375L, hjälp..

#1 - 11 december 2004 16:24
Ska få min julklapp imon, ett nytt 375L möbelakvarium med välvd ruta! *jippie*
Till saken:
Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska ha I baljan, och kommit fram till att jag nog vill köra lite sydamerikansk stil. Därför vill jag ha kardinaltetror. Var väldigt sugen på discus innan, men det blir för dyrt.
Så då vill jag ha scalarer i stället. Dock ska jag inte köpa dessa fiskar förr än några veckor..

Men hur ska jag inreda det? Skulle så himla gärna vilja ha en BTN-bakgrund, men aldrig att jag har råd med det (födelsedag, kanske), så då tänkte jag på bakgrund. Bara en plansch kanske, som är typ ganska entonig beige-brun?

Sen vill jag ju gärna ha rötter med, typ mopani eller mangrove. Vilken är billigast/snyggast/lättast att få att sjunka?
Vilken sort hör hemma i Sydamerika?

Sen till växter då. Har två plantor vattenspikblad, även svärdplanta. Sen har jag två anubias-plantor också. Vill gärna ha kvar dom, men dom är ju afrikanska. Ser det konstigt ut med dem?

Tacksam för tips inom både fisk/inredning o växter.

Vet att det kanske hamnade i fel tråd, men hittade ingen mer lämplig.
#2 - 11 december 2004 16:54
Jag har ett 375L med sydamerikansk biotop. Jag är mer inriktad på amazonasområdet ( vet det är stort ) jag tror det är där nån stans i mitten av amazonas jag håller mig. Jag har svart bakgrund, Mycket! rötter och några svärdplantor.

rötter: Jag tycker mangrove är snyggast. Maponi är väll den beiga typen? Och den hör nog inte hemma i svartvatten. Men om du inte ska ha svart vatten så skulle den nog funka fint fint.
Dem väger nog lika mycket skulle jag tro.
Och jag vet att mangrove inte alltid är så lätt att få att sjunka, Men med maponi vet jag inte tyvär.

Fiskar tycker jag du ska ha skalarer. Några trevliga L malar. Och ett stim tetror av nått slag.

Hoppas jag har varit till hjälp lycka till maanda :)

#3 - 11 december 2004 17:12
Okej.
Hm.. Svartvatten.. Är inte det när man har typ torv-grejsimojs i? kan inget om det, men vill gärna lära mej =)
Jag hade tänkt ha kardinaltetra, scalarer och ancistrus L144A. Även ett stim ottosar.
Kan det bli bra?

Har du helt svart bakgrund eller går den i olika toner?
Har du nåt foto eller nåt på ditt akvarium?

Du har varit till jätte mycket hjälp! Tack =)
#4 - 11 december 2004 17:16
Ursprungligen skickat av maanda

Ska få min julklapp imon, ett nytt 375L möbelakvarium med välvd ruta! *jippie*

Till saken:

Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska ha I baljan, och kommit fram till att jag nog vill köra lite sydamerikansk stil. Därför vill jag ha kardinaltetror. Var väldigt sugen på discus innan, men det blir för dyrt.

Så då vill jag ha scalarer i stället. Dock ska jag inte köpa dessa fiskar förr än några veckor..

Men hur ska jag inreda det? Skulle så himla gärna vilja ha en BTN-bakgrund, men aldrig att jag har råd med det (födelsedag, kanske), så då tänkte jag på bakgrund. Bara en plansch kanske, som är typ ganska entonig beige-brun?

Sen vill jag ju gärna ha rötter med, typ mopani eller mangrove. Vilken är billigast/snyggast/lättast att få att sjunka?

Vilken sort hör hemma i Sydamerika?

Sen till växter då. Har två plantor vattenspikblad, även svärdplanta. Sen har jag två anubias-plantor också. Vill gärna ha kvar dom, men dom är ju afrikanska. Ser det konstigt ut med dem?

Tacksam för tips inom både fisk/inredning o växter.

