375 liters växtakvarie

#1 - 24 november 2008 19:38
Här kommmer lite bilder på mitt senaste projekt.
Hade ett malawikar på 375 liter som jag lessnade på. Tyckte inte malawi var så himla spännande och var inte nöjd med inredningen i karet.

Planen var ett SA-kar, men det har ändrat sig under tiden jag pysslat med karet.

Kort och gott...
Fiskarna såldes och karet revs ur helt och hållet.

Så här såg det ut innan
#2 - 24 november 2008 19:40
Tömning avslutad.
Luktade lite lattjo i huset i många timmar efter att sanden tagits ur :-)
#3 - 24 november 2008 19:43
Hade en hemgjord frigolitbakgrund i karet.
Den var en av anledningarna till att jag ville göra om det.

Jag var nöjd med själva bakgrunden och tycker den såg helt okej ut, men den tog alldeles för mycket plats. nästan 1/3 av vattenvolymen försvann... Vet inte hur jag tänkte när jag gjorde den.

Om ni undrar över verktyget så kan jag berätta att det funkade mycket bra. Den fiskfilé-kniven har fått vara med om mycket... tex att skära isolering när jag byggde om övervåningen på huset :-)

Fortsättning följer...
Bilagor:
#4 - 6 december 2008 21:26
Tanken var från början att inte ha någon bakgrund i det här karet. Brukar sällan behövas om man har mycket växter utan jag hade enbart tänkt köra med en blå plastfilm på utsidan.

Men sen fick jag se AquaTerras bakgrunder. Jag tror AquaTerra är ganska nya i sverige, men dom kommer nog bli stora. Grymt snygga bakgrunder.

Gillar dem bättre än BTN rent utseendemässigt. Kan inte bedöma något annat då jag aldrig monterat en BTN.

Hursomhelst så slog jag till på tre stycken rockwall (motsvarigheten till BTN's slimline) och två moduler.

Detaljeringen är grymt bra på dessa.

Tog tyvärr ingen bra bild på rockwallen...
#5 - 6 december 2008 21:30
Det var väldigt smidigt att kapa till bitarna. Ritade med spritpenna och sågade till dem med en japansåg.

När jag provmonterade i karet insåg jag att sågytan blev synlig från utsidan, så där la jag på lite svar silikon, så att det inte ska synas så mycket.

En klar fördel med AquaTerra är att deras rockwall inte överlappar varandra som Slimline gör. Till en början var jag lite skeptisk till detta, men jag kan säga nu, när jag testfyllt karet, att det blir snyggare.
#6 - 6 december 2008 21:34
Modulerna monteras sedan utanpå rockwallen.
Här behövdes det lite trimmning av modulerna för att de skulle följa bakgrunden exakt. Inget stort jobb eftersom rockwallen är plan och modulerna är lättarbetade.
#7 - 6 december 2008 21:37
Det ser riktigt bra ut och det ska bli kul att följa detta projekt. Kul att du dokumenterar med bilder redan från början:)!
Vad har du tänkt dig för teknik i/till karet och vad ska du ha för invånare sedan när det är dags för den biten?
#8 - 6 december 2008 21:47
Innan dom limmades på plats skulle jag fixa insug och utblås till ytterfiltret. Det vanliga är att man tar upp ett hål som man sedan sätter ett raster/nät/filtermatta i.
Jag har haft det på mina senaste bakgrunder och gillar det inte. Tycker det geggar igen ganska fort.

Jag tänkte därför prova något nytt.

