399 liter Planterat Tanganyika

#1 - 12 februari 2009 19:32
Hej! Jag kommer att beskriva ett akvarieprojekt här som just nu tar upp det mesta av min fritid och även budget, förhoppningsvis kommer det att vara värt det i slutändan. Hur som helst kommer jag att ha roligt på vägen! (Och få köpa mycket prylar.) So, here we go:

Jag har i dagsläget ett 240L BTN-utrustat tanganyikaakvarium som är 120cm långt, men står på en bänk som är 190. 70cm bänk som bara upptas av gamla papper och odiskade themuggar alltså!
Så kan jag ju inte ha det, så ett måttanpassat akvarium är beställt med måtten 190*42*50, precis som bänken. Volymen klockar alltså in på det udda måttet 399 liter.

Givetvis kommer jag att passa på att införa en hel del andra förändringar och förbättringar i samband med detta:

[LIST]
[*]En hembyggd heltäckande lysramp med dimbara T5-rör och fläktar skall byggas.
[*]För inte ta upp onödig volym inne i karet skall jag skippa hel bakgrund den här gången, dock skall jag limma in ett par moduler att ha bl.a. som filterkammare (en lösning jag är mycket nöjd med i mitt befintliga akvarium)
[*]Bänken måste förstärkas lite då det inte är en akvariebänk från början. (IKEA, Amiral tror jag den heter.)
[*]Lite nya fiskar, detta blir dock en angenäm senare fråga.
[*]Mer växter!
[/LIST]
Många renläriga entusiaster sätter kanske räkmixen i halsen åt den sista punkten, men jag är trött på förvisas till att bara hysa karga stenlandskap bara för att jag gillar afrikanska ciklider! Det kommer ändå aldrig att se ut precis som i sjön, så varför inte ta ut svängarna lite? Mitt mål är att skapa min egen tolkning av tanganyikasjön; lite mysigare och vackrare, men med bibehållen Rift Lake-känsla. Mina medel att nå dit: Korallsand, BTN-moduler, Mossa och Vallisneria.

Men men, som alltid så kommer säkert saker att förändras på vägen, det hör ju till.

Slutligen en bild på det gamla akvariet.
#2 - 12 februari 2009 19:45
Jag har snickrat en del på rampen, den består av MDF och furulister i en ram som skall vila på akvariet, överst på ramen kommer sedan att ligga två lyftbara lockdelar, en smal främre för enkel matning etc samt en större bakre som även lysrören skall hänga i.

Rampen skall senare målas vit och lackas med epoxilack för att bli så vattentålig som möjligt. Lysrörselektronik kommer att monteras på baksidan av rampen. Där skall även sitta två små 12V-fläktar kopplade via en dimmer för kunna hitta en balans mellan ventilation och oväsen...

Ramen till rampen
Närbild på ramen
Stagtillverkning
#3 - 12 februari 2009 20:22
Låter som ett fint projekt, vilka fiskar ska du ha i?
#4 - 12 februari 2009 20:37
Jag tycker du gör helt rätt i att ha växter, karga sten/grus-akvarier tycker jag är näst intill hemska :)
#5 - 13 februari 2009 08:07
Samarin4 skrev:
Låter som ett fint projekt, vilka fiskar ska du ha i?

Till en början de fiskar jag redan har i det mindre akvariet:
13 Paracyprichromis Brieni, 4 Julidochromis Regani och en Altolamprologus Calvus.

När allt är på plats och igång kommer jag att ändra sammansättningen något samt antagligen utöka med en art till eller två. Vilka får vi se då :-)
#6 - 14 februari 2009 20:47
Sådär, nu har jag bärgat det nya akvariet!

Jag överdriver inte när jag säger att om det hade varit 1 cm längre hade det inte gått in i hissen, gudarna är på min sida idag!

Har även plockat på mig diverse inredning: 3 BTN-moduler samt slimline-bitar från Aquaterra, dessa har jag en liten specialplan för...

