375l malawi-akvarium

#1 - 21 maj 2008 20:28
Hej jag ska snart starta up mitt splitternya helglasakvarium (så fort jag får hem det) Men min hjärna har en hel del interna kvister om hur det ska se ut, hur mycket växter jag ska ha, Vad jag ska ha för stenar och framförallt hur uplägget ska vara :D
Så jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig att skapa fred i min hjärna ;):p , Genom att ge mig MYCKET tips och framförallt vad ni tycker skulle se ruggigt bra ut :) Jag antar att första frågan som skulle ställas om jag inte skriver ditt det nu är
- Vad ska du ha för fiskar :P
SVAR: Jag ska ha 11 st rödsebra 4+7
6st Golden 1+5
2st trewase 1+1
3st pakistanbotior
3st ancistrus
(och eventuellt ett par av någon auloncara sort) beror på hur mkt pengar som blir kvar [B)] :p

Tacksam för alla svar - MVH ;);)# Mathias "fisken" wiberg# ;);)
#2 - 21 maj 2008 21:37
hejsan!

till malawi är det snyggast med massor av sten, du kan ta stenar utifrån, sen finns det snygga att köpa också i mitt malawikar har jag lite blandat, sen ska man inte ha mkt växter, utan om man vill ha nåra som sticker upp från stenröset.

ps: malawi vill gärna ha fin sand/grus;)
#3 - 22 maj 2008 07:53
Det funkar med växter i ett malawikar, men man får välja ganska tuffa växter som dessutom tål det hårda vattnet. Bland sådana finns jättevallisneria, anubias och Crinum-lök. Med de två första blir det t o m biotopriktigt.
Sten utifrån fungerar bra, men ta inte sådan som är rostig. Tvätta av och skölj stenarna, var speciell noggrann om du tar sprängsten, eftersom den kan ha kvar rester av giftigt sprängmedel. Se också upp för allt för vassa kanter.
Rådasand av en lite grövre kornstorlek fungerar bra.

Bakgrund är perfekt till ett malawikar, gärna en sådan som har många "sprickor". BTN's är de bästa och finaste, men jag är väldigt nöjd med min Aquarock "Rocky". :)

Annons