Vet att det kanske hamnade i fel tråd, men hittade ingen mer lämplig.

I morgon? Det är väll jul afton den 24/12, eller är det jag som har fel...
#5 - 11 december 2004 17:20
Det låter som en fin kombination av fiskar=D

Om du har helt nya mangroverötter så kommer ditt vatten att få en fin brunaktig färg vilket är väldigt snyggt. Sedan efter ett tag så kommer int rötterna att färga av sig mer och då är det bara att ta en nylonstrumpa och proppa i lite torv och lägga i akvariet så kommer du få den där fina färgen igen.

/Glenn
#6 - 11 december 2004 17:28
Jag har juwels bakgrund. Den randiga saken ;). Den tycker jag passar. Du kan ju gå in o kolla på min zoon som står nedan. :D Jag är också nybörjare på svartvatten och jag finner det attans kul. Mina skalarer har lagt ägg typ 5 gånger på 3 veckor.
#7 - 11 december 2004 17:42
ang. anubias...
mina ville inte alls vara i mitt syd kar,
så dom åkte ut, har dom nu i ett guppy kar.. det funkar, men det é inte snyggt där heller egnetligen...
men smaken är som baken...
#8 - 11 december 2004 21:53
okej..ska jag skippa anubiasen o sätta över den i ett annat mindre akvarium då? har lite levandefödare där...

har läst mycket om att det är svårt att få rötterna att sjunka. en del har till och med aldrig fått dom att sjunka.... hur göra jag då om jag vill ha i dem direkt, men helst inte flytande? ;-P
finns det nåt knep?

för om jag lägger dom i typ badkaret, försvinner ju den bruna färgen sen när den väl har sjunkit och jag vill ha i den i akvariet...

har hört att man ska köpa den tyngsta roten, för det är lättare att få att sjunka.. men den är ju betydligt dyrare (oftast)..

vad blir det för skillnad med svartvatten o vanlgit egentligen? blir det mörkare i akvariumet eller vad?
det låter snyggt iaf..

jo, julafton är ju inte förrän den 24 december, som bekant. men i år blir det en lite för tidig julklapp, så att jag ska kunna göra det fint tills julafton =)
dessutom ska det gamla ut ur mitt rum så jag (mamma?) kan städa där.. hehe.

ååååååååååååå imon är det julafton för min del! jippi jippi jippiiiiiii!
#9 - 11 december 2004 22:10
Svartvatten är det bla. skalarer o discus lever i. Dem lever i en del av amazonas där det inte finns mycket till växtlighet. Vattnet är mycket brunt dy botten löv grenar.

Så om man ska ha en riktig svartvatten akvarium ska man ha brunt vatten, rötter kanske lite löv på bottnen. inga växter. :)
#10 - 11 december 2004 22:13
Ursprungligen skickat av maanda

där.. hehe.

ååååååååååååå imon är det julafton för min del! jippi jippi jippiiiiiii!

Vissa har det bra ;-)
#11 - 11 december 2004 23:10
Kanske inte så lyckat att ha kardinaltetror och skalarer tillsammans! Skalarer äter ju tetror. Rätt mig om jag har fel.
#12 - 11 december 2004 23:15
Ursprungligen skickat av rindberg

Kanske inte så lyckat att ha kardinaltetror och skalarer tillsammans! Skalarer äter ju tetror. Rätt mig om jag har fel.

Köpte 40st ktetror och hadde 2st skalarer, tog ca 2 veckor så är dom 2st kvar ;-(
#13 - 12 december 2004 06:24
Har både diskus, kardinaltetror och skalarer ihop i mitt btn 375 liters och på 2 månader så har inte en enda kardinaltetra strukit med =)
#14 - 12 december 2004 09:21
Hm... Men om man nu vill ha lite växter ändå, för att liva upp det hela, hehe, vad kan mna ha då?
Det är inte ett måste för min del att allt måste vara biotopenligt, mest viktigt är för mej att fiskarna kommer ungefär från samma del av världen...
Men tror ni inte att det är skillnad på om scalarerna kommer i spat före kardinalerna och tvärt om?
om kardinaltetrorna redan är i akvariet när man har i scalarerna borde det ju vara större chans att det funkar.
Vågar man chansa?