Dessutom en 25kg-säck med korallsand, hoppas den räcker, annars får jag skaffa mer eller dryga ut med lite blästersand.

Dags att ta projektet till nästa nivå!
#7 - 15 februari 2009 21:41
Ljusrampen är i det närmaste färdigsnickrad efter mycket sågande, borrande, limmande, skruvande och framför allt grubblande. Alla delar passar ihop också, jag verkar ha tänkt rätt, kors i taket!

Ljusrampen går att öppna på olika sätt beroende på vad man skall göra:

Först en bild på rampen på plats, stängd.

Den främre delen av locket går att lyfta bort när man skall mata etc. Det går även att lyfta bort främre delen av ramen.
Främre locket och ramen borta.

Slutligen en bild på rampen helt öppen.

Nästa punkt på schemat är att måla+lacka allting samt skruva in lysrör, fläktar och annan elektronik innan jag kan börja pyssla med det som är roligt på riktigt!
#8 - 15 februari 2009 21:45
Ska bli jättekul att se! :)
Guest
#9 - 15 februari 2009 21:49
399l? Ser mycket större ut ^^
#10 - 19 februari 2009 09:04
Jag har nu kopplat in all elektronik i rampen: 2st 12V-fläktar kopplade via en dimmer för att reglera hastigheten samt 2*80W T5 dimmade med sunriser.

Har även byggt in ett kopplingsur för belysningen men det pajade såklart efter några tändningar/släckningar... Dessutom väsnas fläktarna lite för mycket men det borde gå att lösa utan några större ombyggnationer.

Nästa steg är att skruva bort allting igen och sedan spackla-slipa-måla-måla-lacka-lacka... Samt att köpa en ny bättre timer.

Bild på en lysande ramp
#11 - 22 februari 2009 21:39
Här går det sakta men säkert framåt:

Rampdelarna är målade - ett tidskrävande arbete, ska bli skönt när rampen är klar...

I fredags blev det plötsligt julafton när den nya pumpen levererades.
Den är justerbar mellan 700-4800l/h, mina fiskar fick sig en rejäl åktur när jag testkörde maxläget i det gamla akvariet...

Har också skaffat en liten controller till pumpen som kan styra pulsfunktion, dessutom har den en "foodtimer"-knapp som stänger av pumpen i ca 10 minuter och sedan slår på den igen, sweet!
#12 - 28 februari 2009 10:30
Phu, äntligen är allting insilikonat i akvariet och rör är dragna för cirkulation. Rampen har fått lysrör, reflektorer och fläktar samt blivit lackad med Epotex.

Det var svårare än jag trodde att få Epotexytan snygg... Ojämnt och dammigt på sina ställen men det får jag leva med, det är ju inte rampen ögonen skall vila på ändå. Vattentålig är den och det är huvudsaken.

Annars är jag nöjd med resultatet:
Hela karet, Moduler+rör på plats
Med ljusramp, framifrån
Med ljusramp, snett uppifrån

För att skydda bottenrutan mot stenar har jag limmat fast spillbitar av bakgrunden samt vanlig frigolit med pålimmad sand:
Bottenrutan
Det skall sedan vara korallsand över allting.

Flödet från pumpen kan justeras mellan två utblås med kulventiler:
Utblås #1
Utblås #2
Inloppet till filterkammaren vid ytan

Nästa steg? Flytta fiskarna till baljor, tömma gamla burken, ställa nya på plats och FYLLA UPP!
#13 - 2 mars 2009 22:27
Sådär, nu börjar det hända saker!
Karet på plats!

-Komplett med korallsand, 5 centimeter vatten och en vallisneriaklump. Hmmm känns som om det fattas något...
#14 - 3 mars 2009 12:38
...och såhär ser det ut med vatten och lite grönska.

Jag har även släppt i fiskarna som verkar trivas utmärkt. Skall ändra om växterna lite och plantera lite fler. Har även lite jobb kvar med filtret samt bakgrunden.

