375L - små ciklider/växt

#1 - 26 mars 2010 10:04
Hallå på er!

Ny här:) Verkar kul att ha en tråd så jag gör en jag med

Mitt gamla intresse för akvarier har bubblat upp igen och har därför införskaffat ett begagnat 375L!
Efter att ha tvättat o donat ska jag i helgen testa så det inte läcker och sätta upp det.

Just nu sitter det en BTN-slimline bakgrund på hela baksidan+båda kortsidorna. I ena hörnet är en glasskiva uppsatt (med btn på) och därbakom sitter filtret+värmare. Har aldrig haft det på detta vis så hoppas att det ska fungera bra.
Ska i helgen inhandla Julas blästersand, som jag läst ska vara bra och jag tycker är snygg.

Funderade på vad jag skulle befolka med och kom ganska snabbt fram till att jag ska ha småciklider. Apistogramma verkar spännande! Får se vad affärerna (i Jkpg) kan erbjuda men ska föröka hålla mig till en viss världsdel.
Växtmässigt vill jag ha det tätt (lagom). Mycket växter och rötter med gömställen.

Har inga bilder än då det inte finns mycket att se, men har massa frågor :D Hoppas ni kan hjälpa till, så kommer det bilder sen!

Radar upp lite frågor så får ni svara som ni vill
- Hur mycket och hur länge behöver jag fylla på akvariet när jag testar så att det är helt? Vad ska man kolla efter?
- Vilka vinklar ska man loda?
- Hur mycket växter ska man/kan man lägga i vid start? Läst att man ska satsa på snabbväxande för att motverka alger, men kan det bli för mycket växter i början?
- Ska man tvätta Julas blästersand (många säger nej, men vill dubbelkolla)
- Rötter, behöver man tvätta dem?
hmm, varför försvinner alltid alla frågor från huvet när man ska fråga :/ återkommer!
#2 - 26 mars 2010 11:02
Djurmagazinet i JKPG är lätt bästa akvariebutiken i stan. Micke har koll på sin skit. Vart bor du? vi kanske kan utbyta hembesök för inspiration. :D

frågorna då:
1. Fyll upp det fullt! men kolla samtidigt efter läckor. känn längs fogarna o titta.
2. Alla vinklar? X o Y. inte Z då kanske.
3. JO du kan trycka på med rätt mycket växter. helt rätt att börja med några snabbväxande såsom vattenpest tex.
4 Ja du ska tvätta sanden. du kommer märka hur dammig den är. fyll en spann till drygt hälften, ner med duschslangen o rör runt. låt stå o svämma över en kvart o rör runt igen. upprepa tills vattnet är klart.
4 ja tvätta dom med. får man bort massa löst skit o små träflisor. ta en skrubbborste. du kommer se att det är värt det.
#3 - 26 mars 2010 14:37
Tackar för svar

Hoppas det blir dugligt väder i helgen (så jag kan fylla på det utomhus)! Räcker 2 påsar (25kg) sand tro?
Hur många ciklider kan man ha? om jag försöker ha de snällare sorterna? Du har inte lite växter du behöver bli av med Hannesc?
#4 - 28 mars 2010 20:24
a jag tror att två säckar räcker. jag har använt ca 1,5 säck till it 350L men det är ju en kub med mindre bottenyta. men i värsta fall får du la åka o köpa en säck till . de är ju billiga. ett smart sätt jag såg för att fylla på sand i akvarium när man redan har vatten i det, låt säga att du vill fylla på på ett visst ställe, är att ta en pet-flaska. typ 1,5L o sen kapa den 2/3 från botten. använd sen toppen på falskan o gräf upp din tvättade sand från hinken. sen när du lägger ner den i karet så flödar sanden ut genom öppningen där korken satt o du kan rikta den som en slang nästan. mycket effektivt.

jadu beror ju precis på vilka ciklide du ska ha. kolla här i Zoopets artbeskriviningar o se om du hittar några intressanta. där står också hur mycket "plats" de behöver.
Men ciklider är ju revir-hängade så ett antal par av lite olika sorter är trevligt.

växter kommer jag nog snart att vilja bli av med ja så du kan nog få lite iaf! :D

Annons