Bygert skrev:http://www.jonolavsakvarium.com/organismer_ferskvann/meny.html
Jonolavs sida hittar du en del på. Annars så skall du försöka få tag på boken Mina tama insjöfiskar av Curt Lindhe. Den är inte helt färsk så du får leta på antikvariat och bibliotek men det är ungefär det som finns på svenska. Tro inte på allt som står där bara, vattenreningstekniken gör du bäst i att glömma och det där om att abborrar i akvarium inte äter fisk hade definitivt inte mina abborrar hört talas om, de åt allt i fiskväg som de orkade svälja.
Torreador skrev:Åh vad häftigt!!! Kan du inte lägga in lite bilder?
RobFrazie skrev:Oj malawifisken!
Måste jag få se någon dag:D
eriahl skrev:Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.
malawifisken skrev:o ja, jag vet att jag inte få släppa ut dom i sjön igen. All annan info är jag tacksam för
Christerhedberg skrev:Rena arabiskan kan bli rena svenskan om du kopierar in texten i googletranslate ;)
Avendesora skrev:ok tänkte inte på det, tyvärr blir det till att avliva den då, känns lite synd.
Dre skrev:Kan man få lek på aborre i akvarium? Hur känneteknas den i så fall? Yngelförsvar?
eriahl skrev:Släpp aldrig ut fiskar igen när den gått med vanliga akvariefiskar för smittrisker.
RobFrazie skrev:Vet inte om detta hjälper. kankse är något du redan läst.
Abborrhanen blir könsmogen vid 2-4 års ålder (i uppfödningsdammar stundom redan vid 1 år) och honan vid 3-6 år, men denna utveckling kan försenas i näringsfattiga vatten, så att hanen når mognad först vid 6 år och honan vid 7. Leken äger rum vid islossningen i april-juni beroende på landsända. Vattentemperaturen bör vara 7-8°. Härvid samlas abborrarna i utfallande vattendrag eller i grunda vatten med översvämmad gräs-, ris- eller buskvegetation, men även steniga bottnar kan accepteras. Honorna är ofta omgivna av flera hanar, som hon leder till lekplatsen. De senare leker med olika honor. Antalet ägg hos en hona vägande något över 1 kg har beräknats till ca 269.000. Dessa ligger inneslutna i ett geléaktigt hölje, som, när honan simmar omkring, i meterlånga, 3-6 cm breda snören fastnar i vegetationen, där de hänger som en vit slöja eller driver löst i vattnet. Genast efter leken blir honan aggressiv mot hanarna och jagar bort dem från rommassan, som de vill äta upp. Rommen kläcks efter 2-3 veckor, varvid ynglen är 5-6 mm långa.
Bygert skrev:
Avendesora skrev:Du får den gärna, den är så vacker och äter bra. Känns inte roligt om jag skulle behöva ta bort den.