Jag låter ett 30mm avloppsrör gå genom botten på modulen genom hela modulen upp över vattenytan. Detta rör kommer hålla samma vattennivå som det omgivande karet. I detta rör får sedan insugningsröret till ytterfiltret sitta.
Eftersom det yttreröret går över vattenytan, kan inga fiskar simma in i modulen men smtidigt så behövs inget raster som förhindrar detta. Det som kommer behöva göras rent är rastret som sitter på insugningsröret till ytterfiltret, men det är ju enkelt eftersom detta kan dras rakt upp ur det yttre röret... Hmm blev en lite krånglig förklaring så jag lägger in en liten principskiss.
#9 - 6 december 2008 21:50
Utblåset får gå genom sidan på modulen in mot mitten av karet.
När detta var fixat så limmades modulerna fast
#10 - 6 december 2008 21:54
Dreggel :) Jag måste se detta karet färdigt
#11 - 6 december 2008 22:03
Hur fint som helst! Men det ser ju inte ut och vara början på ett västkar utan ett snyggt malawi ;) aquaterra vet vad dom pysslar med dom med!
#12 - 6 december 2008 22:04
ansjo skrev:
Det ser riktigt bra ut och det ska bli kul att följa detta projekt. Kul att du dokumenterar med bilder redan från början:)!

Vad har du tänkt dig för teknik i/till karet och vad ska du ha för invånare sedan när det är dags för den biten?

Ytterfilter: Rena XP3
Doppvärmare: Jäger 250w
Koldioxid: 6kg tub med hembyggd reaktor (bilder på det kommer)

Fisk... Vet ej riktigt. Kommer nog bli scalare, och en eller två sorters apistogramma. Njisseni lär det nog bli, och eventuellt nån till.
Nån stimfisk, tex kardinaltetra eller kilfläcks rasbora, ligger också bra till.

Får se... Den dagen då jag måste besluta det har inte kommit ännu. Förslag emottages tacksam.
Sugen på räkor också. Om man kan lura in dom i huset utan att frun märker det :) En salig blandning lutar det mot just nu alltså.
Målet med akvariet är att det ska se inbjudande och bra ut och inte att vara biotopriktigt.
Bilagor:
#13 - 6 december 2008 22:06
mattsson skrev:
Hur fint som helst! Men det ser ju inte ut och vara början på ett västkar utan ett snyggt malawi ;) aquaterra vet vad dom pysslar med dom med!

Tack!
Som sagt... skulle egentligen inte ha någon bakgrund tills jag fick syn på AquaTerra.
Biotopriktigt? Inte ett dugg.
Snyggt? Ja det hoppas jag verkligen. :D

Målet är inte ett renodlat växtkar och inte ett biotopriktigt kar. Jag vill ha ett snyggt kar med mycket växter.
#14 - 6 december 2008 22:09
Det låter det, och räkor funkar fint i växtkar då jag har provat. Men dock inte med skalarer då dessa med stor säkerhet kommer att käka upp varenda räka de får nys på:).
Vad ska du ha för belysning i karet?
En annan sak jag tänkte på, ska du gömma reaktorn i en modul eller ska den drivas via ytterfiltret?
#15 - 6 december 2008 22:10
Stoffz skrev:
Dreggel :) Jag måste se detta karet färdigt

Haha.
Mer bilder kommer kanske i morgon.

Har testfyllt det idag (utan bottensand) för att se att inga rötter flyter, vilket en gjorde. Denna har nu tyngts ner och jag hoppas den slutat flyta till nästa helg när får jag en leverans med växter. Sen är målet att fisk ska börja köpas in i mellandagarna...
Då får karet stå i ett par veckor med enbart växter så att dessa hinner rota sig ordentligt samt att allt hinner stabiliseras.

Filtret står just nu hos farsan inkopplat till hans vinterförvaring av dammfiskarna för att inte tappa alla gosiga bakterier. Så uppstarten av karet lär gå snabbt och smidigt sen.
#16 - 6 december 2008 22:11
Belysningen får bli vanliga lysrör.
2st T5 Aquarelle 54w och 2st T8 36w som jag har hemma. Kommer inte riktigt ihåg vad det är för rör just nu.

Hamnar på 0,48w/l vilket jag hoppas blir bra.
#17 - 6 december 2008 22:12
ansjo skrev:
Det låter det, och räkor funkar fint i växtkar då jag har provat. Men dock inte med skalarer då dessa med stor säkerhet kommer att käka upp varenda räka de får nys på:).