Sen frågar jag igen, hur länge måste jag vänta med att ha i fisk om jag har i något slags vattenberedningsmedel?
#15 - 12 december 2004 09:24
0 minuter [:D].Jag startade upp min 275:a för några veckor sen.Fyllde i vattnet och såg till att alla teknik funkade och sen i med fiskarna.Nu hade jag fuskat lite och tog med filtret från det gamla karet.Hade även kört det nya i det gamla karet i en vecka
Fredrik
#16 - 12 december 2004 09:27
Är det säkert?
Men jag har ett helt nytt filter..
#17 - 12 december 2004 09:36
Jo det går bra.MEN ta det lugnt med antalet fiskar.Köp några och låt det gå någon/några veckor innan du köper fler osv.Man kan snabba på förloppet lite genom att köpa nitrivec och slå i.Det man vill uppnå genom att låta vattnet stå är att man vill få ut ev klor rester men det tar ju vattenberedningsmedlet hand om.Sen tror många att nitrifikationsbakterierna kommer av sig självt men rent logiskt så måste man ju mata bakterierna med något ex fisk avföring... I mitt fall så blev jag tvungen att vänta 2 dygn för att alla luftbubblor skulle försvinna.Sen vill man ju se till att det är rätt temperatur.Värmarens skala brukar aldrig stämma kan bli vad som helst.En värmare står på 21 grader och det är 27 i karet.En annan värmare (jäger) går exakt enl skalan....
Fredrik
#18 - 12 december 2004 10:22
Ursprungligen skickat av niclas89

Svartvatten är det bla. skalarer o discus lever i. Dem lever i en del av amazonas där det inte finns mycket till växtlighet. Vattnet är mycket brunt dy botten löv grenar.

Så om man ska ha en riktig svartvatten akvarium ska man ha brunt vatten, rötter kanske lite löv på bottnen. inga växter. :)

Förstår inte alls vad du menar där.....
Detta är vad som står i artbeskrivningen för Scalare i här på zoopet:

"Akvariet skall vara tättplanterat med långbladiga växter, men även innehålla en del stenar och rötter och ha ett fritt simutrymme."

Detta är vad det står om diskus:

Ett lämpligt akvarium skall innehålla gömställen i form av rötter och ev. växter."

Tror inte att jag sett ett endaste diskusakvarium än som är helt utan växtligeht.... massor av lekkar som är sterila men inte själva "bo"akvariumet...

Gav råd till dig i en annan tråd om att du skulle ha växter i ditt kar och till dina scalarer varför råder du andra att inte ha det det då??

Mitt råd till dig maanda är att givetvis ska du ha växter... speciellt om du ska ha scalarer.... finns inget som hindrar att du skulle kunna ha mörkare vatten bara för att du har växter....

Kolla igenom de förslag du har fått och ta sedan och läs på dig i zoopets artbeskrivingar.... där står juh tydligt vad de vill ha för växtlighet..... Bestäm dig sedan för det som passa dig bäst!!!
#19 - 12 december 2004 10:43
Okej... Tack för alla svaren. Långbladiga växter, hm... Skulle jag kunna ha ciklidgräs då?
Har en jättefin vattenspikbladsplanta som jag gärna vill ha kvar, passar inte det in då eller?
*vill ha kvar*

