

Dom 200 yngeln blev yngel mat, hade satt i en yngelkasse med kampis och guppy yngel, inte stora alls men dom små leopard yngeln var ju inte smartare än att dom simmade in i yngelkassen och blev mat istället och tillslut så fiskade jag upp dom sista 10 ynglen och satte i en yngelkasse som dom inte kom ut ur och släppte i kampisarna och guppyna men tyvärr så dom dom ändå.:(
Men först kullen jag hade där en sådär 12 st klarade sig och har blivit runt 2 cm.

Idag har jag satt upp karet och släppt i dom vuxna och väntar på lek, ska bli spännande att se hur många ägg det blir denna gången:p
#218 - 9 mars 2010 14:09
Igår så lade dom äntligen ägg så nu är det bara vänta och se:p
#219 - 9 mars 2010 17:38
Vad skoj! Håller tummarna att de inte blir yngelmat igen ;)
#220 - 9 mars 2010 19:42
Nubi skrev:
Vad skoj! Håller tummarna att de inte blir yngelmat igen ;)

Ingen risk dom är aldeles alena denna gången inte ens en snäcka är där, nu är det bara att hoppas att lite av äggen är befruktade:)
#221 - 10 mars 2010 16:24
Idag har det börjat kläckas ägg, alla dom små svarta prickarna är yngel så döm själva hur många dom är, jag har inte lyckats räkna dom iallafall:D
[ATTACH]28479[/ATTACH]

[ATTACH]28480[/ATTACH]
#222 - 10 mars 2010 17:54
Oj vad häftigt med yngel från så många sorter och se dom växa upp tillsammans :D roligt!!!!
Bilagor:
#223 - 12 mars 2010 20:10
Idag är alla yngel frisimmande, tyvärr inget kort för det är inte lätt att ta men jag ska förklara så gott jag kan.
Tänk er en stilla sommardag när knotten är som värst i en stor svärm, så ser det ut i karet det är helt fullt med yngel uppskattar till runt 400 yngel.
#224 - 12 mars 2010 20:13
solis skrev:
Idag är alla yngel frisimmande, tyvärr inget kort för det är inte lätt att ta men jag ska förklara så gott jag kan.

Tänk er en stilla sommardag när knotten är som värst i en stor svärm, så ser det ut i karet det är helt fullt med yngel uppskattar till runt 400 yngel.

OWAooooooooooooow :D
#225 - 12 mars 2010 20:16
Nubi skrev:
OWAooooooooooooow :D

Ja det kan man verkligen säga, får se hur många som överlever, det enda som ska i där snart är några snäckor och räkor för att städa.
Inga kampisyngel iallafall dom får vara kvar i yngelkassen i ett annat kar:p
#226 - 16 mars 2010 19:57
Här är mitt knottstimm alla gula prickar är ett yngel:D har idag satt i 3 räkor och en äppelsnäcka som städpatrull får se om jag ska sätta i fler städare.
[ATTACH]28648[/ATTACH]

[ATTACH]28649[/ATTACH]
#227 - 11 januari 2011 11:25
Någon ny bild på denna yngelmix?

Fränt
#228 - 11 januari 2011 12:00
Nej dom som är kvar är vuxna nu men som sagt det blir mycket svinn, får se hur det blir denna odlingen som jag börjat med nu, får kanske slänga upp bilder i denna tråden på mina nya danio odlingar.
#229 - 13 januari 2011 14:53
Ny odling

Har nu startat en ny odling tänkte prova på röd zebradanio (4 honor och 2 hanar)och satte i dom i söndags den 9 onde där har blivit lite ägg men inte till överdrift, några nya ägg varje dag, såg dom första äggen i tisdags den 11 januari.
såg idag att där är yngel i en del av äggen och lite nya ägg.

Har nu bytt ut dom röda zebrorna mot leopard danior 4 hanar och 2 honor får se hur många dagar det tar innan dom lägger ägg.

Har haft tempen 23 grader men har idag höjt den.

Har även gjort filtret annorlunda denna gången.
[ATTACH]41130[/ATTACH]karet med leoparderan i, inte lätt att se dom.
[ATTACH]41131[/ATTACH]filterlösningen
[ATTACH]41132[/ATTACH]
[ATTACH]41133[/ATTACH]Leoparderna och zebrorna som jag odlar på omöjligt att få bra kort på[:o]
[ATTACH]41134[/ATTACH]
#230 - 14 januari 2011 19:24
Har idag fått ett gäng ägg av leopard daniorna, tänkte dom skulle få gå där tills imorgon.
Såg ett yngel som hade kommit ur ägget efter zebrorna, kan inte svära på att den däremot finns kvar, av någon anledning så hoppar daniorna ner i en minimal springa och kommer ner till botten så den kanske är uppäten.:mad:
ja ja fortsättning följer.
[ATTACH]41195[/ATTACH]Äggen är dom runda ljusa bollarna
[ATTACH]41196[/ATTACH]
#231 - 15 januari 2011 16:19
Idag satt där en massa yngel på rutorna där är alltid fler än man tror, har också flyttat tillbaks leopard daniorna till 600 litaren.
min plan är att när alla är frisimmande så får alla pansarmalsyngel flytta hit och städa botten så slipper dom vara i yngelkassar.

