4 döda

#1 - 27 februari 2007 16:03
[LEFT]mina guppys dör på löpande band en förra söndagen en i onsdags en i lördags
och en torpedsjuk hona måste jag avliva nu. Den beter sig konstigt voltar,står på nosen,äter inte lägger sig medvetet framför pumpen den har ingen balans.
Kan någon hjälpa mig med eventuella framtida problim av detta slag

#2 - 27 februari 2007 16:38
Ännu en tråd, trodde du hade slut på Guppys sedan länge.

Detta är vanligt nu som jag typ skrivit i alla dina trådar, mycket av de Guppys som säljs i affären är snabbodlade och avlade i Asien, dessa tål inte ett skit, det enda de är bra för är att de är billiga och affären får säja destomer när de dör stup i kvaretn, skit i guppy, köp black molly eller platy om de är ungarna du är ute efter, de är bra mycket bättre än de flesta guppy du hittar i affären, du kan ha jäkla flyt och hitta fina som inte är avlade hårt eller dyl och de klara sig fint men de FLESTA som säljs är rena skiten.
Fråga varifrån de kommer när du köper dom, troligen säger dom nått land i Asien, Malaysia brukar många komma från, eller så säger dom att "dom inte vet" vilket är samma sak typ då de inte vill säga varifrån de kommer.
#3 - 27 februari 2007 17:03
Hej

Ditt kar är på ? liter

Hur mycket fisk?

Vad och hur mycket matar du med?

Filter typ?

Temperatur?
#4 - 27 februari 2007 18:12
Om det stämmer i din signatur att ditt kar endast är på 23 liter, så råder jag dig att satsa på ett större kar. Ju fler liter - destu mindre strul! Det är JÄTTESVÅRT att få balans i ett så litet akvarium! Och guppys är känsliga. Småakvarium är riktiga utmaningar - jag har 3. Mitt 20-liters är bara karantän/sjukakvarium, mitt 30-liters har bara 2 invånare (och det kommer så förbli) & mitt 62-liters platys och fembandsbarber (där strular det av och till).

[COLOR=blue]- Har du kollat nitrit?[/COLOR]

Jag har även ett 115-liters, som tickat som en klocka sedan dag ett.
Aldrig någe strul där *pepparpeppar*, men ofta i de små.

Så håll för ögon/öronen nu killar...
- [COLOR=darkred]Storleken HAR betydelse[/COLOR] ;) :D :p
#5 - 27 februari 2007 18:19
Jaha, Healena.....

Healena skrev:
Om det stämmer i din signatur att ditt kar endast är på 23 liter, så råder jag dig att satsa på ett större kar. Ju fler liter - destu mindre strul! Det är JÄTTESVÅRT att få balans i ett så litet akvarium! Och guppys är känsliga. Småakvarium är riktiga utmaningar - jag har 3. Mitt 20-liters är bara karantän/sjukakvarium, mitt 30-liters har bara 2 invånare (och det kommer så förbli) & mitt 62-liters platys och fembandsbarber.

Aldrig någe strul där, men nästan alltid i de små.

Så hållför ögon/öronen nu killar...

:D ...men helt säker kan man inte vara..!!![B)] :D [B)] :D [B)] :D
#6 - 27 februari 2007 19:27
Haha...

Healena skrev:
Om det stämmer i din signatur att ditt kar endast är på 23 liter, så råder jag dig att satsa på ett större kar. Ju fler liter - destu mindre strul! Det är JÄTTESVÅRT att få balans i ett så litet akvarium! Och guppys är känsliga. Småakvarium är riktiga utmaningar - jag har 3. Mitt 20-liters är bara karantän/sjukakvarium, mitt 30-liters har bara 2 invånare (och det kommer så förbli) & mitt 62-liters platys och fembandsbarber (där strular det av och till).[COLOR=blue]- Har du kollat nitrit?[/COLOR]Jag har även ett 115-liters, som tickat som en klocka sedan dag ett.

Jag håller med... helt och fullt... ;) Kan tillägga att jag har mina Endlershybrider som alltså ser ut som lite större Endlers och de är mycket tåligare och inte lika sönderavlade... :p
#7 - 27 februari 2007 21:03
svar

peterhaack skrev:
Hej

Ditt kar är på ? liter

Hur mycket fisk?

Vad och hur mycket matar du med?

Filter typ?

Temperatur?

23 l
11.st + yngel
flingor och räkmix
?
24 grader
#8 - 27 februari 2007 21:05
Healena skrev:
Om det stämmer i din signatur att ditt kar endast är på 23 liter, så råder jag dig att satsa på ett större kar. Ju fler liter - destu mindre strul! Det är JÄTTESVÅRT att få balans i ett så litet akvarium! Och guppys är känsliga. Småakvarium är riktiga utmaningar - jag har 3. Mitt 20-liters är bara karantän/sjukakvarium, mitt 30-liters har bara 2 invånare (och det kommer så förbli) & mitt 62-liters platys och fembandsbarber (där strular det av och till).

[COLOR=blue]- Har du kollat nitrit?[/COLOR]

Japp inget nitrit
perfekt ph
bör jag testa ammoniak ?
#9 - 27 februari 2007 21:05
håller med de andra...du får nog satsa på ett större kar eller så får du reducera på fiskmängden...jag har ett 30 liters....har bara en kampfisk hane där i
#10 - 27 februari 2007 21:19
23 l

11.st + yngel

flingor och räkmix

?

24 grader

Byt till större kar!
eller ta bort minst hälften av fisken
ok
inner filter ytter filter??
ok

Mindre kar Mindre marginal, blir ngt sjukt blir allt sjukt och det är snabbt och knäcker de känsligaste först...

så som många andra skaffa större kar eller mindre fisk
#11 - 28 februari 2007 08:00
Japp inget nitrit

perfekt ph bör jag testa ammoniak ?

- Vet inte ens om det finns tester för ammonium :confused:
Men av det jag läst om dina fiskars bete'ende (visst höll de på och voltade och hade sig..eller var det någon annans??? *virrig*[:o] ) kan det mycket väl bero på det! Vattenbyten och jag rekommenderar toxivec som tar väck giftigheterna.
#12 - 28 februari 2007 17:03
Healena skrev:
- Vet inte ens om det finns tester för ammonium :confused:

Men av det jag läst om dina fiskars bete'ende (visst höll de på och voltade och hade sig..eller var det någon annans??? *virrig*[:o] ) kan det mycket väl bero på det! Vattenbyten och jag rekommenderar toxivec som tar väck giftigheterna.

Japp det var mina som voltade och hade sig ;)

Annons