375L Abborre

#1 - 5 juli 2010 11:14
Har nu strtat upp ett inhemskt kar med abborrar. Dock hittar jag på tok för lite info om att ha abborre i akvarium. Någon här som har erfarenhet av det eller vet någon bra sida? vattentemp ph osv är det samma som vattnet där jag fångade dom. o ja, jag vet att jag inte få släppa ut dom i sjön igen. All annan info är jag tacksam för
#2 - 5 juli 2010 13:17
http://www.jonolavsakvarium.com/organismer_ferskvann/meny.html

Jonolavs sida hittar du en del på. Annars så skall du försöka få tag på boken Mina tama insjöfiskar av Curt Lindhe. Den är inte helt färsk så du får leta på antikvariat och bibliotek men det är ungefär det som finns på svenska. Tro inte på allt som står där bara, vattenreningstekniken gör du bäst i att glömma och det där om att abborrar i akvarium inte äter fisk hade definitivt inte mina abborrar hört talas om, de åt allt i fiskväg som de orkade svälja.
#3 - 5 juli 2010 15:45
Oj malawifisken!
Måste jag få se någon dag:D
#4 - 5 juli 2010 18:17
Åh vad häftigt!!! Kan du inte lägga in lite bilder?
#5 - 5 juli 2010 18:48
Trevlig sida men finns saker som inte alltid stämmer oxå.
#6 - 5 juli 2010 19:01
Bygert skrev:
http://www.jonolavsakvarium.com/organismer_ferskvann/meny.html

Jonolavs sida hittar du en del på. Annars så skall du försöka få tag på boken Mina tama insjöfiskar av Curt Lindhe. Den är inte helt färsk så du får leta på antikvariat och bibliotek men det är ungefär det som finns på svenska. Tro inte på allt som står där bara, vattenreningstekniken gör du bäst i att glömma och det där om att abborrar i akvarium inte äter fisk hade definitivt inte mina abborrar hört talas om, de åt allt i fiskväg som de orkade svälja.

ungeför det som finns på svenska?? de där va ju rena arabiskan för mig... fattade ingenting. Får nog försöka få tag på curt lindhes bok istället
#7 - 5 juli 2010 19:02
Torreador skrev:
Åh vad häftigt!!! Kan du inte lägga in lite bilder?

bilder kommer upp under min projekttråd så jag hänvisar er dit. Här vill jag bara få fatt på lite info
Bilagor:
#8 - 5 juli 2010 19:03
RobFrazie skrev:
Oj malawifisken!

Måste jag få se någon dag:D

ja du har mitt nummer. bara skicka ett mess o komma förbi
#9 - 5 juli 2010 19:09
Rena arabiskan kan bli rena svenskan om du kopierar in texten i googletranslate ;)
#10 - 5 juli 2010 19:12
Drog in hela texten istället om fler vill läsa:

Abborre är en av tre fisk i abborre familj här i Norge. Dessa fiskar tillhör ordningen Perciformes. Det verkar tåla varmvatten bra och själv är lätt att hålla.
GLUPANDE

Det är inte aggressiva mot andra fiskar, men det är en glupsk rovdjur och äter all fisk som kan komma in i munnen. Och det är inte liten i munnen istället för att säga det så. Det är mycket livlig och alltid frempå att få mat. Det använder synen mycket i jakten. Du kan se det stå still över botten och granska den med ögonen. Abborre verkar ha en god förmåga att urskilja former och färger med visioner. Det är relativt små tilltugg som Iro på botten bara titta. Jag har inte sett någon annan fisk sak. Abborre växer mycket snabbt och har en otrolig aptit. Det är fantastiskt att se hur mycket mat man klarar av att stansa i den lilla magen. Så du måste se om de har små söta plankton-äta fisk i tanken. Förr eller senare abborre tillräckligt stor för att svälja dem och sedan göra det så.
Speciellt utseende

Kroppsform är kännetecknande för en hög spetsiga ryggfenan, grön färg med olivgrönt randmönster. Detta skiljer den från annan fisk utseende och ger en estetisk bidrag till akvariet.
Uppdatera

