Fick idag en "påse" med 4 klogrodor från min brors dotter som inte brydde sej om dom något större.. Släppte ner grodorna i ett av mina 240 liters kar med messt små fiskar i..Det jag nu undrar är: Behöver grodorna någon sorts "torr" plats över ytan eller är de i vattnet hela tiden? Räcker det att enbart mata med röda mygg 1 gång om dagen? Hittar de maten själv eller måste jag "ner" till dom? Hur gammal kan en klogroda bli? Förökar dom sej i akvarie? Kan man se någon könsskillnad?? Tacksam för svar... Vill ju att dom ska få det någorlunda bra här hos mej alla fall.. (dom var i ett 20 liters akvarie med guppy innan-ska nog "rädda" guppyn oxå :))
Jag har två stycken i mitt 450L kar och de behöver inte någon land del.
Jag matar mina med rödamygg, svartamygg, räkmix och artemia och jag bara stoppar i maten men man får hålla koll så att man ser att dem hinner få i sig någon mat.
// Marcus
Beror kanske lite på vilken sorts klogroda det är! Jag har 2 Xenopus Laevis. Dom kan d ta lite tid för ibland att hitta maten men när dom väl gjort d spiller dom ingen tid på att tugga! Småfisk så som neontetror tycker dom e mumma med. Kan bli upp mot 30 år!!
Jag hittade min dvärg klo bakom TVn, jag blev skit paff jag ba' vafan...grodan?!
Jag hade ett hål i ljusrampen för sladden till doppvärmaren och filtret han smet ut där.
Tejpa hålet eller hålen om du har.
(Grodan mår bra)
min lilla groda äter nog det han hittar i akvariet. Är inte så speciellt intresserad av sin mat varje dag utan äter kanske två ggr i veckan. Men en fråga som jag oxå är intresserad av är Hur ser man skillnad på könen hos de små rymmningsbenägna liven?
Hanarna brukar vara mindre o smalare! Att få dom att para sig verkar vara en hel vetenskap! Jag har läst att man skall låta dom gå i dvala i ett kylrum i 6-8 veckor, sedan skall amn släppa ihop dom och ge dom mat. Vips så blir dom sugna! (Gäller släta klogrodan)
Ähum... som jag förstått nu så finns det tydligen många olika klogrodor..Vilka är det jag har då då?? Någon som vet om någon bra länk med bilder o info om dom?? *kram*