3d-Bakgrund men insugsfilterna kloggas igen... tips??

#1 - 27 september 2012 07:28
Har en bakgrund som jag silikon:at fast i akvariumet, därefter fyllt utrymmet bakom med filtermaterial.

Det fungerar och har fungerat bra ett bra tag men har ständigt haft problemet att hålen där vattnet sugs in till bakgrunden kloggas igen av olika saker, t.ex. växtdelar, alger eller övrig smuts.

Det har till och med gått så långt ibland att pumpen pumpat ut mer vatten än den kunnat ta in och har därför nästan gått torr någon enstaka gång. Då har jag snabbt fått suga upp sakerna med slang eller viftat lite med ett finger för att rensa filtret för tillfället..

Så fort jag har haft många växter har jag fått rensa filtret varje dag. Finns det någon som har något tips på hur man kan lösa detta problemet eller får jag helt enkelt leva med att inte ha så många växter? :( :(
#2 - 27 september 2012 07:37
Är växterna undernärda varför de släpper ifrån sig så mycket blad?
Hur stort insug har du?
#3 - 27 september 2012 07:56
Gör fler intag till filterkammaren! ?
#4 - 27 september 2012 08:06
borra upp ett insug till. inte svårt. sänk vattnet en bit o sen ta ett sockelborr o borra upp ett till.
#5 - 27 september 2012 13:18

Man ser det kanske lite dåligt men på bilden är två insugshål till filterkammaren. Näten är väldigt finhåliga och minsta lilla smuts-del fastnar i det.

Det är möjligt att växterna har varit undernärda men vad kan man göra åt det? Införskaffa fler fiskar?

Angående att borra fler hål, skulle inte en massa rester från borrningen trilla ner i vattnet och skitta ner? Sen en annan fråga, ifall jag gör fler hål är där ju inget nät för att skydda så fiskarna/ev. yngel inte åker in bakom bakgrunden eller det gör inget eller ska man göra många små hål?
#6 - 27 september 2012 13:41
äh inte så farligt om det trillar i lite.

du får ju silikona dit ett nät. du får la ha vattennivån låg i en två tre dagar så det torkar.
tips. köp grillnät på clas ohlsson eller så. har jag till mina insug. funkar utmärkt
#7 - 27 september 2012 13:48
Okej tack så hemskt mycket för hjälpen med bilderna och så men i mitt fall är inte bakgrunden jämn någonstans. Den är liksom lika ojämn på baksidan. Därför kan jag inte bara silikona fast ett nät för att det är så ojämnt.

Den är liksom bara ca 0.3cm tjock överallt.

#8 - 27 september 2012 13:57
klart du kan! spelar ingen roll. jag har borrat i sånna bakgrunder med. det som är bra med nätet är ju att det är böjligt. det är inga som helst problem.

här är lite bilder från ett annat bygge. fast där använde jag raster istället. men nät är lättare att jobba med just för att det är böjbart. särskillt till sånna där bakgrunder. de första bilderna ja la upp var på framsidan av den bakgrunden. inte baksidan.
#9 - 27 september 2012 14:01
ps. lite väl grovt utblås kanske? vad har du för pump/filter?
#10 - 27 september 2012 17:28
karet är 110*50*50 och pumpen bakom kör 1500l/h.. kanske lite mycket men har ju ett större munstycke så trycket blir inre lika "kraftfullt" men kanske ändå ska sätta något för utblåset för fiskarnas skull?

filtret består av en hel del blå filtermaterial bakom bakgrunden.
#11 - 27 september 2012 18:28
zoomi skrev:
karet är 110*50*50 och pumpen bakom kör 1500l/h.. kanske lite mycket men har ju ett större munstycke så trycket blir inre lika "kraftfullt" men kanske ändå ska sätta något för utblåset för fiskarnas skull?

filtret består av en hel del blå filtermaterial bakom bakgrunden.
1500L/t är ganska mycket genom de 2 mindre hålen du har, du skulle behöva karva upp dem lite mer och jag vill även tipsa om att använda grov filtermatta i hålet istället. Filtermattan klämmer du bara fast i hålet och den kommer sticka ut några cm, detta gör att det kommer inte kunna sätta igen på samma vis som när du har ett nät. Jag har provat båda lösningarna och filtermattan är överlägsen.
#12 - 27 september 2012 18:38
Sv: 3d-Bakgrund men insugsfilterna kloggas igen... tips??

Jag har typ samma dimensioner som dig på karet fast jag har en pump som maxar 1000l/h och har 2 hål som är 5cm i diameter och det var på gränsen märkte jag när det fastnade några blad på rastret :-\

/David
#13 - 27 september 2012 20:23
Bättre är att borra ett ca 40 mm hål i bakgrunden. Sedan tar du en ca 20 mm tjock, grön filterduk, grovlek 50, och klipper den rund ca 50 mm.
Denna pressas sedan in i hålet och är faktiskt förvillande lik en bit mossa. Lätt att rengöra om det behövs då det bara är att rycka ut den och krama den i vatten. Slipper dessutom limma.