Har haft en abborre i akvariet för ett par år har jag nu beslutat att släppa abborre i framtiden. Anledningen är att abborre är en verklig rovdjur. Det är slutligen tyst tillräckligt när det finns andra fiskar som kan ätas. Men så fort den ser en fisk som är liten nog att rymmas i munnen så klunk det. Detta gör det omöjligt att få nya unga fiskarna i kärlet med en abborre där. Abborre tenderar också att vara den fisk som växer snabbast, eftersom den tar hand om allt ferskfor. När jag kom hem från öster i juni 2004 med ett stim av 30-40 elritsa, Laue, nipigget spigg och stäm, förlorade alla men sju elritsa och en spigg i under 24 timmar! Grrr!
För

Levande och fryst. Som de flesta stora bitar. Liksom andra rovfiskar kärlek daggmaskar.
#11 - 5 juli 2010 19:57
Aggressiv mot andra arter än bara sin egen inte ovanligt. Kan även själv bli hunsad av andra i samma storlek. Att släppa i nya mindre fiskar kan vara problem i vilket akvarium som helst och inget speciellt för abborrar.
#12 - 5 juli 2010 19:59
Lite arabiska är det. men tänker man till lite när man läser så kan man någorlunda översätta!
#13 - 5 juli 2010 20:01
Har en abborre i mitt 200l kar och den är ganska påstridig, dock har den ingen chans mot paletterna men svärdbärarna får passa sig. Skall dock släppa ut den igen, passar inte direkt in men fick den i "present" av några av barnen på jobbrt.
#14 - 5 juli 2010 20:05
Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.
#15 - 5 juli 2010 20:08
eriahl skrev:
Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.

o ja, jag vet att jag inte få släppa ut dom i sjön igen. All annan info är jag tacksam för

Han har ju redan skrivit det!
#16 - 5 juli 2010 20:34
ok tänkte inte på det, tyvärr blir det till att avliva den då, känns lite synd.
#17 - 5 juli 2010 20:54
Kan man få lek på aborre i akvarium? Hur känneteknas den i så fall? Yngelförsvar?
#18 - 5 juli 2010 21:09
Rena arabiskan kan bli rena svenskan om du kopierar in texten i googletranslate ;)

haha ja de e ju sant, om jag hade tänkt länge än vad näsan räckte...
#19 - 5 juli 2010 21:17
Avendesora skrev:
ok tänkte inte på det, tyvärr blir det till att avliva den då, känns lite synd.

varför avlida den när den kan få bo i mitt kar? Nån gång åker man ju alltid förbi laisbo:d
#20 - 5 juli 2010 21:21
Dre skrev:
Kan man få lek på aborre i akvarium? Hur känneteknas den i så fall? Yngelförsvar?

Om jag nu har förstått det hela rätt så om man vill ha lek på abborre så måste man de dom årstidskänslan, med andra ord kylanläggning på höst och vår och ut i en damm på vintern. Det är som sagt vad jag har fattat den som. Hur lek kännetecknas o om nått yngelförsvar har jag inte hört nått om.
#21 - 5 juli 2010 21:32
Vet inte om detta hjälper. kankse är något du redan läst.

Abborrhanen blir könsmogen vid 2-4 års ålder (i uppfödningsdammar stundom redan vid 1 år) och honan vid 3-6 år, men denna utveckling kan försenas i näringsfattiga vatten, så att hanen når mognad först vid 6 år och honan vid 7. Leken äger rum vid islossningen i april-juni beroende på landsända. Vattentemperaturen bör vara 7-8°. Härvid samlas abborrarna i utfallande vattendrag eller i grunda vatten med översvämmad gräs-, ris- eller buskvegetation, men även steniga bottnar kan accepteras. Honorna är ofta omgivna av flera hanar, som hon leder till lekplatsen. De senare leker med olika honor. Antalet ägg hos en hona vägande något över 1 kg har beräknats till ca 269.000. Dessa ligger inneslutna i ett geléaktigt hölje, som, när honan simmar omkring, i meterlånga, 3-6 cm breda snören fastnar i vegetationen, där de hänger som en vit slöja eller driver löst i vattnet. Genast efter leken blir honan aggressiv mot hanarna och jagar bort dem från rommassan, som de vill äta upp. Rommen kläcks efter 2-3 veckor, varvid ynglen är 5-6 mm långa.
#22 - 5 juli 2010 21:33
eriahl skrev:

anar att detta va menat till Cattis. Men jag fick mig en liten tanke där. Får man släppa ut dom i naturen igen om dom gått i ett renrasigt inhemskt kar? grus, rötter, sten, växter och allt från sjön
#23 - 5 juli 2010 21:38
RobFrazie skrev:
Vet inte om detta hjälper. kankse är något du redan läst.

Abborrhanen blir könsmogen vid 2-4 års ålder (i uppfödningsdammar stundom redan vid 1 år) och honan vid 3-6 år, men denna utveckling kan försenas i näringsfattiga vatten, så att hanen når mognad först vid 6 år och honan vid 7. Leken äger rum vid islossningen i april-juni beroende på landsända. Vattentemperaturen bör vara 7-8°. Härvid samlas abborrarna i utfallande vattendrag eller i grunda vatten med översvämmad gräs-, ris- eller buskvegetation, men även steniga bottnar kan accepteras. Honorna är ofta omgivna av flera hanar, som hon leder till lekplatsen. De senare leker med olika honor. Antalet ägg hos en hona vägande något över 1 kg har beräknats till ca 269.000. Dessa ligger inneslutna i ett geléaktigt hölje, som, när honan simmar omkring, i meterlånga, 3-6 cm breda snören fastnar i vegetationen, där de hänger som en vit slöja eller driver löst i vattnet. Genast efter leken blir honan aggressiv mot hanarna och jagar bort dem från rommassan, som de vill äta upp. Rommen kläcks efter 2-3 veckor, varvid ynglen är 5-6 mm långa.

Tackar för lite kul info. Kanske inte så mycket jag har nytta av i mitt kar men ändå kul att veta. Tackar
#24 - 5 juli 2010 21:41
Lägger till lite till som du kanske inte läst!

Leken sker vid vattentemperaturer på 7-8 grader, i april (tidigare söderut senare med tilltagande breddgrad).
Som lekplats väljs ofta grunda områden med rik vegetation , rötter , risknippen o.d. Leken kan även ske på djupare vatten över stenbotten.
#25 - 5 juli 2010 22:01
hänvisar folk som vill se lite bilder osv till min projekttråd: www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135872&page=12
#26 - 5 juli 2010 23:59
Japp mitt inlägg#14 var menat åt #13. Leka i akvarium kan dom men bör ju vara svalare period då på runt 12grader iaf. I naturen brukar det bli fart på vårkänslorna runt 7grader. Sen kan det bli kärlek med lite tur.
Har man koll på det så är det inga problem att släppa ut igen men där man fångat dom.
Kanske inte intressant precis men tänkte dra upp från början s a s och ha i akvarium.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140213&daysprune=100 Men artemiakläckningen sket sig.
#27 - 6 juli 2010 09:33
Bygert skrev:

Vilken helt fantastisk sida! Den går rakt in i min favoritlista!

Det är roligt att se att folk intresserar sig för våra inhemska fiskar, men just abborre är lite besvärliga genom att de är stora, snabbväxande, och aggressiva rovfiskar. Detsamma gäller t.ex. öring.
Gärs, mört, elritsa och björkna är arter jag hellre skulle rekommendera.
#28 - 6 juli 2010 14:46
Du får den gärna, den är så vacker och äter bra. Känns inte roligt om jag skulle behöva ta bort den.
#29 - 6 juli 2010 22:15
Avendesora skrev:
Du får den gärna, den är så vacker och äter bra. Känns inte roligt om jag skulle behöva ta bort den.

hör av dig om du ska mot emmaboda någon dag annas hör jag av mig om jag ska mot lessebo någon dag
#30 - 7 juli 2010 16:16
Blir bra. Tur att du bodde så nära.

Annons