Ajdå. Misstänkte det.
Som sagt, har inte klurat så mycket på det än så länge.
#18 - 6 december 2008 22:14
Kanske lika bra det förresten.
Har haft räkor förr. Frugan var helt säker på att dom skulle rymma och komma upp i sängen när hon sov.... :D
Hon fick delvis rätt, när vi hittade en på golvet.
#19 - 6 december 2008 22:16
Ni får skaffa katt så slipper ni se dem ligga på golvet iaf:p!
#20 - 6 december 2008 22:16
Hade man inte kunnat ha sådana med scalare? http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
#21 - 6 december 2008 22:20
ansjo skrev:
Ni får skaffa katt så slipper ni se dem ligga på golvet iaf:p!

Don't get me started...

Det skar i hjärtat när jag köpte kattsand häromdagen (ska ha det under sanden i botten).
Avskyr katter.

Eller för att vara helt ärlig. Tycker katter är mysiga, men när man hittar grannens katter inne i vårt hus (vilket i sig gör att man sk*ter på sig av skräck eftersom man inte är riktigt beredd på att se en katt komma runt hörnet i köket) och när man hittar alla mysiga lämningar i rabbatterna så är det inte så skoj. Speciellt inte när smågrabbarna hittar lämningarna i rabatterna...
#22 - 6 december 2008 22:21
Stoffz skrev:
Hade man inte kunnat ha sådana med scalare? http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5

Stora rackare så det borde funka. Men jag vill ju ha små, tex körsbärsräkor
#23 - 6 december 2008 22:23
Jaha okej :) Om jag hade varit i din situation så hade jag skaffat några ändå för att se om det funkade :D Om du ahr mycket växter så kanske de kan gömma sig.
#24 - 6 december 2008 22:25
Stoffz skrev:
Jaha okej :) Om jag hade varit i din situation så hade jag skaffat några ändå för att se om det funkade :D Om du ahr mycket växter så kanske de kan gömma sig.

Sounds like a plan. Kanske kan gömma sig för frun med men komma fram när jag knackar nån hemlig morsekod på glaset. Jag vill ju kunna se dom :)
#25 - 6 december 2008 22:27
Haha :D dom förökar sig snabbt så nog kommer du att se dom alltid :D Jag får snart flera du kan få några ^^
#26 - 6 december 2008 23:14
Jag tror inte det är så stor risk/chans att de syns så ofta. När jag rev mitt 960 så håvade jag säkert upp ett 100-tal körsbärsräkor i olika storlekar men när karet var i drift såg jag sällan någon då de gömde sig bland alla växter.
Det är bara att säga "oops" om hon ser räkorna, "var kommer de ifrån";)?
#27 - 6 december 2008 23:15
Nu när du börjat finns inget återvändo[:-38]
Ser fram emot att följa ditt projekt:)
#28 - 7 december 2008 00:35
verkar bli ett riktigt fint akvarium.. in med fler bilder! =)
mvh//martin
#29 - 12 december 2008 20:23
Har hämtat ut en hel låda med växter idag. Drygt 30 olika krukor. Tror det blev 11 olika sorter tillslut.
Imorgon ska allt planteras.... Längtar.
#30 - 12 december 2008 20:40
det går bra sålänge dom har lite storlek...
#31 - 12 december 2008 21:13
Hoppas det ska gå bra.
Kommer köra på för fullt med CO2 och PMDD från start så förhoppningsvis ska dom klara sig.
#32 - 6 januari 2009 19:29
Det var länge sen jag skrev i den här tråden.
Har glömt bort det :).

Så här ser karet ut idag.
Är rätt nöjd. Det mesta växer på bra och en del lite sämre.
Kör just nu 3 normaldoser PMDD i veckan och lite extra microgödning dagligen (för att bota järnbrist).

Just nu går det 6 siamesiska algätare och 60 citrontetror i karet.
Ska bli någon/några par apistogramma (vet ej sorter ännu) och nått par skalarer vad det lider.
#33 - 6 januari 2009 21:26
Kör du med co2 osså?
#34 - 6 januari 2009 21:39
Japp.
Har en 6kg tub. Hembyggd reaktor. Finns lite bilder på det på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Ny375#

Reaktorn ser inte riktigt ut som på dom bilderna. Jag har tagit bort "syrestenen" (alträbiten) och fyllt reaktorn med biobollar. Den fungerar mycket bra. Inga synliga bubblor kommer ut ur den.
Har mjukt vatten, 3,5 kH, ph nånstans mellan 6-6,5 (svårt att avläsa exakt med dropptest), en bubbeltakt på ungefär 1,5 bubbla/sek.

