4 mindre kar

#1 - 9 december 2009 22:46
Farligt att börja med dessa akvarium :) Nu är ena projektet i princip klart å då har jag redan börjat fundera på nästa ;) Tänkte bra få lite förslag från ni som kan :)
Har en möbel i hallen som passar perfekt till 4 mindre kar å tror det skulle bli riktigt snyggt :) Utan å ha mätat så tror jag dom kommer isf att hamna mellan 40-60L. Nu är ju frågan vad jag ska ha i dom bara?
Fick också en liten fundering på om man skulle göra en kanal mellan 2 av dom :) Vad tycker ni?
Kom gärna med lite förslag, ska ut å jobba en stund nu men tillbaka senare :)
#2 - 9 december 2009 23:27
Jag röstar på ett med räkor och snäckor, ett med rasboror :)
#3 - 10 december 2009 00:38
Säg om du kör 4 kar tex. 2 på 40 och 2 på 60 eller nått: Om du har nått kar på 60L el. mer skulle jag som ciklidintresserad nog ha mångbandad snäcklekare eller nån apistogramma. Ett kar skulle jag nog köra levandefödare typ blackmolly och/eller guppy med någon av de minsta corydorasarna, men iaf minst två kar med ciklider som sagt:).
#4 - 10 december 2009 00:47
Har hittat mycket jag vill ha ju :) Gillar ju l-malar så några av dom mindre där vill jag ju gärna ha :) Sen så måste jag ju bara ha några små pansarmalar också. Lär nog bli några Danio margaritatus är ju bara hur fina som helst. Å sen kommer jag nog vilja ha dvärg kulfisken i nått kar också. Å sen några av dvärg cikliderna. Är ju en början iaf :) Så imorn får man börja limma ihop kar. Har ju bara 5st som ska göras om jag nu får igenom alltihop där hemma men hon lät då ganska positiv iaf :) Ska göra ett lek kar till mina kampfiskar också :)
#5 - 10 december 2009 00:50
Rooster skrev:
Säg om du kör 4 kar tex. 2 på 40 och 2 på 60 eller nått: Om du har nått kar på 60L el. mer skulle jag som ciklidintresserad nog ha mångbandad snäcklekare eller nån apistogramma. Ett kar skulle jag nog köra levandefödare typ blackmolly och/eller guppy med någon av de minsta corydorasarna, men iaf minst två kar med ciklider som sagt:).

Jo jag kommer nog köra 2 kar där jag har ciklider. :) Nått förslag på vad man ska ha tillsammans med cikliderna eller ska man bara ha ciklider? Däremot kommer alla kar att vara lika stora, ska mäta idag hur stora dom blir.
#6 - 10 december 2009 14:20
tycker att du bara ska ha ciklider
#7 - 10 december 2009 14:50
tycker som vissa andra har sagt att du kan göra på typ någon form av ciklid i något av 60 liters akvariumen och sen någon levandefödare i de mindre karen^^.
#8 - 15 december 2009 00:21
Sådär nu är projektet på g iaf :) Limmade ihop 2 av karen ikväll å dom andra 2 blir imorn, Dom kommer att hamna på ca 50l lite mindre än jag trodde men det funkar iaf. Får köra på dom minsta av dvärgcikliderna, har inte bestämt exakt vilka än, beror lite på vilka jag kan få tag på åsså vill jag ha några som är någorlunda lättlekta. Sen ska jag ha ett kar med Dvärgkulfiskar. Sen får vi se hur jag gör om jag flyttar över lite från det större karet å tar nått annat dit.
#9 - 15 december 2009 01:40
Apistogramma är roliga och snygga, om du ska odla på dem så ska du akta dig för stimfiskar, men endler och bilbukar hade varit snyggt som kompliment till cikliderna och dom är inte yngeltjuvar.
#10 - 15 december 2009 01:42
4 räkburkar givetvis! Fisk "skall" man ha i större kar :) Iaf vad jag anser. räkor kommer till sin rätta i mindre burkar, möjligen någon microrasbora men att dvärgciklider fungerar fint i så små kar håller jag inte med om. Möjligen att de "trivs" men de kommer inte till rätta på så liten yta.
#11 - 15 december 2009 01:50
Men många odlar sina apistogramma i 60l, borde betyda att dom trivs.
Bilagor:
#12 - 15 december 2009 02:04
Nja inte blir det då 4 räkburkar iaf. Var ju tänkta som fiskkar.
Ja dom är ju det :) Har tittat på baenschi & borellii, sen har jag också tittat på lamprologus speciosus & brevis, Nannacara anomala. Sen så kanske några små pansarmalar i ett å kanske nån annan liten mal. Nått för slag på vad man kan ha med dvärgkulfisk å hur många av dom kan man ha tillsammans?
#13 - 15 december 2009 02:12
Med dvärgkul fisken kan du nog inte ha något mer, det var därför jag inte skaffade de underbara men djävulska fiskarna.
Du kan nog ha tre kulor om en är hane, hur man ser det vet jag inte :p
#14 - 15 december 2009 02:16
Jasså är dom små jävlarna så elaka :) Tycker det borde finnas nått som klarar sig hos dom små krabaterna :)
#15 - 15 december 2009 02:30
Äsch! Om karen inte är större än 60 liter behöver man kanske inte mycket mer än tre stycken kulisar. Men... du kan väl göra ett till riktigt bräckvatten och ha lite skojiga filurer däri? ; )
#16 - 15 december 2009 02:31
Pickles skrev:
Äsch! Om karen inte är större än 60 liter behöver man kanske inte mycket mer än tre stycken kulisar. Men... du kan väl göra ett till riktigt bräckvatten och ha lite skojiga filurer däri? ; )

