Hej! Jag kommer att beskriva ett akvarieprojekt här som just nu tar upp det mesta av min fritid och även budget, förhoppningsvis kommer det att vara värt det i slutändan. Hur som helst kommer jag att ha roligt på vägen! (Och få köpa mycket prylar.) So, here we go:
Jag har i dagsläget ett 240L BTN-utrustat tanganyikaakvarium som är 120cm långt, men står på en bänk som är 190. 70cm bänk som bara upptas av gamla papper och odiskade themuggar alltså!
Så kan jag ju inte ha det, så ett måttanpassat akvarium är beställt med måtten 190*42*50, precis som bänken. Volymen klockar alltså in på det udda måttet 399 liter.
Givetvis kommer jag att passa på att införa en hel del andra förändringar och förbättringar i samband med detta:
[LIST]
[*]En hembyggd heltäckande lysramp med dimbara T5-rör och fläktar skall byggas.
[*]För inte ta upp onödig volym inne i karet skall jag skippa hel bakgrund den här gången, dock skall jag limma in ett par moduler att ha bl.a. som filterkammare (en lösning jag är mycket nöjd med i mitt befintliga akvarium)
[*]Bänken måste förstärkas lite då det inte är en akvariebänk från början. (IKEA, Amiral tror jag den heter.)
[*]Lite nya fiskar, detta blir dock en angenäm senare fråga.
[*]Mer växter!
[/LIST]
Många renläriga entusiaster sätter kanske räkmixen i halsen åt den sista punkten, men jag är trött på förvisas till att bara hysa karga stenlandskap bara för att jag gillar afrikanska ciklider! Det kommer ändå aldrig att se ut precis som i sjön, så varför inte ta ut svängarna lite? Mitt mål är att skapa min egen tolkning av tanganyikasjön; lite mysigare och vackrare, men med bibehållen Rift Lake-känsla. Mina medel att nå dit: Korallsand, BTN-moduler, Mossa och Vallisneria.
Men men, som alltid så kommer säkert saker att förändras på vägen, det hör ju till.
Slutligen en bild på det gamla akvariet.