En PH-controller står högt på önskelistan men dom är ju så jäkla dyra. Än så lönge fungerar det bra utan, men det är ju lite coolare med en controller :d
#35 - 6 januari 2009 21:50
Tyckte bara det såg ut att växa lite långsamt när jag räknade dagarna men det är ju svårt att bedömma.

Det börjar se riktigt bra ut, behöver bara växa till sig lite till i mina ögon.

Gillade din bildlänk, kul med detaljstudier, ger alltid nya ideér!
Jag provande något liknande din konstruktion för att lösa co2 men fick ge upp det igen pga restgas.
Har du kört med din reaktor ett tag utan problem?
#36 - 7 januari 2009 07:42
Växer långsamt? Ja kanske... Jag har inget direkt att jämföra med. Vet inte hur fort det "ska" växa med CO2 och PMDD :)
Jämfört med mina kar som jag kört utan detta i växer det här grymt fort.
Har haft/har problem med järnbrist så vissa växter har ansats rätt hårt. Speciellt på vänstersidan. Kanske är det som gör att det ser lite långsamt ut.

Min reaktor har gått konstant sedan helgen innan jul och det bygger inte upp någon restgas.
#37 - 7 januari 2009 09:13
Tjusigt akvarium du fått till!

Du nämnde pH-controller så jag tänkte bara tipsa dig om denna http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ab1b0de91ef2bce22d42005fb965f1a2/cl/details/cnid/15243fb6f9b247974.29019479/anid/f55457442f40ac053.86160144/Aqua%20Light%20pH_CO2-Controller%20-%20SONDERPREIS//vid/manufac.140

Köpte den själv för ett litet tag sen, funkar kanon.
Inte så farligt dyr.
#38 - 7 januari 2009 09:18
Har också kollat på den men blev lite avskräckt. Dom skriver själva följande:

"The included electrode is not very good, the controller itself yes, but you should buy and additional quality electrode form American Marine, IKS, or other brand. We give no guarantee on the electrode."

Har du märkt några problem med den?
#39 - 7 januari 2009 09:29
Kör också med den kontrollern, den har funkat perfekt i två månader för mig.

Intressant att din reaktor fungerade, måste ha att göra med ett högre flöde.
Vad ger pumpen du använder dig av?
#40 - 7 januari 2009 09:59
MattiasC skrev:
Har också kollat på den men blev lite avskräckt. Dom skriver själva följande:

"The included electrode is not very good, the controller itself yes, but you should buy and additional quality electrode form American Marine, IKS, or other brand. We give no guarantee on the electrode."

Har du märkt några problem med den?

Inte ännu men har bara haft den några dagar. :)
Jag köpte till en extra elektrod från American Marine ifall att.
Tror den kostade 25€.
#41 - 7 januari 2009 10:18
flygrc skrev:
Kör också med den kontrollern, den har funkat perfekt i två månader för mig.

Intressant att din reaktor fungerade, måste ha att göra med ett högre flöde.

Vad ger pumpen du använder dig av?

480l/h.
Reaktorn är väldigt känslig. Det är viktigt att loopback-slangen sitter helt rätt i insuget till pumpen för att den ska funka effektivt. Om den sitter lite snett blir det gasuppbyggnad. Sen jag väl fick till det har den fungerat perfekt.
#42 - 7 januari 2009 10:19
flocki skrev:
Inte ännu men har bara haft den några dagar. :)

Jag köpte till en extra elektrod från American Marine ifall att.

Tror den kostade 25€.

Det var ju inte speciellt farligt. Får fundera på det. Måste avvakta lite än ändå. Det här projektet har slagit hårt mot plånboken
#43 - 7 januari 2009 10:43
MattiasC skrev:
480l/h.

Reaktorn är väldigt känslig. Det är viktigt att loopback-slangen sitter helt rätt i insuget till pumpen för att den ska funka effektivt. Om den sitter lite snett blir det gasuppbyggnad. Sen jag väl fick till det har den fungerat perfekt.