Något bra förslag? :)
#17 - 15 december 2009 02:35
timpz skrev:
Jasså är dom små jävlarna så elaka :) Tycker det borde finnas nått som klarar sig hos dom små krabaterna :)

Dom ska visst vara värre än sina större kusiner. Du får slänga upp en tråd på övriga fiskar och fråga ;)
#18 - 15 december 2009 02:38
Saturnus80 skrev:
Dom ska visst vara värre än sina större kusiner. Du får slänga upp en tråd på övriga fiskar och fråga ;)

Annars får jag lov att köra på en hane & 2-3 honor. Måste ju bara ha dom :)
#19 - 15 december 2009 03:47
Man kan ha lite humlefiskar (fantastiskt söta! Rätt lättlekta också har jag förstått) gobysar av olika slag.. och naturligtvis black molly. Synd att de flesta bräckisar blir så rackarns stora!
#20 - 15 december 2009 14:08
timpz skrev:
Annars får jag lov att köra på en hane & 2-3 honor. Måste ju bara ha dom :)

Ta en sväng i på kulfisktråden och hör hur det ska inredas osv. :)
#21 - 15 december 2009 14:43
Vad du kan ha med kulfiskarna är väldigt individuellt. Vissa dvärgkulor är jättesnälla, men andra kan va riktigt elaka. Jag har otocinclusar med mina. Vissa kan hålla räkor med sina, men mina kalasade på körsbärsräkorna jag släppte ner, ska jag prova med ett par amonoräkor och hoppas att dom är lite snabbare.

mvh Tim
#22 - 15 december 2009 15:03
Dvärgkulfiskhanar ser man på om de har smårynkor runt ögonen och ett band längs med buken. OBS! de kan inte vara för unga för det är nåt som blir tydligare med tiden och alla har inte båda dessa saker och det är individuellt hur starkt det syns. Honor är ofta lite större och rundare.

De är lustiga små krabater och min inkörsport till akvariemanin:)

Testa att odla dessa om du vill ha en liten utmaning med betoning på liten:d
#23 - 15 december 2009 22:00
Blir definitift ett kar med dvärgkulfiskar :) Sen får man se om dom går själva eller inte, men lite odling får man väl prova sig på framöver :)
Limmat ihop dom 2 återstående karen idag :) Så imorn blir det att fylla upp å se om allt är tätt. Får se om det blir att fixa lite bakgrunder å inredning imorn då :)
#24 - 15 december 2009 22:44
Bilder!?

Låter som ett spännande projekt! Dvärgkulfisk skulle jag verkligen vilja ha också, men det är ju som sagt få andra de trivs ihop med :/
#25 - 15 december 2009 22:52
Rockdoll skrev:
Bilder!?

Låter som ett spännande projekt! Dvärgkulfisk skulle jag verkligen vilja ha också, men det är ju som sagt få andra de trivs ihop med :/

Inte så mycket att visa än. Kanske kommer imorn :)
#26 - 21 december 2009 03:05
Har varit lite dålig på att uppdatera ett tag. Men nu är iaf alla karen igång, men bara fisk i 2 å är väl inte riktigt klart än heller. I ett av karen går 4st Neolamprologus splendens ska väl bli 2st sen om det blir nått par. Sen ska jag ner å höra imorn om han kan beställa hem 6st Lamprologus speciosus som jag vill ha i det andra karet åsså dvärgkulfiskar till det tredje. i det fjärde går för tillfället 10st pandapansarmalar, 5 kardinaltetror 5 drottningrasboror å 2 Otocinclus macrospilus som han på akvarieaffären trodde var ett par så for hoppas på yngel i framtiden :) Men jag vill nog ha nån dvärgciklid i det karet men vet inte riktigt vilken än. Lutar åt Apistogramma borellii, Apistogramma baenschi eller Mikrogeophagus ramirezi. Ska försöka ordna några bilder imorn :)
#27 - 22 december 2009 14:07
timpz skrev:
Har varit lite dålig på att uppdatera ett tag. Men nu är iaf alla karen igång, men bara fisk i 2 å är väl inte riktigt klart än heller. I ett av karen går 4st Neolamprologus splendens ska väl bli 2st sen om det blir nått par. Sen ska jag ner å höra imorn om han kan beställa hem 6st Lamprologus speciosus som jag vill ha i det andra karet åsså dvärgkulfiskar till det tredje. i det fjärde går för tillfället 10st pandapansarmalar, 5 kardinaltetror 5 drottningrasboror å 2 Otocinclus macrospilus som han på akvarieaffären trodde var ett par så for hoppas på yngel i framtiden :) Men jag vill nog ha nån dvärgciklid i det karet men vet inte riktigt vilken än. Lutar åt Apistogramma borellii, Apistogramma baenschi eller Mikrogeophagus ramirezi. Ska försöka ordna några bilder imorn :)

Jag var och köpte nya fiskar igår, och då hade de små dvärgkulfiskar i ett kar. De är verkligen hur söta som helst! Nästan ännu sötare i verkligheten än på bild :P

Jag ser fram emot bilder!
Bilagor:

Annons