375 liters Malawai

#1 - 12 september 2008 07:51
Hej alla sköna fisknördar! :D
Tänkte köra igång ett nytt 375 l malawi. Göra lite egna moduler etc etc. Skulle vara kul att få lite synpunkter på fisk mm. Har provat en del arter i mitt 200 l men jag har funderingar på att prova köra nästan uteslutande Aulonocara i det nya. Har nästan bestämt mig för en grupp Maylandi och en grupp Jakobfreibergi. Vad skulle man kunna ha upptill dessa grupper. Kom gärna med lite tips om antal, arter, byggnadstil mm, mm. Kan kanske t om slänga in lite bilder på projektet när det börjar dra igång framåt hösten/vintern.
Mvh
/Calle
#2 - 12 september 2008 13:37
Ska bli kul att följa det här då jag håller på att göra om mitt 380l till malwi!
Jakobfreibergi hittar jag inte på artbeskrivningen här,vad har den för namn på latin? Vet att jag sett den här nånn stans!
Lycka till med projektet!
#3 - 12 september 2008 13:39
Dooh! Aulonocara va det ja=)
#4 - 12 september 2008 14:03
Jemmba skrev:
Dooh! Aulonocara va det ja=)

Haha, japp. Aulonocara var det. ;)
#5 - 12 september 2008 14:05
Jemmba skrev:
Ska bli kul att följa det här då jag håller på att göra om mitt 380l till malwi!

Jakobfreibergi hittar jag inte på artbeskrivningen här,vad har den för namn på latin? Vet att jag sett den här nånn stans!

Lycka till med projektet!

Va kul. Vet du vad du ska ha för arter?
#6 - 12 september 2008 16:33
jag vet ännu inte vad det blir är ganska ny innom ämnet malwi eller fisk överhuvudtaget!
Så denna tråd kan nog komma att hjälpa mej ganska mycket hoppas jag;)
jag har redan startat med att köpa 4Cyrtocara moorii på 5-6 cm.
jag tror rätta mej om jag har fel att 2 sorter aulonocara skulle gå bra ihop med dessa. Det är väll så långt jag tänkt sen kanske bitarna faller på plats i denna tråd :)

Mantis777 skrev:
Va kul. Vet du vad du ska ha för arter?
#7 - 13 september 2008 12:10
Välkommen till Malawiträsket!! :D
#8 - 13 september 2008 13:12
Tack tack!
Har du några tipps på några sköna Aulonocara?
som passar ihop med blå delfin.

Jens A. skrev:
Välkommen till Malawiträsket!! :D
#9 - 13 september 2008 15:13
Någon som har tips på inredning om jag ska ha Aulonocara,.Någon som har erfarenhet av större grupper med Aulonocara och vill dela med sig med lite tips?
#10 - 14 september 2008 20:29
Det är inte bra att ha mer än en sort Aulosar, de hybridiserar väldigt lätt. I övrigt så är de som de flesta andra malawis, bara lugnare. Stenskravel och sand föredras.
Min A.stuartgrantii chidunga tycker jag är fin, och skulle bryta av mot de blåa deflinerna ganska väl. :)
#11 - 15 september 2008 15:38
Jens A. skrev:
Det är inte bra att ha mer än en sort Aulosar, de hybridiserar väldigt lätt. I övrigt så är de som de flesta andra malawis, bara lugnare. Stenskravel och sand föredras.

Min A.stuartgrantii chidunga tycker jag är fin, och skulle bryta av mot de blåa deflinerna ganska väl. :)

Om du blandar Aulonocara från de olika grupperna så är risken liten att de leker med varandra.
Jag ska t ex ha A. Maylandi från "Chitandegrupppen" och kanske en från "A. Jakobfreibergigruppen".
Till detta ska jag fylla ut med Carelusar.
#12 - 15 september 2008 22:56
tänkte att utöver mina cyrtocara moorii ha cynotilaoia afra cowe,om dom går att få tag på?.metriaclima pyrsonotos,och en sort alonocara vet inte vilken men det finns ett par kandidater:) Sen tror jag inte jag vill ha fler tycker det blir snyggare så!
#13 - 17 september 2008 09:49
Jemmba skrev:
tänkte att utöver mina cyrtocara moorii ha cynotilaoia afra cowe,om dom går att få tag på?.metriaclima pyrsonotos,och en sort alonocara vet inte vilken men det finns ett par kandidater:) Sen tror jag inte jag vill ha fler tycker det blir snyggare så!

Om du ska ha Afra och Aulonocara så bör du nog välja en ur gruppen jakobfreibergi.
#14 - 17 september 2008 10:30
Ok,varför?hybridiserings risk där med?

Mantis777 skrev:
Om du ska ha Afra och Aulonocara så bör du nog välja en ur gruppen jakobfreibergi.
#15 - 17 september 2008 12:52
Jemmba skrev:
Ok,varför?hybridiserings risk där med?

Jag misstänker att Mantis777 syftar på att mbunas är för tuffa för många Aulonocaror, och att Jacobfreibergi med nära släktingar är de tuffaste i sitt släkte. Jag kör med ett eurekapar (som är en odlingsform av tidigare nämnd fisk) tillsammans med maingano och golden (som iof inte är jättetuffa mbunas) och det går alldeles utmärkt.

/Jocke
#16 - 17 september 2008 19:25
Banderad skrev:
Jag misstänker att Mantis777 syftar på att mbunas är för tuffa för många Aulonocaror, och att Jacobfreibergi med nära släktingar är de tuffaste i sitt släkte. Jag kör med ett eurekapar (som är en odlingsform av tidigare nämnd fisk) tillsammans med maingano och golden (som iof inte är jättetuffa mbunas) och det går alldeles utmärkt.

/Jocke

Jajamen Jocke. Var det jag syftade på. Jag ska också köra golden och då även med bland annat A. Maylandi men golden är väldigt snälla av sig. Är ju mer födorevirhävdande än lekrevirhävdande. Det jag skulle vilja ha är två grupper med kanske 5-10 Aulonocaror per grupp och sen golden som ytfyllnad i ett 375 liters. Någon som provat nåt liknande och har nåt tips?
#17 - 18 september 2008 05:39
Låter som en fin kombination hur som helst, och jag har svårt att se att det inte skulle fungera. Golden är en snäll charmig liten rackare...

/Jocke
#18 - 20 september 2008 23:33
Banderad skrev:

/Jocke

Ok.då förstår jag.ju mer jag lär mej så märker jag att det finns ju hur mycket mer att lära som helst!
Men det är ju lite det som är kul åxå!
Kommer att sin tid dock:p
//Niklas
#19 - 21 september 2008 07:05
Jemmba skrev:
Ok.då förstår jag.ju mer jag lär mej så märker jag att det finns ju hur mycket mer att lära som helst!

Men det är ju lite det som är kul åxå!

Kommer att sin tid dock:p

//Niklas

Vad det gäller den här hobbyn blir man aldrig fullärd, det är i alla fall min inställning.

/Jocke

Annons