4 mm Glas/akvariestorlek.....

#1 - 11 december 2004 17:23
Behöver lite hjälp med mina planer...

Håller på att tillverka en akvariehylla för sex akvarier i garderoben och jag är lite osäker på akvariestorleken.
Jag har tillgång till 4mm glas och planen är att limma dom 30cm höga 55cm långa och 45 cm breda dvs 86 liter.

Vågar jag köra på dessa mått eller ska jag minska?
Behöver jag tvärstag och i så fall hur många?

Jag har även tänkt att låta glasmästaren borra hål i bottenglasen för att installera ytavrinning eftersom jag vill ha nöjlighet att seriekoppla alla burkar bra eller dålig idé?

Tacksam för svar
#2 - 11 december 2004 17:35
Ursprungligen skickat av micke eklund
Jag har även tänkt att låta glasmästaren borra hål i bottenglasen för att installera ytavrinning eftersom jag vill ha nöjlighet att seriekoppla alla burkar bra eller dålig idé?

Verkar mycket vettigt att göra det från början. Jag håller på att mixtra med det nu och har redan märkt att vattenkvalitén blir stabilare trots att jag ännu inte har alla hopkopplade. Se bara till att du kan ta ur något ur cirkulationen, eller att genomcirkulationen är svag och du har eget filter i varje burk. Jag har inte bestämt hur jag skall göra, jag håller på att testa olika lösningar.
#3 - 11 december 2004 17:37
Dom måtten ska gå bra.
Jag skulle ha ett tvärstag.
Borra hål i bottenglaset....jag är tveksam till det med så tunt glas.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 december 2004 17:38
Tvärstag tror jag inte behövs däremot längsgående stag, däremot är jag lite skeptisk till att borra så tunt glas eftersom det brukar bli väldigt skört vid borrhålet.
#5 - 11 december 2004 17:41
Glömde skriva varför svag cirkulation eller koppla ur ett och ett: Dels om man vill ha karantän, dels om man har väldigt små yngel, dels om man matar med foder som rinner bort, dels om man vill ändra temperaturen för regnperiodsimulering, om man vill ändra vattenkemin, osv.

Det låter kanske på min beskrivning som om man inte vill ha dem ihopkopplade, men när väl ynglen tagit sig förbi pyttestadiet och de är i "mata-bytavatten"-stadiet har jag på bara några veckor märkt fördelarna.
#6 - 11 december 2004 17:44
skall karen vara lodrät eller vågrät?...
om du har 2 kar brevidvarann, gör ett på 110cm och sätt en skica glas i mitten .. kanse, så har du ju ditt mittstag.
#7 - 11 december 2004 17:47
Du kanske kan ha hjälp av detta.

http://www.fnzas.org.nz/glassthickness.0.html
#8 - 11 december 2004 19:22
Kanon tack för snabba svar...

Borra hål i bottenglaset....jag är tveksam till det med så tunt glas.

däremot är jag lite skeptisk till att borra så tunt glas eftersom det brukar bli väldigt skört vid borrhålet.

Oki då skippar jag det projektet.
Någon som har en smart lösning att kunna seriekoppla akvarier utan att oroa sig för översvämmning?
Jag vill ha dom seriekopplade eftersom jag i första hand ska ha dom till akvarieväxtodling och kunna tillföra Co2 i alla burkar samtidigt.

om du har 2 kar brevidvarann, gör ett på 110cm och sätt en skica glas i mitten .. kanse, så har du ju ditt mittstag.

Glaskivorna jag har är på 65*85 cm så det funkar inte tyvärr annars var det en bra idé.

Jag har sågat till hyllan så att varje hyllplan är 58cm, den totala längden på bygget kommer att bli 130cm.

#9 - 11 december 2004 19:28
Du kanske kan ha hjälp av detta.

http://www.fnzas.org.nz/glassthickness.0.html

Suveränt tack...
#10 - 11 december 2004 20:45
Ursprungligen skickat av MagicFingers
skall karen vara lodrät eller vågrät?...

Hur har du täng här då?
/Lasse
#11 - 11 december 2004 21:53
Ursprungligen skickat av micke eklund
...Någon som har en smart lösning att kunna seriekoppla akvarier utan att oroa sig för översvämmning?...

På min zoon har jag bild (http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=125965&gid=201278) på nivåavrinning utan att borra i glaset. Tyvärr ser den rätt klumpig ut men i en garderob går det väl an. Har inte kört den mer än till och från under några veckor, men hittills har det fungerat utmärkt. Har som mest kört 1000L/h genom den, då låter den som en spolande toalettstol och nivån steg 3-4 cm i övre burken. 100L/h är nog mera lagom.

Rören till en sådan här kostar nästan 300 kr så det är kanske billigare att köpa tjockare glas till en kortsida på karen och borra den?

Mellan två kar på samma nivå fungerar ett U, eventuellt kan du gardera med uppåtböjda ändar för att inte få luftbubblor i dem.

Annons