40-liters akvarium

#1 - 27 maj 2005 20:53
Hej! Idag köpte jag ett 40-liters akvarium med lysrör, pump, doppvärmare, filter, två "prydnadssaker" och två växter. Jag undrar om någon vet hur många fiskar jag kan ha, vilka sorter i så fall, och hur stort utrymmet ska vara för att de ska simma och uppnå maximal längd, och vilka som kan handskas med varandra. Jag ska köpa fiskarna på måndag eller tisdag och undrar då vilka jag ska köpa.
#2 - 27 maj 2005 20:57
[QUOTE=EricoJunior]Hej! Idag köpte jag ett 40-liters akvarium med lysrör, pump, doppvärmare, filter, två "prydnadssaker" och två växter. Jag undrar om någon vet hur många fiskar jag kan ha, vilka sorter i så fall, och hur stort utrymmet ska vara för att de ska simma och uppnå maximal längd, och vilka som kan handskas med varandra. Jag ska köpa fiskarna på måndag eller tisdag och undrar då vilka jag ska köpa.[/QUOTE]

Vilka mått är det på karet??
Gå in på artbeskrivningarna och kolla vad gillar.
En bra riktlinje är 1 cm fisk/ 1 liter vatten...
#3 - 27 maj 2005 21:13
Har måtten

Hej hej. Mina mått är: Längd framsida: 47cm (lite som en halvcirkel), baksidan är ca 40cm, bredden är 15cm, höjden är 30cm
#4 - 27 maj 2005 21:15
satsa på 5-10 st tetror, kanske kardinal eller neon
#5 - 27 maj 2005 21:44
Pansarmalar och guppy?

Skulle pansarmalar och guppy trivas i mitt akvarium? Jag har engelsk sjösten, så pansarmalarnas skäggtömmar klarar sig nog. Funderar på att ha guppy, neon¨- eller kardinaltetra o pansarmalar. Tack
#6 - 27 maj 2005 23:18
pansarmal tror jag vill ha mer plats och va i stim men kolla artbeskrivningen ifall jag har fel.

neon rekommenderar jag inte utan ta kardinaltetra istället.
den blir något mindre och tycker personligen den är finare då den har mer färg än neon.

guppy skulle gp bra.
#7 - 28 maj 2005 05:13
Om du har angett rätt mått på ditt akvarium så är det inte 40l, utan 18. Och då är det nog tyvärr för litet för alla ovan föreslagna fiskar. Det du kan ha i 18l är ett par med kampfisk eller möjligen ett litet gäng kardinalfiskar (ej att förväxla med kardinaltetror). Dock kommer det bli en hel del jobb med vattenbyten för att hålla ett så litet akvarium i trim =/
#8 - 28 maj 2005 06:59
Nej

Jag lover det är 40 liter, det stod det på förpackningen. Jag kanske skrev eller mätte fel, fast det är 40 liter.
#9 - 28 maj 2005 07:51
Pansarmalar vill vara 6 stycken för att trivas, så de kommer att ta upp den mesta platsen i det lilla akvariet.
Något jag själv skulle vilja ha i ett sånt litet akvarium är Endlers Guppy (ofta måste man beställa dem genom djuraffären), Amanoräkor och ganska rejält med växter.... jag tror att det skulle bli ett rätt intressant akvarium....

Annars kan du ju alltid ha Snäckskalslekare, roliga och tåliga ciklider som bara blir 2-4 cm stora...
#10 - 28 maj 2005 08:31
Bottenfiskar?

Finns det inga bottenfiskar jag kan ha i mitt 40-liters? Skulle jag kunna ha en [color=black]Otocinclus cocama[/color] (sebraoctocinlus tror jag handelsnamnet är)? Till Tant Nancy: Vad heter cikliderna som blir 2-4cm?
#11 - 28 maj 2005 13:38
Även om du frågade Tant Nancy så ger jag dig en länk till en snäcklekare i lagom storlek.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
#12 - 28 maj 2005 14:36
Tack Ellinor

Tack Ellinor, fast jag tänkte någon ciklid (2-4cm) som klarde pH7, och inte lever i så stort stim
#13 - 28 maj 2005 14:47
Den fisken Tant Nancy rekommenderade är en annan form av snäcklekare, så de har samma krav.
#14 - 28 maj 2005 16:03
Val av fiskar

Vilka fiskar kan jag ha tillsammans, så de inte bråkar o nafsar på andras fenor? Blir black molly och platy fullvuxna i 40-liter? Skulle jag då också kunna han en "svart kuhliiål"?
#15 - 28 maj 2005 22:08
svart kuhli vill ha 40liter
platy 60L och black molly 70L

själv hade jag nog satsat på 1-2 kuhli och några platy.

ser inte bra ut om det är för mycket fisk,
har 5 kardinaltetrot i 37L oich ska inte ha fler då det skulle bli för mycket enligt min mening.
#16 - 29 maj 2005 08:06
Zebraotocinclus

skulle jag inte kunna ha en [color=#800080]Zebraotocinclus[/color]? kan inte se den eftersom jag är inte goldmedlem
#17 - 29 maj 2005 08:29
Den är nog svår att få tag i, den "upptäcktes" först 2000/2001 och jag har inte hört talas om den tidigare. Dock är jag ingen fiskexpert så den kanske är vanligare än jag tror?