Annars kan jag konstatera att allting fungerar enligt planerna; belysningen är snygg, praktisk och väldigt stark! Som att käka middag brevid ett solarium, bra att jag valde dimbart!

Pumpen är även den i biffigaste laget men har ju justerbart flöde, så no problem. Den skramlar lite väl högt tycker jag men enligt Tunze blir den tystare när den kört in sig. Den som lever får se...
#15 - 3 mars 2009 15:56
hej
vad fint det se ut.Blir kul att se med fiskar i. väldigt snyggt:):p
#16 - 3 mars 2009 16:28
Ser elegant ut lite still på bänken måste jag säga.
Vad heter dom långa plantorna till vänster?
#17 - 3 mars 2009 18:13
Mums! :d
#18 - 3 mars 2009 21:28
Aleks skrev:

Vad heter dom långa plantorna till vänster?

Tackar, det är Vallisneria spiralis "Tiger". Jag tänker odla upp ett ganska tjockt område med dessa omkring den stora modulen till vänster. Vilket antagligen kommer gå ganska fort då den brukar växa som ogräs!
#19 - 3 mars 2009 21:52
Vimsa skrev:
Mums! :d

Ja verkligen, sätta upp ett nytt akvarium är lyx!
#20 - 3 mars 2009 22:21
WOW vilket projekt snyggt som fan och väldigt väl genomtänkt teknik...en elva av tio möjliga :d
#21 - 4 mars 2009 08:45
WOW vilket projekt snyggt som fan och väldigt väl genomtänkt teknik...en elva av tio möjliga :d

Tack Gurra! Ja det är mycket tid investerat i detta, inte minst i form av funderande och skissande...

Fiskarna flyttade alltså in för någon dag sedan, en Paracyprichromis Brieni-hona passade lite lägligt på att spotta några yngel i baljan hon bodde i under akvariemeckandet, så den baljan blir stående ett tag...
Yngel i baljan

En positiv bieffekt av det starka ljuset är att det går utmärkt att fotografera utan blixt! Perfekt om jag lite snabbt vill dokumentera något men inte hinner/orkar rigga upp blixten på täckglaset, göra alla inställningar etc.

Lite bilder på olika delar av karet:
Vänstra modulen
Mittenmodulen

Tänkte ta några översiktsbilder sedan när vattnet klarnat helt.
#22 - 4 mars 2009 08:57
Grattis,alltid roligt med tillökning speciellt när det kommer oväntat.
Ta och bli guldmedlem så du kan lägga upp dina snygga akvariebilder direkt...:D
#23 - 5 mars 2009 20:12
Fiskarna är i, vattnet har klarnat (nästan) och det gamla akvariet blev nyss sålt, jag firar med en bild på resultatet:

Ett nytt akvarium har sett dagens ljus

Projektet går nu in i den fas som inte är lite hektisk, går långsammare och inte är fyllt av samma besatthet, nu består arbetet av att långsamt finjustera växter och fiskbestånd samt framför allt bara sitta och glo!

Apropå det måste jag nog gå och kolla in akvariet lite...
#24 - 5 mars 2009 22:19
Hatten av för ett väldigt snyggt kar,och ett otroligt bra genomfört projekt,men Pär när är det dax för nästa kar???
#25 - 6 mars 2009 08:03
Hatten av för ett väldigt snyggt kar,och ett otroligt bra genomfört projekt,men Pär när är det dax för nästa kar???

Tack Gurra! Haha så snart man hämtat andan brukar ideerna komma, och snart är man igång igen...
#26 - 6 mars 2009 10:05
MUMS x 100! Wow, snyggt var det här O_O
#27 - 6 mars 2009 10:34
guuud va snyggt!!! de där ser ju kakoners ut!! applåder till dej!
#28 - 6 mars 2009 10:48
Mycket vackert!!! Ett härligt inrett T-kar! Stora sköna ytor och fin växtlighet!:)
#29 - 6 mars 2009 11:13
Snyggt!