har också matat daniorna för första gången idag.
Typiskt nog är där en massa yngel bakom filtermattan men jag tror dom klarar sig ganska bra där ska flytta dom efter hand som dom börjar simma runt inte så lätt att ta dom när dom sitter på rutan, vill ju helst ha alla på samma sida av filtermattan.

[ATTACH]41232[/ATTACH]yngel som sitter på rutan
#232 - 16 januari 2011 14:25
Här är lite nya bilder, alla pricka är ett yngel så myggstimmet börjar tidigt i år[:o]

[ATTACH]41286[/ATTACH]
[ATTACH]41287[/ATTACH]
#233 - 16 januari 2011 14:47
Vilken storm! :o
#234 - 16 januari 2011 17:23
Ska bli spännande att se hur många som klarar sig denna gången, filtret känns yngelsäkrare ivarjefall.
Längtar tills jag kan släppa i pansarmalsynglen där.
#235 - 16 januari 2011 17:26
Kanske sätter igång min odling imorgon om jag får ett ryck, man blir ju inspirerad av din. ;)
#236 - 16 januari 2011 17:29
Gör det så jag får kolla in någon annans odling med, kunde var kul att jämföra sätten och hur det går med:):p
#237 - 16 januari 2011 17:33
Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Platsen blir det övre 222l, en hink eller kanske någon plastbytta? Helst skulle jag ha ett nano men jag det är nog inte aktuellt.
Filter är ett annat problem som jag inte löst. Hur mycket cirkulation klarar de?
#238 - 16 januari 2011 17:36
jag har ganska svag stråle jag satte en slang på utflåset och har det mot bakrutan upp över vattenytan, försöker kolla så det inte blir för strängt för dom att simma
#239 - 16 januari 2011 17:47
Jag kom just på att jag har ett 650l/h jag kan använda, luftpumpen med filter låter fööör mycket.
#240 - 16 januari 2011 21:47
Aha planeringarna och funderingarna börjar komma igång på allvar;)

det du mest måste tänka på med filter är att det ska suga in så lite som möjligt på ett ställe utan försöka få en stor sugyta så att ynglen inte fastnar och ej komme loss för det går inte att sätta nylonstrumpa eller något sånt ivägen för dom blir bara fisksylta då.
Jag gjorde ett jättefilter på mitt fluval(tror jag det är) och en filtermatta ivägen, kollar du i början av tråden så ser du hur jag gjorde förra gången, tror du ska titta några sidor framåt för jag har för mig att jag ändrade på det efter hand.
#241 - 16 januari 2011 21:53
Jag har en karta filtermatta i storleksordningen bäddmadrass från min beställning från Tyskland, borde räcka att göra något av. :p
#242 - 16 januari 2011 22:02
Låter bra, låt inspirationen flöda nu.
#243 - 16 januari 2011 22:06
Jag följer Guru Solis så blir allt bra! ;)
#244 - 16 januari 2011 22:22
[:-2][:D][:-98]gott:D
#245 - 24 februari 2011 12:26
[ATTACH]42574[/ATTACH][ATTACH]42575[/ATTACH]

Det som återstår av min odling är 7 st rödzebror, har tänkt att flytta dom idagarna eftersom att karet ska få en annan uppgift nu.:)
#246 - 25 februari 2011 17:54
OWAOW!!! Vad stora de har blivit solis :D
#247 - 25 februari 2011 17:55
solis skrev:
[ATTACH]42574[/ATTACH][ATTACH]42575[/ATTACH]

Det som återstår av min odling är 7 st rödzebror, har tänkt att flytta dom idagarna eftersom att karet ska få en annan uppgift nu.:)

Vad för uppgift?!?!
#248 - 25 februari 2011 21:08
Tror jag ska ha det till ett kar där överflödsväxterna ska vara i och kanske mina redstripe corydoras och rödare räkor, går och velar om jag ska ha det uppe eller inte, det hade underlättat att ha någonstanns att sätta växterna när dom blir för många tills dom kommer vidare men samtidigt så vill jag egentligen ha färre kar nu när sommaren är i antågande kan ju faktiskt inte ägna min mesta tid till fiskarna när det börjar bli uteväder, velig är jag och får väll vara det ett tag till tills jag bestämt mig.

Annons