Ahhh...såg nu att någon redan tipsat om denna metod.
#15 - 28 september 2012 07:18
Det med filtermatta låter väldigt smart... det blir nog så jag kommer att göra :)

Men vad är bäst, grön filterduk eller blått "grovfilter"?

En ren spontan tanke, kanske dum fråga men om man doppar den i silikon och sedermera i sand, kommer inte filterförmågan att försämras avsevärt?
#16 - 28 september 2012 07:22
Sv: 3d-Bakgrund men insugsfilterna kloggas igen... tips??

zoomi skrev:
Det med filtermatta låter väldigt smart... det blir nog så jag kommer att göra :)

En ren spontan tanke, kanske dum fråga men om man doppar den i silikon och sedermera i sand, kommer inte filterförmågan att försämras avsevärt?

Jo det kommer den

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#17 - 28 september 2012 10:21
zoomi skrev:

Du bör välja den grova mattan och vill du doppa den i silicon så se bara till att inte ta för mycket silicon och svama mattan upp och ner ordentligt så kommer det inte bli några problem!
#18 - 28 september 2012 10:28
zoomi skrev:

Man ser det kanske lite dåligt men på bilden är två insugshål till filterkammaren. Näten är väldigt finhåliga och minsta lilla smuts-del fastnar i det.

Det är möjligt att växterna har varit undernärda men vad kan man göra åt det? Införskaffa fler fiskar?

Angående att borra fler hål, skulle inte en massa rester från borrningen trilla ner i vattnet och skitta ner? Sen en annan fråga, ifall jag gör fler hål är där ju inget nät för att skydda så fiskarna/ev. yngel inte åker in bakom bakgrunden eller det gör inget eller ska man göra många små hål?

När jag gjorde om en modul med 'stillastående' vatten till ytterligare ett filter köpte jag ett raster, en hålsåg i rätt mått. Tömde ur hälften av vattnet ungefär (vanliga vattenbytet) och lade en vanlig porslinstallrik på vattenytan under det ställe jag skulle borra.

Borrade, ibland fick man putta till tallriken då den ville flyta iväg.

99% av spånorna hamnade på tallriken, den möjliga enstaka procenten ville inte fiskarna äta. Mina hungriga troffar provsmakade en spåna och spottade ut. Sedan har jag inte sett den, gissar att den hamnat under något stenröse eller liknande. Inga fiskar har slutat äta etc.
#19 - 28 september 2012 16:05
Förresten, om man sätter ett raster, finns inte så risken att eventuella yngel simmar genom de rätt "stora" springorna? eller de undviker det pga suget?
#20 - 28 september 2012 16:19
zoomi skrev:
Förresten, om man sätter ett raster, finns inte så risken att eventuella yngel simmar genom de rätt "stora" springorna? eller de undviker det pga suget?
Har du fisk som är mindre än springorna så lär du sätta filtermatta för eller nåt.
#21 - 28 september 2012 17:01
Jag har massor med endlers yngel och de flesta har undvikit filtret, men har faktiskt sett ett som nu lever där bakom. Råkade komma för nära antar jag..
#22 - 30 september 2012 10:12
Hmm ja så då får jag borra ett hål till men med tanke på att bakgrunden är ojämn kommer ju rastert inte att sitta helt korrekt eller hur kan man lösa det?

Men sen när man har rastert på plats antar jag att man kan sätta dit lite filtermatta om man skulle få yngel för att förhindra att de kommer in bakom filtret...
#23 - 30 september 2012 10:50
Kan nog vara lite klurigt att fästa filtermattan på rastren på ett bra sätt bara..
#24 - 30 september 2012 17:52
Filtermatan sugs fast själv om den klipps i samma storlek. Om pumpen är igång alltså.
#25 - 30 september 2012 18:53
Ok, det funkade inte hos mig iallafall. Men för andra kanske det går. Annars kanske det går att sätta fast en liten krok som håller den på plats
#26 - 1 oktober 2012 15:21
zoomi skrev:

Men sen när man har rastert på plats antar jag att man kan sätta dit lite filtermatta om man skulle få yngel för att förhindra att de kommer in bakom filtret...
Du kan strunta helt i raster och sätta filtermatta i hålet!
#27 - 1 oktober 2012 19:09
åheim skrev:
Du kan strunta helt i raster och sätta filtermatta i hålet!

Men är rätt för att det blir alldeles för fult och iögonfallande. Sen är jag också rädd för att det också ska klogga igen eftersom det är ju rätt kompakt i sigsjälvt..
#28 - 1 oktober 2012 20:06
Har själv filtermatta som är ljusgrön, porstrlk 50. Ca 50 mm i diameter. Lite större än insugningshålet som är 40 mm. Tvättas på 1/2 min genom att den kramas ur i lite vatten. Ser ut som en bit mossa.
#29 - 2 oktober 2012 08:20
Okej, men zoomis, hur har du fäst filtermattan då, genom att bara sätta dit den?

När diu kramar ur filtermattan blir inte vattnet alldeles grumligt då?
#30 - 2 oktober 2012 09:43
det är ju bara göra den lite större än hålet o klämma in den. inget konstigt. o vad gör det om vattnet blir grumligt när du kramar ur den? det ska ju bli det.

Annons