Vad är där för fisk i?

Gissningar:

Julle typ regani (tror jag de heter)

någon leptosoma

Compressiceps eller calvus
#30 - 7 mars 2009 20:41
Snyggt! med härligt djup av kombinationen av moduler och den mörkblåa bakgrunden.

Vad har du som ger den färgen??
#31 - 8 mars 2009 22:23
Snyggt!

Vad är där för fisk i?

Gissningar:

Julle typ regani (tror jag de heter)

någon leptosoma

Compressiceps eller calvus

Tackar, ja du är på rätt spår:
Mycket riktigt julidochromis Regani, sedan är det en grupp Paracyprichromis Brieni, lite mindre kusiner till Leptosoma kan man säga. Slutligen en Calvus.

Planen är att sätta in en eller två arter till så småningom.

flygrc skrev:
Snyggt! med härligt djup av kombinationen av moduler och den mörkblåa bakgrunden.

Vad har du som ger den färgen??

Tack! Det är en vanlig bakgrundsplansch. Den är lite temporär, jag har planer på att göra en lite mer custom bakgrund från ett undervattensfotografi, får se när det blir av. Det här funkar ju rätt ok.
#32 - 9 mars 2009 15:25
Häftigt, det är jä***gt snyggt
#33 - 9 mars 2009 18:37
Det syntes inte på bilden att den låg som bakgrunsplansch, får du reflexer från den i vissa vinklar?

jag håller på att fundera på hur jag ska fixa med bakgrund själv så jag inte behöver använda bara växter som bakgrund , gillade skarpt ditt upplägg:p
#34 - 9 mars 2009 18:41
akvariet har blivit riktigt snyggt! ser skitstort ut på bild :)
#35 - 10 mars 2009 15:30
flygrc skrev:
Det syntes inte på bilden att den låg som bakgrunsplansch, får du reflexer från den i vissa vinklar?

Planschen är monterad på en kapaskiva/foamboard. Tanken är att få den helt slät och dikt an mot bakrutan för att undvika reflektionerna. Det funkar emellertid inte fullt ut, jag slarvade en hel del när jag monterade den pga. att den är temporär samt att mitt lim tog slut... Därför har den ett par bucklor som syns i vissa vinklar precis som du beskriver.

Jag tror resultatet kan bli bättre om jag gör om det lite seriösare, HUR bra vet jag inte. Det finns ju speciella medel att fästa bakgrundsplanscher med som säkert är bra, dock ville jag kunna byta bakgrunden under drift och har bara några centimeter till väggen bakom, därav lösningen med kapaskivan.
#36 - 14 mars 2009 14:37
Har nu stoppat i några Zebra/tigersnäckor "Neritina Natalensis".

De verkar snäppet vassare på att beta alger än posthornen, vilket behövs just nu i karet, algerna har kommit igång rätt ordentligt...

Snäcka betar alger

Det är dessutom nya fiskar på gång!
Sort? Ledtråd...
#37 - 14 mars 2009 20:48
Hur ser karet ut så här en vecka senare??
#38 - 14 mars 2009 21:03
Mmm snygga snäckor,hur mycket fick du betala för dom???
#39 - 16 mars 2009 08:18
flygrc skrev:
Hur ser karet ut så här en vecka senare??

Ungefär samma, fast grönare... Framför allt mossorna har fått en del trådalger, men jag försöker spela cool och vänta ut dem, de försvinner förhoppningsvis med tiden...

Jag har också stoppet i 6 st Lamprologus Mulitfasciatus! (Eller "mångbandad snäckklekare" som de tydligen kallas nu för tiden) Kul fiskar!

Mmm snygga snäckor,hur mycket fick du betala för dom???

Ja de är fina, 35:- styck har jag för mig att jag gav.

Annons