Det var ju inte så stort flöde som jag trodde.
Jag kan inte komma ihåg någon "loopback-slang från bilderna, något jag missat ?
#44 - 7 januari 2009 11:51
flygrc skrev:
Det var ju inte så stort flöde som jag trodde.

Jag kan inte komma ihåg någon "loopback-slang från bilderna, något jag missat ?

http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Ny375#5279373916032293090

Den genomskinliga slangen från toppen av plastcylindern går till insuget på pumpen.
Inte så tydliga bilder kanske.
Kan försöka fota den i karet ikväll.
#45 - 17 januari 2009 17:57
Hur går det med karet? några framsteg?
#46 - 17 januari 2009 18:00
Ja, har varit och inhandlat lite fisk i dag. 3 Apisotgramma Nijsseni (1 hane och 2 honor. 6 st Crystal Red (räkor) fick följa med hem också. Förhoppningsvis försökar sig räkorna lite snabbt nu. Annars lär jag nästan aldrig se dom :)

Har lite problem med alger. Dels lite gröna trådar och så tror jag att jag har staghorn.

Får se om jag hinner få upp lite bilder under kvällen.
#47 - 17 januari 2009 18:29
jättefint kar:)
#48 - 17 januari 2009 20:40
MattiasC skrev:
Ja, har varit och inhandlat lite fisk i dag. 3 Apisotgramma Nijsseni (1 hane och 2 honor. 6 st Crystal Red (räkor) fick följa med hem också. Förhoppningsvis försökar sig räkorna lite snabbt nu. Annars lär jag nästan aldrig se dom :)

Har lite problem med alger. Dels lite gröna trådar och så tror jag att jag har staghorn.

Får se om jag hinner få upp lite bilder under kvällen.

Funkar det att har räkor med Ap? har funderat på att ha några (för att hålla efter alger) med mina regnbågar. Tänkte Ap borde vara glupskare?

Hoppas inte det är staghorn du har, inte kul, körde på med EC för att bromsa dom.
#49 - 17 januari 2009 20:55
Snyggt kar, fina växter.
Tycker bara att det är synd att den fina bakgrunden försvinner..
#50 - 17 januari 2009 22:14
flygrc skrev:
Funkar det att har räkor med Ap? har funderat på att ha några (för att hålla efter alger) med mina regnbågar. Tänkte Ap borde vara glupskare?

Hoppas inte det är staghorn du har, inte kul, körde på med EC för att bromsa dom.

Jag hoppas det ska funka bra med AP och räkor. Än så länge visas inget intresse för räkorna i alla fall, men har bara haft dom hemma i några timmar så det kanske är lite tidigt att uttala sig om det :)

Jag börjar misstänka att jag har överskott av järn i karet (har inget test så jag är inte säker). Hade problem med järnbrist (gul-vita genomskinliga blad) så jag har gött extra med järn och NutriSI i några veckor. Detta verkar ha resulterat i trådalger (kanske även i staghorn?). Ska dra ner på denna extragödningen och öka på lite med CO2. Ska köra en manuell rensning av karet i morgon och försöka få bort så mycket staghorn som möjligt.
#51 - 17 januari 2009 22:17
NIC skrev:
Snyggt kar, fina växter.

Tycker bara att det är synd att den fina bakgrunden försvinner..

Tack!
Jag förstår hur du menar. Jag tänkte också så men har ändrat mig.
Jag har ju inte karet för att visa upp bakgrunden. Eller enbart växterna... Eller enbart fiskarna...
Det jag vill är att helheten ska bli bra och om det innebär att en del av bakgrunden blir dold så får det bli så :)
Om man vill visa snygga bakgrunder eller stenar ska man köra malawi eller tanganyika. :d
#52 - 18 januari 2009 00:03
MattiasC skrev:

Det jag vill är att helheten ska bli bra och om det innebär att en del av bakgrunden blir dold så får det bli så :)

Om man vill visa snygga bakgrunder eller stenar ska man köra malawi eller tanganyika. :d

Välkommen till familjen:d:d:d:d:d

Annons