3e Kullen Ancistrusyngel På G :) - Några Frågor Med..

#1 - 29 september 2005 21:21
Japps, 3e kullen snart på g, eller ja, äggen las igår.

Nu till min fråga, när kan man flytta på ynglen? Med tanke på att det inte är ett speciellt lekkar och det börjar bli några yngel. Så tankarna har funnits på att skaffa ett större kar, och dela upp till flera mindre och köra varje fack som yngelkar.

Så, någon som vet? :)
#2 - 30 september 2005 07:26
Bra idé, så gjorde jag innan jag skaffade odlingsställning. Det bästa är att leka av Ancistrusarna i "facken" och sedan flytta de vuxna. Ett annat sätt är att flytta hanne och rom innan kläckning, men det är ganska struligt.

Jag flyttar runt mina yngel mellan karen när de är ganska små, har även flyttat nästan nykläckta utan problem. Det viktiga är att man har samma vattenvärden och temp som i det ursprungliga karet... Testa med några få först, så ser du ju hur det går. Över huvud taget så är det bättre att flytta kanske 10 yngel varannan dag, så får filtret en chans att hinna med den ökade fisklasten.... självklart är ordentlig koppning viktig också, gärna över flera timmar...
#3 - 30 september 2005 17:12
Ah, ja det skulle kanske vara det smidigaste att låta paret leka i "facken" och sen bara flytta ut dom ja. Har dock inte riktigt blivit klok på hur leken går till och om det går att se att det är "på gång". Har väl kanske helt enkelt inte spanat vid rätt tillfälle.

Annars så, ptja, att få samma vattenvärden borde ju med gå, och då ta en väldigt lång koppning. Nåja, har inte hittat något passande kar att dela upp än. Några andra yngel som är direkt olämpliga tillsammans med ancistrusyngel?
HazelCR
#4 - 30 september 2005 17:18
Hur ser dina malyngel ut, när de visar sig för första gången? Finns gulesäcken kvar?
#5 - 1 oktober 2005 21:27
Jag kan inte tänka mig att några sortens yngel skulle vara direkt olämpliga "rumskompisar" till ancistrusarna... Hos mina har det gått yngel av Guppy, kilfläcksrasboror, rosen- och citrontetror, läppgurami, scalare och just nu är det pyttesmå Corydorasyngel som "delar burk" med dem.
HazelCR
#6 - 2 oktober 2005 04:35
[QUOTE=Iit_mutt]Några andra yngel som är direkt olämpliga tillsammans med ancistrusyngel?[/QUOTE]

Jag hade lite fullt i mina yngelakvarium, så jag lät en Röd Zebra få gå tillsammans med mitt lekpar Ancistrus. Två kullar Ancistrus fanns då i karet.
Honan spottade och lät bli malynglen. Om hon åt några, så var det väldigt få. Honan flyttades direkt efter spott.
Röd Zebraynglen fick gå kvar.
När tredje kullen Ancistrus visade sig, så gick det bra till att börja med iaf första dygnet. Sedan hade de små Röd Zebrorna kommit på att de där små ancistrusarna smakade gott. De kunde inte svälja dem hela, så det syntes att de hade tagit ett ancistrusyngel genom att dess stjärtfena stack ut utanför munnen. Röd zebran är bara ca 10 mm, endast någon vecka gammal.

Malawiyngel tillsammans med Ancistrusyngel fungerade inte. Iaf inte när malawin är bara lite större än malarna.

Mina Röd zebra yngel är nu flyttade till ett akvarium där det går lite större ancistrusar, ca 3-4 cm.
#7 - 2 oktober 2005 10:43
[QUOTE=HazelCR]Hur ser dina malyngel ut, när de visar sig för första gången? Finns gulesäcken kvar?[/QUOTE]

Om gulesäcken finns kvar när ynglen kommer ut så har något gått snett. Antingen har man lyckats rubba "kolonin" vid vattenbyte, eller så har någon annan fisk varit där och "röjt". Gulesäcken börjar försvinna efter fyra dagar och ynglen brukar stanna i grottan minst en vecka efter kläckning.

Jag har också haft en guldancistrushona som tydligen helt hade missat det där med hur man lekte, så hon spred bara runt rommen i akvariet... en del lyckades hannen befrukta... Honan dog innan hon var fullvuxen, så det var säkert något fel på henne.
HazelCR
#8 - 2 oktober 2005 11:04
Eftersom min tredje kull kom fram i massor med gulesäcken kvar, så missstänker jag vattenbytet. Men inte såg jag några tumla ut från kokosnöten då.
Möjligtvis att 3 cm ancistrus kan störa eller kanske honan?
#9 - 2 oktober 2005 11:26
Honan tror jag inte på, men vattenbytet eller 3 cm yngel kanske... tror mest på vattenbytet faktiskt. Jag har råkat ut för det någon gång, tror det räcker att man riktar strålen från påfyllningsslangen lite fel, så det blir en vattenvirvel i grottan, det är ju lätt att missa vad som händer just vid påfyllningen.
#10 - 4 oktober 2005 22:18
Ja, får säga som Tant Nancy...nope, eller jo, första gången, helt och hållet mitt fel, ett par yngel klarade sig dock. I övrigt har det inte hänt igen. Min hane "ruvar" i en stock, så jag låter vattennivån gå ner till toppen på den vid vattenbyten (ca 5-6cm ner till toppen på hans stjärtfena kvar då) och ser till att fylla på vattnet i andra änden av karet. Har fungerat såhär långt iaf.

Fast nu börjar väl första kullens yngel kunna bli en störrisk dock

Låter iaf bra om andra yngel tillsammans med dom. Bara att börja leta 160-200L-kar då :)
#11 - 5 oktober 2005 03:35
En annan fråga...

Något bra tips på hur man enklast får tag på dom små liven om man vill flytta dom. Går ju med håv men kan vara lite bökigt eftersom de sitter i, under och på roten och stenarna.... Några tips?

/Fredrik
#12 - 5 oktober 2005 06:15
Använd en stor håv som du håller under rötter och stenar när du lyfter dem... då rasar det ner yngel i håven. På det sättet får man ur en stor del, resten får man ta med en fälla.
En glassbytta (eller annan plastlåda) med några springor i botten, låt glassbyttan flyta med en skiva zuccini i, sedan får du vittja fällan med jämna mellanrum. Enklast genom att hålla en håv under byttan och lyfta den.

Annons