Den blir ungefär 3,5 cm lång så jämför med andra otocinclus som blir så långa och se vad de har för krav på akvariemått samt temperatur och ph.
#18 - 29 maj 2005 08:53
Men...

Jag kan väl ha två stycken [color=#0000ff]Multifasciatus big eye[/color] (är inte goldmedlem, så jag kan inte kolla den). Jag vet att honan blir 3cm, hanen 4,5cm. Kan inte någon skriva svårighetsgrad, temperatur och pH-värde(tänkte kanske köpa fiskarna i dag när vi åker iväg? Tack på förhand
#19 - 29 maj 2005 09:25
Ett hett tips är att fiskar från de Afrikanska sjöarna vill ha "högt" pH och KH, är det samma sjöar de lever i blir det alltså ungefär samma krav på vattnet.
Vill du komma ned i pH kolla på Amerikanska ciklider.
#20 - 29 maj 2005 11:36
Multifasciatus är en lättskött fisk och väldigt tålig. Du behöver nog bara köpa en kalksten eller två för att få upp ditt pH och kh till lite lämpligare nivåer. Det du också kan göra är att hälla i en tesked bikarbonat efter vattenbyte, då höjs kh och ph. Du bör inte ha någon värmare till dem eftersom de vill ha svalt och syrerikt vatten. En pump som cirkulerar vattnet rejält är också ett måste, åtminstone 300 l/timme borde du nog ha i pumpkapacitet. Tänk också på att de behöver snäckskal för att trivas... och trivs de så har du snart en svärm med små yngel i snäckan...
#21 - 29 maj 2005 14:56
Dvärggurami

I dag var jag i Linköping (ca fem mil bort från mig), och då köpte jag två dvärggurami en hane och en hona. Hoppas de kommer trivas.
#22 - 29 maj 2005 17:54
Dvärggurami

Idag köpte jag två dvärggurami till mitt akvarium
#23 - 29 maj 2005 18:09
Igentligen är ju 40l för litet för dvärggurami. Men det borde gå. Men då kan du bara ha nån fisk till eller så.
#24 - 29 maj 2005 18:53
Ja

[QUOTE=gladhertha]Igentligen är ju 40l för litet för dvärggurami. Men det borde gå. Men då kan du bara ha nån fisk till eller så.[/QUOTE]

Jag har bara mina två dvärggurami. Tänker inte skaffa fler på ett tag.
#25 - 30 maj 2005 05:20
De är rädda

I går släppte jag ner mina gurami ungefär vid 18,00. Jag har haft släckt hela tiden. Men nu är de jätterädda. Är det för att de kommit till ett nytt ställe? När slutar de vara rädda? Så fort jag tände imorse simmade de ner och gömde sig i hörnen.
#26 - 30 maj 2005 12:13
Har du tillräckligt med gömställen då? Tätt med växter? rot? sten? kruka?
#27 - 30 maj 2005 12:15
Jag har ingen erfarenhet av dvärggurami, men ett tips är att akvariumet ska så i ett lugnt hörn, mycket växter eller annat så de kan gömma sig, inget pillande i akvariumet tills de vänjer sig vid sin nya miljö. Ha ljuset på 10-12 timmar som du brukar och mata försiktigt. En aldeless för nervös eller sjuk fisk äter inte.
#28 - 30 maj 2005 14:35
får ge dom lite tid.

mina kardinaltetror va väldigt skygga när ja hade köpt dom men nu ett par månader senare så skiter dom fullständigt i mej när ja kör ner min blåa plastpinne för att puffa till javamossan till exempel.
#29 - 2 juni 2005 16:22
Mina mosaikgurami var också nervösa i början. De gömde sig bland växter m.m. Det har dock blivit mycket bättre, de är riktigt kaxiga och är framme vid rutan när man tittar till dem. Man kan till och med klappa dem på ryggen numer.

Lycka till // Christian
#30 - 3 juni 2005 13:37
Guppy?

Skulle jag kunna ha två eller tre guppy i mitt akvarium tillsammans med mina dvärggurami, och kanske någon bottenfisk?
#31 - 5 juni 2005 10:04
Mitt råd är att köpa 2 Otocinclus. Sedan om du nu vill 1 guppyhane och 2 honor. Alltid fler honor en hanar. :) Men honorna är ju färglösa för de mesta så då kanske platy passar bättre? Eller så har du bara 3 guppyhanar och inga honor. Fasst då får du ju inte yngel i för sig.

Annons