eftersom jag bara bor typ 100 meter från vättern så har jag ju tillgång till ganska mycket sten. kan det passa, eller finns det typ ingen sten där scalarer o kardinaltetror lever?
tycker det är fint iaf :)
i det akvariet jag har nu har jag grus och sten, men ser det konstigt ut att ha sten o sand?
#20 - 12 december 2004 15:36
Maya... Jag har kollat på några fina bilder från naturen. Och jag bestämde mig för att gå efter bilder från naturen än en arbetsbeskrivning. Och på dem bilderna ser man inga växter. Men dem kanske lever på andra ställen där det finns växter men det visste inte jag isåfall. Och hon kan ju ha växter om hon vill, Men jag sa om hon ska ha ett riktigt svartvattens akvarium (bilderna jag sett) så finns det inga växter!
#21 - 12 december 2004 15:56
Har alltid varit av dem uppfattningen att om man själv tycker något är snyggt, någon växt eller fisk ser bra ut ihop etc, så ÄR det snyggt :)
Dvs, om du inte promt måste köra ett strikt biotopakvarium så använd de växter du själv tycker är snyggt till en början, speciellt om du redan har dem i din ägo.

Sedan kan det ju uppstå särskilda anledningar till att vissa kombinationer inte går ihop. Vissa fiskar äter växter, vissa växter kräver mycket ljus och näring. Det mesta går att läsa sig till eller få svar på här på Zoopet.

Lycka till!
#22 - 12 december 2004 20:09
Okej. Nu är akvariet uppe med de gamla växterna, ny biltema blästersand och ny pump (fluval 404)
vet att man inte kan ha i firrar på en gång, men undrar om det verkligen kommer igång med alla bakterier o sånt om man inte har NÅGON fisk?
kan jag sätta i EN fisk som testpilot? eller är det bara dumt?
#23 - 12 december 2004 20:11
hmm jag tror mig ha läst att man ska ha malar i från början .. men jag är inte säker. Någon som vet helt säkert?
#24 - 12 december 2004 22:51
Utan att ha i några fiskar får man inte igång de goda bakterierna som bryter ner nitrit till nitrat. Men man ska inte ha i för mycket fisk eller mata mycket...

Malar verkar lite dumt att börja med, det finns ju inga alger de kan äta - utan man måste stödutfodra och kunde istället haft i annan fisk.

Edit: tillägg om malar
#25 - 13 december 2004 12:03
Jag satte i en överbliven svärdbärare.
Ska jag sätta i nåt mer?
#26 - 13 december 2004 12:57
En ensam, överbliven svärdbärare som ska bajsa ner ett helt 375liters? [:-153][:D]
#27 - 13 december 2004 13:14
Hehe. Nej nej. Jag kan ju inte bara ha den, det fattar till och med jag =)
Men vad kan jag ha i mer då? Vadsomhelst?
Nån som tål mkt.. Kanske några platy?
#28 - 13 december 2004 13:20
Fast ärligt talat så vet jag inte. en av akvarieaffärerna här i malmö rekkomednerade mig att låta karet stå heltomt i tre veckor, och sen skulle det vara lungt. så hur ligger det till, behövs inkörningsfisk eller inte?
#29 - 13 december 2004 13:20
Hm.. Svartvatten.. Är inte det när man har typ torv-grejsimojs i? kan inget om det, men vill gärna lära mej =)

Jo, just torv-grejsimojs är vad det är i... =) En bra bok att läsa där man får mycket tips, tycker jag är "Complete aquarium". Kommer inte ihåg vad författaren hette, men kolla på biblioteket.
#30 - 13 december 2004 14:00
Nils Holmström: Du måste ha i något som producerar biologiskt nedbrytbart avfall, tex fiskavföring, döda växtblad, överbliven mat osv för att det ska bildas bakterier ("mat" till dessa) som bryter ner avfallet till nitrit och tillslut nitrat. Ett annat alternativ är att köra med ammoniak (ammoniak omvandlas till nitrat av samma bakterier).
#31 - 13 december 2004 15:02
Okej.. Ska kolla efter den boken =)
Vad ska jag sätta i mer då? Ska jag slänga i räkan? Eller är dom känsliga?
#32 - 14 december 2004 10:18
Vad ska jag sätta i mer då? Ska jag slänga i räkan? Eller är dom känsliga?

Vad är det för en räka du har?
#33 - 14 december 2004 10:31
Det är en wood-räka.

Annons